eitaa logo
کشکول مجازی
88 دنبال‌کننده
34.9هزار عکس
31.8هزار ویدیو
657 فایل
📥 موضوعات متنوع و مختلف 🤔 موضوعاتی که شاید ربطی به هم نداشته باشند در اینجا ذخیره و مطالب بعد از ارسال در کانال اصلی، از اینجا پاک خواهد شد. در صورت تمایل، در کانال اصلی ما عضو شوید👇 🖱️ https://eitaa.com/joinchat/2307129358C448afc1e38
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️ پیام آیت‌الله‌العظمی مکارم به همایش یکصدمین سالگشت تألیف کتاب مفاتیح الجنان ◻️ این ادعیه همچون دعای کمیل، صباح، ندبه، ابوحمزه و عرفه، شبیه به معجزه اند و مانند این دعاها را در آموزه های هیچ گروهی نمی توان یافت. ◻️این ادعیه که منبع الهام بخش است، راه و رسم خودسازی و «سیر و سلوک الی الله» را به انسان آموخته و نفس را تربیت می نماید. ◻️ دعا و یاد حق تعالی میان دعاکننده و خداوند را برمی‌دارد و نظر لطف و رحمت او را به سوی بنده‌اش جلب می‌کند. ◻️ اخلاص درونی و حرکت برای عمل به وظیفه به همراه سعی و مجاهدت در نشر معارف اهل بیت و توجه به تالیف و تدوین کتب سودمند برای توده مردم، سبب جاودانگی آثار این مرد بزرگ شد. ↶【به ما بپیوندید 】↷ https://eitaa.com/tahavaliasr @tahavaliasr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از کشکول مجازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 با بی‌حجابی چطور باید مقابله کرد؟ رابطۀ حجاب و عفاف و حیا چیست؟ پاسخ دکتر علی غلامی به این پرسش | ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
هدایت شده از کشکول مجازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ | فلسفه 🔹 سوال خیلی هاست!! ″ لا اكراه فی الدین″ یعنی چه؟! خیلی عالی بیان می کند حتماً ببینید و در صورت نياز استدلال كنيد... ◀️ دکتر غلامی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مباحث | فقه و احکام
هدایت شده از کشکول مجازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا مردان باید قوانین را برای زنان وضع کنند!؟ 🎙️ دکتر غلامی عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
هدایت شده از کشکول مجازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ سوال: 👈 مگر زمان پیامبر اکرم صلوات الله علیه وآله داشتیم!؟ 👈 آیا در صدر اسلام بد حجابی وجود داشت؟ 👈 آیا در حرفی از گشت ارشاد نیست؟ 👈 آیا در نهج البلاغه فقط از عدالت و رسیدگی به فقیران و مستمندان سفارش شده؟!!! دستور پیامبر (صلی الله علیه وآله) به والی شهر در مورد چه بود؟ 🎥 دکتر غلامی ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
هدایت شده از کشکول مجازی
46.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⛔️ حجاب محدود کننده آزادی؟ 🎙️ دکتر غلامی: 🔹 ؛ آزادی یعنی عدم ایجاد مانع در راه رشد 🔸 خیلی اوقات ما خودمان را محدود میکنیم تا به رشد برسیم در واقع یک آزادی را میدهیم تا امتیازاتی بالاتر بگیریم... 🔹 حجاب هرگز جلوی رشد ما را نگرفت ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
هدایت شده از کشکول مجازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 و باعث شده کشورها عقب‌مانده بشوند❓ 🎙️دکتر غلامی، جواب این مسئله را می‌دهد... ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
هدایت شده از کشکول مجازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤔 چطور حجاب را برای دخترانمان تبیین کنیم که در آینده دچار بی هویتی نشوند. 🍂🍃🍂🍃🍂 @mohtavayetablighJameaAlZahra 🍃🍂🍃🍂
هدایت شده از کشکول مجازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 سخنان استاد ازغدی با موضوع دوستان این کلیپ شاید کمی طولانی باشه اما توصیه میکنم حتما دریافت کنید و ببینید. ___________________ 📖 @feqh_ahkam
.
.
