eitaa logo
کتاب بندگی 🕋
186 دنبال‌کننده
221 عکس
0 ویدیو
2 فایل
🌼🌸 بسم اللّٰه الرحمن الرحیم 🌸🌼 📢 کانال جلسات تفسیر ( تفسیر تربیتی و بینشی ) 🎙 حجت الاسلام و المسلمین محمد هادی مصلحی (دام عزّه) ارتباط با مدیر کانال 🆔 @bandegi_admin دیگر مباحث معرفتی ( طریق بندگی ) 🆔 @tarighebandegi
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 🗒 مباحث جلسه ۱۰ | بخش اول : 💎 برخی بزرگان گفته‌اند شاه‌بیت سوره یوسف آیه ۲۳ و آیه بعد از آن است که خداوند متعال به ما نشان می‌دهد در هر حالتی می‌شود گناه را ترک کرد. تصویرسازی مفصل مرحوم علامه طباطبایی برای درک هر چه بهتر فضایی که حضرت یوسف از آن فرار کرد و خیلی تلاش کرد تا گناه نکند. عزیزی که می‌خواهی در وادی تربیت حرکت کنی چه چیزی تو را از گناه نجات می‌دهد؟ قرآن کریم با صراحت بیان می کند: «وَ هَمَّ بِها لَوْ لا أَنْ رَأى‏ بُرْهانَ رَبِّهِ». 🔻 «المُرَاوَدَةُ»: رفت و آمد همراه با مدارا کردن که بخواهند در پی آن چیزی را بدست بیاورند. هدف زن عزیز مصر از این رفت و آمد این بود که با یوسف مواقعه داشته باشد. قرآن کریم نشان می‌دهد با خدعه و نیرنگ می‌خواست همان واقعیتی را که یوسف باید به خداوند متعال تحویل دهد به چنگ آورد. نفس یوسف را قصد کرده بود و می‌خواست او را از بندگی پایین بکشد. ⚠️ «هَيْتَ لَكَ»: هِئتُ لَكَ هم خوانده شده است که می‌گوید: برای تو آماده شده‌ام. گویا یوسف توجه نمی‌کرده و سرش پایین بوده است؛ با این خطاب می گوید: با تو هستما. «مَعاذَ اللَّهِ»: یعنی اَعُوذُ بِالله مَعاذاً. از لحاظ ادبی مفعول مطلق است که ادبا به سادگی می‌گویند فعل آن حذف شده است و کاری با علت حذف آن ندارند. علامه طباطبایی بررسی می‌کنند که چرا اعوذ نیامده است. این همان ادبیاتی است که بیان شد خیلی از جوانب آن بررسی نشده است در حالی که این ظرافت‌ها در معنا نیز اثر دارد. 🌱 «إِنَّهُ رَبِّي»: عده‌ای این ضمیر را به تعبیر ادبا ضمیر شأن گرفته‌اند چون می‌خواهند رَبِّي را به عزیز مصر نسبت دهند نه خداوند متعال. از این رو مرجع ضمیر را الله نمی‌گیرند. مرجع ضمیر را عزیز مصر هم نمی‌توانند بگیرند چون کلمه‌ای در قبل نیست که به عزیز مصر برگردد. از این رو هر جا کم آمد ضمیر را شأن می‌گیرند تا کار حل شود! علت این که در این آیه از رَبِّي عزیز مصر را اراده می‌کنند تکرار زیاد واژه رَبّ در این سوره است که به شخص بالا دستی خطاب می‌شود. حال آن که در هیچ کدام از این موارد حضرت یوسف از طرف خود به افراد بالا دستی رَبّ نمی‌گوید. 😳 عده‌ای به گونه ای تفسیر نوشته‌اند که گویا زن عزیز مصر از بندگان با تقوا و صبور خداوند بوده است و تا چهل سالگی صبر کرده و با یوسف کاری نداشته است! علامه طباطبایی می‌فرمایند این حرف مضحک و خنده‌دار است. انسانی که در تربیت الهی نباشد فقط و فقط با امیالش زندگی می‌کند. از این رو غرب فقط با امیال است. با وجود این که در این آیه خیلی مختصر به داستان حضرت یوسف و زن عزیز مصر اشاره شده است ولی علامه طباطبایی می‌فرمایند اگر در فضایی که آیه از آن خبر می‌دهد و قیودی که در خود آیه هست تدبّر شود واقعیت داستان روشن می‌شود و نیازی به تفصیل مطلب نیست. ایشان در سه فضا تصویرسازی می‌کنند: یوسف - زن عزیز مصر - یوسف و زن عزیز مصر 🌸 یوسف: یوسف کودکی بود که دست تقدیر او را در قیافه بردگان به خانه عزیز مصر کشاند. سخن‌گفتن درست و حسابی بلد نبود. عزیز از اصل و نسب و خانه او نپرسید. بردگان که اصل و نسب و خانمان نداشتند. یوسف از اصل و نسب خود هیچ حرفی به میان نیاورد تا وقتی که به زندان رفت. در میان آن بت‌پرستان هیچ اشاره‌ای به یکتاپرستی خود نکرد مگر یک‌جا که این سخن از نفس او بیرون ریخت. (در صحنه گناه نتوانست کنترل‌شده حرف بزند. همه جا کنترل کرد ولی در صحنه گناه لو داد. می‌فهمیم یعنی چه؟ صحنه آنقدر بد جور بود که کنترل نداشت و واقعیت خود را بیرون ریخت.) تا آن روز که به زن عزیز مصر «مَعاذَ اللَّهِ، إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوايَ» نگفته بود جامه سکوت به خود پوشیده بود. ولی دل او پر از نگاه به کارهایی بود که پروردگارش با او می‌کرد. تربیت توحیدی ناب پدر را همواره در یادش داشت. بشارتی که در خواب به او داده شده بود که خداوند او را برای خودش خالص می‌کند یادش بود. (اینها همان برهان ربّی است که یوسف نبی داشت. ما خیال می‌کنیم در آن لحظه چیزی دید چون ما نمی‌بینیم حق داریم گناه کنیم.) کار برادران در آن بیابان و وعده خداوند در چاه وقتی که از همه اسباب ناامید شده بود را فراموش نکرده بود. (برای مشغول شدن فکر و دل رخ‌دادن یکی از این اتفاقات که شبیه آن برای ما اتفاق افتاده کافی است. تا حالا برای ما کار نکرده است؟ فرق ما با یوسف در این است که خداوند متعال این کارها را برای ما هزاران بار کرده آنجا که از همه اسباب قطع امید کرده بودیم ولی هر بار یادمان می‌رود. بندگی نمی‌کنیم. حیا نمی‌کنیم. ناسپاس و کفوریم. محبت کسی که این کارها را با ما کرده دلمان را مشغول نمی‌کند. همین است که در صحنه گناه به سمت گناه حمله‌ور می‌شویم.) ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
سوره یوسف ۱۰ _ بخش دوم [کیفیت کم].mp3
5.77M
📕 تفسیر سوره مبارکه یوسف 🎧 جلسه ۱۰ | بخش دوم 🏷 آیه ۲۴ 📅 ۱۳۹۸/۰۲/۲۱ 🖌 التّامین فی محبة الله تعریف واقعی بندگان خالص خدا 🖌 شیفتگی و دلدادگی پایان خوش تقوا و صبر یوسف 🖌 محبّت و عشق بدون فکر زیاد! هرگز ┄┅┅ ✨❀🌸❀✨ ┅┅┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 🗒 مباحث جلسه ۱۰ | بخش دوم : 💡 یوسف پیش از مواجهه با صحنه گناه: فهمید تحت ولایت الهی است. فهمید خدا همه کاره‌ی اوست. فهمید برنامه‌ریز زندگی‌اش خداست. می‌دید گام‌به‌گام تحت تربیت پروردگار خود است، اِلهي لَوْ اَرَدتَ هُوانّي لَمْ تَهْدِني. و خدا کارهایش را درست می‌کند. أَنْ تَعْرِفَ رَبَّكَ و أَنْ تَعْرِفَ مَا صَنَعَ بِكَ. يَا مَنْ بَدَأَ خَلْقِي وَ ذِكْرِي وَ تَرْبِيَتِي وَ بِرِّي وَ تَغْذِيَتِي. خدا خیر او را می‌خواهد و هر چه برای او پیش می‌آید فقط زیبائی‌ست. یوسف پیوسته در این افکار بود. این‌ها چیزی نیست که لحظه‌ای بیاید و برود. نفس او به گونه‌ای شده بود که فقط به کارهای خدا فکر می‌کرد. در آن حوادثی که برایش پیش آمد شک نکرد و جزع نکرد بلکه صبر پیشه کرد. إِنَّهُ مَن یَتَّقِ وَیَصْبِرْ. آنجا که باید از گناه فرار کرد و وظیفه را انجام داد باید عمل کرد و آنجا که مربوط به درون است باید صبر کرد. اگر اینگونه شد پایانی خوب در انتظار است. ❓ حکمت خدا چیست که به حضرت یوسف در همان کودکی، آن پایان خوش را نشان می‌دهد ولی در مورد حضرت موسی پس از فراز و نشیب بسیار می‌گوید وَ اصْطَنَعْتُكَ لِنَفْسِي؟ وقتی موسی فهمید همه اتفاقات برنامه خدا بوده است دیوانه می‌شود. می‌گوید همه‌اش تو بودی؟ من فکر می‌کردم خواهرم آمد و کار را درست کرد. تو بودی به آن‌ها شیر ندادی و مرا به مادرم برگردانی؟ نکند در قیامت برای ما معلوم شود که با ما هم همین کار را کرده است؟ نکند می‌خواهد همه ما را برای خودش بسازد؟ وَ اصْطَنَعْتُكَ لِنَفْسِي موسی را در قرآن نشان می‌دهد تا دل ما را بسوزاند؟ وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ 🔎 یوسف دائما جذب زیبائی‌های کار خدا بود. وقتی می‌دید که همه را مدیریت می‌کند تا امتحانات را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد شیفتگی در دلش استقرار پیدا می‌کرد و بیشتر می‌شد. همه فکر و دلش غرق در پروردگار خودش بود. از همین رو وقتی آن صحنه پیش می‌آید اول از همه چیز می‌گوید مَعاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّی أَحْسَنَ مَثْوای. اول از همه سراغ همه کاره خود می‌رود. ❤️ واقعیت یوسف این است که تمام وجودش را محبت الهی پر کرده بود و الّا زیبایی یوسف شبهی از اوست. عزیز مصر در نگاه اول برده‌ای با چهره و خلق و خوی زیبا دید و جذب او شد که این شبه یوسف بود نه واقعیت او. اصل تعریف یوسف شیفتگی و محبت خداست مثل التّامین فی محبة الله که تعریف واقعی اهل بیت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است. این از یوسف و اما زن عزیز مصر: با سفارشاتی که عزیز مصر در مورد یوسف کرده بود زن عزیز مصر مثل جگر گوشه خود یوسف را گرامی داشت و دائما در فکر او بود. به خاطر زیبایی و صفای باطنی که داشت محبوب او شده بود. یوسف را ده سال ملازم خود کرده بود. هر روز بر حبّ او نسبت به یوسف افزوده می‌‌شد تا اینکه عاشق او شد. در این مدت هر‌چه گفته بود، یوسف گفته بود چشم و خود را خدای یوسف می‌دانست و چیزی به جز اطاعت، از یوسف انتظار نداشت. در خانه پادشاهان این‌گونه است که میل‌شان به هر سمتی رفت باید آماده شود. 🌹 خود زن عزیز هم زیبا و زینت شده بود. در حرم‌سرای پادشاهان که هرکسی را راه نمی‌دهند. بعضی از این‌ها در زیبایی و جمال به‌گونه‌ای هستند که دل هر مرد و زنی را آشوب می‌کنند. آتشی در دل او روشن شد تا اینکه در حب یوسف غرق شد. (یوسف در حب خدا بود و این زن در حب یوسف). تمام وجودش را حب یوسف گرفته بود. وقتی که شروع به سخن می‌کرد اولین کلامش یوسف بود و وقتی که ساکت می‌شد اولین فکرش یوسف بود (برعکس یوسف که تمام وجودش پر از محبت پروردگارش بود). یوسف هم جمالی داشت که همگان را جذب می‌کرد چه رسد به زن عزیز مصر که ده سال یوسف ملازم او بود و با یک نگاه خاص به او نظر کرده بود. 📘 تمام تلاش مرحوم علامه طباطبایی این است که نشان دهند که اولاً یوسف با چه صحنه‌ای مواجه شد و ثانیاً با چه ابزاری در آن صحنه حتی فکر گناه هم نکرد. ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
سوره یوسف ۱۱ [کیفیت کم].mp3
15.83M
📕 تفسیر سوره مبارکه یوسف 🎧 جلسه ۱۱ 🏷 آیه ۲۳ 📅 ١٣٩٨/٠٢/٢٢ 🖌 توحید خالص دُرّ گران‌بهای دریای محبت الهی 🖌 توحید نسخه منحصر به فرد آرامش نفوس 🖌 بیَدِکَ لَا بِیَدِ غَیرِکَ زِیَادَتِی وَ نَقصِی ┄┅┅ ✨❀🌸❀✨ ┅┅┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 🗒 مباحث جلسه ۱۱ : 🔖 (صفحه ۱) ⛔️ امان از محبت‌ها و ناز و کرشمه زنان خوش‌سیما که می‌خواهند نمایش دهند! ⛔️ زن عزیز مصر دیگر تحمل دوری نداشت! صبر او به پایان رسید. با یوسف در اتاق خود خلوت کرد. درب‌ها را محکم بست. ❇️ تمام موانع ممکن ظاهری را کنار زد. اما غافل از وجود یک مانع بزرگتر! پای کسی دیگر در میان است! یوسف غرق در محبت اوست!! ❇️ بت‌پرست خدای موجود زنده حکیم علیم کریم رحیم حلیم غفور ودود ندارد. پرستش بت یک بازی خیالی است. ❇️ امیال که بالا آمد بُت و مُت سرش نمی‌شود. ❇️ کافر همه را به کیش خود پندارد. یوسف که مثل تو نیست! او موحد است!! لحظه به لحظه دست نوازش ولایت الهی را در همه حال احساس می‌کند. ↩️ لائیک و مشرک هر دو غیرموحدند و «بِیَدِکَ لَا بِیَدِ غَیرِکَ زِیَادَتِی وَ نَقصِی» ندارند! ↩️ عوض شدن اوضاع به ظاهر بن بست، آن هم با یک دعا بعد از ۲۴ ساعت! بارها! هدایت‌هایی که موحد درک می‌کند و دیگران از آن بی‌خبرند. ↩️ حساب دودوتای زن عزیز مصر صفر شد. همه حساب و کتاب‌هایش پودر شد. 