eitaa logo
کتاب بندگی 🕋
185 دنبال‌کننده
221 عکس
0 ویدیو
2 فایل
🌼🌸 بسم اللّٰه الرحمن الرحیم 🌸🌼 📢 کانال جلسات تفسیر ( تفسیر تربیتی و بینشی ) 🎙 حجت الاسلام و المسلمین محمد هادی مصلحی (دام عزّه) ارتباط با مدیر کانال 🆔 @bandegi_admin دیگر مباحث معرفتی ( طریق بندگی ) 🆔 @tarighebandegi
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 🗒 مباحث جلسه ۱۲ : 🔖 (صفحه ۱) 💡 تصریح آیه ۲۴ بر امکان پیمودن مسیر حرکت فقط با چراغ برهان رب. 💡 داستان یوسف و زن عزیز، نمایش مسیر ورود در وادی معنویت و بندگی. 💡 مسیر، مسیر محبت خداست. محبت ضعیف در ابتدای راه. 📛 الَّتي‏ هُوَ في‏ بَيْتِها: تسلط کامل زن عزیز بر یوسف. همه کاره قصر پادشاه زن اوست. 📛 میل و اقبال یوسف تنها فاصله میان درخواست زن عزیز و اتفاق آن. همه چیز آماده آماده. 📛 دعوای پاره شدن لباس هم بر سر پیراهن یوسف است چون زن عزیز اگر چیزی به تن دارد فقط برای صحنه آرایی است. 🌸 فقط با محبت خداست که چنین صحنه‌ای رها می‌شود. 🌸 عزیز من که می‌گویی نمی‌شود گناه را ترک کرد خدا ابزارش را داده است. کاری به ارث و توان جسمی ندارد. 🌸 بیان داستان یوسف در کتاب هدایت یعنی خداوند جوری هست که همه می‌توانند این مسیر را طی کنند. هر کس با خدا کار کرد دلش را به او می‌سپارد. 🌸 خدا این‌قدر جذاب است که زن عزیز با این همه زینت و جمال باید سختی توجه نکردن یوسف را تحمل کند. زن عزیز باید تحمل کند چرا یوسف این‌گونه است. ❤️ ظاهر سوره یوسف داستان یوسف و زن عزیز است ولی در واقع تفاوت میان حب الهی و عشق حیوانی است. ❤️ دین سراسر شیرینی و زیبایی است اگر در مسیر حب الهی درست حرکت کنیم. ❤️ برخی چندین سال به احکام دین عمل کرده‌اند ولی احساس حرکت و رشد ایمان ندارند. ولی کسی که فهمید این احکام مقدمه است برای چیزی مهم‌تر و حقیقتاً فهمید که واقعیت دین همان مسیر حب الهی است، عملش رشدآفرین می‌شود. حرکتش می‌دهد. ☹️ دین‌داری خسته‌کننده برای خود و اطرافیان نتیجه صورت‌سازی و نرسیدن به حقیقت دین. 🖇 ادامه دارد... ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 📜 ادامه مباحث جلسه ۱۲ : 🔖 (صفحه ۲) 🌐 یوسف می‌دید که خدا از همه چیز به او نزدیک‌تر است. خدایی که حتی از خود یوسف هم به او نزدیک‌تر است؛ چه رسد به زن عزیز مصر! یوسف از عمق وجود می‌دانست که این زیبایی من نیست؛ فعل اللّٰه است. این استعداد من نیست؛ فعل اللّٰه است. خداست که در این بنده جلوه نموده؛ درخت یک جلوه، دیوار یک جلوه، من هم جلوه اویم. معلوم است خدا اَقرب به یوسف از نفس خودش می‌شود. 🌐 عزیز را خدا درست کرده؛ همسر عزیز را خدا درست کرده؛ خودم را هم خدا درست کرده؛ همه ما فعل اللّٰه هستیم. إِنّا لِلَّه. 🌐 حائلی نزدیک‌تر در میان بود؛ نزدیک‌تر از یوسف؛ نزدیک‌تر از زن عزیز. 🦋 خدا این‌قدر جذاب است که زن عزیز با این همه زینت و جمال نتوانست از یوسف لحظه‌ای دلربایی کند. 