✳️کوتاه از سید حسن حسینی ره[1]:
"اگر دلسوزی و ابراز همدردی، مثل پروتئین، ارزش غذایی داشت هیچ کس در دنیا از گرسنگی نمیمرد!"
_____________________
📚برادهها، ص 68.
[1] شاعر، مترجم، نویسنده،منتقدادبی و پژوهشگر معاصر(1383- 1335).
#تأملات_دینی_اجتماعی_ادبی
https://eitaa.com/kashkolsokhan
✳️لحظهای که میفهمی!
استاد علی صفائی حائری ره:
شروع حرکت که ضرورت حرکت از آن مایه میگیرد از لحظهای است که میفهمی از همهی چیزهایی که با آن ها مأنوس هستی بزرگتری.
بزرگتری، چون آنها به تو ختم شدهاند. تو میوهی این درختی وهیچ وقت به ریشه وخاک وسنگ برگشت نخواهی کرد.
________________
📚حرکت، ص20.
https://eitaa.com/kashkolsokhan
ای بت دلستان من.Mp3
432.5K
✳️بت دلستان
غزلی دلنشین از شادروان استاد #حمید_سبزواری 🌿
ای ز شرارِ عشقِ تو ، در دل ما زبانه ای
ناوکِ غمزه ی ترا ، دیده ی دل نشانه ای
در سرِ ما ، هوای تو ، در نیِ ما ، نوایِ تو
می دمد از ثنای تو ، بر لب ما ، ترانه ای
غنچه تویی و گل تویی ، نشوه تویی و مُل تویی
ما همه جزء و کل تویی ، جز تو جهان فسانه ای
ای بتِ دلستانِ من ، عشقِ منی و جانِ من
خانه بوَد جنان من ، گر تو میان خانه ای
ای زتو گلستانْ خجل ،گل به برِ تو منفعل
خالِ تو دیده مرغ دل ، گشته اسیر دانه ای
دل چو فُتد به بندِ تو ، چون رَهَد از کمندِ تو
زیر سُمِ سمندِ تو ، خود چه کند سمانه ای
ای رُخ تو بهارِ جان ، کوی تو ، لاله زارِ جان
زینت باغ و بوستان ، زیور آشیانه ای
خلوت عاشقانه را ، زمزمه ی محبّتی
محفل عارفانه را ، نغمه ی شاعرانه ای
زخمه تو زن به تارِ دل ، عشوه تو کن به کارِ دل
بو که ز شاخسارِ دل ، خنده زند جوانه ای
ای کَرَمت ، پناه من ، لطف تو ، عذرخواه من
من به خطا فسانه ام ، تو ، به عطا یگانه ای
گر تو زخود برانی ام ، رو به کدام در کنم ؟
نیست جز آستانِ تو ، بهر من آستانه ای
بشنوی ار خطای من ، روزشمار ، وای من
پیش دو صد گنه مرا ، نیست به کف بهانه ای
جرمِ «حمید» اگر گران ، رحمت تست بیکران
محو کنَش ، چو قطره در ، قُلزُم بیکرانه ای
#سالنومبارک
https://eitaa.com/kashkolsokhan
✊🏻 این تکرار نیست این استقامت است
🔻 رهبر انقلاب، امروز در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی: [دشمن میگوید:] «به حرفهای رهبری گوش نکنید حرفهای رهبری تکراری است،» تکراری است؟ سالهاست که جبههی دشمن با صدای بلند اعلام میکند که میخواهیم جمهوری اسلامی را به زانو دربیاوریم رهبری در مقابل میگوید غلط میکنید! این تکرار نیست، این استقامت است. ۱۴۰۲/۱/۱
✳️کوتاه از سید حسن حسینی ره[1]:
"کاش میتوانستیم برای دلهای تاریک، از آفتاب انشعاب بگیریم."
____________________
📚برادهها، ص 51.
[1] شاعر، مترجم، نویسنده،منتقدادبی و پژوهشگر معاصر(1383- 1335).
#تأملات_دینی_اجتماعی_ادبی
https://eitaa.com/kashkolsokhan
در جوار مرقدش هرگز به کم قانع نشو
چونکه از مشهد برات ڪربلا باید گرفت..
#السلام_علیک_یاعلیبنموسیالرضا
#چهارشنبهامامرضایی
https://eitaa.com/kashkolsokhan
✳️هنوز چوبیم!!
استاد علی صفائی حائری ره:
وقتى هنگام بهار، به باغ مىرفتم و شاخهها را غرق در شكوفه مىديدم، راستى شرمم مىآمد كه چندين بهار بر ما گذشته و هنوز چوبيم ... ولى چوبهاى مرده شكفتهاند و در گُل، غرقند ...
اين ديدارها و مقايسهها انسان را، از قناعتها، جدا مىكنند و او را پيش مىآورند. و همين كه همتها، عالى شدند و خواستهها فراتر رفتند، جوشش ما زيادتر مىشود و نهفتهها و پنهانها رو مىآيند.
بارها گفتهام، كسى كه خواستهاش دم دستش، هست، حتى از پاهايش استفاده نمىبَرَد. ولى اگر خواستههايش دورتر شد، بُل مىرود و راه مىافتد. و همين طور، مركبها را استخدام مىكند و همين طور مركب مىسازد و حتى سفينهها را به ماه مىفرستد ... توجه به ارزشها و عظمتها به انسان همت مىدهد. و همتها او را به جريان مىاندازند و استعدادهاى مدفون او را بيرون مىريزند ...
