eitaa logo
کشکول صلوات بر محمدوآل محمدص
228 دنبال‌کننده
24.4هزار عکس
23.5هزار ویدیو
190 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم درشب #میلادحضرت_امام_حسن_عسگری_ع #پدرحضرت_صاحب_الزمان_عج #درسال_١۴٠١ این کانال درایتاراه اندازی می‌شود. #بیادشهیدبسیجی_علیرضا_فرج_زاده_وپدرمرحوممون_کربلایی_حاج_هوشنگ_فرج_زاده. که در ایام چهارمین سالگرد درگذشتش هستیم #صلوات
مشاهده در ایتا
دانلود
۵. انسان منافق، همواره «ظواهر» را حفظ می‌کند تا شک و تردید دیگران نسبت به خود تحریک نکند و فقط در زمانی که احساس می‌کند می‌تواند ضربه کاری و مؤثّر وارد آورد، خودِ واقعی‌اش را را آشکار می‌کند. از جمله عبدالله‌ابن‌ابی و طرافدارانش که تظاهر به اسلام می‌کردند و در اجتماعات مسلمانان شرکت می‌نمودند و حتی سهم زکات خویش را نیز می‌پرداختند و در جنگ‌ها نیز حضور داشتند، در جریان جنگ احد که کفار قریش به مدینه حمله کردند – از آنجا که قدرت لشکر دشمن بسیار زیاد بود و این احتمال وجود داشته که مسلمانان شکست بخورند – ناگهان پا پس کشیدند و لشکر مسلمانان را ترک کردند و به مدینه بازگشتند؛ با این تصوّر که خروج‌شان از جبهه مسلمانان، ضربه سختی را به آنها خواهد زد و شکست‌شان را قطعی خواهد کرد (همو، آشنایی با قرآن، ج ۷، ص ۱۱۸). پس منافقان، بی‌پروا و نسنجیده موضع‌گیری نمی‌کنند و نمی‌خواهند در همه موقعیّت‌ها، هویّت خویش را آشکار سازند، بلکه فقط در جایی که «احتمال قوی» می‌دهند جبهه مسلمانان در آستانه فروپاشی و انهدام قرار گرفته است و دیگر امیدی به بقای آن نیست، طرح‌ها و نیّت‌های خود را محقّق می‌کنند و ضربه می‌زنند. آنها باید مطمئن شده باشند که در برابر هزینه افشا شدن هویّت خویش، منفعت بزرگی را خواهند برد و آن منفعت هم چیزی جز شکست اسلام نیست. در واقع، آنها وقتی دریافتند که دشمنانِ آشکار، پا در میدان نهاده و کامیاب شده‌اند و چند گامی تا پیروزی نمانده‌است، ناگهان از تظاهر دست می‌شویند و ضربه نهایی و پایان‌دهنده را به قلب جبهه اسلام وارد می‌آورند. ۶. کاری که منافقان انجام می‌دهند عبارت است از این‌که «حقیقت / روح / باطنِ» اسلام را از آن می‌گیرند و اسلام را به‌صورت یک «پوسته بدون هسته» در می‌آورند. در این حال روشن است که دیگر از آن ظاهر نیز کاری ساخته نخواهد بود و همین ظاهر نیز پس از چندی از میان خواهد رفت (همو، پانزده گفتار، ص ۳۱۳). اسلام به‌عنوان یک مکتب، «هسته» ای دارد و «پوسته» ای. حقیقت و فلسفه وجودی پوسته این است که هسته از گزندها و آفت‌ها، مصون بماند و اصالت از آنِ هسته است و پوسته به‌خودیِ‌خود، موضوعیّت ندارد. اما توده‌ها و عوام، اغلب به پوسته نظر می‌افکنند و داوری می‌کنند. در مقابل، خواصِ متعمّق، ارزش‌های بنیادی را ملاک دین‌داری و تداوم حیات دین در جامعه می‌انگارند و فریب ظواهر را نمی‌خورند و به‌خوبی می‌دانند که دشمنان می‌کوشند جامعه اسلامی را «استحاله» کنند و «حقیقت اسلام» را از میان بردارند و جز پوسته و ظاهری بی‌خاصیّت و موقّتی از آن باقی نگذارند. این بازیِ خطرناک، بسیار آسان‌تر و کم‌مقاوم‌تر از تعارض آشکار با اسلام است که مخالفت و هوشیاری توده‌های مسلمان را در پی دارد. ازآنجاکه این دگرگونی، خزنده و آرام است، بیشتر افراد جامعه از آن آگاه نمی‌شوند و تصوّر می‌کنند دین در جامعه برقرار است، حال‌آن‌که دین به‌تدریج در حال زوال و نابودی است و آنچه که آنان به آن دل‌خوش کرده‌اند، جز پاره‌ای مناسک و ظواهر بی‌محتوا و بی‌جهت نیست.