🔴 سوراخ آب حوض! 🔻هرجا که VOA و ارگان سازمان CIA نتوانند بگویند از موفقیت های ایران چقدر دردشان آمده، از حلقوم های اجاره ای استفاده می کنند. 🔻ژان پل سارتر، در مقدمه‌ "مغضوبین روی زمین" (اثر فرانتس فانون) و درباره روشنفکران مزدور غرب نوشته بود: 🔹«ما روسای قبائل، خان‌زاده‌ها، پولدارها و گردن‌کلفت‌های آفریقا و آسیا را می‌آوردیم. 🔹بعد اینها را به کشورهایشان پس می‌فرستادیم. کشورهایی که درِ آنها برای همیشه به روی ما بسته بود، ما راه نداشتیم، ما دشمن بودیم. 🔹بعد فریاد می‌زدیم برادری، انسانیت. می‌دیدیم پژواک صوت ما از دهان همین ها- عین سوراخ آب حوض- پس می‌آید. 🔹انعکاس وفادارانه صوت خود را از حلقوم‌هایی که درست کرده بودیم می‌شنیدیم. مطمئن شده بودیم هرگز کوچکترین حرفی برای زدن، جز آنچه در دهانشان می‌گذاشتیم ندارند، بلکه حتی حق حرف زدن را از مردم خو گرفته‌اند». ✍حالا ظاهرا باید به فهرست روشنفکران مزدور، آخوند های درباری و اسلام آمریکایی را هم اضافه کرد. ایمانی 🔥 @Moohem
🔴 وای به روزی که بگندد نمک ! 🔻 اینجا سالن وزارت کشور است که پر از بی حجاب است... 📸‏تصویری از کنسرت سالار عقیلی در سالن وزارت کشور 🔹 وزارت کشور نمیتونه بی حجابی رو تو سالن تحت اختیارش جمع کنه اون وقت میخواد تو کل کشور بی حجابی رو کنترل کنه 🔥 @Moohem
🔴هتک حرمت بی‌شرمانه ۲ امامزاده در استان ایلام ! 🔹فرد یا افرادی ناشناس روز جمعه با ورود به صحن دو امامزاده در مسیر جاده آبدانان به دهلران واقع در استان ایلام اقدام به آتش سوزی بخشی از ساختمان این امامزادگان کردند. 🔹دادستان ایلام با اشاره به اینکه دستگاه قضایی مسئله آتش سوزی ۲ بقعه متبرکه در استان را به طور جد پیگیری می کند، گفت: چند مظنون در ارتباط با این حوادث شناسایی و دستگیر شده اند. 🔥 @Moohem
📷 خداحافظ آدم حسابی 💐 🔻 محمد انصاری مدافع اسبق پرسپولیس و تیم ملی با انتشار پیامی، رسما از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. 🔹 محمد انصاری: امروز، دل به تقدیر خدای مهربان سپرده‌ام. با قلبی که این‌روزها دلتنگ‌تر و رنج‌دیده‌تر است، می‌خواهم با این مستطیل سبز عزیز و خاطره‌انگیز زندگی‌ام، خداحافظی کنم. قلب و روح من هرگز از این قاب سبز، جدا نخواهد شد. هرگز فریادهای پرشور و پرمهر هواداران تیمم را روی سکوها از یاد نخواهم برد. آن خاطره‌ها، ارزشمندترین دارایی عمر فوتبالی من هستند که تحمل بی‌مهری‌ها را آسان می‌کنند... 🔥 @Moohem
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 بارها گفتیم خطر این مذهبی صورتی ها و حجاب استایل ها از بی حجاب و بی دین بیشتر نباشد قطعاً کمتر نیست 🔹 خدا لعنت کند هرچی مذهبی صورتی و هرچی حجاب استایله که همینا گناه و بی حیایی رو در جامعه نرم نرم به اسم دین و مذهب عادی سازی می کنند 🔥 @Moohem
تدوین کنندگان نسخه نهایی لایحه حجاب، در حال شوخی هستند یا جدی می گویند؟!! براساس ماده 1، الف نسخه جدید لایحه عفاف و حجاب (اینجا) ، به کسی که کشف حجاب می کند، در مرتبه ، فقط داده می شود❗️ در صورت عدم توجه به تذکر و ادامه تخلف یا تکرار ( یعنی در مرتبه ) مرتکب معادل یک ششم حداکثر جزای نقدی درجه هشت جریمه می شود. در مرتبه ، معادل یک سوم حداکثر جزای نقدی درجه هشت جریمه می شود. آنگاه در مراتب بعدی، علاوه بر اعمال جریمه ای معادل یک دوم جزای نقدی درجه هشت مرتکب به مرجع قضائی معرفی و به جزای نقدی درجه هفت محکوم خواهد شد. ✍️ چند نکته: 1️⃣ اساساً با چه متر و معیاری تا ۳ بار برای کسی که اصرار بر بی حجابی دارد، تا این اندازه تسامح و تساهل نشان داده می شود❓ 2️⃣ کسی که کشف حجاب می کند در حال مبارزه است و مرتکب حرام و شده است! در حال آسیب به حیا و عفت جامعه است؛ مرتکب شده است. 