eitaa logo
کشکول
2.2هزار دنبال‌کننده
82 عکس
79 ویدیو
40 فایل
بیان نکات انگیزشی، احوالات علما، تصاویر بزرگان، احادیث اهل بیت، کلمات قرآنی و... گروه شرائع(پرسش وپاسخ علمی): https://eitaa.com/joinchat/1993736381C529fe81854 ادمین کانال: @Qweazs 🔴کپی کردن مطالب، فقط با ذکر منبع مجاز‼️
مشاهده در ایتا
دانلود
https://eitaa.com/NesabAlsebyan/4964 . بعضی هم اینچنین گویند. [کدام صحیح است؟؟؟]
۳۸_اسلام، دین مهربانی وعطوفت: از مکاسب محرمه، بیع سلاح به دشمنان دین میباشد. اما سپر و ذره وکلاهخود مانعی ندارد. • ادیان دیگر چه میگویند؟؟؟ [اسلام وشیعه، سرِ جنگ با کسی ندارد] ✓الزبدة الفقهیة فی شرح الروضة البهیة، الجزء الرابع، ص۲۸۶_۲۸۷ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ۳۹_علامه امینی درباره نگارش کتاب الغدیر می‌فرماید: آن وقت‌ها در نجف نه پنکه بود و نه وسایل سردکننده دیگر، در آن شرایط سخت من هر روز برای مطالعه به حسینیه شوشتری‌ها می‌رفتم، که تعدادی کتب ارزشمند کهن در آن یافت می‌شد زمانی‌که کتابخانه تعطیل می‌شد به کتاب‌دار می‌گفتم مطالعه من هنوز تمام نشده‌است. تو اگر می‌خواهی بروی برو ولی اجازه بده من بمانم و درب حسینیه را می‌بست و می‌رفت و مرا در کتابخانه تنها می‌گذاشت من ساعت‌های دراز روی کتاب‌ها می‌افتادم، مطالعه می‌کردم و یادداشت برمی‌داشتم. غرق شدن در مطالعه مرا به کلی از گذشت زمان غافل می‌ساخت، تنها از زمانی به خود می‌آمدم که می‌دیدم فرشی که روی آن نشسته‌ام از ریزش مداوم عرق کاملاً خیس‌شده بود و بدنم همچون بیمار تب زده از گرمای شدید فضای بسته کتابخانه یکپارچه آتش می‌کند! جالب است بدانید مزاج علامه امینی در فضای سرد تبریز پرورش‌یافته بود و به‌هیچ‌وجه با هوای به‌شدت گرم نجف در آن روزگار سازگار نبود. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ دانشنامه امام علی جلد دوازدهم صراط اندیشه و عمل صفحه سی و هشت https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
990926-Akhlagh-06-Tamhis.ir(1).mp3
19.63M
🎧تدریس حدیث عنوان بصری ج۵ (: با نوای استاد محمد رضا عابدینی• 🌑از احادیث موجز ومفید که فحول علما به ان اهتمام میورزیدند. 📜مراتب علم، مراتب جنت است. استغفار برای طالب علم. علت رسالت، عبودیت است. با خاموشی... https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ۴٠_... شاید با نشان‌دادن( قلب‌های بزرگ)، مردم ما نیز صاحب (قلب‌های بزرگ) شوند.«۱» همین نویسنده در جای دیگری می‌گوید: {باید جوانان ما به‌ویژه طلاب جوان که مرزبانان حماسه اسلامند، به این بزرگ‌مردان اقتدا کنند. احوال آنان را بخوانند و سرمشق خویش قرار دهند و خود را همانگونه تربیت کنند. ایمان، اخلاص، و پشتکار، زهد، و تقوا، گذشت، دقت، حوصله، و غنای شخصیت آنان را نمونه گیرند و با جدیت و کوشش اینهمه را در خویشتن پدید آورند.«۲» ـــــــــــــــــــــــــــ «۱»شیخ آقا بزرگ، دویست و یک، دویست و دو. «۲» میر حامد حسین، صد و پنجاه و هشت. سیمای فرزانگان، بیست وچهار https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ۴۱_... از مجلس عالی درس او بیش از ۴۰۰ مجتهد آگاه که شرح حال آنان در علم رجال آمده است فارغ التحصیل گردیده اند و چنین موفقیتی تا کنون بر احدی نصیب نگردیده است . ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. علماء و تالیفات انها - محقق حلی - صفحه ۷۷. https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ۴۲_تاریخ، مجموعه ای از تجربه ها، کام‌ها و ناکامی هاست. از این رو، آیه «فَاْقْصُصِ القصصَ لعلَّهُم یتفکّروُنَ» پیام آور این روش تربیتی است؛ همان روشی که حضرت امیر علیه السلام در نا مه سی و یکم نهج البلاغه، به فرزندش توصیه می‌کند و می‌فرماید: در کارهای گذشتگان نگریستم و در اخبارشان اندیشیدم و در آثار آنان سیر کردم، انگار که یکی از آنان شده ام. «و اِنّ لَکُم فی القرونَ السابغةِ لعبرَةٌ؛ یقین، برای شما در سرگذشت‌های پیشینیان درس‌های مهی است». امیر مؤمنان علی علیه السلام در قسمتی از وصیت خود به امام حسن علیه السلام می‌فرماید: با آنچه در گذشته دیده یا شنیده ای برای آنچه هنوز نیامده است، استدلال کن؛ زیرا که تحوّلات و امور زندگی همانند یکدیگرند. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ.ـ. ـ. نهج البلاغه، نامه ۳۱، ص ۵۳۷، ترجمه محمد دشتی جوانان و داستان هایی از بحارالانوار - دیباچه - صفحه ۳ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
991003-Akhlagh-07-Tamhis.ir(1).mp3
24.42M
🎧تدریس حدیث عنوان بصری ج۶ (: با نوای استاد محمد رضا عابدینی• 🌑از احادیث موجز ومفید که فحول علما به ان اهتمام میورزیدند. 📜باب فضل العلم اصول کافی را حتما بخوانید. العلم مقرون الی العمل... چه کنیم که شیطان را از خودمان دور کنیم؟ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
وصیتنامه علامه حلی.pdf
84.9K
❇️❇️ وصیتنامه علامه حلی به فرزندش، فخر المحققین(رحمهما الله) https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
۴۳_در خبر است از حضرت سيد المرسلين صلّى اللّه عليه و آله كه ساعتى كه عالمى تكيه كند بر فراش خود كه مطالعه نمايد در علوم بهتر است از عبادت كردن عابدى كه هفتاد سال عبادت كرده باشد. لوامع صاحبقرانی - فائدۀ أولى - جلد ۱، صفحه ۱۶ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
991017-Akhlagh-08-Tamhis.ir(1)(1).mp3
16.62M
🎧تدریس حدیث عنوان بصری ج۷ (: با نوای استاد محمد رضا عابدینی• 🌑از احادیث موجز ومفید که فحول علما به ان اهتمام میورزیدند. 📜علم آدم را حفظ نمیکند، باید به فهم رسید دعای مطالعه... هاشمیون شریف اند https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ۴۴_رفتار آخوند خراسانی (صاحب کفایه) در حوزه نقد و انتقاد علمی: ملامحمدکاظم خراسانی، فقیهی حکیم بود. وی بسیار خودساخته، خردورز و بردبار بود. از شاگردان برجسته میرزای شیرازی به شمار می آمد. شیخ محمدحرزالدین می نویسد: "میرزا ازمیان انبوه تلامذه برای مرحوم آخوند و محمدتقی شیرازی و خاقانی اهمیت بالاتری در نظر داشت".۱ میرزا، به شاگردان خود آموخته بود: اندیشه، با نقد و گفت وگو، تازه و شاداب می ماند و می تواند به حیات خود ادامه دهد. راهِ نشر اندیشه های ناب و به حاشیه راندن و از میدان به در کردن اندیشه های ناباب طرد و تفسیق دارندگان آن اندیشه ها نیست، بلکه باید با خرد ورزی و نقادی فضای روشنی را پدید آورد که افراد در فضای روشن، رشد می کنند و از اندیشه های ناباب دوری می گزینند. در پرتو ارزیابی و بررسی عالمانه نظریه ها، نظریه درست خود را می نمایاند. از این روی، روش تدریس آخوند، روشن گرانه و حقیقت جویانه بود و از هرگونه نفی و طرد به دور بود. انصاف و سعه صدر وی به حدی بود که موافق و مخالف را در یک ترازو می گذاشت. در نقل آرای دیگران، امانت دار بود. آرای دیگران را با همه جوانب و دلائل بیان می کرد، سپس به بررسی، نقد و رد و یا قبول آنها می پرداخت. آخوند خراسانی از ارکان درس میرزا در نجف بود. وی، نکته های تازه ای را در درس میرزا مطرح می کرد و سخنانش استاد را به تأمل، تکاپو و اندیشه وا می داشت.۲ بسیاری اشکالها و پرسش و پاسخهای علمی میان میرزا و آخوند، گاه چنان به درازا می کشیده که شِکوَه دیگران را بر می انگیخته است.