📖 #کتاب_بندگی | سوره مبارکه یوسف
🎙 #حجت_الاسلام_مصلحی
🗒 مباحث جلسه ۱۳ :
🔖 (صفحه ۱)
💠 همه اسباب ظاهری برای ارتکاب یوسف به گناه آماده بود:
🔸 ارتباط طولانی مدتی که بین آن دو بود، زیبایی، نوع غذا و مکان عالی زندگی هردوی آنها.
🔸 همه اینها موجب تحریک و تقویت قوه شهویه در انسان میشود.
💠 در مقابل مانعی از ارتکاب، سر راه یوسف نبود:
⚠️ نه ترس از فهمیدن دیگران داشتند؛
چون آن کس که ترس از افشا کردنش میرفت خودش مشتاق بود.
⚠️ مکان هم طوری بود که احتمال فهمیدن دیگران نمیرفت.
⚠️ حتی اگر کسی هم میفهمید باز هم زن عزیز مصر میتوانست کار را توجیه کند چنانکه بعد از آشکار شدن کار، خود را تبرئه کرد.
⚠️ ازاینرو هیچ جا نمیبینیم که حرف از توبیخ زن عزیز مصر باشد.
😎 بزرگی و شرافت نسب هم نمیتواند مانع باشد؛ برادرانِ یوسف، شرافت و نسبشان از تهمت زدن که گناهی بزرگتر از زنا هست منعشان نکرد.
😎 برای بندگی به نسب هم نباید نازید. حتی اگر از نسل پیامبران باشیم.
🤭 قبح و حرمت خیانت هم که از قوانین اجتماعی هست مانع نیست.
🤭 در قبح خیانت چیزی به نام بندگی و هدف خلقت نیست. به درد خانهی درببسته نمیخورد.
⚔️ قوانین اجتماعی اثرش در جایی هست که برای ناقض آنها ضرر و تبعاتی داشته باشد.
⚔️ این قوانین نیاز به یک قدرت مجریه مسلط و عادل دارد برای بازدارنده بودن.
⚔️ ولی در اینجا هم جرم مخفی بوده و هم قوه حاکمه قدرت تعرض به زن عزیز را نداشت.
🤣 اگر گاهی نظمی در غرب جلوه میکند اثر اعمال نظارت شدید و سختگیری هست، نه اینکه انسانهای تربیت شدهای باشند.
🕋 سنگ بنای تربیت باید توحیدی باشد؛ نه حسن و قبح عقلی.
🕋 با تربیت توحیدی و خداشناسی است که میشود نفس هلوع و خودخواه عوض شود.
🕋 تنها چیزی که یوسف داشت و با آن نجات یافت توحید بود.
🌸 توحید چیست؟ باور به خدا؛ همان محبت الهی که قلب یوسف را مشغول خود کرده بود.
🌸 محبت از درجات ضعیف شروع میشود تا مراتب عالیه آن. محبت یوسف به خداوند چنان سرشار بود که هیچ جایی برای غیر خدا نمانده بود. اگر ذرهای غیر خدا در آن جا داشت در این امتحان سخت موفق نمیشد.
🌸 ایمان باوری است همراه با کشش نفس. برای رسیدن به مراتب عالیه آن نیاز به استمرار حرکت است. با کمکاری حاصل نمیشود.
🖇 ادامه دارد...
┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄
🆔 @ketabebandegi
🆔 @tarighebandegi
📖 #کتاب_بندگی | سوره مبارکه یوسف
🎙 #حجت_الاسلام_مصلحی
📜 ادامه مباحث جلسه ۱۳ :
🔖 (صفحه ۲)
🤔 توضیح برخی مفسرین به جهت برخی از مبانی ادبی این طور است که:
هم زلیخا قصد مخالطه با یوسف داشت و هم یوسف قصد مخالطه با زلیخا.
🤔 اما معنای واژه «هَمَّ» قصد، عزم و اراده است.
🤔 میگویند: یوسف میل داشته و تصمیم هم داشته ولی «بُرْهانَ رَبّ» مانعش شده که قدم آخر را بردارد.
🤔 اینطور هم توجیح میکنند که میل یوسف به مخالطه از باب طبیعت مردانه اوست و اگر مردی در چنین شرایطی قرار بگیرد و میل پیدا نکند نشان از بیماری است.
🤔 پس عیبی نیست و این قصد و میل از جوشش غریضه بوده نه ارادی؛ ولی چیز دیگری مانع شده و در واقع یوسف دچار یک جنگ درونی شده.
🤔 برخی دیگر «هَمَّ بِها» درباره یوسف را ترجمه به «نزدیک بود که قصد کند» میکنند و به قرینه جمله «إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُخْلَصينَ» مَجاز میگیرند.
