🔴مهربانی امام هادی عليه السلام با سعید دربان متوکل:
از ابراهيم بن محمد طاهرى،گويد:متوكل بر اثر دمل و زخم بزرگ و عميقى كه در آورد،بيمار شد و نزديك مرگ رسيد و احدى جرأت نكرد ابزار آهنى به او نزديك كند و زخم او را عمل كند و مادرش نذر كرد،اگر خوب شد،پول بسيارى نزد ابو الحسن على بن محمد(عليهما السّلام)فرستد از مال خودش و فتح بن خاقان به او(يعنى متوكل)گفت:كاش مىفرستادى نزد اين مرد(يعنى امام دهم عليه السّلام)و از او پرسشى مىكردى بىاين نيست كه نزد او دستورى باشد كهوسيلۀ گشايش تو گردد،كسى نزد آن حضرت فرستاد و مرض او را شرح داد و فرستاده،اين دستور را آورد كه:از كسب گوسفند بگيرند و با گلاب حل كنند و بسايند(كسب را در كتب لغت به فشردۀ روغن تفسير كردهاند و مجلسى-ره-آن را پشكلهاى گوسفند دانسته كه زير پاى آنها ماليده و در هم مىشود)و بر آن دمل گذارند. چون فرستاده،دستور را آورد و به آنها گزارش داد،آن را به باد مسخره گرفتند.فتح گفت:به خدا او داناتر است بدان چه گفته و كسب را حاضر كرد و به دستور آن حضرت،كار كرد و آن را بر دمل گذاشت و متوكل را خواب گرفت و دردش آرام شد و سر باز كرد و آنچه در آن بود بيرون آمد و مژدۀ سلامتى او را به مادرش دادند،و ١٠ هزار اشرفى سر به مهر خودش براى امام(عليه السّلام)فرستاد، و متوكل از بيمارى خود بهبود كامل يافت.
و بطحائى علوى(محمد بن قاسم بن حسن بن زيد بن حسن(عليه السّلام)كه با پدر و جدش همه پشتيبان عباسيان بودند بر عليه ديگران از بنى هاشم-از مجلسى ره)نزد متوكل سخن چينى كرد كه پول و اسلحه براى آن حضرت مىفرستند و او به سعيد حاجب دستور داد كه شبانه به خانۀ آن حضرت يورش بر و هر چه پول و أسلحه نزد او يافتى برگير و براى من بفرست. ابراهيم بن محمد گويد:سعيد حاجب گفت:من شبانه به خانۀ آن حضرت رفتم و نردبان به همراهم بردم،سر بام رفتم و چون در تاريكى به يكى از پلكانها سرازير شدم نمىدانستم از كجا وارد خانه شوم،👈امام فرياد زد:اى سعيد،به جاى خود باش تا شمع بياورند براى تو،طولى نكشيد كه شمعى آوردند و من فرود آمدم،ديدم آن حضرت،جبه پشمينى پوشيده و كلاه پشمينى به سر نهاده و سجاده روى حصير برابر او است و ترديد نداشتم كه مشغول نماز بوده. به من فرمود:اين اتاقها در اختيار تو،من به همۀ اطاقها رفتم و باز رسيدم و چيزى نيافتم و يك كيسه اشرفى در خانۀ او بود كه مهر مادر متوكل بر سر آن زده بود و يك كيسۀ ديگرى هم سر به مهر بود و به من فرمود:اين جانماز را هم بازرسى كن،من آن را برداشتم و يك شمشير غلاف كرده و بىآرايش زير آن بود و آنها را برداشتم و نزد متوكل بردم و چون به مهر مادرش نگاه كرد او را خواست،نزد او آمد و يكى از خدمتكاران مخصوص به من گزارش داد كه مادرش به او گفت:در بيمارى تو من نذر كردم چون از تو نوميد شده بودم كه اگر سالم شدى،از مال خودم ١٠ هزار اشرفى براى او بفرستم و آنها را فرستادم و اين هم مهر من است كه بر كيسه است و كيسۀ ديگر را گشود و در آن چهار صد اشرفى بود و او يك كيسۀ ١٠ هزار اشرفى بر آنها افزود و به من فرمان داد كه آن را براى امام برم،من آنها را بردم و آن شمشير را با ٢ كيسه پرداختم و به آن حضرت گفتم:اى آقاى من:بر من سخت است اين مأموريت در بارۀ شما،در پاسخ فرمود:«به زودى بدانند آن كسانى كه ستم مى كنند به چه سرانجامى خواهند رسيد»(آيه آخر سوره شعراء).
📚الکافي ج ۱، ص ۴۹۹_٤٥٠.
(متن عربی)
♻️کانال الکشکول
@Kashkulkabi
هدایت شده از استاد مددی
میراث حدیثی امام هادی ع.pdf
334.9K
💠 میراث حدیثی امام هادی علیه السلام
🔰 تدوینی از چند گفتار از آیت الله سیداحمد مددی زیدعزه
متن کامل
🏠@ostadmadadi
انتشار با ذکر منبع لطفاً
هدایت شده از مهدی دهبان
شیعیان نباید از جن بترسند
نیاز به حرز نیست،ولایت حرز است
#امام_هادی
🔸 سهل بن یعقوب میگوید: روزی عرض کردم: مولای من! کتاب اختیارات ایام از حضرت صادق علیه السّلام به دستم رسیده که آن را حسن بن عبد اللَّه بن مطهر از محمّد بن سلیمان دیلمی و او از پدرش از حضرت صادق علیه السّلام در مورد هر ماه نقل کرده. اجازه میفرمایی خدمت شما بیاورم ملاحظه بفرمائید؟ فرمود: آری.
وقتی تصحیح نمودم و تقدیم کردم، عرض کردم: آقا! در بیشتر این روزها انسان از تصمیمی که دارد باز میماند زیرا از انجام کار در آن روز ترسانده شده، تقاضا دارم مرا راهنمایی فرمائید که در کدام مورد از این ایام از کار خودداری نمایم، زیرا گاهی احتیاج ضروری وادارم میکند که اقدام به کاری در مواقع ممنوع بکنم.
🔻حضرت فرمود: یا سهل! شیعیان ما به واسطه ولایت و ارتباطی که با ما دارند، در حصاری محکم و استوار هستند که اگر در دل دریاهای ژرف و بیابانهای دور و دراز، در میان درندگان و گرگها و دشمنان #جن و #انس بروند، به واسطه ولایت ما در امان هستند. بر خدا توکل کن و ولایت خویش را نسبت به ائمه طاهرین علیهم السلام پاک و خالص گردان، هر کجا مایلی برو.
✅الْفَحَّامُ، قَالَ: حَدَّثَنِي أَبُو الْحَسَنِ الْمَنْصُورِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنِي أَبُوالسَّرِيِّ سَهْلُ بْنُ- يَعْقُوبَ بْنِ إِسْحَاقَ، الْمُلَقَّبُ بِأَبِي نُوَاسٍ الْمُؤَذِّنُ، فِي الْمَسْجِدِ الْمُعَلَّقِ فِي صَفِّ شَنِيفٍ بِسُرَّمَنْرَأَى، قَالَ الْمَنْصُورِيُّ: وَ كَانَ يُلَقَّبُ بِأَبِي نُوَاسٍ لِأَنَّهُ كَانَ يَتَخَالَعُ وَ يُطِيبُ مَعَ النَّاسِ وَ يُظْهِرُ التَّشَيُّعَ عَلَى الطَّيْبَةِ فَيَأْمَنُ عَلَى نَفْسِهِ، فَلَمَّا سَمِعَ الْإِمَامُ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) لَقَّبَنِي بِأَبِي نُوَاسٍ، قَالَ: يَا أَبَا السَّرِيِّ، أَنْتَ أَبُو نُوَاسٍ الْحَقُّ، وَ مَنْ تَقَدَّمَكَ أَبُو نُوَاسٍ الْبَاطِلُ.
