eitaa logo
الکشکول
208 دنبال‌کننده
148 عکس
249 ویدیو
53 فایل
✍️الکعبی 🌐عربي_فارسي
مشاهده در ایتا
دانلود
1. با فرستادن دختر خود به خانه امام، آن حضرت را براى هميشه دقيقاً زيرنظر داشته باشد و از كارهاى او بى خبر نماند (دختر مأمون نيز به راستى وظيفه خبرچينى و گزارش گرى مأمون را خوب انجام مى داد و تاريخ شاهـد اين حقيقت است). 2. با اين وصلت، به خيال خام خويش، امام را با دربار پر عيش و نوش خود مرتبط و آن بزرگوار را به لهو ولعب و فسق و فجور بكشاند و بدين ترتيب بر قداست امام لطمه وارد سازد و او را در انظار عمومى از مقام ارجمند عصمت و امامت ساقط و خوار و خفيف نمايد! 3. با اين وصلت علويان را از اعتراض و قيام برضد خود بازدارد و خود را دوستدار و علاقه مند به آنان وانمود كند. 4. هدف چهارم مأمون، عوام فريبى بود; چنان كه گاهى مى گفت: من به اين وصلت اقدام كردم تا ابوجعفر(عليه السلام) از دخترم صاحب فرزند شود و من پدربزرگ كودكى باشم كه از نسل پيامبر(صلى الله عليه وآله)و على بن ابى طالب(عليه السلام)است. اما خوشبختانه اين حُقّه مأمون نيـز بـى نتيجـه بود، زيرا دخـتر مأمـون هرگز فرزنـدى نياورد! و فرزندان امام جواد(عليه السلام)همگى از همسر ديگر امام بودند. اين ها انگيزه هاى مأمون از اين ازدواج بود. حال بايد ديد امام جواد(عليه السلام) چرا با اين ازدواج موافقت كرد؟ از آن جا كه بى هيچ شكى، امام اهداف و مقاصد واقعى مأمون را از اين گونه كارها مى دانست و نيز مى دانست كه او همان كسى است كه مرتكب جنايت بزرگ قتل پدرش امام رضا(عليه السلام) شده، به نظر مى رسد كه موافقت امام با اين ازدواج عمدتاً بر اثر فشارى بوده است كه مأمون از پيش بر امام وارد كرده بوده است، زيرا ازدواجى اين چنين، تنها به مصلحت مأمون بوده است نه به مصلحت امام! نيز مى توان تصوّر كرد كه نزديكى امام به دربار مى توانست مانع ترور حضرت از طرف معتصم و عامل پيش گيرى از سركوبى سران تشيّع و ياران برجسته امام توسط عوامل خليفه باشد، و اين، به يك معنا مى توانست شبيه قبول وزارت هارون از طرف على بن يقطين يعنى نفوذ در دربار خلافت به نفع جبهه تشيّع باشد. «حسين مكارى»، يكى از ياران امام جواد، مى گويد: در بغداد، خدمت امام جواد(عليه السلام) شرفياب شدم و زندگيش را ديدم. در ذهنم خطور كرد كه، «اينك كه امام به اين زندگى مرفّه رسيده است، هرگز به وطن خود مدينه، بازنخواهد گشت». امام لحظه اى سر به زير افكند، آن گاه سر برداشت و درحالى كه رنگش از اندوه زرد شده بود، فرمود: اى حسين! نان جوين و نمك خشن درحرم رسول خدا(صلى الله عليه وآله)نزد من از آن چه مرا در آن مى بينى، محبوب تر است. به همين جهت امام در بغداد نماند و با همسرش «ام الفضل» به مدينه بازگشت وتا سال 220 همچنان درمدينه مى زيست. شبكه ارتباطى وكالت:امام جواد(عليه السلام) باتمام محدوديت هاى موجود، از طريق نصب وكلا و نمايندگان، ارتباط خود را با شيعيان حفظ مى كرد. در سراسر قلمرو حكومت خليفه عباسى، امام، كارگزارانى (وكلايى) را اعزام مى كرد و با فعاليت گسترده آنان از تجزيه نيروهاى شيعه جلوگيرى مى شد. كارگزاران امام در بسيارى از استان ها مانند: اهواز، همدان، سيستان، بُست، رى، بصره، واسط، بغداد و مراكز سنتى شيعه يعنى كوفه و قم پخش شده بودند.امام به هواداران خود اجازه مى داد كه به درون دستگاه حكومت نفوذ كرده مناصب حساس را در دست بگيرند، از اين رو «محـمد بـن اسماعيـل بن بزيـع» و «احمـد بن حـمزه قمـى» مقامـات والايـى در دسـتگـاه حكـومـت داشـتـند. «نوح بن درّاج» نيز چندى «قاضى بغداد»، و پس از آن قاضى «كوفه» بود.[3] چگونگى شهادت:در مورد شهادت امام جواد عليه السلام يك دسته از روايات مى گويند آن حضرت به دست همسرش ام الفضل ، دختر مامون ، به اشاره معتصم مسموم گشت . گفتار علامه مظفر: مرحوم ، علامه شيخ محمد حسين مظفر گفته است :خليفه [معتصم]، علماء را گرد مى آورد تا با آن حضرت عليه السلام مباحثه و محاجه كنند. به اين گمان كه در او لغزشى بيابد پس او را مورد بازخواست قرار دهد يا بدان وسيله مقام و منزلت او را پايين بياورد.
