eitaa logo
کشکول
61 دنبال‌کننده
72 عکس
60 ویدیو
7 فایل
کشیدنِ بدوش کاسه‌گونه‌ی درویش نوعی غذا در ترکیه میوه درخت کوکودومر کتابی در نوادر، حکایت، علوم، اخبار، مثال و شعر ارتباط با ادمین: @karimi11_2_1979
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زکودکی خادم این تبار محترمم چنان حبیب مظاهر مدافع حرمم 🔹اجرای نماهنگ مدافع حرم توسط نوجوانان در ایام ولادت امام رضا علیه السلام در حرم آن حضرت- سال ۱۳۹۷ 🔸اشک‌های نوجوان‌ از دقیقه 2 به بعد https://eitaa.com/kashkolsokhan
✳️کنترل دهان علامه حسن‌زاده آملی ره: الهى‏ غذا به كردار و گفتار رنگ و بو مى‌‏دهد، واى بر آنكه دهنش مَزبله است‏.! 📚الهى نامه ، ص26. https://eitaa.com/kashkolsokhan
✳️استاد اخلاق عملی، آیت الله شیخ ابوالقاسم کبیر قمی شهید بهشتی ره: در حدود نوزده سال قبل، پس از رحلت مرحوم آيت الله العظمى بروجردى .... براى ايجاد حركتى سازنده‌تر در حوزه، دوستانمان، گردهم‌آيى‌ها، بحثها و برنامه‌ريزى‌هايى داشتند. برنامه‌هايى به ثمر رسيده بود و براى شروعش با چهره‌هايى كه در مظان مرجعيت و يا مرجع بودند، تبادل نظر داشتيم. از جمله شبى همراه با برادران عزيز و مجاهد، آيت الله مشكينى و آيت الله ربانى شيرازى، خدمت حضرت آيت الله العظمى آقاى گلپايگانى بوديم. بحث بود درباره اينكه؛ چه بايد كرد كه مسئله تربيت اخلاق و تهذيب اخلاق در حوزه علميه قم، نقش بالاتر و سازنده‌ترى به خود بگيرد؟ بحث بود، صحبت بود. ياد مى‌كرديم از درس سازنده اخلاق مرجع عاليقدر، امام خمينى در قم و تأثيرى كه درس ايشان در آن سالها در ساختن و تربيت كردن فضلايى‌ كه به آن درس حاضر مى‌شدند، داشت و تأسف از اينكه سالهاست اين درس تعطيل است و ادامه ندارد. البته در آن موقع امام در قم بودند اما درس‌هاى ديگرى را داشتند. 🔸به اين مناسبت من پرسيدم كه در آن موقع كه شما طلبه‌اى جوان بوديد، در اين حوزه قم درس اخلاق در حوزه قم بر عهده چه كسى بود؟ چه كسى درس اخلاق داشت؟ ايشان پاسخى دادند كه به ياد من همچنان مانده و مى‌ماند. گفتند در آن موقع ما درسى به نام درس اخلاق نداشتيم، اما الگوهايى به عنوان الگوهاى عملى اخلاق داشتيم و در ميان اين الگوها از چند نفر به عنوان الگوى برجسته نام بردند؛ از جمله از مرحوم آيت الله، استاد عالم ربانى و فقيه و بزرگوار حاج شيخ ابوالقاسم قمى رحمة الله عليه. گفتند رفتار اين عالم جليل در محيط جامعه، در شهر و در حوزه براى همه ما طلاب آن موقع، آموزنده و سازنده بود. از هر سخن، برخورد و رفتار ايشان ما چيزها مى‌آموختيم. داستانها نقل كردند كه از آن مى‌گذرم. 📚ولایت، رهبری، روحانیت، ج1، صص294 و 295. https://eitaa.com/kashkolsokhan
✳️آمدمت که بنگرم گریه نمی‌دهد امان شاعر: هوشنگ ابتهاج(سایه) نامدگان و رفتگان ازدو کرانه ی زمان سوی تو می دوند هان ای تو همیشه درمیان درچمن تو می چردآهوی دشت آسمان گِرد سر تو می پرد باز سپید کهکشان هرچه به گرد خویشتن می‌نگرم درین چمن آینه‌ی ضمیر من جز تو نمی‌دهد نشان ای گل بوستان‌سرا از پس پرده ها در آ بوی تو می‌کشد مرا وقت سحر به بوستان ای که نهان نشسته‌ای باغ درون هسته‌ای هسته فرو شکسته‌ای کاین همه باغ شد روان مست نیاز من شدی پرده ی ناز پس زدی ازدل خود برآمدی : آمدن تو شد جهان آه که می زند برون از سر و سینه موج خون من چه کنم که از درون دست تو می‌کشد کمان پیش وجودت ازعدم زنده و مرده را چه غم؟ کز نفس تو دم به دم می شنویم بوی جان پیش تو جامه در برم نعره زند که بر درم آمدمت که بنگرم گریه نمی‌دهد امان پیش رخ تو ای صنم! کعبه سجود می‌کند در طلب تو آسمان جامه کبود می‌کند حسن ملائک و بَشر جلوه نداشت این قدر عکس تو می زند در او :حسن نمود می‌کند ناز نشسته با طرب چهره به چهره لب به لب گوشه‌ی چشم مست تو گفت و شنود می‌کند ای تو فروغ کوکبم تیره مخواه چون شبم دل به هوای آتشت این همه دود می‌کند در دل بینوای من عشق تو چنگ می‌زند شوق به اوج می رسد صبر فرود می‌کند آن که به بحر می‌دهد صبر نشستن ابد شوق سیاحت و سفر همره رود می‌کند دل به غمی فروختم پایه و مایه سوختم شاد زیان خریده‌ای کاین همه سود می‌کند عطر دهد به سوختن نغمه زند به ساختن وه که دل یگانه‌ام کار دو عود می‌کند مطرب عشق او به هر پرده که دست می‌برد پرده سرای سایه را پر ز سرود می‌کند https://eitaa.com/kashkolsokhan
23.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️این ظروف به درد ما و سفره ما نمی‌خورد روایتی شنیدنی از ساده زیستی رهبر بزرگوار انقلاب از زبان حجة الاسلام راشد یزدی https://eitaa.com/kashkolsokhan
ما اسیر شِرک‌های خودمان هستیم. خیال می‌کنیم زمین و آسمان، ما را اداره می‌کنند! با پولِ خدا، راحت راه می‌رویم، امّا با خودِ خدا، خیر! جیبمان اگر پُر از پول باشد آرام می‌گیریم، ولی اگر خالی باشد آرام نیستیم. عزیزی می‌فرمود آدمی که اهل توحید است، نه در کویر، خودش را تشنه می‌بیند و نه در دریا، سیراب. ▫️منبع: @mirbaqeri_ir https://eitaa.com/kashkolsokhan
✳️ بازخوانی گفتگو با آیت الله اراکی به مناسبت سی‌امین سال زعامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ✳️ بازخوانی گفت‌وگو با آیت‌الله اراکی به‌مناسبت سی‌امین سال زعامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 🔹بخش نخست: راز "مدارا" در رهبری آیت‌الله خامنه‌ای farsnews.ir/news/13980314000228 🔹بخش دوم: دفتر رهبری؛ گمانه‌زنی‌ها، واقعیت‌ها farsnews.ir/news/13980314000519 🔹بخش سوم: فرامین رهبری، عملکرد خواص farsnews.ir/news/13980317000437 🔸روایتی از این گفت‌وگو: farsnews.ir/news/13980318000172 https://eitaa.com/kashkolsokhan
مهرش نشست در دل و در دیده جا گرفت شور قیام او همه جا را فرا گرفت حرم امام رضا علیه السلام_پایین پا https://eitaa.com/kashkolsokhan
گر رضا هشت و جواد نُه باشد بگذار که هشتم گرو نُه باشد شهادت جوادالائمه علیهم السلام تسلیت‌باد https://eitaa.com/kashkolsokhan
✳️به بهانه سالگرد ازدواج امیرالمومنین و حضرت زهرا علیهما السلام شبی مجنون به لیلی گفت که ای محبوب بی همتا تو را عاشق شود پیدا ولی مجنون نخواهد شد 🔰 🔰 گو اینکه جناب حافظ در نظر داشته اند بفرمایند: شبی زهرا به مولا گفت که ای مولای بی همتا تو را همسر شود پیدا ولی زهرا نخواهد شد 🔰 اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم. گرفته شده از: @neveshte https://eitaa.com/kashkolsokhan
✳️عبای سوخته‌ی امام ▫️برشی از خاطرات شهید بهشتی روز نیمه‌ی شعبان 1360(اواخر خرداد)بنا بود برای دیدن مادربه اصفهان بروند. به همسرش گفت امام گفته است به این سفر نرو مراقب خودت باش. گفت: امام خوابی دیده است که این را گفته، هرچه همسرش اصرار کرد خواب را برایش تعریف نکرد. بعد از شهادتش همسر امام، خواب را برای همسر بهشتی تعریف کرد:«امام خواب دیده بودند که عبایشان سوخته است و به آقای بهشتی گفته بودند شما عبای من هستید مراقب خود باشید.» 📚زندگی و زمانه‌ی ایت الله سید محمد حسینی بهشتی، ص 275. https://eitaa.com/kashkolsokhan