❇️ اما علامه طباطبایی این حرف را قبول ندارد.
❇️ در لغت «هَمَّ» برای جایی است که قصد همراه شود با یک مانع، و در نتیجه آن قصد تحقق خارجی پیدا نکند.
❇️ اگر برهان نبود تازه «هَمَّ» اتفاق میافتاد نه ارتکاب. قرآن میفرماید ما میل را با برهان رب از بین بردیم.
❇️ یعنی مخلَصين با برهان رب نه قصد معصیت میکنند نه مرتکب آن میشوند. جذبه خداوند مانع فکر گناه میشود.
🔹 قرآن میفرماید سوء و فحشا را از یوسف صرف دادیم نه یوسف را از سوء و فحشا؛ یعنی سوء و فحشا دیگر سراغ یوسف نمیرود.
🔹 پس مراد از «سوء» خود «هَمّ» است نه مخالطه و «فحشاء» اشاره به خود آن عمل دارد.
🔹 این «برهان رب»ها و باورها و محبتها منشأ عصمت انبیاء است. عصمت امری اعتباری نیست؛ امری یک حقیقی است که در پس اینها حاصل میشود.
❤️ این نعمت خداوند طوری است که بدی را از فکر انسان بیرون میکند و انسان از درون خالی از این امیال میشود و میلش به جای دیگری میرود.
❤️ راه این تغییر امیال، عبودیت و سلوک است. «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا» که یکی از آن سبل هم روزه و ماه رمضان است.
❤️ «إِلَهِي لَمْ يَكُنْ لِي حَوْلٌ فَأَنْتَقِلَ بِهِ عَنْ مَعْصِيَتِكَ إلاَّ فِي وَقْتٍ أَيْقَظْتَنِي لِمَحَبَّتِكَ»
❤️ باید همه وجود و تمام قوا برود سر یک جای دیگر تا گیر کند و قلاب بیفتد.
❤️ هم روزه، هم قرآن، هم ادعیه در این مسیر فرد را تربیت میکنند. البته به شرطی که فقط در تلفظ حروف و برای ثواب نخواند و توجه به معانی داشته باشد و واقعا این جملات را با تمام وجودش بگوید. و صد البته به شرط این که گناه کنار اینها نیاید.
🖇 ادامه دارد...
┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄
🆔 @ketabebandegi
🆔 @tarighebandegi
📖 #کتاب_بندگی | سوره مبارکه یوسف
🎙 #حجت_الاسلام_مصلحی
📜 ادامه مباحث جلسه ۱۳ :
🔖 (صفحه ۳)
🔰 به برهان، سلطان هم میگویند. چون سببی است که باعث یقین میشود و مسلط میشود بر قلوب. حالت یقین میآید و بر همه افکار غیر یقینی دیگر مسلط میشود.
🔰 به این اعتبار به هر سبب یقینآور میگویند برهان. مثل معجزه که قرآن به آن هم برهان میگوید؛ چون سبب یقینآوری هست که کاملا بر قلوب تسلط پیدا میکند.
🔰 هرچه که سبب یقینآور باشد در فرهنگ قرآن برهان است.
💡 برهان رب که یوسف دید چه بود؟ قرآن به طور کامل توضیح نداده، اما هرچه که باشد یک سببی از اسباب یقین بوده که هیچ تاریکی و جهلی همراهش نیست.
💡 این سبب به قرینه ادامه آیات از جنس علم است اما نه علم متعارف و عادی بین انسانها. چون افرادی که این علم عادی را دارند باز هم با گمراهی و معصیت در عمل همراه میشوند. ولی این علمی هست که طرف را در عمل نجات میدهد.
💡 آن برهانی که خداوند به یوسف نشان داد و به بندگان مخلصش نشان میدهد یک چیزهایی هست که نفس انسان دنبالش میرود و انسان با آنها میل به معصیت اصلا ندارد.
💡 این علم از نوع کشف و شهود است. خدا میداند که کشف و شهود چیست که یک باره خداوند جلوه میکند و در پس آن بنده همه چیز را فراموش میکند. «فَصَعِقَ لِجَلاَلِكَ»
🧐 این که آدم مشغول به این باشد که این کار این فایده را دارد و آن فعل آن مصلحت را دارد و از سر مشغولیت به رب نباشد، آن علم چه بسا در نهایت انسان را به گناه میکشاند
🕊 به بیان آیات قرآن تنها راه صلاح انسان توجه تامّ صد در صدی به خداوند متعال است.
🕊 راه نجات از گناه، صددرصدی شدن خداوند برای انسان و صفر شدن هر چیز غیر از خداوند است. وقتی که شرک برود این محقق میشود.
🕊 وقتی انسان همه چیز را از خداوند و همه کاره را خداوند ببیند و در نفس واقعا این طور شود، اینجاست که شیطان امیدی ندارد که بخواهد وسوسه کند.
🕊 نعوذ باللّٰه مثل جوانی که هر روز اهل فوتبال اما وقتی ازدواج میکند مخصوصا در هفته و ماه اول ازدواج، به طور کلی فوتبال را فراموش میکند.
🦋 مشکل این است که هنوز کوچ نکردهایم، و الّا اگر کوچ کرده بودیم، رسیده بودیم «وَ أَنَّ الرَّاحِلَ إلَيْكَ قَرِيبُ الْمَسَافَهِ».
┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄
🆔 @ketabebandegi
🆔 @tarighebandegi
سوره یوسف ۱۴ [کیفیت کم].mp3
9.59M
📕 تفسیر سوره مبارکه یوسف
🎧 جلسه ۱۴
🏷 آیه ۲۴ و ۲۵
📅 ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
🖌 دوری سوء و فحشاء از بنده مخلَص
🖌 انجام وظیفه و توجه به احاطه خدا بر عالم، دو کلید آرامش
🖌 نفس مطمئنه دیگر میوه شیرین برهان رب
#کتاب_بندگی
#تفسیر_سوره_یوسف
┄┅┅ ✨❀🌸❀✨ ┅┅┄
🆔 @ketabebandegi
🆔 @tarighebandegi
📖 #کتاب_بندگی | سوره مبارکه یوسف
🎙 #حجت_الاسلام_مصلحی
🗒 مباحث جلسه ۱۴ :
🔖 (صفحه ۱)
↩️ نکته دقیق و ظریفی که در آیه بیان شده این است که با برهان ربّ، سوء و فحشاء سراغ یوسف نمیآیند نه اینکه او سراغ آنها نمیرود.
↩️ شیطان با بالا آوردن و جلو انداختن تعلّقات نفس، ما را در عبادت، از یاد خدا صرف میدهد و روی برگردان میکند نه با تسخیر. نفس هم چون علاقه به آن تعلقات دارد منصرف شده و جذب آن میشود.
🕊 چون نفس یوسف مشغول جای دیگری بود حتی قصد سوء و فحشاء سراغ او نیامد.
🕊 چون ولایت و سرپرستی عباد مخلَص با خداست؛ چون خدا بر آنها اتمام نعمت کرده است، سوء و فحشاء از آنها به دور است.
🕊 دور کردن بدی و فحشاء از «عِبادِنَا الْمُخْلَصينَ» یک قاعده همیشگی است و اختصاص به یوسف ندارد. اگر ما هم مخلَص بودیم، از ما هم دور میشد.
🕊 باید برسیم به عبادنا المخلصین. چون یوسف عبد مخلَص ما بود با او این کار را کردیم.
🌹 بندگان خالص مسلّما برهان ربّ را میبینند. این همان عصمت الهی است که هیچ میلی به معصیت و گناه، در آنها نیست.
🌹 روزه یکی از مقدمات یقین است و اهل یقین معصیت ندارند. ما هنوز یقین به واقعیت عالم نداریم.
🍂 ریشه برخی تفاسیر ناشایست در سوره یوسف باور غلط عدهای است که هر نقل و خبری را میپذیرند، اگر چه مخالف عقل و بیان صریح قرآن باشد!
🍂 با این کار از حقیقت دور شده و باورهای دینی آنها فراتر از محسوسات نیست. نبوت، ولایت، عصمت و اخلاص را یک امر قراردادی و منسب اجتماعی میپندارند!
🍂 با این کار غلط نابترین آیه توحیدی را خراب کردهاند. برهان ربّ قصد گناه را هم کنار میزند.
🍁 نمیدانند توجه به خدای پاک یعنی چه. فکر میکنند نفوس انبیاء هم مثل سایر نفوس است.
🍁 برای این که نگویند ما خرابیم و فاصله زیادی داریم میگویند انبیاء هم اینگونه هستند و چیز خاصی نیست.
🍁 نفس خراب میخواهد چیزی بگوید که از خودش دفاع کند.
🍁 نمیفهمند جذب خدا بودن یعنی چه.
🔐 فرار به سمت دربهای بسته، تنها وظیفه یوسف در مواجهه با صحنهآرایی زن عزیز بود.
🔐 اگر عزیز مصر با چشمان خود صحنه فرار را نمیدید کسی حرف یوسف را قبول نمیکرد.
🖇 ادامه دارد...
┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄
🆔 @ketabebandegi
🆔 @tarighebandegi