۳ شیخ عبدالکریم حائری درباره این گفت و گو، گفته است: "آخوند سالی یک مرتبه به سامرا می آمد و در درس مرحوم میرزا شرکت می کرد. آخوند که اشکال می کرد، خیلی با مقدمات مطلب را بیان می داشت. ما می گفتیم دیگر مطلب میرزا بعد از این مقدمات قیمتی ندارد و باطل شد. بعد مرحوم میرزا که مشغول جواب می شد، دیگر حرف مرحوم آخوند، کانَّ اصلاً حرفی نبود. "۴ شیوه تدریس آخوند، همانندیهای بسیاری با استادش میرزا داشت. او خود درس را آغاز می کرد و تحقیق درباره موضوع مورد بحث را به پایان می برد، پس از آن به شاگردان میدان می داد گفته های وی را نقد کنند، سخن تازه خود را بدون دغدغه بر زبان آورند. سپس، با خونسردی بدانان پاسخ می داد. پیش از آخوند، طلاب کم تر در مجلس درس سخن می گفتند و مطلبی را بر زبان جاری می کردند. در درسها آن چه مجال طرح می یافت، منحصر بود به کتابهای گذشتگان، ولی آخوند، به آنها بسنده نمی کرد، در درس مطالب و تحقیقات نو مطرح می کرد. و این فکر شاگردان را باز می کرد و به جولان وا می داشت. و راه تفکر و اندیشه وری را باز می کرد و به افراد میدان می داد تا بیندیشند و سره از ناسره را جدا سازند و در نتیجه، جامعه علمی از رکود و سکون و جمود در می آمد و اندیشه ها به رشد و پویایی و حرکت در می آمدند و راه تولید علم و اندیشه گشوده می شد. اگر کسی به آخوند می گفت آقا این سخن شما غیرمشهور، است در پاسخ می گفت: "هر مشهوری اولش غیرمشهور بوده، اولش نادر بوده. شاید این حرف ما هم یک وقتی مشهور بشود، حالا تو بگو غیرمشهور، ولی احتمال وجیهی این حرف دارد یا نه؟ اگر دارد ما این را می گذاریم جزو احتمالات وجیهه. "۵ ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ۱_اسناد سیاسی دوران قاجاریه، ابراهیم صفایی، انتشارات بابک. ۲_اسناد مشروطیت، خاطرات و اسناد مستشارالدوله صادق، کوشش ایرج افشار، انتشارات فردوسی 1362. ش. ۳_ اوراق تازه یاب مشروطیت و نقش تقی زاده، به کوشش ایرج افشار، انتشارات جاویدان. تهران 1359. ش. ۴_ برگی ازتاریخ معاصر، (حیاه الاسلام فی احوال الملک العلام) آقا نجفی قوچانی، تصحیح ر. شاکری، نشر هفت، 1378. ش. ۵_ تاریخ انقلاب مشروطیت ایران، مهدی ملک زاده، انتشارات علمی، 1363. ش. https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
۴۵_والمعروف أن أحد اللامعین من تلامذته [۱] التقی به فی درس الشیخ صاحب الجواهر قبل أن یتعرف علیه وقبل أن یعرف الشیخ بین الناس [۲] وسأله سؤال امتهان واختبار عن سر تقدیم دلیل علی آخر جاء ذکرهما فی الدرس المذکور، فقال له: إنه حاکم علیه. قال: وما الحکومة؟ فقال له: یحتاج إلی أن تحضر درسی ستة أشهر علی الأقل لتفهم معنی الحکومة. ---------- معروف است كه يكى از شاگردانش (1) در درس شيخ صاحب جواهر پيش از آنكه شيخ را بشناسد و پيش از آنكه شيخ را در ميان مردم بشناسد (2) او را ملاقات كرد و از او سؤالى بي احترامى و امتحان كرد. درباره راز اقامه دلیل برای دیگری که در درس مذکور ذکر شد، به او گفت: این دلیل حاکم است. گفت: حکومت چیست؟ به او گفت: تو باید حداقل شش ماه در درس من شرکت کنی تا معنای حکومت را بفهمی. ________ [۱]: قیل: هو میرزا حبیب الله الرشتی. [۲]: العبارة فی ط الأولی هکذا: والمعروف: أن أحد عظماء تلامذته قبل أن یتعرف علیه وقبل أن یعرف الشیخ بین الناس التقی به فی درس الشیخ صاحب الجواهر. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. اصول الفقه - ۵ - الحکومة و الورود - مجلد ۲، صفحه ۲۲۲ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ (شرائع الاسلام فی مسائل الحلال والحرام) 1 المقدمة بسم الله الرحمن الرحیم اللهم إنی أحمدک حمدا یقل فی انتشاره حمد کل حامد، ویضمحل باشتهاره جحد کل جاحد، ویفل بغراره حسد کل حاسد، ویحل باعتباره عقد کل کائد، وأشهد أن لا إله إلا الله، شهادة أعتد بها لدفع الشدائد، واسترد بها شارد النعم الأوابد، وأصلی علی سیدنا محمد، الهادی إلی أمتن العقاید وأحسن القواعد، الداعی إلی أنجح المقاصد وأرجح الفوائد، وعلی آله الغر الأماجد، المقدمین علی الأقارب والأباعد، المؤیدین فی المصادر والموارد، صلاة تسمع کل غائب وشاهد، وتقمع کل شیطان مارد. وبعد فإن رعایة الإیمان توجب قضاء حق الإخوان، والرغبة فی الثواب تبعث علی مقابلة السؤال بالجواب، ومن الأصحاب من عرفت الإیمان من شأنه واستبنت الصلاح علی صفحات وجهه ونفحات لسانه، سألنی أن أملی علیه مختصرا فی الأحکام، متضمنا لرؤوس مسائل الحلال والحرام، یکون کالمفتی الذی یصدر عنه أو الکنز الذی ینفق منه. فابتدأت مستعینا بالله ومتوکلا علیه، فلیس القوة إلا به، ولا المرجع إلا إلیه وهو مبنی علی أقسام أربعة : ............................ خدایا، تو را می ستایم برای ستایشی که از گسترش آن کم می شود، ستایش هر حمیدی، و در شهرتش زایل می شود، و انکار هر ناسپاسی، و حسد هر حسودی تبخیر می شود، و مانند قرارداد هر دسیسه کننده ای حل می شود. مولای ما محمد، راهنمای قوی ترین عقاید و بهترین احکام، دعوت کننده به سوی موفق ترین مقاصد و محتمل ترین فواید، و خاندان باشکوه و سرافراز که بر اقوام و دوردست ها مقدم است، حامیان در منابع و منابع، دعایی که هر غایب و شاهدی را می شنود و هر شیطان وحشی را سرکوب می کند. پس از آن، پرورش ایمان، مستلزم ادای حقوق برادران است و میل به ثواب، مرا بر آن می دارد تا با پاسخ، و از اصحابی که ایمان به او را می شناختند و صلاح را بر ورق چهره و ثواب او اقتباس کرده اند، پاسخ دهم. از زبانش خواست خلاصه ای از احکام اعم از سر مسائل حلال و حرام را به او املاء کنم، او مانند مفتی است که از آن صادر می شود یا گنجی است که از آن خرج می شود. پس به استعانت از خدا و توکل بر او پرداختم، زیرا نیرویی جز او نیست و جز به او اشاره ای نیست و بر چهار بخش بنا شده است. https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
🔴بیان کتاب شرائع الاسلام مرحوم محقق حلی، شروع شد. انشاءالله که مفید استفاده باشد. مبلغ علم نافع باشیم...
❇️❇️ ۴۶_یکی از اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله می‌گوید: «روزی دیدم حضرت به اصحاب خود علم و حکمت بیان می‌کند. گفتم: ای پیامبر! آنچه را به یاران فرمودی، برایم تکرار کن. پیامبر گفت: آیا قلم و دوات همراه داری؟ گفتم: نه، حضرت گفت: قلم و دوات را از خود جدا مکن؛ خیر و برکت تا روز قیامت در دوات (نویسندگی) و قلم و اهل آن است. [۳] هرگاه انسان با ایمان از دنیا برود و یک برگ نوشته علمی سودمند باقی گذارد، آن نوشته فردای رستاخیز، حجابی شود بین او و آتش دوزخ». [۴] ---------- [۳]: . شرح آداب المتعلمین، ص ۱۱۲، به نقل از: حکایات برگزیده، ص ۲۶۶. [۴]: . بحارالانوار، ج ۲، ص ۱۴۴. https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ۴۷_روزی میرزای قمی با فتح علی شاه قاجار به حمام رفته بود. میرزا در حمام به شاه گفت: «کجاست لشکر و حشم شما؟ کجاست دولت و ثروت شما؟ » شاه گفت: «لشکر و دولت را که نمی شود به حمام آورد. » میزرا گفت: «اما من دولتم را به همراه دارم و آن علوم من است که در سینه دارم و همه جا تا قیامت همراه من هستند».[1] ---------- [1]: . ناصر باقری، حکایات علما با سلاطین، دفتر تبلیغات اسلامی، قم، ۱۳۷۱، چ ۱، ج ۱، ص ۸۶؛ لطیفه‌های آموزنده تاریخ، ص ۶۵. https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
991024-Akhlagh-09-Tamhis.ir(1)(1).mp3
