eitaa logo
کشکول عرفان،اخلاق،تاریخ،کتابشناسی و غیره
246 دنبال‌کننده
24 عکس
57 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
وَ جَاءَ شِمْرٌ حَتَّى وَقَفَ عَلَى أَصْحَابِ اَلْحُسَيْنِ [عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ] فَقَالَ: أَيْنَ بَنُو أُخْتِنَا؟ فَخَرَجَ إِلَيْهِ اَلْعَبَّاسُ وَ جَعْفَرٌ وَ عُثْمَانُ بَنُو عَلِيٍّ [عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ] فَقَالُوا: مَا لَكَ وَ مَا تُرِيدُ؟ قَالَ: أَنْتُمْ يَا بَنُو أُخْتِي - آمِنُونَ! قَالَ لَهُ اَلْفِتْيَةُ: لَعَنَكَ اَللَّهُ وَ لَعَنَ أَمَانَكَ - لَئِنْ كُنْتَ خَالَنَا - أَ تُؤْمِنُنَا وَ اِبْنُ رَسُولِ اَللَّهِ لاَ أَمَانَ لَهُ! [وَ] لَمَّا قَدِمَ عَلَيْهِمْ كُزْمَانُ مَوْلَى عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ أَبِي اَلْمَحَلِّ [بْنِ حِزَامٍ اَلْكِلاَبِيِّ] دَعَاهُمْ فَقَالَ: هَذَا أَمَانٌ بَعَثَ بِهِ خَالُكُمْ! فَقَالَ لَهُ اَلْفِتْيَةُ: أَقْرِئْ خَالَنَا اَلسَّلاَمَ وَ قُلْ لَهُ: أَنْ لاَ حَاجَةَ لَنَا فِي أَمَانِكُمْ أَمَانُ اَللَّهِ خَيْرٌ مِنْ أَمَانِ اِبْنِ سُمَيَّةَ! . [أمان ابن زياد به حضرت عباس و برادرانش] [أبى مخنف] مى‌گويد: شمر آمد روبروى اصحاب حسين [عليه السّلام] ايستاد و گفت: پسران خواهرمان كجا هستند؟ عباس و جعفر و عثمان فرزندان على [عليه السّلام] بيرون آمدند و گفتند: چه كارى دارى و چه مى‌خواهى‌؟ گفت: شما اى خواهرزاده‌هايم، در امان هستيد. آن جوانان بزرگوار گفتند: خدا تو و امان‌نامه تو را لعنت كند. به ما أمان مى‌دهى حال آنكه پسر رسول خدا بى‌أمان است! كزمان غلام عبد الله بن أبى محل بن حزام كلابى جلو آمد و آنها را صدا زد، گفت: اين امان‌نامه را دايى‌تان يعنى عبد الله بن ابى محل فرستاده است! جوانان [پسران ام البنين] گفتند: به دايى ما سلام برسان و بگو ما نيازى به أمان [نامه] شما نداريم أمان [نامه] خدا بهتر از أمان [نامه] پسر سميّه !است. @kashkool27
اینکه چرا و چگونه گروهی از امت اسلامی، دستان خود را به خون پاک سلاله رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) آغشتند و دست به جنایتی زدند که در جامعه اسلامی سابقه نداشت، درخور بحث و بررسی دقیقی است. در این نوشتار بر آنیم که روشن کنیم از زمان وقوع سقیفه تا سال شصت هجری، چه وقایعی اتفاق افتاد و چه انحراف‌ها و بدعت‌هایی پدید آمد که در پی آن، فاجعه‌ای به عظمت قتل امام حسین (علیه‌السلام) رخ داد و جامعه آن را تحمل کرد. در یک جمع بندی، می‌توان ریشه‌های تاریخی عاشورا را در سه حوزه جست و جو کرد1.ریشه های سیاسی2.ریشه های اجتماعی3.ریشه های فرهنگی ادامه دارد..... 1 منبع مطالب مقتل جامع @kashkool27
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باز هم روز دهم ساعت سه ، ساعت سر ساعت وقت ملاقات سری با مادر ساعت رفتن جان از بدن یک خواهر چون خداحافظی پیرهنی با پیکر ساعت سینه مولا شده سنگین ناگاه ریخت عبدلله از آغوش اباعبدالله ساعت غارت خیمه شده آماده شوید دین ندارید شما ، لااقل آزاده شوید بکشیدش سپس آماده منظور شوید او نَفَس می کشد از اهل حرم دور شوید 🎙سید حمید رضا برقعی عصر عاشورا مقابل قتلگاه حرم سیدالشهدا @kashkool27
این کتاب یکی از پرفروش‌ترین رمان‌های ایرانی با موضوع عاشوراست و درباره‌ی دختر و پسر جوانی از اهالی کوفه است که به دنبال حقیقت هستند، در صورتی که مردم کوفه به دنبال منفعت طلبی‌های روزافزون می‌گردند. اما در میان رفتارهای متناقض سرداران بزرگ کوفه، بین حمایت از امام حسین (ع) و یا وفاداری به یزید سرگردان‌اند. 《به عبارتی این اثر یک دوره‌ فتنه‌شناسی کامل است 》که به مخاطبش نشان می‌دهد که چگونه در شرایط پیچیده و غبارآلود فتنه، حق و باطل چگونه جابه‌جا می‌شوند و حتی بزرگترین سرداران و مبارزان اسلام نیز نسبت به راه امام حسین (ع) و هدف او از مقابله با یزید دچار شک و تردید می‌شوند. @kashkool27
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خواص بی خواص 5 چی شد جامعه اسلامی بعد از 50سال نوه پیامبر اکرم صلی الله علیه رو با آن وضع فجیع به شهادت رساندن؟ زبیر بن عوام @kashkool27
ریشه‌های سیاسی قیام در اینجا به بررسی برخی از عوامل سیاسی واقعه عاشورا اشاره می شود. 1⃣سقیفه سرآغاز انحراف هرچند با ظهور اسلام و تلاشهای رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، روابط محکمی میان قبایل عرب براساس ایمان و عقیده مشترک پدید آمد و اسلام توانست روح سرکشی و ستیزه جویی آنان نسبت به یکدیگر را مهار کند، پس از رحلت پیامبر، دیری نپایید که روح عصبیت قبیله‌ای دوباره ظهور کرد و خود را در سقیفه نشان داد و درهای فتنه را به روی مسلمانان گشود. جریان سقیفه در واقع، تبلور غلبه خلق و خو و رقابت جاهلی و قبیلگی عرب، بر ارزشهای اسلامی بود. مرور گفت و گوی گردانندگان سقیفه به خوبی نمایانگر آن است که ارزشهای قبیلگی و جاهلی که در زمان رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) مثل آتشی زیر خاکستر باقی مانده بود، با رحلت آن حضرت، به خوبی مجال حضور و بروز یافت؛ چنان که برخی از قریشیان و گروهی از انصار، در حالی که پیکر مطهر پیامبر(ص) بر زمین، و علی (علیه‌السلام) مشغول تجهیز آن بود، به رقابت سیاسی پرداختند. در این رقابت، از ملاکهای ارزشی سخن به میان نیامد؛ بلکه بیشتر، گروه بندی جناحی و قبیلگی (مهاجر و انصاری بودن) نمایان گردید و بحث منا(از ما) و منکم(از شما) مطرح شد.  و ابوبکر سرانجام با معیارهای قبیلگی به حکومت رسید.  در صورتی که با وجود نص صریح رسول خدا(ص) درباره جانشینی علی (علیه‌السلام)   نوبت به انتخاب خلیفه با ملاکهای دیگر نمی‌رسید. از این رو آنچه را که در سقیفه روی داد، باید نخستین انحراف حکومت در اسلام دانست، که نتیجه آن در درازمدت، روی کار آمدن بنی امیه بود. گروه مخالف بنی هاشم، در روزهای آخر عمر پیامبر نوعی توطئه، یا حداقل تفاهم و هماهنگی، برای دور کردن علی (علیه‌السلام) از خلافت داشتند و کار آنان در جریان سقیفه، که به شکل گیری دستگاه خلافت انجامید، متکی بر قرآن و سنت پیامبر نبود. اصحاب سقیفه فرمان الهی را نادیده گرفتند و شرایط رهبری را فراموش کردند و جناح حق را به انزوا کشاندند و حاصل این کار، انکار امامت و تداوم یافتن روش انتخاب خلیفه با معیارهای سلیقه‌ای و عرفی بود 2 ادامه دارد... @kashkool27
28.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۳ ساعت اخر روز عاشورا که هیچ کس طاقت دیدن ان را ندارد @kashkool27
2️⃣کنار زدن انصار از خلافت بخشی از گردانندگان سقیفه (مهاجران) با استناد به حدیث الائمة من قریش   و با این احتجاج که ما اقوام و عشیره رسول خدا هستیم و در پیوند خویشاوندی از دیگران به آن حضرت نزدیک تریم،  انصار را از صحنه خارج کردند و با پیروزی مهاجران، نه تنها قریش غلبه یافت، بلکه نظریه انحصار خلافت در قریش نیز پیروز شد و این، سرآغاز انحراف ریشه‌ای بود. سخن علی (علیه‌السلام) و موضع آن حضرت در برابر سقیفه، ماهیت این حرکت انحرافی را روشن می‌کند: «شگفتا! خلافت از راه صحابی بودن پیامبر به دست می‌آید؛ اما از راه صحابی بودن و قرابت به دست نمیآید؟» او خلیفه منتخب سقیفه را چنین استیضاح میکند: «اگر با شورا کار آنان را به دست گرفتی، چه شورایی بود که رای دهندگان در آنجا نبودند؟! و اگر از راه خویشاوندی بر مدعیان حجت آوردی، دیگری از تو به پیامبر نزدیک تر و سزاوارتر بود. (وا عجباه! اتکون الخلافة بالصحابة ولاتکون بالصحابة والقرابة:) سیاستی که در سقیفه اجرا شد، یعنی تکیه بر خویشاوندی با رسول خدا، بعدها مبنای عمل معاویه و خلفای دیگر بنی امیه قرار گرفت و آنان در تضعیف اهل بیت (علیهم‌السلام) و برکناری آنان از صحنه سیاسی تا جایی پیش رفتند، و به قدری برای اثبات خویشاوندی بنی امیه با پیامبر تبلیغ کردند و افکار عمومی را فریفتند که بعدها ده تن از فرماندهان بزرگ سپاه شام، سوگند یاد کردند که جز بنی امیه نزدیکانی برای پیامبر سراغ ندارند.  اروی دختر عبدالمطلب فریب کاری بنی امیه را در این زمینه، به معاویه گوشزد کرد و گفت: پیامبر از ما بود که پیروز شد؛ اما پس از او، شما بر ما مسلط شدید و احتجاج کردید که با رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله  قرابت و خویشاوندی دارید. در این رابطه نباید پیوند سیاسی و همکاری نزدیک ابوبکر و عمر را نیز از نظر دور داشت؛ چنان که علی (علیه‌السلام) فرمود: «چه سخت دو پستان [شتر] خلافت را بین خود تقسیم کردند [و به نوبت خلافت را قبضه کردند.]» (لشد ما تشطرا ضرعیها)  نیز آن حضرت در همان روزهای سقیفه به عمر فرمود: «ای عمر! امروز از پستان [شتر خلافت] شیری بدوش که بخشی از آن برای تو باشد. امروز سخت به طرفداری او باش تا فردا به تو بازگرداند. (احلب یا عمرحلبا لک شطره واشدد له الیوم لیرد علیک غدا) 3 ادامه دارد... @kashkool27
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خواص بی خواص 6 چی شد جامعه اسلامی بعد از 50سال نوه پیامبر اکرم صلی الله علیه رو با آن وضع فجیع به شهادت رساندن؟ عمربن سعد @kashkool27
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فلسفه حجاب در کلام شهید بهشتی: هم اقناع و هم اعمال قدرت در مبارزه با بی حجابی.... @kashkool27
کتاب اقبال الأعمال مانند دیگر کتاب‌های ابن طاووس از اعتبار و ارزش ویژه‌ای بین علمای شیعه برخوردار است. این کتاب منبع مهمی برای عالمان شیعه بوده است؛ به نحوی که تقریباً تمام مؤلفان پس از سید، در موضوع ادعیه و زیارات به این کتاب رجوع کرده‌اند؛ برای مثال، شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان، مطالب بسیاری را از این کتاب نقل می‌کند. آقا بزرگ تهرانی نیز در الذریعة می‌گوید که ابن طاووس با تألیف این کتاب حق بزرگی بر گردن شیعیان و نیز دانشمندانی دارد که در موضوع دعا و نیایش کتابی نوشته‌اند و در حقیقت همه آن‌ها سر سفره این دانشمند بزرگ نشسته‌اند. @kashkool27
 ❌ نتیجه ماجرای سقیفهنتیجه آنکه در سقیفه عملا با انکار امامت و ممانعت از تداوم یافتن رهبری الهی که در غدیر طراحی شده بود، شرایطی را برای جامعه اسلامی پیش آوردند که به تدریج حاکمیت بنی امیه، این دشمنان دیرینه اسلام را موجب شده، زمینه صعود آنان را برای تکیه بر پستهای کلیدی فراهم کردند؛ چنان که بعدها معاویه در پاسخ به نامه محمد بن ابی بکر (کارگزار علی (علیه‌السلام) در مصر) که او را به سبب ادعای خلافت، به انتقاد گرفته بود، از نقش خلیفه اول در شکستن حریم امامت و هموار شدن راه برای سلطه بنی امیه یاد کرد و نوشت: پدر تو و فاروق او (عمر) نخستین کسانی بودند که حق علی (علیه‌السلام) را گرفتند و با او به مخالفت پرداختند.... پس‌ ای فرزند ابی بکر؛ برحذر باش و وجب خود را به اندازه خود بگیر (از حد خود تجاوز نکن)؛ زیرا پدر تو مستبدانه چنین کرد و ما شریکان جرم او هستیم و اگر نبود آنچه را که پدرت پیش از این انجام داد، ما با فرزند ابوطالب مخالفتی نداشتیم و تسلیم او می‌شدیم؛ ولی ما که دیدیم پیش از این پدرت چنان کرد، با پسر ابوطالب مخالفت نمودیم و از کار پدرت پیروی کردیم. [حال] با آنچه به نظرت می‌رسد یا از پدرت عیب جویی کن و یا رها کن. (فکان ابوک و فاروقه اول من ابتزه حقه و خالفه علی امره... فخذ حذرک یا ابن ابی بکر، و قس بشبرک و بفترک... فابوک استبد به و نحن شرکاوه ولولا ما فعل آبوک من قبل ما خالفنا ابن ابی طالب، و لسلمنا الیه و لاکنا راینا ایاک فعل ذلک به من قبلنا، فخالفنا ابن ابی طالب... واقتدینا بفعاله فعب اباک بما ہدالک او دع ذلک...)  اگر سقیفه شکل نمی‌گرفت و با غصب حق علی (علیه‌السلام)، انحرافات پدید نمی‌آمد (برای نمونه ابوذر گفت: اگر امارت کسی را که خدا او را مقدم داشته بود، می‌پذیرفتید، هیچ واجبی از واجبات الهی ضایع نمی‌گردید)   و زمینه‌های تسلط امویان بر سرنوشت امت اسلامی فراهم نمیشد، واقعه عاشورا رخ نمی‌داد. نقل شده که «امیری از سیدی پرسید: حسین (علیه‌السلام) را کجا کشتند؟ گفت: در کربلا گفت اشتباه می‌کنی؟ آن حضرت را در سقیفه بنی ساعده کشتند»؛   چراکه ظلم به اهل بیت و مهجوریت آنان، از سقیفه آغاز، و این توطئه با کشتن امام علی و امام حسین (علیهماالسلام)کامل شد. 4 @kashkool27 ان شاءالله ادامه دارد...
