موسی بن جعفر علیه السلام (۱۲۷ یا ۱۲۸-۱۸۳ق) معروف به امام موسی کاظم و ملقب به کاظم و بابالحوائج هفتمین امام شیعیان دوازدهامامی است. وی در سال ۱۲۸ق، همزمان با شروع قیام ابومسلم خراسانی، داعی بنیعباس علیه امویان بهدنیا آمد و در سال ۱۴۸ق پس از شهادت پدرش، امام صادق(ع)، به امامت رسید. دوران ۳۵ ساله امامت او با خلافت منصور، هادی، مهدی و هارون عباسی همزمان بود. ایشان چندین بار توسط مهدی و هارون عباسی زندانی شد و در ۱۸۳ق در زندان سندی بن شاهک به شهادت رسید. پس از وی، امامت به فرزندش علی بن موسی(ع) منتقل شدمناظرات و گفتگوهایی از موسی بن جعفر با برخی عالمان یهودی و مسیحی در منابع تاریخی و حدیثی نقل شده که در پاسخ به پرسشهای آنان بوده است. در کتاب مسند الامام الکاظم بیش از سه هزار حدیث از وی گردآوری شده که شماری از آنها را برخی از اصحاب اجماع روایت کردهاند.
امام کاظم(ع) برای ارتباط با شیعیان، سازمان وکالت را گسترش داد و در مناطق مختلف، افرادی را به عنوان وکیل تعیین کرد. از سوی دیگر، حیات امام کاظم(ع) همزمان با بروز انشعاباتی در شیعه بود و فرقههای اسماعیلیه، فطحیه و ناووسیه با آغاز امامت او و فرقه واقفیه پس از شهادت او شکل گرفت.منابع شیعه و سنی، علم، عبادت، بردباری و بخشندگی وی را ستوده و او را کاظم و عبد صالح لقب دادهاند. بزرگان اهلسنت به امام هفتم شیعیان به عنوان یک عالم دینی احترام میگذاشته و همچون شیعیان به زیارت قبر او میرفتهاند. حرم امام کاظم(ع) و حرم نوهاش امام جواد(ع) در منطقه کاظمین در شمال بغداد، به حرم کاظمین شهرت دارد و زیارتگاه مسلمانان بهویژه شیعیان است.
@kashkool27
#تاریخ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایت الله بهجت:عاشقانه صلوات بفرستید
@kashkool27
#اخلاق
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع مَا مِنْ أَحَدٍ یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِلَّا وَ هُوَ یَتَمَنَّى أَنَّهُ زَارَ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ ع لَمَّا یَرَى لِمَا یُصْنَعُ بِزُوَّارِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ مِنْ کَرَامَتِهِمْ عَلَى اللَّهِ
از امام صادق علیه السلام روایت شده: هیچ کس نیست در روز قیامت مگر اینکه آرزو میکند ای کاش امام حسین علیه السلام را زیارت کرده بودم آن هنگامی که می بیند که با زوار امام حسین علیه السلام چه میکنند، چقدر نزد خداوند مورد کرامت واقع میشوند. (وسائل الشیعه/ ج14/ص424)
@kashkool27
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَیْرَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ علیه السلام وَ حُبَّ زِیَارَتِهِ وَ مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ السُّوءَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ بُغْضَ الْحُسَیْنِ علیه السلام وَ بُغْضَ زِیَارَتِهِ
امام صادق علیه السلام فرمودند: هرکسی که خداوند خیرش را بخواهد، حب امام حسین علیه السلام و حب زیارتش را در قلب او میاندازد و هر که را خداوند بدیش را بخواهد، بغض نسبت به امام حسین علیه السلام و بغض زیارت آن حضرت را در قلب او می اندازد.(وسائل الشیعه/ج14/ص496)
@kashkool27
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایت الله بهجت:گریه بر سید الشهدا از مستحباتی است که چیزی مقدم بر ان نیست
@kashkool27
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایت الله میرباقری:در روایات هست که ملائکه خودشان را به جای نشستن عزاداران امام حسین علیه السلام تبرک می کنند.