۷. در جنگ با کفر، مبارزه با یک جریان مکشوف و ظاهر است، اما مبارزه با نفاق، مبارزه با «کفر مستور» است؛ چراکه نفاق، دو رو دارد: یک رویِ ظاهری که اسلام و مسلمانی است و یک رویِ باطنی دارد که کفر و شیطنت است. در این میان، مسئله این است که «درک لایه باطنی» برای توده‌های مردم عادی، بسیار دشوار و گاهی غیرممکن است؛ چون «شعاع درک» آنها از ظاهر فراتر نمی‌رود و به باطن راه نمی‌یابد. ازاین‌رو، «مشکل‌ترین مبارزه‌ها»، مبارزه با نفاق است که در حقیقت، مبارزه با «زیرک‌ها» یی است که «احمق‌ها» را وسیله رسیدن به هدف‌های خود قرار می‌دهند. بر این اساس است که مبارزه با نفاق، اغلب با «شکست» روبه‌رو می‌شود (همو، جاذبه و دافعه علی، ص ۱۵۶). برای مبارزه با جریان نفاق، باید جامعه را بر ضدّ آن بسیج کرد، درحالی‌که چه‌بسا جامعه، نتواند نفاق را «تشخیص» بدهد و حتی هوادار و مدافع آن باشد. چنین است که مبارزه با نفاق، دشوار می‌شود و جامعه با آن همراهی نمی‌کند. ناکامی‌های جریان‌های نفاق‌ستیز، از همین امر ناشی می‌شود. نفاق را به‌عنوان نفاق ندیدن و نشناختن، موجب می‌شود که مبارزه شکل نگیرد و جبهه خودی، دچار «تحلیل‌های غلط» شود و گمان کند که بدبینی و کینه‌ورزی ما سبب شده‌است که کسانی را منافق بدانیم. در اینجاست که میدان مبارزه از جبهه تقابل با دشمنِ دورو، به درون جبهه خودی کشیده می‌شود و در جبهه خودی، شکاف‌ها و اختلاف‌های بنیان‌برافکن پدید می‌آیند. تمام مسئله نیز به این واقعیّت باز می‌گردد که معرفت اجتماعیِ توده‌های مردم، ناچیز و سطحی است. آنچه را خواص اهل حقّ در خشت خام می‌بینند، آنها حتی در آینه نیز نمی‌بینند. بدین جهت است که خواص اهل حقّ در جبهه مبارزه با نفاق، تهمت‌ها و دشنام‌ها و تحقیرهای فراوانی را از سوی خودی‌های احمق متحمّل می‌شوند و شخصیّت و اعتبار اجتماعی‌شان، ترور می‌گردد. 🖊 مهدی جمشیدی ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ به کانال گفتمان انقلابی بپیوندید ایتا 👇 👇 https://eitaa.com/Revolutionarydiscourse
*🔴منطق روشنگری اجتماعی در عهد انقلابی / بخش دوم🔴* یکی از بزرگ‌ترین خطرها در جامعه این است که صف‌های جریان‌ها و نیروهای اجتماعی نسبت به یکدیگر مشخّص نباشند و مؤمنان و منافقان، همه «در یک صف» و «در کنار یکدیگر» قرار گرفته باشند. این وضع، تا هنگامی که جامعه در ثبات و آرامش است، مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند، اما اگر جامعه دچار تکانه و تلاطم شود، بزرگ‌ترین صدمه‌ها و آسیب‌ها را از سوی منافقان خواهد دید ۸- گفته شد که نفاق، همان «کفرِ زیر پرده» است. اکنون باید اضافه‌کرد که این پرده‌ها دریده نشوند و چهره واقعی نفاق، آشکار نگردد، انسان‌های بسیاری فریب خواهند خورد و گرفتار گمراهی خواهند شد. ازاین‌رو، خطر نفاق از خطر کفر، بیشتر است (همو، پانزده گفتار، ص ۱۳۱). بسیاری از شناخت‌ها در متن «واقعیّت» و «عمل» حاصل می‌شوند و «پیشینی» نیستند. حرکت در امتداد «روند عملی» نیز خواه‌ناخواه، آسیب‌هایی را در پی دارد و پاره‌هایی از جامعه را گرفتار تلاطم‌ها و نوسان‌های مخرّب می‌کند. بنابراین، شناختی که برخاسته از «عمل» باشد، بی‌هزینه نیست؛ حال‌آن‌که لازمه کسب شناخت‌های اجتماعی، قرارگرفتن در مرحله «عمل» و «تجربه‌های عینی» نیست و می‌توان با محاسبه‌ها و سنجش‌های متعهدانه، عاقبت راه‌های نرفته را دریافت. ۹. ناآگاهی افراد جامعه»، یک خطر بزرگ برای جامعه است؛ زیرا دشمن اگر زیرک باشد، از همین «افراد ناآگاه» برای پیشبرد