eitaa logo
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
933 دنبال‌کننده
539 عکس
324 ویدیو
111 فایل
✅طلبه | شاگرد مکتب امام صادق علیه السلام ✅نشر معارف اهل بیت علیهم‌السلام و ترویج مکتب تشیع 📞راه ارتباطی و تبادل و پاسخ‌گویی به سوالات: @ravimahdi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺ثلاثی و رباعی مضاعف🔺 🔶رباعی مضاعف همان ثلاثی مضاعف است با این تفاوت که در رباعی تناوب و تکرار وجود دارد. 🔷مثال: 1) زلزل(تکان تکان خورد)>>>>> زل(تکان خورد) 2) شرشر(پاره پاره کرد)>>>>> شر (پاره کرد) 📚منبع: صرف کاربردی ص54 @kashkoolfn
🔻فرق آخر به فتح خاء با آخر به کسر خاء🔻 🔹هر دو مشتق از ( أ خ ر :پایان) هستند. 🔸اولی بر وزن اسم تفضیل(أفعل) است یعنی أءخر که طبق قاعده مهموز آخر میشود به معنی پایان تر و این پایان نسبی است و در نتیجه به معنای دیگر میشود. 🔸مونث آن اخری است. 🔸جمع ان أخر است. 🔸غیرمنصرف است. ❇️مثال: 🔹عدد 2 نسبت به1 آخر به فتح 🔸دومی بر وزن اسم فاعل(فاعل) است یعنی ءاخر که طبق قاعده مهموز میشود آخر به معنی پایان دهنده. 🔸مونث آن آخرة است. 🔸جمع آن آخرون و أواخر است. 🔸منصرف است. ❇️مثال: 🔹قیامت آخر به کسر است و برزخ آخر هست به فتح نسبت به دنیا. 🌺نتیجه : آخر به فتح : دیگر و آخر به کسر: پایان و نهایت @kashkoolfn
🔺یکی از معانی باب افعال سلب است🔺 🔸سلب دو قسم است: 🔹۱)سلب مبدأ فعل از مفعول با واسطه یا بی واسطه ❇️مثال: 🔻 الف) بی واسطه: اعجمتُ الکتابَ (ابهام کتاب را بر طرف کردم) 🔻ب) با واسطه: أعذراللهُ الیکم بحججٍ ... (خداوند از شما عذر را نمیپذیرد به سبب حجتهایش که اشکار است.) 🔹۲) سلب مبدأ فعل از فاعل ❇️مثال: أفلس زیدٌ( زید بی پول شد) ♦️مَن أحَبَّ علیًّا فقد کَفرَ ( هر کس سلب حب کند از حضرت علی علیه السلام به تحقیق کافر شده است.) 📚منبع:صرف ساده ص۱۵۹ به اضافه تصرفات @kashkoolfn
🔴 نکته ی بسیار زیبا از مرحوم رضی (قدس سره) در کتاب شرح شافیه اش: 🔸در ثلاثی مزید یا غرض لفظی است یا معنوی و در غیر این صورت ثلاثی مجرد را بر وزن ثلاثی مزید بیاوریم عبث و بیهوده خواهد بود. 🔸غرض لفظی در الحاق است و غرض معنوی در غیر الحاق است. ❇️مثال: زمانیکه میگوییم أقال به معنی قال است تسامح در عبارت است. 🔹دقیقترش آن است که بگوییم تاکید و مبالغه در أقال است. 📚منبع: پاورقی ۲ صرف ساده ص ۱۶۰ @kashkoolfn
