eitaa logo
کشتی طوفانها (استاد علی رهبر)
997 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
585 ویدیو
37 فایل
تنفس روزانه درس اخلاق استاد علی رهبر استاد حوزه و دانشگاه |پژوهشگر برتر و خادم القرآن| مولف ۲۳ اثر(برشانه‌های اقیانوس شرح و ترجمه نهج البلاغه) سایت و شبکه‌های اجتماعی: https://takl.ink/keshti کتب استاد: https://keshtitoofanha.ir تماس با ما: @Saaee110
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 آرامش در ذکر خدا انحصار دارد... 🔹 الذينَ آمَنُواْ وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ . "بذکر" اگر قبل از "تطمئن" بیاید یعنی آرامش در ذکر خدا انحصار دارد. مثل یک پیچی از آسمان که به زمین متصل است و فقط یک مهره خاصی می‌خورد. ⁉️ کی گفته ما فقط با ذکر خدا آرام می‌شویم؟! 🔸 آرامشی که الان بشر دنبالش است به قیمت ضایع کردن تمام استعداد هاست‌. مثل یک کیس کامپیوتر که به عنوان چهارپایه استفاده شود و فرد احساس رضایت کند. 🔹 یک فردی که ۹۰ درصد سوختگی داشت می‌گفت من را از بیمارستان مرخص کنید! عصب‌های این فرد سوخته بود و درد را نمی‌فهمید. دنیای امروز برای آرامش، عصب‌ها را می‌سوزاند که طرف درک نکند غیرت یعنی چه؟ حمیت یعنی چه؟ قرآن می‌گوید باید همه کانا‌ل‌هایت فعال باشد. 🔸 الان کاری کردند که بشر یک لحظه فکر نکند برای چه آمده‌ام؟ چه باید بکنم؟ به کجا می‌روم؟ این موبایل اگر کنترل نشود ما را مدیریت می‌کند. 🔹 این آرامش نیست. تسکین موقتی است. قدیم فکر می‌کردند بعضی از اعضای بدن مثل آپاندیس بدون فایده است‌. بعد فهمیدند اشتباه می‌کردند. در روح انسان هم دچار همین اشتباه شدند. می‌گویند دم غنیمتی باش چه کار به بعد داری ... 🔸 اگر یک جمله از نهج‌البلاغه بخواهیم بگوییم این است. شَتَّانَ مَا بَيْنَ عَمَلَيْنِ عَمَلٍ تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَ تَبْقَى تَبِعَتُهُ وَ عَمَلٍ تَذْهَبُ مَئُونَتُهُ وَ يَبْقَى أَجْرُهُ . چقدر بین دو عمل فاصله است. عملی که لذتش می‌رود و نکبت و بدبختی و سرافکندگی‌اش می‌ماند. همچنین عملی که رنج می‌رود و لذتش باقی است. رنج با مرهم مقصد جبران می‌شود. ما باید دنبال آرامش مستمر باشیم. آرامش ابدی. این را در وصیت‌نامه شهید چمران دو ساعت قبل از شهادت بخوانید. این آرامشی که الان در دنیا ادعا می‌کنند ظاهری است. زندگی بی معناست. ما برای این آفریده نشدیم. روح لذت نمی‌برد. 🗓 سه‌شنبه ۱۹ تیرماه ۱۴۰۳ @Keshtitoofanha
🔴 آرامش در رضایت از پروردگار 🔹يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلى رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبادِي وَ ادْخُلِي جَنَّتِي. ای نفس آرامش یافته... حضرت به دنبال رضای پروردگار بودند: شوق رضا از این قضا در سینه دارم عشق لقاء در سینه از دیرینه دارم روزی که در میدان مستی پا نهادم یکباره بر رخسار هستی پا نهادم 🔸 یک دفعه نمی‌شود دلبستگی‌ها را قطع کرد: رشته وابستگی را رفته رفته باز کن ور نه مرگ این رشته را یکباره از جا می‌کند زدنگی هم شیرین می‌شود. چه کسی می‌گوید مرگ معدوم شدن است. مومنین که از دنیا رفته‌اند در خواب گفتند نمی‌خواهیم برگردیم. تازه از شر نفس و شیطان خلاص شدیم. ما اگر در همین نافله‌ها نخواهیم تعلق از میان برود دردسر خواهیم داشت. 