🕊 وجود یوسف با محبت خالص پروردگار عالم صفا یافته بود. 🕊 یوسف در محضر پروردگار است؛ مشغول جمال و جلال اوست. همه چیز را به دید آیه و قدرت خدا می‌بیند. 🕊 توحید نسخه منحصر به فرد رام کردن نفوس است. 🕊 «معاذ اللّٰه»، تکیه‌گاه مطمئن یوسف در صحنه گناه بود. نه تهدید کردن؛ نه ترس از عزیز؛ نه خیانت نکردن به عزیز؛ نه جایگاه خاندان نبوت؛ نه سابقه عفیفانه خود؛ نه محروم ماندن از ثواب خدا؛ نه ترس از عذاب خدا. ⚠️ امتحان خدا، زمین خوردن و مانع نشدن عفّت، نتیجه نازیدن برخی به عفّت خود در مقابل خداوند متعال است. ⚠️ با این نگرش‌های ناب قرآنی نیازی به روانشناسی نداریم؛ حتی روانشناسی اسلامی که به اسم اسلامی است. ⚠️ زن عزیز تمام تکنیک‌های گول‌زدن دیگران را اجرا کرد. لکن دودوتای او صفر شد. 🌸 اگر نفس مطمئن شد آرام می‌شود. تکنیک و تاکتیک که فائده ندارد. 🌸 اتکاء نفس در شدت نیاز به چیزی که به آن تکیه و تعلق دارد طبیعت انسان است. اگر نَسَب، سابقه، ترس از دیگران و یا بحث‌های اجتماعی نجات‌بخش بود یوسف در آن شدت نیاز به آنها تکیه می‌کرد. ☠️ از بین رفتن ایمان ضعیف در لحظه انتقال از دنیا حقیقتی ترسناک است. خدایا! در آن شب تنهایی تو اَنیسم باش تا محتاج انس غیر از تو نباشم. 🖇 ادامه دارد... ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 📜 ادامه مباحث جلسه ۱۱ : 🔖 (صفحه ۲) ✈️ سفر سنگ محک افراد در پیش‌آمدهای ناگهانی برای انتخاب دوست است. ⚠️ ناامیدی مطلق و مریض‌شدن عده‌ای بعد از فوت آقای بهجت! تکیه‌ات به کجاست؟؟!! مگر خدا مُرده!!! 🕋 خدایا! اگر مردی ولایت این رو سیاه را بر عهده بگیر که نه استادی دارد، نه نسبی، نه گذشته‌ای، نه خواب پدر. 🕋 توحید خالص دُرّ گران‌بهای یوسف از دریای محبت الهی است. 🕋 ظاهراً رنگ‌باختن تمام اسباب ظاهری در نفس یوسف بالاتر از فرار او از صحنه گناه است. در آن شدت احتیاج اول، وسط و آخر توجه نفس به خدا بود. 🕋 فکر و دل یوسف کجا بود آن لحظه که اسباب برای شعله‌ور شدن شهوت مهیا بود!! 🕋 فراموشی خود و تمام اسباب ظاهری نتیجه شیفتگی به پروردگار عالم است. «مَعاذَ اللّٰه» نه «إِنِّی أَعُوذُ مِنکَ بِاللّه». بفهم جانم! اثری از خود کو؟! 🔰 «إِنِّي أَعُوذُ بِالرَّحْمنِ مِنْكَ إِنْ كُنْتَ تَقِيًّا» و «يا لَيْتَني‏ مِتُّ قَبْلَ هذا وَ كُنْتُ نَسْياً مَنْسِيًّا» دلیل بر آن است که مریم هنوز بت خودش هست. 🔰 این‌ حرف‌ها را شنیدی بازی لفظی در نیاور! بدبخت‌تر می‌شوی! ☘️ «إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوايَ إِنَّهُ لا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ» یعنی در طول این همه سال تو و عزیز مصر هیچ‌کاره بودید. «رَبِّي» أَحْسَنَ مَثْوايَ نه تو. تا اینجا که خودش درست کرده الان هم باید به او پناه ببرم. ☘️ إنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوايَ من اهل توحیدم و اربابی غیر از او ندارم. ☘️ إنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوايَ یعنی هم در باور و هم در عمل اهل توحیدم. در میدان عمل مشرک نمی‌شوم. ✴️ اینکه اسباب را امری جدا و مستقل به حساب آوریم که خدا به آنها اثر می‌دهد یک نگاه مشرکانه به اسباب است. ✴️ نگاه واقعی و بدون شرک به اسباب این است که آنها را فعل زیبای خدا ببینی. خدا با آتش سوزاند. ✴️ به دلیل اُنسی که به اسباب داریم این آثار –مثل سوزاندن– را به آنها نسبت می‌دهیم. 