#دوره_چهارم
#مزاجشناسی
#رایگان
#درس_بیست_و_سه
مزاج مزه ها
دهمین موردی که در مزاج شناسی باید مطرح کنیم ، مزاج مزه ها و طعم ها است .
🌶 مزه های تلخ و تند و شور ، مزه های « گرم و خشک » هستند .
مزه هایی هستند که صفرازا هستند .
مزه تلخ مثل مزه ی حنظل ، قُسط ، ته خیار
« تلخی ها » گرم و خشک هستند و صفرازا . شاید حکمت این که در روایت آمده ، خیار را از ته بخورید ، این باشد که از ته خوردن خیار باعث می شود آن تلخی خیار یک مقدار جلوی سردی خیار را بگیرد و طبع سرد خیار معده را اذیت نکند. خدای متعال این تلخی خیار را مصلحی برای سردی آن قرار داده است .
البته در فصل پاییز و زمستان ما اصلا نیازی به خوردن گوجه و خیار نداریم و این ها مال فصل گرم هستند .
« تندی ها» مثل فلفل ،زنجبیل ، زیره ، آویشن ، زنیان و ...گرم و خشک و صفرازا هستند .
« شوری » که اصلی ترین معیارش نمک هست نیز صفرازا است .
افرادی که صفراوی هستند باید از غذاهای صفرازا به ویژه غذاهای تلخ و تند پرهیز کنند .
البته خوردن نمک برای همه واجب است و همه باید نمک بخورند .
کسانی که به خاطر « صفرای زیاد» ، خیلی زود عصبی می شوند و اعصابشان ضعیف است ،( گاهی اوقات ضعف اعصاب به خاطر سودا و افسردگی و استرس و اضطراب است .) نباید غذاهای تلخ و تند بخورند.
معمولا ، ما به این افراد می گوییم سیر و پیاز و فلفل را حذف کنند و اگر نمی توانند ، فقط هفته ای یک بار مصرف کنند .
چون این مواد به شدت روی اعصابشان تاثیر می گذارد.
🍇 مزه های شیرین ، عموما ، « گرم و تر » هستند .
البته استثنا هم وجود دارد و شیرینی هایی وجود دارند که سرد هستند .
اما عموم مزه های شیرین گرم هستند .
خوب است که انسان شیرینی خور باشد ، اهل شیرینی باشد .
در روایت داریم : مومن شیرین است و شیرینی دوست .
یعنی هم خود مومن خیلی خشک مزاج نیست . اهل شوخی و بذله گویی و بگو و بخند است و هم این که شیرینی خور است .
خوردن حلواها، خرما ، عسل ، شیره ، میوه های شیرین خیلی خوب است .
ما در بین شیرینی ها ، باید برویم به سمت شیرینی های طبیعی .
یعنی نباید قند و شکر سفید استفاده کنیم بلکه قند و شکر طبیعی استفاده کنیم .
میوه های شیرین ،عموما ، گرم و تر هستند .
سیب ، انگور ، خربزه ، انار شیرین و ... گرم و تر هستند و گرم و ترها « خون ساز » هستند .
پس شیره خون ساز است .عسل خون ساز است .
میوه های شیرین به ویژه انار و به و سیب ، خون ساز هستند .
مخصوصا سیب ، خیلی خون ساز است به ویژه سیب قرمز .
« شکر سرخ » نسبت به عسل و شیره ، گرمایش کمتر است .
در کل مصرف شیرینی ها سفارش شده و خوب است .
مزه ها و خوراکی های گس مزه و بی مزه « بلغمی و سرد و تر » هستند .
مثل آب ، خیار ، ماست و ... معمولا این بی مزه ها را باید با یک صفرازا مصرف کرد .
بعضا در برخی از میوه ها ما دومزه داریم .
مثلا « خرمالو » ، زمانی که کال و نارس است ، گس مزه است ولی وقتی می رسد شیرین می شود .
یعنی علاوه بر این که مزاجش از بلغم به دم تغییر می کند ، مزه اش هم عوض می شود .
🍊 ترشی ها ، معمولا، « سرد و خشک » هستند .
مثل : آبغوره ، آبلیمو ، سرکه .
البته همیشه همه ی ترشی ها « سودازا » نیستند .
تلخ و تندها ، صفرازا هستند . چون گرم و خشک اند .
شیرینی ها ،گرم و تر هستند و دم ، اضافه می کنند .
بی مزه ها و گس مزه ها ، بلغم ، اضافه می کنند .
اما ترشی ها همیشه سودازا نیستند .
سرکه ، سرد و خشک است ولی نه تنها سودازا نیست بلکه « سودابر » هم هست وسودای خون را تصفیه می کند و گرفتگی های عروق را باز می کند و حتی سودای پوستی را هم از بین می برد .
در بین تمام موادی که برای « کک و مک » استفاده می شود (کک و مکی که روی صورت زده ، لکه های سیاهی که در بدن هست ، سیاهی های سر آرنج یا روی زانو ) اعم از انواع روغن ها و کرم ها و کرم های طبیعی دست ساز عالی و ... ، هیچ کدامشان به پای « سرکه » نمی رسد
سرکه ، بهترین ترشی و بلکه تنها ترشی ای است که اهل بیت علیهم السلام سفارش کرده اند .
ما در روایت آبغوره و آبلیمو نداریم ( البته نمی گوییم کسی استفاده نکند .) ولی حتما سرکه چیز خاصی دارد ، هزاران خاصیت دارد که بقیه ی ترشی ها ندارند .
پس سعی کنیم برویم به سمت سرکه . حتی برای مالیدن .
برای کک ومک صورت :
شب ، سرکه را روی صورت بمالند و بگذارند تا صبح بماند .
بعد از چهل روز تا دوماه نتیجه را می بینند .فوق العاده عالی است .
سودای موضعی و سودای درونی بدن را به طور کامل از بین می برد .
کانال محصولات
@sefareshat09907641229
کانال اموزش طب
@kashkool_teb_irani_eslami
کانال گیاهان دارویی
@kashkool_hakim_irani
کانال داروهای گیاهی
@kashkoolteb
ادمین
@sabtenam_teb09904354386
گروه مشاوره درمان
eitaa.com/joinchat/3063480334C5ebae375ca
#دوره_چهارم
#مزاجشناسی
#رایگان
#درس_بیست_و_چهار
زوائد ، رنگ ها ، علوم
🔸 زوائد :
صفرای زیادی ،وارد کیسه صفرا می شود .کیسه ی صفرا عضو بسیار مهمی است که ما به آن نیاز داریم .
اگر صفرای زیادی ، در کیسه ی صفرا جمع نشود یا کسی کیسه ی صفرا نداشته باشد ، این صفرا وارد روده ها می شود و از روده ها ، جذب کبدی و جذب خون شده و مشکلات صفراوی نظیر افزایش عطش ، افزایش عصبانیت و ... ایجاد می کند .
پس تا جایی که امکان دارد ، به هیچ عنوان نباید کیسه ی صفرا را درآورد.
طب جدید برای « سنگ صفرا » درمانی ندارد ولی طب سنتی و طب اسلامی برای آن درمان دارد ، هر چند طولانی مدت .
شاید شخص برای درمان ، شش ماه درگیر باشد و مجبور به استفاده از دارو .
البته دو ، سه روز هم بعضا درمان جواب می دهد . ولی شاید بعضی ها تا شش ماه هم معطل شوند اما باز بهتر از این است که کیسه ی صفرا نداشته باشند .
«رگ ها» ، محل تجمع خون هستند و افزایش خون در رگ ها باعث افزایش فشار خون گرم می شود .
«مثانه» عضو مهمی است . باید توجه داشته باشیم که بدن و کلیه ها حداکثر تا یک و نیم لیتر از مایعات اضافی بدن را می توانند دفع کنند و بقیه اش تبدیل به بلغم می شود و مشکلات بلغمی ایجاد می کند .
این که می گویند ۸ لیوان ،۱۰ لیوان ، ۱۲ لیوان آب بخورید ، جنایت در حق بشریت است .به هیچ عنوان نباید این قدر آب مصرف کرد چون بدن نمی تواند آن ها را دفع کند .در نتیجه وارد بدن می شوند و مشکلات بسیاری ایجاد خواهد شد .
از بین تمام چیزهایی که گفتیم « طحال» از همه مهم تر است .تقریبا می توان گفت که پزشکی غربی و طب مثلا مدرن که ما به آن طب شیطانی می گوییم ، « طحال » را یک عضو اضافه می داند .
در حالی که نقش « طحال » از یک کلیه مهمتر است .( نه از دو تا کلیه ) چون سودای بدن را جمع می کند .
این که می گویند طحال دارد بزرگ می شود به خاطر این است که دارد سوداها را از سراسر بدن جمع می کند و سپس تصفیه می کند و برخی از آن ها را تبدیل به صفرا کرده و وارد کیسه ی صفرا می کند .
پس « طحال » عضو بسیار مهمی است و به هیچ عنوان نباید آن را دست کم گرفت .
🔸 رنگ ها :
رنگ ها هم مزاج دارند .
رنگ زرد ، مزاجش « گرم و خشک » است .
رنگ قرمز ، مزاجش « گرم و تر » است .
رنگ آبی و سفید ، مزاجشان « سرد و تر » است .
رنگ سیاه ، مزاجش « سرد و خشک » است و سودازا .
این رنگ ها ، ترکیبشان ، ترکیب مزاجی و ترکیب خواص می آورد .
مثلا رنگ سبز ، ترکیب زرد و آبی است و یک مقدار گرمای زرد و یک مقدار آرام بخشی آبی ، در رنگ سبز وجود دارد .
یا رنگ بنفش که ترکیب قرمز و آبی است .
