eitaa logo
کشکول
2.3هزار دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
13.8هزار ویدیو
26 فایل
ارتباط با ادمین 👇 @H_A_Mollaei
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺تصاویری از ورود میهمانان ناخوانده و رعب‌آور به منازل مردم هند 🔺طغیان رودخانه ای در ایالت گجرات هند، منجر به خروج تمساح ها و ورود آنها به مناطق مسکونی شده که حالتی از رعب و وحشت را در میان ساکنان این مناطق به وجود آورده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حرام بودن خوردن غذای ختم اموات🖤🖤🖤 لطفاّ در گروههای دیگر به اشتراک بگذارید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ پزشکیان: به وزیر گفتم همه اساتیدی که لغو قرارداد یا اخراج کردند را بازنگری کنید، دانشجویان را بازگردانید. ✍ دکتر جان هر کاری میخوای بکنی بکن: 🔺دانشجویان فحاش و شورشی رو برگردون! 🔺اساتید محرک اغتشاشات، برانداز و ضد دین و انقلاب رو هم برگردون! 🔺تمام کودتاچی ها رو بذار معاون هات! 🔺در دولت وفاق ملی به تنها کسانی که نباید جا بدی، جوانان مؤمن و نخبه انقلابی هستن! 🔺تمام لیبرالها و نئولیبرالهایی که چشم دوختن به چپاول بیت المال و حذف یارانه های اقشار محروم برای پر کردن جیب خودشون، رو به اسم کارشناس مدیر کن! 🔺گسل های جنسیتی، مذهبی و قومیتی رو اعم از زن و کرد و سنی و پان ترک و پان بلوچ ها رو فعال کن! 🔺اینترنت رو کلا آزاد کن! 🔺بی حجابی و فساد و کثافت کاری رو آزاد کن! 🔺به بهانه اولویت آموزش دانش آموزان،نیروی انتظامی رو تخریبگر معرفی کن و بعد همون آموزش رو هم بده دست لامذهب ها، ضد انقلابها و همجنسگراها! اما اما اما 📛یادت نره اولویت اول مسائل اقتصادی بود....گوشت کیلو ۸۰۰ تومانی بود که انداختی گردن رئیسی و و و ‼️ 📛هرکاری میکنی، بکن فقط، بهبود اقتصاد که مرد عمل میخواد رو نپیچون‼️ 📛 با دادن آبنبات دست مردم، اقتصاد مردم رونپیچون‼️ ✍علی جوان https://eitaa.com/kashkolkashkol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ♨️ یحیی سعود، نماینده ی مجلس اردن، مدت کوتاهی بعد از این سخنان، در تصادفی مشکوک کشته شد. https://eitaa.com/kashkolkashkol
30.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️ ماجرای شهیدی که امسال به خواب یک زائر اربعین آمد و دستش را گرفت. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ https://eitaa.com/kashkolkashkol
☘تألیفات رئیس جمهوری که میگفتن۶کلاس سواد داره: https://eitaa.com/kashkolkashkol
بفرمایید روضه بیاد شهیدان زین الدین و مرحوم حاج عبدالرزاق پدر شهید در ایام ارتحال پیامبر گرامی اسلام و شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام ازجمعه٢۵ صفر تا آخرماه ساعت٠۶٣٠تا٨صبح در خانه موزه شهیدان زین الدین خیابان صفائیه اول کوچه ٣٠ یاعلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥قبرستانی از تانک‌های اسرائیلی هدف قرار گرفته شده توسط نیروهای مقاومت در غزه! https://eitaa.com/kashkolkashkol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آب پاکی کارشناس برنامه روی دستان مجری بی‌بی‌سی؛ بسیاری از سلاح‌هایی که فلسطینی‌ها استفاده می‌کنند، اسرائیلی هستند! https://eitaa.com/kashkolkashkol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اروپا یه جای باحالیه که برای باز شدن در سطل آشغال هم پول میدن! https://eitaa.com/kashkolkashkol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چیزی نیست! محل برگزاری جشنواره موسیقی شهر ردینگ انگلستان (چند روز پیش) است. یک درصد فکر کنید چنین اتفاقی نه در انگلستان بلکه در کشور جنگ زده ای مانند عراق و‌ پس از مراسم اربعین حسینی رخ داده بود چه می کردند؟ آن هم نه در حد و اندازه جمعیت ۲۰ تا ۳۰ میلیونی بلکه تجمع حدود هشتاد هزار نفری! https://eitaa.com/kashkolkashkol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هشدار دست از تخریب پلیس بردارید! پلیس چه گناهی کرده که هم باید در مواجهه با اشرار و سارقین و تروریست ها شهید بدهد و هم در رسانه ها توسط سیاستمداران تخریب و تحقیر شوند؟ وقتی رئیس جمهورکشور به پلیس عناوینی چون تخریبگر و عامل تاریکی و... میدهدچه انتظاری است که درکف جامعه اراذل واوباش اجیر شده ازپلیس خوفی داشته باشند؟! امام خامنه ای بارهانسبت به خطرتخریب پلیس و هدف قرار گرفتن اقتدار پلیس به مسئولان و آحاد جامعه هشدار داده اند. آقای ! سخن امام خامنه ای درمورد وزرایتان اگر درحدمشورت بود،آنچه در مورد حفاظت از جایگاه نیروهای انتظامی و حفاظت از حیا و عفت عمومی خطاب به مسئولان گفته انددستور است نه یک مشورت. به تعبیر امام خامنه ای، نیروی انتظامی یکی از ارکان امنیت کشور است؛ آقای پزشکیان شما رئیس شورای عالی امنیت ملی هستید لطفا متوجه اهمیت سخنان و مواضعان باشید و با امنیت کشور بازی نکنید. مسئله وعفت عمومی یکی ازمسائل مهم فرهنگی است.طبیعتاً بخشی از مسائل نیزنیازبه ورود ونظم بخشی انتظامی دارد که پلیس در آن ایفای نقش می‌کند. انتظار میره بیش از این مراقب مشاورنماهای اطراف خود باشید https://eitaa.com/kashkolkashkol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌍 افشاگری بی سابقه درباره درخواست خاتمی برای بمباران سپاه 🔻اعدام حقشون است جهت مطالبه از قوه قضائیه خاتمی خائن 😡 https://eitaa.com/kashkolkashkol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برکناری دکتر علی انتظاری از ریاست دانشکده علوم اجتماعی در پی درخواست از پزشکیان برکناری دکتر انتظاری توسط دولت ثابت کرد که تیم کارشناسی آقای پزشکیان بیشتر متشکل از امثال غول برره و سایر عناصر معلوم الحال است تا متخصصین از قوه قضاییه درخواست می شود طبق قانون با این فرد هتاک برخورد شود https://eitaa.com/kashkolkashkol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دستگیری متهم اصلی قمه کشی و تیراندازی در نظام آباد تهران داغی سرب گلوله رو حس کرد. دستشویی هم بزور میره https://eitaa.com/kashkolkashkol
کشکول
حرام بودن خوردن غذای ختم اموات🖤🖤🖤 لطفاّ در گروههای دیگر به اشتراک بگذارید
نظر مخاطبان عزیز که خیلی خیلی محترم است جهت استحضار دیگر دوستان عزیز سلام علیکم جناب آقای ملایی عزیز کلیپی که در رابطه با آن ملای سنی مذهب در رابطه با غذای ختم میت گذاشتید نظر مفتی های أهل سنت است که کاملا باطل است تبلیغ برای احکام این جانور های سنی مذهب نشود سهوا سلام اقای مولایی ممنون که فتاوای برادران اهل سنت هم در کانال میگذارید و توصیه به پخش هم مینمایید☺️🌷 گرجیان محمد جواد: سلام فکر کنم حرام بیان کردن چیزی که در اصل حرام نیست خودش بدعت باشه.. اینکه همه اهل عزا به فکر خانواده عزادار باشن و از سختی های اونا کم کنند یه موضوع پسندیده هست. این بنده خدا از علمای اهل تسنن هستن... به نظرم نمیشه حکم ش رو به همه امت اسلام نسبت داد. شیخ محمد صالح انصاری . امام جمعه شهر اوز استان فارس. نظر همه عزیزان محترم است باید اشاره می شد که این حرام‌ بودن حکم مربوطه در احکام برادران اهل تسنن است و در روایات شیعیان این موضوع مکروه است
