eitaa logo
کشکول معارف
98 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
1.6هزار ویدیو
1.4هزار فایل
کانال کشکول معارف ارتباط بامدیرنظرات https://eitaa.com/alihatamzadeh ✅#مقاله#کتاب#رسانه#احکام#مدیریت#راهبردی#فرهنگی#قرآن#آموزش#زن#خانواده#خوبیها# @Kashkul_Maaref 🆔https://eitaa.com/joinchat/2671771695Ce070e7b3d2
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
🔎📖🔍 🔎📖🔍 ✅پرسش: 🔰چرا معاد جز اصول دين است اما قرآن که کلام الله است جزاصول دين نيست؟ يا چرا حجاب جزء فروع دين نيست؟ ✍️پاسخ: ✅معاد بر اساس حکم قرآن است پس اين حکم قران که از اصول دين شمرده شده به اين معنا است که قران از اصول دين است . فرقي ندارد . 💢فروع دين منحصر به 8 يا 10 نيست بلکه تمام احکام فرعي جزء فروع دين هستند و از جمله حجاب که اتفاقاً از ضروريات اسلام است و منکر آن با شرايطي از جرگه اسلام بيرون مي رود. 👈آري آن فروع شمرده شده دين تنها مهم ترين فروع دين هستند و همه آنها نمي باشند. ✍️نکته ديگر اين که مفهوم ضروريات دين اين است كه به قدرى واضح است كه اين آموزه از واجبات دينى است كه جاى شكى براى كسى نيست مثلا نماز، كسى نمى تواند ادعا كند كه نمى دانسته نماز از واجبات احكام اسلامى است. 🍃 بسيارى از احكام اسلامى براى شمار فراوانى از مردم روشن نيست بايد توضيح داده و اثبات شود اما روزه، نماز و حجاب از مسلمات است. از اين رو چون جزء دين بودن آن واضح است پس منكر آن در واقع منكر خداى سبحان يا نبوت انبياء است 📌 اما مع ذلک : 🔻اولا، اصول دين از مقوله اعتقادات قلبى و التزام به آنهاست نه از مقوله عمل، در حالى كه حجاب از مقوله رفتار و عمل است. 🔻ثانيا، اصول دين شامل بنيادى ترين اعتقادات و پايه اى ترين آنها است يعنى توحيد، نبوت و معاد و در اصل عدالت و امامت از شاخه هاى توحيد و نبوت اند. اعتقاد به حجاب و ساير اعتقادات، فرع بر پذيرش اين اعتقادات بنيادين است، لذا فروع دين نام گرفته اند. 👈اگر نبوتى نباشد نه از نماز مى توان به عنوان حكم الهى سخن راند و نه از حجاب و زكات و چه اينكه اين احكام توسط پيامبران از سوى خدا بر ما مقرر شد، اگر پيامبرى و نبوت را انكار كنيم جايى براى بحث از اين احكام نخواهد بود 📎 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
🔹📎🔹📎🔹 ✅پرسش: 🔰يک شخص عصبي چطور مي تواند بر خشم خود غلبه کند؟ ✍️پاسخ: ✅حضرت علي عليه السلام ميفرمايند: اياک و الغضب فاوله جنون و آخره ندم. از عصبانيت بپرهيز! چرا که ابتداي آن جنون و انتهاي آن پشيماني است.(1) توصيه هايي که به شما ميشه شامل دو بخش کلي است. 📌بخش اول توصيه هايي است که قبل از عصباني شدن و براي اينکه اصلا عصباني نشويد بايد رعايت کنيد 📌و بخش دوم کارهايي است که بعد از عصباني شدن بايد انجام بدهيد. طبيعتا پيشگيري بهتر از درمان است. بنابراين بايد ابتدا کاري کنيد که تا آنجا که ممکن است اصلا عصباني نشويد. ✍️به اين منظور : يادآوري فضيلت كظم غيظ، عفو و بردباري و نيز پاداش عظيمي كه خداي متعال براي دارندگان اين صفات تعيين كرده. از جمله اين كه پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: «من كفّ غضبهُ كفّ الله عنهُ عذابه. آن كه خشم خود را باز دارد، خداوند عذاب خود را از او باز خواهد داشت.(2) ☘️زمينه‌هاي خشم و غضب مثل تکبر، شوخي، عيب جويي، لج بازي و مجادله، حرص و طمع دنيايي را از خودتان دور کنيد. گاهي اوقات توقعات بيش از حد انسان و طبيعتا مقاومت ديگران در برابر آنها انسان را عصباني ميکند. گاهي اوقات غرور و تکبر بيجاي انسان باعث ميشود رفتار ديگران را حمل بر بي ادبي و بي احترامي نسبت به خودمان تلقي کنيم و عصباني شويم. 🔻از نشانه هاي تواضع تسليم در برابر حق است. جايي که انسان بفهمد اشتباه کرده بپذيرد. يا اگر پيشنهادي داد و ديگران نپذيرفتند ناراحت نشود و آن را حمل بر قصد و غرض داشتن آن ها نکند. سعي کنيد براي نظرات ديگران احترام قائل شويد و در تصميم گيري ها به صورت جمعي عمل کنيد و به نتيجه برسيد. 🔹خاطرات بد عصبانيت هاي گذشته خود را مرور کنيد. حالت چهره خود، حرف‌هايي که زديد، حرفهايي که شنيديد. 🔻در هر بحث و مشاجره اي حقيقت از دو حال خارج نيست. يا ما مقصر هستيم و يا طرف مقابل. اگر خودمان مقصر هستيم که پس عصبانيت نابحا است و اگر طرف مقابل هم مقصر بوده با عصبانيت مشکلي را حل نکرده ايم بلکه خودمان را متهم کرده ايم و حرف حق خود را باطل جلوه داده ايم. چون اگر حق با انسان باشد نيازي به عصباني شدن نيست. به آرامي و حتي گاهي با سکوت نيز ميتوان آن را اثبات کرد. خشم تاثير گزاري کلام را به حداقل ميرساند و براي نپذيرفتن حرفمان به ديگران بهانه ميدهد. ✍️و اما بخش دوم(مهارت هاي کنترل خشم): 🔅سکوت.