اكنون خوبست شما نيز از يحيى بن اكثم پرسشى كنى چنانچه او از شما پرسيد؟ حضرت جواد بيحيى فرمود: بپرسم؟ گفت: هر گونه ميل شما است قربانت گردم (بپرسيد) پس اگر توانستم پاسخت گويم و گر نه از شما بهرهمند ميشوم، حضرت فرمود مرا آگاه كن از مردى كه در بامداد بزنى نگاه ميكند و آن نگاه حرام است، و چون روز بالا مىآيد بر او حلال مىشود، و چون ظهر شود دوباره حرام مىشود، و چون وقت عصر گردد بر او حلال شود، و چون غروب كند بر او حرام شود، و چون وقت عشاء شود بر او حلال شود، و چون نيمۀ شب گردد بر او حرام شود، و چون سپيدۀ صبح شود بر او حلال گردد، اين چگونه زنى است؟ و براى چه حلال مىشود و از چه رو حرام ميگردد؟يحيى گفت: بخدا من بپاسخ اين پرسش راهبر نيستم و جهت حلالشدنها و حرامشدنها را نميدانم اگر صلاح بدانيد پاسخ آن را بفرمائيد تا بهرهمند شويم؟ حضرت فرمود: اين زنى است كه كنيز مردى بوده و بامداد مرد بيگانۀ ديگرى بر او نگاه كرد و آن نگاه حرام بود، و چون روز بالا آمد او را از آقايش خريد پس بر او حلال شد و چون ظهر شد آزادش كرد، پس با آزاد شدن حرام شد، چون عصر شد او را بزناشوئى گرفت و بر او حلال شد، و چون غروب شد ظهارش كرد (يعنى باو گفت: پشت تو مانند پشت مادر من است كه آن را اظهار ميگويند و در اسلام احكامى دارد از آن جمله اينكه با گفتن اين جمله زن گوينده) بر او حرام مىشود، و چون هنگام عشاء شد كفارۀ ظهار را داد و بر او حلال شد، و چون نيمۀ شب شد بيك طلاق او را طلاق داد پس حرام شد، و چون سپيده زد او را رجوع كرد پس بر او حلال شد!. مأمون بحاضران در مجلس كه از خاندان او بودند رو كرده گفت: آيا در ميان شما هيچ كسى هست كه از اين مسأله چنين پاسخى بگويد يا مسألۀ پيشين را بدان تفصيل كه شنيديد بداند؟ گفتند: نه بخدا! همانا امير المؤمنين داناتر است بآنچه خود ميانديشد. 📚الإرشاد، الشيخ المفيد،ج٢،ص:٢٨٣_٢٨٧.
#جواد_الأئمة
♻️کانال الکشکول
@kashkolka
🛑قطره ای از فضائل امیر المومنین(علیه السلام)(13): 🔸ابْن عَبَّاس[قال رسول الله ص]: يَا أَبَا بَرزَة إِن الله رب الْعَالمين عهد إِلَيّ عهدا فِي عَليّ بن أبي طَالب فَقَالَ إِنَّه راية الْهَدْي ومنار الْإِيمَان وَإِمَام أوليائي وَنور جَمِيع من أَطَاعَنِي يَا أَبَا بَرزَة إِن عَليّ بن أبي طَالب أميني غَدا فِي الْقِيَامَة وَصَاحب رايتي فِي الْقِيَامَة هُوَ مَفَاتِيح خَزَائِن رَحْمَة رَبِّي. 🔰رسول الله صلی الله علیه واله:ای ابو برزه پروردگار جهان درباره علی بن ابی طالب عهدی بسته است که او عَلَم هدایت، منار ایمان و امام دوستان وپیروان من است. او روشنایی کسانی است که مرا اطاعت کنند. ای ابو برزه! علی بن ابی طالب در روز رستاخیز امین من خواهد بود. و او در قیامت صاحب علم و پرچمدار من است [و امین ] بر کلیدهای گنجینه های رحمت پروردگارم. 📚الفردوس بمأثور الخطاب ،الدَّيْلَمي،ج: 5 ،ص : 367،المحقق: السعيد بن بسيوني زغلول/الناشر: دار الكتب العلمية - بيروت،الطبعة: الأولى، 1406 هـ - 1986م/حلية الأولياء وطبقات الأصفياء ،أبو نعيم الأصبهاني، ج : 1 ،ص: 66،الناشر: السعادة - بجوار محافظة مصر، 1394هـ - 1974م(رواه عن انس بن مالك/بنقل از انس بن مالک). #عید_الله_الأكبر ♻️کانال الکشکول
