📍سیر علم شریف طب📍
✅در سه سطح تحصیلی(ابتدایی، متوسطه و نهایی) و تحقیقی
💠 ممنون از استاد میرزاخانی که این سیر را در اختیار بنده قرار دادند( از شاگردان علامه طبرستانی که از شاگردان علامه شعرانی بودند )
@kashkoolfn
📚کتب دوره مقدماتی طب :
🔸پیش از ورود به این دوره کتاب مروری بر کلیات طب سنتی ، نگاشته دکتر مجید انوشیروانی و همکاران مطالعه شود .
✅قانونچه فی الطب ........ چغمینی
✅غیاثیه فی الطب ..... نجم الدین شیرازی
✅الموجز ................... ابن نفیس قرشی
✅مفتاح الطب ......... علی بن حسین هندو
✅قانون صغیر ............. گمنام
✅یادگار ........... سید اسماعیل جرجانی
✅خلاصه الحکمه ....... عقیلی خراسانی
✅میزان الطب .......... حکیم ارزانی
✅مختصر القانون ....... شیخ داوود انطاکی
✅الدره المنتخبه .........شیخ داوود انطاکی
✅من لا یحضره الطبیب ..... رازی
✅خفی علائی ...... سید اسماعیل جرجانی
✅دفع المضار ............. شیخ الرئیس
✅حفظ الصحه ناصری ..... کاظم گیلانی
✅سته ضروریه ................. ولی گیلانی
🔸 در این مرحله خواندن تمام کتب فوق الزامی نیست تنها یک کتاب در کلیات طب و دیگری در تدابیر حفظ الصحه لازم است.
♻️لکن بنده پیشنهاد می کنم در کلیات ، میزان الطب یا خلاصه الحکمه ابتدا خوانده شود سپس قانونچه و زان بعد به عنوان تکمیل ، به کتاب غیاثیه فی الطب پرداخته گردد و بعد از آن در تدابیر حفظ الصحه کتاب حفظ الصحه ناصری اضافه گردد .
@kashkoolfn
📚دوره متوسط طب :
💠المنصوری فی الطب .......... رازی
💠ارجوزه فی الطب ..... شیخ الرئیس
💠شرح الارجوزه ........ ابن رشد اندلسی
💠الطب الملکی .............. رازی
💠اغراض الطبیه ... سید اسماعیل جرجانی
💠بغیه المحتاج ...... شیخ داوود انطاکی
💠شرح الأسباب ....... نفیس ابن عوض
❇️در اینجا هم نیازی به خواندن تمام کتب نیست و به مانند سطح مقدماتی یک کتاب در کلیات و یکی در حفظ الصحه تفصیلی کفایت می کند .
📍پیشنهاد حقیر : خوانش المنصوری مقارن با أغراض الطبیه و در معالجات تفصیلی خواندن مقارن شرح الأسباب با بغیه المحتاج.
@kashkoolfn
📚دوره عالی طب :
🔸القانون فی الطب ..... شیخ الرئیس
🔸کامل الصناعه ... علی بن عباس اهوازی
🔸الحاوی فی الطب ..... رازی
🔸الجامع المحیط ....... ابن رشد اندلسی
🔸تذکره ............ شیخ داوود انطاکی
🔸ذخیره خوارزم شاهی .... سید اسماعیل
🔸المغنی فی الطب ..... سعید بن هبه الله
📚دوره تکمیلی :
📍شرح فصول بقراط .... ابن ابی صادق
📍بستان الأطباء ........ ابن مطران
📍مخزن الادویه ...... عقیلی خراسانی
📍قرابادین کبیر ....... عقیلی خراسانی
📍نیر اعظم ........... محمد اعظم خان
📍تذکره الکحالین ... علی بن عیسی
📍التصریف لمن عجز عن التألیف 👇
......... ابوالقاسم زهراوی
📍جامع الادویه و الأغذیه ... ابن البیطار
♻️البته متعلم چون در این سیر قرار گیرد به کتب مختلفه رهنمون گردد تا مر او را در وقوف بر علم طب کفایت کند که ذکر آنها خارج از این مجال است.
@kashkoolfn
✅خیلی از کتب را میتوانید از سایت ایرانیان طب خریداری کنید.
📍برای یادگیری کتب میتوانید حضوری از اساتیدی مثل استاد عبادیانی، استاد ناظم، استاد کمار و ... بهره مند بشید و یا از اصواتی که موجود هست استفاده کنید.
@kashkoolfn
✅ملزومات و پیش نیازهای علم طب:
📍با توجه به اینکه قسمت اعظم کتب طبی عربی و فارسی بودند، لذا بر طالب علم لازم است تسلط نسبی به زبان عربی و فارسی قدیم( احاطه به نثرهای پر تکلف مسجع و مرسل) داشته باشد.
