eitaa logo
کشکول معارف
99 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
1.6هزار ویدیو
1.4هزار فایل
کانال کشکول معارف ارتباط بامدیرنظرات https://eitaa.com/alihatamzadeh ✅#مقاله#کتاب#رسانه#احکام#مدیریت#راهبردی#فرهنگی#قرآن#آموزش#زن#خانواده#خوبیها# @Kashkul_Maaref 🆔https://eitaa.com/joinchat/2671771695Ce070e7b3d2
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
کودکی پیامبر.mp3
1.93M
♨️کودکی پیامبر(ص) 🎤رهبر معظم انقلاب 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید. 🔴بهترین های روز 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
✍️امام صادق عليه السلام: 🍃 اگر به كسى خوبى كردى، آن را با منّت گذاشتن زياد و به رُخ كشيدن تباه مساز، بلكه با خوبىِ بهترى ادامه اش بده؛ زيرا اين كار براى اخلاق تو زيبنده تر است و پاداش آخرتت را واجبتر مى گرداند 📚 بحارالأنوار، جلد78، صفحه 283 🗞 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
مداحی آنلاین - حقیقت عبودیت - استاد رفیعی.mp3
6.7M
♨️حقیقت عبودیت 👌 بسیار شنیدنی 🎤حجت الاسلام 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید. 🔴بهترین های روز 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
💠بایسته‌های اخلاقی فضای مجازی ✍️امروزه که فنّاوری اطلاعات و ارتباطات جایگاه منحصر به فردی در زندگی بشر پیدا کرده، نقش شبکه‌ اینترنت و فضای مجازی، در جابه‌جایی حجم زیادی از اطلاعات به‌خوبی آشکار شده است. فضای مجازی، نسل جدیدی از روابط اجتماعی است که به‌رغم عمر کوتاهش، به‌خوبی در زندگی مردم جا باز کرده است. 👈فضای مجازی افراد بسیاری را با وجود اختلاف سنی و فاصله مکانی، گرد هم جمع کرده و زمینه ارتباط آن‌ها را فراهم آورده است. پست الکترونیک، پیام‌های کوتاه، چت‌روم‌ها، پایگاه‌های اینترنتی و بازی‌های آنلاین، روش‌های گسترش و حفظ روابط اجتماعی هستند. با توجه به استقبال وسیع افراد جامعه ـ به‌ویژه قشر جوان ـ از اینترنت و ارتباطات شبکه‌ای و همچنین تأثیرات عمیق و گستردۀ فضای سایبر[۱] بر جنبه‌های گوناگون فردی و اجتماعی، کنکاش از مسائل اخلاقی مرتبط با آن بایسته است. رشد روزافزون حضور افراد در فضای مجازی و اختصاص بخش قابل‌توجهی از وقت آن‌ها به تکاپوی در شبکه‌های اجتماعی و نیز کمرنگ‌تر شدن مباحث اخلاقی، تدوین اصول و چارچوب‌های ویژه را برای در امان ماندن از بی‌اخلاقی‌های رسانه‌ای، اجتناب‌ناپذیر کرده است. 💢مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر: 👇👇👇 https://www.balagh.ir/content/14870 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