🦋 هر کس با خدا کار کرد نمی‌تواند دلش را به غیر او بسپارد. ⚠️ إنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوايَ یعنی سرنوشت من بدست کسی است که مرا تا اینجا رسانده است. برای یوسف قبول درخواست زن عزیز مصر مساوی خروج از ولایت اللّٰه بود. ⚠️ معاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوايَ توحید خالص و ادب کامل بندگی در مقابل پروردگار عالم در سخت‌ترین صحنه‌هاست. پرورش‌دهنده‌ای غیر از اللّٰه جلّ جلاله را پرستش نمی‌کنم. 🤔 اذعان به خارق‌العاده بودن نجات یوسف از این صحنه نتیجه تفکر و تدبّر و تعمق در اطراف این داستان است. 🤔 مرد و میل درونی به زنان، یعنی مردها نزده می‌رقصند. برای مرد کافی است یک جوراب سفید از زنی که تمام بدنش را پوشانده ببیند. 🤔 یوسف جوانی است که کوره شهوت درونش داغ داغ است. 🤔 برهان رب چیست که انسان در صدم ثانیه بی‌خیال چه چیزی می‌شود!! 😁 اگر کسی در سایه روزه به یقین برسد با او کاری می‌کنم که دیگر برایش مهم نیست به آسانی روزگار می‌گذراند یا به سختی. آن دَم دل با آنکه نزدیک‌تر به اوست کار می‌کند. 😁 خدا که در کارش اشتباه نمی‌کند. در فعل خدا که پلیدی نیست. همه کارها را فعل اللّٰه و همه را هم بازیگر نمایش خدا می‌بیند. فرقی نمی‌کند به آسانی باشد یا به سختی. 🖇 ادامه دارد... ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 📜 ادامه مباحث جلسه ۱۲ : 🔖 (صفحه ۳) ❄️ جوان زیبایی که دختران و زنان به دنبال اویند، اسباب رفتن به سمت هوا و هوس در او تمام و کمال جمع‌اند. ❄️ عزیز و عزیزه او را در نهایت ناز و نعمت پرورانده بودند. کسانی که در ناز و نعمت بزرگ می‌شوند برای هوسرانی آماده‌ترین آدم‌ها هستند. 🍀 فرقی نمی‌کند در آنتالیا بزرگ شده باشی یا در بورکینافاسو وقتی می‌گویم گناه را ترک کن باید ترک کنی؛ یوسف توانست. 🍀 نان و ماست و پنیر خورده باشی یا مرغ و بلدرچین و بوقلمون و شیشلیک وقتی می‌گویم گناه را ترک کن باید بتوانی؛ یوسف توانست. 🍀 حرم‌سرای پادشاهان این‌گونه است که زنان در نهایت زیبایی و خوش‌پوشی هستند. 💝 زن عاشق جوانی که تا توانسته با محبت یوسف را نوازش کرده است. یوسف برخورد فیزیکی با او داشته است. همه نفوس به سمت او و او هم به سمت یوسف. 💝 صبر در مقابل درخواست زن سخت‌تر است. مرد عاقل اگر زنش به او بگوید من آماده‌ام آن هم زن تکراری خودش که سنی هم از او گذشته باشد رد نمی‌کند. 💝 یوسف جوان، تازه کار، مجرد و زنی که دل‌ها را آشوب می‌کند!!! ❇️ همه اسباب برای گناه آماده بود. درب‌ها بسته، پرده‌ها افتاده و هیچ اتفاق ناگوار دنیوی برای او پیش نخواهد آمد. ملکه هوای او را دارد. ❇️ این اسباب کوه را متلاشی و سنگ‌های سخت را آب می‌کند. به اصطلاح ما طلبه‌ها مقتضی کاملاً موجود و همه موانع هم مفقود بود. 💎 برهان رب چیست! خدا کیست! یوسف چه چشیده است که اینها را رها می‌کند! نمی‌دانیم. ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
سوره یوسف ۱۳ [کیفیت کم].mp3
15.65M