______________________
📚آيههاى سبز، صص 88 و 89.
https://eitaa.com/kashkolsokhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی توی محله همه میشناسنت 🤕🤣🤣
فقط اخرش
#غیرت_دینی
https://eitaa.com/kashkolsokhan
✳️بحث آزاد، خلاء حکمرانی امروز
🔶فراز و فرود تجربهای بحث ازاد در لایحهی قصاص
🔹لایحهی قصاص یکی از اصلیترین تلاشها برای اسلامی کردن قوانین کشور بود که بر اساس کتب فقهی مراجع به ویژه کتاب تحریر الوسیله امام خمینی تدوین شده بود. کدیور مینویسد:« در مقابل حقوقدانان شامل اساتید حقوق دانشگاه، قضات، وکلای دادگستری معتقد بودند که دادگستری لزوما باید بر مبنای علوم جرم شناسی، حقوق جزائی، حقوق مدنی، حقوق بین الملل، حقوق خصوصی و عمومی جدید پیش برود و قوانین نیز بر همین مبنا وضع شوند. آن چنان که از صدر مشروطه پیش رفته بود....
🔹آقای بهشتی پیشنهاد بحث آزاد پیرامون لایحهی قصاص را داد و در تاریخ 9 اردیبهشت 1360 دبیرخانهی شورای عالی قضایی در اطلاعیهای این موضوع را اعلام کرد.
بهشتی 17 خرداد در اینباره توضیح داد:« در برخی جمعهای منتقد وقتی بحث شده و توضیح داده شده اغلبشان قانع شدهاند؛ معلوم شد اگر توضیح کافی و منطقی داده شود مطلب روشن میشود. آنهایی که بی غرضند و قلبشان قانع میشود قناعت قلبی خودشان را ابراز میکنند.»
و درباره برنامه گفت: «به نظر میرسد برنامهی سازندهای باشد. امیدوار هستم این برنامه انجام بگیرد و اگر نتیجهی بحث این بود که جایی تغییری داده شود خودبهخود در مرحله رسیدگی در مجلس میتواند این تغییر انجام گیرد.»
و گفت: «البته آنهایی که به این لایحه در روزنامه انتقاد نوشتهاند در این بحث شرکت نکردند و عقب زدند و جازدند و ما اینرا به اطلاع ملت میرسانیم که ملت تشخیص بدهد که آیا این نوشتهها بهراستی به منظور انتقاد سازنده بود یا جهت ایجاد جو ناسالم فکری در جامعه انقلابی ما.»
🔸با اعلام قبلی اولین جلسه بحث آزاد در سالن اجتماعات دادگستری در 21 اردیبهشت 1360 برگزار شد. [اکثریت] حقوق دانهایی که بیانیهی انتقادی را امضا کرده بودند در جلسه حضور نیافتند. آقایان عبدالله جوادی آملی و بهشتی از شورای عالی قضائی و آقایان خزائی و ترابی از حقوقدانان کشور به عنوان منتقد در جلسه اول شرکت کردند.
جلسه دوم بحث آزاد پیرامون لایحهی قصاص 4 خرداد 1360 برگزار شد که عدم حضور منتقدان امضا کنندهی بیانیهها از جدیت بحثها کم کرده بود. بهشتی وعده داده بود تا تصویب لایحهی قصاص در مجلس بحثهای آزاد ادامه پیدا کند. با اوج گیری مسائل سیاسی و پس از آن شهادت بهشتی این جلسات متوقف شد.
🔹سرانجام این لایحه بدون طرح در صحن علنی مجلس، به کمیسیون قضائی مجلس سپرده شد و در تاریخ 3/6/1361 با تصویب در کمیسون قضائی مجلس به تایید شورای نگهبان نیز رسید.
🔷دکتر کاتوزیان یکی از سرشناسترین امضا کنندگان بیانیهی انتقادی بعدها در خاطراتش "کتاب زندگی من" نوشت:
«در این لایحه چند عیب مهم به چشم میخورد؛ عیوبی که بخش مهمی از آنهابعدها بهوسیلهی حکومت اصلاح شد. ولی در آغاز تصویب انکار میشد و منتقدان به انکار وحی و مخالفت با اسلام و انقلاب متهم میشدند.»
_______________________
📚زندگی و زمانهی آیت الله سید محمد حسینی بهشتی، صص 243- 240.
#مرورتاریخ
#بحثآزاد_حجاب
https://eitaa.com/kashkolsokhan
✳️کوتاه از سید حسن حسینی ره[1]:
"اومانیسم میکوشد تا با فندکهای مدل بالا، انسان را از آفتاب بینیاز کند."
____________________
📚برادهها، ص 71.
[1] شاعر، مترجم، نویسنده،منتقدادبی و پژوهشگر معاصر(1383- 1335).
#تأملات_دینی_اجتماعی_ادبی
https://eitaa.com/kashkolsokhan
✳️پنهان کردن خوبیها
از بانو رابعه عدويه[1] کلماتی آموزنده رسيده است ... از جمله اين كه به همه توصيه مىنمود كه:
"اكتموا حسناتكم كما تكتمون سيئاتكم"
همانگونه كه بدىهاى خود را پنهان مى كنيد تا كسى نبيند، خوبىها را هم پنهان كنيد.
چون اظهار و ظهور خوبى براى يك انسان نقص است، چرا كه خودنمايى است.
__________________
[1] از جمله زنان دارای ذوق عرفانی که جملات یا اشعار بلند عرفانی از او نقل کردهاند. علت نامگذاری به "رابعه" را برخی دختر چهارم بودن او گفتهاند.
📚زن در آینه جمال و جلال، صص 228 و 229.
https://eitaa.com/kashkolsokhan