و يك بار، نامه هايى كه مردم را به بيعت براى آن حضرت فرا مى خواند، جعل كرد تا به آن بهانه به امام عليه السلام سوء قصد كند، ولى اين توطئه جز بالا رفتن شان و مرتبت ابوجعفر عليه السلام و نمودار شدن كرامت و فضل بيشتر او، نتيجه اى نداشت . از اين رو كينه و خشم معتصم بيشتر مى شد و قادر به كتمان حقد و حسد درونى خود نسبت به امام عليه السلام نبود. پس ‍ يك بار او را به زندان افكند و زمانى كه تصميم به قتل او گرفت او رااز زندان در آورد، و به همسر او كه دختر مامون بود زهرى داده از او خواست آن زهر را به خورد امام عليه السلام بدهد. همسر امام خواسته او را اجابت كرد و امام عليه السلام با زهر معتصم مسموم گرديد. و هنگامى كه همسر او آثار كارگر افتادن زهر را در بدن امام ديد، او را در خانه تنها گذاشت و رفت ، تا اينكه امام رحلت فرمود... پس شيعيان ، اطراف خانه او مجتمع گشتند و چون معتصم درصدد بر آمده بود آنان را از تشييع جنازه آن حضرت باز بدارد، شمشيرهايشان را آويخته ، براى ايستادگى تا پاى مرگ ، هم پيمان شده بودند...[٤] ————————- [1] كلينى، اصول كافى، ج1، ص 492; شيخ مفيد، الإرشـاد، ص316. برخى، تولد او را در نيـمه رجـب همان سال نوشته اند (طبرسى، إعلام الورى بأعلام الهُدى، ص 344).(پاورقی کتاب) [۲]شيخ مفيد، الإرشاد، ص319(پاورقی کتاب). [٣]خلاصه از بخش زندگانی امام جواد کتاب سیره پیشوایان [٤] کتاب زندگانی سیاسی امام جواد سید جعفر مرتضی با اختصار.
enc_16266398889830131159198.mp3
3.82M
چشام گریونه از جفای روزگار 🎤حسن عطایی ♻️کانال الکشکول @kashkolka
enc_16260109455430173674916.mp3
3.17M
ناله وا جگر نزن اینقدر 🎤سید مجید بني فاطمة ♻️کانال الکشکول @kashkolka
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴🏴سالروز شهادت امام جواد علیه السلام بر عموم شیعیان تسلیت باد 🔸️حرم مطهر امامین کاظمین(عليهم السلام ) ♻️کانال الکشکول @kashkolka
زواج النورین.pdf
624.6K
🛑زواج النورين عليهما السلام 🔻(مختصری راجع به ازدواج امیر المومنین علیه السلام با صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها) ♻️کانال الکشکول @kashkolka
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماكو الها كفو فقط بس حيدر 🎤ملا باسم الكربلائي 🔸️سالروز ازدواج امیرالمومنین(ع) و حضرت فاطمه(س) مبارک باد ♻️کانال الکشکول @kashkolka
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️شد سروده رو لبامون وای قلب بیقرار لافتی الا علی لاسیف الا ذوالفقار 🔻سالروز ازدواج امیرالمومنین(ع) و حضرت فاطمه(س) مبارک باد ♻️کانال الکشکول @kashkolka
زواج السيدة الزهراء سلام الله علیها 📚مجمع الزوائد الهیثمی ج۹،ص۲۰۴ ♻️کانال الکشکول @kashkolka
raddi1.pdf
1.58M
سيری در منهاج السنه (ج۱) 🔻پاسخ به شبهات ابن تیمیه در کتاب منهاج السنه ✍️آیت الله سید علی میلانی ♻️کانال الکشکول @kashkolka
🔴قطره ای از فضائل امیر المومنین(علیه السلام)(۱۵): 🔸قال رسول الله صلی الله علیه [وآله]: عَليّ وشيعته هم الفائزون يَوْم الْقِيَامَة . 🔰 على و شيعيانش در روز قيامت رستگارند . _____ 📚منابع: ۱_الفردوس بمأثور الخطاب ،الديلميّ (المتوفى: 509هـ)،ج: 3 ص: 61، المحقق: السعيد بن بسيوني زغلول،الناشر: دار الكتب العلمية-بيروت،الطبعة:الأولى،1406هـ-1986م . ۲_جزء ابن الغطريف،الغِطْريفي الجرجاني (المتوفى: 377هـ)،ج: 1، ص: 81،المحقق: د. عامر حسن صبري،الناشر: دار البشائر الإسلامية – بيروت ۳_ فوائد ابن أخي ميمي الدقاق،المؤلف: ابْن أَخِي مِيْمِي (المتوفى: 390هـ)ص: 213،تحقيق: نبيل سعد الدين جرار،الناشر: دار أضواء السلف،الرياض [ضمن سلسلة مجاميع الأجزاء الحديثية]. (5) الطبعة: الأولى، 1426 هـ - 2005 م. ۴_شواهد التنزيل لقواعد التفضيل ،المؤلف: الحاكم الحسكاني(المتوفّى بعد سنة 470هـ)،ج: 2 ، ص: 467 -468، الناشر:موسسةالطبع و النشر. ♻️کانال الکشکول @kashkolka
🔴قطره ای از فضائل امیر المومنین(علیه السلام)(16): قال رسول الله صلی الله علیه وآله: علي أولى الناس بکم بعدی. 🔰علی علیه السلام سزاوارترین مردم به شما بعد از من است. —————————- 📚المعجم الکبیر للطبرانی ج 22ص 135،المحقق:حمدي عبدالمجيد السلفي،الناشر:مكتبة ابن تيمية ♻️کانال الکشکول @kashkolka
🔴اول تعطيل واحتفال رسمي بعيد الغدير الاغر في التاريخ: 🔻اولین تعطیل و برگزاری رسمی جشن عید غدیر در تاریخ: قال ابن اثیر:و فيها[سنة 352هجري]، في ثامن عشر ذي الحجّة، أمر معزّ الدولة[البويهي] بإظهار الزينة في البلد، و أشعلت النيران بمجلس الشّرطة، و أظهر الفرح، و أظهر الفرح، و فتحت الأسواق بالليل،كما ينفعل ليالي الأعياد، فعل ذلك فرحا بعيد الغدير، يعني غدير خم، و ضربت الدبادب و البوقات، و كان يوما مشهودا. 🔰 ودر اين سال[۳۵۲هجری] در هيجده‏ ماه ذى الحجه معز الدوله [البویهی]دستور داد كه شهر را آذين بندى و چراغانى كنند. در مراكز شرطه (شهربانى و پليس) آتش افروخته شد و جشن برپا گرديد و مردم بازارها را شبانه باز كردند و مانند شبهاى عيد طرب و فرح را آغاز نمودند بخاطر سالروز عيد غدير يعني غدير خم. كوسها نواخته و شيپورها دميده شد و آن روز يك روز باشكوه بود. 📚 الكامل في التاريخ، ج‏8، ص: 550. ♻️کانال الکشکول @kashkolka
🛑من ذاكرة التاريخ: 🔸️قال ابن اثير:و فيها [اي سنة389هجري]عمل أهل باب البصرة (1)يوم السادس و العشرين من ذي الحجّة زينة عظيمة و فرحا كثيرا، و كذلك عملوا ثامن عشر المحرّم مثل ما يعمل الشيعة في عاشوراء، و سبب ذلك أنّ الشيعة بالكرخ كانوا ينصبون القباب،* و تعلّق الثياب للزينة، اليوم الثامن عشر من ذي الحجّة، و هو يوم الغدير، و كانوا يعملون يوم عاشوراء من المأتم، و النوح، و إظهار الحزن ما هو مشهور، فعمل أهل باب البصرة في مقابل ذلك، بعد يوم الغدير بثمانية أيّام، مثلهم و قالوا: هو يوم دخل النبيّ، صلّى اللَّه عليه و سلّم، و أبو بكر، رضي اللَّه عنه، الغار، و عملوا بعد عاشوراء بثمانية أيّام مثل ما يعملون يوم عاشوراء، و قالوا: هو يوم قتل مصعب بن الزبير(٢). 🔻و ها هو التاريخ يتكرر و القوم أبناء القوم فبعد ان صوت البرلمان العراقي على تعطيل يوم الغدير عطلة رسمية طالب بعض ائمة المساجد من أبناء العامة في بغداد بتعطيل ذكرى يوم السقيفة و يوم استلام عمر بن الخطاب منصب الخلافة. ——————- 1_ احد احياء بغداد في زمن العباسيين. 2_ الكامل في التاريخ، ج‏9، ص:155. ♻️کانال الکشکول @kashkolka
🔴قطره ای از فضائل امیر المومنین(علیه السلام)(17): 🔸قال رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ[وآله] وَسَلَّم :«إِنَّ عَلِيًّا مِنِّي، وَأَنَا مِنْهُ وَوَلِيُّ كُلِّ مُؤْمِنٍ». 🔰رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) فرمود:علی از من است و من از علی و او ولی همه مؤمنان است( 1). 🔸تصحیح الحديث عند العامة/تصحیح حدیث نزد اهل سنت: 1_الحاكم النيشابوري: [قال الحاكم] هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحٌ عَلَى شَرْطِ مُسْلِمٍ وَلَمْ يُخَرِّجَاهُ . 🔰[حاكم نيشابوري گوید]این حدیث صحیح است مطابق با شرایطی است که مسلم در صحت روایت قائل است؛ اما آن را در صحیح خود نیاورده(2). 2_العالم السلفي ناصر الدين الالباني: قد صحح الالباني العالم السلفي سند الحديث المذكور و رد على الاشكالات المطروحة من قبل البعض حول سند الحدیث فی کتابه سلسلة الأحاديث الصحيحة وشيء من فقهها وفوائدها 🔰آلبانی عالم سلفی نیز سند حدیث را تصیح کرد وبه شبهات مطرح شده راجع به سندش پاسخ داد رجوع شود به سلسلة الأحاديث الصحيحة وشيء من فقهها وفوائدها (3). —————————————- 1_المستدرك على الصحيحين،:المؤلف:أبو عبد الله الحاكم محمد بن عبد الله النيسابوري (المتوفى: 405هـ)،ج:3،ص:،119،ح:4579،تحقيق: مصطفى عبد القادر عطا ، الناشر: دار الكتب العلمية – بيروت. 2_المصدر السابق؛همان. 3_ (السلسلة الصحيحة) ،الألباني ،ج: 5 ص:261_ 264 . ♻️کانال الکشکول @kashkolka
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️سالروز کشتار ۱۷۰۰سرباز عراقی شيعي به دست داعش و با کمک عشائر اهل سنت منطقه در پایگاه هوایی اسپایکر که در تاریخ ۱۲ ژوئن ۲۰۱۴ شروع شد و چند روز به طول انجامید. 🔻وَلَا تَحۡسَبَنَّ ٱلَّذِينَ قُتِلُواْ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ أَمۡوَٰتَۢاۚ بَلۡ أَحۡيَآءٌ عِندَ رَبِّهِمۡ يُرزقون(ال عمران آیه169) ♻️کانال الکشکول @kashkolka
امام باقر.pd4f.pdf
512.9K
🏴🏴سالروز شهادت امام باقر علیه السلام بر عموم شیعیان تسلیت باد 🔻مختصرى از زندگانى امام باقر علیه السلام ♻️کانال الکشکول @kashkolka
گوشه‌ای از اهمیت تصاویر منتشر شده از کاخ گلستان سال‌ها کانال‌ها و صفحات زرد تصویر فوق را به عنوان «زنده به گور کردن مجرمین در دوران قاجار» منتشر می کردند. اما همین تصویر در میان تصاویر آلبوم‌خانه کاخ گلستان قرار دارد که ذیل آن نام فرد و محل آن نوشته شده «نواب نصرالله میرزا در لب دریا» و در مقابل، ناصرالدین شاه به دستخط خود چنین توضیح داده است: «پسر ملک‌آرای مرحوم است، تنه‌ی او را در نهارگاه لب دریا زیر شن دفن کرده، سر شاهزاده را به عکس انداخته‌اند. آن این است». 🌏منبع:کانال تلگرامی ممالک محروسه ایران ♻️کانال الکشکول @kashkolka