eitaa logo
الکشکول
239 دنبال‌کننده
159 عکس
293 ویدیو
65 فایل
﷽ ✍️الکعبی 🌐عربي_فارسي
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
قراءة في معركة أحد(3): بداية المعركة ll الشيخ أحمد سلمان
9.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عم الأئمة 🎤الشاعر محمد الحرزي @kashkolka
جواهر_التاريخ_سيرة_الإمام_زين_العابدين_ع.pdf
12.6M
جواهر التاريخ سيرة الإمام زين العابدين عليه السلام ✍️شيخ علي الكوراني @kashkolka
قراءة_في_معركة_أحد_4_كيف_انقلبت_الموازين_ll_الشيخ_أحمد_wVxmGo5Hlrs.mp3
26.7M
قراءة في معركة أحد (4): كيف انقلبت الموازين؟ ll الشيخ أحمد سلمان 1442هـ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مدح خوانی مصطفی راغب دروصف امیرالمومنین وسید الوصیین علی(علیه السلام) ع
القصيدة الكوثريه الرادود محمد الحجيرات.mp3
6.46M
القصيدة الكوثرية 🎤الرادود:محمد الحجيرات الشاعر :سيد رضا الهندي 🔸️۷شعبان المعظم ولادت امیر المؤمنین علیه السلام به روایتی. @kashkolka
9.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸️مصباح في امريكا يشتغل منذ سنة١٨٩٩ميلادي الى الآن. 🔸️لامپ در آمریکا که از سال ۱۸۹۹میلادی کار میکنه تا الن 🌐کالیفرنیا،امریکا 🎤احمد مزین الشقیری(صحفي سعودي). @kashkolka
🟠زندگانی شخصی حضرت امام مهدی(عج): آیا حضرت صاحب‌الأمر (ع) همسر دارند و صاحب عائله و فرزند می‌باشند؟ اگر دارند كجا اقامت دارند و آیا آنها شناخته شده‎اند یا به‌طور ناشناس زندگی می‌كنند و كسی آنها را نمی‎شناسد؟ باید متذكّر بود كه جواب این پرسش، در هاله قدس غیبت امام (ع) قرار دارد و خفای امر امام (ع) كه یكی از نشانه‎ها و خصایص آن حضرت است، در پاسخ این سؤال نیز اثر می‎گذارد، لذا به طورتحقیق و یقین نمی‌توان به آن پاسخ داد، چون در این زمینه احادیث و روایات اطمینان‎بخشی در دست نداریم، یا اینكه به نظر حقیر نرسیده است؛ و اگر در عصر ائمّه علیهم‌السلام و در وقت صدور سایر روایات، این‌گونه پرسش‎ها مطرح شده باشد، شاید بعضی از روات احادیث، برای اینكه در جوهر مطلب دخالت نداشته‎اند، به حفظ و ضبط احادیث آن همّت نگماشته‎اند. بعضی از روایاتی هم كه در دسترس است با چشم‎پوشی از وضع سند و متون آنها، یا از جهت اختلاف نسخه یا غرابت متن، ضعف دارند. مانند روایت شیخ‌الطائفه شیخ طوسی قدس‌سره در كتاب الغیبه از مفضّل بن عمر از حضرت امام‌صادق (ع) روایت كرده كه اگرچه این جمله آن: «لَا یَطَّلِعُ عَلَى مَوْضِعِهِ أَحَدٌ مِنْ وُلْدِهِ وَلَا غَیْرِهِ»؛[1] «بر مكان ایشان هیچ‌كس، حتّی فرزندی از فرزندانش اطّلاع ندارد». كه با قطع نظر از مناقشه بعضی در آن، بر وجود فرزند برای آن حضرت دلالت دارد.  امّا الغیبه، نعمانی این جمله را چنین روایت كرده است: «لَا یَطَّلِعُ عَلَى مَوْضِعِهِ أَحَدٌ مِنْ وَلِیٍّ وَلَا غَیْرِهِ»؛[2] «از مكان ایشان هیچ‌كس حتّی دوستدارانشان نیز خبر ندارند». باوجوداین اختلاف، استناد به نقل الغیبه شیخ طوسی اطمینان‎بخش نیست؛ بلكه نقل الغیبه نعمانی از برخی جهات، مانند علوّ سند و لفظ حدیث، معتبرتر به نظر می‌رسد. بعضی از روایات، مثل خبر كمال‎الدّین انباری و خبر زین‎الدّین مازندرانی از جهت غرابت و ضعف ظاهری كه در متن آنهاست، قابل استناد نمی‌باشند. و بعضی دیگر، همچون فقرات برخی از «ادعیه و زیارات» نیز صراحت ندارند و قابل حمل بر عصر ظهور می‌باشند. علاوه‌براین، با فرض قبول دلالت، متعرّض خصوصیّات و تفصیلات نبوده، فقط به‌طور اجمال، اصل متزوّج‌بودن و فرزندداشتن آن حضرت را بیان می‌كنند. خلاصه سخن آنكه، اگرچه همسر و فرزندداشتن آن حضرت، محتمل است، امّا در بررسی اخبار و احادیث به حدیث معتبری كه موجب اطمینان باشد، و خصوصاً متضمّن تفاصیل این موضوع باشد نرسیدیم و دنبال‌كردن و تعقیب این موضوع هم لزومی ندارد. چنان‌كه وضع جناب خضر (ع) كه به‌اتّفاق شیعه و سنی در حیات است، و بنا بر تفاسیر،[3] همان بنده‎ای است كه در سوره كهف،[4] سرگذشت حضرت موسی (ع) با سرگذشت ایشان آمده است، از این جهات نیز بر ما نامعلوم است. همچنین وضع حضرت عیسی (ع) بااینكه زنده است، در این امور عادّی، از جهات متعدّد، نامعلوم است. بلكه وضع دجّال بنا بر قول آنان‌كه فعلاً او را زنده می‌دانند، و ابن‌صائد و ابن‌صیّاد كه مسلم در صحیح[5] و ترمذی[6] و ابوداوود[7] و ابن‎ماجه[8] هریك در سنن خود روایت نموده‎اند[9] از این جهات همه مجهول است؛ و باوجوداین، اهل‌سنّت به وجود آنها و حیات فعلی آنها معترف‌اند. _ [1]. طوسی، الغیبه، ص162. [2]. نعمانی، الغیبه، ص176؛ ر.ک: منتخب‌الاثر، تألیف نگارنده، ج2، ص237. [3]. طوسی، التبیان، ج7، ص65 – 67؛ طبرسی، مجمع‌البیان، ج6، ص367؛ سیوطی، الدرالمنثور، ج4، ص229. [4]. کهف، 65 – 82. [5]. مسلم نیشابوری، صحیح، ج8، ص189 – 194. [6]. ترمذی، سنن، ج3، ص351 – 353. [7]. ابوداوود سجستانی، سنن، ج2، ص321 – 322. [8]. ابن‌ماجه قزوینی، سنن، ج2، ص1353 – 1366. [9]. رجوع شود به: منتخب‌الاثر، تألیف نگارنده، ج2، ص273. 📚پاسخ به ده پرسش پيرامون امامت خصائص و اوصاف حضرت مهدی(عج)،آیت الله صافی گلپایگانی(ره)،ص:۷. @kashkolka
⭕️ما هو الدلیل القطعی على اعتبار ولادة علی الاکبر (ع) فی یوم الحادی عشر من شعبان؟ به چه دلیلی تاریخ ولادت حضرت علی اکبر(ع) به صورت قطعی در 11 شعبان تعیین شده است؟ 🔸لم تتعرض المصادر التاریخیة الاساسیة التی ترجمت لعلی الاکبر (ع) الى تاریخ حیاته کطبقات ابن سعد[1] و تاریخ الطبری[2] و کذلک کتاب" نفس المهموم للشیخ عباس القمی[3] لکن هناک طائفة من الباحثین کابن ادریس فی السرائر ذهبوا الى أن ولادته کانت فی إمارة عثمان[4] و قد قوّى هذه النظریة العلامة عبد الرزاق المقرّم و ذهب الى أن ولادته کانت سنة33 هجریة[5]. من هنا نعرف أن عمره الشریف کان یوم عاشوراء 27 عاماً و هذا یعنی أنه اکبر من الامام السجاد (ع) الذی کان عمره یوم عاشوراء 23 عاماً باتفاق الباحثین. اما بالنسبة الى یوم ولادته فلم یتعرض له احد من العلماء الا العلامة عبد الرزاق المقرم فی کتاب " مقتل الامام الحسین" و کتابه الآخر " علی الاکبر"[6] حیث صرح بانه ولد فی الحادی عشر من شعبان عام 33 هجریة[7]. و قد استند العلامة المقرم فی کلامه هذا الى کتاب مخطوط تحت عنوان "أنیس الشیعة" تألیف السید محمد عبد الحسین الجعفری الحائری، و لم یعلم المصدر الذی استقى منه صاحب "انیس الشیعة" هذه المعلومة. یقول العلامة الطهرانی صاحب الذریعة الى تصانیف الشیعة فی شأن کتاب " أنیس الشیعة": " الفه صاحبه عام 1241 هجری قمری و قد رتبه وفقا للاشهر القمریة مبتدئا بشهر ربیع الاول.[8] اتضح من خلال هذا أن المصار التاریخیة الاولیة لم تتعرض لیوم ولادته (ع) و ان المصدر الوحید الذی تعرض لذلک هو مؤلفات العلامة المقرم فقط. 🔰 در منابع اولیه تاریخی نظیر "طبقات ابن سعد"[1] و تاریخ طبری[2] وهمچنین در کتاب "نفس المهموم اثر شیخ عباس قمی "[3] که زندگی نامه علی بن الحسین را بیان کرده به تاریخ ولادت حضرت علی اکبر(ع) اشاره ای نشده است. اما عده ای مانند ابن ادریس در سرائر، تولد ایشان را در سالهای پایانی خلافت عثمان می دانند.[4] علامه عبدالرزاق مقرم، نیز با تقویت این نظریه،سال ولادت وی را 33 هجری قمری می داند که مطابق با نظر ابن ادریس است.[5] بر این اساس آن بزرگوار در روز عاشورا 27 ساله بوده که بزرگتر بودن ایشان نسبت به سن امام سجاد(ع) که در روز عاشورا 23 سال داشته‏اند و مورد اتفاق دانشمندان است، ثابت می شود. درباره زاد روز ولادت ایشان فقط در کتاب " مقتل الامام الحسین" تألیف علامه عبدالرزاق مقرم و کتاب دیگر وی به نام؛ "علی اکبر"[6] آمده است: "حضرت علی اکبر(ع) در 11شعبان سال 33 هجری متولد شد".[7] تمام کسانی که زادروزی برای حضرت علی اکبر نقل کرده اند از این دو کتاب استفاده کرده اند. مقرم نیز این تاریخ را از کتاب مخطوط " انیس الشیعة" تألیف سید محمد عبدالحسین جعفری حائری، نقل می کند. و ظاهراً مشخص نیست صاحب انیس الشیعة از چه منبعی نقل می کند. صاحب "الذریعة الی تصانیف الشیعة" در بیان ویژگیهای کتاب انیس الشیعه می گوید: این کتاب را مؤلف در سال 1241هجری قمری بر اساس ترتیب ماه های قمری و با شروع از ماه ربیع الاول نوشته است."[8] بنابراین؛ درباره زاد روز ولادت حضرت علی اکبر(ع) درمنابع تاریخی قرون اولیه که به دست ما رسیده چیزی بیان نشده است. و در روز ولادت ایشان به نقل علامه مقرم اکتفا شده است. —————— [1] الطبقات الکبری، ج 5، ص 163، [2] الطبری، تاریخ الطبری ، ج 11، صفحه 520 و 629، بیروت، دار التراث، 1387هجری قمری. [3] نفس المهموم"، ص 394(انتشارات مسجد جمکران) [4] الحلّی، ابن ادریس، محمد بن منصور بن احمد، السرائر الحاوی لتحریر الفتاوى، ج‏1، ص: 655، ناشر: دفتر النشر الاسلامی التابع لجماعة المدرسین، قم، 1410 ه ق، الطبعة الثانیة. [5] المقرم، عبدالرزاق، مقتل الامام الحسین، ص 256، انتشارات المکتبة الحیدریة، قم، 1383. [6] المقرم، علی الاکبر، ص 12. [7] المقرم، عبدالرزاق، مقتل الامام الحسین، ص 256. [8] الطرانی ،آقا بزرگ، الذریعة الی تصانیف الشیعة، ج2،ص 458، نشر اسماعیلیان، قم، 1408 🔴منبع سایت اسلام کوئست نت @kashkolka
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
المناظرة الكبرى حول: أصحاب العقبة بين و @kashkolka