💠دست بوسی ممنون برشی از خاطرات شهید بهشتی: در دهه‌ی شصت بوسیدن دست امام از روی تبرک و احترام امر رایجی بود و در شرایطی که بسیاری از جمله بازرگان و حتی بنی‌صدر دست امام را بوسیده بودند اما بهشتی در دیدار با امام اهل دست‌بوسی نبود و می‌گفت دست هیچ‌کس را نبوسیده است. این ویژگی‌ها برای او می‌توانست نقطه ضعفی شمرده شود. ... هاشمی:« بخش قابل توجهی از بیت امام هم با بنی‌صدر خوب و با آقای بهشتی بد بودند.» 📚زندگی و زمانه‌ی ایت الله سید محمد حسینی بهشتی، ص 263. https://eitaa.com/kashkolsokhan
پیام جالب یکی از دوستان که در سفر حج مشرف هستن! 💠کاروان خورشید از کویت میانگین سنی حجاج کشورهای خلیج فارس خیلی کمه، چون کلا جمعیتی ندارن رفتم جلو بهشون گفتم خورشید به چه معنی هست؟ گفتن: شمس گفتم: شما عرب هستید خورشید کلمه فارسی هستش گفت ما تو کویت کلمات فارسی هم استفاده می‌کنیم وقت خدا حافظی بهم گفت"دستت درد نکنه" 4/4/1402 https://eitaa.com/kashkolsokhan
✳️مظلومیت برشی از خاطرات شهید بهشتی ره: توهین‌ها و تهمت‌ها[به آقای بهشتی] آن‌قدر زیاد شده بود که پاسدارهای محافظ بهشتی می‌گفتند ما تحمل نداریم ساکت باشیم و می‌خواستند به جای دیگری منتقل شوند. به پاسدارها می‌گفتند شما دارید از یک امریکایی پاسداری می‌کنید. 📚زندگی و زمانه‌ی ایت الله سید محمد حسینی بهشتی، ص 263. https://eitaa.com/kashkolsokhan
حاجیان جمعند دور هم همه پس کجا رفته حسین فاطمه https://eitaa.com/kashkolsokhan
💠دستور آزادی همسر بنی صدر برشی از خاطرات شهید بهشتی ره: رئیس جمهور[بنی‌صدر] از روزهای قبل از بررسی کفایت سیاسی‌اش در مجلس، مخفی بود و حکومت پی دستگیری‌اش. برخی همسرش رادستگیر کردند تا از طریق او به بنی صدر دست پیدا کنند. بهشتی با عصبانیت دستور آزادی‌اش را داده بود و به روایت موسوی اردبیلی گفته بود: «ما حق نداریم یک زن را دستگیر کنیم. در حالی که هیچ تقصیری ندارد الا این که زن بنی‌صدر است و شوهرش بخاطر خیانت به کشور تحت تعقیب است.» 📚زندگی و زمانه‌ی ایت الله سید محمد حسینی بهشتی، ص 245. https://eitaa.com/kashkolsokhan
«مسلم» نداشت کوفه، مسلمان زیاد داشت ✍️ قاسم صرافان گرفته شده از: @murtaza_ir 🔸شهادت‌ِجناب‌ِمسلم‌بن‌عقیل(ع) تسلیت‌باد. https://eitaa.com/kashkolsokhan
✳️آرزوی شهادت بُرشی از خاطرات شهید بهشتی ره: 🔸18 فروردین 1360 روزنامه‌ی کیهان از قول بهشتی نوشت:«امید است که ما بتوانیم با شهادت خود نهال جمهوری اسلامی را هر چه بیشتر آبیاری کنیم.»[1] 🔸13خرداد1360 در اوح درگیری‌های سیاسی در پایتخت برای شرکت در سمیناری درباره جنگ به خوزستان آمد. ... نیکخواه می‌گوید در فرودگاه که برای بدرقه‌ی آقای بهشتی رفتند؛«از پلکان هواپیما بالا رفت و دوباره پائین آمد. گمان کردم که شاید چیزی یادشان رفته است برای همین به سمتش رفتم تا اینکه هنگام خداحافظی در پای پلکان هواپیما از من تقاضا کرد دعا کنید خداوند شهادت را نصیبم کند.»[2] 🔸شایعه کرده بودند میلیون‌ها دلار، فرانک سوییس و جواهرات به خارج فرستاده تا اگر انقلاب شکست خورد فرار کند. بهشتی در سخنرانی اش در کازرون بعد از اشاره به این حرف‌ها گفت:«اولا بیچاره نادان به شما بگوسم که این انقلاب شکست نمی‌خورد.... به خدا بهشتی و امثال بهشتی آماده شهادت‌اند.»[3] ____________________________ [1]زندگی و زمانه‌ی ایت الله سید محمد حسینی بهشتی، ص 243. [2] زندگی و زمانه‌ی ایت الله سید محمد حسینی بهشتی، ص 260. [3] زندگی و زمانه‌ی ایت الله سید محمد حسینی بهشتی، ص 267. https://eitaa.com/kashkolsokhan