@kashkool27
کتاب الملهوف علی قتلی الطفوف یا اللهوف علی قتلی الطفوف، مشهور به کتاب لهوف، از کتابهای مقتلنگاری شیعه درباره واقعه کربلا و به زبان عربی است. این کتاب نوشته سید ابن طاووس است و در قرن هفتم هجری تدوین شده، اما در کنار منابع و مقاتل دست اول قرار گرفته است.
روایات این کتاب بدون ذکر اسناد آنها نقل شده و به گفته محدث نوری، از محدثان قرن چهاردهم، اتقان لازم را ندارد. همچنین ادعا شده که ضعفهای فراوانی در بخشهای مختلف دارد؛با این حال شهرت آن بهقدری است که اکثر نویسندگان آثار مرتبط با واقعه عاشورا به این کتاب مراجعه و مرثیهخوانان نیز به آن تکیه میکنند. سید محمدعلی قاضی طباطبائی این کتاب را در ردیف معتبرترین مقاتل دانسته که هیچ مقتلی را بدین حد از اعتبار نمیداند. به گفته نویسنده کتابِ معرفی و نقد منابع عاشورا، پذیرفته شدن سخنان سید ابن طاووس ناشی از جایگاه معنوی اوست.
شهرت و جایگاه لهوف باعث شده است که بارها به فارسی ترجمه و منتشر شودو نیز ناشران گوناگون در نقاط مختلفی مانند تهران، صیدا، بیروت، بمبئی، نجف، قم و تبریز آن را منتشر کردهاند
@kashkool27
#کتابشناسی
دینداری راستین در مکتب اهل البیت
قال الصادق (ع): مَنْ رَوَی عَلَی مُؤْمِنٍ رِوَایةً یرِیدُ بِهَا عَیبَهُ، وَ هَدْمَ مُرُوَّتِهِ، أَقَامَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَقَامَ الذُّلِّ یوْمَ الْقِیامَةِ حَتَّی یخْرُجَ مِمَّا قَال.
🔰امام صادق ع فرمود: کسی که بر علیه مؤمنی سخنی نقل کند که بخواهد او را بدنام کند و
مروّتو حیثیت او را خدشه دار گرداند،خداوند او را روز قیامت در جایگاه ذلّت و خواری جای می دهد، تا زمانی که از آنچه گفته، پاک و تبرئه گردد. 🟢همان امام همام در جای دیگر فرمود: «کسی که از مؤمنی سخنی نقل کند که قصدش عیب جویی و از بین بردن مروّت او باشد تا آن مؤمن از چشم مردم بیافتد، خدا او را از تحت سرپرستی خود به سرپرستی شیطان بیرون کند و شیطان نیز او را نمی پذیرد. @kashkool27
قال الرضا علیه السلام:یا ابن شبیب اِنْ بَکَیْتَ عَلَی الحُسَینِ علیه السّلام حَتّی تَصیرَ دُمُوعُکَ عَلی خَدَّیْکَ غَفَرَ اللّهُ لَکَ کُلَّ ذَنْبٍ اَذْنَبْتَهُ صَغیرا کانَ اَوْ کَبیراً قَلیلا کانَ اَوْ کثیراً؛
ای پسر شبیب اگر بر حسین(ع) گریه کنی تا اینکه اشکهایت بر گونههایت جاری شود، خداوند گناهانی که مرتکب شدی، چه بزرگ و چه کوچک، چه کم و چه زیاد را میبخشد».(بحارالأنوار ج 44ص 285-عیون أخبارالرضا(ع)، ج1 ص 299)
@kashkool27
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَنْ ذُکِرَ الْحُسَیْنُ ع عِنْدَهُ فَخَرَجَ مِنْ عَیْنِهِ [عَیْنَیْهِ] مِنَ الدُّمُوعِ مِقْدَارُ جَنَاحِ ذُبَابٍ کَانَ ثَوَابُهُ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَمْ یَرْضَ لَهُ بِدُونِ الْجَنَّه.