🔹 امام زمان (عج) فرمودند اگر شما آلودگی را کنار بگذارید ما خودمان می‌آییم سراغتان. براتون دعا می‌کنیم. در نامه به شیخ مفید فرمودند که ما هوای حجاج را داریم‌. در خیلی از صحنه‌ها هوای ما را دارند. به شرطی که آلودگی را کنار بگذاریم. فرمودند یک درهم از خمس را من راضی نیستم پیش شما بماند. سال خمسی‌ برای خودتان بگذارید. ⁉️ حالا چرا این نفس مطمئن هست؟ 🔸 چون راضیة هست. ما از دست خدا ناراضی هستیم که آرام نمی‌شویم. در دعای سحر می‌گوییم خدایا من را از زندگی راضی کن. اگر راضیة بودی مرضیة هم می‌شوی. این پیام دارد. می‌خواهد بگوید شما اگر از مقدرات من راضی بشوید، مرضی و مورد رضایت من هم خواهید شد. 🗓 سه‌شنبه ۱۹ تیرماه ۱۴۰۳ @Keshtitoofanha
شب پنجم محرم مسجد روح‌الله ۲۰ تیر ۱۴۰۳.mp3
27.53M
❇️ موضوع جلسه چهارم: چرا گریه بر امام حسین علیه السلام آنقدر نمره دارد؟ 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین استاد رهبر 🗓 چهارشنبه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۳ 🔻 مسجد روح‌الله، خیابان کهندژ @Keshtitoofanha
🔴 چرا گریه بر امام حسین علیه السلام آنقدر نمره دارد؟ 🔹 چرا برای یک بیت شعر، یک خانه در بهشت به فرد می‌دهند؟! اگر نقشی در تکامل و تقرب ما نداشته باشد چرا اینقدر ارزشمند است؟! 🔸 علامه طباطبایی فرمودند من المیزان را حاضرم با بیت آخر شعر ایرج میرزا (در مورد حضرت علی اکبر) عوض کنم! بعد از پسر پدر آماج تیر شد آتش زدند آشیان مرغ پریده را 🔹 به این دلیل که دل‌ها متوجه انسان کامل می‌شود. اباعبدالله انسان کامل است. بدون او، کامل نمی‌شویم. بدون سفینه او نجات پیدا نمی‌کنیم. این هست که می‌گویند گریه ... 🔸 البته گریه انواعی دارد. منظور گریه رنج و درد نیست. انواع اشک در مجله موعود جوان بحث شده است... 🗓 چهارشنبه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۳ @Keshtitoofanha
۶ محرم ۱۴۴۶_1.mp3
24.18M
❇️ موضوع جلسه پنجم: تخلق به اخلاق منتظِر 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین استاد رهبر 🗓 پنجشنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۳ 🔻 مسجد حضرت زهرا سلام الله علیها، دانشگاه صنعتی اصفهان @Keshtitoofanha
🔴 نگاه صحیح به کربلا چیست؟ 🔹ما دو نوع می‌توانیم به حادثه کربلا نگاه کنیم. یک نگاه سکولاریستی. بعضی این‌گونه اند. عاشق پوسته حادثه کربلا. اشکی، شوری ... این نگاه مورد نظر خود اباعبدالله نیست. حضرت در نامه به بصره فرمودند "و لكم فِيَّ اسوة". روشی که من اتخاذ کردم برای شما الگو است. بهترین کتاب در این باب " سخنان حسین ابن علی از مدینه تا کربلا" است. خطبه حضرت را که نگاه کنید نمی‌توانید نگاه سکولاریستی داشته باشید. 🔸بعضی‌ها افراد را مشروط قبول دارند. بعضی هیئات در قم زمان آیت الله بروجردی به ایشان گفته بودند ما در یک سال ۳۶۳ روز مقلد شماییم! اون دو روز استثنا، تاسوعا و عاشورا است. 🔹اتفاقا سخت‌ترین آزمون‌ها گاهی برای فرد در دنیا یک بار اتفاق می‌افتد. یوسف یک بار آن آزمون سخت را تجربه کرد. یکبار خداوند به حضرت ابراهیم فرمود ذریه‌ات را در بیابان اسکان بده. یکبار در آتش افتاد. یکبار قرار شد اسماعیل را ذبح کند. ما تاسوعا و عاشورا آزمایش می‌شویم. 🔸تمام نمازگزارها‌ با روزه داری آزمایش می‌شوند. چون فشار متفاوتی دارد. تمام نمازگزارها‌ و روزه‌گیران با پول دادن برای خمس و زکات و ... آزمایش می‌شوند. و تمام اینها با جهاد آزمایش می‌شوند. و در تمام آنها با امر به معروف و نهی از منکر. و در نهایت با تولی و تبری ... 