طبیعت خیلی جالب جلو می رود . مثلا در فصل بهار که نزدیک زمستان است و هنوز مقداری از سرمای هوا وجود دارد ،ما می بینیم که برگ درختان ، سبز کم رنگ هست . یعنی رنگ زرد برگ درختان از رنگ آبی آن بیشتر است .
سبز روشن ، رنگ زردش بیشتر از رنگ آبی اش است . پس گرمای سبز روشن بیشتر است و نشاط بیشتری به ما می دهد .
رو به تابستان که می رویم، رنگ سبز برگ درختان ، پر رنگ تر می شود .یعنی آبی این سبز بیشتر از زردش می شود در نتیجه آرام بخشی و خنک کنندگی اش بیشتر می شود .
در بحث بیماری ها و درمان ، ما خیلی راحت می توانیم از رنگ ها برای درمان استفاده کنیم .
🔸 علوم :
در بحث علوم ، چیزهایی که می گوییم به منزله ی وحی نیست که بگوییم صددرصد همین است که ما گفتیم .
اما پشت حرف های ما تحلیل است ، هر چند ممکن است این تحلیل ها اشتباه باشد .
وقتی انسان دقت می کند می بیند افرادی که یک مقدار « صفرای سرشان » زیاد است و یک مقدار « مغزشان خشک » است ، این ها عاشق ریاضی هستند . این ها زندگی منظم و زندگی ریاضی و زندگی خط کشی شده را دوست دارند .
این ها « علوم فهمیدنی » مثل ریاضی و فیزیک و ... را بیشتر دوست دارند . ( بر خلاف کسانی که دموی هستند و مغزشان یک مقدار رطوبت دارد . این ها علوم فهمیدنی را خیلی دوست ندارند بلکه علوم حفظ کردنی را دوست دارند. )
معمولا ما برای این که مزاج را تشخیص بدهیم ، بعضا یکی از سوالاتمان این هست : چه علومی را دوست دارید ؟ ریاضی یا ادبیات ؟ حفظ کردنی یا فهمیدنی ؟
این ها معمولا « فهمیدنی ها » را دوست دارند . معمولا ریاضی را دوست دارند .
البته بیش از حد کارکردن در ریاضی ، مغز انسان را خشک می کند و ممکن است یک مقدار آسیب زا شود . ممکن است انسان روی برخی از امور زندگی حساس شود ؛ روی تمیزی ، روی نظم .
تمیزی و نظم خوب است ولی بیش از حد حساس شدن و وسواس روی آن ها خوب نیست .
علومی مانند فقه ، طب ، علوم انسانی ، ادبیات ، حفظ کردنی ها ، در عین این که حفظ کردنی هستند اما یک مقدار خیلی کم هم فهمیدنی هستند و درک کردنی .
اما این طور مقرراتی نیستند که دو دوتا ،چهارتا باشند .
مثلا ما در مزاج شناسی نمی توانیم بگوییم که مزاج « گرم و تر » همیشه فلان ویژگی را دارند چون گاهی اوقات « گرما » زیاد می شود
#دوره_چهارم
#مزاجشناسی
#رایگان
#درس_بیست_و_چهار_۲
تری » زیاد می شود. و هر کدام از گرمی و تری ، درجه ی یک و دو سه و چهار دارند و هر کدام از این ها در مناطق مختلف کم و زیاد می شود .
پس خیلی خط کشی شده و دقیق نیست . بلکه نسبت به هر منطقه ای ، شخصی ، سنی ، زمانی ، یک سری بروزهایی دارد .
در بحث « فقه » هم همین طور است . درست است که بخشی از آن فهمیدنی است اما این جور نیست که قاعده ی ریاضی داشته باشد و مُرّ قانون باشد که این جوری جلو برو .
برای همین جزو « علوم گرم و تر » مطرح می شود .
« علوم انسانی » ، غربی و شرقی دارد .
تمام علوم ، غربی و شرقی دارند . علوم جهت دار هستند .
شما گاهی اوقات حیوانی را در طبیعت می بینید و می گویید:
این حیوان را خدای متعال خلق کرده است .
وقتی خدا خلق کرده ، کاتالوگ و شیوه ی استفاده از این حیوان را خود خدای متعال باید به ما بدهد .
همچنان که وقتی یک وسیله ی برقی می خریم باید دفترچه ی راهنمایش را هم بگیریم . چون دفترچه ی راهنما ، شیوه ی استفاده از دستگاه است .
اگر ما طبیعت را ، خلقت را ، گیاهان را ، حیوانات را از خدا دیدیم و نگاهمان نگاه الهی شد ، از خدای متعال می پرسیم :
آیا این حیوان قابل خوردن است یا نه ؟ اگر قابل خوردن است ، آیا می توان همه ی اجزایش را خورد یا خیر ؟ این عضو قابل خوردن را چگونه باید مصرف کرد ؟ شستن دارد ؟ له کردن دارد ؟ کباب کردن دارد ؟ چه جوری باید بخوریم ؟ ...
همه را می پرسیم و علم ما می شود توحیدی . خوردن ما می شود توحیدی . لذت بردن ما می شود الهی .
اما همین حیوان را در طبیعت می بینیم و می گوییم :
این حیوان خودش به وجود آمده است .( داروینیسم )
از یک سری حیوانات دیگر جهشی ژنتیکی پیدا شده و این حیوان خودبه خود به وجود آمده .
ما صاحب دنیا هستیم و عقل داریم و بقیه عقل و شعور ندارند . پس هر جور که بخواهیم می توانیم از این حیوان استفاده کنیم ...
آن وقت است که می رویم و با این حیوان گاوبازی می کنیم ، نیزه در بدنش فرو می کنیم و او را عصبانی و وحشی می کنیم که لذت ببریم.
همین کاری که غربی ها انجام می دهند .
خیلی فرق دارد نگاه ما به « خلقت » و « طبیعت » .
ما اصلا نباید قایل به « طبیعت » باشیم . باید قایل به « خلقت » باشیم خلقت یعنی یک خالق دارد . اما طبیعت چه ؟
نباید بگوییم طبیعت .باید بگوییم خلقت .
اگر ما خلقت خدا را از خدا ، جدا کردیم از وحی جدا کردیم آن وقت همه چیز نفسانی می شود. هر جور دلمان خواست برخورد می کنیم . طبیعت را تسخیر می کنیم . طبیعت را آلوده می کنیم . محیط زیست را نابود می کنیم . منابع زیرزمینی را تا بتوانیم چپاول می کنیم و ...
این نتیجه ی علوم انسانی غربی است .
روان شناسی غربی انسان را چگونه موجودی می بیند ؟
پزشکی غربی ، انسان را با خوک و موش درمان می کند . درمان هایش را روی موش پیاده می کند بعد روی خوک و بعد روی یک عده از انسان ها و سپس می گوید این داروی جهانی و بین المللی است .
ما با خوک و موش خیلی فرق داریم . چرا انسان را مثل حیوان فرض می کنید ؟
پزشکی ، علمی تجربی است . این که می گوییم :همه ی علوم غربی جهت دارد به خاطر این است که علم تجربی غربی ها نشات گرفته از علوم انسانی آن هاست . از آن نگاه غلطی که به انسان دارند .
بقیه ی علومشان هم همین است . جامعه شناسی آن ها ، روان شناسی آن ها و سایر علومشان ، به دلیل « نگاه غلطی که به انسان دارند » قابل استفاده برای ما نیست.
معلوم است که بانک این ها بدون ربا نمی تواند باشد .
به همین دلیل است که می گوییم طبع علومشان « سرد » است .
« گرمی » باید انسان را به خدای متعال نزدیک تر کند ( البته این حرف کلی است و زوایایش را مطرح نکردیم به همین دلیل ممکن است به آن ایراد وارد کنند .)
ولی این علوم باعث می شوند انسان سرد شود و حتی بیماری های جسمی انسان زیادتر شود .
همین روان شناسی باعث می شود خیلی اوقات ،انسان ها مشکل دار شوند ، مشکلات مغز و اعصاب و مشکلات روانی پیدا کنند .
کسی مثل فروید یک نظریه می دهد ، دیگری می آید ونظریه ی دیگری می دهد .
خودشان هم مانده اند جریان چیست . مشکلات بشر از چیست .
هنوز نفهمیده اند بخش اعظمی از مشکلات ما به خاطر دور شدن از معنویت و از خدای متعال است ، از آن منبع گرما و حیاتی که خدا به خلقت می دهد .
این علوم خودبه خود باعث سردی انسان می شوند . باعث بیماری انسان می شوند .باعث گرمی نمی شوند .اگر می خواستند باعث گرمی شوند ، این قدر بیماری ها در غرب زیاد نبود .
علومی که « سرد و خشک » هستند :
مثلا فلسفه فهمیدنی است اما گرمای ریاضی را ندارد . و وقتی آدم نگاه می کند می بیند کسانی که خیلی اهل نشستن هستد ، اهل تمرکز هستند ، خیلی اهل جنب و جوش نیستند ، بیشتر متمایل به فلسفه می شوند .متمایل به آن تفکرات طولانی ( که خیلی اوقات هم این تفکرات غلط از کار درمی آید .)
آن هایی که اهل جنب و جوش هستند به سمت ریاضی
#دوره_چهارم
#مزاجشناسی
#رایگان
#درس_بیست_و_چهار _۳
میروند
الجنس یمیل الی جنسه
مغز انسان به آن چیزی که هم جنسش هست متمایل می شود .
کسی که مغزش صفراوی است ، ریاضی را دوست دارد .
همان طور که معده و کبدی که صفراوی است ، ترشی دوست دارد .
کسی که مغزش « سرد و خشک » است دوست دارد گوشه ای بنشیند و تمرکز کند . لذا این فرد سراغ فلسفه یا حقوق می رود .( البته این مطالب قابل نقد و بررسی است .)
اصل بحث این بود :
علوم جهت دار هستند .
علوم توحیدی و غیر توحیدی داریم. علوم غربی و شرقی داریم . علوم گرم و سرد داریم . علوم تر و خشک داریم ( که این ها باید تحلیل شوند .)
هر کسی نباید هر علمی را یاد بگیرد .
ما می توانیم با علمی که یاد می گیریم ، یک نفر را بیمار یا درمان کنیم .
کانال محصولات
@sefareshat09907641229
کانال اموزش طب
@kashkool_teb_irani_eslami
کانال گیاهان دارویی
@kashkool_hakim_irani
کانال داروهای گیاهی
@kashkoolteb
ادمین
@sabtenam_teb09904354386
گروه مشاوره درمان
eitaa.com/joinchat/3063480334C5ebae375ca
🍎یک علاقمند به #طب_سنتی، چه اصولی را باید برای #طبیب شدن بیاموزد؟
1⃣طبیعات ( #مبنا و اساس #طب_سنتی)
2⃣ #مزاجشناسی
3⃣ #تشخیص سلامتی از بیماری ؛
4⃣ #آناتومی و عملکرد بدن در حالت صحی
5⃣ #تشخیص #بیماری از علائم بیماری_ _رشته های کمکی{ #عنبیه شناسی_ #زبانشناسی_تشخیص بیماری از #کف_دست....}
6⃣ #علم علاج؛
#حفظ_الصحه
#داروشناسی ( گیاهان دارویی)
#اعمال_یداوی( #حجامت_ #رگ گیری_ #تول گیری_ #هول گیری...)
ثبتنام همه رشته های طب و اموزش #تضمینی #مجازی و #حضوری
با اساتید مجرب طب سنتی اسلامی
۰۹۹۰۴۳۵۴۳۸۶
کانال محصولات
@sefareshat09907641229
کانال اموزش طب
@kashkool_teb_irani_eslami
کانال گیاهان دارویی
@kashkool_hakim_irani
کانال داروهای گیاهی
@kashkoolteb
ادمین
@sabtenam_teb09904354386
گروه مشاوره درمان
eitaa.com/joinchat/3063480334C5ebae375ca
#دوره_چهارم
#مزاج_شناسی
#درس_اول
ما در طب راه های تشخیص زیادی داریم که بفهمیم « ریشه ی بیماری از کجاست » .
امروزه راه های تشخیص زیادی وجود دارد . یکی از این راه ها « آزمایشگاه » است .
طب مدرن برای تشخیص راهی جز « آزمایش » ندارد البته از روی آزمایش هم چیز زیادی فهمیده نمی شود چون طب غربی نگاه اخلاطی و مزاجی ندارد .
یکی دیگر از راه های تشخیص « ظاهر بدن » است مثل کف دست ، ناخن، نبض ، عنبیه ، زبان و ...
تنها راه تشخیصی که اهل بیت علیهم السلام در روایات مطرح کرده اند « مزاج شناسی » است .
در زمان قدیم روی مزاج شناسی تمرکز و کار می کردند و مسلط می شدند و با همین مزاج شناسی سخت ترین بیماری ها را درمان می کردند .
در طب جدید با وجود امکانات پیشرفته و راه های تشخیص زیاد اما « درمانی » وجود ندارد .
در باب مزاج شناسی روایتی از امام صادق علیه السلام داریم که :
«معرفت نفس یعنی شاخت طبایع ، ارکان و ستون هایی که وجود انسان روی آن ها بنا شده است .»
این تنها روایتی از اهل بیت علیهم السلام است که در آن توضیح داده اند که « معرفت نفس » چیست .
سایر روایات اهل بیت علیهم السلام در مورد «اهمیت معرفت نفس » است نه « چیستی معرفت نفس »
پس معرفت نفس که این قدر در دین ما به آن تاکید شده یعنی « مزاج شناسی »
پس اهل بیت علیهم السلام روی مزاج شناسی کار می کردند .
سایر روش های تشخیص علاوه بر این که «جامعیت » ندارد ، « قطعی» هم نیستند و می توانند ما را به اشتباه بیندازند .
خداوند متعال برای شناخت بیماری علایمی را در بدن انسان قرار داده:
« درد» یکی از نشانه های بیماری است . ما بر اساس « نوع درد » ، مزاج و خلط را تشخیص داده و سپس درمان می کنیم .
« تغییر رنگ » هم از جمله نشانه های وجود بیماری است ؛ تیرگی رنگ پوست ، رنگ جوش ، رنگ لب ، رنگ زیر چشم و ...
« وجود ورم » در جاهای مختلف بدن نشانه وجود بیماری است .
« صداهای بدن » نشان دهنده وجود بیماری در بدن است ؛ صدای زانو ، صدای معده و ...
« چرک » « خون ریزی » « گرفتگی » همه علایم بیماری هستند .
این ها همه علایمی هستند که خداوند در بدن ما قرار داده که نیاز به « آزمایش » و بقیه ی راه ها نداشته باشیم .
کانال محصولات
@sefareshat09907641229
کانال اموزش طب
@kashkool_teb_irani_eslami
کانال گیاهان دارویی
@kashkool_hakim_irani
کانال داروهای گیاهی
@kashkoolteb
ادمین
@sabtenam_teb09904354386
گروه مشاوره درمان
eitaa.com/joinchat/3063480334C5ebae375ca
#دوره_چهارم
#مزاجشناسی
#درس_دوم
#رکن_آتش
اولین قسمت مهم در « شناخت مزاج ها » بحث « ارکان » است .
« ارکان » ارتباط بسیار عمیقی با « مزاج ها » دارد . شناخت « ارکان » تاثیر مستقیمی در شناخت « مزاج ها » « اخلاط » و « بیماری ها » دارد .
طبق روایات :
ما« ارکانی » داریم که برای « خلقت » معرفی شده اند .
ما « ارکانی » داریم که برای « انسان » معرفی شده اند .
« ارکانی » که در « خلقت » هستند عبارتند از : آتش ، هوا ، آب ، خاک
ترتیب نوشتن این ارکان هم خودش « موضوعیت » دارد .
هر کدام از این « ارکان » « مزاجی » دارد :
آتش : گرم وخشک
هوا: گرم و تر
آب : سرد و تر
خاک : سرد و خشک
وقتی ما صفرا را در برابر آتش می گذاریم به این معنا نیست که صفرا از آتش پدید می آید یا دم از هوا
بلکه می خواهیم بگوییم با « شناخت آتش » بهتر می توانیم « خلط صفرا » و « صفراوی ها » را بشناسیم . همین طور در مورد سایر موارد .
سوال : مگر می شود مزاج «هوا » همیشه « گرم و تر » باشد در حالی که ما در هر منطقه ای هوایی را داریم ؛ هوای سرد ، هوای خشک و ...
یا این که مزاج « خاک » « سرد وخشک » باشد در حالی که ما خاک گرم و خشک و انواع مختلف خاک ها را داریم ؟
پاسخ :
وقتی ما می گوییم فلان چیز طبعش « گرم » است باید توجه داشت که :
ما یک « گرمای طبعی » داریم و یک « گرمای دمایی »
شما اگر زنجبیل را داخل یخچال هم بگذارید باز « طبعش » « گرم و خشک » است هر چند که « دمایش » « سرد باشد »
« گرما « یعنی : « حرارت » « انرژی بخشی »«چیزی که به انسان انرژی می دهد »
خیار و ماست به انسان انرژی نمی دهد ولی یک قاشق عسل می دهد .
اگر ترشی را روی آتش حرارت دهیم باز « طبعش » « سرد » است .
« تری » هم به معنای « تری ظاهری » نیست بلکه به معنای «طبع تر » هست . «طبع تر » به معنای « انعطاف پذیری » «نفوذ پذیری » « قابلیت شکل پذیری » و « نرم بودن » است .
بادام به ظاهر خشک است اما به شدت مرطوب است و به بدن انسان رطوبت و لینت مزاج و نرمی می دهد .
روغن بادام شیرین یکی از مرطوب ترین روغن هاست .
در مورد « خشکی » هم همین طور
کسی که روغن رازیانه را به بدن بزند ، از شدت خشکی ، بدن را می سوزاند . با این که روغن است اما گرم وخشک است .
پس « خشکی » به معنای « شکنندگی » « سوزاندن » « گرفتن رطوبت و نرمی » است .
پس وقتی می گوییم «خاک » « سرد وخشک » است یعنی « خاک » هر جایی را استفاده کنید « سودازاست » و برای انسان مضر است و ایجاد بیماری می کند .
« رکن آتش » :
🔸آتش « بالانشین است »
بر خلاف آب و خاک که به سمت پایین حرکت می کنند .
پس « دردهای صفراوی » ، دردهای بالانشین هستند .
مثل زردی نوزاد ، تب ، گرگرفتگی و ...
« صفراوی ها » دوست دارند « بالادست » باشند ، مدیریت کنند و دستور بدهند ( بر خلاف بلغمی ها ) .
🔸 «پختن و سوختن »کار « آتش » است .
« صفراوی هایی » که صفرایشان خیلی بالا نباشد اهل « تجزیه و تحلیل
» هستند ولی اگر صفرایشان خیلی بالا باشد آن قدر مطالب را تحلیل و تجزیه می کنند که مطلب را می سوزانند .
🔸« آتش » وقتی « می سوزد » تبدیل به « خاکستر » می شود.
خاکستر طبعش سرد و خشک است ، سوداست .
پس آتش که می سوزد سودا ایجاد می کند .
« صفرا » و « چیزهایی که خیلی گرم اند » در نهایت « سودازا» هستند .
🔸 « آتش » باعث « نفوذ » می شود.
آتش در آب نفوذ می کند و باعث بخار شدن آب می شود .
آتش در خاک نفوذ می کند و با استفاده از رطوبت آن را به کوزه تبدیل می کند .
پس « صفرا » باعث « نفوذ » به بلغم و تبدیل آن به دم می شود .
«صفرا »باعث گردش خون می شود .
« صفرا » باعث گرمابخشی به اعضای سرد می شود .
کانال محصولات
@sefareshat09907641229
کانال اموزش طب
@kashkool_teb_irani_eslami
کانال گیاهان دارویی
@kashkool_hakim_irani
کانال داروهای گیاهی
@kashkoolteb
ادمین
@sabtenam_teb09904354386
گروه مشاوره درمان
eitaa.com/joinchat/3063480334C5ebae375ca
idpay.ir/aliehsani1/file/93861
جزوه تشخیص بیماری ها از دست👆🏽
💰قیمت۳۰۰۰۰تومان
idpay.ir/aliehsani1/file/96714
جزوه #تل گیری👆🏽
💰قیمت۳۰۰۰تومان
idpay.ir/aliehsani1/file/95007
جزوه مکانهای #بادکش👆🏽
💰قیمت۳۰۰۰تومان
idpay.ir/aliehsani1/file/95004
جزوه مکانهای #حجامت تر👆🏽
💰قیمت۳۰۰۰تومان
idpay.ir/aliehsani1/file/94350
جزوه #تشخیص بیماری ها از #زبان👆🏽
💰قیمت۳۰۰۰۰تومان
idpay.ir/aliehsani1/file/94203
جزوه #مزاجشناسی استاد #طالقانی👆🏽
💰قیمت۵۰۰۰تومان
http://idpay.ir/aliehsani1/file/97470
جزوه #نبض حکیم طاهر👆🏽
💰قیمت۳۰۰۰تومان
idpay.ir/aliehsani1/file/97221
جزوه کاربرد و شناخت #گیاهان #دارویی👆🏽
💰قیمت۱۵۰۰۰تومان
idpay.ir/aliehsani1/file/97353
جزوه #زالو درمانی👆🏽
استاد #طالقانی
💰قیمت۴۰۰۰تومان
https://idpay.ir/0000099043543860/file/104754
جزوه #بیماریهای_زنان👆🏽
استادخانم انصاری
💰۳۰۰۰۰تومان
https://idpay.ir/aliehsani1/file/111622
جزوه اشنایی با #طب_سوزنی_گوش👆🏽
💰30000تومان
https://idpay.ir/aliehsani1/file/110800
کتاب اشنایی با #طب_سوزنی👆🏽متوسطه
💰15000تومان
https://idpay.ir/aliehsani1/file/110797
اشنایی با #طب_سوزنی👆مقدماتی
💰12000تومان
ادمین پاسخگویی در پیام رسان ایتا
@sabtenam_teb09904354386
☎️ +۹۸ ۹۹۰ ۴۳۵ ۴۳۸۶
#امتحان انلاین از همه این دوره ها ۲۵ هرماه ساعت ۷ صبح برقرار میباشد
https://idpay.ir/ehyacenter3/shop/141882
جهت ارسال مدارک هزینه پیک و پست و بسته بندی
https://idpay.ir/ehyacenter3/file/93771
لینک ۵۰ رشته بصورت پی دی اف👆🏽
https://idpay.ir/ehyacenter3/shop/142134
۴۰ساعته👆۲۰۰تومن
https://idpay.ir/ehyacenter3/shop/142140
۵۰ساعته👆۲۵۰تومن
https://idpay.ir/ehyacenter3/shop/142227
۳۰ساعته👆۱۵۰تومن
عضویت در کانال اموزش طب👇
@kashkool_teb_irani_eslami
دوره های ثبتنام شده را مطالعه نمایید
امتحان مجازی شرکت نموده
درخواست گواهی نمایید
منابع امتحانی👇
idpay.ir/aliehsani1/file/96714
کانال اموزش مجازی طب👇
@kashkool_teb_irani_eslami
لینک منابع خرید جزوات👇🏽
https://eitaa.com/dryaft
لینک محتوای مطالب امتحانی👇🏽
https://eitaa.com/manabe_azmon_teb
لینک های محتوای کانال بصورت دسته بندی شده👇🏽
محتوای #مزاجشناسی
https://eitaa.com/manabe_azmon_teb/5
https://eitaa.com/manabe_azmon_teb/13
https://eitaa.com/manabe_azmon_teb/24
محتوای #اصلاح_تغذیه
https://eitaa.com/manabe_azmon_teb/6
https://eitaa.com/manabe_azmon_teb/9
https://eitaa.com/manabe_azmon_teb/14
https://eitaa.com/manabe_azmon_teb/19
https://eitaa.com/manabe_azmon_teb/23
محتوای #علل_علائم_درمان_بیماریها
https://eitaa.com/manabe_azmon_teb/7
https://eitaa.com/manabe_azmon_teb/10
https://eitaa.com/manabe_azmon_teb/12
https://eitaa.com/manabe_azmon_teb/15
https://eitaa.com/manabe_azmon_teb/17
https://eitaa.com/manabe_azmon_teb/20
https://eitaa.com/manabe_azmon_teb/22
محتوا #شناخت_گیاهان_دارویی
https://eitaa.com/manabe_azmon_teb/8
https://eitaa.com/manabe_azmon_teb/11
https://eitaa.com/manabe_azmon_teb/16
https://eitaa.com/manabe_azmon_teb/25
محتوا #داروسازی
https://eitaa.com/manabe_azmon_teb/18
محتوا #آناتومی
https://eitaa.com/manabe_azmon_teb/21
https://idpay.ir/09339908246/shop/182773
این کارگاه در ۲۰ جلسه و با موضوع راهنمای کامل تفسیر انواع آزمایشات آماده شده است که به بتفسیر دقیق نتیجه آزمایش خون میپردازد.
این دوره شامل موضوعات زیر می باشد:
مقدمه
انواع آزمایشات
انواع آزمایشات خون
RBC – HCT – WBC – Hgb – Plt –
آزمایش گروه های خونی
آزمایش قند خون
آزمایش چربی خون
مقادیر کلسترول و تری گلیسرید خون
الکترولیتهای موجود در خون
پتاسیم:K - سدیم:Na
تست بررسی سدیمانتاسیون گلبول های قرمز (ESR)
CRP :
موارد افزایش ESR :
CBC :
RBC Index
تفسیر آزمایش خون
توضیحات: VLDL : - CHYLOMICRONES : - BILIRUBIN : - HBA1C :- RETIC: -PBS: -Diff: -G6PD:- BUN: -Cr: -AST : -ALT: -PRO : -MCH : -MCHC : -RDW: -Lym : -NEU: -CBC : -WBC: -RBC: -HGB: -PLT: -HCT : -MCV
تفسیر آزمایش کامل ادرار
الف)خصوصیات فیزیکی
علل کاهش وزن مخصوص ادرار
علل افزایش وزن مخصوص ادرار
ب) آزمایش شیمیایی ادرار
ج) بررسی سدیمان ادراری:
کیست های ادراری
کریستال ها
باکتری
قارچ
پارازیت ها
درخواست گواهی دوره
http://idpay.ir/ehyacenter3/shop/142227
ثبتنام دوره های مجازی در پیام رسان تلگرام استاد منفرد👇🏽
تشخیص بیماری ها از زبان👇🏽40تومان💰
https://idpay.ir/009904354386/shop/201273
علائم و درمان بیماری ها 👇🏽30تومان💰
https://idpay.ir/009904354386/shop/181681
فروشندگی گیاهان دارویی👇🏽30تومان💰
https://idpay.ir/009904354386/shop/181678
عنبیه شناسی پیشرفته👇🏽30تومان💰
https://idpay.ir/009904354386/shop/181675
بیماری های زنان👇🏽30تومان💰
https://idpay.ir/009904354386/shop/181672
علم التشریح یا آناتومی بدن👇🏽30تومان💰
https://idpay.ir/009904354386/shop/181669
تشخیص بیماری ها و شخصیت شناسی از چهره👇🏽30تومان💰
https://idpay.ir/009904354386/shop/181666
درخواست گواهی بعد پایان دوره و تایید استاد👇🏽30ساعت👇🏽150تومان
https://idpay.ir/payamak09218338128/shop/188988
درخواست گواهی بعد پایان دوره و تایید استاد👇🏽50ساعت👇🏽250تومان
https://idpay.ir/payamak09218338128/shop/188976
ثبتنام دوره های مجازی در پیام رسان ایتا اساتید مختلف👇🏽
عنبیه شناسی تخصصی 50تومان خانم دکتر دری صفت
https://idpay.ir/00000009904354386/shop/185565
تشخیص بیماری ها از زبان 30 تومان خانم دکتر دری صفت
https://idpay.ir/00000009904354386/shop/185574
تفسیر برگه ازمایش طبی 90 تومان استاد بیرانوند
https://idpay.ir/09339908246/shop/182773
ماساژ صورت و زیبایی60تومان استاد حسینی
https://idpay.ir/1payamak09218338128/shop/185640
دوره تند خوانی موسسه تبیین حقایق پیام رسان ایتا
https://idpay.ir/1payamak09218338128/shop/185640
دوره چهره شناسی حضوری750تومان استاد حسینی
https://idpay.ir/000009904354386/shop/158211
دوره مقدماتی متافیزیک 200تومان استاد نعمتی
https://idpay.ir/0009904354386/shop/155400
درخواست گواهی بعد پایان دوره و تایید استاد👇🏽30ساعت👇🏽150تومان
https://idpay.ir/payamak09218338128/shop/188988
درخواست گواهی بعد پایان دوره و تایید استاد👇🏽50ساعت👇🏽250تومان
https://idpay.ir/payamak09218338128/shop/188976