حکم غذا خوردن در خانه میت بعد از دفن چیست؟ بسم الله الرحمن الرحیم گزارش جلسه عمومی اعضای صندوق خیریه پاداش نیکوکاری صندوق خیریه فامیل شریف زاده اساسنامه صندوق خیریه فامیل شریف زاده حکم غذا خوردن در خانه میت بعد از دفن چیست؟ امام صادق(ع) می‌فرماید اَلاَکل عِندَ اَهلٌ المٌصیِبَه مِن عَمَلِ الجاهِلِیَه غذا خوردن نزد مصیبت زدگان با خرج آنان، از رفتارهای جاهلیت است و سنت پیامبر(ص) فرستادن غذا برای مصیبت‌زدگان است. (من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 182) براساس حدیث فوق، پس از شهادت جعفربن ابیطالب (جعفر طیار) پیامبر(ص) دستور داد به خانه جعفر غذا بفرستند تا خانواده‌اش جز مصیبت از دست دادن جعفر، دغدغه دیگری نداشته باشند. براساس سنت پیامبر، اگر حتی صاحبان عزا دیگران را برای غذا خوردن در خانه متوفی دعوت کنند شایسته نیست بروند زیرا غذا خوردن نزد اهل مصیبت و در منزلشان از اعمال مردم قبل از ظهور اسلام و دوره جاهلیت بوده است همچنین در حدیث آمده زمانی که حضرت جعفر طیار(ع) در جنگ موته شهید شد پیامبر(ص) از حضرت فاطمه(س) خواست که به نزد اسماء همسر جعفر و خانواده‌اش برود و برایشان غذا تهیه کند، بعد از این دستور پیامبر، میان مسلمانان رسم شد که وقتی کسی دچار مصیبت می‌شد همسایگان و خویشان او برایش غذا تهیه کرده و می‌بردند سنت عقلانی و قرآنی اسلام اقتضا می‌کند تا در جهت همدردی با مصیبت‌زده و کاهش فشار روحی و روانی شرایط به گونه‌ای فراهم شود که او در مدت عزاداری دغدغه دیگری نداشته باشد در روایات شیعی و سنی با استناد به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در شهادت جعفر بن ابی‌طالب، تصریح شده که مستحب است خویشان و نزدیکان متوفی در تهیه غذا و فراهم آوردن برخی امکانات، به خانواده او که دچار تألمات روحی شده‌اند یاری رسانند و از آنان مراقبت و به آنها مهربانی کنند. به فرموده امام صادق(ع) از همان زمان، این کار به صورت «سنت» درآمد بعد از دفن، مستحب است صاحبان عزا را سر سلامتی دهند ولی اگر مدتی گذشته است که به واسطه سرسلامتی دادن مصیبت، یادشان می‌آید، ترک آن بهتر است و نیز مستحب است تابرای اهل خانه میت غذا بفرستند و غذا خوردن نزد آنان و در منزلشان مکروه است متأسفانه آداب مجالس عزای میت امروزه از مسیر اصلی و اسلامی خود خارج شده و مصیبت بلکه مصیبت‌های دیگر را بر مصیبت زده تحمیل می‌کند؛ زیرا افزون بر صرف هزینه‌های سنگین برای خرید قبر و تهیه وسایل کفن و دفن، مصیبت زده باید پذیرای افرادی باشد که برای تسلای خاطر و تعزیت بر مصیبت زده وارد می‌شوند از نظر آموزه‌های اسلام، تحمیل هزینه پذیرایی از مردم بر مصیبت‌زده، از سنت‌های غیرعقلانی است
در توضیح المسائل مراجع عظام نیز چنین آمده: بعد از دفن مستحب است صاحبان عزا را سر سلامتى دهند ولى اگر مدّتى گذشته است كه به واسطه سر سلامتى دادن مصيبت يادشان مى‏آيد ترك آن بهتر است و نيز مستحب است تا سه روز براى اهل خانه ميّت غذا بفرستند و غذا خوردن نزد آنان و در منزلشان مكروه است. یاحقّ.