هدف‌های خود استفاده می‌کند و مردم جامعه را بر ضدّ مصالح آن جامعه، بسیج می‌نماید (همو، آشنایی با قرآن، ج ۴، صص ۳۶-۳۵). ناآگاهان و کسانی که «بی‌بصیرت» هستند، به خدمت مقاصد دشمن در می‌آیند و دشمن به‌دست خودشان، آنها را به حرکت‌هایی وامی‌دارد که مصالح‌شان را به خطر می‌افکند. بزرگ‌ترین خدمت‌ها از سوی جاهلان به دشمن می‌شود و آنها هستند که موجب پیشروی دشمن می‌شوند. ازاین‌رو، دشمن به‌جای اینکه خودش به میدان وارد شود و آشکار، شمشیر برکشد، بر «جهالت مردم» تکیه می‌کند و آنها را بر می‌انگیزاند تا آن‌چنان رفتار کنند که اقتضای منافع اوست. در «جنگ شناختی» که امروز بسیار بر آن تأکید می‌شود، همین طرح به اجرا می‌آید. ۱۰. به‌این‌ترتیب، چون هر اندازه در جامعه، «احمق» فراوان‌تر باشد، بازار «نفاق» نیز پُررونق است، مبارزه با حماقت و احمق، مبارزه با نفاق و منافق نیز هست. احمق، ابزار دست منافقان است و زدودن حماقت او، «خلع‌سلاح‌کردن منافق» است (همو، جاذبه و دافعه علی، ص ۱۵۸). در واقعه کربلا، یک عدّه «منافق اندک»، لشگری انبوه از «توده‌های مسلمان جاهل و احمق» بر ضدّ امام حسین ساختند (همو، پانزده گفتار، صص ۱۳۹-۱۳۴). آگاهانیدن جامعه و روشنگری و بیدارکردن خفته‌ها از خواب غفلت و جهالت، شعار و اندیشه جریان متجدّد نیست، بلکه عین سخن و دغدغه ما است. ناآگاهی و فقر شناختی، اهرم فشاری است که همواره جریان متجدّد و غرب‌گرا از آن بر ضدّ جریان انقلابی استفاده کرده و کوشش نموده است با تحلیل‌ها و تفسیرهای وارونه، وضع تفکّر اجتماعی را به نفع خود دگرگون سازد. همین تصوّر که دیانت و انقلابی‌گری، برخاسته از ناآگاهی و همراه آن است و چنانچه در جهت روشنگری و معرفت ساختارشکنانه گام برداشته شود، وضع به سود عالم تجدّد تغییر خواهد کرد، بر ساخته رسانه‌ای جریان متجدّد و برخلاف واقعیّت است. پس در اینجا نیز از سازوکارهای شناختی و ضدّ تبیینی برای مغشوش‌کردن ذهنیّت توده‌های مردم استفاده شده‌است و شناخت‌های معوج و معکوس در ذهن‌شان جاسازی شده‌است.
۱۱. یکی از بزرگ‌ترین خطرها در جامعه این است که صف‌های جریان‌ها و نیروهای اجتماعی نسبت به یکدیگر مشخّص نباشند و مؤمنان و منافقان، همه «در یک صف» و «در کنار یکدیگر» قرار گرفته باشند. این وضع، تا هنگامی که جامعه در ثبات و آرامش است، مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند، اما اگر جامعه دچار تکانه و تلاطم شود، بزرگ‌ترین صدمه‌ها و آسیب‌ها را از سوی منافقان خواهد دید. ازاین‌رو، مطلقِ حوادثی که برای جامعه رخ می‌دهند، «خیرهای بزرگ» برای جامعه هستند؛ در این اوضاع است که نیرو و جریان‌های اجتماعی در موقعیّت «امتحان» و «ابتلاء» قرار می‌گیرند و خواه‌ناخواه، «باطن» شان آشکار می‌شود و به این واسطه، «صف مؤمنان» از «صف منافقان» جدا می‌گردد (همو، آشنایی با قرآن، ج ۴، ص ۳۵). لازمه تمایز یابی اجتماعی، قرارگرفتن جامعه در همین موقعیّت‌های آغشته به تکانه است و به این اعتبار است که باید رویدادهای ناگوار و دشوار را دارای پیامدهای خیر قلمداد کرد. منافقان در انتظار لحظه‌های تاریخیِ خاص هستند که بتوانند بر جامعه اسلامی غلبه کنند و نظم قدسی آن را بزدایند و آن‌گاه که احساس کنند چنین بستری فراهم شده‌است، پا به میدان معارضه و فتنه‌انگیزی می‌نهند و اندیشه‌های نهفته و طرح‌های ناگفته خویش را آشکار و عملیاتی می‌کنند. در این حال است که جامعه به شناخت واقعی و صریح از ماهیّت آنها دست می‌یابد و تفسیرها و برداشت‌های گوناگون، رنگ می‌بازند. هرچند