امام علي (ع) ميفرمايند: خشم را با سکوت درمان کنيد. 🍀ذکر صلوات و پناه بردن به خداوند با ذکر اعوذ بالله من الشيطان الرجيم، آب نوشيدن و وضو گرفتن، 🔹تغيير حالت از ايستاده به نشسته و از نشسته به خوابيده و نهايتا ترک کردن صحنه ☘️به ياد آوردن خشم الهي. امام صادق عليه السلام: خداوند فرموده است اي فرزند آدم مرا در هنگام خشم خويش بياد آور تا من نيز در هنگام خشم خود تو را به ياد آورم. (3) 📚منابع: (1) بحارالانوار، ج73، ص263. (2) غررالحکم، ص 165. (3) تحفه الاوليا، ج3، ص723. 📎 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
🔹☀️🔹☀️🔹 ✅پرسش: 🔰آيا ذکري براي رهایی آزار و اذيت شيطان داريم؟ ✍️پاسخ: ✅طبق آيات قرآن‌، شيطان دشمن قسم خورده انسان است‌. نبايد انتظار داشته باشيم به راحتي دست از سر ما بردارد. كشتن او ممكن نيست، اما مي توان او را به اسارت گرفت و در غل و زنجير كرد، و يا لا اقل با او مبارزه نمود و او را از خود دور نمود، تا از وسوسه ها و شرارت هايش در امان ماند. 👈گام اول و مهم‌ترين آن، شناختن او، و شناخت راه ها ، كارها، دام ها و حيله هاي او، و شناخت ياران و دوستان و همراهان او است‌. شيطان‌، موجودي است كه ما را مي‌بيند و ما او را نمي‌بينيم‌. اگرچه شيطان بسيار حيله گر ، پُر حوصله و خستگي ناپذير است ، هر دري را به روي او ببنديد، در ديگري مي گشايد و از وسوسه كردن دست نمي كشد، ولي در برابر انسان « خود ساخته اي كه از بصيت قرآني و تقواي قلبي و قالبي و عملي بر خوردار است، خود را عاجز و ناتوان مي بيند » از اين رو وقتي از درگاه رحمت الهي رانده شد، گفت: در صدد اغواگري، و وسوسه كردن و گمراه كردن همه انسان ها خواهم بود، مگر آن كسي كه عبد و بنده خالص تو باشد، ديگر زورم به او نمي رسد. (1) 💠آري كار او فقط وسوسه كردن و زينت و زيبا جلوه دادن گناهان يا دشوار و دست نيافتني نشان دادن كارها و امور نيك و يا رسيدن به مقام نيكان ‌است‌، او از اين طريق بذر يأس و نا اميدي در دل انسان مي پاشد تا او را از پيروي پيامبران و امامان عليهم السلام باز دارد. این جمله که « با خود مي گويم من كه هيچ اميدي به خوب شدن ندارم براي چي خوب بشم»، كلامي است كه شيطان در دل آدم ها به خصوص جوان ها القاء مي كند، تا بلكه بتواند آنان را از « صراط مستقيم » دور كند، و همراه و هم گام خويش سازد. 🔸براي درامان ماندن از شر او بايد به كسي پناه ببريم كه او شيطان را مي‌بيند، ولي شيطان او را نمي‌بيند و او تنها خداوند قاهر بيناست‌. قرآن مي‌فرمايد:«وَ إِمَّا يَنْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ سَمِيعٌ عَلِيم‏» (2)و هر گاه از شيطان وسوسه‌اي به تو رسد، به خدا پناه بر، كه او شنواي داناست‌. سپس مي فرمايد: پرهيزگاران هنگامي كه گرفتار وسوسه هاي شيطان مي شوند، به ياد خدا ( و پاداش و كيفر او ) مي افتند، و ( در پرتو ياد او، راه حق را مي بينند و) ناگهان بينا مي شوند و اهل بصيرت مي گردند. (3) ✍️ دقت كنيد، معناي اين كه خداوند مي‌فرمايد: پناه ببر، اين نيست كه تنها با زبان بگوييد: به خدا پناه مي‌برم‌؛يا بگوييد: أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ، بلكه منظور اين است كه در عمل نيز به خدا و احكام و دستورات خدا پناه ببريم. همانند زماني كه آژير خطر به صدا در آمد و اعلام مي شود براي در امان ماندن از بمباران هواپيماها به پناهگاه برويد، بايد فوراً به پناهگاه رفت، نه آن كه تنها به زبان بگوييم: ما الان در پناهگاه هستيم، پس اي هواپيماها از شما خطري به من نمي رسد !! اگر با زبان بگويم: خدايا! به تو پناه مي‌برم‌، ولي عملاً كاري انجام ندهيم، فايده‌اي ندارد. 💥گام اول در پناه بردن به خدا، گناه نكردن و قدم ننهادن در مسير و راهي است كه شيطان مشوّق آن است، چنان كه قرآن كريم مي‌فرمايد: « وَلاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَ َت‌ِ الشَّيْطَـَن‌ِ إِنَّه‌ُ لَكُم‌ْ عَدُوُّ مُّبِين‌;(4) از پي گام‌هاي شيطان نرويد كه او شما دشمن آشكار( و قسم خورده شما ) است‌. 📚پي‌نوشت‏ها: 1. به تفسير آيه40 از سوره حجر رجوع شود. 2. اعراف (7) آيه 200. 3. همان، آيه 201. 4. بقره (2) آيه 168. 📎 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