🌿 إنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوايَ إِنَّهُ لا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ با ارتکاب این گناه خدا سپر دفاعی‌اش را از من بر می‌دارد. 🌿 إنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوايَ من مال خودم نیستم. من کاره‌ای نیستم. لَا أَملِکُ لِنَفسِی نَفعاً وَ لَا ضَرّراً. 🌿 إنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوايَ در برابر خداوند متعال ذلیل و محتاجم. 🌹 عزیز مصر دستور داد أَکرِمِی مَثوَاهُ. او آدم با شخصیتی است و استحقاق تکریم را دارد. 🌹 یوسف می‌گوید کدام شخصیت و استحقاق؟ أَحْسَنَ مَثْوايَ همه‌اش خیر یک طرفه اوست. ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
سوره یوسف ۱۲ [کیفیت کم].mp3
10.66M
📕 تفسیر سوره مبارکه یوسف 🎧 جلسه ۱۲ 🏷 آیه ۲۴ 📅 ۱۳۹۸/۰۲/۲۲ 🖌 برهان رب چیست! خدا کیست! 🖌 نشاط روزافزون در سایه شناخت صحیح مسیر بندگی و حرکت صحیح 🖌 همه ما مال خدا هستیم؛ إِنّا لِلَّه ┄┅┅ ✨❀🌸❀✨ ┅┅┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 🗒 مباحث جلسه ۱۲ : 🔖 (صفحه ۱) 💡 تصریح آیه ۲۴ بر امکان پیمودن مسیر حرکت فقط با چراغ برهان رب. 💡 داستان یوسف و زن عزیز، نمایش مسیر ورود در وادی معنویت و بندگی. 💡 مسیر، مسیر محبت خداست. محبت ضعیف در ابتدای راه. 📛 الَّتي‏ هُوَ في‏ بَيْتِها: تسلط کامل زن عزیز بر یوسف. همه کاره قصر پادشاه زن اوست. 📛 میل و اقبال یوسف تنها فاصله میان درخواست زن عزیز و اتفاق آن. همه چیز آماده آماده. 📛 دعوای پاره شدن لباس هم بر سر پیراهن یوسف است چون زن عزیز اگر چیزی به تن دارد فقط برای صحنه آرایی است. 🌸 فقط با محبت خداست که چنین صحنه‌ای رها می‌شود. 🌸 عزیز من که می‌گویی نمی‌شود گناه را ترک کرد خدا ابزارش را داده است. کاری به ارث و توان جسمی ندارد. 🌸 بیان داستان یوسف در کتاب هدایت یعنی خداوند جوری هست که همه می‌توانند این مسیر را طی کنند. هر کس با خدا کار کرد دلش را به او می‌سپارد. 🌸 خدا این‌قدر جذاب است که زن عزیز با این همه زینت و جمال باید سختی توجه نکردن یوسف را تحمل کند. زن عزیز باید تحمل کند چرا یوسف این‌گونه است. ❤️ ظاهر سوره یوسف داستان یوسف و زن عزیز است ولی در واقع تفاوت میان حب الهی و عشق حیوانی است. ❤️ دین سراسر شیرینی و زیبایی است اگر در مسیر حب الهی درست حرکت کنیم. ❤️ برخی چندین سال به احکام دین عمل کرده‌اند ولی احساس حرکت و رشد ایمان ندارند. ولی کسی که فهمید این احکام مقدمه است برای چیزی مهم‌تر و حقیقتاً فهمید که واقعیت دین همان مسیر حب الهی است، عملش رشدآفرین می‌شود. حرکتش می‌دهد. ☹️ دین‌داری خسته‌کننده برای خود و اطرافیان نتیجه صورت‌سازی و نرسیدن به حقیقت دین. 🖇 ادامه دارد... ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 📜 ادامه مباحث جلسه ۱۲ : 🔖 (صفحه ۲) 🌐 یوسف می‌دید که خدا از همه چیز به او نزدیک‌تر است. خدایی که حتی از خود یوسف هم به او نزدیک‌تر است؛ چه رسد به زن عزیز مصر! یوسف از عمق وجود می‌دانست که این زیبایی من نیست؛ فعل اللّٰه است. این استعداد من نیست؛ فعل اللّٰه است. خداست که در این بنده جلوه نموده؛ درخت یک جلوه، دیوار یک جلوه، من هم جلوه اویم. معلوم است خدا اَقرب به یوسف از نفس خودش می‌شود. 🌐 عزیز را خدا درست کرده؛ همسر عزیز را خدا درست کرده؛ خودم را هم خدا درست کرده؛ همه ما فعل اللّٰه هستیم. إِنّا لِلَّه. 🌐 حائلی نزدیک‌تر در میان بود؛ نزدیک‌تر از یوسف؛ نزدیک‌تر از زن عزیز. 🦋 خدا این‌قدر جذاب است که زن عزیز با این همه زینت و جمال نتوانست از یوسف لحظه‌ای دلربایی کند. 🦋 هر کس با خدا کار کرد نمی‌تواند دلش را به غیر او بسپارد. ⚠️ إنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوايَ یعنی سرنوشت من بدست کسی است که مرا تا اینجا رسانده است. برای یوسف قبول درخواست زن عزیز مصر مساوی خروج از ولایت اللّٰه بود. ⚠️ معاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوايَ توحید خالص و ادب کامل بندگی در مقابل پروردگار عالم در سخت‌ترین صحنه‌هاست. پرورش‌دهنده‌ای غیر از اللّٰه جلّ جلاله را پرستش نمی‌کنم. 🤔 اذعان به خارق‌العاده بودن نجات یوسف از این صحنه نتیجه تفکر و تدبّر و تعمق در اطراف این داستان است. 🤔 مرد و میل درونی به زنان، یعنی مردها نزده می‌رقصند. برای مرد کافی است یک جوراب سفید از زنی که تمام بدنش را پوشانده ببیند. 🤔 یوسف جوانی است که کوره شهوت درونش داغ داغ است. 🤔 برهان رب چیست که انسان در صدم ثانیه بی‌خیال چه چیزی می‌شود!! 😁 اگر کسی در سایه روزه به یقین برسد با او کاری می‌کنم که دیگر برایش مهم نیست به آسانی روزگار می‌گذراند یا به سختی. آن دَم دل با آنکه نزدیک‌تر به اوست کار می‌کند. 😁 خدا که در کارش اشتباه نمی‌کند. در فعل خدا که پلیدی نیست. همه کارها را فعل اللّٰه و همه را هم بازیگر نمایش خدا می‌بیند. فرقی نمی‌کند به آسانی باشد یا به سختی. 🖇 ادامه دارد... ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 📜 ادامه مباحث جلسه ۱۲ : 🔖 (صفحه ۳) ❄️ جوان زیبایی که دختران و زنان به دنبال اویند، اسباب رفتن به سمت هوا و هوس در او تمام و کمال جمع‌اند. ❄️ عزیز و عزیزه او را در نهایت ناز و نعمت پرورانده بودند. کسانی که در ناز و نعمت بزرگ می‌شوند برای هوسرانی آماده‌ترین آدم‌ها هستند. 🍀 فرقی نمی‌کند در آنتالیا بزرگ شده باشی یا در بورکینافاسو وقتی می‌گویم گناه را ترک کن باید ترک کنی؛ یوسف توانست. 🍀 نان و ماست و پنیر خورده باشی یا مرغ و بلدرچین و بوقلمون و شیشلیک وقتی می‌گویم گناه را ترک کن باید بتوانی؛ یوسف توانست. 🍀 حرم‌سرای پادشاهان این‌گونه است که زنان در نهایت زیبایی و خوش‌پوشی هستند. 💝 زن عاشق جوانی که تا توانسته با محبت یوسف را نوازش کرده است. یوسف برخورد فیزیکی با او داشته است. همه نفوس به سمت او و او هم به سمت یوسف. 💝 صبر در مقابل درخواست زن سخت‌تر است. مرد عاقل اگر زنش به او بگوید من آماده‌ام آن هم زن تکراری خودش که سنی هم از او گذشته باشد رد نمی‌کند. 💝 یوسف جوان، تازه کار، مجرد و زنی که دل‌ها را آشوب می‌کند!!! ❇️ همه اسباب برای گناه آماده بود. درب‌ها بسته، پرده‌ها افتاده و هیچ اتفاق ناگوار دنیوی برای او پیش نخواهد آمد. ملکه هوای او را دارد. ❇️ این اسباب کوه را متلاشی و سنگ‌های سخت را آب می‌کند. به اصطلاح ما طلبه‌ها مقتضی کاملاً موجود و همه موانع هم مفقود بود. 💎 برهان رب چیست! خدا کیست! یوسف چه چشیده است که اینها را رها می‌کند! نمی‌دانیم. ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
سوره یوسف ۱۳ [کیفیت کم].mp3
15.65M
📕 تفسیر سوره مبارکه یوسف 🎧 جلسه ۱۳ 🏷 آیه ۲۴ 📅 ۱۳۹۸/۰۲/۲۳ 🖌 تربیت توحیدی، تنها راه نجات از گناه 🖌 برهان رب، منشأ عصمت 🖌 عبودیت و سلوک، راه تغییر امیال ┄┅┅ ✨❀🌸❀✨ ┅┅┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 🗒 مباحث جلسه ۱۳ : 🔖 (صفحه ۱) 💠 همه اسباب ظاهری برای ارتکاب یوسف به گناه آماده بود: 🔸 ارتباط طولانی‌ مدتی که بین آن دو بود، زیبایی، نوع غذا و مکان عالی زندگی هردوی آن‌ها. 🔸 همه این‌ها موجب تحریک و تقویت قوه شهویه در انسان می‌شود. 