مباحث این کتاب در زمینه موضوعاتی مانند عاشورا و پاسخ به شبهاتی درباره آن، زمینه های قیام عاشورا، امر به معروف و نهی از منکر و وظایف حکومت و مردم در شرایط حاضر مطرح شده است. نگارنده به زمینه های انحراف واقعه عاشورا اشاره نموده و تشابه زمان امام حسین (ع) با جامعه کنونی ما را از جهت گرایش به ارزش های انسانی و اسلامی و رویگردانی از آن را بررسی می نماید. وی همچنین به فلسفه عزاداری برای امام حسین و فرستادن لعن بر دشمنان آن حضرت اشاره کرده و حرکت اصلاحی امام حسین به ویژه احیای مسأله مهم امر به معروف و نهی از منکر توسط آن حضرت را مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد. @kashkool27
نظر رهبر انقلاب در مورد کتاب آذرخشی دیگر از سرزمین کربلا علامه مصباح @kashkool27
رهبر انقلاب در دیدار خود با علامه مصباح در تاریخ 06/04/1379 در خصوص این کتاب می‌فرمایند: «این‌که انسان هم دچار تکرارِ حرف‌های گفته شده نشود، [و هم] حرف منطقی و قوی بزند، و هم مته‌ای از آن نیازهای روز و مسائل رایجِ فرهنگی – سیاسی در آن وجود داشته باشد، خیلی خوب است. بنده این کتاب مربوط به عاشورا را، تقریباً همه‌اش را خواندم. واقعاً مطالبی است لازم؛ نمی‌شود گفت مفید بالاتر از مفید است. مطالب ضروری و لازم است از آن مطالبی هم هست که مخاطب را عصبانی می کند یک وقتی یک مطلبی است که حالا (چندان اثری از این جهت ندارد) یک وقت هم یک مطلبی است که حقیقتاً عصبانی می شوند و برمی خیزند، این کتاب از این نوع بود این طور بازکردن قضایای عاشورا، به روز کردن این قضایا خیلی مفید است. در این هفت هشت جلسه، بعضی‌هایش مطالبی است که غیر از شما شاید کس دیگری نتواند، حداقل این جور نتواند [آنها را بیان کند. ...]، مثل همان [شبهاتی که در] شب اول [مطرح و پاسخ داده شد ...]. @kashkool27
آفتاب در مصاف، با عنوان فرعی علل و ابعاد حادثه عاشورا، کتابی حاوی متن پیاده‌شده سخنرانی‌های سید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، درباره امام حسین(ع) و تحليل وقايع پيش و پس واقعه عاشورا در سال ۶۱ق است. این سخنرانی‌ها از‌ سال ۱۳۵۷ش تا‌ سال ‌۱۳۹۰ش ايراد شده است. @kashkool27
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحبتهای عبدصالح خدا ،عارف بالله از شاگردان ایت الله قاضی ،ایت الله کشمیری رضوان الله علیه در مورد مباحث سیر و سلوک... @kashkool27
3️⃣خلافت عمر خلافت عمر در واقع با نظر شخصی خلیفه اول و با وصیت او شکل گرفت. ابوبکر به انتقاد برخی از صحابه نسبت به خشونت عمر توجهی نکرد. بیعت مردم با عمر، تنها اعلام رضایتی در برابر عمل انجام شده بود، نه ابراز رای و نظر در انتخاب خلیفه. عمر از انتخاب ناگهانی ابوبکر انتقاد می‌کرد و آن را امری ناگهانی معرفی می‌نمود که خدا شر آن را حفظ کرد؛ (.... کانت بیعة ابی بکر فلتة وقی الله شرها...) اما درباره نحوه روی کار آمدن خود سخنی نگفت. این خلیفه روش ناهمگونی داشت. او در عین سخت گیری بر کارگزارانش، اعمال خلاف برخی از آنان را نادیده می‌گرفت. معاویه یکی از آن کارگزاران متخلف بود. با آنکه عمر تغییر دادن کارگزاران خود را دوست داشت، معاویه را بر جای خود نگاه داشت (چنانکه از جرایم فرد فاجری مثل مغیرةبن شعبه چشم پوشید) و هرگز او را عزل نکرد. از این رو زمینه را برای حکومت امویان فراهم ساخت. عمر نه تنها در مقابل معاویه ایستادگی نکرد، بلکه با چشم پوشی از اعمال و کردار او، روح بلندپروازی را در معاویه دمید و او را برای حکومت مهیا کرد. معاویه خود را نماینده منصوب از طرف عمر و عثمان می‌دانست و اعمال خود را منتسب به تایید خلیفه دوم می‌کرد. 5 ادامه دارد.... @kashkool27
کشفُ المَحَجّة لِثَمَرة المُهجَة کتابی در وصایا و موعظه‌های اخلاقی به زبان عربی، نوشته سید بن طاووس(درگذشت ۶۶۴ق). این کتاب، حاوی مجموعه‌ای از وصایا و سفارش‌های رفتاری و اخلاقی ابن طاووس به فرزندانش محمد و علی است. کشف المحجه در ۱۵۹ فصل گردآوری شده است. فیض کاشانی، کتاب را تلخیص کرده و دو ترجمه فارسی نیز از آن عرضه شده است. درباره مولف سید رضی الدین علی بن موسی بن جعفر بن طاووس مشهور به سید بن طاووس، (۵۸۹-۶۶۴ق) از نوادگان امام حسن(ع) و امام سجاد(ع) از بزرگترین عالمان شیعه و نویسنده کتاب‌های بسیاری است. وی استاد بزرگانی همچون علامه حلی و پدر او (شیخ یوسف سدیدالدین) است. او به سبب اخلاق نیک و خصلت‌های اخلاقی بسیار، تقوا و مراقبه فراوان، حالات عرفانی و کراماتش به جمال العارفین معروف و مشهور است. @kashkool27
تفسیر نور از تفسیرهای قرآن کریم اثر محسن قرائتی به زبان فارسی و در قالبی ساده و امروزین است. این تفسیر شامل کل قرآن بوده و در دو چاپ ۱۰ و ۱۲ جلدی منتشر شده است. تفسیر نور در سال ۱۳۷۶ به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد. به‌گفته مؤلف، هدف از تدوین این تفسیر این بوده تا درس‌هایی از قرآن را به صورت تابلو و پیام درآورد. بیشتر پیام‌ها و درس‌ها از متون تفاسیر معتبر شیعه و سنی استفاده گردیده و مؤلف نیز نکات جدیدی بر آنها افزوده است. در این تفسیر از اصطلاحات فنی پرهیز شده و مطالب تفسیری در قالب نکاتی مختصر ارائه گردیده است. @kashkool27
الحکمة العرشیة» تألیف صدرالدین محمد شیرازی (م، ۱۰۵۰ ق)، فیلسوف نامدار شیعه است. کتاب «العرشیه» داراى دو بخش مهم از مباحث فلسفى یعنى مبدأ (ایمان به خدا) و معاد می‌باشد. این رساله، حاوى عمده ابتکارات صدرالمتألهین در مباحث فلسفى است که به صورت صریح و بدون آمیختگى با اقوال و آراء دیگران آمده است. @kashkool27