eitaa logo
کتاب بندگی 🕋
187 دنبال‌کننده
221 عکس
0 ویدیو
2 فایل
🌼🌸 بسم اللّٰه الرحمن الرحیم 🌸🌼 📢 کانال جلسات تفسیر ( تفسیر تربیتی و بینشی ) 🎙 حجت الاسلام و المسلمین محمد هادی مصلحی (دام عزّه) ارتباط با مدیر کانال 🆔 @bandegi_admin دیگر مباحث معرفتی ( طریق بندگی ) 🆔 @tarighebandegi
مشاهده در ایتا
دانلود
سوره یوسف ۱۸ [کیفیت کم].mp3
14.14M
📕 تفسیر سوره مبارکه یوسف 🎧 جلسه ۱۸ 🏷 آیه ۳۲ 📅 ۱۳۹۸/۰۲/۲۵ 🖌 اخلاص برای دین یا برای پروردگار دین؟! 🖌 برنامه و الگوی عملی، دو ضرورت برای طی مسیر اختیاری 🖌 چرا من حضرت ابراهیم نشدم؟! 🖌 عصمت اختیاری، عصمت اهل‌بیت علیهم‌السلام ┄┅┅ ✨❀🌸❀✨ ┅┅┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 🗒 مباحث جلسه ۱۸ : 🔖 (صفحه ۱) 🔰 عابد و زاهد اخلاص برای دین پیدا می‌کنند نه برای پروردگار دین. 🔰 کسانی برای پروردگار دین مخلَص می‌شوند که از طریق محبت وارد می‌شوند. 🕊 کارخانه تولید انسان‌ها عده ای را از ابتدا با نفوس طاهر و قلوب سلیمه آفریده و با همین نفوس طاهره به نعمت اخلاص می‌رسند؛ که به بیان علامه این عده همان انبیاء و ائمه (علیهم سلام الله) هستند. 🕊 اما یک عده دیگر باید با اجتهاد و کسب برسند به مرحله‌ای که محبت الهی تمام وجودشان را بگیرد و منشأ شری در وجودشان نباشد. 🤔 آیا این فرق گذاشتن بین بندگان نیست؟ 🤔 خداوند متعال مسیر کمال بشر را یک مسیر اختیاری قرار داده که بشر باید در این دنیا با تلاش و کوشش به آن هدفی که برایش خلق شده برسد. 🤔 بارها شنیده‌ایم کسی که باید با طی مسیر به مقصد برسد، لازم است از همه امیال بگذرد تا کم‌کم تمام وجودش را خداوند متعال بگیرد. فرق می‌کند با آن مَلَکی که از ابتدا آن‌گونه خلق شده. 🤔 اما درباره انبیاء و اهل بیت علیهم الاسلام: بشر برای طی این مسیر کمال اختیاری نیاز به دو نکته دارد تا به جنگ با تمایلات بیاید. امیال شخصی را کنار بگذارد. برود به سمت خداوند متعال و در مسیر خلقت گام بردارد. 🔸 نکته اول: باید برنامه طی این مسیر را بلد باشد و مسیر را بشناسد؛ چون این برنامه‌ای نیست که با تجربه حاصل شود، چرا که در ابتدا اصل هدف را با تجربه نمی‌تواند بفهمد. 🔸 اگر هزاران سال انسان‌ها تجربه می‌کردند ولی پای انبیاء، ادیان و ارتباط با وحی وسط نمی‌آمد بشر هیچگاه به این نتیجه نمی‌رسید که «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ ». چون ابزار تجربه بشر بسیار محدود است و خبری از آن طرف و عوالم دیگر ندارد. 🔹 نکته دوم: نیاز به الگوی عملی. 🔹 باید داستان یوسفی باشد تا ما ببینیم و بفهمیم که یک بشر با توجه کردن به یک چیز دیگر، می‌تواند از اینچنین امیال نفسانی دست بکشد. بتواند اینگونه بر خودش مسلط باشد که در برابر چنین دام‌های بزرگی که کوه را متلاشی می‌کند مقاومت داشته باشد. مالک خودش باشد و دیگران نتوانند تسخیرش کنند. 🔹 انسان وقتی اینچنین الگوهایی را دید می‌تواند در مسیر حرکت کند. انگیزه پیدا می‌کند. اندیشه‌اش راقی‌تر می‌شود. 🔹 پس بشر نیاز به برنامه و الگوی عملی دارد. 🔹 برنامه را خداوند باید به بشر بدهد اما تک‌تک افراد بشر ظرفیت قبول وحی و دریافت مستقیم این برنامه از خداوند متعال را ندارند. 🔹 پس باید عده‌ای را خودش تربیت کند و بسازد. آنها را الگو قرار دهد و برنامه را هم به آنها بدهد. 🖇 ادامه دارد... ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 📜 ادامه مباحث جلسه ۱۸ : 🔖 (صفحه ۲) 😊 یک سوال اینجا می‌ماند که چرا من حضرت ابراهیم نباشم؟ 😊 سوال دیگر اینکه آنچه که خداوند به این نفوس مستعده از ابتدا داده آیا از آنها سلب اختیار می‌کند؟ یا نه، و آنها با وجود اختیار علمی دارند که باعث می‌شود به سمت گناه نروند. 🦋 خداوند در داستان یوسف و تکلّم عیسی در مهد و... می‌خواهد یوسف و عیسی‌نمایی کند یا خدانمایی؟ قدرت عیسی هست یا قدرت خداوند؟ باز در اینجا هم خداوند به همه ما نشان می‌دهد که ببینید من چقدر کار بلدم. اینها همه خدا نمایی است. 🦋 از این رو عرفا همه چیز را از دریچه فعل الهی می‌بینند. داستان عیسی را که می‌بینند همه توجه به این است که خدا چه قدرتی دارد. 🦋 ما هنوز نفهمیده‌ایم که «الحمد لله». و هنوز حمد را به غیر خدا هم می‌دهیم. چون هنوز از مسیر محبت جلو نرفته‌ایم. 🌿 عصمت و عدالت، هردو انسان را از معصیت بازمی‌دارد. 🌿 کسی که عصمت دارد به خاطر داشتن علم خاص هرگز گناه نمی‌کند اما انسان عادل ممکن است که گاهی خطا کند. 🌿 آیاتی از قرآن دلالت دارند بر اینکه عصمت از قبیل علم است؛ مثل آیه ۱۱۳ سوره مبارکه نساء. 🤯 غیر از مخلَصین همه توصیفشان از خداوند با نقص همراه است و توصیفشان باید با تسبیح همراه باشد «سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ. إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ» 🖇 ادامه دارد... ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 📜 ادامه مباحث جلسه ۱۸ : 🔖 (صفحه ۳) ❄️ به استعدادهای مادی و معنوی که خداوند در وجودمان قرار داده نباید مغرور شد؛ چون خداوند نقشه و برنامه‌اش این بوده که این انسان با این مشخصات اینجا باشد. ❄️ گاهی نقشه خداوند این است که یک شخصی با فلان ویژگی‌های خاص بیافریند و بعد او به داشته‌هایش مغرور شود و زمین بخورد و درس عبرتی شود برای دیگران و نشان بدهد که همه باید به من تکیه داشته باشند. به همین دلیل است که اصلاً نباید روی چیزی حساب باز کرد. فقر مطلقیم. «أَنتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ». ❄️ همه استعدادها را -چه مادی و چه معنوی- خداوند داده. برای این دادن، برنامه‌ای هم داشته. از این رو نباید به آن غَرّه شد. ☘️ علمی که باعث عصمت می‌شود متفاوت از سایر علوم است و در عمل مانع خطا می‌شود. ☘️ مخلَصین از این علوم دارند که نه فلسفه است و نه تعبد. ☘️ ملکه عصمت طبیعت انسانی را عوض نمی‌کند و انسانِ مختار را مجبور نمی‌کند. ☘️ اصلا علم و آگاهی دادن به دیگران برای این است که طرف مقابل با آن آگاهی تصمیم بگیرد که کاری را انجام دهد و این برای موجود مختار است. ☘️ موجود مجبور که نیاز به آگاهی ندارد. ☘️ هرچه علم قوی‌تر باشد اراده قوی‌تر می‌شود نه این که جبر پیش بیاید. 🌸 جبر وقتی هست که یکی از دو طرف -امکان یا عدم امکان انجام کار- برای فرد نباشد. 🌸 هر موجودی در حیطه‌ای که می‌تواند کار کند اختیار دارد. 🌸 ملائکه بدن حیوانی ندارند، پس نسبت به گناهانی که نیاز به بدن حیوانی دارد مجبورند چون امکان انجام برایشان نیست. اما انبیاء و اهل‌بیت علیهم السلام اینگونه نیستند. 🌸 یوسف در آن صحنه می‌توانست همه کاری بکند اما برهان رب مانع شد. و این زیبایی برهان رب و زیبایی رب است که کسی که مشغول زیبایی پروردگار می‌شود از چه چیزهایی چشم می‌پوشد. ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
سوره یوسف ۱۹ [کیفیت کم].mp3
8.5M
📕 تفسیر سوره مبارکه یوسف 🎧 جلسه ۱۹ 🏷 آیه ۳۲ الی ۳۵ 📅 ۱۳۹۸/۰۲/۲۵ 🖌 عدم منافات توفیق الهی، روح ایمان و روح القُدُس با اختیار انسان 🖌 وسوسه شیطان، نه اجبار شیطان 🖌 لزوم حرکت عملی در مسیر توحید و عدم بسنده کردن به شنیدن 🖌 خدای متعال صاحب کرامت، نه یوسف؛ چشم‌ها را باید شست... ┄┅┅ ✨❀🌸❀✨ ┅┅┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi