eitaa logo
ستاد مرکزی پویش کتابخوانی بصیر
215 دنبال‌کننده
215 عکس
18 ویدیو
2 فایل
امام خامنه‌ای: «امروز کتابخوانى و علم‌آموزى نه تنها یک وظیفه‌ ملى،که یک واجب دینى است. از همه بیشتر،جوانان و نوجوانان،باید احساس وظیفه کنند»۱۳۷۲/۱۰/۰۴ •نشر مطالب کانال با ذکر منبع بلامانع می باشد. معرفی گروه کتابخوانی: https://eitaa.com/moarefi_basir
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ ﷽ صلی‌الله علیک یا اباعبدالله‌الحسین❤️ صلی الله علیک یا اباصالح‌المهدی💚 🌱 یقینا خیرست صبحی که آغازش یاد شماست✨️ ‌ ‌
‌ ✨️ امام باقر عليه‌السلام 🌿 تَذاكُرُ العِلمِ ساعَةً خَيرٌ مِن قِيامِ لَيلَة: يك ساعت مذاكره علمى، بهتر از يك شب عبادت است. 📚 الاختصاص؛ ۲۴۵ 📚✌🏻
ستاد مرکزی پویش کتابخوانی بصیر
‌ ✨️ امام باقر عليه‌السلام 🌿 تَذاكُرُ العِلمِ ساعَةً خَيرٌ مِن قِيامِ لَيلَة: يك ساعت مذاكره علمى،
‌ انگیزه و تشویقی برای علم و مطالعه بیشتر از این کجا سراغ دارین آخه...? 😌 ←اسلامِ عزیزِ ما؛ بهترین دین هست👌🕊 ‌
‌ 🌸 حق همسفر 🌿 علی علیه‌السلام در ایام خلافت روزی برای کاری از شهر کوفه که مرکز خلافت بود به خارج شهر بیرون رفت. طبق معمول خود که اجازه نمی‌داد جمعی به عنوان اسکورت او را همراهی کنند، آن روز نیز ساده و تنها رفته بود. هنگام برگشتن، با یک نفر کتابی (یعنی یک نفر مسیحی یا یهودی یا زردشتی) در راه مصادف شد. آن مرد علی علیه‌السلام را نمی‌شناخت. 🌿 مقصد یکدیگر را پرسیدند، معلوم شد مقدار زیادی از راهشان مشترک است. توافق کردند که با هم طی مسافت کنند. صحبت‌کنان راه را طی کردند تا رسیدند به سر دوراهی که راه کوفه را از مقصدی که آن مرد کتابی داشت جدا می‌کرد. آن مرد به راه خود رفت. 🌿 علی علیه‌السلام شاهراه را که به کوفه می‌رفت رها کرد و از همان راه که همسفرش رفت آهنگ رفتن کرد. او گفت: مگر تو نگفتی من به کوفه می‌روم؟ فرمود: چرا. گفت: پس چرا از آن راه نمی‌روی؟ فرمود: پیغمبر ما فرموده است که هر گاه دو نفر با هم مسافرت کنند و از مصاحبتِ هم بهره‌مند شوند «حقی» بر عهده یکدیگر پیدا می‌کنند، بنابراین چون من از وجود تو در این سفر بهره‌مند شدم تو به گردن من «حق» پیدا کرده‌ای، من می‌خواهم به خاطر این حق، تو را مقداری مشایعت کنم. 🌿 آن مرد به فکر عمیقی فرو رفت، سر برآورد و گفت: علت اینکه اسلام با این سرعت رواج گرفت و توسعه یافت، اخلاق بزرگوارانه پیغمبر شما بود. 🌿 آن مرد در آن وقت علی را نمی‌شناخت، تا یک روز به کوفه آمد و امیرالمؤمنین را در مسند خلافت دید، متوجه شد که همسفر آن روز او علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام خلیفه وقت بوده است. بی‌درنگ مسلمان شد و در زمره اصحاب آن حضرت درآمد. 📚 بیست گفتار؛ ، ص ۶۸ 📚✌🏻
‌ تحول اگر عکس بود! ترکیب فوق‌العاده‌‌ی کتاب و انسان (در سایه‌ی اسلام) نه تنها خودت که می‌تونه یک ممکلت رو هم نجات بده👌🌿 این که این روزها انقلاب‌ها پیروز نمی‌شن به خاطر جهل‌ و بی‌سوادی‌شون هست!!! ←پروفایل یکی از دوستان بود؛ از این پروفایل‌های تلنگری بیشتر لطفا😌 ‌‌ +📖 📚✌🏻