📍علم اصول فقه
📍علم منطق
📍رشته های اصول طبیعیات حکمت ( خاصه : سماع طبیعی ، فلکیات ، بسائط العنصریه ، ترکیب و امتزاج ، کون و فساد ، افعال و انفعالات ، علم النبات ، علم الحیوان و علم النفس )
📍جغرافیای قدیم:
♻️جغرافیای التفهیم
♻️ بعد از آن، جغرافیای مقدمه ابن خلدون
♻️ در کنارش جغرافیای التنبیه و الاشراف.
📍فلسفه و کلام
📍ریاضیات( حساب، هیئت، هندسه، موسیقی )
📍حکمت عملی
📍روش فقاهت جهت بهره برداری از آیات و روایات طبی
📍طبقات الحکماء
@kashkoolfn
❇️جناب عقیلی خراسانی در کتاب گرانسنگ خلاصة الحکمة ،ج۱ ص۱۵ می فرماید:
🔺۱۰ علم را طبیب باید بداند:
🔸۱-علم فقه و حدیث است و تبعیت و ولای اهل بیت علیهم السلام.
🔸۲-علم اخلاق است که آن را خوب ورزد و ملکه خود گرداند.
🔸۳-علم حکمت است.
🔸۴-علم منطق است.
🔸۵-علم طبیعی است (طبیعیات فلسفه).
🔸۶-علم هندسه است.
🔸۷-علم هیئت است.
🔸۸-علم احکام النجوم است.
🔸۹-علم حساب است.
🔸۱۰-علم کهانت و فراست است.
🔴از بیانات مهدی بکان طالقانی صاحب کانال نصاب الصبیان
@kashkoolfn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 #شهادت_امام_جواد(ع)
🌴سلام ما؛ به خاک کاظمین تو
🌴سلام ما؛ به ذکر یا حسین تو
🎙 #محمدحسین_صیرفی
4_5825616601466012089.mp3
12.33M
#روضه_امام_جواد_علیه_السلام
#روضه_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
السلام علیک یا ابا جعفر
یا محمد بن علی ایها التقی الجواد
خون شد از غم دل خدا جویم
درد بسیار و نیست دارویم
می فشانم سرشک و می گویم
یا جواد الائمه ادرکنی ...
مداحی_آنلاین_هنوز_جوونی_نرو_حسن_عطایی.mp3
8.97M
🔳 #شهادت_امام_جواد(ع)
🌴هنوز جوونی نرو
🌴رنگ خزونی نرو
🎙 #حسن_عطایی
توصیه استادشورگشتی در باب زیارت مشاهده مقدسه.mp3
5.88M
📍توصیه استاد شورگشتی در باب زیارت مشاهد مقدسه
@kashkoolfn
انا لله و انا الیه راجعون
آجرک الله یا صاحب الزمان
روح بلند حضرت آیت الله حاج شیخ غیاث الدین طهمحمدی امام جمعه سابق همدان و شاگرد علامه حسن زاده رحمه الله، آسمانی شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپتصویری
📽 هفت شهر عشق
🔹 به کلام آیت الله شیخ غیاثالدین طه محمدی
📍اطلاقات دیگر موضوع الحکم📍
《متعلق حکم، متعلق المتعلق، مکلف》
✅۱. متعلق حکم: همان افعال اختیاری است که مورد خطاب شارع قرار گرفته است
💠مثال: يجب الصومُ( حکم: وجوب، متعلق حکم: صوم )
✅۲. متعلق المتعلق: همان ذوات و اعیانی است که افعال به آن تعلق گرفته اند.
💠مثال: يجب اکرام العالم ( حکم: وجوب، متعلق حکم: اکرام، متعلق المتعلق: عالم )
✅۳. مکلف: مخاطب عام احکام میباشد که باید عاقل بالغ قادر باشد تا حکم شرعی در حق او تحقق پیدا کند.
💠مثال: يجب علیک اکرامُ العالم( حکم: وجوب، متعلق حکم: اکرام، متعلق المتعلق: عالم، مکلف: کَ ).
@kashkoolfn
💠تعریف حکم شرعی💠
《مدلول الخطاب المتعلَّق بأفعال المکلَّفین من حيث الاقتضاء أو التخییر》
✅توضیحات:
📍۱. مراد از اقتضاء: طلب میباشد.
🔸طلب اگر به فعل تعلق گرفت با منع از ترکش>>> وجوب( نمازهای پنجگانه، امربه معروف و ...)
🔸اگر بدون منع بود>>> استحباب( نماز نافله و...)
🔸اگر طلب تعلق به ترک فعل گرفت با منع از انجام >>> حرمت( شرب شراب، ربا و ...)