معصومه متین‌نژاد | شهرآرانیوز؛ دوونیم بعدازظهر است. مهمان‌ها پراکنده شده‌اند. همه خسته و بلاتکلیف‌اند؛ بخشی داخل خانه هستند و بخشی در کوچه قدم‌رو می‌روند. از ۱۱ صبح همه منتظر جنازه هستند تا اجازه دفن برایش صادر و پس از بدرقه‌ای راهی سرای آخرت شود. وضعیت صاحب‌عزا از همه بدتر است. بچه‌ها چند دسته شده اند؛ تعدادی به‌دنبال کار‌های کفن‌ودفن مادر هستند و تعدادی هم در فکر ناهار و سروسامان‌دادن به مهمانان. این بساط را دیشب هم داشتند، وقتی پس از هفت‌هشت ساعت دوندگی موفق نشدند جنازه مادر را از پزشکی‌قانونی به غسالخانه منتقل کنند. رستوران از صبح با اماواگر زیادی رزرو شده است، ولی با تعداد نامشخصی مهمان. هنوز مراسم خاک‌سپاری شروع نشده، خرج دو پذیرایی گردنشان افتاده است؛ رسم است دیگر! اینکه چه‌کسی و چرا چنین رسمی را باب کرده است، نه آن‌ها می‌دانند و نه ما، درحالی‌که در آموزه‌های دینی‌مان دقیقا مخالف این توصیه را داریم؛ اطعام خانواده عزادار تا سه روز. موضوعی که در این وضعیت سخت اقتصادی به مسئله و دغدغه‌ای مهم تبدیل شده و دردی به درد‌های قشر ضعیف و متوسط جامعه افزوده است. قسمت دردناک ماجرا هم اینجاست که این موضوع معمولا پیش‌بینی‌ناپذیر است و در بدترین زمان ممکن ما را غافل‌گیر می‌کند. روایت‌هایی در همین نزدیکی مرگ از آن چیز‌هایی است که از آن گریزی نیست، پس طبیعی است که همه با موضوعی که امروز دغدغه گزارشمان شده است، درگیر شده باشیم یا بشویم. برای درک بهتر این وضعیت، با برخی دراین‌باره گپ‌وگفتی داشتم که تجربیات آن‌ها و زاویه نگاهشان به موضوع برایم جالب بود. کرونا، خیلی هم بد نبود آقای براتی کارمند ثبت احوال است. سه ماه پیش پدرش به‌علت سکته قلبی و یک‌سال پیش هم مادرش بر اثر کرونا فوت کرد. با کلی مقدمه‌چینی درباره بدی‌های کرونا، از یک خوبی آن هم می‌گوید: «خیلی از برنامه‌ها بدون هرگونه تشریفات و با کمترین هزینه برگزار می‌شد که برای اوضاع اقتصادی امثال من واقعا تجربه‌ای تازه بود و شاید هم فرصتی عالی. تفاوت هزینه‌هایی که برای برگزاری مراسم تشییع و عزاداری مادر و پدرم داشتم، اصلا باهم مقایسه‌شدنی نیست. به‌جز هزینه‌های کفن‌ودفن و مراسم اصلی، هزینه‌های پذیرایی از مهمانان تا مراسم هفتم هم بود که باتوجه‌به بزرگ‌خاندان‌بودن پدرم، واقعا برایم کمرشکن بود.» سرسلامتی مردم ما را کشت‌ خانم شفیعی هنوز در گیرودار مراسم چهلم پدرش است. وقتی درباره موضوع بحثمان با او صحبت می‌کنم، با ناراحتی از کسانی می‌گوید که رسم‌های این‌چنینی را در جامعه باب کرده‌اند و اضافه می‌کند: «ما سه‌تا خواهریم و مجرد. پدرم تصادف کرد و مرگش واقعا غافل‌گیرمان کرد، آن هم در بدترین وضع اقتصادی. کار‌های بیمارستان و کفن‌ودفن یک‌طرف، ضبط و ربط مهمانان در این چند وقت هم یک‌طرف. باورتان نمی‌شود، هنوز از گیرودار مراسم تشییع پدرم با حال روحی خرابمان خلاص نشده بودیم که خاله بزرگم گفت برای ناهار مهمان‌ها جایی را هم دیده‌اید؟ تهیه غذا برای ۴۵ مهمان، آن‌هم در این حال روحی واقعا عذابی دوچندان بود. تازه روز‌های بعد هم هروعده دست‌کم پانزده‌شانزده نفر از بستگان نزدیک به‌بهانه سرسلامتی‌دادن، ناهار یا شام مهمانمان بودند. روز‌های آخر به‌حدی رسیده بودیم که دوست نداشتیم در را به روی کسی باز کنیم.» رسم است دیگر، چه می‌شود کرد! خانم خدادادی از تجربه یکی از بستگانش در یکی از همین روستا‌های اطراف مشهد می‌گوید که شاید در نگاه نخست صمیمیت بین اهالی روستا را به رخ بکشد، ولی همچنان از شاخ‌وبرگ‌های همان رسم ناپسندی است که صحبتش را می‌کنیم: «پسرخاله‌ام سی سال بیشتر نداشت که فوت کرد. در روستایی که خاله‌ام ساکن آنجاست، رسم است تا مراسم هفتم، هرروز صبح و بعدازظهر اهالی روستا در مسجد جمع می‌شوند و عزاداری می‌کنند. در همه این هفت روز هم صاحب‌عزا باید برای کسانی که پس از مراسم می‌مانند، ناهار و شام تهیه کند؛ برای حدود نیمی از اهالی روستا که با خانواده متوفی رابطه صمیمی‌تری دارند. خرجی که اینجا می‌شود، باوجود سادگی مراسم، گاهی واقعا کمرشکن‌تر از مراسم شهری هاست. درحالی‌که تا همین چهارپنج دهه پیش در همین‌جا رسم بود تا چند روز یکی از اهالی برای خانواده عزادار غذا می‌پخت و می‌برد.» زخم بجای مرهم آقای ناصری جمعه‌ای که گذشت مراسم سالگرد پدرش بود. یک کارمند ساده، با متوسط حقوقی که این روز‌ها بیشتر حقوق‌بگیر‌ها دریافت می‌کنند. او هم دل پردردی از این رسم‌های من‌درآوری دارد و بدتر از همه اینکه زورش به اطرافیانش هم نمی‌رسد، یعنی حرف صوابش برای کسی خریدار ندارد: «خداپدرتان را بیامرزد از چه حرف می‌زنید. برخی به این رسم‌ها که اعتقاد ندارند، هیچ؛ ملاحظه خیلی چیز‌های دیگر را هم نمی‌کنند. متوجه نیستند با هرتوصیه نابجایی که به خانواده متوفی دارند، چه هزینه‌ای را به آن‌ها تحمیل می‌کنند. پدرم از کرونا فوت کرد.
دربدترین شرایط همه‌گیری بیماری. بگذریم ازهمه امر و نهی‌هایی که کردم تا فامیل و دوستان را از آمدن به مراسم خانوادگی‌مان منصرف کنم و نشد. تازه این شروع ماجرا بود. بعد هم یک نفر یک‌نفر‌ها به ۱۰۰ میهمان تبدیل شد و هر خرجی، ضریب ۱۰۰ به خودش گرفت؛ آن هم در شرایطی که ما هنوز در هزینه‌های بیماری پدرم مانده‌بودیم. خرج‌های معمول یک‌طرف، اظهارفضل‌های بستگان نزدیک هم یک طرف دیگر: «هواگرمه، نمی‌خوان یه آبمیوه دست مهمونایی بدید که سرمزار میان؛ آخه میشه مردم بیان تا سرخاک و گرسنه برگردن؛ دوتا کیک و یه‌میوه هم به این پک اضافه کنین، بدنیست و...». از نیش و کنایه‌ها و توصیه‌های به ظاهر دوستانه‌شان هم نگویم که در آن شرایط سخت، بجای همدردی، زخمی بر دلمان بود: «اشتباه کردید، پدر را بیمارستان بردید؛ چرا این بیمارستان بردیدش، کافی بود، یه زنگ به خودم می‌زدید تا هماهنگ کنم و...»؛ تادلتان بخواهد حاشیه‌هایی که در آن غم مرگ پدرم را فراموش کردم.» یک پذیرایی ساده چقدر خرج دارد؟ به هزینه‌های سنگین کفن‌ودفن و خرید قبر و رفت‌وآمد و پذیرایی‌های هفتم، چهلم و سالگرد کاری نداریم که بخش زیادی از آن‌ها هم چشم‌وهم‌چشمی است و پدر صاحب‌عزا را درمی‌آورد، اما اگر قرار باشد چرتکه‌ای بیندازیم برای پذیرایی‌هایی که به‌اجبار به خانواده عزادار تحمیل می‌شود، مانند غذادادن تشییع‌کنندگان در همان روز نخست خاک‌سپاری و کسانی که به‌بهانه سرسلامتی چند روزی را مهمان خانواده عزادار هستند، به رقمی چشمگیر در خرج‌وبرج‌های این خانواده‌ها می‌رسیم. به تعدادی از رستوران‌های متوسط شهر زنگ می‌زنم و منظورم را از این مکالمه بیان می‌کنم. هزینه‌ای که این رستوران‌ها برای پذیرایی از یک نفر با تک‌منوی غذایی مانند جوجه، کوبیده یا مرغ سرخ‌کرده درنظر گرفته‌اند، حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است. به‌عبارت دیگر اگر حدود پنجاه نفر در یک مراسم خاک‌سپاری شرکت کنند، خانواده متوفی باید فقط برای یک نوبت پذیرایی بین ۵ تا ۷.