ظرفیّت رهاشده جبهه نفاق به جامعه گزند می‌رساند، اما از آن سوء، همین که نفاق برچیده شده و خودی از غیرخودی، تمایز یافته و انقلاب از نفوذهای بی‌اعتقاد و ساختارشکن تهی گردیده‌است، باید خشنود بود. البته همواره چنین نیست که لازم باشد جامعه در مسیر تلاطم و تکانه قرار بگیرد تا ماهیّت واقعی نیروها و جریان‌های غیرخودی آشکار گردد، بلکه چنانچه رشد فکری در جامعه رخ داده باشد و شناخت‌های اجتماعی، متعمّقانه باشند، اتّفاق‌ها و رویدادهای اجتماعیِ تلخ، حقیقت نامشخصی را آشکار نخواهند کرد، بلکه افراد جامعه به‌صورت پیشینی می‌دانند که چه کسانی تظاهر به هواداری از انقلاب می‌کنند و چه کسانی انقلابی‌های واقعی هستند. ازاین‌رو، کمک به تبیین واقعیّت‌ها و راه‌اندازی زنجیره تواصی به حقّ و صبر، از هزینه‌های اجتماعی می‌کاهد و بر ثبات و قرار جامعه می‌افزاید. ۱۲. قرآن کریم، مسئله‌ها را به‌صورت «کلّی» و «اصولی» مطرح می‌کند و «استنباط» و «تطبیق کلّی به جزئی» را به عهده فهم و درک مخاطب می‌گذارد؛ چراکه می‌خواهد مسلمانان، به «رشد عقلی و فکری» در زمینه زندگی اجتماعی دست یابند و بر اساس معیارها و شاخص‌ها بتوانند «نیروها و جریان‌های حق» را از «نیروها و جریان‌های باطل»، تفکیک دهند. قرآن کریم نمی‌خواهد رابطه‌اش با مسلمانان همچون رابطه ولیّ صغیر با صغیر باشد، بلکه می‌خواهد در آنها شناخت اجتماعی ایجاد کند. ازاین‌رو، شناخت نیروها و جریان‌های اجتماعی از لحاظ نسبتی که با اسلام برقرار می‌کند، یک وظیفه اسلامی است؛ درحالی‌که ما از انجام این وظیفه، غافل هستیم. شناخت «کلّیّات» و «اصول»، به‌تنهایی فایده ندارد، بلکه باید آنها را بر «مصادیق» و «جزئیّات»، تطبیق بدهیم و لازمه این کار نیز شناخت دقیق و عالمانه از مصادیق و جزئیّات است. اگر به شناخت کلّیّات و اصول قرآنی بسنده کنیم و در پی شناخت مصادیق و جزئیّات نباشیم، چه‌بسا دچار «خطای در تطبیق» بشویم و به نام دفاع از حقّ و اسلام، بر ضدّ آن عمل کنیم (همو، جاذبه و دافعه علی، صص ۱۵۴-۱۵۳). دین‌شناسی ما، ناقص و یک‌سویه است و این امر، حاصل مواجهه خشک و غیرعقلانی با متون دینی است؛ تصوّر می‌کنیم که برای سعادتمندی در زندگی اجتماعی، شناخت قرآن کریم کافی است و باید به‌جای کسب «بصیرت اجتماعی»، تنها و تنها به قرآن کریم بسنده کنیم. آری، روشن است که «معیار» و «سنجه» مسلمان در تعاملات و معادلات اجتماعی، قرآن کریم است و باید مسئله‌ها و مناقشه‌ها را به قرآن کریم ارجاع داد، اما سخن در این است که باید «عالم به زمانه» و «آگاه از واقعیّت‌های اجتماعی» نیز بود. در غیر این صورت، چون از ماهیّت نیروها و جریان‌های اجتماعی اطلّاع نداریم، ممکن است گرفتار «لغزش‌های تطبیقی» شویم و قرآن کریم را به خدمت مقاصد باطل در آوریم. پس باید افزون بر قرآن کریم، واقعیّت‌های اجتماعیِ امروزین را نیز شناخت. 🖊 مهدی جمشیدی ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ به کانال گفتمان انقلابی بپیوندید ایتا 👇 👇 https://eitaa.com/Revolutionarydiscourse