@kashkolka
غدیر اخرین جایگاه اعلان عمومی ایت الله میلانی.pdf
360.2K
📖 غدیر اخرین جایگاه اعلان عمومی ✍🏻 ایت الله سید علی میلانی
#پیشنهاد_دانلود
#عید_الله_الأكبر
#غدیر_خم
♻️کانال الکشکول
@kashkolka
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️لافتات الحزن والحداد تُرفع في الحرم العلوي الشريف إحياء لذكرى شهادة الإمام الجواد(عليه السلام)
🔸️حرم مطهر مولی الموحدین أمير المؤمنين عليه السلام سیاهپوش شد
به مناسب شهادت امام جواد علیه السلام
#العتبة_العلوية_المقدسة
♻️کانال الکشکول
@kashkolka
🔴قطره ای از فضائل امیر المومنین(علیه السلام)(۱۴):
🔸️قال رسول الله صلی الله علیه وآله:مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَتَمَسَّكَ بِالْقَضِيبِ اَلْأَحْمَرِ اَلَّذِي غَرَسَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي جَنَّةِ عَدْنٍ بِيَمِينِهِ فَلْيَتَمَسَّكْ بِحُبِّ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ. 🔰هر که مایل است دست بیاندازد به شاخه یاقوت احمرى که خداوند آن را در جنت عدن کاشته، به حب علی بن ابی طالب چنگ بزند.
📚(سنی) الریاض النضره،محب الدین الطبری،ج:3،ص:190،ناشر:دار الکتب العلمیه، تاريخ مدينة دمشق ،ابن عساكر ،المحقق: عمرو بن غرامة العمروي،ج: 42 ،ص:343،الناشر: دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع ،عام النشر: 1415 هـ - 1995 م، الحاوي للفتاوي،السيوطي،ج:2،ص:53،الناشر: دار الفكر للطباعة والنشر، بيروت-لبنان عام النشر: 1424 هـ - 2004 م،مناقب علي ع ،ابن المغازلي الشافعي،المحقق: أبو عبد الرحمن تركي الوادعي،ص:284_285،الناشر: دار الآثار - صنعاء،الطبعة: الأولى 1424 هـ - 2003 م. (شیعی) بشارة المصطفی (ص) ،طبری ، ص۱۹۱، مناقب،ابن شهر اشوب، ج۳ ص۲۰۱ .
#عید_الله_الأكبر ♻️کانال الکشکول
@kashkolka
🔴عاقبت شوم ام الفضل (همسر و قاتل امام جواد) و برادرش جعفر بن مامون که هم دست وی در قتل امام جواد علیه السلام بود: فلما أكل منه[علیه السلام] ندمت و جعلت تبكي.
فقال لها: ما بكاؤك؟ و اللّه ليضربنك اللّه بفقر لا ينجي و بلاء لا ينستر.
فبليت بعلّة في أغمض المواضع من جوارحها صارت «ناسورا» ينتقض عليها في كلّ وقت. فأنفقت مالها و جميع ملكها على تلك العلّة حتى احتاجت الى رفد الناس.
و يروى ان الناسور كان في فرجها. و تردّى جعفر بن المأمون في بئر فاخرج ميتا و كان سكران. 🔰وقتى كه امام جواد علیه السلام از آن انگور خورد امّ الفضل از عمل خود پشيمان شد، بناى گريه و زارى را نهاد، امام جواد به او فرمود:
چرا گريه ميكنى! و اللّه خدا تو را بفقرى دچار ميكند كه از آن نجات نخواهى يافت، به بلائى مبتلاء ميشوى كه مخفى و پوشيده نخواهد ماند، (نفرين امام در حق امّ الفضل درگير شد) و زخمى در بدترين مواضع بدنش پيدا شد، آن زخم ناسور شد، همه وقت چرك و خون از آن جارى بود، كليه مال و ملك خود را براى آن زخم مصرف كرد تا بالاخره محتاج بدستگيرى مردم شد.