ما را مثل دلقک فرعون ببخش! 🔹️یكى از علما داستانی را نقل مى‌‌كرد که یادم نیست در كتابی خوانده باشم؛ ولى ناقل، مرد بزرگى بود كه بى جهت و بى سند نقل نمى‌‌كرد. داستان مربوط به بنى اسرائیل و فرعون است. وقتى حضرت موسى ـ‌على نبینا و آله و علیه السلام‌ـ با برادرشان هارون براى دعوت فرعون آمده بود، یك لباس شبانى پوشیده بودند و یك چوبدستى دستشان بود، به دربار فرعون آمده بودند. خدمه دربار پرسیدند: شما كه هستید و این‌جا چه كار دارید؟ موسی گفت: من پیغمبر خدا هستم و آمده‌‌ام فرعون را دعوت كنم. خدمه دربار به آنها خندیدند و گفتند: از اینجا بروید. 🔹️فردا حضرت موسى و هارون، دوباره به دربار فرعون آمدند و همین جریان تكرار شد. در روایت نقل شده كه آنها چهل روز به دربار فرعون مى‌‌آمدند اما كسى راهشان نمى‌‌داد. فرعون دلقكى داشت كه وقتى خسته می‌شد، برایش بازى در مى‌‌آورد و فرعون را مى‌‌خنداند. این دلقك چند بار در مسیر رفتن به دربار، ‌‌دیده بود كه چوپانى ایستاده و با چوبی در دست مى‌‌گوید: من پیغمبر خدا هستم و آمده‌ام فرعون را دعوت كنم. 🔹️یك روز این دلقك لباس چوپانى پوشید و چوبی به دست گرفت و به كاخ فرعون رفت و جلوى فرعون ایستاد. فرعون پرسید: این چه لباسى است كه پوشیده‌اى؟ دلقك گفت: من پیغمبرم؛ آمده‌ام تو را دعوت كنم. فرعون و اطرافیانش به خنده افتادند و این یكى از سوژه‌‌هاى خندیدن فرعون شد و هر روز این لباس را مى‌‌پوشید و مى‌‌آمد به دربار و می‌گفت: من پیغمبرم و آمده‌ام تو را دعوت كنم؛ یا قبول كن، یا عذاب نازل مى‌‌شود. درباریان هم مى‌‌خندیدند. 🔹️بالاخره یك روز فرعون گفت: این حرف را از كجا یاد گرفته‌اى؟ دلقك گفت: كسى هست كه مى‌‌آمد مقابل دربار و این حرف‌ها را می‌گفت. فرعون گفت: بگویید خودش بیاید تا او را ببینیم. این جریان زمینه‌‌اى شد كه موسى را به كاخ فرعون راه دادند. فرعون به موسی و هارون اجازه داد تا آنها را ببینند و بخندند. آن آقاى بزرگوار نقل مى‌‌كرد كه وقتى عذاب بر فرعونیان نازل شد و همه آنها غرق شدند، خطاب رسید كه این دلقك را نجات دهید. فرشته‌‌ها گفتند: این هم از اصحاب فرعون و كافر است. خطاب آمد كه این لباس دوست ما را مى‌‌پوشید و اداى دوست ما را در مى‌‌آورد. 🔹️معنای این حرف این است كه گاهى ادا درآوردن هم مطلوب است. باید حال ما این‌گونه باشد كه ما لیاقت دعا كردن نداریم. ما كجا، ساحت قدس الهى كجا؟! اگر ما بخواهیم مطالبی كه در مضامین دعاها وارد شده، واقعا خودمان قصد انشاء كنیم و بگوییم ما این حرف‌ها را مى‌‌زنیم، مثل بنده‌‌اى، بخواهم چنین بگویم، جا دارد، به دهانمان بزنند و بگویند: خفه شو! تو كجا و این حرف‌ها كجا؟! پیش ما دروغ مى‌‌گویى؟! كس دیگری را پیدا نكرده‌اى كه فریبش بدهى؛ مى‌‌خواهى خدا رافریب بدهى؟! 🔹️ما باید بگوییم: ما اداى دعاخوان‌‌ها را در مى‌‌آوریم...امروز ما را مثل دلقک فرعون ببخش! آخر ما هم لباس دوست تو را می پوشیم، ما هم دم از امام حسین(علیه السلام) می زنیم. ▫️بیانات آیت الله مصباح یزدی(قدس سره) ۱۳۸۵/۱۰/۰۹ منبع:@mesbahyazdi_ir https://eitaa.com/kashkolsokhan
