جالب این بود که سه تا از داستان های کتاب داستان راستان رو تو این کتاب استاد بهشون اشاره کرد. واقعاً داستان های جذّابی رو استاد در اون کتاب گنجونده. من قبلاً یکی دوتا شو بیشتر نخوندم ولی ان شاءالله فرصتی بشه حتماً کتابشو میخونم کامل.
نکته آخر هم که شاید براتون جالب باشه اینه که تا اینجای کار ، این اوّلین کتاب استاد بود که چندین بار باعث خنده من شد 😅 ، مثلاً یک اصطلاح خاصّی رو به کار برده بود استاد ، یا یک جریانی رو مثلاً نقل کرده بود که خنده دار بود.😄
تا حالا احساسات مختلفی رو تجربه کردم با کتاباشون ، احساس ذوق و شوق از یاد گرفتن یک مسئله علمی ، یا حتّی اشک ریختن با کتابی مثل حماسه حسینی،
ولی تا حالا نخندیده بودم انقدر.
13.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 تأثیر روابط آزاد پیش از ازدواج بر زندگی زناشویی
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
https://eitaa.com/hosein_darabi/29256
پس این کاری که این چند روز از ذهنم خارج نمیشه و همش پخش میشه کار آقای همایونفر بود...
مرحبا!
آقای همایونفر خیلی حرفه ایه و از موسیقی دان های درجه یک کشوره.
موسیقی فیلم موسی کلیم الله هم به عهده ایشون بود.
ایشون رو باید تو فصل آخر عصر جدید احسان علیخانی شناخته باشید ،
یکی از داوران بود ، به جای آریا عظیمی نژاد.
کتاب از دو بخش تشکیل شده:
۱. انسان در جهان بینی اسلامی
۲. آگاهیهای انسان
در بخش اوّل مدح ها و ستایش ها و مذمّت ها و نکوهش های قرآن نسبت به انسان بیان شده. اینکه دامنه تغییر و تحوّلات انسان از برتر از فرشته بودن تا پست تر از دیو و چهار پا شدنه.
بعد اشاره میشه به اینکه انسان موجودی چند بُعدی هست و در سه ناحیه از حیوانات متمایز میشه:
۱. در ناحیه ادراک و کشف خود و جهان.
۲. در ناحیه جاذبه هایی که بر انسان احاطه داره.
۳. در ناحیه کیفیّتِ قرار گرفتن تحت تأثیر جاذبه ها و انتخاب آن ها.
در مورد اوّل تمایز در اونجایی هست که انسان شناخت تعقّلی داره و این امتیاز اون رو متفاوت میکنه.
در مورد دوّم انسان علاوه بر جاذبه های مادّی ، جاذبه های معنوی هم داراست. جاذبه های مثل علم و دانایی ، خیر اخلاقی ، جمال و زیبایی ، تقدیس و پرستش.
در مورد سوّم یعنی کیفیّتِ قرار گرفتن تحت تاثیر جاذبه ها به موضوعاتی مثل قدرت و توانایی ، عقل و اراده ، آزادی معنوی ، انتخاب و تکلیف ، خودشناسی ، رسالت و مسئولیّت ، پرورش استعداد های جسمی و روحی ، نقش انسان در ساختن آینده خود و... پرداخته میشه.
بعد استاد محدودیّت های انسان رو نام میبرن و توضیح میدن و به قدرت طغیان انسان علیه این محدودیّت ها هم اشاره میکنن. و در آخرِ بخش اوّل به شرایط تکلیف و شرایط صحّت می پردازن. تو این بخش آخر ، بحث اضطرار و اکراه و اجبار و تفاوت های این ها ( که ما در حقوق هم زیاد باهاش سر و کار داشتیم ) توضیح داده میشه.
در بخش دوّم یعنی آگاهیهای انسان ، به انواع خودآگاهیها اشاره میشود از جمله: خود آگاهی فطری ، خودآگاهی فلسفی ، خودآگاهی جهانی ، خودآگاهی طبقاتی ، خودآگاهی ملّی ، خودآگاهی انسانی ، خودآگاهی عرفانی و خودآگاهی پیامبرانه.
این بخش واقعاً عالی بود.
خصوصاً توانایی استاد در نقل های به جایی که از بقیّه بیان میکنه ، ستودنیه.
مثلاً در انتهای کتاب و در باب تفاوت خود آگاهی عارفانه و پیامبرانه از اقبال نقلی میارن که:
حضرت محمّد (ص) به آسمان به معراج رفت و بازگشت. یکی از شیوخ طریقت به نام عبدالقدّوس گنگهی را کلامی است بدین مضمون: سوگند به خدا که اگر من به آن نقطه رسیده بودم هرگز به زمین باز نمیگشتم.
اقبال اضافه میکند:
شاید در سراسر ادبیّات صوفیانه نتوان چند کلمه معدود را پیدا کرد که در یک جمله اختلاف روانشناختی میان دو نوع آگاهی پیغمبرانه و صوفیانه را به این خوبی آشکار سازد. مرد باطنی (عارف) نمیخواهد که پس از آرامش و اطمینانی که با تجربه اتّحادی (وصول به حق و خودآگاهی عارفانه) پیدا میکند به زندگی این جهانی بازگردد ، در آن هنگام که بنا بر ضرورت باز میگردد ، بازگشت او برای تمام بشریت سود چندانی ندارد. ولی بازگشت پیغمبر جنبه خلاقیّت و ثمربخشی دارد ، باز میگردد و در جریان زمان وارد میشود به این قصد که جریان تاریخ را تحت ضبط درآورد و از این راه جهان تازهای از کمال مطلوبها خلق کند.
خب این هم معرّفی امروز 💐
بوریم نِماز 😁
راستی امسال به جای نون خ ، فصل جدید پایتخت پخش میشه فکر کنم.