روايت شده كه آن زخم بد و ناسور در فرج آن ستمكيش پيدا شد. جعفر بن مأمون هم در حال مستى بچاه افتاد و جنازه او را از چاه خارج كردند. 📚اثبات الوصية ،المسعودي، ص: 227.
#جواد_الأئمة ♻️کانال الکشکول
@kashkolka
🛑شناخت مختصری از زندگانی امام جواد (علیه السلام): امام نهم كه نامش «محمد» و كنيه اش «ابوجعفر» و لقب او «تقى» و «جواد» است، در ماه رمضان سال 195 هـ .ق در شهر «مدينه» ديده به جهان گشود[1]مادر او «سبيكـه» كه از خانـدان «ماريه قبطـيه» همسر پيامبر اسلام به شمار مى رود، از نظر فضائل اخلاقى در درجه والايى قرار داشت و برترين زنان زمان خود بود، به طورى كه امام رضا(عليه السلام) از او به عنوان بانويى منزه و پاكدامن و بافضيلت ياد مى كرد،روزى كه پدر بزرگوار امام جواد(عليه السلام) درگذشت، او حدود هشت سال داشت و در سن بيست و پنج سالگى به شهادت رسيد و در قبرستان قريش در بغداد در كنار قبر جدّش، موسى بن جعفر(عليه السلام) به خاك سپرده شد. خلفاى معاصر حضرت:پيشواى نهم در دوران امامت خود با دو خليفه عباسى يعنى «مأمون» (193ـ 218) و «معتصم» (218 ـ227) معاصر بوده است و هر دو نفر او را به اجبار از مدينه به بغداد احضار كردند و طبق شيوه سياسى اى كه مأمون در مورد امام رضا به كار برده بود، او را در پايتخت زير نظر قرار دادند. مولودى پر خير و بركت:در خانواده امام رضا(عليه السلام) و در محافل شيعه، از حضرت جواد(عليه السلام)، به عنوان مولودى پر خير و بركت ياد مى شد. چنان كه «ابويحياى صنعانى» مى گويد: روزى در محضر امام رضا(عليه السلام) بودم، فرزندش ابوجعفر را كه خردسال بود، آوردند. امام فرمـود: «اين مولودى است كه براى شيعـيان مـا، با بركـت تر از او زاده نشـده است».[2] بررسى موضوع و ملاحظه شواهد و قرائن، نشان مى دهد كه ظاهراً مقصود از اين حديث اين است كه تولد حضرت جواد در شرائطى صورت گرفت كه خيـر و بركت خاصـّى براى شيعـيان به ارمغـان آورد، بديـن معـنا كـه عصـر امـام رضا(عليه السلام) عصر ويژه اى بوده و حضرت در تعيين جانشين خود و معرفى امام بعدى، با مشكلاتى رو به رو بوده كه در عصر امامان قبلى، بى سابقه بوده است، زيرا از يك سـو پس از شهادت امام كاظم(عليه السلام) گروهى كه به «واقفيه» معروف شدند، بر اساس انگيزه هاى مادى، امامت حضرت رضا(عليه السلام)را انكار كردند و از سوى ديگر امام رضا(عليه السلام) تا حدود چهل و هفت سالگى داراى فرزند نشده بود و چون احاديث رسيده از پيامبر حاكى بود كه امامان دوازده نفرند كه نه نفر آنان از نسل امام حسين خواهند بود، فقدان فرزند براى امام رضا(عليه السلام)، هم امامت خود آن حضرت و هم تداوم امامت را زير سؤال مى برد و واقفيه اين موضوع را دستاويز قرار داده امامت حضرت رضا(عليه السلام)را انكار مى كردند. ازدواج توطئه آميز! :مأمون كار زهر دادن به امام رضا را بسيار سرّى و مخفيانه انجام داده بود و سعى داشت جامعه از اين جنايت آگاهى نيابد و از همين رو براى پوشاندن جنايات خود تظاهر به اندوه و عزادارى مى كرد، اما با همه پرده پوشى و رياكارى، سرانجام بر علويان آشكار گرديد كه قاتل امام جز مأمون كسى نبوده است، لذا سخت دل آزرده و خشمگين گرديدند و مأمون بار ديگر حكومت خويش را در معرض خطر ديد و براى پيش گيرى از عواقب امر، توطئه ديگرى آغاز كرد و با تظاهر به مهربانى و دوستى نسبت به امام جواد(عليه السلام)، تصميم گرفت دختر خود را به حضرت تزويج كند تا استفاده اى را كه از تحميل وليعهدى بر امام رضا(عليه السلام) در نظر داشت، از اين وصلت نيز به دست آورد بر اساس همين طرح بود كه امام جواد(عليه السلام) را درسال 204 هـ.ق يعنى يك سال پس از شهادت امام رضا(عليه السلام)از مدينه به بغداد آورد و به دنبال مذاكراتى كه در جلسه مناظـره امـام با يحيى بن اكثم گذشت دختر خود «امّ الفضل» را به همسرى حضرت در آورد! و در سال 215هـ .ق، در تكريت به خانه حضرت جواد منتقل شد. انگيزه هاى مأمون:اين ازدواج كه مأمـون بر آن اصرار داشت، كاملاً جنـبه سياسـى داشت و مى توان دريافت كه وى از اين كار چند هدف ياد شده در زير را تعقيب مى كرد: 👇🏻👇🏻👇🏻
1. با فرستادن دختر خود به خانه امام، آن حضرت را براى هميشه دقيقاً زيرنظر داشته باشد و از كارهاى او بى خبر نماند (دختر مأمون نيز به راستى وظيفه خبرچينى و گزارش گرى مأمون را خوب انجام مى داد و تاريخ شاهـد اين حقيقت است).
2. با اين وصلت، به خيال خام خويش، امام را با دربار پر عيش و نوش خود مرتبط و آن بزرگوار را به لهو ولعب و فسق و فجور بكشاند و بدين ترتيب بر قداست امام لطمه وارد سازد و او را در انظار عمومى از مقام ارجمند عصمت و امامت ساقط و خوار و خفيف نمايد!
3. با اين وصلت علويان را از اعتراض و قيام برضد خود بازدارد و خود را دوستدار و علاقه مند به آنان وانمود كند.
4. هدف چهارم مأمون، عوام فريبى بود; چنان كه گاهى مى گفت: من به اين وصلت اقدام كردم تا ابوجعفر(عليه السلام) از دخترم صاحب فرزند شود و من پدربزرگ كودكى باشم كه از نسل پيامبر(صلى الله عليه وآله)و على بن ابى طالب(عليه السلام)است. اما خوشبختانه اين حُقّه مأمون نيـز بـى نتيجـه بود، زيرا دخـتر مأمـون هرگز فرزنـدى نياورد! و فرزندان امام جواد(عليه السلام)همگى از همسر ديگر امام بودند. اين ها انگيزه هاى مأمون از اين ازدواج بود. حال بايد ديد امام جواد(عليه السلام) چرا با اين ازدواج موافقت كرد؟
از آن جا كه بى هيچ شكى، امام اهداف و مقاصد واقعى مأمون را از اين گونه كارها مى دانست و نيز مى دانست كه او همان كسى است كه مرتكب جنايت بزرگ قتل پدرش امام رضا(عليه السلام) شده، به نظر مى رسد كه موافقت امام با اين ازدواج عمدتاً بر اثر فشارى بوده است كه مأمون از پيش بر امام وارد كرده بوده است، زيرا ازدواجى اين چنين، تنها به مصلحت مأمون بوده است نه به مصلحت امام! نيز مى توان تصوّر كرد كه نزديكى امام به دربار مى توانست مانع ترور حضرت از طرف معتصم و عامل پيش گيرى از سركوبى سران تشيّع و ياران برجسته امام توسط عوامل خليفه باشد، و اين، به يك معنا مى توانست شبيه قبول وزارت هارون از طرف على بن يقطين يعنى نفوذ در دربار خلافت به نفع جبهه تشيّع باشد. «حسين مكارى»، يكى از ياران امام جواد، مى گويد: در بغداد، خدمت امام جواد(عليه السلام) شرفياب شدم و زندگيش را ديدم. در ذهنم خطور كرد كه، «اينك كه امام به اين زندگى مرفّه رسيده است، هرگز به وطن خود مدينه، بازنخواهد گشت». امام لحظه اى سر به زير افكند، آن گاه سر برداشت و درحالى كه رنگش از اندوه زرد شده بود، فرمود: اى حسين! نان جوين و نمك خشن درحرم رسول خدا(صلى الله عليه وآله)نزد من از آن چه مرا در آن مى بينى، محبوب تر است.
