💠 هر داستاننویس دیر یا زود به یک حقیقت مسلم دست مییابد که خوانندگان پایبند تخیل او میشوند نه روایت صادقانهاش از یک حادثه یا واقعه.
🌐 بسیاری از داستاننویسان به صداقت و امانت در موضوع اصرار دارند و یادشان میرود که صداقت و امانت تنها در کلام است که جاودانه میشود.
♻️ نویسنده کلاً نمیتواند امانتدار خوبی باشد. رازدار بدی هم است!
@kelaseneveshtan
💠 نکتهای که همه نویسندگان قدیمی به ما یاد دادند، نگاه دقیق به پیرامون است.
🌐 علاوه بر آن، خواندن، دیدن، گوش کردن و ... ما نباید خودمان را از تماشای نقاشیها، گوش دادن به موسیقی، نگاه کردن فیلم و مهمتر از همه خواندن متون مختلف محروم کنیم.
@kelaseneveshtan
🟨 چگونه جذاب بنویسیم؟
💠 با حس بنویسیم!
🌐 از راههای جذابیت دادن به نوشته و جذب خواننده این است:
با تمام حسمان بنویسیم؛
با تمام احساسمان بنویسیم؛
با تمام عاطفهمان بنویسیم؛
با تمام قلبمان بنویسیم؛
با تمام اعتقادمان بنویسیم.
@kelaseneveshtan
💠 جمله بیفعل چیست؟
✅ «سخنی که مانند یک جمله، مطلب کاملی را برساند؛ اما فاقد فعل باشد، جمله بیفعل است.»
🔻 جملههای بیفعل را بر حسب ساختمان به انواع زیر میتوان تقسیم کرد:
1⃣ جمله بیفعل یکجزئی: این نوع جمله را نمیتوان به دو جزء نهاد و گزاره تقسیم کرد؛ مانند: آفرین. به سلامت. به امید دیدار. افسوس.
2⃣ جمله بیفعل دوجزئی: این جملهها هم نهاد دارند و هم گزاره؛ اما گزاره آنها فاقد فعل است: توقف ممنوع. زیارت قبول. دو دو تا چهار تا. عیدتان مبارک. مرحمت شما زیاد. چشمت روشن.
3⃣ جمله بیفعل سهجزئی: در این نوع جمله نیز نهاد و گزاره وجود دارد؛ اما ارتباط میان آنها از طریق فعل نیست، بلکه واژه «یعنی» میان آنها ارتباط برقرار میسازد: زندگی یعنی کار و تلاش. صداقت یعنی موفقیت.
🌐 دستورپژوهان جمله بیفعل را تحت عناوین جمله استثنایی و شبهجمله نیز بهکار بردهاند.
@kelaseneveshtan
🔻 بهترین طنزنویسان ایرانی
•ایرج پزشکزاد، دائی جان ناپلئون
•کیومرث صابری، مجله گلآقا
•هوشنگ مرادی کرمانی، قصههای مجید
•مهرداد صدقی، آبنبات هلدار
•ابوالفضل زرویی نصرآباد، رفوزهها
@kelaseneveshtan
💠 تخیل چیست؟
🌐 تخیل کوششی است که ذهن هنرمند در کشف روابط پنهانی اشیا دارد؛ همان نیرویی که به شاعر این امکان را میدهد تا میان مفاهیم و اشیا، ارتباط برقرار کند، پل بزند و چیزی را که قبل از او، دیگری درنیافته، دریابد.
🔻 در نتیجهٔ تخیل است که در شعر همه شاعران چیزهایی میبینیم که در دنیای خارج وجود ندارد.
🔸حاصل نیروی تخیل، انواع تشبیهات، استعارهها و مَجازهایی است که شاعر میآفریند.
@kelaseneveshtan
🌷 به جای اینکه ساعات طولانی را در فضای مجازی هَرز بچرخید، آن ساعات را به بودن با خانواده، مطالعه و آموزش، نوشتن و تمرین نویسندگی و بهرهبرداری از عمر اختصاص دهید.
@kelaseneveshtan
☀️ نویسندگی مجوز نمیخواهد!
✍ نوشتن فرصتی است برای شما تا از پای ننشینید و تفاوت بیافرینید.
💠 شما برای نویسندگی بههیچ مجوز یا امکاناتی نیاز ندارید. شما برای نوشتن به علوم پیشتاز تخصصی یا پول هم نیازی ندارید.
@kelaseneveshtan
🟨 رمز موفقیت در نویسندگی و ویراستاری
💠 از رموز موفقیت در نوشتن و نویسندگی و ویراستاری، گوش دادن به شعر است؛ البته اشعاری که خوب نیز خوانده شوند.
@kelaseneveshtan
👌 یک تجربه شخصی
✔️ دوستان عزیزم سلام!
اگه توی داستانت گیر کردی، این راه رو امتحان کن!
💠 هر موقع توی نوشتن داستانت به بنبست میخوری و قلم چموش از نوشتن سرپیچی میکنه، قسمتی از داستان رو بلندبلند برای خودت بخون.
🌐 خوندن پشت سر هم جملهها، باعث میشه تا ریتم مخصوص به خودشون رو پیدا کنن و به احتمال زیاد، صحنهای گمشده در ذهنتون پیدا بشه تا دنباله نوشتن داستان رو از سر بگیرید!
@kelaseneveshtan
🔻 دو توصیه بسیار مهم به علاقهمندان نویسندگی
🌴 هر متنی که خواندید و بر دل شما نشست، همه یا بخشهایی از آن را دستکم دو بار بخوانید.
💠 خوانش دوم و سوم، چشم شما را به ظرایف و دقایقی از متن باز میکند که در خوانش اول به چشم نمیآید.
🌐 بار اول میخوانیم که بدانیم نویسنده «چه» گفته است؛ اما اینکه «چگونه» نوشته است، در خوانش دوم صید میشود.
@kelaseneveshtan
📝 عادتهای نویسندگی
💠 اسکات بل میگه:
من هر روز صبح زود، نوشتن رو با ۳۵۰ کلمه شروع میکنم.
🌐 حتی اگه موقتاً سر ۳۵۰ کلمه دست از کار بکشم، احساس خوبی دارم؛ چون تا حدودی به هدف روزانهام رسیدم.
@kelaseneveshtan