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*🔴چرا در آموزش و پرورش بی‌ثباتی در مدیریت وجود دارد؟ ‌ ده سال اخیر، پنج وزیر و چهار سرپرست سر کار‌ آمدند؛ این چیز عجیبی است...🔴* تقریبا همه پاسخ موضوع انشاء “علم بهتر است یا ثروت؟” را شنیده اند اگردر پاسخ به موضوع انشاء دوم و سوم دبستان بر خورد کرده باشید دانش اموزان با آن ترس و لرز و خجالت ماخوذ به حیا درجلوی آن تخته سیاه با عرق شرم و در زیر نگاه معلم پاسخ می دادند “آقا اجازه! معلوم است که علم بهتر است و معلوم است که ثروت به تنهایی بد است و معلوم است که…” هیچ وقت هم معلوم نشد که واقعا چه معلوم است دیگر آنقدر این موضوع انشاء نخ نما شده بود که می توان حدس زد همه ما پاسخ نخ نماتر از سوال آن را چگونه از فرط تکرار یاد می آوریم و با حاضر جوابی می گوییم ، در جلوت از خوبی علم و دانش سخن می گوییم و درخلوت، پیاپی به دنبال قدرت وثروت و حمایت از قدرت و صاحبان قدرت و ثروت و رایزنی برای به قدرت رساندن کسانی باشیم که توانایی ده دقیقه سخنرانی عالمانه را برای زیر دستان خود ندارد واکنون که علم بهتراز ثروت است، پس لابد حتما باید شخصیت های علمی باشند که آن را به ما یاد بدهند و معلمی و معلمانی باید در میان باشند و چرا این سوال این گونه طرح نشده است که شخصیت های علمی پرارج ترند یا صاحبان قدرت وثروت ؟حال با شادباش دوباره‌ی این روز گرانقدر معلم و تربیت و تعالی ، امیدوارم با تدبیر و خردپیشگی صاحبان قدرت، و با صبوری و تلاش و کوشش و امید و آگاهی‌بخشی معلمان آگاه و اساتید با بصیرت ، این روزهای سخت سپری شود https://eitaa.com/Revolutionarydiscourse
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*🔴استاد مطهری و بازسازی ساختارهای ذهنی و عینی-۱ 🔴* ۱. فهم استاد مطهری از مسأله‌های فکری و فرهنگی، در چهارچوب یک بافت کلّی و تاریخی قرار دارد؛ چنان‌که به صراحت می‌نویسد اندکی توجّه و تعمّق در عمق جریان‌ها و افکاری که در مغزها و نیّت‌ها، در دل‌ها و صفات، در نفوس و اعمال و حرکات و اصولی که جامعه را می‌چرخانند و اداره می‌کنند و آن چیزی که خطّ‌مشی افراد را معیّن می‌کند و آن جهتی که جامعه به ‌سوی آن جهت حرکت می‌کند و آنچه به‌تدریج از بواطن به ظواهر می‌آید و چون به‌تدریج ظاهر می‌شود، چندان نمایان نیست؛ نشان می‌دهد که خطر بزرگی، مسلمانی را تهدید می‌کند(مرتضی مطهری، نامه‌ها و ناگفته‌ها، ص۱۴۲). مسأله، روندها و جریان‌هایی است که «وضع ساختاری» یافته‌اند و در متن جامعه، غالب شده‌اند؛ به‌طوری‌که نمی‌توان واقعیّت‌ها را فردی و اتّفاقی دانست و دربارۀ فرایندها، حمل‌برصحت کرد. چرخ جامعه بر این «مدار» می‌گردد و تدبیرها و تجویزها از این «چهارچوب‌ها» تبعیّت می‌کنند. افراد نیز در این بسترهای ساختاری، غوطه‌ور هستند و حال‌شان به‌ گونه‌ای است که در محاصرۀ این «شرایط» قرار گرفته‌اند. پس انتخاب‌ها و جهت‌گیری‌های فردی، از منطقی پیروی می‌کنند که قاعدۀ رایج و حاکم شده است. در عین حال، چون واقعیّت‌ها و نتایج، به‌تدریج آشکار می‌شوند و جامعه را در خود غرق می‌کنند، سیر انحطاطی و افولی، احساس نمی‌شود. این سیر، در تضاد با دین‌داری قرار گرفته و هرچه بیشتر آن را دچار انقباض و انفعال می‌کند؛ در حدی که باید آن را یک «خطر بزرگ» انگاشت. ۲. مطهری می‌نویسد بیماری‌هایی که ما تشخیص می‌دهیم عبارت است از: تبلیغات قولی و کتبی و بصری و عملی زیاد در عصر ما که منشأ شبهه‌ها و عقده‌ها و شک‌ها شده است؛ افکار ضدّ دینی چه به نام دینِ دیگر یا مسلک اجتماعی یا افکار ناسیونالیستی و نژادی؛ شیوع فحشا و فساد اخلاق که مردم را در جهتی خلاف جهت دین حرکت می‌دهد؛ اعمال احمقانۀ مدعیان طرفدار دین و عادات سوئی که به نام دین در میان مردم رایج شده است؛ عدم آشنایی مردم با حقایق اسلام و تقلیدی و کورکورانه بودن عقاید و اخلاق و اعمال‌شان و ... . نتیجۀ همۀ اینها این است که محیط آرام و آرامش‌دهندۀ سابق را برهم زده است(همان، ص۱۴۴). در این رویکرد