✳️عملی برای اجابت دعا در روز عید قربان[صفحه 1 از 3] در پایان دعای چهل هشتم صحیفه سجادیه که برای روز عید قربان است این‌گونه نوشته‌اند: هرچه در نظر داری از خدا بخواه و هزار مرتبه صلوات بفرست که امام سجادعلیه السلام این چنین می‌کردند. متن دعای چهل و هشتم صحیفه سجادیه: 🔸اللَّهُمَّ هَذَا يَوْمٌ مُبَارَكٌ مَيْمُونٌ، وَ الْمُسْلِمُونَ فِيهِ مُجْتَمِعُونَ فِي أَقْطَارِ أَرْضِكَ، يَشْهَدُ السَّائِلُ مِنْهُمْ وَ الطَّالِبُ وَ الرَّاغِبُ وَ الرَّاهِبُ وَ أَنْتَ النَّاظِرُ فِي حَوَائِجِهِمْ، فَأَسْأَلُكَ بِجُودِكَ وَ كَرَمِكَ وَ هَوَانِ مَا سَأَلْتُكَ عَلَيْكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ. 🔸و أَسْأَلُكَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا بِأَنَّ لَكَ الْمُلْكَ، وَ لَكَ الْحَمْدَ، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، الْحَلِيمُ الْكَرِيمُ الْحَنَّانُ الْمَنَّانُ‏ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ‏، بَدِيعُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ‏، مَهْمَا قَسَمْتَ بَيْنَ عِبَادِكَ الْمُؤْمِنِينَ: مِنْ خَيْرٍ أَوْ عَافِيَةٍ أَوْ بَرَكَةٍ أَوْ هُدًى أَوْ عَمَلٍ بِطَاعَتِكَ، أَوْ خَيْرٍ تَمُنُّ بِهِ عَلَيْهِمْ تَهْدِيهِمْ بِهِ إِلَيْكَ، أَوْ تَرْفَعُ لَهُمْ عِنْدَكَ دَرَجَةً، أَوْ تُعْطِيهِمْ بِهِ خَيْراً مِنْ خَيْرِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ أَنْ تُوَفِّرَ حَظِّي وَ نَصِيبِي مِنْهُ. 🔸و أَسْأَلُكَ اللَّهُمَّ بِأَنَّ لَكَ الْمُلْكَ وَ الْحَمْدَ، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ وَ حَبِيبِكَ وَ صِفْوَتِكَ وَ خِيَرَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ، وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ الْأَبْرَارِ الطَّاهِرِينَ الْأَخْيَارِ صَلَاةً لَا يَقْوَى عَلَى إِحْصَائِهَا إِلَّا أَنْتَ، وَ أَنْ تُشْرِكَنَا فِي صَالِحِ مَنْ دَعَاكَ فِي هَذَا الْيَوْمِ مِنْ عِبَادِكَ الْمُؤْمِنِينَ، يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ، وَ أَنْ تَغْفِرَ لَنَا وَ لَهُمْ، إِنَّكَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ. 🔸اللَّهُمَّ إِلَيْكَ تَعَمَّدْتُ بِحَاجَتِي، وَ بِكَ أَنْزَلْتُ الْيَوْمَ فَقْرِي وَ فَاقَتِي وَ مَسْكَنَتِي، وَ إِنِّي بِمَغْفِرَتِكَ وَ رَحْمَتِكَ أَوْثَقُ مِنِّي بِعَمَلِي، وَ لَمَغْفِرَتُكَ وَ رَحْمَتُكَ أَوْسَعُ مِنْ ذُنُوبِي، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ تَوَلَّ قَضَاءَ كُلِّ حَاجَةٍ هِيَ لِي بِقُدْرَتِكَ عَلَيْهَا، وَ تَيْسِيرِ ذَلِكَ عَلَيْكَ، وَ بِفَقْرِي إِلَيْكَ، وَ غِنَاكَ عَنِّي، فَإِنِّي لَمْ أُصِبْ خَيْراً قَطُّ إِلَّا مِنْكَ، وَ لَمْ يَصْرِفْ عَنِّي سُوءاً قَطُّ أَحَدٌ غَيْرُكَ، وَ لَا أَرْجُو لِأَمْرِ آخِرَتِي وَ دُنْيَايَ سِوَاكَ. 