🔎📖🔍 🔎📖🔍 ✅پرسش: 🔰تقدير و سرنوشت و قضاو قدر و شانس چيست و‌ چه تفاوت هايي دارند ؟ايا اصلا وجود دارند اونها يا نه ؟ ✍️پاسخ: 💠تقدير وسر نوشت وجود دارد ولي شانس وجود ندارد بدين بيان که : 🗞شانس همان بخت و اقبال خوانده مي شود كه در ميان عرف مردم بسيار رواج دارد و نوعي فرصت بهره مندي بيشتر از موفقيت ها محسوب مي گردد ؛ اما شانس ‌و تعابيري مانند آن مثل بخت ‌و طالع‌، واقعيت ندارد. اين امور ريشه‌در نا آگاهي ‌از علت‌ حوادث ‌و رويدادهاي‌ طبيعي‌، اجتماعي ‌و رواني‌دارد. هر کجا انسان‌ هاي ‌سطحي‌ نگر، نتوانستند علت‌ بروز رويدادهاي ‌تلخ‌ يا شيرين‌ را تحليل‌کنند، آن‌ را به ‌شانس ‌و بخت‌ حواله ‌مي‌کنند. 🔸عموميت‌ قانون‌ عليت‌، به ‌اين‌ که‌ هر حادثه‌اي‌ علتي ‌دارد و هر موقعيتي ‌براي‌ انسان ‌(فرد يا جامعه‌) و غير انسان‌ پيش‌آيد، معلول ‌علتي‌است ‌و تقدير و اندازه‌گيري ‌هر پديده‌اي ‌نيز متناسب ‌با وضع ‌علت ‌آن ‌مي‌باشد، امري‌قطعي‌است‌، چون ‌آيات ‌قرآن‌نظير " قد جعل‌اللّه‌لکلِّ شي‌ءٍ قدراً " (1) آن ‌را بيان‌ کرده ‌و علماي ‌اسلامي ‌از آن‌ تحت‌ عنوان ‌قضا و قدر تکويني‌ و تشريعي ‌و ساير انديشمندان ‌جهان ‌به‌ عنوان‌ "قانون ‌علت‌ و معلول‌ يا اسباب‌ و مسبّبات‌" بحث ‌کرده‌اند. ☘️در نتيجه اگر منظور از شانس اتفاقات خارج از چارچوب عليت باشد يقينا نادرست خواهدبود . به طور كلي سرنوشت‌انسان‌ها و عزت‌و ذلت‌آنان‌مرهون‌کارکردهاي‌آنان‌و امور واقعي است نه امور خيالي و توهمي مانند شانس ؛ ‌قرآن به صراحت ‌مي‌فرمايد: " کلُّ نفس‌بما کسبت‌رهينة‌؛(2) هر کس‌در گرو اعمال‌خويش‌است‌". 📚پي‌نوشت‌ها: 1. طلاق‌(65) آيه 3. 2. مدثر (74) آيه 38. 🗞 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
✍️امام صادق عليه السلام: 🔹المَنُّ يَهدِمُ الصَّنيعَةَ 🔹منّت نهادن، خوبى را از بين مى برد 📚ميزان الحكمه جلد6 صفحه241 🗞 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
پایگاه_اطلاع_رسانی_بلاغ_تربیت_خدا.mp3
5.09M
♨️تربیت خدا 👌 بسیار شنیدنی 🎤حجت الاسلام 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید. 🔴بهترین های روز 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
🗞🔹🔹🗞 💢پرسش: 🔰آیا می‌توان قبل از مرگ، تصویری از دنیای بعد از آن داشت؟ ✍️پاسخ: ✅ اگر مقصود از داشتن تصویری از حوادث بعد مرگ، علم و آگاهی به آن است با مطالعه‌ی کتاب‌هایی که در مورد معاد و قیامت نوشته شده است می‌توان به بخشی از آنچه بعد مرگ رخ می‌دهد آگاهی یافت.[1] 👈در همین راستا، ‌اصل وجود جهانی دیگر، در آیات و روایات فراوانی مورد تأکید قرار گرفته است: 🗞قرآن کریم می‌فرماید: شما عالم نخستین را دانستید چگونه متذکّر نمی‌شوید(که جهانى بعد از آن است)؟[2] ✍️امام سجاد می‌فرماید: تعجب می‌کنم از کسی که قیامت را انکار می‌کند، در حالی‌که این دنیا را مشاهده کرده است‏.[3] 🗞مفسران این آیه را با بیانات مختلف توضیح دادند: 🔗1. اگر از بیابانى بگذریم و در آن قصر بسیار مجلل و باشکوهى با محکم‌ترین و عالی‌ترین مصالح، و تشکیلات وسیع و گسترده ببینیم، و بعد به ما بگویند این‌همه تشکیلات و ساختمان عظیم براى این است که فقط قافله کوچکى چند دقیقه‌ای در آن بیاساید و برود، پیش خود می‌گوییم این کار حکیمانه نیست؛ 👈زیرا براى چنین هدفى مناسب این بود چند خیمه کوچک برپا شود. دنیاى با این عظمت و این‌همه کرات و خورشید و ماه و انواع موجودات زمینى نمی‌تواند براى هدف کوچکى مثل زندگى چند روزه بشر در دنیا آفریده شده باشد، و گرنه آفرینش جهان پوچ و بی‌حاصل است، این تشکیلات عظیم براى موجود شریفى مثل انسان آفریده شده تا خداى بزرگ را از آن بشناسد معرفتى که در زندگى دیگر سرمایه بزرگ او است. 🔗2. دیگر این‌که صحنه‌‏هاى معاد را در این جهان در هر گوشه و کنار با چشم خود می‌بینید، همه سال در عالم گیاهان صحنه رستاخیز تکرار می‌شود، زمین‌هاى مرده را با نزول قطرات حیاتبخش باران زنده می‌کند، چنان‌که در آیه 39 سوره فصلت می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِی أَحْیاها لَمُحْیِ الْمَوْتى‏» کسى که این زمین‌هاى مرده را زنده می‌کند هم او است که مردگان را زنده می‌کند! 🗞در آیه 6 سوره حج نیز به همین معنا اشاره شده است.[4] 🔗3. حوادث آخرت، در همین دنیا مشاهده می‌شود؛ مثلاً انسان از مرحله‌ی نطفه به علقه، از علقه به مضغه و از مضغه به صورت گوشت و استخوان تبدیل می‌شود و یا این‌که خاک تبدیل به گیاه و گیاه تبدیل به گوشت، پوست، خون، استخوان و دیگر اجزای انسان یا حیوان می‌شود.[5] 💢اما اگر مقصود دیدن با چشم ظاهری است، نباید از این چشم که در دنیای مادی وسیله‌ای برای یکی از حواس ‌پنج‌گانه انسان بوده و حتی توانایی دیدن برخی نورهای مادون قرمز و ماورای بنفش را ندارد، انتظار داشت که تصویری از قیامت را دریافت کند، ولی اگر منظور از دیدن، علم حضوری و کشف و شهود است، از راه تقوا و ریاضت نفس می‌توان به آن دست یافت. امام علی(ع) در اوصاف متقین می‌فرماید: «بهشت براى آنان چنان است که گویى آن‌را می‌بینند و در نعمت آن غوطه‌‏ورند و با دوزخ چنانند که گویى آن‌را مشاهده می‌کنند و در عذاب آن گرفتارند».[6] 📚پی نوشت: [1]. در این سایت نیز مطالب متنوع در مورد معاد وجود دارد که با جست‌وجو می‌توانید بیابید: ر. ک: 125؛ 3891؛ 4905؛ 170 و 2609. [2]. واقعه، 62. [3]. «عَنْ أَبِی حَمْزَةَ قَالَ سَمِعْتُ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ ع یَقُولُ‏ عَجَبٌ کُلُّ الْعَجَبِ لِمَنْ أَنْکَرَ الْمَوْتَ وَ هُوَ یَرَى مَنْ یَمُوتُ کُلَّ یَوْمٍ وَ لَیْلَةٍ وَ الْعَجَبُ‏ کُلُ‏ الْعَجَبِ‏ لِمَنْ‏ أَنْکَرَ النَّشْأَةَ الْأُخْرَى‏ وَ هُوَ یَرَى‏ النَّشْأَةَ الْأُولَى». کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 3، ص 258، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [4]. ر. ک: مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 23، ص 245 و 246، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش. [5]. ر. ک: کاشانى، ملا فتح الله، تفسیر منهج الصادقین فى الزام المخالفین، ج 9، ص 154، تهران، کتابفروشى محمد حسن علمى، 1336ش؛ طیب سید عبد الحسین، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج 12، ص 403، تهران، اسلام، چاپ دوم، 1378ش. [6]. سید رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، محقق، صبحی صالح، خ 193، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق. 📎 🌐منبع:سایت اسلام کوئست 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