آسیب‌شناختی، یک تحلیل چندلایه از واقعیّت اجتماعی ارائه شده است که در آن هم به لغزش‌های درون نظام اجتماعی اشاره شده است و هم به حمله‌های بیرون از نظام اجتماعی. تهاجم فکری که حالت تبلیغی یافته است، باورها را دچار تزلزل کرده است و جامعه را در گرداب تردید و شک و بی‌ثباتی افکنده است. امّا مسأله به ساحت فکر و نظر محدود نیست، بلکه در ساحت عمل نیز فسادهای اخلاقی، دین‌داری را دشوار کرده‌اند. پس هم فلسفۀ زندگی در حال تخریب‌شدن است و هم سبک زندگی. از اینها گذشته، دین‌داری تودۀ مردم نیز نه با دین‌دانی پیوند خورده است و نه در آنجایی که اندک ارتباطی دارد، محقّقانه و معرفتی است. ترکیب از نقایص سبب شده است که وضع بی‌تلاطم و آرامی که در گذشته بر جامعۀ ایران حاکم بوده است، به وضع تنش‌آلود کنونی تبدیل شود و دین‌داری در معرض دشواری‌ها و تنگناهای مهم قرار بگیرد. ۳. براین‌اساس، ایشان دربارۀ غایت برپایی حسینیۀ ارشاد می‌نویسد: انگیزۀ ما گذشته از این‌که دلسوزی به ‌حال مردم و شرکت در آدم‌سازی است، «احساس خطر»ی است که برای دیانت مقدس اسلام می‌شود. این خطر ناشی از این است که «تجهیزات رهبری» با قوای مخرّب و تشکیک‌کُن مساوی نیست؛ چون اگر منکر زیاد شد باید بر نیروی مبارزه با منکرات نیز افزوده شود و اگر موجبات حیرت و ضلال زیاد شد باید بر وسایل هدایت افزوده شود(همان، ص۱۳۹). این در حالی است که ما برای چنین وضعی، اندیشه نکرده‌ایم و در موقعیّت برابر قرار نداریم. جبهۀ فکری و فرهنگیِ دشمن، با تمام توان به میدان مبارزه آمده است و به کمتر از زوال دین‌داری حقیقی در جامعۀ ایران راضی نیست، ولی ما همچنان در غفلت تاریخی به سر می‌بریم و نمی‌کوشیم از همۀ ظرفیّت‌های خویش در راستای این مواجهۀ سرنوشت‌ساز استفاده کنیم. این عدم‌توازن، دین اسلام را در معرض چالش‌ قرار داده است و لازم بود متتناسب با این تهدید، یک جبهۀ وسیع از نیروهای خودی شکل بگیرد، ولی در ما نسبت به این شبیخون، هوشیاری چندانی به چشم نمی‌خورد. 🖊 مهدی جمشیدی ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ به کانال گفتمان انقلابی بپیوندید ایتا 👇 👇 https://eitaa.com/Revolutionarydiscourse
*🔴استاد مطهری و بازسازی ساختارهای ذهنی و عینی-۲🔴* ۴. در نسبت با دین‌فهمیِ جامعه که مطهری درباره‌اش نقد داشت و آن را سطحی و غیرمعرفتی شمرده بود، می‌نویسد در قسمت‌ هدف‌های علمی، ما می‌خواهیم مؤسسه‌ای برای «تحقیقات علمیِ دقیقِ اسلامی» به ‌وجود بیاوریم و اسلام و علوم اسلامی را «آن ‌طور که هست» به جامعه معرفی کنیم؛ چون احساس می‌کنیم که در زمان حاضر، نه‌تنها اسلام به مردمِ دیگر خوب معرفی نشده، بلکه به مردم خودمان نیز خوب معرفی نشده است. ازاین‌رو، کوشش می‌شود که تعلیمات اسلام، آن‌طور که هست به همۀ طبقات به زبان ساده و عمومی تفهیم شود(همان، ص۱۴۱). در واقع، اوّل باید ملّت مسلمان نسبت به اسلام و اصول و اهداف اسلام آشنا باشند و سپس وارد «عمل» شوند(همان، ص۱۴۲). مسألۀ آغازین و بنیادی، «معرفت دینیِ جامعه» است که گرفتار آسیب‌های مختلفی شده است. «شناخت»، نقطۀ شروع تحوّل فرهنگی است و اگر شناخت، اصلاح و ترمیم شود، «عمل» نیز در تناسب با آن دگرگون خواهد شد. دشمن فکری و فرهنگی ما نیز از طریق همین ضعف و نقص شناختی توانسته است که در عمق جامعۀ ما نفوذ کند و ارزش‌های تجدّدی را در آن رواج دهد. مسألۀ مهم و مغفول این است که درک ما از اسلام، مخدوش یا ناقص است و این‌چنین درکی، موجب امراض فردی و اجتماعی شده است. میان ذهنیّت اجتماعی