🔹 حضرت در خطبه فرمودند مَنْ رَأى سُلْطاناً جائِراً ... بحث من تقابل با سلطنت است که نه حکمی از خدا پشت آن است و نه اجتماع جمهور. ظلم می‌کند و با سنت خدا مخالفت می‌کند. اگر کسی دست به مخالفت نزند به جاست که با همان ظالم محشور شود. این یعنی ایاک نعبد. ما در نافله شب حرف سیاسی می‌زنیم. یعنی طاغوت را نمی‌پرستیم. 🔸 ما اگر بخواهیم امام حسین علیه السلام را بپذیریم باید با همین نگاه بپذیریم. 🗓 پنجشنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۳ @Keshtitoofanha
🔴 هدف از عزاداری‌ها چیست؟؟؟ 🔹 هدف از تمام شعرها، گریه‌ها، روضه، سیاه‌پوشی، هیئت، زیارت و ... فقط فقط نزدیک شدن به هدف آفرینش است. 🔸 امام خمینی (ره) فرمودند سوگواری اباعبدالله افضل قربات است. بحث قرب و نزدیکی به هدف آفرینش است. 🔹 فرد می‌تواند خودش را بیازماید. ببینید برای چه سوگواری می‌کنیم. آیا فقط به خاطر سینه‌زنی است؟ و کاری هم خیلی به اباعبدالله نداریم... 🔸می‌خواهند فرد را عاشق کنند، الگو بدهند که کمال پیدا کنیم. به وسیله کشتی اباعبدالله خیلی سریع‌تر می‌شود به اهداف رسید. امام حسین علیه السلام دل را نرم می‌کند و غیرت را به جوش می‌آورد. 🗓 پنجشنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۳ @Keshtitoofanha
🔴 عاشورا ریشه‌ی درخت ظهور ... 🔹 در مقطعی از تاریخ قرار داریم که در آستانه ظهور است. تمام قرینه‌ها نشان می‌دهد که باید آماده باشیم. وقت تعیین نمی‌کنیم. 🔸در فلسطین اشغالی بعد از سال ۶۰ که شیعیان انقلاب کردند؛ سمیناری تشکیل شد که ۳۰۰ نفر شیعه شناس حضور داشتند. بعد از چند روز به یک نتیجه رسیدند. گفتند شیعه دو چیز دارد که اگر گرفته شود دیگر شیعه نیست. عاشورا و انتطار ظهور. عاشورا را تشبیه کردم به ریشه شجره طیبه و آن شاخه‌ها و میوه‌ها را به ظهور. تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا. 🔹آن نگاهی که می‌گوید شما فقط منتظر فرج باشید؛ انقلاب و رای دادن هم مهم نیست؛ همراهی هم نیاز نیست؛ فقط منتظر باشید؛ با تمام متون انتظار فرج در ناسازگاری است... 🔸چیزی که در متون می‌درخشد این است که ایرانی‌ها باید زمینه‌سازی کنند برای ظهور حضرت مهدی (عج) ... 🗓 پنجشنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۳ @Keshtitoofanha
🔴 ویژگی‌های انسان مورد رضایت حضرت ... 🔹امیرالمومنین (ع) در حکمت ۲۸۹ ویژگی‌های یک برادر خدایی را فرمودند که باید به آن رسید. کسی می‌خواهد واقعا امام عصر خود را راضی کند و آماده تقرب الی الله به وسیله کشتی اباعبدالله شود این ویژگی‌ها را باید لحاظ کند: 1⃣ دنیا را با کوچکی خودش می‌دید. نه اینکه بگوییم دنیا را کوچک می‌دید. دنیا را آنطور که هست می‌بیند. دنیا چیست؟ یک بستر و مدرسه‌ی تکامل است. مزرعه ابدیت است. تنها آزمون‌هایی که پایان جلسه را اعلام نمی‌کنند آزمون دنیا است. رفتن اصلا مشخص نیست. کوچک دیدن دنیا یعنی دنیا را با کوچکیِ خود دنیا دیدن. ⁉️ چطور ما دنیا را آنگونه که هست ببینیم؟ 🔸 آنقدر عبرت‌ها برای اینکه دنیا کوچک است وجود دارد که فقط باید ما عاشق دنیا نشویم. اگر عاشق شدیم دنیا را بی عیب می‌بینیم. بی نهایت می‌بینیم. مشکل بشر همین است. چشم کسی که از دیدن چیزی بسیار راضی باشد از دیدن عیب‌هایش ناتوان است. 🔹استاد ما تعریف می‌کردند که سیاحی پیرمردی را در بخش زیرین یک حمام قدیمی دیده بود که به همسر پیرش می‌گفت آیا زیباتر از تو در این دنیا وجود دارد؟ این در زندگی خانوادگی است که خداوند لطف می‌کند ما عیب‌ها را زیبایی ببینیم. اما اینکه می‌گفت زیباتر از تو در دنیا نیست جای تعجب دارد! 🔸همین دنیای پر از عبرت را اگر عاشقش شویم تمام عبرت ها نادیده گرفته می‌شود. 🔹برادر من چند روز قبل از فوت به برادر دیگرم که خطاط بود گفته بودند که این شعر را زیر این تابوت بنویس: گوش هوش مردمان از پنبه غفلت پر است ور نه هر نعشی به دوشی واعظی بر منبر است کفی بالموت واعظا. همین که فرد بوده و الان دیگه نیست موعظه است. 🔸تا دید ما نسبت به دنیا اصلاح نشود هیچ کمالی رخ نمی‌دهد. اگر یکبار چهل حدیث امام خمینی را بخوانید از خودتان مایوس می‌شوید. امام خیلی ناراحت‌اند. گفتند با این عشق و شیدایی که در حیات دنیا دارید کمالات در شما رشد نمی‌کند. 🔹امیرالمومنین (ع) به اصحاب فرمودند اگر به این اموات اجازه بدهند صحبت کنند یک خبر می‌دهند. بهترین چیزی که به درد ما خورد تقوا بود. 🔸وقتی یک فرد از دنیا می‌رود می‌گویند آخی! بیچاره مُرد. مثل اینکه بگوییم آخی بیچاره رفت پیش خدا ... بله اگر شقاوت‌مند بوده باید افسوس خورد. 🔹با اینکه حضرت این دید را داشتند و چشم انتظار شهادت بودند اما زندگی می‌کردند. فردی که ژنده پوشی می‌کرد و خانواده را رها کرده بود را توبیخ کردند. 🔸باید باور کنیم مرگ انتقال است و باید وابستگی ‌ها را رفته رفته جدا کنیم: رشته وابستگی را اندک اندک باز کن ور نه مرگ این رشته را یکباره از جا می‌کند 🔹کی گفته کنار گذاشتن دنیا یعنی بدخلقی در خانواده و بدبین کردن خانواده؟ حضرت زهرا (س) برای حسن و حسین شعر می‌خواندند و با آنها بازی می‌کردند. زندگی می‌کردند اما وارسته ... 🔸شهید سلیمانی در خانه لباس هم‌رنگ و شیک می‌پوشید و با نوه‌ خود بازی می‌کرد و برای او سوت هم می‌زد. انسان عارف شادترین انسان‌هاست. عرفان تبسم می‌آورد.‌خوش خلقی می‌آورد. چون حکمت آفرینش را فهمیده است. 🔹حضرت زینب شب عاشورا از امام پرسیدند یاران خود را آزمایش کردی؟ فرمودند والله آنها را آزمودم. فما وجدت فيهم إلاّ الأشوس الأقعس. اینها به زرق و برق دنیا مثل نگاه با گوشه چشم به دشمن می‌نگرند. 🗓 پنجشنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۳ @Keshtitoofanha
شب ششم محرم ۲۲ تیر ۱۴۰۳_1.mp3
25.36M
❇️ موضوع جلسه ششم: تخلق به اخلاق منتظِر (قسمت دوم) 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین استاد رهبر 🗓 جمعه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۳ 🔻 مسجد حضرت زهرا سلام الله علیها، دانشگاه صنعتی اصفهان @Keshtitoofanha
🔴 چه موقع حضرت ولی عصر از ما راضی می‌شوند؟ 🔹 از علامه طباطبایی پرسیدم چه کنیم که آقا از دست ما راضی شوند؟ فرمودند علم (برای شما) و تقوا ... 🔸 یک ماشین را که در گردنه متوقف می‌شود به چند طریق می‌توان پیش برد. اول اینکه بکسل کنیم. دوم، رفع عیب فنی است. خیلی‌ها برای خودسازی مرتب کربلا می‌روند. می‌خواهند آقا آنها را حرکت دهد. عیب فنی خود را برطرف نمی‌کنند. 🔹 اباعبدالله فضا را گرم می‌کنند. کوره حرارت انگیزه پویش را پر آتش و پر هیزم می‌کنند. اما فرد یک متر که فاصله می‌گیرد یخ می‌زند. دانشجوها در بازگشت از کربلا می‌گفتند داریم یخ می‌کنیم. جرقه آسمانی زده می‌شود اما هیزم ما تر است. 