💠 در مقابل مانعی از ارتکاب، سر راه یوسف نبود: ⚠️ نه ترس از فهمیدن دیگران داشتند؛ چون آن کس که ترس از افشا کردنش می‌رفت خودش مشتاق بود. ⚠️ مکان هم طوری بود که احتمال فهمیدن دیگران نمی‌رفت. ⚠️ حتی اگر کسی هم می‌فهمید باز هم زن عزیز مصر می‌توانست کار را توجیه کند چنانکه بعد از آشکار شدن کار، خود را تبرئه کرد. ⚠️ ازاین‌رو هیچ جا نمی‌بینیم که حرف از توبیخ زن عزیز مصر باشد. 😎 بزرگی و شرافت نسب هم نمی‌تواند مانع باشد؛ برادرانِ یوسف، شرافت و نسبشان از تهمت زدن که گناهی بزرگ‌تر از زنا هست منع‌شان نکرد. 😎 برای بندگی به نسب هم نباید نازید. حتی اگر از نسل پیامبران باشیم. 🤭 قبح و حرمت خیانت هم که از قوانین اجتماعی هست مانع نیست. 🤭 در قبح خیانت چیزی به نام بندگی و هدف خلقت نیست. به درد خانه‌ی درب‌بسته نمی‌خورد. ⚔️ قوانین اجتماعی اثرش در جایی هست که برای ناقض آ‌نها ضرر و تبعاتی داشته باشد. ⚔️ این قوانین نیاز به یک قدرت مجریه مسلط و عادل دارد برای بازدارنده بودن. ⚔️ ولی در اینجا هم جرم مخفی بوده و هم قوه حاکمه قدرت تعرض به زن عزیز را نداشت. 🤣 اگر گاهی نظمی در غرب جلوه می‌کند اثر اعمال نظارت شدید و سخت‌گیری هست، نه اینکه انسان‌های تربیت شده‌ای باشند. 🕋 سنگ بنای تربیت باید توحیدی باشد؛ نه حسن و قبح عقلی. 🕋 با تربیت توحیدی و خداشناسی است که می‌شود نفس هلوع و خودخواه عوض شود. 🕋 تنها چیزی که یوسف داشت و با آن نجات یافت توحید بود. 🌸 توحید چیست؟ باور به خدا؛ همان محبت الهی که قلب یوسف را مشغول خود کرده بود. 🌸 محبت از درجات ضعیف شروع می‌شود تا مراتب عالیه آن. محبت یوسف به خداوند چنان سرشار بود که هیچ جایی برای غیر خدا نمانده بود. اگر ذره‌ای غیر خدا در آن جا داشت در این امتحان سخت موفق نمی‌شد. 🌸 ایمان باوری است همراه با کشش نفس. برای رسیدن به مراتب عالیه آن نیاز به استمرار حرکت است. با کم‌کاری حاصل نمی‌شود. 🖇 ادامه دارد... ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 📜 ادامه مباحث جلسه ۱۳ : 🔖 (صفحه ۲) 🤔 توضیح برخی مفسرین به جهت برخی از مبانی ادبی این طور است که: هم زلیخا قصد مخالطه با یوسف داشت و هم یوسف قصد مخالطه با زلیخا. 🤔 اما معنای واژه «هَمَّ» قصد، عزم و اراده است. 🤔 می‌گویند: یوسف میل داشته و تصمیم هم داشته ولی «بُرْهانَ رَبّ» مانعش شده که قدم آخر را بردارد. 🤔 اینطور هم توجیح می‌کنند که میل یوسف به مخالطه از باب طبیعت مردانه اوست و اگر مردی در چنین شرایطی قرار بگیرد و میل پیدا نکند نشان از بیماری است. 🤔 پس عیبی نیست و این قصد و میل از جوشش غریضه بوده نه ارادی؛ ولی چیز دیگری مانع شده و در واقع یوسف دچار یک جنگ درونی شده. 🤔 برخی دیگر «هَمَّ بِها» درباره یوسف را ترجمه به «نزدیک بود که قصد کند» می‌کنند و به قرینه جمله «إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُخْلَصينَ» مَجاز می‌گیرند. ❇️ اما علامه طباطبایی این حرف را قبول ندارد. ❇️ در لغت «هَمَّ» برای جایی است که قصد همراه شود با یک مانع، و در نتیجه آن قصد تحقق خارجی پیدا نکند. ❇️ اگر برهان نبود تازه «هَمَّ» اتفاق می‌افتاد نه ارتکاب. قرآن می‌فرماید ما میل را با برهان رب از بین بردیم. ❇️ یعنی مخلَصين با برهان رب نه قصد معصیت می‌کنند نه مرتکب آن می‌شوند. جذبه خداوند مانع فکر گناه می‌شود. 🔹 قرآن می‌فرماید سوء و فحشا را از یوسف صرف دادیم نه یوسف را از سوء و فحشا؛ یعنی سوء و فحشا دیگر سراغ یوسف نمی‌رود. 🔹 پس مراد از «سوء» خود «هَمّ» است نه مخالطه و «فحشاء» اشاره به خود آن عمل دارد. 