به همين جهت امام در بغداد نماند و با همسرش «ام الفضل» به مدينه بازگشت وتا سال 220 همچنان درمدينه مى زيست. شبكه ارتباطى وكالت:امام جواد(عليه السلام) باتمام محدوديت هاى موجود، از طريق نصب وكلا و نمايندگان، ارتباط خود را با شيعيان حفظ مى كرد. در سراسر قلمرو حكومت خليفه عباسى، امام، كارگزارانى (وكلايى) را اعزام مى كرد و با فعاليت گسترده آنان از تجزيه نيروهاى شيعه جلوگيرى مى شد. كارگزاران امام در بسيارى از استان ها مانند: اهواز، همدان، سيستان، بُست، رى، بصره، واسط، بغداد و مراكز سنتى شيعه يعنى كوفه و قم پخش شده بودند.امام به هواداران خود اجازه مى داد كه به درون دستگاه حكومت نفوذ كرده مناصب حساس را در دست بگيرند، از اين رو «محـمد بـن اسماعيـل بن بزيـع» و «احمـد بن حـمزه قمـى» مقامـات والايـى در دسـتگـاه حكـومـت داشـتـند. «نوح بن درّاج» نيز چندى «قاضى بغداد»، و پس از آن قاضى «كوفه» بود.[3] چگونگى شهادت:در مورد شهادت امام جواد عليه السلام يك دسته از روايات مى گويند آن حضرت به دست همسرش ام الفضل ، دختر مامون ، به اشاره معتصم مسموم گشت . گفتار علامه مظفر: مرحوم ، علامه شيخ محمد حسين مظفر گفته است :خليفه [معتصم]، علماء را گرد مى آورد تا با آن حضرت عليه السلام مباحثه و محاجه كنند. به اين گمان كه در او لغزشى بيابد پس او را مورد بازخواست قرار دهد يا بدان وسيله مقام و منزلت او را پايين بياورد.
و يك بار، نامه هايى كه مردم را به بيعت براى آن حضرت فرا مى خواند، جعل كرد تا به آن بهانه به امام عليه السلام سوء قصد كند، ولى اين توطئه جز بالا رفتن شان و مرتبت ابوجعفر عليه السلام و نمودار شدن كرامت و فضل بيشتر او، نتيجه اى نداشت . از اين رو كينه و خشم معتصم بيشتر مى شد و قادر به كتمان حقد و حسد درونى خود نسبت به امام عليه السلام نبود. پس يك بار او را به زندان افكند و زمانى كه تصميم به قتل او گرفت او رااز زندان در آورد، و به همسر او كه دختر مامون بود زهرى داده از او خواست آن زهر را به خورد امام عليه السلام بدهد. همسر امام خواسته او را اجابت كرد و امام عليه السلام با زهر معتصم مسموم گرديد. و هنگامى كه همسر او آثار كارگر افتادن زهر را در بدن امام ديد، او را در خانه تنها گذاشت و رفت ، تا اينكه امام رحلت فرمود...
پس شيعيان ، اطراف خانه او مجتمع گشتند و چون معتصم درصدد بر آمده بود آنان را از تشييع جنازه آن حضرت باز بدارد، شمشيرهايشان را آويخته ، براى ايستادگى تا پاى مرگ ، هم پيمان شده بودند...[٤]
————————-
[1] كلينى، اصول كافى، ج1، ص 492; شيخ مفيد، الإرشـاد، ص316. برخى، تولد او را در نيـمه رجـب همان سال نوشته اند (طبرسى، إعلام الورى بأعلام الهُدى، ص 344).(پاورقی کتاب) [۲]شيخ مفيد، الإرشاد، ص319(پاورقی کتاب). [٣]خلاصه از بخش زندگانی امام جواد کتاب سیره پیشوایان [٤] کتاب زندگانی سیاسی امام جواد سید جعفر مرتضی با اختصار.
