eitaa logo
گروه پژوهشی مهرگان
2.2هزار دنبال‌کننده
45 عکس
15 ویدیو
1.2هزار فایل
🔅 منبع یابی حوزوی و دانشگاهی 🔅 ارسال متن کامل منابع 🔅پیشنهاد موضوع (ارشد و دکتری) 🔅تبدیل pdf فارسی به word آدرس : قم ، بلوار شهید کریمی، فلکه جوان راه ارتباطی @mehregan52 09198530764 09362138156 02533365965
مشاهده در ایتا
دانلود
از تولد تا بعد از ظهور مولف محمد‌کاظم قزوینی‌موسوی؛ مترجم لطیف راشدی، سعید راشدی. لطفا با مرورگرهای فایرفاکس و گوگل کروم وارد شوید جهت مطالعه آنلاین یا دانلود رایگان ، در پایین صفحه ای که بارگذاری می‌شود، روی پیوست‌ها کلیک کنید http://dl.islamicdoc.com/site/catalogue/623036 ما را در پیام رسان‌های داخلی دنبال کنید ... پیام رسان ایتا https://eitaa.com/dl_islamicdoc_com پیام رسان سروش: https://sapp.ir/dl_islamicdoc_com
نظریه‌ پردازی‌ درباره‌ آینده‌ جهان تالیف‌ علی‌اصغر رضوانی‌ لطفا با مرورگرهای فایرفاکس و گوگل کروم وارد شوید جهت مطالعه آنلاین یا دانلود رایگان ، در پایین صفحه ای که بارگذاری می‌شود، روی پیوست‌ها کلیک کنید http://dl.islamicdoc.com/site/catalogue/623079 ما را در پیام رسان‌های داخلی دنبال کنید ... کانال ایتا https://eitaa.com/dl_islamicdoc_com کانال سروش: https://sapp.ir/dl_islamicdoc_com
حکایت غیبت نویسنده نادر فضلی لطفا با مرورگرهای فایرفاکس و گوگل کروم وارد شوید جهت مطالعه آنلاین یا دانلود رایگان ، در پایین صفحه ای که بارگذاری می‌شود، روی پیوست‌ها کلیک کنید http://dl.islamicdoc.com/site/catalogue/623112 ما را در پیام رسان‌های داخلی دنبال کنید ... کانال ایتا https://eitaa.com/dl_islamicdoc_com کانال سروش: https://sapp.ir/dl_islamicdoc_com
در انتظار آفتاب‌ (بحثی‌ پیرامون‌ اصالت‌ مهدویت‌) نویسنده حسین‌ فریدونی‌. لطفا با مرورگرهای فایرفاکس و گوگل کروم وارد شوید جهت مطالعه آنلاین یا دانلود رایگان ، در پایین صفحه ای که بارگذاری می‌شود، روی پیوست‌ها کلیک کنید http://dl.islamicdoc.com/site/catalogue/623113 ما را در پیام رسان‌های داخلی دنبال کنید ... کانال ایتا https://eitaa.com/dl_islamicdoc_com کانال سروش: https://sapp.ir/dl_islamicdoc_com
در جستجوی منجی نویسنده محمدحسین طغیانی لطفا با مرورگرهای فایرفاکس و گوگل کروم وارد شوید جهت مطالعه آنلاین یا دانلود رایگان ، در پایین صفحه ای که بارگذاری می‌شود، روی پیوست‌ها کلیک کنید http://dl.islamicdoc.com/site/catalogue/623154 ما را در ایتا و سروش دنبال کنید ... کانال ایتا https://eitaa.com/dl_islamicdoc_com کانال سروش: https://sapp.ir/dl_islamicdoc_com
وحدت و همبستگی اجتماعی از دیدگاه قرآن کریم نویسنده محمدهادی محمودی استاد راهنما عباس نقیئی لطفا با مرورگرهای فایرفاکس و گوگل کروم وارد شوید آنلاین تورق و مطالعه کنید http://dl.islamicdoc.com/site/catalogue/fulltext/609857/65072499 ما را در پیام رسان‌های ایتا و سروش دنبال کنید ... کانال ایتا https://eitaa.com/dl_islamicdoc_com کانال سروش: https://sapp.ir/dl_islamicdoc_com