✍️امیرالمؤمنین علیه السلام: 💠ـ في صِفَةِ المُتَّقِينَ ـ :أمّا اللَّيلَ فَصافُّونَ أقدامَهُم ، تالِينَ لأجزاءِ القرآنِ يُرَتِّلُونَها تَرتيلاً ... وَيَستَثِيرونَ بِهِ دَواءَ دائهِم . 🔹ـ در توصيف پرهيزگاران ـ : شب هنگام به پا مى خيزند و آيات قرآن را با تأمّل و شمرده مى خوانند... و داروى درد خود را در آن مى جويند 📚نهج البلاغه، از خطبه 193 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
🔰چرا با وجود دوازده امام، ما را شیعه جعفری می‌نامند؟ ✍️پاسخ: ✅بی‌گمان تشیع همان حقیقت راستین اسلام ناب محمدی است که پیامبرش امت خود را به پیروی از علی(ع) و اهل‌بیت(ع) راهنمایی کرده تا آنان بتوانند از این در به شهر علم محمدی راه یابند. 🔹در زمان امام صادق(ع) شرایط بهتری برای ترویج علوم و معارف دینی فراهم شد و از این رو می‌بینیم که هفتاد در صد از روایات فقهی شیعه به نقل از آن‌حضرت بوده، همان‌گونه که مذاهب فقهی اهل سنت نیز در همین دوره پایه‌گذاری شده است. پس این دوره، دوره شکل‌گیری مذاهب فقهی اسلام نیز بوده است. اصطلاح رئیس مذهب شیعه که بیشتر به امام صادق(ع) گفته می‌شود بیشتر ناظر به فقه شیعی در برابر مذاهب اهل سنت است، و گرنه اساس تشیع و مکتب امامت از لحاظ معارف بنیادی، در عرض مذاهب فقهی نبوده و معارف اصلی اسلامی را شامل می‌شود که جز در مکتب اهل‌بیت(ع) قابل وصول نیست. 🔸بنابراین، این‌گونه اصطلاحات، ناظر به شرایط تاریخی بوده و صرفاً جنبه توصیفی دارد، و تشیع به عنوان مکتب اهل‌بیت(ع) حقیقت راستین اسلام است و صرفاً مذهبی فقهی در عرض سایر مذاهب نیست. با این‌حال؛ فقه متعالی شیعه به عنوان یکی از افتخارات تشیع در زمان امامت امام صادق‌(ع) در برابر سایر مذاهب فقهی اظهار شد، و از این‌روی تبیین علم شریعت نیز بیشتر به آن‌حضرت اختصاص داشته است. 📎 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
✍️امیرالمؤمنین عليه السلام: 💢أيُّهَا النّاسُ ! اِعلَموا أنَّهُ لَيسَ بِعاقِلٍ مَنِ انزَعَجَ مِن قَولِ الزّورِ فيهِ ، ولا بِحَكيمٍ مَن رَضِيَ بِثَناءِ الجاهِلِ عَلَيهِ ، النّاسُ أبناءُ ما يُحسِنونَ ، وقَدرُ كُلِّ امرِىًءما يُحسِنُ ، فَتَكَلَّموا فِي العِلمِ تَبَيَّن أقدارُكُم 💠اى مردم! بدانيد كه آن كه از سخنى ناروا درباره خويش ناراحت گردد، خردمند نيست و آن كه از ستايش نادان، خشنود گردد، حكيم نيست. مردم، فرزند چيزى هستند كه به نيكى از عهده انجام دادن آن بر مى آيند و منزلت هر شخص، به اندازه كارى است كه به نيكى از عهده آن بر مى آيد. پس در حوزه دانش، سخن بگوييد تا منزلَتتان آشكار گردد 📚الكافی جلد1 صفحه50 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
ارزان می خرد.mp3
2.46M
♨️ارزان می خرد 🎤حجت الاسلام 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید. 🆔 @balagh_ir