👈 آیا با سایر مجرمین هم در مرحله اول اینگونه برخورد می کنیم و پیامک و تذکر می دهیم؟! اگر کسی تخم مرغ دزدید می توانند او را به کلانتری ببرند، آنگاه کسی که در حال کردن جامعه و آسیب به خانوده ها و حقوق مردم است، با یک تذکر و پیامک، مسأله سر هم آورده شود؟! 3️⃣ به چه دلیل در مرتبه اول هیچ اقدام بازدارنده ای صورت نمی گیرد و صرفاً به یک پیامک و تذکر ساده بسنده می شود. مگر به فعل حرام و دهن کجی علنی به حکم خداوند، از منظر شرعی و قانونی ( مطابق ماده 638قانون مجازات اسلامی ) مشکل ندارد؟ مگر پلیس در نقاط مختلف دنیا، یا واعظ یا فرد معمولی است؟ 4️⃣ مگر با این جریمه ها می توان یک حرام سیاسی و یک فتنه تمام عیار فرهنگی را که به راه افتاده، جمع کرد؟ تا زمانی که هزینه ها و اقدامات بازدارنده و جدی برای هنجارشکن ایجاد نشود، این نوع اقدامات، درد به وجود آمده را دوا نخواهد کرد. 5️⃣ ظاهراً تدوین کنندگان، اینجا را با جریمه ها و هزینه های تخلف ساخت و ساز در اشتباه گرفته اند! در اینجا به هنجارشکن، ۳ بار مهلت داده اند که با پرداخت پول، مرتکب بی حیایی شود و جامعه را فاسد کند❗️ 👈 از نظر آسیب وارد شدن به جامعه و خانواده ها، فرقی میان بار اول، دوم، سوم و ... نیست. کسی که کشف حجاب می کند، از همان مرحله اول در حال فاسد کردن جامعه است. آیا می خواهیم اجازه دهیم که تا مدت ها و برای سه بار جامعه را فاسد کند؟! اینطور لایحه نوشتن به شبیه تر است! 🔥 @Moohem
🔴 آیا می‌دانستید حکم قانونی داریم که کشف حجاب کننده حکم حبس و شلاق بخوره ؟! 🔹 نمیخواد لایحه برای حجاب بدید، همین چندتا قانون های فعلی رو که داره خاک میخوره رو اجرا کنید : 🔻ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی: هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴)‌ ضربه محکوم میگردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی‌باشد ولی عفت عمومی را جریحه‌دار نماید فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد ... تبصره: [جزای نقدی اصلاحی ۱۳۹۹/۱۱/۰۸]- زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از ۲/۰۰۰/۰۰۰ تا ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد. 🔻 ماده ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی: افراد زیر به از یک تا ده سال محکوم میشوند و در مورد بند «‌الف» علاوه بر مجازات مقرر، محل مربوطه به طور موقت با نظر‌دادگاه بسته خواهد شد: ‌الف – کسی که مرکز فساد یا فحشا دایر یا اداره کند ب – کسی که مردم را به فساد یا فحشا تشویق نموده یا موجبات آن را فراهم نماید. تبصره – هر گاه بر عمل فوق عنوان قوادی صدق نماید علاوه بر مجازات مذکور به حد قوادی نیز محکوم میگردد. مجازات قوادی برای زن قواد ۷۵ ضربه شلاق است. اگر قوادی منجر به تحقق زنا یا لواط نگردد مرتکب به ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق و بیش از ۶ ماه تا ۲ سال حبس محکوم می شود. اگر قوادی در رساندن دو یا چند نابالغ برای زنا یا لواط باشد مرتکب به ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق و حبس بیش از ۶ ماه تا ۲ سال محکوم می‌شود. 🔻 قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، مصوب سال ۱۳۹۴ ✍ رهبر انقلاب بارها گفته اند که کشور از لحاظ قانون هیچ کم ندارد، مهم اجرای تصمیمات و قانون است. همین ماده قانونی ها را و قانون حمایت از آمرین به معروف را کنید بس است ، نیاز به لایحه ضعیف موسوم به حجاب و عفاف نیست که با جریمه نقدی و پیامک، برای بی حجابی که هم و هم مرتکب شده است، همانند کسی که کمربند ایمنی را نبسته حکم جاری کنید! و بی حجابی و برهنگی تخلف نامیده شده نه جرم، تعیین مجازات ها توسط پلیس است. موضوع هم صرفاً هنجار شکنی معرفی شده نه حرام شرعی و حرام سیاسی و... 🔥 @Moohem
تحلیل لایحه « حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» که به پیشنهاد شماره ۱۰۰/۶۷۹۷/۹۰۰۰ مورخ ۷/۲/۱۴۰۲ قوه قضائیه در جلسه ۲۷/۲/ ۱۴۰۲ هیئت وزیران با قید فوریت با پانزده ماده و ده تبصره به تصویب رسیده وطی نامه شماره ۳۴۴۳۱/۶۱۲۳۶- ۳۱/۲/۱۴۰۲ / برای انجام تشریفات قانونی به ریاست مجلس شورای اسلامی ارسال شده است به شرح ذیل مورد بررسی قرار می گیرد؛ مقدمه امروز وضع قانون به عنوان یک فن و هنر شناخته می شود و ماحصل تقنین به مانند یک اثر هنری ارزشمند و دقیق است یکی از اصولی که ضامن فهم صحیح قانون و اجرای حداکثری ان می باشد اصل شفافیت و صراحت قانون است هرچه قانون شفاف تر و صریح تر و گویا تر باشد عمر بیشتری نموده و از تغییر و تفسیر در امان خواهد بود. بر این اساس بند ۹ سیاست های کلی نظام قانون گذاری مصوب ۲/۷ /۱۳۹۸ بر رعایت اصول قانون گذاری و قانون نویسی و تعیین سازوکار برای انطباق وقایع  و طرح های قانونی با تاکید برشفافیت و عدم ابهام قانون اشاره دارد. در واقع جهت تضمین توجه و احترام به قانون و اجرای عملی آن بایستی عموم مردم آن را درک کنند و عذری بر عدم اجرای آن باقی نگذارند. عدم اجرای احکام واجب الهی یا مسامحه در اجرای آن گناهی است فردی و اجتماعی. زمانی که فرد مرتکب ترک واجب یا انجام حرامی در حریم خصوصی خود می شود٬ مرتکب گناه فردی شده و فقط از سوی خداوند متعال بازخواست و اگر توبه نکند مجازات اخروی خواهد داشت. ولی اگر همان گناه را در بین مسلمین و علنی انجام دهد به لحاظ قبح شکنی٬ ترویج و اشاعه معصیت، مجازات خواهد داشت. به عنوان نمونه ٬ اگر کسی در منزل خود روزه خواری کند مرتکب معصیت شده و باید کفاره بپردازد مگر ان که عذر موجه داشته باشد اگر همان فرد در بین مردم ( ملأ عام) مرتکب روزه خواری شود و عذر شرعی نداشته باشد برای ارتکاب روزه خواری یک تعزیر و برای قداست شکنی در جامعه تعزیر دیگری خواهد داشت. در مورد حجاب و عفاف نیز همین قاعده جاری است. بنابراین کسی حق ندارد در جامعه واجبات دینی یا هنجارهای قانونی را به لحاظ اغراض شخصی یا سیاسی  نقض نماید. بدیهی است در جرائم مصرح در شرع مقدس اسلام٬ آموزش های لازم و زیرساخت‌های ارتقای فکری و معرفتی همراه با جرم انگاری ضروری است. بررسی لایحه عفاف و حجاب با گذشت ۴۴ سال از انقلاب پرشکوه اسلامی با وجود محیط های مساعد برای رشد فضائل اخلاقی لیکن زیرساخت های فرهنگی متناسب با زمان، ارتقای لازم نداشته است. انتظار می رفت رسانه ملی - آموزش و پرورش- دانشگاه ها- سازمان های فرهنگی و تبلیغی مطابق ظرفیت و امکانات خود برنامه ریزی کامل و جامعی برای رشد فضائل اخلاقی در جامعه تدوین نمایند لکن چنین امری ملاحظه نمی شود و عقب ماندگی آن به دلائل مختلف مبرهن