و حقایق اسلامی، فاصله و زاویه افتاده است و جامعه با وجود این‌که ادّعای مسلمانی دارد، فهم اسلامی ندارد و با معارف راستین اسلام، بیگانه است. ازاین‌رو، باید به سراغ ذهنیّت‌ها رفت و آنها را بازسازی کرد. چنانچه فهم‌ها و درک‌ها اصلاح شوند می‌توان از جامعه، انتظار عمل مؤمنانه داشت. ۵. از سوی دیگر، روحانیّت باید همواره مراقب «مسائل جدید و تحقیق‌نشده» - که در زمینه‌های مختلف، پیوسته پیش می‌آید – باشد؛ چراکه این‌گونه مسائل، به‌خصوص در عصر حاضر، مشکل بزرگی برای مسلمانان و طبقۀ جوان به ‌شمار می‌رود(همان، ص۱۶۶). جامعۀ کنونی بیش از هر زمان دیگر، دستخوش ارتباط‌ها و تعامل‌هایی با جهان‌های فرهنگیِ بیگانه شده است؛ به‌طوری‌که همواره حجم انبوهی از نظریات و گفته‌ها و برداشت‌ها در حال ورد به جامعۀ ما و دست‌به‌دست‌شدن در درون جامعۀ ما هستند. جامعۀ گشوده و بی‌مرز کنونی، بسیار با جامعه‌های گذشته متفاوت شده است و دیگر نمی‌توان همچون گذشته، با شتاب کم حرکت کرد. تحوّلات، آنچنان پرسرعت شده‌اند که اگر دیر بجنبیم، سال‌ها عقب خواهیم افتاد. نه می‌توانیم میان خود و دیگری‌های فرهنگی و فکری، دیوارهای بلند آهنین بکشیم، و نه می‌توانیم جامعه را در برابر حمله‌ها و هجمه‌هایی که جهانی‌شدن و گسترش ارتباطات خوانده می‌شوند، رها کرد. باید با خطر روبرو شد و از مواجهه نهراسید، امّا لازمۀ این تقابل تاریخی، پاسخگویی به مسأله‌های جدید و عقب‌نماندن از شتاب تولّد مسأله‌ها است. ۶. مسألۀ مهم دیگری که مطهری به آن اشاره می‌کند این است که علّت عدم کامیابی احزاب و دسته‌جات اسلامی این است که به اسلام به ‌نحو همه‌جانبه توجّه نکرده‌اند؛ گاهی تنها به جنبۀ عبادیّات و گاهی به جنبۀ خاص دیگر توجّه کرده‌اند(همان، ص۱۴۴-۱۴۵). این سخن به آن معنی است که دین‌فهمیِ نیروهای اجتماعی که نسبت به جامعه و توده، نقش پیشبرنده داشته‌اند، موردی و گزینشی بوده است و هر یک بر اساس ذائقه و سلیقۀ خویش، پاره‌ای از دین را برگرفته‌اند و بخش دیگر را وانهاده‌اند؛ حال‌آن‌که اسلام، همۀ اسلام است. نتیجۀ این دین‌دانی و دین‌خوانی‌های تک‌بُعدی و یک‌سویه آن است که جامعه در وضع نامتقارن و نامتناسب قرار گرفته است و به این واسطه، اسلام نیز از لحاظ منطقی‌بودن و کارآمدی، در معرض اتهام قرار گرفته است. ۷. البتّه برخلاف تصوّری که گاهی مطرح شده است، مطهری در عالم نظرورزی و حل اشکال‌های فکری متوقف نمانده است، بلکه دغدغۀ جامعه‌پردازی عینی و نظام‌سازی واقعی نیز داشته است. از جمله در همین نوشته‌های خویش از «پرداختن به جنبه‌های عملی و اجتماعی» (همان، ص۱۳۹) و «تحکیم و تبیین اصول اجتماعی اسلام» (همان، ص۱۴۶) نیز سخن می‌گوید و بر آن اصرار می‌ورزد. اسلامِ مطهری، در انتزاعیّات و فهم معارف بنیادی متوقف نمی‌ماند و در متن یک حرکت تدریجی، به سوی واقعیّت اجتماعی حرکت می‌کند. وی می‌کوشید فهم و درک را به زندگی عینی پیوند بدهد و واقعیّت‌های عاملیّتی و ساختاریِ جامعه را در چهارچوب همان معارف بنیادین، دگرگون سازد. او معرفت‌بسنده و ذهن‌زده نیست و نگاه مَدرسی به اسلام ندارد. 🖊 مهدی جمشیدی ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ به کانال گفتمان انقلابی بپیوندید ایتا 👇 👇 https://eitaa.com/Revolutionarydiscourse