🔹 این «برهان رب»ها و باورها و محبت‌ها منشأ عصمت انبیاء است. عصمت امری اعتباری نیست؛ امری یک حقیقی است که در پس اینها حاصل می‌شود. ❤️ این نعمت خداوند طوری است که بدی را از فکر انسان بیرون می‌کند و انسان از درون خالی از این امیال می‌شود و میل‌ش به جای دیگری می‌رود. ❤️ راه این تغییر امیال، عبودیت و سلوک است. «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا» که یکی از آن سبل هم روزه و ماه رمضان است. ❤️ «إِلَهِي لَمْ يَكُنْ لِي حَوْلٌ فَأَنْتَقِلَ بِهِ عَنْ مَعْصِيَتِكَ إلاَّ فِي وَقْتٍ أَيْقَظْتَنِي لِمَحَبَّتِكَ» ❤️ باید همه وجود و تمام قوا برود سر یک جای دیگر تا گیر کند و قلاب بیفتد. ❤️ هم روزه، هم قرآن، هم ادعیه در این مسیر فرد را تربیت می‌کنند. البته به شرطی که فقط در تلفظ حروف و برای ثواب نخواند و توجه به معانی داشته باشد و واقعا این جملات را با تمام وجودش بگوید. و صد البته به شرط این که گناه کنار این‌ها نیاید. 🖇 ادامه دارد... ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 📜 ادامه مباحث جلسه ۱۳ : 🔖 (صفحه ۳) 🔰 به برهان، سلطان هم می‌گویند. چون سببی است که باعث یقین می‌شود و مسلط می‌شود بر قلوب. حالت یقین می‌آید و بر همه افکار غیر یقینی دیگر مسلط می‌شود. 🔰 به این اعتبار به هر سبب یقین‌آور می‌گویند برهان. مثل معجزه که قرآن به آن هم برهان می‌گوید؛ چون سبب یقین‌آوری هست که کاملا بر قلوب تسلط پیدا می‌کند. 🔰 هرچه که سبب یقین‌آور باشد در فرهنگ قرآن برهان است. 💡 برهان رب که یوسف دید چه بود؟ قرآن به طور کامل توضیح نداده، اما هرچه که باشد یک سببی از اسباب یقین بوده که هیچ تاریکی و جهلی همراهش نیست. 💡 این سبب به قرینه ادامه آیات از جنس علم است اما نه علم متعارف و عادی بین انسان‌ها. چون افرادی که این علم عادی را دارند باز هم با گمراهی و معصیت در عمل همراه می‌شوند. ولی این علمی هست که طرف را در عمل نجات می‌دهد. 💡 آن برهانی که خداوند به یوسف نشان داد و به بندگان مخلصش نشان می‌دهد یک چیزهایی هست که نفس انسان دنبالش می‌رود و انسان با آنها میل به معصیت اصلا ندارد. 💡 این علم از نوع کشف و شهود است. خدا می‌داند که کشف و شهود چیست که یک باره خداوند جلوه می‌کند و در پس آن بنده همه چیز را فراموش می‌کند. «فَصَعِقَ لِجَلاَلِكَ» 🧐 این که آدم مشغول به این باشد که این کار این فایده را دارد و آن فعل آن مصلحت را دارد و از سر مشغولیت به رب نباشد، آن علم چه بسا در نهایت انسان را به گناه می‌کشاند 🕊 به بیان آیات قرآن تنها راه صلاح انسان توجه تامّ صد در صدی به خداوند متعال است. 🕊 راه نجات از گناه، صددرصدی شدن خداوند برای انسان و صفر شدن هر چیز غیر از خداوند است. وقتی که شرک برود این محقق می‌شود. 🕊 وقتی انسان همه چیز را از خداوند و همه کاره را خداوند ببیند و در نفس واقعا این طور شود، اینجاست که شیطان امیدی ندارد که بخواهد وسوسه کند. 🕊 نعوذ باللّٰه مثل جوانی که هر روز اهل فوتبال اما وقتی ازدواج می‌کند مخصوصا در هفته و ماه اول ازدواج، به طور کلی فوتبال را فراموش می‌کند. 🦋 مشکل این است که هنوز کوچ نکرده‌ایم، و الّا اگر کوچ کرده بودیم، رسیده بودیم «وَ أَنَّ الرَّاحِلَ إلَيْكَ قَرِيبُ الْمَسَافَهِ». ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
سوره یوسف ۱۴ [کیفیت کم].mp3
9.59M
📕 تفسیر سوره مبارکه یوسف 🎧 جلسه ۱۴ 🏷 آیه ۲۴ و ۲۵ 📅 ۱۳۹۸/۰۲/۲۳ 🖌 دوری سوء و فحشاء از بنده مخلَص 🖌 انجام وظیفه و توجه به احاطه خدا بر عالم، دو کلید آرامش 🖌 نفس مطمئنه دیگر میوه شیرین برهان رب ┄┅┅ ✨❀🌸❀✨ ┅┅┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi