هدایت شده از وحید یامین پور
📌تجدیدچاپ دو سفرنامه با طرح جلد جدید
کاهن معبد جینجا و خال سیاه عربی
🔸خال سیاه عربی سفرنامه حج تمتع حامد عسکری است.کتاب با خاطرات دوران کودکی نویسنده و تصوراتش از خدا شروع میشود. با وجود سفرنامه بودن بعد جغرافیایی در این کتاب کم است و بیشتر احساسات جولان میدهند. توصیفهای جاندار نویسنده مثل دوربین واقعیت مجازی عمل میکند و وادارت میکند پس از بستن احرام، در ورودی مسجدالحرام به سجده بیفتی و زمین و زمان را از یاد ببری. خال سیاه عربی در چاپ چهاردهم با طراحی جلد جدید راهی بازار شده است.
🔹️“کاهن معبد جینجا” داستان سفر کوتاه “وحید یامین پور” به ژاپن در گرامیداشت سالگرد بمباران هیروشیما است که با توجه به سابقه کاری او، از مرز سیر و سیاحت فراتر رفته و به تحلیل اتفاقاتی که مشاهده میکند میپردازد. این اثر سفرنامه ایست که گوشهای از واقعیتهای این کشور جذاب و شگفت انگیز را به تصویر کشیده و به شکل مفید و مختصر از تجربه سفر به ژاپن میگوید.کاهن معبد جینجا در چاپ بیست و هفتم با طرح جلد جدید به بازار کتاب عرضه شده است.
@ketabe_khoub
برای بشر مدرن هر چیزی که ایجاد فراموشی کند، ارزش دارد. از جمله سینما و فیلم که باعث شده انسان با شریک شدن در تجربه های شخصی دیگران، خود را فراموش کند و لذت ببرد.
🪴
بنابراین، فیلم و سوپراستاری که بیشترین فراموشی را به بیننده القا کند، محبوب تر است. اساسا پدیده " سوپراستار" فقط در چنین فضایی قابلیت طرح دارد.
🪴
ورزش قهرمانی، ابزار تولید هیجان و لذت است. دیدن مسابقه فوتبال در واقع، تجربه نود دقیقه خلسه روحی و فکری است. اگر مواد مخدر و الکلیسم با تغییرات فیزیولوژیک زمینه غفلت و فراموشی را فراهم میکنند.
🪴
سینما، ورزش مدرن، موسیقی های خاص و... بستر روان شناختی و روحیِ فراموشی را از طریق تولید لذت و هیجان فراهم می کنند. عارضه و اثر فراموشی، لذت و هیجان است. نقطه مقابل فراموشی، یادآوری است که مفهوم دینی آن ذکر است.
🪴
و ذکر همان است که به انسان یادآوری کرده و متذکر حقایق می شود، چه بودن و چگونه بودن را یادآوری می کند.
ادامه دارد...
#وحید_یامین_پور
#ماجرای_فکر_آوینی
@ketabe_khoub
در مفاهیم دینی، انسان حقیقی کسی است که اهل ذکر است. حتی در فقه هر چیزی که ارمغانی فراموشی باشد، مورد مذمت قرار گرفته و یا حتی حرام دانسته شده است؛ از مسکرات(مست کننده ها) گرفته تا موسیقی هایی که حالت تفکر و وقار انسان را خدشه دار کنند.
🪴
مفهوم خلوت که نزدیک ترین مفاهیم به ذکر است در مدرنیته حذف می شود، چون خلوت برای انسان مدرن دلهره می آورد و موجب یادآوری می شود.حتی معماری مدرن هم خلوت گریز است. برخلاف آن در معماری و شهرسازی اسلامی، معانی ویژه حریم، حیا و خلوت قابل رویت است.
🪴
برای مثال، شهرهای برخلاف شهرهای مدرن، نه تنها از مفهوم مرگ فرار نمی کنند که یاد مرگ را عبادت و ذکر می دانند، از این رو، اغلب قبرستان ها در مرکز شهر ایجاد شده اند، به طوری که با دیدن آن انسان مفهوم مرگ را متذکر شود.
🪴
انسان سنتی( اعم از پیروان ادیان ابراهیمی یا حتی تمدن های شرقی مانند آیین کنفوسیوس یا بودیسیم) انسان هایی پُل گونه اند، یعنی این جهان را پُلی می دانند برای رسیدن به جهان و حقیقتی بالاتر و بهتر. در واقع انسان پُل گونه، نقطه مقابل انسان پرومته است و حزن عرفانی او منافی شادی نیست.
🪴
#وحید_یامین_پور
#ماجرای_فکر_آوینی
@ketabe_khoub
هدایت شده از کتاب خوب| کودک
📚نام کتاب: آقا محسن
🖋نویسنده: محمد علی جابری
📑انتشارات: کتابک
📓تعداد صفحات: ۴۷
🌹☘🌹☘
📖توضیحات:
آقا محسن نوشته محمد علی جابری، بخش هایی از زندگی شهید محسن حججی است.
📗📘📙
@ketabe_khoob
☘🌿☘🌿☘🌿☘🌿☘
وقتی انسان آرزوی دنیایی دارد، معنایش این است که بدن او در دنیاست، یعنی قبل از اینکه بمیرد، مرده است. چرا؟ چون دل به دنیا بسته است.
این زمین قبر اوست قبل از اینکه بمیرد، خانه، اتاق، بستر و شغل همه برای او قبوری هستند به اشکال مختلف؛ اما اگر انسان به این دنیا دل نبست، زمین قبر او نیست. وقتی هم که او را در قبر بگذارند، در قبر نیست.
بدنش در خاک می رود، اما خودش آزاد است، آزادتر از گذشته.
آن یکی هنوز نمرده، مُرده، اما او بعد از اینکه مرده، زنده است. این است که باید معنای مرگ را بهتر بشناسیم و به وجه عمیقی با مرگ رو به رو شویم و آن را بهتر تحلیل کنیم.
مرگ یعنی از حرکت و از پرواز افتادن انسان. انسان وقتی به دنیا دل بست و دنیایی شد، از پرواز محروم می شود و این، مرگ اوست.
☘🌱☘🌱☘🌱☘🌱☘
#تعلق( محور تحول در انسان)
#آیت_الله_حائری_شیرازی
@ketabe_khoub