eitaa logo
استاد مددی
3.3هزار دنبال‌کننده
67 عکس
94 ویدیو
72 فایل
نشر نکات علمی آیت الله سید احمد مددی (زیدعزه) در موضوعات فقه و اصول، تاریخ، کتابشناسی، رجال و... این کانال ارتباط رسمی با بیت معظم له نداشته و توسط یکی از شاگردان ایجاد شده است. ارتباط با مدیر کانال: @yahyaab
مشاهده در ایتا
دانلود
توقیعات حمیری عبدالله بن جعفر حمیری از بزرگان و اجلاء اصحاب است. وفاتش نزدیک زمان مرحوم کلینی است. ظاهرا کلینی از ‏ایشان نقل نمی‌کند، نمی‌دانیم چرا اما پسر ایشان، محمد بن عبدالله از مشایخ کلینی است. بنابراین عبدالله بن جعفر ‏حمیری نام پدر است و محمد نام پسر است. کتاب قرب الاسناد متعلق به پدر است اما توقیعات حمیری از حضرت بقیة ‏الله(ع) متعلق به پسر است. این توقیعات، تقریبا تا آنجایی که ما می‌دانیم آخرین تولید علم در قم است و آخرین موردی ‏است که قمی‌ها از امام معصوم(ع) نقل کردند. ابتدای تولید علم در قم، اجداد احمد اشعری که به مدینه آمدند از امام ‏صادق(ع) نقل کردند، بعدها عده‌ای از امام حضرت رضا(ع) و حضرت جواد(ع) نقل کردند و الا قمی‌ها بیشتر تنقیح ‏میراث علمی کردند. ‏ به هر حال «کتبت الی الرجل»، مراد از رجل حضرت هادی(ع) است. مجموعه سوالاتی را نوشته به حضرت هادی(ع) ‏و حضرت جواب دادند.‏ مسائل الرجال مرحوم ابن ادریس در بخش مستطرفات از کتاب السرائر کتاب مسائل الرجال از امام هادی (ع) را می آورد: «و من ذلك ‏ما استطرفناه من كتاب مسائل الرجال‏ و مكاتباتهم مولانا أبا الحسن علي بن محمد بن علي بن موسى بن جعفر بن ‏محمد بن علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب ع و الأجوبة عن ذلك‏» السرائر الحاوي لتحرير الفتاوي (و ‏المستطرفات)، ج‏3، ص: 581.‏ چون در غالب توقیعات دارد که کتبتُ إلیه، برخی ملتفت نشدند این إلیه یعنی امام هادی (ع) و گفتند: توقیع معلوم ‏نیست و مثلا مضمر است. اینها توقیعاتی است که به امام هادی سلام الله علیه شده و این توقیعات خیلی تاثیرگذار ‏است، انصافاً اگر کار مستقلی روی این جهت بشود خیلی خوب است.‏ از دیگر توقیعات، مسائل محمد ابن علی ابن عیسی است؛ البته شرح آن و تصحیح اسم و... بماند...‏ ‏6.‏ تفسیر مرحوم ابن شهر آشوب در کتاب معالم العلما اسم افرادی را می برد، کتاب هایی را هم نسبت می دهد که قبل از ایشان ‏نسبت داده نشده، گاهی کتاب های عجیب غریبی را نسبت می دهد، به الحسن بن خالد البرقي (که عموی برقی پسر ‏می شود و برادر محمد) تفسیری از امام هادی (ع) در 120 جلد نسبت می دهد که جای دیگر هم غیر از این کتاب ‏نیامده! «تفسير العسكري من إملاء الإمام (ع) مائة و عشرون مجلده‌» یک تفسیر از امام در 120 جلد خیلی حرف ‏عجیب غریبی است. از این شخص، در کتب ما یک نیم سطر روایت نقل نشده، فضلاً عن 120 جلد!‏ مرحوم حاج شيخ آقا بزرگ هم احتمال دادند که اين تفسير امام عسکری (ع) همان تفسير حسن بن خالد برقی است ‏ليکن بين اين دو بزرگوار اشتباه شده، اما اين کتاب که ربطی به امام هادی (ع) ندارد. يعنی اين کتاب که واضح است که ‏نوشته خدمت امام عسکری (ع) رسيديم و اسم حسن بن خالد برقی در آن نيامده اصلاً ! علاوه براین همين تفسیر هم ‏که الآن ناقص است تکميل بشود 120 جلد نمی شود.‏ 🏠@ostadmadadi
💠 میراث حدیثی امام هادی علیه السلام (3) 🔰 تدوینی ‏ از چند گفتار از آیت الله سیداحمد مددی زیدعزه ‏4.‏ رساله جبر و تفویض رساله ای است منسوب است به امام هادی (ع) به اهل اهواز در نفی جبر و تفويض، اين رساله منحصراً در کتاب تحف ‏العقول آمده است (در الاختصاص هم آمده است). امام در آنجا مصادر تشريع، یعنی کتاب و سنت را به همراه اجماع ‏مسلمين مطرح می کنند. شواهد تقيه در این روايت زیاد است، مضافاً به ضعف سند. عنوانش چنین است:‏ ‏«و روي عن الإمام الراشد الصابر أبي الحسن علي بن محمد ع في طوال هذه المعاني‏ رسالته ع في الرد على أهل الجبر و التفويض و إثبات العدل و المنزلة بين المنزلتين‏ »‏ حضرت در این رساله تمسک به اجماع می کنند: ‏ ‏«قَدِ اجْتَمَعَتِ الْأُمَّةُ قَاطِبَةً لَا اخْتِلَافَ بَيْنَهُمْ أَنَّ الْقُرْآنَ حَقٌّ لَا رَيْبَ فِيهِ عِنْدَ جَمِيعِ أَهْلِ الْفِرَقِ وَ فِي حَالِ اجْتِمَاعِهِمْ مُقِرُّونَ ‏بِتَصْدِيقِ الْكِتَابِ وَ تَحْقِيقِهِ مُصِيبُونَ مُهْتَدُونَ وَ ذَلِكَ بِقَوْلِ رَسُولِ اللَّهِ ص لَا تَجْتَمِعُ أُمَّتِي عَلَى ضَلَالَةٍ فَأَخْبَرَ أَنَّ جَمِيعَ مَا ‏اجْتَمَعَتْ عَلَيْهِ الْأُمَّةُ كُلُّهَا حَقٌّ هَذَا إِذَا لَمْ يُخَالِفْ بَعْضُهَا بَعْضا»‏ ما تحلیل ریشه های اجماع را از زمان اهل بیت (ع) شروع کردیم. تمسک به این حدیث «لَا تَجْتَمِعُ أُمَّتِي عَلَى ضَلَالَةٍ» ‏خیلی عجیب است، البته اجماع را معنا می کند که کل امت اسلامی (شیعه و سنی) باید هم نظر باشند، مثل قبول ‏داشتن قرآن، البته به شرطی که دین داشته باشند «عِنْدَ جَمِيعِ مَنْ يَنْتَحِلُ الْإِسْلَامَ مِمَّنْ يَعْقِلُ عَنِ اللَّه‏». تعبیر «وَ قَدِ ‏اجْتَمَعَتِ الْأُمَّةُ قَاطِبَةً لَا اخْتِلَافَ بَيْنَهُم‏»، مشابه تعبیر در حدیث عمربن حنظله است: «يُتْرَكُ الشَّاذُّ الَّذِي لَيْسَ بِمَشْهُورٍ ‏عِنْدَ أَصْحَابِكَ فَإِنَّ الْمُجْمَعَ عَلَيْهِ لَا رَيْبَ فِيه‏ » (الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص: 67). در این متن نیز مثل زیارت ‏غدیریه به آیات ارجاع می دهند.‏ ‏5.‏ توقیعات یکی از کتاب هایی که در آن زمان نسبتا در توقیعات ائمه بیش از بقیه شهرت داشته مجموعه توقیعاتی بوده که از امام ‏هادی بوده، من عرض کردم انصافا خود علمای شیعه هم در این جهت کوتاهی دارند، فضلا عن دیگران. اگر مجموعه ‏آن چه که از امام هادی مخصوصا در این توقیعات رسیده خیلی مطالب علمی عجیبی دارد، فراوان، خیلی نکات خاصی ‏دارد. ما در بین ائمه متاخر بیشترین امامی که از او توقیع داریم حضرت هادی سلام الله علیه است و خیلی چاره ساز و ‏کار ساز هم ‏هست. به عنوان مثال در مساله رویت هلال سه روایت از امام هادی داریم که خیلی تاثیرگذار است و جمیع ‏مشاکل را حل می کند، لکن چون در کتاب وسائل یک جا نیاورده و جمع نشده، درست فهمیده نشده است. ‏ خیلی خوب است اگر خداوند توفیق بدهد یک مجموعه ای از توقیعات امام هادی و زیارات ایشان وکلمات ایشان جمع ‏آوری بشود، خیلی فوق العاده می شود.‏ محمدبن عیسی بن عبید ‏ مقدار زيادی از ميراث های بغداد توسط ايشان به قم آمد، لذا طبق شواهد موجود احتمال می دهم ايشان در سفری به ‏ايران، به ری و به قم آمده است. در اين سفر عده ای از استفتائها را جمع کرده است؛ مخصوصاً آنچه که ما بيشتر در ‏روايات ايشان ديديم استفائات امام هادی(ع) است.‏ در زمان ما متعارف، استفتائات، چاپ می شود؛ در زمان سابق، مسائلی را که از ائمه (ع) می پرسيدند به صورت استفتاء ‏و جواب می گرفتند، عده ای از علما اينها را جمع کردند اسم آنها را گذاشتند: «اسئلة الرجال و اجوبتها». در کتاب ‏نجاشی چند کتاب به اين اسم می بینید؛ «مسائل الرجال الی ابی الحسن الثالث و اجوبتها». يکی از آنها کار همين ‏جناب آقای محمد بن عيسی است. ما الآن مقدار زيادی روايات داريم: «محمد بن عيسی عن فلان، قال کتب اليه»، آن ‏‏«اليه» بر می گردد به امام ابی الحسن الثالث (ع)، يعنی امام هادی.‏ محمد بن عیسی عبیدی یقطینی را ابن الولید شبهه می کند، شاید ابن الولید دیده ایشان مثلاً سال دویست و هشتاد ‏است، از سال صد و هشتاد هم خبر می‌دهد! خیلی غیر طبیعی است! گفته بعید است این مقدار عمر طولانی داشته باشد ‏که هم استفتائات زمان امام عسکری(ع) را جمع کرده باشد و هم از شخصی به نام یاسین الضریر از حریز نقل ‌کند؛ ‏خیلی عجیب است! یا از علی بن یقطین که عموی پدرش است نقل می کند. علی بن یقطین وفاتش زمان موسی بن ‏جعفر(ع) است؛ یعنی محمد بن عیسی می بایست، امام موسی بن جعفر(ع) را درک کرده باشد. بنابراین برخی شواهد، ‏شبهه ابن الولید را تقویت می کند. آقایان همگی ذهنشان رفته روی نقل محمد بن عیسی عن یونس؛ اشکال اصلی این ‏نیست. ‏
میراث حدیثی امام هادی ع.docx
34.4K
💠 میراث حدیثی امام هادی علیه السلام 🔰 تدوینی ‏ از چند گفتار از آیت الله سیداحمد مددی زیدعزه متن کامل 🏠@ostadmadadi نقل با ذکر منبع لطفاً
کتابشناسی ❇️توحید مفضل در کتابخانه های دنیا رساله های بسیاری هست که به افراد نسبت داده شده و ثابت هم نیست. الان رسائل زیادی، حدود هشت ‏رساله ‏به مفضل بن عمر نسبت داده اند که چاپ شده، یکی هم رساله توحید مفضل است که اگر اضافه کنیم نه تا می شود. ‏ توحید مفضل در فهرست نجاشی هم نیامده است؛ ایشان نوشته کتاب فکِر چون یک قسمت از کتاب توحید اینگونه است که فَكِّرْ يَا ‏مُفَضَّل‏ ...، آقای خوئی و دیگران گفتند: این فَکر همان توحید مفضل است و إلا به اسم توحید در ‏کتاب نجاشی نیامده است.‏ ‏احتمال می دهم این کتاب در قرن 4 در ایام خلافت فاطمیین مصر نوشته شده باشند. لسان ‏این کتاب لسان علوم تجربی است. از ‏سالهای 200 علوم غربی ترجمه شد به جهان اسلام و اخذ و رد. در میان فرق اسلامی فرقه ای که خیلی به علوم طبیعی اعتناء داشت ‏اسماعیلی ها بودند. جابر بن حیان که می گویند پدر علم شیمی است، نیز گفته شده ‏اسماعیلی بوده است.‏ قبل از 298 تا 150 سال تاریخ اسماعیلی ها ابهام دارد چون ائمة آنها در این بازه زمانی ائمة ستر هستند و باعث شد که شیعه و عامة در ‏نسب اساعیلی ها طعن بزنند که این ها از سادات نبودند و اثار روایی آنها موجود نیست. از زمان محمد بن اسماعیل آغاز می‌شود و تا ‏دوران عبیدالله مهدی نیز ادامه دارد. ‏رساله ای هست به ‏اسم رسائل «اِخوان الصّفا و خُلّان الوَفا» در قرن 3 که هنوز ریاضی و فیزیک و ‏‏.. در دنیای اسلام جا نیفتاده بود، هرچند ترجمه شده بود ‏ولی جا نمی افتاد. اسم های مؤلفین این رسائل را مخفی نگه می¬داشتند و یا ‏اسم رمزی می گذاشتند؛ رساله اخوان الصفا نیز از همین گروه بود و ‏این رسائل را به آنها نسبت دادند. اسم پنج نفر ‏از مولفین رسائل ‏اخوان الصفا در کتب اسماعیلیه آمده است و در کتب تاریخ نیست.‏ ‏ اسماعیلیه معتقدند که اخوان الصفا را ائمه ستر نوشته اند. بعد از ‏گرفتن مصر ‏خلافتشان قوی بود و خلافت بغداد را کاملا می لرزاند، یکی از نقاط قوتشان اهتمامشان به فیزیک و امثال آنها بود و لذا ‏احتمال ‏می دهم که توحید مفضل را همین ها جعل کرده باشند. یکی از آقایان بزرگوار هم به نظرم دل خوش بودند که گفتند: ما ‏باید ‏افتخار کنیم که اسم ارسطو را معصوم برده است!‏ اگر کتاب را علان کلینی نقل کرده ‏باشد احتمال دارد متعلق به بعد از تأسیس دولت فاطمی هم باشد. اسماعیلی ها شیعه ‏هایی بودند که ‏تحرک سیاسی داشتند، از علان کلینی به عنوان یک چهره سیاسی و فعال سیاسی نام برده می شود. اگر در دولت فاطمی ها باشد به مراتب ‏کارش مشکل تر می شود و اگر متعلق به ائمه ستر باشد علت جهالت روشن می شود اجمالا.‏ اندلسی ها هم اموی بودند (در آن زمان سه حکومت رسمی مهم بود: ‏فاطمیون مصر، بغداد و اموی ها در اندلس.) در سال 378 هجری ‏به نام حضرت زهرا سلام الله علیها مسجد جامع الازهر را ‏ساختند و مدت های در آن جلسات درس تشکیل می شد و بعدا عنوان ‏حوزوی گرفت و بعدها جامع الازهر یک بخش علوم درست ‏کرد و اسمش جامعة الازهر گذاشتند و حدود 70 سال قدمت دارد. چیزی ‏که فاطمی ها درست کردند جامع الازهر است که مسجد ‏جامع بود نه جامعة و دانشگاه.‏ مرحوم مفضل بن عمر در خط غلو به عنوان یک رمز حساب ‏می شدند و از حالت شخص خارج شده بودند؛ اگر مطلب غلو آمیزی می ‏خواستند بگویند به مفضل نسبت می دادند. کتاب «الهفت و الأظلة يا الهفت الشريف» این ‏کتاب را مرحوم شیخ مفید هم داشته اند. اسم ‏کتاب را « الأشباح و الاظلة » نیز گفته اند. در این کتاب نیز مطالب بی اساسی را به مفضل نسبت داده اند ‏از جمله اینکه مفضل قائل به ‏تناسخ بوده است! در همین کتاب نسبت داده اند که روز عاشوراء جبرئیل رفت پیش عمر سعد و گفت: اترید ‏تقتل رب السماوات و ‏الارض...!‏ خود مفضل فی نفسه خیلی در نقل کلام دقیق نیست، بعد از او دروغ هم به او نسبت داده اند.‏ 🏠@ostadmadadi
اصالة البرائة یا قاعدة البرائة-استاد سید احمد مددی دام ظله.pdf
258K
أصالة البرائة یا قاعدة البرائة آیت الله سید احمد مددی دام ظله 🏠@ostadmadadi
💠 المناقشه فی اسانید الکافی حرفه العاجز.‏ من از آقای بجنوردی شنیدم که از آقای نائینی نقل می کند: المناقشه فی اسانید الکافی حرفه العاجز.‏ البته عملاً کل کافی را قبول نمی کنند. به آقای بجنوردی عرض کردم که در فقه اگر در کتب اربعه باشد قبول می کنید هرچند به ‏اخباری ها اشکال کردند. مراد مرحوم نائینی از عاجز این است که کسانی که قدرت اصولی قوی ندارند به رجال روی می ‏آورند. عاجز یعنی کسی که قواعد اصولی قوی نیست. عاجز از اصول و قواعد است. یعنی رجالیون یه مشت آدم های ‏بی حالی اند که به رجال می پردازند. ‏ مرحوم نائینی قائل به حجیت خبر موثوق به است. گاهی تعبیر به وثوق خبری و مخبری می کنند؛ به اصطلاح ‏ما حجیت خبری یا عرفی. گاهی می گوید: حدیث صحیح یا ضعیف ولی به همان که دیگران گفته اند عمل می کنند ‏اینکه دارای مبانی خاصی باشند نیست. ‏ کسی بخواهد همه شواهد را در همه جوانب رجالی و فهرستی و... جمع کند خیلی دشوار است. کسانی که این بحث های اصولی ‏را نوشته اند حرفه العاجز است. ما برعکسش کردیم!‏ 📚96/1/19 🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5834873991155684521.mp3
31.43M
جلسه 61 (کم حجم) 🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی 🔰 بحث تقطیع در احادیث، تاريخ تقطيع، بررسی نمونه روایت کتاب فقیه در باب صلاة مسافر جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی 🏠@ostadmadadi
4_5834873991155684540.mp3
39.56M
جلسه 62 (کم حجم) 🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی 🔰 بحث تقطیع، ادامه بررسی روایت صلاة مسافر، بررسی کتاب صفوان، اغراض تقطیع، شیوه بازسازی مصادر حدیثی اولیه، بررسی نمونه مقبول عمر بن حنظله، نمونه تقطیع روایت عمار در باب طهارت جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی 🏠@ostadmadadi
معهد الامام المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف فقیه عالیقدر حضرت ایت الله استاد حاج سید احمد مددی الموسوی حفظه الله ادرس دفتر : قم صفاییه کوچه ۱۷ پلاک ۳۳ معهد الامام المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ۰۲۵۳۷۷۴۰۹۶۰ ادرس وب سایت : www.madadialmusavi.ir ارتباط با مسئول کانال Smjmadadi@ ۰۹۱۹۱۵۹۲۸۷۵ https://eitaa.com/mahadalemamalmahdi