🔺تحلیل اصطلاحات مفاعیل🔺 🔸۱) المفعول به:ما یُفعَلُ به فِعلٌ چیزی که حدث یا مصدر به سبب او انجام میشود. 🔹مثال : ضَرَبَ زیدٌ بکرًا بکری که زدن به سبب او انجام میشود.(تا بکری نباشد زدنی به وجود نمی آید). 🔸۲) المفعول فیه: ما یفعل فِعلٌ فیه 🔹مثال:ذهب زیدٌ الیومَ :‌ الیومی که رفتن در او(زمان) انجام شده است. 🔸۳) المفعول معه: ما یفعل فعل معه 🔹مثال: ذهب زید و عمرًا: عمری که رفتن همراه او انجام شده است. 🔸۴) المفعول له: ما یفعل فعل له 🔹مثال:ضرب زید تأدیبا: تادیبی که زدن به خاطر او انجام شده است. 🔸۵) المفعول مطلق(رها شده از قیود به،فیه،معه،له) یا المفعول: ما یفعل فعلٌ 🔹مثال؛ ضرب زید ضربًا : ضربی که انجام شده( از اینجا سرّ این مطلب آشکار میشود که مفعول مطلق باید حدث یا مصدر باشد). 📚اقتباس از شرح رضی،جامی و... @kashkoolfn
💠 نقش تقوی در طلب علم و حکمت
🔺لازم و متعدی🔺 🔸وقتی میگوییم فعل لازم و متعدی است، در اصل مصدر و حدث را میگوییم که لازم و متعدی است. 🔹پس لازم و متعدی بودن برای مصدر است و فعل زمان حدث را مشخص میکند. @kashkoolfn
🔺صَناعت و صِناعت🔺 🔸صَناعت در محسوسات استعمال میشود. 🔸صِناعت در معانی استعمال میشود. 📚منبع: صرف ساده @kashkoolfn
🔺التقاء ساکنین🔺 🔸دوقسم است: 🔸۱)علی حده: به همان صورت باقی میماند به سه شرط: 🔹أ) ساکن اول مد باشد. 🔹ب) ساکن دوم مدغم باشد. 🔹ج)در یک کلمه باشد. ❇️مثال: ضآلّین: هر سه شرط را دارد پس به همان صورت باقی میماند. ♦️تبصره: در کلمه یضربانِّ یکی از دو شرط نیست(دو کلمه است) اگر بخواهیم حذف کنیم صیغه یک میشود لذا به حال خود باقی میگذاریم. 🔸۲) علی غیر حده: یکی از سه شرط را نداشت.دو صورت میشود: 🔹أ) مایدل علیه دارد: حذف میشود. ❇️مثال: یضربُونَّ‌‌>>>>یضربُنَّ 🔹ب)مایدل علیه ندارد: حرکت میدهیم. ❇️مثال: قالت الأعراب>>>قالتِ الأعراب،مِن القوم>>> مِنَ القوم ❗️تنبیه: مایدل علیه یعنی چیزی که دلالت بر محذوف کند که فتحه در الف مدی و کسره در یاء مدی و ضمه در واو مدی است. 📚منبع: شرح نظام @kashkoolfn
🔺کان + فعل مضارع🔺 🔸هنگامیکه کان هراه فعل مضارع بیاید معنی آن ماضی استمراری است. 🔸ماضی استمراری : وقوع مستمر کاری در گذشته را گویند. 🔹مثال: کان یقول علیّ یعنی علی همیشه میگفت. ❇️قال كان اميرالمؤمنين يقولُ لا يقلُّ عملٌ مع التقوي و كيف يَقِلُ ما يُتَقبَّلُ ♦️ترجمه: امير المؤمنين(عليه السّلام)پيوسته مي گفت: هيچ عملي با تقوا كم ارزش نيست و چگونه كم ارزش باشد عملي كه مورد قبول درگاه الهي قرار مي گيرد. @kashkoolfn
🔺دلیل عقلی بر فضیلت علم🔺 🔸معقولات تقسیم میشوند بر موجود و معدوم، وعقل شهادت میدهد به اینکه موجود باشرافت تر از معدوم است زیرا اصلا شرافتی برای معدوم نیست. 🔸وموجود هم تقسیم میشود به نامی (رشد کننده)و جامد ونامی هم بالاتر از جامد است. 🔸ونامی هم تقسیم میشود به حساس و غیر حساس،وحساس هم بالاتر از غیرحساس است. 🔸وحساس هم تقسیم میشود به عاقل و غیر عاقل، و عاقل نیزبالاتر از غیر عاقل است. 🔸وعاقل هم تقسیم میشود به عالم وجاهل و هیچ شکی نیست که عالم اشرف از جاهل است. 📚منبع:منیه المرید ص ۱۲۶ @kashkoolfn