می باشد. در موضوع حجاب و عفاف نیز که کاملا با معارف دینی و تقوای شخصی و اجتماعی مرتبط است دستگاه های ذیربط و خانواده ها کوتاهی هایی داشته اند و علی رغم شتاب پرتاب شبهات در افکار نسل های جدید از سوی فضای مجازی که  به مثابه قتلگاهی عمل کرده است موضوع حجاب و عفاف به شکل تقلیدی و سنتی می باشد که لازم است همه مرتبطین تربیتی اعم از خانواده ها و دستگاه های ذیربط به نحو شبانه روزی کاستی ها را جبران نموده و با ارتقای فضائ اخلاقی موضوع تعیین مجازات برای چنین اموری منتفی گردد. بررسی مواد این لایحه: در این لایحه به "هنجار اجتماعی از جمله حجاب" اشاره دارد. در ماده یک آمده است: ماده ۱.«...... اشخاصی که در ملأ عام یا اماکن عمومی یا فضای مجازی اقدام به نقض هنجارهای اجتماعی از جمله کشف حجاب می نمایند.....» در این ماده به جای تعریف جرم به نقض هنجارهای اجتماعی اشاره شده که بسیار کلی است و شامل موارد زیادی است که در این ماده علی رغم اختصاص مواد آن به حجاب و عفاف٬ حجاب را به عنوان نمونه و یکی از مصادیق نقض هنجار ذکر کرده است. تعریف جرم اولا در میان حقوق دانان کیفری معاصر کمتر کسی تردیدی در ضرورت ارائه تعریف رسمی و قانونی برای جرم در نظم حقوقیِ نوشته، ابراز می دارد. این موضوع در شرع مقدس اسلام به عنوان ضرورت بیان قُبح و زشتی اعمال ذکر گردیده که تا قُبح عمل ذکر نگردد مجازاتی برای آن تعیین نخواهد شد. اصل قانونی بودن جرم و مجازات به عنوان یکی از حقوق بنیادین بشری در کشورها شناخته شده که قاعده قبح عقاب بلابیان٬ قاعده ای منطقی و عقلایی است و بر این اساس در ابتدای هر لایحه یا طرحی برای جرم انگاری حدود و ثغور و مصادیق و مفاهیمِ آن جرم، کاملا واضح و روشن به نحوی که برای عموم٬ قابل فهم باشد باید تبیین گردد. در واقع در لایحه کشف حجاب باید تعریفی جامع از همه انواع مصادیق آن آورده شود که مانع ورود مصادیقی غیر مرتبط در دامنه و قلمرو ان گردد همچنین استثنائاتی که در شرع مقدس برای کودکان، مجانین٬ پیرزن ها و روستاییان در نظر گرفته شده است، آورده شود. ادامه👇
ادامه : بخش دوم 👇 تعریف دقیق جرم "نقض حجاب و عفاف" می تواند دامنه آزادی عمل شهروندان را مشخص نموده و نظم و انتظام اجتماعی را تضمین نماید. ثانیا ذکر عنوان "کشف حجاب" یا "برهنگی بخشی از بدن" جامع و مانع نیست و تمامی عناصر سه گانه جرم در این عناوین به عنوان تعریف نمی گنجد. بدین صورت که صرفا به عنصر مادی اشاره دارد و عنصر معنوی در آن دیده نشده است و بحث مسئولیت کیفری و شرایط آن ذکر نشده به طوری که عامدانه یا غیر عامدانه بودن جرم از دل عنوان یا تعریف مذکور، بر نمی آید. البته مسأله ای که در جای خود باید به ان پرداخت این است که دادن عنوان جرم به برخی فعل ها یا ترک فعل ها در این موضوع که مستلزم اقدامات تأمینی و تربیتی ٌ اصلاحی ٬ درمانی باشد؛ محل تأمل است. ۲- هنجارهای اجتماعی هنجار در لغت نامه فارسی به راه و روش٬ قاعده و قانون به کار رفته است (ن.