🔸اللَّهُمَّ مَنْ تَهَيَّأَ وَ تَعَبَّأَ وَ أَعَدَّ وَ اسْتَعَدَّ لِوِفَادَةٍ إِلَى مَخْلُوقٍ رَجَاءَ رِفْدِهِ وَ نَوَافِلِهِ وَ طَلَبَ نَيْلِهِ وَ جَائِزَتِهِ، فَإِلَيْكَ يَا مَوْلَايَ كَانَتِ الْيَوْمَ تَهْيِئَتِي وَ تَعْبِئَتِي وَ إِعْدَادِي وَ اسْتِعْدَادِي رَجَاءَ عَفْوِكَ وَ رِفْدِكَ وَ طَلَبَ نَيْلِكَ وَ جَائِزَتِكَ. اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ لَا تُخَيِّبِ الْيَوْمَ ذَلِكَ مِنْ رَجَائِي، يَا مَنْ لَا يُحْفِيهِ سَائِلٌ وَ لَا يَنْقُصُهُ نَائِلٌ، فَإِنِّي لَمْ آتِكَ ثِقَةً مِنِّي بِعَمَلٍ صَالِحٍ قَدَّمْتُهُ، وَ لَا شَفَاعَةِ مَخْلُوقٍ رَجَوْتُهُ إِلَّا شَفَاعَةَ مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ سَلَامُكَ. 🔸أتَيْتُكَ مُقِرّاً بِالْجُرْمِ وَ الْإِسَاءَةِ إِلَى نَفْسِي، أَتَيْتُكَ أَرْجُو عَظِيمَ عَفْوِكَ الَّذِي عَفَوْتَ بِهِ عَنِ الْخَاطِئِينَ، ثُمَّ لَمْ يَمْنَعْكَ طُولُ عُكُوفِهِمْ عَلَى عَظِيمِ الْجُرْمِ أَنْ عُدْتَ عَلَيْهِمْ بِالرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ. فَيَا مَنْ رَحْمَتُهُ وَاسِعَةٌ، وَ عَفْوُهُ عَظِيمٌ، يَا عَظِيمُ يَا عَظِيمُ، يَا كَرِيمُ يَا كَرِيمُ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عُدْ عَلَيَّ بِرَحْمَتِكَ وَ تَعَطَّفْ عَلَيَّ بِفَضْلِكَ وَ تَوَسَّعْ عَلَيَّ بِمَغْفِرَتِكَ. 🔻ادامه دعا را در پست بعد بخوانید. https://eitaa.com/kashkolsokhan
عملی برای اجابت دعا در روز عید قربان[صفحه 2 از 3] 🔸اللَّهُمَّ إِنَّ هَذَا الْمَقَامَ لِخُلَفَائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ وَ مَوَاضِعَ أُمَنَائِكَ فِي الدَّرَجَةِ الرَّفِيعَةِ الَّتِي اخْتَصَصْتَهُمْ بِهَا قَدِ ابْتَزُّوهَا، وَ أَنْتَ الْمُقَدِّرُ لِذَلِكَ، لَا يُغَالَبُ أَمْرُكَ، وَ لَا يُجَاوَزُ الْمَحْتُومُ مِنْ تَدْبِيرِكَ‏ كَيْفَ شِئْتَ وَ أَنَّى شِئْتَ، وَ لِمَا أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ غَيْرُ مُتَّهَمٍ عَلَى خَلْقِكَ وَ لَا لِإِرَادَتِكَ حَتَّى عَادَ صِفْوَتُكَ وَ خُلَفَاؤُكَ مَغْلُوبِينَ مَقْهُورِينَ مُبْتَزِّينَ، يَرَوْنَ حُكْمَكَ مُبَدَّلًا، وَ كِتَابَكَ مَنْبُوذاً، وَ فَرَائِضَكَ مُحَرَّفَةً عَنْ جِهَاتِ أَشْرَاعِكَ، وَ سُنَنَ نَبِيِّكَ مَتْرُوكَةً. اللَّهُمَّ الْعَنْ أَعْدَاءَهُمْ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ، وَ مَنْ رَضِيَ بِفِعَالِهِمْ وَ أَشْيَاعَهُمْ وَ أَتْبَاعَهُمْ. 🔸اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، كَصَلَوَاتِكَ وَ بَرَكَاتِكَ وَ تَحِيَّاتِكَ عَلَى أَصْفِيَائِكَ إِبْرَاهِيمَ وَ آلِ إِبْرَاهِيمَ، وَ عَجِّلِ الْفَرَجَ وَ الرَّوْحَ وَ النُّصْرَةَ وَ التَّمْكِينَ وَ التَّأْيِيدَ لَهُمْ. اللَّهُمَّ وَ اجْعَلْنِي مِنْ أَهْلِ التَّوْحِيدِ وَ الْإِيمَانِ بِكَ، وَ التَّصْدِيقِ بِرَسُولِكَ، وَ الْأَئِمَّةِ الَّذِينَ حَتَمْتَ طَاعَتَهُمْ مِمَّنْ يَجْرِي ذَلِكَ بِهِ وَ عَلَى يَدَيْهِ، آمِينَ رَبَّ الْعَالَمِينَ. 🔸اللَّهُمَّ لَيْسَ يَرُدُّ غَضَبَكَ إِلَّا حِلْمُكَ، وَ لَا يَرُدُّ سَخَطَكَ إِلَّا عَفْوُكَ، وَ لا يُجِيرُ مِنْ عِقَابِكَ إِلَّا رَحْمَتُكَ، وَ لَا يُنْجِينِي مِنْكَ إِلَّا التَّضَرُّعُ إِلَيْكَ وَ بَيْنَ يَدَيْكَ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ هَبْ لَنَا- يَا إِلَهِي- مِنْ لَدُنْكَ فَرَجاً بِالْقُدْرَةِ الَّتِي بِهَا تُحْيِي أَمْوَاتَ الْعِبَادِ، وَ بِهَا تَنْشُرُ مَيْتَ الْبِلَادِ. وَ لَا تُهْلِكْنِي- يَا إِلَهِي- غَمّاً حَتَّى تَسْتَجِيبَ لِي، وَ تُعَرِّفَنِي الْإِجَابَةَ فِي دُعَائِي، وَ أَذِقْنِي طَعْمَ الْعَافِيَةِ إِلَى مُنْتَهَى أَجَلِي، وَ لَا تُشْمِتْ بِي عَدُوِّي، وَ لَا تُمَكِّنْهُ مِنْ عُنُقِي، وَ لَا تُسَلِّطْهُ عَلَيَّ إِلَهِي إِنْ رَفَعْتَنِي فَمَنْ ذَا الَّذِي يَضَعُنِي، وَ إِنْ وَضَعْتَنِي فَمَنْ ذَا الَّذِي يَرْفَعُنِي، وَ إِنْ أَكْرَمْتَنِي فَمَنْ ذَا الَّذِي يُهِينُنِي، وَ إِنْ أَهَنْتَنِي فَمَنْ ذَا الَّذِي يُكْرِمُنِي، وَ إِنْ عَذَّبْتَنِي فَمَنْ ذَا الَّذِي يَرْحَمُنِي، وَ إِنْ أَهْلَكْتَنِي فَمَنْ ذَا الَّذِي يَعْرِضُ لَكَ فِي عَبْدِكَ، أَوْ يَسْأَلُكَ عَنْ أَمْرِهِ، وَ قَدْ عَلِمْتُ‏ أَنَّهُ لَيْسَ فِي حُكْمِكَ ظُلْمٌ، وَ لَا فِي نَقِمَتِكَ عَجَلَةٌ، وَ إِنَّمَا يَعْجَلُ مَنْ يَخَافُ الْفَوْتَ، وَ إِنَّمَا يَحْتَاجُ إِلَى الظُّلْمِ الضَّعِيفُ، وَ قَدْ تَعَالَيْتَ- يَا إِلَهِي- عَنْ ذَلِكَ عُلُوّاً كَبِيراً. 🔸اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ لَا تَجْعَلْنِي لِلْبَلَاءِ غَرَضاً، وَ لَا لِنَقِمَتِكَ نَصَباً، وَ مَهِّلْنِي، وَ نَفِّسْنِي، وَ أَقِلْنِي عَثْرَتِي، وَ لَا تَبْتَلِيَنِّي بِبَلَاءٍ عَلَى أَثَرِ بَلَاءٍ، فَقَدْ تَرَى ضَعْفِي وَ قِلَّةَ حِيلَتِي وَ تَضَرُّعِي إِلَيْكَ. 🔸أعُوذُ بِكَ اللَّهُمَّ الْيَوْمَ مِنْ غَضَبِكَ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَعِذْنِي. وَ أَسْتَجِيرُ بِكَ الْيَوْمَ مِنْ سَخَطِكَ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَجِرْنِي وَ أَسْأَلُكَ أَمْناً مِنْ عَذَابِكَ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ آمِنِّي. وَ أَسْتَهْدِيكَ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اهْدِنِي وَ أَسْتَنْصِرُكَ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ انْصُرْنِي. وَ أَسْتَرْحِمُكَ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ ارْحَمْنِي وَ أَسْتَكْفِيكَ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اكْفِنِي وَ أَسْتَرْزِقُكَ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ ارْزُقْنِي وَ أَسْتَعِينُكَ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَعِنِّي. 🔸و أَسْتَغْفِرُكَ لِمَا سَلَفَ مِنْ ذُنُوبِي، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اغْفِرْ لِي. وَ أَسْتَعْصِمُكَ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اعْصِمْنِي، فَإِنِّي لَنْ أَعُودَ لِشَيْ‏ءٍ كَرِهْتَهُ مِنِّي إِنْ شِئْتَ ذَلِكَ. 🔻ادامه دعا را در پست بعد بخوانید. https://eitaa.com/kashkolsokhan
عملی برای اجابت دعا در روز عید قربان[صفحه 3 از 3] 🔸يا رَبِّ يَا رَبِّ، يَا حَنَّانُ يَا مَنَّانُ، يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اسْتَجِبْ لِي جَمِيعَ مَا سَأَلْتُكَ وَ طَلَبْتُ إِلَيْكَ وَ رَغِبْتُ فِيهِ إِلَيْكَ، وَ أَرِدْهُ وَ قَدِّرْهُ وَ اقْضِهِ وَ أَمْضِهِ، وَ خِرْ لِي فِيمَا تَقْضِي مِنْهُ، وَ بَارِكْ لِي فِي ذَلِكَ، وَ تَفَضَّلْ عَلَيَّ بِهِ، وَ أَسْعِدْنِي بِمَا تُعْطِينِي مِنْهُ، وَ زِدْنِي مِنْ فَضْلِكَ وَ سَعَةِ مَا عِنْدَكَ، فَإِنَّكَ وَاسِعٌ كَرِيمٌ، وَ صِلْ ذَلِكَ‏ بِخَيْرِ الْآخِرَةِ وَ نَعِيمِهَا، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. 🔸ثمَّ تَدْعُو بِمَا بَدَا لَكَ، وَ تُصَلِّي عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَلْفَ مَرَّةٍ هَكَذَا كَانَ يَفْعَلُ عَلَيْهِ السَّلَامُ. 📚صحیفه سجادیه، دعای چهل و هشتم. https://eitaa.com/kashkolsokhan
✳️نیم نگاهی به وب گاه سازمان ثبت احوال کشور آمار ولادت در فروردین و اردیبهشت 1402: 168142 نفر 🔴کاهش 6252 نفر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ▫️منبع: https://www.sabteahval.ir/home پ‌ن‌پ: 1.این طور که می‌گویند سال 1401 قانون جوانی جمعیت به طور کامل اجرا شده، نکند این قانون برای علاج این بحران شده آن مَثَلی که بیمار سرش درد می‌کرد و طبیب پایش مرهم می‌نهاد. 2. حدود سه سال قبل از رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس سوال کردم برای تدوین این طرح چند نظر سنجی انجام دادید که علت کاهش فرزند آوری چیست؟ پاسخ جالبی بدین مضمون داد:ما سعی کرده‌ایم طرح‌های نهادها و موسسات در سطح کشور برای فرزند آوری را جمع آوری و مطالعه کنیم!!! https://eitaa.com/kashkolsokhan
✳️ذيل دعاى عرفه در مورد ذیل دعای عرفه فراوان نوشته اند و پایان نامه و مقالاتی هم به اصالت سنجی آن پرداخته اند. ✅نظر مختصر اآیت الله سید موسی شبیری زنجانی: «شناخت متن حديث و اینکه از عبارات يك متن بتوان آن را به معصوم علیه السلام استناد داد، كار بسیار مشكلى است و شخصى مثل مرحوم مى‏ تواند در اين ميدان اظهار نظر كند. آقاى [امام] خمينى چون با عرفان سروكار داشت و مضامين ذيل دعاى عرفه را بلند و والا يافته بود، معتقد بود كه اين ذيل حتماً از حضرت سيدالشهداء علیه السلام است... ولى بعداً معلوم شد كه اين ذيل از منشآت ابن عطاءالله‏ اسكندرانى از بزرگان صوفيه در قرن هفتم و اوائل قرن هشتم است كه شروح بسيارى بر كتابش نوشته‌اند. اين را مرحوم جلال همايى در مولوى‏ نامه‌اش (ج۲ ص۱۸) تذكّر داده است. ابن عطاءالله‏ اسكندرانى در سال ۷۰۹ يعنى حدود ۴۵ سال پس از وفات ابن طاووس در سال (م ۶۶۴) از دنيا رفت. اين ذيل در نسخه‏ هاى قديمه اقبال وجود ندارد و بعداً به اقبال ملحق گرديده است.[1] مرحوم مجلسى در بحارالأنوار (ج۹۵ ص۲۲۷) تصريح كرده است كه اين عبارات از امامان نيست و با نوشته‏ هاى صوفيه مسانخ است. البته مجلسى اطلاع نداشت كه قائل اين عبارات كيست ولى آن را از صوفيه مى‏ دانست. 1️⃣ شهيد اوّل هم در مجموعه‌اش (نسخه ش ۸۹۳۲ کتابخانۀ مجلس) دعاى عرفه را بدون ذيل از سيد بن طاووس نقل مى‏ كند و محال است شهيد كه تمايلات عرفانى هم داشته - چنان كه از اشعارش پيداست - ذيل را در كتاب سيّد ديده باشد و نقل نكند.» 📗جرعه ای از دریا، ج۳، ص۲۵۶ گرفته شده از: @shobeiri https://eitaa.com/kashkolsokhan
✳️دلبری خوب است، اما دلربایی بهتر است 🔻غزلی از فاضل نظری مرگ در قاموس ما از بی‌وفایی بهتر است در قفس با دوست مردن از رهایی بهتر است قصۀ فرهاد دنیا را گرفت ای پادشاه دل به دست آوردن از کشور گشایی بهتر است تشنگانِ مِهر محتاجِ ترحم نیستند کوشش بیهوده در عشق از گدایی بهتر است باشد ای عقلِ معاش‌اندیش، با معنای عشق - - آشنایم کن، ولی ناآشنایی بهتر است فهم این رندی برای اهل معنا سخت نیست دلبری خوب است، اما دلربایی بهتر است هر کسی را تاب دیدار سر زلف تو نیست اینکه در آیینه گیسو می‌گشایی بهتر است کاش دست دوستی هرگز نمی‌دادی به من «آرزوی وصل» از «بیم جدایی» بهتر است https://eitaa.com/kashkolsokhan