enc_16266398889830131159198.mp3
3.82M
چشام گریونه از جفای روزگار
🎤حسن عطایی
♻️کانال الکشکول
@kashkolka
enc_16260109455430173674916.mp3
3.17M
ناله وا جگر نزن اینقدر
🎤سید مجید بني فاطمة
♻️کانال الکشکول
@kashkolka
🏴🏴سالروز شهادت امام جواد علیه السلام بر عموم شیعیان تسلیت باد 🔻شناخت مختصری از زندگانی امام جواد (علیه السلام): 🔻مناظره امام جواد علیه السلام با قاضی القضات یحیی بن اکثم: ♦️متن عربی /متن فارسی 🔻عاقبت شوم ام الفضل (همسر و قاتل امام جواد) و برادرش جعفر بن مامون که هم دست وی در قتل امام جواد علیه السلام بود:
🔻بغض و نفرت امام جواد علیه السلام از قاتلین حضرت زهرا سلام الله علیها و آرزوی انتقام از آنان:
🔻مداحی شهادت امام جواد علیه السلام
چشام گریونه از جفای روزگار
🎤حسن عطایی
ناله وا جگر نزن اینقدر
🎤سید مجید بني فاطمة
#جواد_الأئمة ♻️کانال الکشکول
@kashkolka
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴🏴سالروز شهادت امام جواد علیه السلام بر عموم شیعیان تسلیت باد
🔸️حرم مطهر امامین کاظمین(عليهم السلام )
#جواد_الأئمة ♻️کانال الکشکول
@kashkolka
زواج النورین.pdf
624.6K
🛑زواج النورين عليهما السلام
🔻(مختصری راجع به ازدواج امیر المومنین علیه السلام با صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها) ♻️کانال الکشکول
@kashkolka
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماكو الها كفو فقط بس حيدر
🎤ملا باسم الكربلائي
🔸️سالروز ازدواج امیرالمومنین(ع) و حضرت فاطمه(س) مبارک باد
♻️کانال الکشکول
@kashkolka
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️شد سروده رو لبامون وای قلب بیقرار
لافتی الا علی لاسیف الا ذوالفقار
🔻سالروز ازدواج امیرالمومنین(ع) و حضرت فاطمه(س) مبارک باد
#هلهله_فرشته
♻️کانال الکشکول
@kashkolka
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صلى الإلهُ على زواجٍ طاهرٍ
في يومٍ اجتمعتْ بهِ الخَيراتُ
#زواج_النورين_عليهما_السلام
#اللهم_صل_على_محمد_وال_محمد
♻️کانال الکشکول
@kashkolka
زواج السيدة الزهراء سلام الله علیها
📚مجمع الزوائد الهیثمی
ج۹،ص۲۰۴
♻️کانال الکشکول
@kashkolka
raddi1.pdf
1.58M
سيری در منهاج السنه (ج۱)
🔻پاسخ به شبهات ابن تیمیه در کتاب منهاج السنه
✍️آیت الله سید علی میلانی
♻️کانال الکشکول
@kashkolka
🔴قطره ای از فضائل امیر المومنین(علیه السلام)(۱۵):
🔸قال رسول الله صلی الله علیه [وآله]: عَليّ وشيعته هم الفائزون يَوْم الْقِيَامَة . 🔰 على و شيعيانش در روز قيامت رستگارند .
_____ 📚منابع:
۱_الفردوس بمأثور الخطاب ،الديلميّ (المتوفى: 509هـ)،ج: 3 ص: 61، المحقق: السعيد بن بسيوني زغلول،الناشر: دار الكتب العلمية-بيروت،الطبعة:الأولى،1406هـ-1986م .
۲_جزء ابن الغطريف،الغِطْريفي الجرجاني (المتوفى: 377هـ)،ج: 1، ص: 81،المحقق: د. عامر حسن صبري،الناشر: دار البشائر الإسلامية – بيروت
۳_ فوائد ابن أخي ميمي الدقاق،المؤلف: ابْن أَخِي مِيْمِي (المتوفى: 390هـ)ص: 213،تحقيق: نبيل سعد الدين جرار،الناشر: دار أضواء السلف،الرياض [ضمن سلسلة مجاميع الأجزاء الحديثية]. (5) الطبعة: الأولى، 1426 هـ - 2005 م.
۴_شواهد التنزيل لقواعد التفضيل ،المؤلف: الحاكم الحسكاني(المتوفّى بعد سنة 470هـ)،ج: 2 ، ص: 467 -468، الناشر:موسسةالطبع و النشر.
#عید_الله_الأكبر ♻️کانال الکشکول
@kashkolka