🔸اگر بدون منع بود >>> کراهت( بیع کفنها و ...)
📍۲. مراد از تخییر: اباحه میباشد یعنی مخیر هستی بین انجام و ترک فعل
این احکام پنجگانه را، احکام تکلیفی میگویند که متوجه فردی است که شرایط تکلیف( عقل، بلوغ و قدرت ) را دارد.
♻️به وجوب و حرمت، احکام الزامیه نیز گویند و به بقیه، احکام غیر الزامیه
♻️ گاهی از غیر حرمت، تعبیر به اباحه بالمعنی الاعم میشود( اباحه به معنای خاص همان ۵۰ ۵۰ هست )
♻️گاهی حکم به چیزی که اقتضاء و تخییر ندارد، اطلاق میشود که به آن حکم وضعی میگویند.
🔹مثال: سببیت(زوال خورشید سبب نماز میشود یا طهارت سبب برای نماز میشود )، مانعیت( قهقه مانع نماز است )، شرطیت، ملکیت، زوجیت و ...
@kashkoolfn
هدایت شده از المدرس الافضل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 خاطرهای شنیدنی از ارتباط مرحوم آیتالله غیاثالدین طه محمدی با علامه حسنزادهآملی و دعای علامه در حق ایشان
📍تبعیت احکام از مناطات📍
🔸مدعا: شیعه معتقد است که اغلب احکام شرعی تابع مناطات است؛ یعنی مصالح و مفاسدی که در متعلَّق احکام( افعال ) میباشد.
🔸دلیل: عقل درک میکند که شارع حکیم است و از حکیم فعل بدون غرض صادر نمیشود لذا حکم بدون علت جعل نمیکند.
🔸برای این مطلب(احکام تابع مناطات هستند) آیات و روایات کثیره ای وجود دارد که متضمن علل جعل احکام شرعیه و حکمت وضع قوانین الهیه میباشند.
🔹 میتوانید به کتاب علل الشرایع شیخ صدوق مراجعه نمایید.
✅ بنابراین:
📍شارع، وجوب را جعل نموده است به خاطر اینکه مصلحت شدیدهای در متعلق وجوب، وجود دارد که شارع راضی به تفویت آن مصلحت به هیچ عنوان نیست(وجوب).
📍شارع، حرمت را جعل نموده است به خاطر اینکه مفسده شدیدهای در متعلق حرمت، وجود دارد که شارع راضی به وقوع آن مفسده به هیچ عنوان نیست(حرمت).
📍شارع، استحباب را جعل نموده است به خاطر اینکه مصلحت خفیفهای در متعلق استحباب، وجود دارد که البته در ترکش اشکالی وجود ندارد(استحباب).
📍شارع، کراهت را جعل نموده است به خاطر اینکه مفسده خفیفهای در متعلق کراهت، وجود دارد که البته انجامش اشکالی وجود ندارد( کراهت ).
📍شارع، اباحه را جعل نموده است به خاطر اینکه نه در متعلق اباحه مفسده ای وجود دارد و نه مصلحتی لذا مکلف مخیر است بین آن( اباحه بالمعنی الاخص).
@kashkoolfn
هدایت شده از دروسسطوحعالی|استادسلیمانیان
🍀باسمه تعالی🍀
📣اطلاعیه📣
✅با توجه به پیگیری های مکرری که با حضرت استاد مصطفی سلیمانیان(دامت برکاته) شده است، ان شاالله در ابتدای تابستان تدریس کتاب گرانبهای مطول توسط ایشان شروع خواهد شد.
💠زمان و مکان تدریس متعاقبا اعلام میگردد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺او دیده است
🔸السَّلامُ عَلَیْکَ یَا بَاقِرَ عِلْمِ النَّبِیِّینَ
#استادمیرزامحمدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸دعا برای دیگران در روز عرفه
🎙علامه جوادی آملی حفظه الله
🔰 انسان در روز عرفه، خود را دریابد
💠 امروز، روز عرفه است؛ تمام تصمیم تان _ ان شآء الله _ این باشد که همه کارهایتان را کنار بگذارید، بعد از ظهر فقط به فکر دعا باشید، مخصوصاً دعای نورانی سید الشهداء (سلام الله علیه). اگر توانستید جمع بکنید بین دعای عرفه امام سجاد و امام حسین (علیهما السّلام)، _طوبی له و حُسن مآب_؛ نشد لااقل آن دعا را بخوانید.
امروز را فقط به دعا بگذرانید و اصلاً به مطالعه و اینها نپردازید. کاری که انسان در ماه مبارک رمضان موفق نشد و خدای ناکرده مشمول رحمت نشده، امروز که " روز عرفه " است باید خودش را دریابد.
📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم
📆 قم ؛ ۱۳۸۷/۰۹/۱۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥در روز عرفه هیچ کس از زیارت حسین (ع) محروم نیست...
▪️«چطور در روز عرفه زائر امام حسین (ع) باشیم؟»
ثواب عجیب زیارت امام حسین (ع) در روز عرفه در بیان آیتالله حاج آقا مجتبی تهرانی (ره)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 روز عرفه
🎙 عینصاد
♻️اهمیت و فواید دعا از منظر علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه♻️
🔸۱. دعا كليد عطاء و وسيله قرب الى الله تعالى و مخ عبادت و حيات روح و روح حيات است .
🔸۲. دعا كوبه باب رحمت رحيميه و سبب فتوح بركات شرح صدر و نور و ضياى سر است .
🔸۳. دعا موجب رسوخ حب ذكر الهى در دل , و منزه نفس از رين شواغل است .
🔸۴. دعا توشه سالكان حرم كبرياى لا يزال , و شعار عاشقان قبله جمال , و دثار عارفان كعبه جلال است .
🔸۵. دعا سير شهودى و كشف وجودى اهل كمال و تنها رابطه انسان با خداى متعال است .
🔸۶. دعا معراج عروج نفس ناطقه به اوج وحدت , و ولوج به ملكوت عزت است .
🔸۷. دعا مرقات ارتقاى انسان به مقام ولايت , و رفرف اعتلاى وى به مرتبت خلت است .
🔸۸. دعا واسطه اسم اعظم گرديدن انسان و دست يافتن به كنوز قرآن و دارا شدن رموز تصرف طبايع اجرام و اركانست .
🔸۹. دعا كاسر قلب و جابر آن به انا عند المنكسره قلوبهم است . يعنى دل از ذكر و دعا شكسته شود و دل شكسته درست ترين و ارزنده ترين كالاى بازار هستى است كه خدا در دل شكسته است . الهى اگر يكبار دلم را بشكنى از من چه بشكن بشكنى
🔸۱۰. دعا ياد دوست در دل راندن و نام او به زبان آوردن و در خلوت با او جشن ساختن و در وحدت با او نجوى گفتن و شيرين زبانى كردن است .
🔸۱۱. دل بى دعا بها ندارد , و دل بى بها بها ندارد قل ما يعبؤبكم ربى لولادعاؤكم ( بگو اگر دعاى شما نباشد پروردگار من شما را چه وزن نهد و به شمار آورد) . صادق آل محمد صلوات الله عليهم فرمود : عليكم بالدعاء فانكم لا تقربون بمثله( كافى معرب ج 2 ص 339 ).
🔸۱۲. جمود عين و خمول لسان از كور دلى است . هر چند كه محبت و عشق اساس ذكر و دعايند ولى در آغاز از ذكر و مناجات و دعا محبت به بار آيد و در انجام , محبت , ذكر و مناجات و دعا و سوز و گداز مى آورد .
🍀در اول ذكر آرد انس با يار * در آخر ذكر از انس است و ديدار🍀
🍀چنانكه مرغ تا بيند چمن را * نيارد بستنش آنگه دهن را🍀
🍀شود مرغ حق آن فرزانه سالك * كه با ذكر حق است اندر مسالك🍀
🍀خوش آنگاهى دل از روى تولى * شرف يابد ز انوار تجلى🍀
🍀چگونه مرغ حق نايد به حق حق *** چو مى بيند جمال حسن مطلق🍀
📚رساله نور علی نور علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه، ص ۹ تا ۱۱
@kashkoolfn
📚زحمات علما در تالیف کتب دعا📚
🔸در مكانت و منزلت دعا و مقامات آن آيات قرآنى را لسان مبين است و رواياتى در اسرار و آداب دعا از پيشوايان دين است كه مشايخ علم را برانگيختند و بر آن داشته اند تا در دعا، كتابها نوشته اند و صحيفه ها گرد آورده اند و در پيرامون آن با تنويع موضوعات عديده بحثها پيش كشيده اند و درهايى از رحمت به سوى نفوس مستعده گشوده اند.
✅ به نامهاى دلنشين و طرب انگيز و جان فزا از قبيل( مفتاح الفلاح) و( عده الداعى) و( فلاح السائل) و( قوت القلوب) و( مصباح المتهجد) و( روضه الاذكار) و( البلد الامين ) و( منهاج العارفين) و( منهاج النجاح) و نظائر آنها ناميده اند تا از اين اسامى عطر آگين نيز مشام ارواح را معطر سازند و قلوب را به رياض قدس سوق دهند و نفوس را به مجالس انس كشانند.
@kashkoolfn