فکر گناه ‼️ 👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آیا فکر گناه در پرونده اعمال به عنوان گناه نوشته مي شود؟ ✍️پاسخ: ✅انسان در برابر کارهایی که از روی اختیار انجام می دهد مسئول است و در برابر آنها بازخواست می شود. افکار معمولا به صورت ناخواسته به ذهن می آیند و به همین خاطر گناه محسوب نمی شوند. 🗞پيامبر اکرم (ص) فرمود: «از امت من هر چه که در ذهنشان خطور مى‏‌کند، عفو شده است، تا وقتى که آن را به زبان جارى نکرده و عملى انجام نداده باشند».(۱) ♻️اما از این جهت که افکار منفی زمینه برای تبدیل شدن به گفتار و رفتار را دارند باید از آنها پیشگیری کرد. 🗞حضرت علي (ع) مي فرمايند: «كسي كه زياد به گناهان فكر كند به سوي گناه كشانده مي شود»(۲) از این رو، حضرت مسیح (ع) به پیروان خود فرمود: «موسى بن عمران به شما دستور داد، زنا نكنید؛ اما من به شما سفارش مى كنم، فكر زنا را هم نكنید؛ زیرا كسى كه به زنا بیندیشد، مانند كسى است كه در اتاق زیبا و رنگ آمیزى شده‏اى، آتش روشن كند. در این صورت، هر چند ممكن است خانه در آتش نسوزد؛ لكن دست كم دود، آن را سیاه و خراب مى كند». (۳) 💢صفحه ذهن آدمي، صحنه آمد و شد دائمي افكار و خيالاتي است كه كمابيش در انتخاب راه زندگي و پيمودن مسير آن موثر است. گرچه حضور فكر، وهم و يا خيال در ذهن، ابتدا امري غير اختياري مي نمايد، ولي با بررسي منشاء آنها، به اين حقيقت پي خواهيم برد كه آنچه ذهن انسان را مشغول مي كند قابل پيش بيني، پيشگيري يا زمينه سازي است. از اين رو بايد با شناخت انواع فكر و زمينه هاي حضور آنها در ذهن در صدد جلوگيري از ورود آنچه مضر به حال ماست برآييم و افكار مفيد و پسنديده كه موجب سعادت دنيوي و اخروي ما مي شود را جايگزين نماييم. 🔹کنترل چشم و گوش، انتخاب دوستان شایسته، پر کردن اوقات فراغت با کار و ورزش، اذکار مخصوصا ذکر شریف لا حول و لا قوة الا بالله و تلاوت قرآن از راهکارهای سالم سازی ذهن است. 📚پی نوشت: ۱. بحارالانوار، علامه مجلسي، ج‏ ۶۶، ص ۴۲، بيروت، مؤسسة الوفاء، ۱۴۰۴ ق. ۲. آمدي، شرح غررالحكم، جمال الدين خوانساري، محمد، انتشارات دانشگاه تهران، ج ۵، ص ۳۲۱. ۳. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ناشر موسسه الوفاء، ج ۱۴، ص۳۳۱، باب۳۴، بیروت ۱۴۰۴ه ق. 📎 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
✍️امام على عليه السلام: 🔅لسانُ الجاهِلِ مِفتاحُ حَتفِهِ 🔹زبان نادان، كليد مرگ اوست 📚غررالحكم حدیث7611 🗞 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
پایگاه اطلاع رسانی بلاغ - برای خودت نماز وحشت بخون.mp3
1.51M
♨️برای خودت نماز وحشت بخون!! 🎤حجت الاسلام 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید. 🔴بهترین های روز 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
🔹📎✨📎🔹 ✅پرسش: 🔰چرا اعمال ما دوشنبه ها و پنج شنبه ها به امام زمان عج عرضه ميشود، به چه منظور است؟آيا امامان معصوم ديگر هم در زمان خودشان اعمال مردم زمانشان بر آنها عرضه مي شده يا اين موضوع فقط در مورد امام زمان عج است؟ ✍️پاسخ: ✅اين نكته كه به طور كلي اولياء و بندگان خاص خداي متعال از حال ديگر بندگان با خبر اند و حتي نامه اعمال آن ها از ديده شان پنهان نيست، از منظر قرآني مورد تاييد قرار گرفته است. ☘️قرآن در بعضي از آيات خود به اين موضوع اشاره كرده است كه: خدا و رسول و مومنين شاهد و ناظر بر اعمال ما هستند:"وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى‏ عالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ"(1) 🌱يعني: بگو: عمل كنيد! خداوند و فرستاده او و مؤمنان، اعمال شما را مى‏بينند! و به زودى، به سوى داناى نهان و آشكار، بازگردانده مى‏شويد و شما را به آنچه عمل مى‏كرديد،خبر مى‏ دهد! 🍃يكي از راويان از امام صادق(علیه السلام) تفسير آيه شريفه"قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ"را سوال كرد، حضرت فرمود:"هُمُ الْأَئِمَّةُ"(2) يعني مومنين امامان معصوم سلام الله عليهم اجمعين هستند.و اما در اين باره كه امام زمان هر عصر، ناظر اعمال مردم آن عصر است، احاديث متعددي آمده است.(3) 👈بنابراين، معلوم مي شود كه حضرت مهدي موعود(عج) به عنوان آخرين خليفه الهي روي زمين از راه هاي مختلف نظير عرضه نامه اعمال و يا احاطه علمي، بر عملكرد مردم نظارت دارد و به اذن الهي مي داند كه چه كسي چه كاري انجام مي دهد. 🔹طبق اين بيان يكي از وجوه عرضه اعمال بر حجت خدا در هر عصر به شهادت گرفتن آن ها از طرف خدا نسبت به اعمال بندگان است. اين عرضه به اجازه خدا و به امر او رخ مي دهد. امام زمان در هر عصر و زمان ولايت امت خويش را برعهده دارد و جانشين خدا در بين آنان است. مسووليت رسيدگي به اعمال آن ها و وضع دنيوي و اخروي آن ها بر عهده ولي خدا است. ♻️بايد چنين عرضه اي اتفاق بيفتد تا امر رسيدگي به امور امت با آگاهي و اشراف كامل تري انجام گيرد. آيا امامي كه به امور امت اشراف و آگاهي كامل دارد، بهتر مي تواند به امور آن ها رسيدگي كند و مشكلات آن ها را رفع كند يا امامي كه چنين آگاهي و اشرافي ندارد؟ يقينا امام آگاه و مشرف به امور بندگان بهتر مي تواند وظائف امامت خود را به انجام برساند. 🔰مراد از ديدن مشاهده حسي مداوم نيست، بلكه مراد علم و آگاهي اوست كه از راه هاي ياد شده صورت مي گيرد. اينكه در برخي روايات، تعبير عرضه اعمال در روز خاص به انسان كامل آمده، مراد از عرضه، رويت و ديدن حسي نخواهد بود، بلكه عرضه شبيه عرضه در قرآن در باره فرشتگان است كه خداي متعال فرمود:"ثم عرضهم علي الملائكه" (4) آن گاه حقايق آن اسما را بر فرشتگان نمايان كرد. 💠و اما جزييات اينكه امام زمان چگونه اعمال مسلمانان را مي بيند و اين كه هر لحظه با خبر است،براي ما معلوم نيست، ولي همان طور كه در روايات متعدد آمده و به آن اشاره شد، اعمال ما هر روز و يا هر هفته به امام زمان عرضه مي شود، زيرا امام زمان(عجل الله تعالي فرجه الشريف) در زمان امامت خود واسطه فيض الهى و رابط خلق و خالق است. تمام عنايات و الطاف الهى به جهان به وساطت و بركت وجود آن حضرت جارى مى‏شود. لازمه اين كه اين وساطت به بهترين وجه تحقق پذيرد و در شرايط لازم فيوضات مقتضى به بندگان برسد؛ اين است كه حضرت از افعال بندگان با خبر باشد. 💢از برخي روايات ديگر استفاده مي شود كه پيامبر و همه امامان شاهد اعمال ما هستند،چنان كه در ميان پيروان مكتب اهل بيت با توجه به اخبار فراواني كه از امامان رسيده،مشهور اين است كه پيامبر و امامان (سلام الله عليهم اجمعين) از اعمال همه امت آگاه مي شوند، يعني خداي متعال از راه هاي خاصي اعمال امت را بر آن ها عرضه مي كند. 🔅در نتيجه: اعمال انسان ها از خير و شر به رسول خدا(صلی الله علیه و اله و سلم) و امامان معصوم سلام الله عليهم اجمعين عرضه مي شود. 📚پي نوشت ها: 1. سوره توبه، آيه 105. 2. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏23، ص 353. 3. بحارالانوار، ج23، باب 20، حديث 38، ص 345 و ج53، باب 31، توقيع7، ص 175. 4. بقره (2)آيه 31. 📎 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰بین الطلوعین چیست؟ و چه فضیلتی دارد؟ ✍️پاسخ: ✅ «طلوع فجر صادق»، ابتدای وقت نماز صبح و «طلوع آفتاب» انتهای وقت آن است و زمان واقع در بین این دو طلوع را «بین الطلوعین» می‌نامند. 💠قرآن کریم با عبارت «وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْس» [۱] تسبیح خدا در این زمان را توصیه کرده و روایات فراوانی نیز در زمینه عبادت در «بین الطلوعین» وجود دارد که در برخی از آنها اذکار و عبادات ویژه‌ای هم پیشنهاد شده است: ۱.🗞 پیامبر اکرم(ص): «هر کس از طلوع صبح تا طلوع آفتاب در مصلّاى خویش بنشیند و به تعقیب نماز مشغول باشد، خداوند او را از آتش دوزخ محفوظ دارد». [۲] ۲. 🗞رسول خدا(ص): هر کس هنگام صبح، هفت بار این آیات را بخواند، در آن روز از بلاها محفوظ باشد: «فَاللهُ خَیْرٌ حافِظاً وَ هُوَ ارْحَمُ الرَّاحِمینَ، [۳] انَّ وَلِیِّى اللهُ الَّذى نَزَّلَ الْکِتابَ وَ هُوَ یَتَوَلَّى الصَّالِحینَ، [۴] فَانْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِى اللهُ لا الهَ الَّا هُوَ، عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظیم [۵]»؛ [۶] 🔹پس [در هر حال] خداوند بهترین حافظ و مهربان‌ترین مهربانان است، ولىّ و سرپرست من خدایى است که این کتاب را نازل کرده و او همه صالحان را سرپرستى می‌کند، پس اگر آنها [از حق] روى بگردانند [نگران مباش] بگو: خداوند مرا کفایت می‌کند، هیچ معبودى جز او نیست بر او توکّل کردم و او صاحب عرش بزرگ است. ۳.🗞 هر کسی صبح کند و چهار نعمت خدا را یاد نکند، می‌ترسم که این نعمت‌هاى خدا از او زایل گردد؛ آن چهار نعمت و سپاس بر آن، چنین است: «الْحَمْدُ للهِ الَّذى عَرَّفنى نَفْسَهُ، وَ لَمْ یَتْرُکْنى عَمْیانَ الْقَلْبِ، الْحَمْدُ للهِ الَّذى جَعَلَنى مِنْ امَّةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ، الْحَمْدُ للهِ الَّذى جَعَل رِزْقى فى یَدَیْهِ وَ لَمْ یَجْعَلْ رِزْقى فى ایْدی النَّاسِ، الْحَمْدُ للهِ الَّذى سَتَر ذُنُوبى وَ عُیُوبى، وَ لَمْ یَفْضَحْنى بَیْنَ النَّاس»؛ [۷] 🔹سپاس مخصوص خداوندى است که خود را به من شناساند، و مرا کوردل به حال خود رها نکرد، سپاس مخصوص خداوندى است که مرا از پیروان محمّد -که درود خدا بر او و خاندان پاکش باد- قرار داد، سپاس مخصوص خداوندى است که روزیم را در اختیار خویش قرار داد و آن‌را به دست مردم نسپرد، سپاس مخصوص خداوندى است که گناهان و عیب‌هایم را پوشاند و در میان مردم رسوایم نساخت. ۴.🗞 امیر مؤمنان على(ع): «هر کس هرکدام از سوره‌هاى توحید و قدر و آیة الکرسى را یازده بار پیش از طلوع آفتاب بخواند، از خسارت‌هاى مالى محفوظ می‌ماند». [۸] ۵. 🗞امیرمؤمنان علی(ع): «ذکر خدا، بعد از نماز صبح تا طلوع آفتاب، حتّى از مسافرت تجارتى نیز، در جلب روزى مؤثّرتر است». [۹] ۶. 🗞امام باقر(ع): «خواب صبح، شوم و نامیمون است؛ روزى را دور می‌سازد، رنگ صورت را زرد و متغیّر می‌کند. خداوند متعال، روزى را بین الطّلوعین تقسیم می‌کند، از خواب در این زمان بپرهیزید و بدانید که منّ و سلوى (دو غذاى لذیذى که براى بنی‌اسرائیل نازل می‌شد) در این ساعت بر بنی‌اسرائیل فرود می‌آمد». [۱۰] ۷.🗞 امام باقر(ع): «هر کس بعد از نماز صبح هفتاد مرتبه استغفار کند، خداوند او را بیامرزد». [۱۱] ۸.🗞 امام باقر(ع): «هر کس سوره "قدر" را پس از طلوع فجر هفت بار بخواند، هفتاد صف از فرشتگان بر او درود می‌فرستند و هفتاد مرتبه براى او طلب رحمت می‌کنند». [۱۲] و در پایان، هر آنچه به عنوان تعقیبات نماز صبح در روایات ذکر شده را می‌توان از اعمال بین الطلوعین دانست. 📚پی نوشت: [۱]. طه، ۱۳۰ و ق، ۳۹. [۲]. طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، ص ۳۰۵، قم، شریف رضی، چاپ چهارم، ۱۴۱۲ق. [۳] . یوسف، ۸۴. [۴]. اعراف، ۱۹۶. [۵] . توبه، ۱۲۹. [۶]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج ۸۳، ص ۲۹۸، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، ۱۴۰۳ق. [۷]. همان، ص ۲۸۲. [۸]. شیخ صدوق، الخصال، ج ۲، ص ۶۲۲، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، ۱۳۶۲ش. [۹]. طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، ص ۳۰۵. [۱۰]. طوسی، محمد بن حسن، تهذیب الاحکام، ج ۲، ص ۱۳۹، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق. [۱۱]. شیخ صدوق، ثواب الاعمال و عقاب الأعمال، ص ۱۶۵، قم، شریف رضی، چاپ دوم، ۱۴۰۶ق. [۱۲]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج ۸۳، ص ۱۶۱. 📎 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
🔹 ؛ 💠شرح و تفسیر زیارت نامه حضرت فاطمه (س) 🔹 (قسمت اول) ✍️زیارت نامه ذیل، که در تهذیب شیخ طوسی(جلد ششم، صفحه۱۰) و درمفاتیح الجنان شیخ عباس قمی به عنوان زیارتنامه دوم حضرت فاطمه(سلام الله علیها) از امام باقر(علیه السلام) نقل شده است، پنج فراز دارد و هر فرازش در بردارنده پیام هایی قرآنی، کلامی، عرفانی و سیاسی است. در آستانه شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) تلاش می کنیم به اندازه فهم ناقص خود، فرازهای پنج گانه زیارتنامه را مورد شرح وتفسیر قرار دهیم. 👈اگر بخواهیم نسبت به پیام هایی که در این فراز از زیاتنامه نهفته است، معرفت وشناخت پیدا کنیم، امکان ندارد مگر آن که به چند پرسش کلیدی که این متن در برابر ما قرار می دهد، پاسخ داده شود. ♻️پرسش نخست این است مقصود از «خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ» چیست که خداوند پیش از آفرینش حضرت فاطمه(سلام الله علیها) وی را آفرید؟ در پاسخ باید گفت: بر پایه برخی از روایات، وجود مقدس اهل بیت(علیهم السلام) در مرتبه آفرینش دو نوع وجود و دو نشاء دارند؛ 📎 💢مشاهده ادامه مطلب: 👇👇👇 https://www.balagh.ir/content/13967 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰اينکه مي گويند معجزه پيامبر قرآن هست؟منظور از معجزه چه معجزه اي است؟ ✍️پاسخ: ✅قرآن وجوه مختلفی در اعجاز دارد: 🔹قرآن كريم هم معجزيست در بلاغت، براى بليغ‌ترين بلغاء و هم آيتى است فصيح، براى فصيح‌ترين فصحاء و هم خارق العاده‌ايست براى حكماء در حكمتش و هم سرشارترين گنجينه علمى است معجزه‌آسا براى علماء و هم اجتماعى‌ترين قانونى است معجزه‌آسا براى قانون، و سياستى است بديع و بى سابقه براى سياستمداران و حكومتى است معجزه براى حكام و خلاصه معجزه‌ايست براى همه عالميان در حقايقى كه راهى براى كشف آن ندارند، مانند امور غيبى و اختلاف در حكم و علم و بيان. 👈قرآن مجيد اين مطلب را در آيات متعدد و به صراحت بيان مى‌كند كه محمد اُمّى و درس نخوانده است... ولى با اين كه رسول خدا صلی الله علیه و آله درس نخوانده، سوادى ياد نگرفته بود كتابى آورد كه مالامال از معارف عقلى و دقايق علمى و فلسفى است... و اين خود از بزرگ‌ترين جنبه‌هاى اعجاز قرآن مجيد است. (اولین جنبه اعجاز) به واقع اگر فردی درس نخوانده کتابی به این محکمی و استواری و سر شار از معارف عالیه بیاورد آیا اعجاز گونه نیست؟؟ 🔹دومين جنبه اعجاز قرآن هماهنگى كامل و نظم و انسجام حاكم در آيات قرآن است، يعنى كوچك‌ترين اختلاف و تناقضى در ميان آيات و مفاهيم آن وجود ندارد... 👈قرآن مجيد در تمام شئون و امور زندگى انسان‌ها به طور وسيع و دامنه‌دار وارد شده، در اين موارد سخن گفته و تشريع و قانون گذارى نموده است، با اين حال كوچك‌ترين اختلاف و تناقض در آن مشاهده نشده است و در سرتاسر اين مباحث از دايره عقل و خرد به دور نرفته است. 🔹سومین جنبه اعجاز آمیز قرآن خبر های غیبی است آیات در این مورد، بعضى درباره داستان هاى انبياء گذشته و امت هاى ايشان است، مانند آيه: «تِلْكَ مِنْ أَنْباءِ الْغَيْبِ، نُوحِيها إِلَيْكَ، ما كُنْتَ تَعْلَمُها أَنْتَ وَلا قَوْمُكَ مِنْ قَبْلِ هذا»؛ اين داستان از خبرهاى غيب است كه ما به تو وحى مى‌كنيم و تو خودت و قومت هيچ يك از آن اطلاع نداشتيد. [ هود، آيه 49.] 👈و آياتى ديگر و يك قسمت ديگر درباره حوادث آينده است، مانند آيه: «غُلِبَتِ الرُّومُ فِي أَدْنَى الْأَرْضِ، وَ هُمْ مِنْ بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ فِي بِضْعِ سِنِينَ»؛ سپاه روم در سرزمين پائين‌تر شكست خوردند، ولى هم ايشان بعد از شكستشان بزودى و در چند سال بعد غلبه خواهند كرد. [روم، آيات 1-4.] که این واقعه بعد از چند سال رخ داد. ✍️و آيه: «إِنَّ الَّذِي فَرَضَ عَلَيْكَ الْقُرْآنَ، لَرادُّكَ إِلى‌ مَعادٍ»؛ آن خدايى كه قرآن را نصيب تو كرد، بزودى تو را بدانجا كه از آنجا گريختى يعنى به شهر مكه برمى‌گرداند. [قصص 85] 👈و آيه: «لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرامَ، إِنْشاءَ اللَّهُ آمِنِينَ، مُحَلِّقِينَ رُؤُسَكُمْ، وَ مُقَصِّرِينَ لاتَخافُونَ»؛ بزودى داخل مسجدالحرام مي شويد، انشاءاللَّه در حالى كه سرها تراشيده باشيد و تقصير كرده باشيد و در حالى كه هيچ ترسى نداشته باشيد. [فتح، آيه 27] 🔹و آيه: «سَيَقُولُ الْمُخَلَّفُونَ، إِذَا انْطَلَقْتُمْ إِلى‌ مَغانِمَ لِتَأْخُذُوها، ذَرُونا نَتَّبِعْكُمْ»؛ بزودى آنها كه از شركت در جهاد تخلف كردند، وقتى براى گرفتن غنيمت روانه مي شويد، التماس خواهند كرد: كه اجازه دهيد ما هم بيائيم. [فتح 15] 👈که این موارد همه محقق شد و خبر غیبی قرآن به وقوع پیوست. 💥و نمونه های فوق العاده از علومی که بشر بعد از گذشت 14 قرن تازه دارد به آن می رسد. مثل زوجیت در عالم، اثر انگشت، کرویت زمین (که چند قرن است بشر به آن رسیده است) و جاذبه بین کرات و ... 📎 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
🔹📝🔹📝🔹 ✅پرسش: 🔰به صورت خلاصه بفرمایید علت مخفی نگه داشتن قبر دختر پیغمبر و دفن شبانه ایشان چیست؟ ✍️پاسخ: ✍️از امام صادق (عليه السلام) پرسيد: چرا فاطمه را شب دفن كردند نه روز؟ فرمود: فاطمه (سلام الله عليها) 🔹 وصيت كرده بود تا در شب وى را دفن كنند تا... آنان (که حضرت را اذیت کرده بودند) بر جنازه آن حضرت نماز نخوانند.(1) 🗞صاحب مدارك مى گويد‌: علت مخفى بودن محل دفن فاطمه (سلام الله عليها) آن گونه كه مخالف و موافق نقل كرده‌اند اين است كه آن حضرت به اميرمؤمنان(عليه السلام)سفارش كرد تا او را شبانه دفن كند تا آنان كه او را اذيت كرده‌ و از ارث پدرش محروم كرده بودند بر وى نماز نخوانند. (2) ◾️علت مخفي ماندن قبر آن حضرت را مي توان در امور زير خلاصه كرد: 1. 📌اينكه، خود آن حضرت خواستند كه شبانه و مخفيانه، دفن شوند كه به تبع آن قبرشان مخفي بماند. 2. 📌با توجه به محتواي وصيت ايشان در مورد دفن آن حضرت؛ مي توان گفت كه مي خواستند با اين كار، افكار عمومي را بيدار كرده و مردم را نسبت به ظلم حكام زمانشان نسبت به ايشان و علي(عليه السلام)، آگاه سازند، و لذا، اين سوال را که چرا قبر حضرت فاطمه(سلام الله عليها) مخفي ماند را براي هميشه در اذهان مردم زنده نگه دارند. 📚پی نوشت: 1 . الصدوق، أبو جعفر محمد بن علي بن الحسين ، علل الشرايع، ج‏1، ص185 2.الموسوي العاملي، السيد محمد بن علي ، مدارك الأحكام في شرح شرائع الاسلام، ج 8، ص279، 📎 📎 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
مداحی آنلاین - نذر دیدار رخت را کی ادا خواهم کرد - حاج منصور ارضی.mp3
1.58M
با (عج) 🍃نذر دیدار رخت را کی ادا خواهم کرد 🍃همه را غیر تو یک روز رها خواهم کردم 🎤حاج 💔 🌷 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰منظور از ام ابيها چیست؟ ✍️پاسخ: ✅در كتاب مقاتل الطالبين و كشف الغمه آمده است كه امابيها از كنيه هاي حضرت فاطمه زهرا(س) است كه پيامبر اكرم(ص) به آن حضرت ميفرمود امابيها؛ يعني، مادر پدرش (مادر من). 💢مي توان در اين رابطه احتمالاتي را بيان كرد: 1- 🗞عرب ها در نامگذاري سه چيز دارند: اسم، لقب و كنيه. اسم مانند فاطمه، لقب مثل زهرا، كنيه مانند " ام ابيها" حضرت فاطمه (س) افزون بر نام، از چندين لقب و كنيه بهره مند است. انتخاب كنيه ها ممكن است به جهت خاصي باشد. 🔹رمز اين نام گذاري ممكن است جهت اظهار محبت باشد، همان گونه كه متداول است پدر در اظهار محبت نسبت به دخترش مي گويد: مادرم ، و نسبت به پسرش مي گويد: بابايم، يعني پيامبر جهت اظهار محبت به دخترش فرمود: تو مادر بابات هستي . 2 -🗞 شايد بدين جهت باشد كه در دوره غربت اسلام، حضرت با پدرش رفتاري داشت همانند رفتار مادر به فرزند[1] و پيامبر (ص) نيز بسيار به دخترش علاقه مند بود، همانند رفتار فرزند نسبت به مادر. پيامبر (ص) دست فاطمه (س) را مي بوسيد. هر گاه به سفر مي رفت آخرين كسي كه با او خدا حافظي مي كرد ، حضرت فاطمه (س) بود و در بازگشت از سفر نخست از او ديدار مي كرد. 🔹حضرت زهرا (س) مانند مادري دلسوز رسول خدا (ص) را در آغوش مي گرفت، از او نگهداري مي كرد، زخم هايش را مرهم مي گذاشت رنج ها و دردهايش را كاهش مي داد. اين گونه ابراز عواطف دو سويه همانند ابراز عواطف مادر و فرزند است. 3 🗞- مادر هر چيزي اصل و اساس او است. ممكن است مقصود آن باشد كه حضرت فاطمه اصل و اساس درخت رسالت است، چنان كه در روايت آمده است: "شجره طيبه پيامبر اسلام (ص) ساقه اش علي و ريشه اش فاطمه، ميوه اش فرزندان او و شاخ و برگش شيعيان حضرت مي باشند". اگر ريشه درخت نباشد، درخت خشك مي گردد و طراوت خود را از دست مي دهد. حضرت زهرا (س) اگر نبود، درخت اسلام سرسبزي و نشاط خود را از دست مي داد. 4🗞 - ممكن است بدان جهت باشد كه چون خداوند زنان پيامبر (ص) را به كنية "ام المؤمنين" گرامي داشت، به ذهن خطور كند كه آنان مهم ترين زنان روي زمين هستند، حتي از حضرت فاطمه (س) بالاترند، از اين جهت حضرت رسول او را به "ام ابيها" خطاب كرد تا از اين وسوسه ها و خطورات ذهني جلوگيري كند؛ يعني اي زنان پيامبر (ص) اگر شما به منزلة مادران مؤمنان هستيد، حضرت فاطمه به منزلة مادر پيامبر است.[2] 📚پي نوشت: [1]. سيد جعفر شهيدي، زندگاني حضرت فاطمه(س) ص 40. [2]. احمد رحماني همداني، فاطمه زهرا شادماني دل پيامبر (ص) ص 267 - 📎 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از نشست معارفی
3نشریه.pdf
6.19M
✅فاطمه زهرا سلام الله علیها، نقطه عطف آفرینش ✅ 🌟✨⚡️در سایه عنایات خداوند متعال و توجهات خاصه حضرت ولی عصر «عجل الله تعالی فرجه، ✍ نشریه «فاطمه سلام الله علیها؛ نقطه عطف آفرینش» منتشر شد. 👇👇 🌺نشریه‌ای وزین، پر محتوا، جذاب و خواندنی، برای علاقه‌مندان به معارف فاطمی.🌺 ویژگی‌های این نشریه: ✅ اولین نشریه تخصصی معارف فاطمی. ✅قابل استفاده اساتید، مبلغین، طلاب، فرهیختگان و دیگر اقشار جامعه. ✅یک دوره فشرده از معارف فاطمی. https://eitaa.com/neshaste_maarefi https://t.me/neshaste_maarefi
4_5852432581965907548.apk
4.35M
اندروید مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهیSID 👈با نصب این نرم افزار مقالات فراوانی به رایگان در اختیار شماست 🔰رویدادهای علوم انسانی اسلامی 🆔http://eitaa.com/joinchat/4179165216C0d3b9d3403
◾️یا فاطمة الزهراء◾️ ✍ مؤسسه بنیان مرصوص با همکاری مرکز کلام اسلامی و تفسیر کرمانشاه برگزار می‌کند: 🔹 مسابقه کتابخوانی کتاب ممتحنه ▫️ جهت دریافت فایل کتاب به کانال : @ketaaab_ir یا سایت : iscrc.ir مراجعه نمایید. 🔸🔸همچنین جهت شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید: https://survey.porsline.ir/s/uj45D1L ⏱ فرصت ارسال پاسخ‌ها: ۲۸ دیماه مصادف با شام غریبان خانم حضرت فاطمة الزهراء 🔰🔰🔰🔰🔰 🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر کرمانشاه --------------------------------- 💠 @kalamkermanshah --------------------------------- 🔰رویدادهای علوم انسانی اسلامی 🆔http://eitaa.com/joinchat/4179165216C0d3b9d3403
هدایت شده از مسابقه کتابخوانی
فایل کتاب مسابقه ممتحنه
هدایت شده از مسابقه کتابخوانی
هدایت شده از مسابقه کتابخوانی
کتابی که برای مسابقه هست سقیفه علامه عسکری
خطبه فدکیه حضرت زهرا(س).docx
102K
🔴 متن کامل به همراه ترجمه فارسی مناسب خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) 👤علیرضا پناهیان: 🔻کاش با خطبۀ حضرت زهرا(س) آشناتر بودیم که یک‌دوره آگاهی از اهم معارف دینی است. اولیاء خدا به فرزندان خود خطبۀ فدکیه را آموزش می‌دادند و آنها حفظ می‌کردند. اگر کسی می‌خواهد جمع‌بندی فاطمه(س) را از دین اسلام بداند و از علت غربت دین پس از رسول خدا(ص) آگاه شود، این خطبه را بخواند. https://eitaa.com/joinchat/3344760855C17713c4a73
چرا حضرت علی از خانواده خود در برابر هجوم دشمنان دفاع نکرد و اجازه داد همسرش آسیب ببیند و فرزندش جان دهد ؟ ✅ قبل از هر توضیحی باید متذکر شویم که : امیر مومنان در مرحله نخست و هنگامی که به خانه او تعرض کردند از خود واکنش شدید نشان داد و با عمر برخورد کرد چنان که چنین روایت شده است: "علی خود را به عمر رساند و گریبان او را بگرفت و او را به شدت بر زمین کوفت و چنان ضربتی بر بینی و گردنش نواخت که گویی خواست او را بکشد" 📚کتاب سلیم بن قیس،ص568 📚روح المعانی،الوسی،ج3 ص124 ‼ اما به دلایل مشروحه ی ذیل، فاتح خیبر مامور بود به صبر و سکوت ... و نگه داشتن ذوالفقار در نیام ! 1⃣ مراجعه به تاریخ و درک شرایطی که در زمان شهادت پیامبر گرامی بر منطقه و جهان حاکم بود و دقت در شرایط پیش از رحلت به روشنی فلسفه عدم دفاع حضرت امیر را روشن می کند. ❗️سه خطر مهم به صورت یک مثلث ، دین و موجودیت اسلام را تهدید می کرد: 👇 🔶1- ضلع اول این مثلث خطر امپراتوری روم بود 🔶2- ضلع دوم در پادشاهی ایران 🔶3- ضلع سوم در گروه منافقان داخلی ⬅️ نسبت به و اهمیت بسیار آن کافی است که بدانیم پیامبر گرامی همواره تا آخرین لحظات حیات خویش به آن می اندیشید. از این رو در آستانه وفاتش سپاه عظیمی به فرماندهی اسامه بن زید تجهیز کرد و برای رویارویی با رومیان اعزام کرد و هر که را که از آن تخلف کند لعن کرد. 📚بحار الانوار ج22 ص468 ⬅️ نسبت به خطر نیز کافی است بدانیم که دشمن تند خویی بود که نامه پیامبر را پاره کرد و به حاکم یمن نوشت که رسول خدا را دستگیر کرده و خودش یا سرش را برای وی بفرستد. 📚بحار الانوار ج20 ص378 ⬅️ نسبت به هم باید بدانیم که گروه منافقان پیوسته برای پیامبر مزاحمت ایجاد می کردند و با توطئه های گوناگون آن حضرت را می آزردند و قرآن کریم پیوسته در سوره های مختلف از آنان و خصلت ها و نفاق و آزار و تلاش های پلید آنان سخن می گوید تا آنجا که یک سوره کامل به نام « منافقون » نامیده شد که درباره منافقان و نیت ها و کارهای شوم آنان است 📚الالهیات ،سبحانی ج4 ص48 ⚠️ با وجود این مثلث خطرناک آیا صلاح بود که حضرت علی دست به شمشیر ببرد و با ایجاد هرج و مرج جامعه اسلامی را با خطر نابودی مواجه کند❔ 2⃣ علامه بزرگوار مجلسی روایت می کند: « امیر مومنان بعد از جنگ نهروان در مجلسی نشسته بود و مردم سخن می گفتند تا آنجا که خطاب به ایشان عرضه داشتند چرا با ابوبکر و عمر نبرد نکردی چنان که با طلحه و زبیر و معاویه نبرد کردی❓ چرا با شمشیرت آنان را نزدی و حقت را از آنان نگرفتی❔ حضرت علی فرمود: «من به شش پیامبر اقتدا کردم که آنان به خاطر خوف و هراس از نبرد با دشمنانشان خود داری کردند .نوح و لوط و ابراهیم و موسی و هارون و محمد زمانی که در مکه بود و به غار پناه برد. ( من نیز خوف از بین رفتن اسلام را داشتم). 📚بحار الانوار ج29 ص417 ⬅️ و فرمود: « به خدا سوگند اگر از تفرقه میان مسلمانان و بازگشت کفر و نابودی دین نمی ترسیدم قطعا برخورد من با مخالفان غیر از آن چیزی بود که اتفاق افتاد» 📚شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج1 ص184 📚الاستیعاب ج2 ص497 ⬅️ امام صادق فرمود: «علی با آنان نبرد نکرد زیرا نگران بود که مردم به آیین کفر و جاهلی خود بازگردند » 📚بحار الانوار ج29 ص440 3⃣ با توجه به نکات فوق است که پیامبر گرامی حضرت علی را مامور به صبر و خویشتن داری کردند و حضرت علی نیز اطاعت نمودند؛ چنان که حضرت در وصیت خود به علی چنین فرمود: «تو را به صبر در برابر آنچه از این گروه به تو و فاطمه خواهد رسید سفارش میکنم صبر را پیشه خود ساز تا بر من وارد شوید» 📚خصایص الائمه،رضی، ص73 📚بحار الانوار،ج22 ص484 4⃣ کمبود یاران نیز در این مساله موثر بوده است .اگر حضرت علی یاران قابلی داشت که می توانست در اندک زمانی فتنه را خاموش کند و آرامش را به جامعه اسلامی باز گرداند حتما چنین می کرد اما متاسفانه یاران قابلی برای حضرت باقی نمانده بودند چنان که خود حضرت می فرماید: «در امر خود نظر کردم دیدم نه یاوری دارم و نه مدافع و همکاری ...لذا چشمان پر از خاشاک را بر هم گذارده همچون کسی که استخوان در گلویش گیر کرده و با صبر در امر بسیار تلخی شکیبایی کردم» 📚نهج البلاغه خطبه217 ⬅️ در روایتی آمده است که از امام رضا سوال کردند که چرا علی با دشمنانش 25 سال بعد رسول الله نجنگید سپس در ایام خلافتش با دشمنانش جنگید؟ امام پاسخ داد : «او به پیامبر اقتدا کرد چرا که پیامبر نیز به مدت 13 سال در مکه و چند ماه در مدینه به دلیل کمی یاران جهاد با مشرکین را ترک کرد.با این وجود خللی به نبوتش وارد نمیشود همچنین خللی به امامت علی نیز وارد نمیشود چون علت ترک جهاد در مورد پیامبر و علی یکی است (وآن کمی یاران بود) » 📚بحار الانوار،ج29 ص435 📚احتجاج ج1 ص280 @women92