14.33M
🎧تدریس حدیث عنوان بصری ج۸ (: با نوای استاد محمد رضا عابدینی• 🌑از احادیث موجز ومفید که فحول علما به ان اهتمام میورزیدند. 📜•تو که حقی نداری، آنچه که دادیم گرفتیم... •همانطور که تنها و بدون هیچ چیزی آمدی، همینگونه هم خواهی رفت. •عبودیت اینست که باید بفهمی مالک خداست، تو مالک نمیشوی پس در راه خدا انفاق کن و... https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
۴۸_فقهای معروف حله: ۱_محقق حلی ۲_علامه حلی ۳_جعفر بن نما حلی ۴_یحیی بن سعید حلی ۵_فخر الدین حلی ۶_ابن فهد حلی ۷_سید بن طاووس حلی ۸_احمد بن طاووس حلی ۹_ابن داوود حلی ۱٠_ابن ادریس حلی ⚫ما چند تن از این افراد را میشناسیم؟ حالات ورفتار این بزرگواران، هر کدام یک درس اخلاق عملی است. ................................. فقه وفقهای امامیه در گذر زمان، ص۱۴۸ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ۴۹_محقق سبزواری ذوق و قریحه خوبی در شعر داشته وبه فارسی شعر می گفته است. ابیات زیر از اوست: اگر لذت، ترک لذت بدانیـ دگر لذت نفس، لذت نخوانیـ هزاران در از خلق، بر خود ببندیـ گرت باز باشد، در آسمانیـ چنان میروی ساکن خواب در سر که میترسم از کاروان باز مانیـ وصیت همین است جان برادر *که اوقات ضایع مکن تا توانیـ(۱) ............................... الکنی والالقاب ج۳ص۱۶٠،روضات الجنات ج۲ص۶۸. https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
البته بعضی این اشعار را به سعدی نسبت داده اند. الله اعلم [غرض، مقصود از الفاظ بود]
https://EitaaBot.ir/poll/o2tenl 🔴نظر سنجی به نظر شما گزینه صحیح کدام است؟؟ خود را محک بزنیم. 3 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
ممنون از مشارکت دوستان جواب: محمد تقی مجلسی: مجلسی اول محمد باقر مجلسی: مجلسی ثانی سید عبدالله شبر: مجلسی ثانی محقق خوانساری: به همین نام شهرت دارد. . از جهت عقلی و عرفی چون مرحوم پدر، مجلسی اول هستند، به تبع محمد باقر به مجلسی ثانی مشهور شد. اما تنها دلیلی که ذکر میکنند برای مشهور شدن مرحوم شبر به مجلسی ثانی، کثیر التالیف بودن ایشان است. (اما لقب مرحوم شبر ابهام دارد، ثانیِ مجلسی پدر یا پسر؟) پس جواب درست همان مرحوم محمد باقر مجلسی رحمه الله میباشد. هدف این بود که بفهمیم گاهی لقب ها برای چندین نفر هست وباید اندکی تامل کرد. https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ۵٠_ ؟ ؟ ؟ آیا در نتیجه این علما برای ما حجت اند یا آیه و روایت؟ باید دو حالت را تصور کرد: ۱_شما دکتر رفته اید و وی به شما نسخه ای داده است وباید خودتان تهیه بفرمایید. ۲_شما دکتر رفته اید و دکتر به همراه شما میاید وحتی دارو هایتان را خودش متحمل میشود وتقدیم شما میکند. ؟ مورد اول مانند همان زمانی میماند که شما به روایت دسترسی دارید واز روایت استفاده میکنید. اما در مورد دوم هم چیزی غیر از روایت نیست، اما مسیر هموار تر است، چرا که منظور روایت به راحتی به شما گفته شده است. چرا که اعمال ورفتار علما همان اوامر ونواهی است که در روایت آمده است. البته بحث اجتهادِ مجتهد هم همینطور میباشد، چرا که او هم از روایت استفاده میکند اما نتیجه چندین وچندین روز کار را در طی یک پاراگراف به صورت خیلی واضح بیان میکند. یعنی در حقیقت همان روایت هست که در روز قیامت حجت است اما چه کسی من را زود تر به مقصد میرساند که امتثال امر مولی را انجام دهم؟ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
⭕به حول وقوه الهی بعد از معرفی کتاب شرائع الاسلام، وارد معرفی کتاب وسائل الشیعه خواهیم شد. https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2