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خبرخوب آزمایش موفق موتور ایرانی هواپیما با حضور رئیس‌جمهور در شرکت مپنا، موتور کاملا ایرانی هواپیما ساخته‌‎شده در گروه صنعتی مپنا با موفقیت آزمایش شد. رئیسی همچنین از توربین گاز پیشرفته کلاس F تمام ایرانی تولید برق که قطعات پیشرفته و هایتک آن در شرکت مپنا و زنجیره تامین قطعات در داخل کشور ساخته شده بازدید کرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆 همین چند ماه قبل هدفشان را اعلام کرده بودند: «حجاب بهانه است، میخواهیم مفهوم ناموس را از بین ببریم». 🌱🍎🌱🍐🌱🍊🌱🍏🌱 💠💠 و پدر ومادران شهدا و..... کانال 👇👇👇👇 @kashkooleayevahadis 🌿🍀🌿🌿🌿🌿🍀🌿 👇👇👇 👇👇👇 💐 @kashkoolesalavat 💐 @kashkoolesalavat 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 https://eitaa.com/joinchat/229900502Cd65c126daa 👆👆👆👆👆
♦️ 🔹️لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال خبر داد: آژانس نصب مجدد دوربین‌ها در ایران را شروع کرده است/ انتخاب 🔹️مدیرعامل سایپا از تحویل خودروهای وارداتی از هفته آینده خبر داد. 🔹كرملين: تنها مبناى قانونى حل مسائل قره باغ توافق مسكو-باكو و ايروان است. @AkhbareFori
بانوی ایرانی، قهرمان مچ‌اندازی آسیا شد 🔹رویا مهبودی که طی روزهای گذشته مدال طلای بخش پیشکسوتان (مستر یک) را کسب کرده بود، امروز در وزن ۹۰ کیلوگرم رده سنی بزرگسالان هم به مصاف حریفان رفت. 🔹مهبودی با شکست رقبای خود توانست به مدال طلای آسیا در بخش بزرگسالان (دست چپ) هم دست پیدا کرده و تاریخ‌سازی کند. 🔹این برای نخستین بار است که ایران در بخش بانوان به مدال طلای رده‌سنی بزرگسالان آسیا دست پیدا می‌کند. @AkhbareFori
♦️‌تکذیب شیوع تب کریمه در مازندران دانشگاه علوم پزشکی مازندران: 🔹در‌خصوص ‌شیوع تب کریمه کنگو در مازندران ‌تاکنونی از ابتلا در انسان گزارشی نداشته‌ایم و شیوع این بیماری در استان صحت ندارد. 🔹در فصول گرم سال در برخی مناطق غرب مازندران ‌به ویژه در منطقه کلاردشت به صورت محدود معمولا بیماری تب کریمه کنگو را می‌بینیم، ‌اما تاکنون این موضوع در استان مشاهده و گزارش نشده است. در فضای مجازی 👇 @akhbarmazandaran
چهره جدید سالار عقیلی و کاهش وزن شدید وی خبرساز شد @AkhbareFori
♦️بازگشت سکه به کانال ۳۳ میلیون تومان/ کاهش قیمت انواع سکه و طلا 🔹قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز (سه‌شنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲) در بازار تهران ۳۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد که نسبت به روز گذشته ۹۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت. 🔹قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش شد. 🔹نیم‌سکه امروز در بازار تهران ۱۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع‌ سکه ۱۲ میلیون ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هفت‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش شد. @AkhbareFori
قیمت طلا و سکه روز @AkhbareFori
اجاره نشینی به صورت اشتراکی در تهران/ قیمت اجاره بها در مناطق پرطرفدار تهران چند؟ 🔹بررسی‌های میدانی نشان داده است که کمتر کسی خانه خود را می‌فروشد و از سوی دیگر تقاضای خرید خانه نیز ا فزایش پیدا کرد. از این رکود مستأجران هم بی نصیب نمانند و صاحبخانه ها براساس نیاز خود خانه را اجاره می‌دهند. یکی از مشاورین املاک در محدوده تهرانپارس: 🔹در این منطقه اجاره بها نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته اما نکته‌ای که جلب توجه می‌کند این است که دو یا سه خانواده یک خانه ۱۲۰ متری را اجاره می‌کنند تا هم رهن و هم اجاره بها را نصف پرداخت کنند. در فضای مجازی👇 @akhbartehran