ک عمید؛۱۳۸۹: ۱۰۷۱) هنجار حقوقی: هنجاری است که نیازی از نیازهای اجتماعی را تأمین کرده و اساسا به همین دلیل وضع و معتبر می باشد. مرحوم علامه طباطبایی(رض) به عنوان نظریه پرداز شاخص در حوزه اعتباریات٬ دلیل ایجاد نهادهای اعتباری توسط عقل را نیل به اهداف مطلوب زندگی می داند( طباطبایی؛ بی تا ۲: ۲۲۹) نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران زنجیره و سلسله مراتبی از قواعد و هنجارهای حقوقی را در قانون اساسی و قوانین دیگر از قبیل فقه اسلامی- قانون اساسی- سیاست های کلی نظام- مصوبات شورای عالی امنیت ملی – قوانین عادی- مقررات و قوانین دیگر ترسیم نموده که مهم ترین هنجار حقوقی اجتماعی در نظام حقوقی کشور است و با این بسیط و گسترده بودن وضعیت هنجارهای مدون٬جرم انگاری٬ با عنوان "نقض هنجارهای اجتماعی" مذکور در ماده یک لایحه؛ مبهم-کلی و غیر شفاف است، ضمن این که سایر مصادیق هنجارها مشخص نشده است. "بند ب" از ماده یک لایحه در صورت "برهنگی بخشی از بدن" و یا "پوشیدن لباس های نازک بدن" و یا "چسبان...." مرتبه اول مشمول جریمه و.... در این بند؛ "برهنگی بخشی از بدن" روشن و مشخص نیست. اگر فردی پائین تنه اش یعنی "بین ناف تا زانو" برهنه باشد را می توان بخشی از بدن دانست! آیا از نظر حرمت شکنی با برهنگی کامل مندرج در بند بعدی فرقی دارد؟ این واژه گویا نیست و باید صریح و همه فهم باشد. پوشیدن لباس های نازک بدن نما و یا چسبان چه تفاوتی با قسمت دوم بند ج همین ماده دارد که اشعار می دارد: «.... با پوششی ظاهر شوند که عرفا برهنگی کامل محسوب می شوند». آیا لباس چسبان یا لباس نازک بدن نما برهنگی محسوب نمی شود؟ در قداست شکنی و ارتکاب فعل حرام چه فرقی بین برهنگی بخشی از بدن که حساس است با برهنگی کامل می باشد آیا می توان در شرب خمر اندازه ای متصور بود که دراین گناه تصور دیگری داشت؟ موضوع آن چنان روشن است که احتیاجی به توضیح بیشتر نیست. در تبصره یک، فرایند تعیین مجازات "توقیف خودرو به مدت ده روز" را پس از چهار مرتبه ارتکاب جرم اعلام کرده است، حال اگر پس از رفع توقیف مجدد مرتکب جرم شود چه مجازاتی خواهد داشت؟ در این مورد تصمیمی اتخاذ نشده است. تبصره ۴- ده روز اعتراض برای مرتکب و حداکثر دو ماه فرصت برای قاضی هیئت به منظور بررسی نسبت به اعتراض و نهایتا اظهار نظر در نظر گرفته شده است که به نظر می رسد،فرایند طولانی است و به آثار سو‌ء آن؛ در این بخش توجهی نشده است. توین کنندگان لایحه فوق در موارد جریمه و حبس به امکان یا عدم امکان تعلیق مجازات ها اشاره ای نکرده که در اجرای صحیح و اثر گذار آن می تواند مفید باشد. ماده ۸ این لایحه هرچند به نظر می رسد متناظر با ماده ۷ تدوین شده ولی هیچ جایگاهی ندارد زیرا تجربه نشان داده کسانی که تقوا ندارند و اوامر الهی مانند حجاب را تعمدا زیر پا می گذارند و مرتکب حرام شرعی و حرام سیاسی می شوند، برای آزار آمران معروف و ناهیان از منکر و فرار از مجازات خود متوسل به دروغ و تهمت می شوند که موارد متعدد و کثیری در محاکم صالحه تجربه شده و وجود دارد. لذا ماده ۸ بایستی حذف شود. در پایان ضمن وجود ایراد شکلی از حیث وجود ۵ تبصره در ماده اول لایحه و عدم ذکر ماده 638 قانون مجازات اسلامی و تبصره آن که به نظر می رسد با این لایحه قصد نسخ آن را دارند؛به نظر می رسد تخلف دانستن گناه مسلّم شرعی و سیاسی و جرم زدایی از آن و متناسب نبودن جرم و مجازات و عدم بازدارندگی، اصولا در قانون نویسی به نکات اساسی نگارش توجه نشده است. امید است، نمایندگان انقلابی و فهیم مجلس شورای اسلامی با بهرمندی از قضات شریف، حقوقدانان و کارشناسان اهل فن آن چه مرضی خداوند متعال و مصلحت دین و دنیای مردم است را تدوین و تصویب نمایند. علی اصغر مجتهدزاده مستشار بازنشسته دیوانعالی کشور ۵خرداد ۱۴۰۲ @Tablighgharb ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────