‌ 🌿 حواس‌مون به خودمون و روح‌مون هست یا نه? 👇 ‌
ستاد مرکزی پویش کتابخوانی بصیر
‌ 🌿 حواس‌مون به خودمون و روح‌مون هست یا نه? 👇 ‌
‌ 🌱 دعای معروفی هست از رسول اکرم که با این جمله شروع می‌شود: ✨️ اَللّهُمَّ اقْسِمْ لَنا مِنْ خَشْیـتِک ما یحولُ بَینَنا وَ بَینَ مَعْصِیـتِک: پروردگارا، از خوف و خشیتت آن اندازه به ما نصیب ده که میان ما و نافرمانی‌ات حائل گردد. 🌿 دعاهای اسلامی یکی از بهترین و آموزنده‌ترین تعلیمات اخلاقی و معنوی است. چه نکته‌ها و لطایف روحی و اجتماعی بزرگ که با زبان دعا گفته می‌شود! جمله‌ای در همین دعا هست که: وَ اجْعَلْ ثارَنا عَلی مَنْ ظَلَمَنا یعنی خدایا، انتقام ما را نسبت به آن کسان قرار بده که به ما ظلم کردند. 🌿 این جمله نکته لطیفی دارد. رسول اکرم نفرمود خدایا از ستمگران ما انتقام بکش، فرمود: خدایا انتقام‌جویی ما را نسبت به آن کسان قرار بده که بر ما ظلم کردند. 🌿 «ثأر» یا «ثار» به معنی میل به مکافات دادن است و به اصطلاح حس انتقام‌جویی. می‌خواهد بفرماید در اثر اینکه ظلمی بر ما مردم می‌شود، قهراً روح ما فشرده و آزرده و انتقامجو و ثائر می‌شود. همینکه این حالت در روح ما پیدا شد، هر وقت باشد و هرجا باشد و به هر راه باشد اثر خودش را خواهد کرد، مثل یک آتش زبانه خواهد کشید. 🌿 امروز علمای معرفة‌الروح ثابت کرده‌اند که کینه‌ها و عداوت‌هایی که در روح پیدا می‌شود ممکن است موقتاً به اعماق روح فرو برود و انسان به حسب شعور ظاهر خود، آنها را فراموش کند اما واقعاً محو نمی‌شود. 🌿 در همان اعماق روح، بی‌خبر از شعور ظاهر و عقل ظاهر مشغول فعالیت است که راهی پیدا کند و بیرون بیاید. رسول اکرم می‌گوید: خدایا این آتش که در دل ما هست و روزی زبانه خواهد کشید، دیگری را نسوزد، اگر می‌خواهد بسوزد همان کس را بسوزد که به ما ظلم کرده و سبب این آتش شده است. 🌿 اگر بنا بشود انسان با عقل و اراده و شعور ظاهر خود انتقام بگیرد، انتقام شخصی را از شخصی دیگر نمی‌گیرد، اگر در بلخ آهنگری گناه کرده باشد در شوشتر سر مسگری را نمی‌برد. اما وقتی که انسان نه به فرمان عقل آزاد بلکه به فرمان آن عقده‌ها و کینه‌های ته‌نشین‌شده در اعماق روح بخواهد انتقام بگیرد، دیگر این ملاحظات در کار نیست. ✨️ رسول خدا می‌فرماید: خدایا ما را طوری کن که انتقام‌ها و کینه‌های ما همان‌قدر باشد که دشمن را سرکوب کنیم؛ در اعماق روح ما در اثر بی‌عدالتی‌ها و مظلومیت‌ها و ناتوانی‌ها عقده‌ها و ثأرها پیدا نشود که روح ما طبعاً فشرده و آزرده و عاصی و سرکش و بدخواه و ظالم بشود، از ظلم لذت ببرد، از لگدمال کردن مردم لذت ببرد... 📚 بیست گفتار؛ ، ص ۷۸ 📚✌🏻
‌ ← شب‌ها فرصت خوبی‌هست کتاب‌هایی که خوندیم رو توی ذهن‌مون بازخوانی کنیم و خودمون رو به چالش بکشونیم✨️ شب‌تون پر از حسِّ نابِ تَفَکُّر😊 ‌
‌ ﷽ صلی‌الله علیک یا اباعبدالله‌الحسین❤️ صلی الله علیک یا اباصالح‌المهدی💚 🌱 یقینا خیرست صبحی که آغازش یاد شماست✨️ ‌ ‌
‌ 💕 پيامبر خدا صلی‌الله‌عليه‌وآله: 🌸 العالِمُ إذا أرادَ بِعِلمِهِ وَجهَ اللّه ِتَعالى هابَهُ كُلُّ شَيءٍ، و إذا أرادَ أن يَكِنزَ بِهِ الكُنوزَ هابَ مِن كُلِّ شَيءٍ: 🌱 هر گاه هدفِ عالم از علمش رضاى خداوند متعال باشد، همه چيز از او بترسد و هر گاه هدفش از آن مال اندوزى باشد، او از همه چيز بترسد. 📚 كنز العمّال : ۲۹۳۴۲ ‌ 📚✌🏻
‌ ✨️ 🌿 ما اگر خدا را بشناسیم آن طور که شایسته قدّوسیت و کبریایی اوست و به اسماء حسنی و صفات علیای او آن اندازه که در توانایی ماست پی ببریم و او را طوری وصف نکنیم که مخلوقی و عاجزی مثل خودمان را وصف می‌کنیم، آن وقت می‌فهمیم که رزّاقیت او و تکفّل او بر روزی بندگان، منافات ندارد با اینکه ما مکلّف باشیم درباره حقوق و تکالیف خودمان و درباره عدالت و اینکه مقتضای عدالت چیست فکر کنیم. 🌿 منافات ندارد که در این باره وظایفی داشته باشیم؛ و یا بر ما واجب باشد که برای احقاق حقوق کوشش کنیم. 🌿 و اولین درجه کوشش همین است که معنی حق و عدالت را بفهمیم؛ و اگر منافات می‌داشت خود قرآن کریم که خداوند را به رزّاقیت وصف کرده سعی و عمل و کوشش را واجب نمی‌کرد، اولیای حق که شاگردان و تربیت‌یافتگان قرآنند برای احقاق حقوق جانبازی و فداکاری نمی‌کردند؛ اگر منافات می‌داشت، در قوانین و مقررات دینی مقرراتی برای حقوق مردم و تکالیفی برای تحصیل آن حقوق وضع نمی‌شد؛ اگر منافات می‌داشت دستور انفاق نمی‌رسید. 🌿 مگر انفاق و صدقات جز این است که به رزق و روزی مردم کمک شود؟ آیا این کار، شرکت در رزاقیت خداوند و اعانت خداوند است در کاری که خودش به عهده گرفته است؟! 📚 بیست‌گفتار؛ ، ص ۱۰۸ 📚✌🏻
‌ ✨️ 🌿 عنایت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به از بین بردن ناهمواری‌ها 🌸 وقتی که در شیوه بزرگوارانه رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله مطالعه می‌کنیم می‌بینیم آن حضرت عنایت زیادی داشت که تفاوت‌ها و اختلاف‌هایی که تدریجا در میان مردم عادت شده بود و ربطی با آنچه نامش مسابقه در عمل و فضیلت و پیشی‌گرفتن در خیرات است نداشت، و صرفآ عاداتی بود که ایجاد ناهمواری‌ها و پست و بلندی‌های بی‌جا می‌کرد، را از بین ببرد و معدوم کند. 🌸 مثلا عنایت داشت که در مجالس، گرد و حلقه به دور هم بنشینند، مجلس بالا و پایین نداشته باشد. دستور می‌داد و تأکید می‌کرد که هر وقت وارد مجلس می‌شوید، هر جا که خالی است همان جا بنشینید، یک نقطه معین را جای خودتان حساب نکنید و به آن نقطه فشار نیاورید. 🌸 اگر خودش وارد مجلسی می‌شد خوشش نمی‌آمد که جلو پایش بلند شوند، و گاهی اگر بلند می‌شدند مانع می‌شد و مردم را امر می‌کرد که قرار بگیرند. 🌸 حاضر نمی‌شد وقتی که سواره است پیاده‌ای همراهش حرکت کند، آن پیاده را سوار می‌کرد و یا به او می‌گفت تو جلوتر برو یا بعد از ما بیا، به هر حال حاضر نمی‌شد آن پیاده در رکابش حرکت کند. به روی خاک می‌نشست و با دست خودش از بز شیر می‌دوشید... 📚 بیست‌گفتار؛ ، ص ۱۰۳ 📚✌🏻