🔸ممکن است از این بحثی که انتخاب کردیم خیلی‌ها لذت نبرند چون دنبال رفع عیب فنی حرکت نیستند. 🔹با این مقدمه به من حق می‌دهید که چرا حکمت ۲۸۹ را انتخاب کردم. حضرت فرمودند برادر خدایی من. امام زمان در نامه به شیخ مفید فرمودند "ای برادر صدیق ‌‌... " ائمه گاهی از یک نفر به خاطر ویژگی‌های که دارد خیلی راضی‌اند. 🔸ممکن است این تمثیل باشد. یعنی برادر خدایی من این ویژگی‌ها را باید داشته باشد. 🔹هرکس به این ویژگی‌ها تلبس پیدا کند؛ خود حضرت حجت یا می‌آیند به خوابش یا کسی را سر راه او قرار می‌دهند. 🔸خواص، مرتب از شخص حضرت حجت بهره می‌برند. در کتاب‌های مربوط به حضرت ذکر شده است. 🔹اینها اگر رعایت شود فرد مَرضی حضرت می‌شود. می‌خواهند ما تربیت شویم. نباید به دنیا بچسبیم‌. آیین‌نامه دنیا را بخوانیم. افراد پارسا را شناسایی می‌کنند... 🗓 جمعه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۳ @Keshtitoofanha
🔴 اسارت دام خواسته‌های خاکی 2⃣ ویژگی دوم این برادر الهی این است که از تسلط شکمش بیرون بود. وقتی دسترسی نداشت و تنها بود رویای انواع غذاها را در سر نمی‌پروراند. 🔹سراهای زیبا عشق به دنیا و ندیدن ناپایداری دنیا را در فرد تقویت می‌کند. دستورات دین را از کارشناس بپرسید که برای عموم است یا خواص. 🔸ابوذر غفاری فرمود فقر از هر دری وارد شود ایمان از در دیگر خارج می‌شود. خودش از تمام درها فقر را چشید و ایمانش هم قوی‌تر شد. این تعبیر برای عموم است نه خواص ... 🔹اگر بخواهید به جایی برسید اولیاء خدا اینطور برخورد نمی‌کنند. اگر می‌خواهید یک نمازخوان معمولی باشید که با اولین دست انداز پیش رو بلغزید طوری نیست. 🔸 چیزی را که نمی‌یافت اشتهایش را هم در ذهن نمی‌پروراند. وقتی هم دست می‌یافت زیاده‌روی نمی‌کرد. 🔹در حدیث آمده که سه حوزه را کنترل بکنید جلو می‌روید‌. یکی زبان که مولد ۱۹۰ طیف خطا و گناه است. دوم معده و شکم. سوم نیازهای جنسی. 🔸 فرد اگر معده را کنترل بکند، کنترل زبان هم ساده می‌شود. فلذا ماه رمضان شیاطین در زنجیر می‌روند. بازار آنها کم رونق می‌شود. انسان اگر احساس بی‌نیازی کند طغیان می‌کند. از طرفی نیازهای جنسی هم قابل کنترل است. 🔹روز عاشورا امام حسین رو کردند به سپاه دشمن که همهمه بود. فرمودند می‌دانم مشکل شما چیست. مشکلتون معده است. شکم بر فرد تسلط پیدا می‌کند. آقا فرمودند شما در شکم‌هایتان حرام وارد کردید. 🔸حتی ممکن است "بطن" در اینجا به معنای شکم نباشد. گاهی بطن را به معنای می‌خواهم‌ها و هوس‌ها می‌گیرند. 🔹شبهه‌ای هست که می‌گویند زن فرعون و حتی خود حضرت موسی هم مدتی رزق حرام می‌خوردند! در جواب باید بگوییم خداوند برای اینهایی که تحول پیدا می‌کنند تاثیر ملکوت رزق حرام را بر می‌گرداند... 🔸 طرف باطن افراد را می‌دید یک خانه‌ای دعوت شد و غذا خورد دیگر آن قابلیت را از دست داد. 🔹 اینطور نیست که رزق حلال به بچه بدهید حتما از اولیاء الهی شود. جعفر کذاب رزق امام هادی (ع) را خورد و دنبال می‌گساری می‌رفت. باید عوامل را بررسی کرد. 🔸اما شک و شبهه‌ای نیست که اگر تعمدا رزق حرام بخوریم حتی اثر وضعی هم می‌گذارد. فرد تیره می‌شود. 🗓 جمعه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۳ @Keshtitoofanha