تبیین کلامی امامت در زیارت جامعه کبیره زینب پوشه ؛ استاد راهنما: مهناز امیرخانی؛ استاد مشاور : اعلی تورانی چکیده: بحث پیرامون امامت از امهات سلسله مباحث کلامی و اعتقادی است. برترین مقام جهان هستی مقام امامت است، بالاترین وظیفه هر مسلمان هم شناخت این مقام و معرفت به آن است. برترین انسان عالم خلقت، امام معصوم علیه‌السلام است و به همین دلیل است که کسی جز امام معصوم علیه‌السلام نمی‌تواند مقام امامت را آن‌طور که باید معرفی کند. یکی از بهترین تعاریف از مقام و جایگاه، صفات و خصوصیات امامان معصوم علیهم‌السلام در زیارت جامعه کبیره تجلی‌یافته که از زبان شریف امام هادی علیه‌السلام صادرشده است. این پایان‌نامه بر آن است تا تبیین کلامی امامت در زیارت جامعه کبیره را بررسی نماید؛ تا راهی باشد برای ارتباط قلبی با امامان معصوم و مقدمه‌ای باشد در شناخت و معرفت آن بزرگواران علیهم‌السلام. در این نوشتار اثبات ضرورت و دلایل شرعی و عقلی وجوب امامت موردبررسی قرارگرفته است. شیعه، امامت را از اصول دین و عقاید اسلامی می‌داند، ولی دیگر مذاهب کلامی، آن را از فروع دین می‌شمارند. ریشه تفاوت این دو دیدگاه به این مطلب برمی‌گردد که ازنظر شیعه، نصب و تعیین امام از شئون خداوند و به نحو انتصابی است؛ ولی در نظر مذاهب دیگر، نصب و تعیین امام از شئون و وظایف مکلفان و به نحو انتخابی است. محورهای اصلی مبحث امامت که اکثر متکلمان به آن پرداخته‌اند و در زیارت جامعه کبیره مورد کاوش و بررسی قرارگرفته، شامل مواردی مانندِ چیستی امام، راه تعیین و تشخیص امام، صفات، ویژگی‌ها و وجوه ممیزه امام نسبت به دیگران است. لطفا با مرورگرهای فایرفاکس و گوگل کروم وارد شوید جهت مطالعه آنلاین یا دانلود رایگان ، در پایین صفحه ای که بارگذاری می‌شود، روی پیوست‌ها کلیک کنید http://dl.islamicdoc.com/site/catalogue/623217 ما را در پیام رسان‌های ایتا و سروش دنبال کنید ... کانال ایتا https://eitaa.com/dl_islamicdoc_com کانال سروش: https://sapp.ir/dl_islamicdoc_com
نقد مباني جان‌ هيک در پلوراليسم ديني محمدعلي توحيدي ؛ استاد راهنما: حسين ديبا ؛ استاد مشاور: مهدي ذاکري چکیده : قبل از ظهور »صنعت ارتباطات جهانی«، علی رغم داعیه جهانی بودن برخی از ادیان، بسته به محلی بودن اقتصاد، سیاست و فرهنگ، ادیان نیز، محدود به قلمرو و بوم خاصی بودند، با شکل‌گیری »دوره ارتباطات« و انفجار اطلاعات و به وجود آمدن »دهکده جهانی« ادیان در رویارویی و تماس نزدیک و گسترده نسبت به هم قرار گرفتند، در گفتمان‌های بین الادیانی، سوال‌هایی از حقانیت و نجات‌بخشی همه ادیان مطرح گردید که آیا همه ادیان از حقانیت بهره‌مند بوده و نجات‌بخش پیروان‌شان هستند و یا دین خاصی، در پاسخ به این پرسش سه دیدگاه »انحصارگرایی«، »شمول‌گرایی« و »پلورالیسم دینی«، مطرح گردیده است. جان هیک فیلسوف انگلیسی که نظریه‌پرداز و بنیانگذار نظریه پلورالیسم دینی است، برای اثبات و استحکام آن، به مبانی و ادله‌ای چون تجربه دینی، یکسان انگاری ماهیت و حقیقت وحی و تجربه دینی، معرفت شناسی کانت و تفکیک »نومن« از »فنومن«، فرضیه نجات و اشتراک و بهره‌مندی همه ادیان در توانایی ایجاد تحول از خودمحوری به خدامحوری (گوهر ادیان)، تکافو ادله، هدایت عام الهی و »جهانی شدن« تمسک جسته است، هدف تحقیق حاضر نقد و بررسی صحت و سقم این مبانی و ادله می‌باشد که با استفاده از شیوه اسنادی و اکتشافی در محدوده مباحث کلامی، فلسفی و معرفت شناختی، مبانی جان هیک در پلورالیسم دینی را به نقد و چالش گرفته است. پلورالیسم دینی را می‌توان از دو زاویه برون‌دینی و درون‌دینی مورد بررسی قرار داد؛ در ساحت برون‌دینی، نقد مبانی کثرت‌گرایی دینی و آشکار ساختن اشکالات کلامی و فلسفی و معرفت شناختی آن‌ها، به معنای تیشه به ریشه زدن پلورالیسم دینی است؛ مبانی و پایه‌های مطرح شده از طرف جان هیک برای پلورالیسم دینی، هیچکدام قابل دفاع نبوده و هرکدام در معرض اشکالات عدیده کلامی و معرفتی قرار دارند. سودجویی از نظریات عرفا در جهت استحکام دیوار لرزان پلورالیسم دینی، با واقعیت همخوانی ندارد. به لحاظ درون‌ دینی؛ اسلام با در نظرداشت معیارها و ویژگی‌هایی چون: الف) انتساب به خداوند متعال؛ ب) ابتنا بر پایه فطرت انسانی؛ ج) پایداری و منزه بودن از انحراف و اعوجاج؛ د) وحیانی بودن؛ هـ) تأخر زمانی، برای دین حقیقی، ادیان وحیانی را در اصول و تعالیم اساسی یکی دانسته و تفاوت‌های موجود میان آن‌ها را به دوره‌های متفاوت و مقتضیات زمانی و مکانی، ارجاع می‌دهد؛ از نظر اسلام، ادیان غیر وحیانی، از حقیقت بهره‌ای ندارد، ادیان آسمانی هرچند در دوره زمانی مختص خودشان از حقانیت قابل پیروی و نجات‌بخش بهره‌مند بودند و لکن بعد از ظهور اسلام، نه قابل پیروی است و نه برای پیروان، نجات بخش. اسلام، نجات پیروان ادیان باطل و غیر حقیقی، چه آسمانی و چه غیر وحیانی را در دوره بعد از طلوع خورشید اسلام، به تفضل و رحمت واسعه خداوند متعال، امکان‌پذیر می‌داند، البته به شرط معاند نبودن آن‌ها. اسلام، رویکردهای گوناگون پلورالیسم دینی را نه به طور کامل می‌پذیرد و نه همگی را طرد می‌کند؛ رویکردهایی چون: تساهل و تسامح، تبادل نظر و گفتگو بین الادیانی، از نظر اسلام مانعی ندارند، اما رویکردهایی چون: شکاکیت و نسبیت در فهم حقیقت، بهره‌مندی همه ادیان از حقیقت یکسان و نجات بخشی همه ادیان در همه زمان‌ها را مطرود و غیر قابل قبول می‌داند. لطفا با مرورگرهای فایرفاکس و گوگل کروم وارد شوید جهت تورق و مطالعه آنلاین در پایین صفحه ای که بارگذاری می‌شود، روی پیوست‌ها کلیک کنید http://dl.islamicdoc.com/site/catalogue/623217 ما را در پیام رسان‌های ایتا و سروش دنبال کنید ... کانال ایتا https://eitaa.com/dl_islamicdoc_com کانال سروش: https://sapp.ir/dl_islamicdoc_com
اندیشه سیاسی محقق سبزواری نگارنده : دکتر نجف لک زایی استاد راهنما: حسین بشیریه استاد مشاور: آیت الله محمدهادی معرفت چکیده: محمدباقر سبزواری مشهور به محقق سبزواری (1090-1017 ه ق) از حکما و مجتهدین بزرگ شیعه در قرن یازدهم هجری است ، وی هر چند در میان برخی ار فقهای بزرگ شناخته شده است ، اما در تاریخ اندیشه سیاسی اسلامی تاکنون ناشناخته مانده است . اولین گام پژوهشی در شناخت سبزواری و اندیشه سیاسی وی رساله حاضر است . در این رساله توصیفغ سوانح احوال، عصر سبزواری و اندیشه سیاسی وی به تحلیل چرایی اندیشه سیاسی وی نیز توجه شده است . برخی از یافته‌های رساله حاضر از این قرار است : .1 به منظور بررسی متغیر مستقل پژوهش زندگی و زمانه سبزواری در یک فصل مورد بررسی قرار گرفته است . .2 در فصل دوم و سوم، که به ارائه مبانی نظری رساله پرداخته شده، اندیشه سیاسی سبزواری در گروه اندیشه‌های اصلاحی قرار داده شده است . همچنین با ارائه مبانی تصویر و تصدیقی اندیشه سیاسی سبزواری نشان داده‌ایم که وی چگونه با استعانت از عقل و شرع از سلطنت تغلبی فاصله گرفته و اندیشه سیاسی حکومت فاضله را پی‌ریزی کرده است . نکته کلیدی در اندیشه سبزواری این است که در طبقه‌بندی وی از دانشمندان سلسله مراتب علما از این قرار است : حکما - مجتهدان - محدثان و مفسران و فقیهان و سپس علمای صرف و نحو و لغت . به نظر وی واجب است همه مردم از مجتهد زنده تقلید نمایند. و چون علم شرط تفویض امور است ، خلیفه و مقتدا و متبع و امام باید اعلم باشد. به این ترتیب پادشاه موظف است زیر نظر حکیم و مجتهد اعلم به اداره امور بپردازد. سبزواری، خود، حکیم و مجتهد است ، بنابراین از همین موضع با شاه سخن می‌گوید. .3 حاکم وقتی عادل است که عملکردش عادلانه باشد. سبوازی در این مورد چهارده کار ویژه عادلانه را برشمرده است . پیروی از امام اصل، پیروی از سنن مرضیه شرع در همه ابواب و عمل به قانون معدلت مبنای عملکرد عادلاانه است . .4 در جهت تبیین اندیشه اصلاحی سبزواری، که برخاسته از اوضاع نابسامان عصر وی و نیز تفکر لزوم اصلاح نظام سیاسی و تنظیمات دولتی است ، به مباحث دیگری از قبیل جایگاه دولت ، نهادهای حکومتی، شرایط احراز مشاغل و مناسب حکومتی، سیاستهای دفاعی و امنیتی، سیاستهای اقتصادی، آیین دیپلماسی و سیاست خارجی، مشارکت سیاسی و حقوق اساسی، آسیب‌شناسی دولتها و بویژه آسیب‌شناسی حکومت صفوی از دیدگاه سبزواری پرداخته‌ام. .5 اندیشه اصلاحی محقق کرکی، صدرالمتالهین شیرازی، فیض کاشانی، خلیفه سلطان و شیخ علی خان زنگنه آورده شد تا دغدغه اصلاح، از جهت مختلف ، در میان متفکران عصر صفوی و برخی از اعضای هیات حاکمه در عصر سبزواری نشان داده شود. لطفا با مرورگرهای فایرفاکس و گوگل کروم وارد شوید جهت تورق و مطالعه آنلاین در پایین صفحه ای که بارگذاری می‌شود، روی پیوست‌ها کلیک کنید http://dl.islamicdoc.com/site/catalogue/623242 ما را در پیام رسان‌های ایتا و سروش دنبال کنید ... کانال ایتا https://eitaa.com/dl_islamicdoc_com کانال سروش: https://sapp.ir/dl_islamicdoc_com
خدا در آئينه جلال و جمال : تشبیه و تنزیه از دیدگاه محیی‌الدین و مولوی محمدصادق کاملان استاد راهنما: غلامحسین ابراهيمى دينانى چکیده : تحقيقى است پيرامون تشبيه و تنزيه خداوند از ديدگاه محيى الدين و مولوى با توجه به آيات و روايات. نويسنده پس از بيان كليات پژوهش، به بررسى تاريخچه و زبان دين پرداخته و تشبيه و تنزيه در اديان الهى را با توجه به آيات قرآن تحليل نموده است. سپس از تقسيم صفات الهى، چگونگى اتصاف حق تعالى به اوصاف و آراء مطرح در اين زمينه بحث كرده و آنگاه ديدگاه محيى الدين را درباره تشبيه و تنزيه خداوند با استفاده از آثار او به ويژه فصوص الحكم و فتوحات مكيه بررسى نموده است. در ادامه ديدگاه مولوى درباره تشبيه و تنزيه با استفاده از مثنوى معنوى تبيين شده و موارد توافق و تفاوت ميان دو ديدگاه ارائه شده مورد ارزياب قرار گرفته است. لطفا با مرورگرهای فایرفاکس و گوگل کروم وارد شوید جهت تورق و مطالعه آنلاین در پایین صفحه ای که بارگذاری می‌شود، روی پیوست‌ها کلیک کنید http://dl.islamicdoc.com/site/catalogue/560854 ما را در پیام رسان‌های ایتا و سروش دنبال کنید ... کانال ایتا https://eitaa.com/dl_islamicdoc_com کانال سروش: https://sapp.ir/dl_islamicdoc_com
دو رساله‌ در فلسفه‌ اسلامی‌: تجدد امثال‌ و حرکت‌ جوهری‌، جبر و اختیار از دیدگاه‌ مولوی نویسنده : جلال‌الدین‌ همائی‌ لطفا با مرورگرهای فایرفاکس و گوگل کروم وارد شوید جهت تورق و مطالعه آنلاین در پایین صفحه ای که بارگذاری می‌شود، روی پیوست‌ها کلیک کنید http://dl.islamicdoc.com/site/catalogue/623290 ما را در پیام رسان‌های ایتا و سروش دنبال کنید ... کانال ایتا https://eitaa.com/dl_islamicdoc_com کانال سروش: https://sapp.ir/dl_islamicdoc_com