۵ میلیون تومان هزینه کنار بگذارد که حقیقتا برای خیلی‌ها در این روزگار سخت اقتصادی هزینه زیادی است. البته به این هزینه باید ورودی برخی رستوران‌ها یا تالار‌ها را هم اضافه کرد که بین ۸۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان هزینه دارد. آموزه‌های دینی چه می‌گویند؟ تهیه غذا و پذیرایی از مهمانانی که برای سرسلامتی به خانواده عزادار سر می‌زنند، رسمی است که عمری کمتر از دو دهه دارد، زیرا تا پیش از این رسم بود اقوام و اطرافیان خانواده عزادار تا چند روز در خانه‌های خودشان غذا بپزند و برای خانواده عزادار ببرند. بی‌میلی فرد عزادار به غذا، بی‌حوصلگی برای پخت غذا، وضعیت بد روحی و تسکین‌دادن به فرد با همراهی‌کردن او حتی در زمان غذاخوردن، از علت‌هایی بود که این رسم بین مردم رواج یافته بود، به‌ویژه اینکه پشتوانه‌های دینی و مذهبی هم داشت. از امام‌صادق (ع) دراین‌باره حدیثی داریم که می‌فرمایند: «غذاخوردن نزد مصیبت‌زدگان با خرج آنان از رفتار‌های جاهلیت و مکروه است، درحالی‌که سنت پیامبر (ص) فرستادن غذا برای مصیبت‌زدگان است.» چنانچه در روایتی از داستان زندگی پیامبراکرم (ص) هم می‌خوانیم زمانی که حضرت جعفرطیار (ع) در جنگ موته شهید شد، پیامبر (ص) از حضرت فاطمه (س) خواست که به نزد اسما، همسر جعفر و خانواده‌اش برود و برایشان غذا ببرد. براساس بسیاری از روایات شیعی و سنی نقل‌شده از پیامبراکرم (ص) و ائمه‌اطهار (ع) مستحب است خویشان و نزدیکان شخص فوت‌شده در تهیه غذا و فراهم‌آوردن برخی امکانات، به خانواده او که درد و تألم روحی دارند، یاری برسانند و از آنان مراقبت و به آن‌ها مهربانی کنند. همچنین توصیه شده است بعد از دفن، صاحبان عزا را سرسلامتی دهیم، ولی اگر مدتی گذشته است و به‌واسطه این سرسلامتی‌دادن، مصیبت یاد آنان می‌آید، ترک آن بهتر است. در برابر این رسم ناپسند بایستیم خیلی‌ها به ناپسندبودن این رسم و عمل اعتقاد دارند، ولی نمی‌خواهند با مخالفت‌کردن با آن به خساست یا هر برچسب دیگری متهم شوند، به‌ویژه وقتی صاحب‌عزا هم باشند؛ همان مثل «خواهی نشوی رسوا، هم‌رنگ جماعت شو». ما هم تاحدی به آن‌ها حق می‌دهیم، ولی می‌توان روی مکروه‌بودن غذاخوردن در خانه یا با هزینه خانواده متوفی قدری تأمل کرد و با همین عنوان دیگران را هم از انجام آن برحذر داشت. یادمان باشد، همیشه اولین‌هایی وجود داشته‌اند که به مقابله با چنین بدعت‌های ناپسندی پرداخته‌اند. گذشته از این مسئله که به فرهنگ‌سازی نیاز دارد و همه باید از خودمان و بستگانمان شروع کنیم تا فراگیر شود، برخی با این تصور که غذادادن یا گرفتن، ثوابی برای روح شخص درگذشته است، این رفتار را تأیید می‌کنند.
درحالی‌که خیرات‌کردنی که ما در عرف اجتماعی و آموزه‌های دینی برای درگذشتگانمان داریم، مقوله‌ای متفاوت از این موضوع است و بیشتر با هدف رفع نیاز و گره‌گشایی از نیازمندان یا یادبودی از درگذشته با خواندن فاتحه‌ای انجام می‌شود. همچنین می‌توان با پیداکردن جایگزین‌های خوب برای این رسم، به مقابله با آن پرداخت، مانند خلاقیت‌هایی که در دوره کرونا برای بزرگداشت یاد و خاطره عزیزانمان در فضای‌مجازی انجام می‌دادیم یا دعوت از مهمانان به‌میزبانی خانواده متوفی برای مشارکت در یک کار خیر به‌نفع فرد تازه‌درگذشته.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 به یاد شهید جمهور، شهید آیت الله رئیسی در هفته دولت 🔹بدون تعارف با همسر شهید، خانم علم الهدی؛ ناگفته هایی از زندگی شهید رییسی https://eitaa.com/kashkolkashkol