درس قانون استاد حسن خواه گیلانی
ویژگی بلغم : بیاض الون و حلو
قوام را و رایحه هم نگفت !
وَ أمَّا الْبَلْغَمُ: فَمِنْهُ طَبِيعِىٌّ أيْضاً( مثل خون/ غذایی بخشیش بلغم میشود و درکبد و روده ها تولید میشود ) وَ مِنْهُ غَيْرُ طَبِيعِىٍّ. وَ الطَّبِيعِىُّ: هُوَ الَّذِى يَصْلُحُ لأَنْ يَصِيرَ فِى وَقْتٍ مَا دَماً لأنَّهُ( تعلیل که چرا میتواند خون شود/قرشی استعداد است . چون بلغم قابل است و بلغم خامض و غیر طبیعی نمی تواند ) دَمٌ غَيْرُ تَامِّ النُّضْجِ( تعریف به غایت ویژگی هاش نگفت در اخر تبدیل به خون میشود )، وَ هُوَ ضَرْبٌ مِنَ الْبَلْغَمِ الْحُلْوِ (ضرب من البلغم /تحفه سعدیه نسخه ضرب من الحلو بهتر است /قرشی : برخی از اطبا بلغم طبیعی تفه است قرشی بعضیا خواستن جمع کنند . وگفتن شیخ مجازا گفتن حلو و این تفه است انچنان ک به شفاف میگن ابیض / وجه جمع ما بنسبت !/ بلغم طبیعی یکم حرارت و نضج دارد و بلغم طبیعی هم گرم ترین اصناف بلغم است کما قال البعض ) وَ لَيْسَ هُوَ بِشَدِيدِ الْبَرْدِ بَلْ هُوَ بِالْقِيَاسِ إلَى الْبَدَنِ قَلِيلُ الْبَرْدِ وَ بِالْقِيَاسِ إلَى الدَّمِ
وَالصَّفْرَاءِ بَارِدٌ، وَقَدْ يَكُونُ مِنَ الْبَلْغَمِ الْحُلْوِ(قرینه برای حلو بودن چند کلمه قبل ) مَا لَيْسَ بِطَبِيعِىٍّ، وَهُوَ الْبَلْغَمُ الَّذِى لا طَعْمَ لَهُ الَّذِى سَنَذْكُرُهُ إذَا اتَّفَقَ أنْ خَالَطَهُ دَمٌ طَبِيعِىٌّ( شیرینی عارضی است و از خون ). وَكَثِيراً مَا يُحَسُّ بِهِ فِى النَّوَازِلِ(نزله ها بلغم غیر طبیعی ) وَفِى النَّفْثِ(خلطی ک از دهان و خارج میشود/ شراح در بودن بلغم شیرینی کفایت نمی کند مهم استعداد قریب به خون شدن / وحلاوت طبیعی ذاتی واز نضج است بخلاف هنا)
وَأمَّا الْحُلْوُ الطَّبِيعِىُّ فَإنَّ «جَالِينُوسَ»(طبیعت اماده نکرده عضوی که جایگاه بلغم باشد) زَعَمَ أنَّ الطَّبِيعَةَ إنَّمَا لَمْ تُعِدَّ لَهُ عُضْواً كَالْمَفْرَغَةِ( جایگاه) مَخْصُوصاً مِثْلُ مَا لِلْمِرَّتَيْنِ،(صفراء و سودا ) لأَنَّ (چرا چون قریبالستحاله به خون وهمراه خون است و همراه دم است )هَذَا الْبَلْغَمَ قَرِيبُ الشَّبَهِ مِنَ الدَّمِ وَتَحْتَاجُ إلَيْهِ الأعْضَاءُ كُلُّهَا(همه اعضا محتاح به بلغم دارند/قرشی خون هم همین طور است .و اضافه ندارد .)، فَلِذَلِكَ أُجْرِىَ مَجْرَى الدَّمِ! وَنَحْنُ نَقُولُ: إنَّ تِلْكَ الْحَاجَةَ هِىَ لأَمْرَيْنِ(این نیاز بخاطر دو چیز): أَحَدُهُمَا ضَرُورَةٌ، وَالآخَرُ مَنْفَعَةٌ، آق فأمَّا الضَّرُورَةُ فَلِسَبَبَيْنِ، أَحَدُهُمَا: لِيَكُونَ قَرِيباً مِنَ الأعْضَاءِ، فَمَتَى فَقَدَتِ الأعْضَاءُ الْغِذَاءَ الْوَارِدَ الْمُهَيَّأِ دَماً صَالِحاً لِاحْتِبَاسِ(گرسنگی مثلا که روزه بلغم را کم میکند) مَدَدِهِ مِنَ الْمَعِدَةِ وَ الْكَبِدِ، أوْ لِأَسْبَابٍ عَارِضَةٍ(بیماری )، أَقْبَلَتْ(روی می اورند) عَلَيْهِ(بلغم) قُوَاهَا(اعضا)بِحَرَارَتِهَا الْغَرِيزِيَّةِ فَأَنْضَجَتْهُ (می پزند )وَ هَضَمَتْهُ(هضم عضوی) وَ تَغَذَّتْ بِهِ(بلغم)، /وَ كَمَا أنَّ الْحَرَارَةَ الْغَرِيزِيَّةَ تُنْضِجُهُ وَتَهْضِمُهُ وَ تُصْلِحُهُ دَماً، فَكذَلِكَ الْحَرَارَةُ الْغَرِيبَةُ قَدْ تُعَفِّنُهُ وَ تُفْسِدُهُ( این کلام در حاشیه بوده و در اصل بوده و قرشی هم میگوید در بسیاری از نسخ نیست . و صاحب مغنی فی الطب وشبیه این مطلب دراخر هست و سیاق هم سازگار نیست چون دارد نیاز بدن میگوید )/. وَ هَذَا الْقِسْمُ مِنَ الضَّرُورَةِ لَيْسَ لِلْمِرَّتَيْنِ(برای ان دوتا مرغه است و اما برای این ها نیست چون این مصلحت نیست )، فَإنَّ الْمِرَّتَيْنِ لاتُشَارِكَانِ الْبَلْغَمَ فِى أنَّ الْحَارَّ الْغَرِيزِىَّ يُصْلِحُهُ دَماً(اونا تبدیل به خون نمی شوند)، وَ إنْ شَارَكَتَاهُ(بلغ) فِى أنَّ الْحَارَّ الْعَرَضِىَّ يُحِيلُهُ عَفِناً فَاسِداً.(این همان مطلب فوق)!
اعضایی که غذایشان بلغم هم هست . ومقداری بلغم باشذ .مثل مغز . البته این جهت برای صفرا و سودا هم هست .
وَ الثَّانِى: لِيُخَالِطَ الدَّمَ فَيُهَيِّئَهُ لِتَغْذِيَةِ الأعْضَاءِ الْبَلْغَمِيَّةِ الْمِزَاجِ الَّتِى يَجِبُ أنْ يَكُونَ فِى دَمِهَا الْغَاذِيهَا بَلْغَمٌ بِالْفِعْلِ عَلَى قِسْطٍ مَعْلُومٍ مِثْلُ الدِّمَاغِ، وَ هَذَا مَوْجُودٌ لِلْمِرَّتَيْنِ،
منفعت این است که مفاصل را مرطوب کند
وَأمَّا الْمَنْفَعَةُ فَهِىَ أنْ تَبُلَّ( رطوبت) الْمَفَاصِلَ وَ الأعْضَاءَ الكَثِيرَةَ الْحَرَكَةِ، فَلا يَعْرِضُ لَهَا(اعضا) جَفَافٌ بِسَبَبِ حَرَكَةِ( حرکت =خشکی) الْعُضْوِ وَ بِسَبَبِ الاحْتِكَاكِ ( سایدگی اعضا باهم )وَ هَذِهِ مَنْفَعَةٌ وَاقِعَةٌ فِى تُخُومِ( مرز یعنی منفعتی است که نزدیک است ک بضرورت برسد ) الضَّرُورَةِ. ( حالا کسی با این خشکی نمی میرد اما خوب زندگی صعب خواهد شد )
بلغم غیر طبیعی :
۱_ بلغم زاید و غیر مناسب در قوام حتی حین مشاهد
ه و این همان مخاط
وَ أمَّا الْبَلْغَمُ الغَيْرُ الطَّبِيعِىِّ فَمِنْهُ فَضْلِىٌ ( زائد) مُخْتَلِفُ الْقِوَامِ حَتَّى عِنْدَ الْحِسِّ وَ هُوَ الْمُخَاطِىُّ ( در نوازل هم ممکن همین باشد) ،
یکی هم بلغمی که درحس مستوی القوام اما در حقیقت ناهمگون است .
وَمِنْهُ مُسْتَوَى الْقِوَامِ فِى الْحِسِّ مُخْتَلِفَةٌ فِى الْحَقِيقَةِ وَهُوَ الْخَامُ،
۳_ بلغم ابی
وَمِنْهُ الرَّقِيقُ جِدّاً وَهُوَ الْمَائِىُّ مِنْهُ
۴_ غلیظ
مِنْهُ الْغَلِيظُ جِدّاً وَ هُوَ الأَبْيَضُ( قرشی : اذاکان البلغم کله ابیض این چیه دیگه ؟ چه بدرد میخورد ؟ جواب در این بلغم ابیض بودنش بخاطر تکاثف است و اشد بیاضا) الْمُسَمَّى بِالْجَصِّىِّ( این نام گذاری شده به گچی )
نحوه پیدایش بلغم جصی ؛
وَ هُوَ الَّذِى قَدْ تَحَلَّلَ لَطِيفُهُ لِكَثْرَةِ احْتِبَاسِهِ فِى الْمَفَاصِلِ وَ الْمَنَافِذِ وَ هَذَا أَغْلَظُ الْجَمِيعِ ،
تفسیم با طعم
وَ مِنَ الْبَلْغَمِ صِنْفٌ مَالِحٌ(شور) وَهُوَ أَحَرُّ مَا يَكُونُ مِنَ الْبَلْغَمِ وَ أَيْبَسُهُ وَ أَجَفُّهُ،
نکته هر شوری چرا پیدا میشه و چرا شور شده ؟ سبب هر شوری امیخته شدن رطوبت ابکی کم طعم یا بدون طعم با اجزای ارضی خشک مزاج تلخ طعم البته امیختن معتدل . چون اگر امیختن معتدل نباشد مزه تلخ میشود
وَ سَبَبُ كُلِّ مُلُوحَةٍ تَحْدُثُ أنْ تُخَالِطَ رُطُوبَةٌ مَائِيَّةٌ قَلِيلَةُ الطَّعْمِ أوْ عَدِيمَتُهُ( طعم) أَجْزَاءً أَرْضِيَّةً مُحْتَرِقَةً يَابِسَةَ الْمِزَاجِ مُرَّةَ الطَّعْمِ مُخَالَطَةً بِاعْتِدَالٍ فَإنَّهَا إنْ كَثُرَتْ ( مخالطه ) مَرَّرَتْ. وَ مِنْ هَذَا( مکانیزم) تَتَوَلَّدُ الأمْلَاحُ وَ تُمْلَحُ الْمِيَاهُ.
وَ قَدْ يُصْنَعُ الْمِلْحُ(نمک) مِنَ الرَّمَادِ وَ الْقَلَى( مخزن ادویه وقتی قِلیا/ یه چیز شبیه زاج از سوزاندن اشنان) وَالنُّورَةِ وَغَيْرِ ذَلِكَ بِأنْ يُطْبَخَ ( بجوشانند) فِى الْمَاءِ وَ يُصَفَّى( صاف) وَيُغْلَى ( بخوشانند)ذَلِكَ الْمَاءُ حَتَّى يَنْعَقِدَ مِلْحاً( نمک بماند)، أوْ يُتْرَكَ بِنَفْسِهِ فَيَنْعَقِدَ
( مالح تمام شد . واین نوع جدید
ویا نه این ادامه ان است . )
وَ كَذَلِكَ الْبَلْغَمُ الرَّقِيقُ الَّذِى لا طَعْمَ لَهُ أوْ طَعْمُهُ
قَلِيلٌ غَيْرُ غَالِبٍ إذَا خَالَطَتْهُ مِرَّةٌ ( صفت / مره دوتا اینجا منظور صفرا است از کجا از وصف تلخ.(او سودا عفص و حامض ) )مُرَّةً يَابِسَةً بِالطَّبْعِ، مُحْتَرِقَةً مُخَالَطَةً(مفعول مطلق) بِاعْتِدَالٍ مَلَّحَتْهُ وَ سَخَّنَتْهُ فَهَذَا بَلْغَمٌ صَفْرَاوِىٌّ. وَ أمَّا الْحَكِيمُ الْفَاضِلُ جَالِينُوسُ»، فَقَدْ قَالَ: إنَّ هَذَا الْبَلْغَمَ يُمْلَحُ لِعُفُونَتِهِ أوْ لِمَائِيَّةٍ خَالَطَتْهُ. وَنَحْنُ نَقُولُ: إنَّ الْعُفُونَةَ تُمَلِّحُهُ بِمَا تَحْدُثُ فِيهِ مِنَ الاحْتِرَاقِ وَالرَمَادِيَّةِ فَيُخَالِطُ رُطُوبَتَهُ.
ظاهرا صفراوی همان مالح بود!
۱۸ مه، ۱۶.۴۱.mp3
33.23M
📗#جلسات_قانون_بوعلی
🎧#جلسه ۱۷_ #استاد حسن خواه
📜#تعلیم چهارم اخلاط
🗓گیلان
#مجموعه معارج
🆔 @kellasetegadi
۱۸ مه، ۱۸.۱۱.mp3
16.95M
#طب_سنتی_قانونچه
#جلسه ۳۵ _#استاد حسن خواه
مقاله سوم
📑فصل دوم سته ضروریه / تطبیق متن /اتمام فصل
🆔 @kellasetegadi
🔰درس فردا
📗الشواهد الربوبیه فی مناهج السلوکیه
⏰ساعت : ۵
🌐لینک برگزاری کلاس آنلاین👇👇👇👇
🆔 https://meet.google.com/yoc-mmds-sbg
🆔 @kellasetegadi
۱۹ مه، ۱۷.۰۰.mp3
25.26M
#جلسات_شواهد
🎧#جلسه ۱۱۰ _ #استاد حسن خواه
🗓#شاهد چهارم اشراق ثامن حکمت مشرقیه جواب حلی دوم
🆔 @kellasetegadi
🔰درس جمعه
📗اشارات نمط دوم
⏰ساعت : ۳۰ : ۱۲
📗اصول کافی
⏰ساعت ۴۰ : ۴
📗منظومه سبزواری الهیات اخص
⏰ساعت : ۵
🌐لینک برگزاری کلاس آنلاین👇👇👇👇
🆔 https://meet.google.com/yoc-mmds-sbg
🆔 @kellasetegadi
آیت الله جوادی آملی.mp3
2.71M
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی:
«کسی که منکر ولایت فقیه باشد، طعم فقه را نچشیده است...کانه ما ذاق من طعم الفقه شیئا »[١]
[١] جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج٢١ ، ٣٩٧
#ولایت_فقیه
#جواهر_الکلام
۲۰ مه، ۱۲.۳۲.mp3
15.45M
📗اشارات و تنببهات
📗نمط دوم طببعیات
📗 الفصل اعاشر و حادی عشر
🎧جلسه هشتم - #استاد حسن خواه
۱۳ مه، ۱۶.۴۴.mp3
12.59M
📗اصول کافی
📗کتاب الحجه
📗باب ان الارض لا تخلو من الحجه
📗حدیث ده تا اخر باب
🎧جلسه ۳۴_#استاد حسن خواه