حضرت ابو عبد اللَّه علیه السّلام فرمودند:
اگر در نزد کسى که از حضرت حسین بن على علیهما السّلام یادی بشود و از چشمش به مقدار بال مگس اشک خارج شود اجر او با خدا است و حق تعالى به کمتر از بهشت براى او راضى نخواهد بود.
@kashkool27
مثنوی «گنجینه الاسرار» درباره برداشتهای ناب عرفانی از عاشورای حسینی، حر، حضرت عباس، قاسم، حضرت علیاکبر و دیگر وقایع عاشوراست. از بین شعرهایی که پیرامون عاشورا سروده شده، «گنجینه الاسرار» از تاثیرگذارترین هاست.
گنجینه ی عُمان درحقیقت یک سفرنامه است؛ سفرنامه ای عارفانه و روحانی که حرکت قافله عشق را در مسیر شهادت، مرحله به مرحله، گزارش می کند
@kashkool27
#کتابشناسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استلال قرانی زیبای حاج اقا قرائتی در مورد فرزند زیاد داشتن
@kashkool27
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خواص بی خواص 1
چی شد جامعه اسلامی بعد از 50سال نوه پیامبر اکرم صلی الله علیه رو با آن وضع فجیع به شهادت رساندن؟
شبث بن ربعی
@kashkool27
#خواص_بیخواص
#تاریخ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خواص بی خواص 2
چی شد جامعه اسلامی بعد از 50سال نوه پیامبر اکرم صلی الله علیه رو با آن وضع فجیع به شهادت رساندن؟
سلیمان بن صرد خزاعی
@kashkool27
#خواص_بیخواص
#تاریخ
مَقْتَلُ الْحُسَین نخستین مَقتل دربارهٔ واقعۀ عاشورا و شهادت امام حسین(ع)، نوشتهٔ ابومِخنف (درگذشت ۱۵۷ق). این کتاب دو نسل پس از واقعه عاشورا نگاشته شده و به جهت شهرت گردآورندۀ آن، به «مقتل ابومِخنف»، شهرت یافته است. این مقتل تا قرن چهارم موجود و در اختیار مورخانی چون طبری و ابن اعثم بوده است، اما در قرون بعدی مانند دیگر آثار ابومخنف، از میان رفته است.
کتابی که امروزه با نام «مقتل ابومخنف» شهرت دارد، کتابی مجعول است. محمدهادی یوسفی غروی در کتاب «وقعة الطف لأبیمخنف» تلاش کرده است با گردآوری و تدوین نقلقولهای موجود در کتاب «تاریخ طبری»، مقتل واقعی ابومخنف را بازسازی کند. جواد سلیمانی این کتاب را با عنوان «نخستین گزارش مستند از نهضت عاشورا»، به فارسی ترجمه کرده است
@kashkool27
#کتابشناسی
مقتل الحسين(ع)، یا مقتل مقرم، اثر سید عبدالرزاق مقرّم (1391-1316ق) کتابی است درباره وقایع عاشورا که از خروج امام حسین(ع) از مدینه آغاز میشود و تا حوادث پس از عاشورا ادامه مییابد.
مقرم در این مقتل چهار بخشی، ابتدا مقدمهای درباره نهضت امام حسین(ع) ارائه میدهد و سپس به نقل داستان کربلا و حرکت امام(ع) از مدینه به سمت مکه، سپس کوفه و شهادت ایشان و اسارت اهلبیت گرامی آن حضرت میپردازد و در آخر نیز به حوادث پس از شهادت امام پرداخته است. بنابراین کتاب بهصورت سیر تاریخی از واقعه کربلا مرتب شده است.
@kashkool27
#کتابشناسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرحوم آیت الله سید احمد نجفی
@kashkool27
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایت الله بهجت:هدف از خلقت عبودیت است برای همه ی بشر
@kashkool27
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خواص بی خواص 3
چی شد جامعه اسلامی بعد از 50سال نوه پیامبر اکرم صلی الله علیه رو با آن وضع فجیع به شهادت رساندن؟
سعدبن ابی وقاص
@kashkool27
#خواص_بیخواص