قَالَ: فَقُلْتُ لَهُ ذَاتَ يَوْمٍ: يَا سَيِّدِي، قَدْ وَقَعَ لِي اخْتِيَارُ الْأَيَّامِ عَنْ سَيِّدِنَا الصَّادِقِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) مِمَّا حَدَّثَنِي بِهِ الْحَسَنُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُطَهَّرٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَيْمَانَ الدَّيْلَمِيِّ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ سَيِّدِنَا الصَّادِقِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) فِي كُلِّ شَهْرٍ فَأَعْرِضُهُ عَلَيْكَ. فَقَالَ لِي:
افْعَلْ، فَلَمَّا عَرَضْتُهُ عَلَيْهِ وَ صَحَّحْتُهُ، قُلْتُ لَهُ: يَا سَيِّدِي، فِي أَكْثَرِ هَذِهِ الْأَيَّامِ قَوَاطِعُ عَنِ الْمَقَاصِدِ لِمَا ذُكِرَ فِيهَا مِنَ النَّحْسِ وَ الْمَخَاوِفِ، فَتَدُلُّنِي عَلَى الِاحْتِرَازِ مِنَ الْمَخَاوِفِ فِيهَا، فَإِنَّمَا تَدْعُونِي الضَّرُورَةُ إِلَى التَّوَجُّهِ فِي الْحَوَائِجِ فِيهَا.
فَقَالَ لِي: يَا سَهْلُ، إِنَّ لِشِيعَتِنَا بِوَلَايَتِنَا عِصْمَةً، لَوْ سَلَكُوا بِهَا فِي لُجَّةِ الْبِحَارِ الْغَامِرَةِ وَ سَبَاسِبِ الْبَيْدَاءِ الْغَائِرَةِ، بَيْنَ سِبَاعٍ وَ ذِئَابٍ، وَ أَعَادِي الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ، لَأَمِنُوا مِنْ مَخَاوِفِهِمْ بِوَلَايَتِهِمْ لَنَا، فَثِقْ بِاللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ)، وَ أَخْلِصْ فِي الْوَلَاءِ لِأَئِمَّتِكَ الطَّاهِرِينَ، وَ تَوَجَّهْ حَيْثُ شِئْتَ، وَ اقْصِدْ مَا شِئْتَ...
📚الأمالي ج 1 ص 276
بحث حرز و طلسم و جن و روح و ذکر و ورد.... حربه جدید دشمن برای زمین زدن شیعه است لطفا به آن دامن نزنید.
آنچه اهل بیت ع فرمودند، نصب العین ماست.
@dehban_ir
هدایت شده از کانال | علی محمدی هوشیار
35.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شرط بندی برای زمان ظهور
✍علی محمدی هوشیار
ایشان تلاش دارد تا کنار بیان مسائل فقهی، به مسائل اعتقادی نیز اشاره ای داشته باشد و این روش پسندیده ای است.
اما باید توجه داشته باشند که:
👤اولاً آنکه بر سر زمان ظهور شرط می بندد، طبق روایات «کذب الوقاتون» دروغ گفته و مرتکب گناه شده است و باید به این مسأله متوجه بوده و چنین چیزهایی را ترویج نکنند.
👤ثانیاً آیه إنهم یرونه بعیداً و نراه قریباً، اشاره به دور و نزدیک بودن قیامت ندارد، زیرا اساسا کفار باوری به قیامت نداشتند تا آن را دور ببینند. بلکه اشاره به محال و ممکن بودن قیامت دارد که در باور آنان، قیامت محال و نشدنی است و از باور الهی، قیامت ممکن و شدنی است. پس وقتی این آیه برای ظهور امام تشبیه می شود، به معنای دور و نزدیک بودن ظهور نیست، بلکه اعتراض به کسانی که است که ظهور امام را پس از یک عمر طولانی غیرممکن میدانند، یا حتی اعتراض به کسانی است که اصل مهدویت و ظهور را منکر هستند.
@ali_m_hoshyar
هدایت شده از کانال | علی محمدی هوشیار
تذکری دیگر به کانالی دیگر
لطفا در انتشار سخنان و پست ها دقت لازم را داشته باشید. بازی در پروژه سازی ترس به صلاح دین و نظام نیست.
این سخنان بدون سند را منتشر نکنید...
طبق کدام سند عقلی و نقلی میگویید که با درگذشت علماء، شیاطین و جنیان آزاد شده اند؟!
#سواد_رسانه_ای
@ali_m_hoshyar
هدایت شده از ذوالفقار المغربی به فارسی
31.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جهل عمر بن الخطاب به دین وفتوا دادن بدون علم او
🌐عربی با زیرنویس فارسی
🎤 ذوالفقار المغربی(مستبصر اهل مراکش)
🔅ببینید و انتشار دهید
@zoalfgaralmagrbi
May 11
🔴در جستجوی پدر معاویه ابن هند🧐:
این سه گزارش مرور کنیم
🔻گزارش اول:
«و كان معاوية يعزي إلى أربعة: إلى مسافر بن أبي عمرو ،و إلى عمارة بن الوليد و إلى العباس بن عبد المطلب، و إلى الصباح مغن أسود كان لعمارة. قالوا: كان أبو سفيان دميما قصيرا، و كان للصباح عسيفا لأبي سفيان شابا و سيما، فدعته هند إلى نفسها.»
🔰و معاويه به چهار نفر منسوب میشد:مسافر بن أبي عمرو و عمارة بن الوليد وعباس بن عبد المطلب!و صباح که مطرب سیاه پوست عمارة بود.
وگفتند:که ابو سفيان کوتاه قد و زشت رو بود و صباح جوان خوش هیکل بود لذا هند با او رابطه برقرار کرد(۱).
🔻گزارش دوم:
قال سبط ابن الجوزي الحنفي نقلا عن كتاب المثالب للكلبي النسابة و المورخ الشهير:أن معاوية كان يقال أنه من ثلاثة من قريش عمارة بن الوليد بن المغيرة المخزومي ومسافر بن أبي عمرو وأبي سفيان وهؤلاء كانوا ندماء أبي سفيان وكان كل منهم يتهم بهند.
🔰سبط بن الجوزي حنفی بنقل از کتاب المثالب کلبی گويد:در مورد معاویه میگفتن او از سه نفر از قریش هست عمارة بن وليد بن مغيرة مخزومي ومسافر بن أبي عمرو وأبو سفيان
و اینها ندیمان ابو سفیان بودن و همشون متهم به رابطه با هند بودن(۲).
🔻گزارش سوم:
أما مسافر بن أبي عمرو فقال الكلبي عامة الناس على ان معاوية منه لأنه كان أشد الناس حبا لهند فلما حملت هند بمعاوية خاف مسافر ان يظهر انه منه فهرب الى ملك الحيرة و هو هند بن عمرو فاقام عنده ثم ان أبا سفيان قدم الحيرة فلقيه مسافر و هو مريض من عشقه لهند و قد سقى بطنه فسأله عن أهل مكة فاخبره و قيل ان أبا سفيان تزوج هندا بعد انفصال مسافر عن مكة فقال له أبو سفيان اني تزوجت هندا بعدك فازداد مرضه...
ثم مات مسافر من عشقه لهند.
🔰و اما مسافر بن أبي عمرو کلبی(مورخ ونسابه شهیر)عموم مردم بر آنند که معاویه از او است چون او بیشتر از همه هند را دوست داشت و وقتی که هند بمعاویه باردار شد مسافر ترسید که معلوم بشه بچه از او هست لذا فرار کرد پیش پادشاه حیره یعنی هند بن عمرو و پیش او ماند پس از مدتی ابوسفیان به حیره آمد مسافر با او ملاقات کرد در حالی که مسافر بیمار بود از عشق هند و بیماری استسقاء گرفته بود از ابوسفیان در مورد اهالی مکه پرسید بهش گفت ،وگفته میشه که ابو سفيان بعد سفر مسافر از مکه با هند ازدواج کرده بود ،ابو سفيان بهش گفت با هند بعد رفتنت ازدواج کردم مسافر بخاطر این خبر بیماریش شدیدتر شد و از عشق هند مرد(۳).
💠نتیجه:برا فرد مد نظر پدر مشخص پیدا نشد ومحصول مشترک هست🫢 فقط یک مادر فاحشه جگر خوار داشت.
___
۱_ربیع الابرار زمخشری /ج ۴ ص ۲۷۵ و ۲۷۶، شرح نهج البلاغة ابن ابی الحدید / ج ۱ ص ۳۳۶
۲_تذكرة الخواص ،سبط ابن الجوزي ،تحقيق:الدكتور عامر النجار،ص٤٧٣،الناشر: مكتبة الثقافة الدينية.
۳_تذكرة الخواص ،سبط ابن الجوزي ،تحقيق:الدكتور عامر النجار،ص۴۷۴،الناشر: مكتبة الثقافة الدينية؛الاغانی،الاصفهانی،ج۹،ص۳۷،ناشر: دار إحياء التراث العربي.
♻️کانال الکشکول
@Kashkulkabi
هدایت شده از ذوالفقار المغربی به فارسی
13.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻پاسخ به شبهه عثمان خمیس عالم سلفی کویتی در مورد ولادت حضرت امیر المؤمنین علیه السلام در کعبه که محل بت ها بود
🌐عربی با زیرنویس فارسی
🎤دکتر عدنان ابراهيم الغزاوی(نویسند و استاد دانشگاه سنی مذهب)
🔅ببینید و انتشار دهید
@zoalfgaralmagrbi
هدایت شده از کانال | علی محمدی هوشیار
روش تطبیق گرایان در مهدویت
✍علی محمدی هوشیار
یکی از روش های اشتباه و مرسوم در فهم تطبیق گرایان، ترکیب و ممزوج کردن روایات شیعه و #سنی در مسأله مهدویت است.
اگرچه مسأله مهدویت یکی از موضوعات بنیادین در باور شیعه و سنی بوده و دارای نقطه اشتراک بسیاری می باشند، اما در کنار آن، دارای افتراقات و تفاوت های قابل توجهی می باشند که ترکیب یا ممزوج کردن این دو دسته از روایات، بهویژه در بحث مهدویت، با چالشها و آسیبهای فراوانی همراه می باشد.
یکی از آسیب های مورد نظر در این روش؛ ایجاد اختلاف در فهم ویژگیها و علائم ظهور امام مهدی علیه السلام است.
باید توجه داشت که جغرافیای ظهور در شیعه و سنی تفاوت های اساسی دارند و نیز درباره زمان و مکان ظهور امام مهدی علیهالسلام و ویژگیهای دوران غیبت و نوع ظهور نیز، اختلافات اساسی دارند.
از سویی؛ ترکیب روایات شیعه و سنی در خصوص مهدویت، ممکن است منجر به تحریف یا نادیده گرفتن تفاوتهای مهم در منابع روایی و متنی گردد.
در مذهب شیعه، روایات مربوط به مهدویت عمدتاً از منابع اهل بیت علیهمالسلام استخراج میشود که دارای ویژگیهای خاصی هستند، در حالی که منابع اهل سنت، برخی روایات مهدویت را از افرادی همچون؛ ابوهریره، ارتاة، کعب الاحبار و نظائر آنان که مستقلاً درباره ملاحم و فتن سخن گفته اند نقل کرده و یا از زاویهای متفاوت بیان می کنند که مابإزای آن در دستگاه روایی شیعه موجود نیست.
اگر این روایات بدون در نظر گرفتن تفاوتهای متنشناسی و سندشناسی ترکیب شوند، ممکن است به تفاسیر نادرست یا ناتمام از مهدویت منجر شود.
طبیعتاً نتیجه این ترکیب و خلط بین روایات شیعه و سنی در مسأله مهدویت، به جهت نشانه سازی ها، منجر به سردرگمی و تردید در میان شیعیان می شود.
✅در این مجال می توان به دو گروه از تطبیق گرایان اشاره کرد:
گروه اول: کسانی که حوادث را به طور دقیق با روایات تطبیق می کنند.
گروه دوم: کسانی که با خلق واژگانی همچون؛ کلنگ زنی آخرالزمان و مانند آن، به تطبیق علائم با حوادث دامن می زنند.
🗣در بیان هر دو گروه، ترکیب روایات شیعه و سنی مشهود است که با این روش در سناریوی مهدویت شیعه ایجاد انحراف می نمایند.
@ali_m_hoshyar
May 11