📕 تفسیر سوره مبارکه یوسف 🎧 جلسه ۱۳ 🏷 آیه ۲۴ 📅 ۱۳۹۸/۰۲/۲۳ 🖌 تربیت توحیدی، تنها راه نجات از گناه 🖌 برهان رب، منشأ عصمت 🖌 عبودیت و سلوک، راه تغییر امیال ┄┅┅ ✨❀🌸❀✨ ┅┅┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 🗒 مباحث جلسه ۱۳ : 🔖 (صفحه ۱) 💠 همه اسباب ظاهری برای ارتکاب یوسف به گناه آماده بود: 🔸 ارتباط طولانی‌ مدتی که بین آن دو بود، زیبایی، نوع غذا و مکان عالی زندگی هردوی آن‌ها. 🔸 همه این‌ها موجب تحریک و تقویت قوه شهویه در انسان می‌شود. 💠 در مقابل مانعی از ارتکاب، سر راه یوسف نبود: ⚠️ نه ترس از فهمیدن دیگران داشتند؛ چون آن کس که ترس از افشا کردنش می‌رفت خودش مشتاق بود. ⚠️ مکان هم طوری بود که احتمال فهمیدن دیگران نمی‌رفت. ⚠️ حتی اگر کسی هم می‌فهمید باز هم زن عزیز مصر می‌توانست کار را توجیه کند چنانکه بعد از آشکار شدن کار، خود را تبرئه کرد. ⚠️ ازاین‌رو هیچ جا نمی‌بینیم که حرف از توبیخ زن عزیز مصر باشد. 😎 بزرگی و شرافت نسب هم نمی‌تواند مانع باشد؛ برادرانِ یوسف، شرافت و نسبشان از تهمت زدن که گناهی بزرگ‌تر از زنا هست منع‌شان نکرد. 😎 برای بندگی به نسب هم نباید نازید. حتی اگر از نسل پیامبران باشیم. 🤭 قبح و حرمت خیانت هم که از قوانین اجتماعی هست مانع نیست. 🤭 در قبح خیانت چیزی به نام بندگی و هدف خلقت نیست. به درد خانه‌ی درب‌بسته نمی‌خورد. ⚔️ قوانین اجتماعی اثرش در جایی هست که برای ناقض آ‌نها ضرر و تبعاتی داشته باشد. ⚔️ این قوانین نیاز به یک قدرت مجریه مسلط و عادل دارد برای بازدارنده بودن. ⚔️ ولی در اینجا هم جرم مخفی بوده و هم قوه حاکمه قدرت تعرض به زن عزیز را نداشت. 🤣 اگر گاهی نظمی در غرب جلوه می‌کند اثر اعمال نظارت شدید و سخت‌گیری هست، نه اینکه انسان‌های تربیت شده‌ای باشند. 🕋 سنگ بنای تربیت باید توحیدی باشد؛ نه حسن و قبح عقلی. 🕋 با تربیت توحیدی و خداشناسی است که می‌شود نفس هلوع و خودخواه عوض شود. 🕋 تنها چیزی که یوسف داشت و با آن نجات یافت توحید بود. 🌸 توحید چیست؟ باور به خدا؛ همان محبت الهی که قلب یوسف را مشغول خود کرده بود. 🌸 محبت از درجات ضعیف شروع می‌شود تا مراتب عالیه آن. محبت یوسف به خداوند چنان سرشار بود که هیچ جایی برای غیر خدا نمانده بود. اگر ذره‌ای غیر خدا در آن جا داشت در این امتحان سخت موفق نمی‌شد. 🌸 ایمان باوری است همراه با کشش نفس. برای رسیدن به مراتب عالیه آن نیاز به استمرار حرکت است. با کم‌کاری حاصل نمی‌شود. 🖇 ادامه دارد... ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 📜 ادامه مباحث جلسه ۱۳ : 🔖 (صفحه ۲) 🤔 توضیح برخی مفسرین به جهت برخی از مبانی ادبی این طور است که: هم زلیخا قصد مخالطه با یوسف داشت و هم یوسف قصد مخالطه با زلیخا. 🤔 اما معنای واژه «هَمَّ» قصد، عزم و اراده است. 🤔 می‌گویند: یوسف میل داشته و تصمیم هم داشته ولی «بُرْهانَ رَبّ» مانعش شده که قدم آخر را بردارد. 🤔 اینطور هم توجیح می‌کنند که میل یوسف به مخالطه از باب طبیعت مردانه اوست و اگر مردی در چنین شرایطی قرار بگیرد و میل پیدا نکند نشان از بیماری است. 🤔 پس عیبی نیست و این قصد و میل از جوشش غریضه بوده نه ارادی؛ ولی چیز دیگری مانع شده و در واقع یوسف دچار یک جنگ درونی شده. 🤔 برخی دیگر «هَمَّ بِها» درباره یوسف را ترجمه به «نزدیک بود که قصد کند» می‌کنند و به قرینه جمله «إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُخْلَصينَ» مَجاز می‌گیرند. ❇️ اما علامه طباطبایی این حرف را قبول ندارد. ❇️ در لغت «هَمَّ» برای جایی است که قصد همراه شود با یک مانع، و در نتیجه آن قصد تحقق خارجی پیدا نکند. ❇️ اگر برهان نبود تازه «هَمَّ» اتفاق می‌افتاد نه ارتکاب. قرآن می‌فرماید ما میل را با برهان رب از بین بردیم. ❇️ یعنی مخلَصين با برهان رب نه قصد معصیت می‌کنند نه مرتکب آن می‌شوند. جذبه خداوند مانع فکر گناه می‌شود. 🔹 قرآن می‌فرماید سوء و فحشا را از یوسف صرف دادیم نه یوسف را از سوء و فحشا؛ یعنی سوء و فحشا دیگر سراغ یوسف نمی‌رود. 🔹 پس مراد از «سوء» خود «هَمّ» است نه مخالطه و «فحشاء» اشاره به خود آن عمل دارد. 🔹 این «برهان رب»ها و باورها و محبت‌ها منشأ عصمت انبیاء است. عصمت امری اعتباری نیست؛ امری یک حقیقی است که در پس اینها حاصل می‌شود. ❤️ این نعمت خداوند طوری است که بدی را از فکر انسان بیرون می‌کند و انسان از درون خالی از این امیال می‌شود و میل‌ش به جای دیگری می‌رود. ❤️ راه این تغییر امیال، عبودیت و سلوک است. «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا» که یکی از آن سبل هم روزه و ماه رمضان است. ❤️ «إِلَهِي لَمْ يَكُنْ لِي حَوْلٌ فَأَنْتَقِلَ بِهِ عَنْ مَعْصِيَتِكَ إلاَّ فِي وَقْتٍ أَيْقَظْتَنِي لِمَحَبَّتِكَ» ❤️ باید همه وجود و تمام قوا برود سر یک جای دیگر تا گیر کند و قلاب بیفتد. ❤️ هم روزه، هم قرآن، هم ادعیه در این مسیر فرد را تربیت می‌کنند. البته به شرطی که فقط در تلفظ حروف و برای ثواب نخواند و توجه به معانی داشته باشد و واقعا این جملات را با تمام وجودش بگوید. و صد البته به شرط این که گناه کنار این‌ها نیاید. 🖇 ادامه دارد... ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 📜 ادامه مباحث جلسه ۱۳ : 🔖 (صفحه ۳) 🔰 به برهان، سلطان هم می‌گویند. چون سببی است که باعث یقین می‌شود و مسلط می‌شود بر قلوب. حالت یقین می‌آید و بر همه افکار غیر یقینی دیگر مسلط می‌شود. 🔰 به این اعتبار به هر سبب یقین‌آور می‌گویند برهان. مثل معجزه که قرآن به آن هم برهان می‌گوید؛ چون سبب یقین‌آوری هست که کاملا بر قلوب تسلط پیدا می‌کند. 🔰 هرچه که سبب یقین‌آور باشد در فرهنگ قرآن برهان است. 💡 برهان رب که یوسف دید چه بود؟ قرآن به طور کامل توضیح نداده، اما هرچه که باشد یک سببی از اسباب یقین بوده که هیچ تاریکی و جهلی همراهش نیست. 💡 این سبب به قرینه ادامه آیات از جنس علم است اما نه علم متعارف و عادی بین انسان‌ها. چون افرادی که این علم عادی را دارند باز هم با گمراهی و معصیت در عمل همراه می‌شوند. ولی این علمی هست که طرف را در عمل نجات می‌دهد. 💡 آن برهانی که خداوند به یوسف نشان داد و به بندگان مخلصش نشان می‌دهد یک چیزهایی هست که نفس انسان دنبالش می‌رود و انسان با آنها میل به معصیت اصلا ندارد. 💡 این علم از نوع کشف و شهود است. خدا می‌داند که کشف و شهود چیست که یک باره خداوند جلوه می‌کند و در پس آن بنده همه چیز را فراموش می‌کند. «فَصَعِقَ لِجَلاَلِكَ» 🧐 این که آدم مشغول به این باشد که این کار این فایده را دارد و آن فعل آن مصلحت را دارد و از سر مشغولیت به رب نباشد، آن علم چه بسا در نهایت انسان را به گناه می‌کشاند 🕊 به بیان آیات قرآن تنها راه صلاح انسان توجه تامّ صد در صدی به خداوند متعال است. 🕊 راه نجات از گناه، صددرصدی شدن خداوند برای انسان و صفر شدن هر چیز غیر از خداوند است. وقتی که شرک برود این محقق می‌شود. 🕊 وقتی انسان همه چیز را از خداوند و همه کاره را خداوند ببیند و در نفس واقعا این طور شود، اینجاست که شیطان امیدی ندارد که بخواهد وسوسه کند. 🕊 نعوذ باللّٰه مثل جوانی که هر روز اهل فوتبال اما وقتی ازدواج می‌کند مخصوصا در هفته و ماه اول ازدواج، به طور کلی فوتبال را فراموش می‌کند. 🦋 مشکل این است که هنوز کوچ نکرده‌ایم، و الّا اگر کوچ کرده بودیم، رسیده بودیم «وَ أَنَّ الرَّاحِلَ إلَيْكَ قَرِيبُ الْمَسَافَهِ». ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
سوره یوسف ۱۴ [کیفیت کم].mp3
9.59M
📕 تفسیر سوره مبارکه یوسف 🎧 جلسه ۱۴ 🏷 آیه ۲۴ و ۲۵ 📅 ۱۳۹۸/۰۲/۲۳ 🖌 دوری سوء و فحشاء از بنده مخلَص 🖌 انجام وظیفه و توجه به احاطه خدا بر عالم، دو کلید آرامش 🖌 نفس مطمئنه دیگر میوه شیرین برهان رب ┄┅┅ ✨❀🌸❀✨ ┅┅┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 🗒 مباحث جلسه ۱۴ : 🔖 (صفحه ۱) ↩️ نکته دقیق و ظریفی که در آیه بیان شده این است که با برهان ربّ، سوء و فحشاء سراغ یوسف نمی‌آیند نه اینکه او سراغ آن‌ها نمی‌رود. ↩️ شیطان با بالا آوردن و جلو انداختن تعلّقات نفس، ما را در عبادت، از یاد خدا صرف می‌دهد و روی برگردان می‌کند نه با تسخیر. نفس هم چون علاقه به آن تعلقات دارد منصرف شده و جذب آن می‌شود. 🕊 چون نفس یوسف مشغول جای دیگری بود حتی قصد سوء و فحشاء سراغ او نیامد. 🕊 چون ولایت و سرپرستی عباد مخلَص با خداست؛ چون خدا بر ‌آن‌ها اتمام نعمت کرده است، سوء و فحشاء از آن‌ها به دور است. 🕊 دور کردن بدی و فحشاء از «عِبادِنَا الْمُخْلَصينَ» یک قاعده همیشگی است و اختصاص به یوسف ندارد. اگر ما هم مخلَص بودیم، از ما هم دور می‌شد. 🕊 باید برسیم به عبادنا المخلصین. چون یوسف عبد مخلَص ما بود با او این کار را کردیم. 🌹 بندگان خالص مسلّما برهان ربّ را می‌بینند. این همان عصمت الهی است که هیچ میلی به معصیت و گناه، در آن‌ها نیست. 🌹 روزه یکی از مقدمات یقین است و اهل یقین معصیت ندارند. ما هنوز یقین به واقعیت عالم نداریم. 🍂 ریشه برخی تفاسیر ناشایست در سوره یوسف باور غلط عده‌ای است که هر نقل و خبری را می‌پذیرند، اگر چه مخالف عقل و بیان صریح قرآن باشد! 🍂 با این کار از حقیقت دور شده و باورهای دینی آنها فراتر از محسوسات نیست. نبوت، ولایت، عصمت و اخلاص را یک امر قراردادی و منسب اجتماعی می‌پندارند! 🍂 با این کار غلط ناب‌ترین آیه توحیدی را خراب کرده‌اند. برهان ربّ قصد گناه را هم کنار می‌زند. 🍁 نمی‌دانند توجه به خدای پاک یعنی چه. فکر می‌کنند نفوس انبیاء هم مثل سایر نفوس است. 🍁 برای این که نگویند ما خرابیم و فاصله زیادی داریم می‌گویند انبیاء هم این‌گونه هستند و چیز خاصی نیست. 🍁 نفس خراب می‌خواهد چیزی بگوید که از خودش دفاع کند. 🍁 نمی‌فهمند جذب خدا بودن یعنی چه. 🔐 فرار به سمت درب‌های بسته، تنها وظیفه یوسف در مواجهه با صحنه‌آرایی زن عزیز بود. 🔐 اگر عزیز مصر با چشمان خود صحنه فرار را نمی‌دید کسی حرف یوسف را قبول نمی‌کرد. 🖇 ادامه دارد... ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 📜 ادامه مباحث جلسه ۱۴ : 🔖 (صفحه ۲) 💠 تو وظیفه‌ات را انجام بده خدا بلد است اسباب را درست کند. شوهری که هر روز تا ساعت ۱۲ در اداره است، خدا بلد است به دلش بیندازد ساعت ۹ برو خانه. 💠 خدا بلد نیست سبب درست کند؟! خدا بلد نیست خستگی عارض کند؟! دست خدا بسته است؟! 💠 تو بندگی‌ کن. خدا هم بلد است کار ابراهیم را در آتش درست کند، هم کار موسی را کنار رود، هم در دل بنده خود بیندازد که بیاید و از یوسف دفاع کند. 💠 خدا بلد است تمام اسباب ظاهری را درست کند. خدا بلد است منتهای همه چیز را بخواند. ☄️ همین که درب باز شد معلوم بود که قضیه از چه قرار است. از این رو زن عزیز مصر گفت: مَا جَزاءُ مَنْ أَرادَ بِأَهْلِكَ سُوءاً. سعی کرد توپ را در زمین یوسف و عزیز مصر بیندازد و عزیز را طرف دعوای یوسف قرار دهد. ☄️ پیشنهاد زندان یا شلاق، پس زدن با دست و پیش کشیدن با پا بود. نمی‌خواست یوسف را از دست بدهد. تا شاید هر آنچه دیده بیند، دل غیر خدابین کند یاد، دل غیر مخلَصین کند یاد. 🌸 اللّٰه اکبر از برخورد یوسف! قالَ هِيَ راوَدَتْني‏ عَنْ نَفْسي. آرامِ آرام. 🌸 عصبانی نشد! نگفت إِنَّهَا راوَدَتْني‏ عَنْ نَفْسي!! نگفت لإِنَّهَا راوَدَتْني‏ عَنْ نَفْسی. 🌸 عدم احساس نیاز به تاکید در دفاع از خود!! چه نفسی است!!! مطمئنه است. 🌸 می‌داند بِیَدِهِ زِیَادَتُهُ وَ نَقصُهُ وَ نَفعُهُ وَ ضَرُّهُ. فهمیده همه کاره اوست. 🌸 وظیفه دارد از خودش دفاع کند. فقط به اندازه وظیفه هِيَ راوَدَتْني‏ عَنْ نَفْسي سخن می‌گوید و دیگر هیچ!!! الله اکبر!!! 🌼 معاذَ اللّٰه إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوايَ، آرامش در مواجه با زن عزیز مصر. 🌼 هيَ راوَدَتْني‏ عَنْ نَفْسي، آرامش در مواجه با خود عزیز مصر. 🌼 اللّٰه ‌اکبر از این مخلَصین. مخلصین را رها کن، خدا کیست که مخلَصین این‌گونه‌اند! 🌺 هيَ راوَدَتْني‏ عَنْ نَفْسي و تمام. مثل آرامش موسی در کنار رود، كَلاَّ إِنَّ مَعي‏ رَبِّي سَيَهْدينِ. 🌺 آرامش دائمی، میوه شیرین احساس حضور دائمی پروردگار. 🛡 دفاع یوسف از نفس پاک خود به خاطر وظیفه بود نه ترس از زندان. رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ. هر چه خلوت‌تر بهتر. 🛡 کسی که انس در تاریکی چاه را چشیده از زندان نمی‌ترسد. ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
سوره یوسف ۱۵ [کیفیت کم].mp3
13.1M
📕 تفسیر سوره مبارکه یوسف 🎧 جلسه ۱۵ 🏷 آیه ۲۸ الی ۳۱ 📅 ۱۳۹۸/۰۲/۲۴ 🖌 هنرمندی خداوند قادر و حکیم در مدیریت زن و مرد 🖌 حفظ جایگاه مرد و زن عامل شیرین‌تر شدن زندگی 🖌 ابزاری برای آرامش خانواده نه بر هم زدن آرامش دیگران ┄┅┅ ✨❀🌸❀✨ ┅┅┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi