🏷
جلسات تفسیر سوره مبارکه یوسف
┄┅┅ ✨❀🌸❀✨ ┅┅┄
🆔 @ketabebandegi
🆔 @tarighebandegi
🏷
🌹 قابل توجه عزیزانی که از جلسات تفسیر سوره مبارکه یوسف استفاده میفرمایند:
💠 تفسیر سوره یوسف، حاصل جلسات تدریس استاد محترم با جمعی از طلاب پایه هشتم حوزه علمیه قم در روزهای ماه مبارک رمضان میباشد.
🔖 با توجه به اینکه سرفصل این واحد درسی، از طرف مرکز مدیریت حوزه، بر مبنای کتاب تفسیر جوامع الجامع معین گردیده، ازاینرو محور سرفصل مباحث، با توجه به این کتاب تفسیری تبیین شده است.
البته مباحث تفسیر جوامع الجامع، شاید خارج از حوصله و معلومات عزیزانِ غیر طلبه باشد، ازاینرو توصیه به مطالعه این کتاب تفسیر، به صورت مستقل نمیشود.
✂️ به دلیل اینکه این جلسات به تناسب مخاطبین حاضر در کلاس، برخی مباحث فنیِ حوزوی را دربرداشت، جلسات مورد بازبینی و تدوین مجدد قرار گرفت،
و برخی مباحث فنی -که شاید خارج از سطح معلومات بزرگوارانِ غیرطلبه بود- حذف گردید.
تا انشاءاللّٰه آنها هم بتوانند از این جلسات بهره وافی را ببرند.
البته چون بخشی از مخاطبان کانالها از میان طلابی هستند که در آن جلسات حضور نداشتند برخی نکات فنی جهت استفاده این همراهان باقی ماند.
🔻 به همین دلیل، از مخاطبان عمومی عذرخواهی کرده و حقیقتاً امیدواریم با صبر خود، بهره فراوان از این معارف ناب ببرند.
موفق و سعادتمند باشید
🌼 مدیر کانالهای بندگی 🌼
سوره یوسف ۰۱ _ بخش اول [کیفیت کم].mp3
7.6M
📥 لینک پخش و دانلود کمکی:
tarighebandegi.ir/dl/TY011
📕 تفسیر سوره مبارکه یوسف
🎧 جلسه ۱ | بخش اول
🏷 آیه ۱
📅 ۹۸٫۰۲٫۱۷
🖌 خدایابی، نگاه کلیدی به هنگام استفاده از قرآن کریم
🖌 داستان سرپرستی خدا، حقیقت سوره یوسف
🖌 بندهپروری و پر شدن فکر و دل از خدا، بهترین داستان عالم
#کتاب_بندگی
#تفسیر_سوره_یوسف
┄┅┅ ✨❀🌸❀✨ ┅┅┄
🆔 @ketabebandegi
🆔 @tarighebandegi
📄
📖 #کتاب_بندگی | سوره مبارکه یوسف
🎙 #حجت_الاسلام_مصلحی
📜 مباحث جلسه ۱ | بخش اول :
🔖 (صفحه ۱)
🎍 هم زمانی برگزاری جلسات تفسیر سوره مبارکه «یوسف» با ماه مبارک رمضان، بستر مناسبی است برای صید نکات بیشتر درباره خودِ خداوند متعال.
🌷 سه گام تفسیر قرآن کریم :
🔹 همراهی فکر و دل با سیر آیات قرآن و شأن نزولها برای درک کامل فضای نزول آیه
🔹 صید نکات متعدد در عرصههای متنوع زندگی انسانی؛ فردی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... با توجه به آیات نازل شده در حوادث هزار و چهارصد سال پیش (قرآن، نسخهای برای همه دورانهاست.)
🔹 جمع کردن تمام قوای فکر و دل در گستره مطالب قرآنی به یک نکته اساسی؛ شناخت و معرفی خدای متعال. (در تمام عرصههایی که قرآن کریم سخن میگوید به نحوی شناساندن خدای متعال دیده میشود. یا سخن از تکوین است یا تقدیر و یا تشریع)
🏵 انواع نگاهها به سوره مبارکه یوسف :
🔻 داستان کوتاهی از زندگی حضرت یوسف
🔻 داستانی پندآموز در ابعاد اجتماعی، ارتباطی، روانی و...
🔻 داستان نحوه مدیریتِ تقدیرکننده همه ماجراها؛ داستان خدایی خدا برای بندهای چون یوسف
🏵 نحوه نگرش سوم به تمام قرآن کریم، فکر انسان را در افعال و صفات الهی گسترده و دل را گرفتار یاد او میکند.
💐 مرحوم علامه طباطبائی در تفسیر سوره یوسف، دیوانهوار به دنبال خدا میگردند.
💐 مرحوم علامه سوره یوسف را سوره خدا میدانند. سوره ولایت خدا میدانند. این سوره، سورهای است که «رَبّ العالمین» بودن خدا را به خوبی نشان میدهد. سوره پرورش یک انسان «مخلَص» است. این سوره داستان بندهپروری خدای متعال است.
💐 به فرموده علامه طباطبایی: خوابی که خدای متعال به حضرت یوسف در ابتدای نوجوانی نشان داد بخشی از «ولایة الله» است.
💐 خدای متعال خواب را از کودکی نشان داد تا یوسف صدیق از همان ابتدا منتظر به نتیجه رسیدن نقشه خدا باشد. با گذشت زمان و پیش آمدن حوادثی که بوی به تحقق پیوستن نقشه الهی را به مشام میرساند، این دل یوسف بود که بیش از پیش گرفتار محبت خدا میشد.
💐 اگر خدای متعال آن خواب را به یوسف نشان نمیداد ممکن بود برخی فکر کنند یوسف به استعداد و تواناییهای ذاتی خویش به آن نقطه رسید. اما با نشان دادن خواب و تفسیرهای توحیدی حضرت یعقوب از همان کودکی دلِ صد دلِ یوسف یک دلِ شد. خوب فهمید، نه خودش کارهای است، نه حضرت یعقوب و نه دیگران. به خوبی فهمید خدا میخواهد یوسف را پرورش دهد.
❄️ سوره حضرت یوسف، سوره نشان دادن مسیر پر شدن دل او از محبت الهی است.
❄️ حضرت یوسف باید در کودکی از سرپرستی پدر جدا میشد تا بفهمد همه کاره و حامی اصلی او خود خداست.
❄️ جریان، جریان مخلَص درست کردن است. خدا میخواهد مخلَص درست کند. برنامه، برنامه اوست.
❄️ خدا با مقدرات خودش یوسف را به خودش نزدیک کرد. چنان نزدیک کرد که تمام وجودش را محبت خدای متعال پر کرد.
🍄 اسباب ظاهری همه برای از بین رفتن دل و جان یوسف مهیا بود. برادران، شیطان، زلیخا، زندان و... همه میخواستند جان و ایمان یوسف را بربایند.
🍄 اما خدا میخواست یوسف را نگه دارد. خدا میخواست او را علاوه بر ادامه حیات دنیوی به حیات طیبه الهی برساند.
🍄 خواهر من! برادر من! سوره یوسف بالاصاله سوره خدای بنده پرور است. در سوره تدبر کنید. جز این نخواهید یافت.
🖇 ادامه دارد...
┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄
🆔 @ketabebandegi
🆔 @tarighebandegi
📄
📖 #کتاب_بندگی | سوره مبارکه یوسف
🎙 #حجت_الاسلام_مصلحی
📜 ادامه مباحث جلسه ۱ | بخش اول :
🔖 (صفحه ۲)
💫 حسن ختام داستان حضرت یوسف را ببینید. مناجاتی است بین یوسف صدیق و خدای متعال.
💫 «ربِّ قَدْ آتَيْتَنِي مِنَ الْمُلْكِ وَعَلَّمْتَنِي مِنْ تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ ۚ فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ أَنْتَ وَلِيِّي فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۖ تَوَفَّنِي مُسْلِمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ.»
💫 پروردگارم! پرورش دهنده من! تو به من فرمانروایی دادی. تو دانش تعبیر رؤیا عطا کردی. ای آفریدگار آسمانها و زمین! تو سرپرست من در دنیا و آخرت هستی.
💫 خلاصه این آیه به زبان خودمانی یعنی: «خدایا! همه هنر توست. نه یوسف. خودت همه چیز را مدیریت کردی. عاقبتم را هم خودت درست کن.»
💫 حضرت یوسف این مناجات را در میان تکلم با پدر انجام داد. چون جذبه الهی او را گرفت سخن گفتن با پدر را فراموش کرد. شبیه چنین حالتی هم در سوره «شعراء» در میان مناظره با بت پرستان برای حضرت ابراهیم اتفاق افتاد.
☘️ علت «أَحْسَنُ الْقَصَص» بودن سوره یوسف توضیح دادن بهترین داستان عالم است. بهترین چیزی که در این عالم امکان اتفاق افتادن دارد این است که خدای متعال پایش را وسط گذاشته تا بندهای را برای خود سوا کند.
☘️ زیباترین قصه عالم، قصه «ولایت الله» است. قصه طنازی خدا و دلدادگی بنده است. قصه ندیدن زیباترین زیباییها با مشغولیت به خالق زیباییهاست.
☘️ زیباترین قصه عالم، قصهای است که مستقیماً با هدف آفرینش انسان سر و کار دارد. «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» نه قصههای خیالی که روز به روز انسان را از آنچه برایش آفریده جدا کند تا به کل مسیر فراموش شود.
☘️ سوره یوسف، قصه ماه رمضان است؛ قصه رسیدن به خدای متعال است.
🌺 آره عزیزم! استاد کارهای نیست. باید خدا سرپرست تو شود. او بلد است تو را خالص کند. او بلد است بنده درست کند.
🌺 آدمساز خود خداست. با مقدراتش انسان را میسازد.
🌺 خیلی مهم است که ولایت خدا شامل حالمان شود.
🔸 خیلی باید ترسید که از دایره ولایت خدا بیرون باشیم.
🔸 در روایت داریم که اگر انسان گناه کرد و اتفاق بدی برایش نیفتاد بترسد که از ولایت خدا خارج نشده باشد.
🌳 مهم ولایت الله است.
🌳 در سوره حمد چه میگوییم؟ «صِراطَ الَّذينَ أَنعَمتَ عَلَيهِم؛ راه کسانی که تو به آنها نعمت دادی» این نعمت، نعمت سرپرستی اوست.
🌳 باید کاری کنیم خدای متعال سرپرستی ما را برعهده بگیرد. اگر سرپرست شد اوضاع عوض میشود. هم هدایتگر است؛ هم روزی رسان است؛ هم تواناست؛ هم کریم است؛ هم ودود است؛ هم فعّال لما یرید است؛ هم حلیم است. با همه این صفات سرپرست انسان میشود.
🌳 اگر خدا سرپرستی انسان را بر عهده بگیرد کار خیلی راحت میشود. باور کنید کار خیلی راحت میشود.
🌸 مرحوم علامه طباطبایی سوره یوسف را تفسیر آیات ۶۲، ۶۳، ۶۴ سوره یونس میدانند.
🌸 «أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ. الَّذِينَ آمَنُوا وَكَانُوا يَتَّقُونَ. لَهُمُ الْبُشْرَىٰ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ.»
🌸 اولیای خدا نه ترسی دارند. نه اندوهی. بشارت در دو سرا هم نصیبشان میشود.
🌸 خواهر من! برادر من! نمیدانید اگر نامحدود سرپرستی انسان را به عهده بگیرد چه میشود! نامحدودی که «مربی» هم هست. «رَبّ» است. به موقع میرساند. به موقع نمیرساند. به موقع شاد میکند. به موقع حال میگیرد. مربی است. همه چیز هم دست خودش هست. انسانها و دیگر موجودات مختار هم با حفظ اختیار در نقشههای او نقشآفرینی میکنند. همه برای هدایت این فرد. برای خالصسازی این فرد.
🌸 ماه رمضان هم ماه خالص سازی است. «شهر التمحیص» است. تمحیص یعنی خالصسازی. خالص سازی از شرک جلی، خفی، نفاق، هواپرستی تا همه وجودت بشود خدا.
┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄
🆔 @ketabebandegi
🆔 @tarighebandegi
May 11
🏷
🌼 توصیه میشود پیش از استفاده از صوتها و مباحث، حتماً پیشگفتار کانال مطالعه گردد.
📌 جهت سهولت دسترسی به پیشگفتار و فهرست، میتوانید از پیام سنجاق شده در کانال استفاده بفرمایید.
🏷
🌸 البته توضیحاتی نیز در خصوص جلسات تفسیر سوره یوسف ارائه شده
که قبل از صوت جلسه اول، میتوانید مشاهده بفرمایید.
سوره یوسف ۰۱ _ بخش دوم [کیفیت کم].mp3
5.65M
📥 لینک پخش و دانلود کمکی:
tarighebandegi.ir/dl/TY012
📕 تفسیر سوره مبارکه یوسف
🎧 جلسه ۱ | بخش دوم
🏷 آیه ۱ و ۲
📆 ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
🖌 تحلیل صحیح از آثار و خواص خواندن سورهها
🖌 افسون نبودن سوره یوسف
🖌 تفاوت اعجابآور قرآن کریم و حدیث قدسی
🖌 نیاز بشریت به قرآنی که الفاظ خود خدای متعال باشد برای هدایت تا بالاترین نقاط بندگی
🖌 به رخ کشیدن توحید از همان ابتدای سوره یوسف
#کتاب_بندگی
#تفسیر_سوره_یوسف
┄┅┅ ✨❀🌸❀✨ ┅┅┄
🆔 @ketabebandegi
🆔 @tarighebandegi
📄
📖 #کتاب_بندگی | سوره مبارکه یوسف
🎙 #حجت_الاسلام_مصلحی
🗒 مباحث جلسه ۱ | بخش دوم :
🔖 (صفحه ۱)
🎍سوره یوسف مکی است و ۱۱۱ آیه دارد.
🎍 تعیین میزان ثواب برای قرائت سوره، دعا و عمل هرگز ملاک اصلی ارزشگذاری آنها نیست. ارزش اصلی برای انسان این است که آن سوره از قرآن یا دعا را بخواند، بفهمد، مبنای عمل قرار داده و نفسش را در مسیر مضامین آنها بپروراند.
🎍 از ضعف ما انسانهاست که برای ما همچون کودکان برای مشغولیت به آنچه به سود ماست جایزهای تعیین کردهاند تا خودمان را محروم نکنیم.
🌷 ارزشگذاری کمّی و مقداری فایده دیگری هم دارد. عدد ملموستر از کیفیت است. ناخودآگاه همگان به مقایسه میافتند. در مقایسه بین ارزشهای کمّی که برای سورههای گوناگون بیان شده تفاوت ارزش کیفی مشخص میشود. در واقع «کمّیت» ابزاری برای درک بهتر «کیفیت» است.
🌷 امروزه تغییرات کیفی را با مقادیر کمّی نشان میدهند. با عدد اذهان همگان همراه میشود.
🏵 در روایت آمده است: به بندگان خود سوره یوسف را آموزش دهید. هر مسلمانی که سوره یوسف را تلاوت کند و به خانواده و غلامان و کنیزانش این سوره را بیاموزد خدای متعال سختیهای مرگ را بر او آسان کرده و توانی به او داده میشود که دیگر حسادت هیچ مسلمانی را در دل نپروراند.
🏵 کسی که با محتوای سوره یوسف آشنایی داشت و مدیریتهای الهی در تمام داستان را مشاهده کرد و باور کرد مدیر خداست، دید خدای متعال یوسف را از ته چاه به خانه عزیز مصر رساند و از زندان به عزیزی مصر، دیگر نمیتواند به چیزی که خدای متعال به کسی داده حسادت بورزد. چون میداند برنامهریز خداست.
🏵 اگر کسی بخواهد سوره قرآنی را به خانواده و کنیزان آموزش دهد طبیعتاً فکرش در این سوره خیلی درگیر خواهد شد.
🏵 معنای این روایت افسون بودن سوره یوسف نیست. اینگونه نیست که اثر وضعی این سوره برداشته شدن حسد از فرد باشد. باور به مضامین و تکرار مضامین این سوره فکر انسان را دگرگون میکند.
💐 امام صادق علیهالسلام فرمودند: «هرکس سوره یوسف را در هر شب تلاوت کند (هر شب نگرش «ولایت الله» بر روی عبدش یوسف را ببیند) روز قیامت با جمالی همچون جمال یوسف محشور میشود. (کم کم از آن بندههای خوب میشود) هیچ فزعی در روز قیامت به او نمیرسد و از برگزیدگان بندگان صالح خدا خواهد شد.
💐 ممکن است شبهای اول یوسفبین باشد. اما کم کم میبیند که سوره، سوره خدای یوسف است؛ سوره، سوره بندهپروری اوست.
❄️ واژه «مُبین» به معنای آشکار است.
❄️ درباره مراد «مُبین» که ویژگی کتاب، معرفی شده است چند احتمال بیان شده:
💢 مبین در معجزه بودن
💢 روشن در اینکه از طرف خداست، نه از طرف بشر
💢 آشکار و روشن در رساندن مقاصد برای اهل زبان عربی
❄️ با توجه به آیه دوم که اشاره به قرآن عربی شده است احتمال سوم نزدیکتر به واقع است. البته به شرط آنکه مراد از «الکتاب» قرآن کریم باشد، نه لوح محفوظ.
❄️ احتمال اول و دوم از روی اطلاق آیه و تصویرسازی نحوههای گوناگون معقول مبین بودن قرآن به دست آمده است. از سیاق مجموعه آیات استفاده نشده است. و گرنه همان طور که بیان شد، با توجه به آیه دوم ظهور بیشتر در همان احتمال سوم است.
🍄 نقش «قُرْآنًا» در عبارت «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا» حال است. و «عَرَبِیًّا» صفت آن است.
🍄 مسلماً «قُرْآنًا» در اینجا اسم (عَلَم) نیست. ترجمه درست در اینجا «خواندنی» است. اگر ترجمه کردیم «قرآن» به عنوان اسم، کاملاً غلط است.
🍄 شبیه این اشتباه در ترجمه برخی آیات نسبت به دو واژه «دنیا» و «آخرت» دیده میشود. ترجمه دنیا در برخی آیات همچون «نَحنُ أَولِياؤُكُم فِي الحَياةِ الدُّنيا» به «زندگی دنیا» غلط است. باید ترجمه کرد: «آن زندگی پستتر» یا «آن زندگی نزدیکتر»
💫 «لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ» اشاره به این دارد که خدای متعال به دنبال این است که همه ما معانی قرآن را بفهمیم و به مقاصد آن احاطه پیدا کنیم.
💫 اگر برای مردم عرب زبان آن زمان قرآنی به غیر آن زبان نازل شده بود کار بر آنها مشکل میشد.
🖇 ادامه دارد...
┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄
🆔 @ketabebandegi
🆔 @tarighebandegi
📄
📖 #کتاب_بندگی | سوره مبارکه یوسف
🎙 #حجت_الاسلام_مصلحی
📜 ادامه مباحث جلسه ۱ | بخش دوم :
🔖 (صفحه ۲)
☘️ مرحوم علامه طباطبایی بحثی در ذیل آیه اول و دوم سوره مبارکه یوسف بیان میکنند: الفاظ قرآن کریم هم از خدای متعال است. اگر الفاظ این کتاب از خدای متعال نبود وضوح مطالب در رساندن مقصود به این روشنی نبود.
🍀 در حقیقت خدای متعال برای باز شدن راه رسیدن به مقاصد عالیه قرآن، خود دست به کار شد و از الفاظی از وجود نامحدود خود به ما ارزانی داشته است.
🍀 شاهد ادعای علامه تفاوت فاحش حدیثهای قدسی و قرآن کریم است. انصافاً فهم احادیث قدسی سختتر از قرآن کریم است. علت چیزی جز تفاوت در گوینده نیست.
🍀 البته اینجا مطالب بلندبالایی هست که از سطح مخاطبین بالاتر است. از جمله اینکه به هنگام کشف حقیقت چه اتفاقی برای نفس پیامبر میافتد که قدرت سخن واضح و شفاف زدن دیگر ندارند. این مطلب سرجایش باید بحث شود. مسلماً در آن حالات اگر الفاظ را خدای متعال به پیامبرش نداده بود، پیامبر نمیتوانستند عامترین شنوندگان را با خود همراه کنند.
🌺 عزیزان من! قرآن است که میتواند از سوسمار خور، عارف بسازد. این هنر قرآن است که میتواند پایینترین انسانها را بالا بکشد.
🌺 این هنر قرآن است که انتخاب الفاظش با خدای متعال است. برای هر سطح از ایمان حرف برای گفتن دارد. ازاین رو در روایت داریم که عالم به قرآن از آن هرگز سیر نمیشود. چون هر چه قدر رشد کند باز از قرآن صید دارد. همچون علامه که دیوانهوار به تفسیر این سوره پرداختهاند.
🌺 پس تمام هنر قرآن این است که با زبان مردم به انتخاب خدا نازل شد تا بستر تعقل و تفکر برای همگان در آن فراهم باشد. این است تبیین عمیق آیه دوم.
🔸 خدای متعال برای رساندن برنامه زندگی انسانها از پیشرفتهترین و گویاترین زبان بین مردمان کره زمین استفاده کرده. این زبان چیزی جز زبان عربی نیست.
🔸 درک برخی نکاتی که در حدیثهای قدسی آمده مستلزم حرکت نفسانی و رسیدن نفس به آستانه درک آن نکات است. اما برای درک قرآن اینچنین نیست.
🔸 هیچ کس نمیتواند بشر را از صفر به صد برساند. باید خود خدای متعال لب به سخن میگشود.
🔸 عزیز دل! مسئله این است. برخی مواقع وقتی نفسی روی اوج رفت و خواست از آن اوج گزارش دهد و لب به سخن بگشاید چنان مبهوت میشود که توان همراه کردن دیگری را ندارد. فقط مال خودش است. هر چه دیگران نگاه میکنند نمیتوانند عمق و بلکه سطح آن را درک کنند. برخی بخشهای دعاهای اهلبیت علیهمالسلام این چنین است. به قول مرحوم امام تا خود انسان نچشد نمیفهمد چه میگویند: «اجْعَلْنِى مِمَّنْ نادَیْتَهُ فَأَجابَکَ، وَ لاحَظْتَهُ فَصَعِقَ لِجَلالِکَ فَناجَیْتَهُ سِرّاً وَ عَمِلَ لَکَ جَهْراً» این عبارتها برای غیر اهلش جز تحیّر چیزی ندارد. هرگز همچون قرآن کریم مطالب را جویده جویده در اختیار همگان قرار نداده است.
🔸 نهجالبلاغه خیلی مواقع تبیین قرآن است. مصداقیابی قرآن است. خود امیرالمؤمنین علیهالسلام بارها در این کتاب شریف مردم را به قرآن کریم ارجاع دادهاند. از این رو از آن مطالب گنگ خیلی در نهجالبلاغه نداریم.
🌳 آیه سوم سوره یوسف پر از توحید است.
🌳 با «نَحْنُ» آغاز شده است. جمله اسمیه است. در جملات اسمیه همه حرف برای این است که خبری از آن اسم ابتدایی داده شود. آنچه مهم است آن کس یا آن چیزی است که از آن خبر داده میشود. در آیه سوم هم همه بحث سر این است که خدای متعال میخواهد از خودش خبر دهد.
🌳 حال که خدای متعال میخواهد از خود خبر دهد و مقام، مقامِ بزرگ کردن خود است، از عبارت جمع برای تعظیم استفاده میکند. در اینجا منظور به یاری یزدان و بچهها نیست. درست به مانند اینکه ما میگوییم: «ما چنین کاری را برای تو کردیم.» و این «ما» کسی جز «من» محترمانه نیست.
🌳 ادامه آیه دقیقاً همین نکته را تأیید میکند. چون در مقام منّت گذاشتن بر سر پیامبر است که تو پیش از آمدن وحی نسبت به این داستان از جمله غافلین بودی. آری، پیامبر پیش از نبوت نسبت به جریان حضرت یوسف غفلت داشتند. قرآن ایشان را مسلط نمود.
┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄
🆔 @ketabebandegi
🆔 @tarighebandegi
سوره یوسف ۰۲ _ بخش اول [کیفیت کم].mp3
7.99M
📥 لینک پخش و دانلود کمکی:
tarighebandegi.ir/dl/TY021
📕 تفسیر سوره مبارکه یوسف
🎧 جلسه ۲ | بخش اول
🏷 آیه ۳
📅 ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
🖌 داستان یوسف، داستانی با محتوایی جذاب، تدوینی زیبا و بیانی فاخر
🖌 نسبت غفلت و عدم حضور به پیامبر در طلیعه و پایان داستان
🖌 وهابیت و غلو، هر دو فسادی شیطانی
#کتاب_بندگی
#تفسیر_سوره_یوسف
┄┅┅ ✨❀🌸❀✨ ┅┅┄
🆔 @ketabebandegi
🆔 @tarighebandegi
📖 #کتاب_بندگی | سوره مبارکه یوسف
🎙 #حجت_الاسلام_مصلحی
🗒 مباحث جلسه ۲ | بخش اول :
🔖 (صفحه ۱)
🎍در یک احتمال «قَصَص» مصدر است به معنای قصه گفتن و «أَحْسَنَ الْقَصَصِ» به معنای بهترین سبک قصهگویی و سناریونویسی است.
🎍 بهترین سبک تعریف کردن نشان دادن همه حوادث به زیباترین شکل است.
🎍 مهمترین تصویرگری، نشان دادن نقش پیدای پنهان است. نشان دادن نقش خدای متعال در قصه یوسف صدیق است.
🌷 برخی میگویند: «أَحْسَنَ الْقَصَصِ» به این است که خدای متعال سنگینترین رابطه عشق و عاشقانه را با زیباترین شکل با حفظ حیا به همگان گفته است. بیانی با کمترین تحریک شهوت در مقام تربیت انسانها.
🌷 برای آگاهی به ظرافت بیان قرآن، کمی بی حیا شویم؟ زلیخا درها را قفل کرده بود. بحث هم سر پاره شدن پیراهن یوسف است. از جلو پاره شده یا از پشت. بحث سر پیراهن زلیخا نیست. زن که با چادر نمیگوید آمادهام.
🌷 خوب بفهمید که یوسف صدیق در اوج جوانی چه دید اما رها کرد!
🏵 برخی «أَحْسَنَ الْقَصَصِ» بودن را به زیبایی اسلوب بیانی و ساختاری که هر شنوندهای را به خود جذب میکند بیان فرمودهاند.
🏵 تدوین داستان سوره یوسف خیلی زیباست. یکباره از یک خواب داستان شروع میشود و با تعبیر این خواب داستان تمام میشود. پر از ترس و امید است. دل مخاطب را با خود همراه میکند.
💐 احتمال دوم در «قَصَص» اسم مصدر به معنای «قصه» است.
💐 انصافاً داستان یوسف صدیق داستانی پر از نکات تربیتی است. داستانی پر از رنج و امید. پر از خدا و شیطان. پر از بنده و پروردگار. پر از عبرت در گناه، توکل، روابط اجتماعی، خواب و مقدر بارندگی و قحطی و...
💐 بهترین داستانهای ایرانی ازداواج است!! سوره یوسف سرآمد همه داستانهاست.
❄️ خدای متعال با تأکید بیان میکند: «پیامبر! تو پیش از آمدن وحی نسبت به داستان حضرت یوسف چون دیگران غافل بودی»
❄️ آری، پیامبر پیش از نزول سوره یوسف هیچ گونه علمی نسبت به این داستان نداشتند. مرحوم طبرسی به این نکته تصریح دارند. مرحوم علامه هم بدون توضیح با سکوت از کنار آن عبور کردهاند.
❄️ سوره، سوره «ولایة الله» است. باید نشان دهد یوسف بنده است. باید نشان دهد نبی مکرم اسلام هم بنده است. باید نشان دهد همهچیزْتمام خودِ خودِ خداست.
🍄 پیش از آغاز داستان قرآن کریم نسبتِ «غفلت» به پیامبر میدهد. مسلماً تسلّط بر جزئیات داستان پیش از آن نبوده است.
🍄 در آیه ۱۰۲ هم که پس از پایان داستان است یک بار دیگر خدای متعال به رخ میکشد که این داستان از خزانه غیب الهی با وحی به پیامبر رسیده است.
🍄 در ادامه علاوه بر نفی علم، نفی حضور پیامبر در آن زمان را بیان میکند. با صراحت میفرماید: «وَ ما كُنْتَ لَدَيْهِمْ إِذْ أَجْمَعُوا أَمْرَهُمْ وَ هُمْ يَمْكُرُونَ؛ آن زمان که با هم یک صدا شده و نیرنگ میریختند تو نزد آنها نبودی»
💫 میدانید برای چه خدای متعال این چنین نفی علم و نفی حضور میکند؟ تا به همه نشان دهد مربّی یوسف منِ خدایم. تا به همه نشان دهد مربّی پیامبر اسلام هم منِ خدایم.
💫 این تأکید در طلیعه و پایان داستان اتفاقی است؟ چرا به هنگام نقل داستان یوسف توسط دیگران کمتر جایی به این طلیعه و پایان اشاره میشود؟ چرا؟
💫 قرآن، کتاب هدایت است. گویندهاش آگاهی نامحدود دارد. تا ته خط همه چیز را خوانده است. به خوبی میداند در آینده اهل غلوی میآیند و همه این امور را به غیر خدا نسبت میدهند.
💫 در داستان حضرت مریم هم خدای متعال بار دیگر رو به پیامبر اسلام کرده و میگوید: «تو در آنجا نبودی.» «وَمَا كُنْتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يُلْقُونَ أَقْلَامَهُمْ أَيُّهُمْ يَكْفُلُ مَرْيَمَ وَمَا كُنْتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يَخْتَصِمُونَ.»
💫 مسلماً مخاطب این آیات شخص نبی مکرم اسلام است؛ نه قاری قرآن.
🖇 ادامه دارد...
┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄
🆔 @ketabebandegi
🆔 @tarighebandegi
📖 #کتاب_بندگی | سوره مبارکه یوسف
🎙 #حجت_الاسلام_مصلحی
📜 ادامه مباحث جلسه ۲ | بخش اول :
🔖 (صفحه ۲)
☘️ آنچه بیان شد به معنای نفی توسل و زیارت نیست.
☘️ توسل و زیارت سر جای خودش. جایگاه خدا و بنده هم سر جای خودش. ما نباید نگاه خداگونه به نبی مکرم اسلام داشته باشیم. این آیات نفی نگاه خداگونه را دارد. خدا نمیخواهد ما همچون مسیحیت مشرک شویم.
☘️ روایاتی که از امیرالمؤمنین علیهالسلام نقل کردهاند که من بودم موسی را نجات دادم؛ من بودم عیسی را چه کردم. من بودم... هیچ سازگاری با این دسته از آیات که فقط سه نمونه آن عرض شد ندارد. این روایات، روایات غالیان است. مبارکشان باشد.
🌺 برای اثبات مقام امیرالمؤمنین نیازی به جعل این احادیث نیست. وقتی در مسیر بندگی افتادید، هنگامی که در مسیر اخلاص و ولایت الله و سبیل محبت افتادید آنگاه میفهمید امیرالمؤمنین کجا و ما کجا! آنگاه میفهمید امیرالمؤمنین کجا و موسای کلیم کجا! امیر کجا و عیسای مسیح کجا! امیرالمؤمنین علیه السلام کولاک است. صدیقه طاهره کولاک است. فوق کولاک! اوج تسلیم! اوج بندگی!
🌺 زیبایی امیرالمؤمنین به اوج بندگی اوست. ما فوق بندگی این انوار مقدسه تصور نمیشود.
🔸 نکاتی که بیان شد هیچ منافاتی با قدرتهای الهی امیرالمؤمنین ندارد.
🔸 اگر عیسای مسیح به شهادت قرآن مرده زنده میکرد، امیرالمؤمنین علیهالسلام به طریق اولی توان چنین کاری را دارند.
🌳 اصلاً بر فرض اینکه تمام آن روایات درست باشد و ربطی به غالیها نداشته باشد. اما مسیر هدایتی قرآن کریم این است که تمام توجه را به خدای متعال معطوف کند. نباید از خط هدایت قرآن فاصله گرفت.
🌳 بر فرضی که آن سخنان درست باشد هر حرف راستی را که نباید در کف جامعه جلوی هر انسانی ریخت. این، اصلاً عاقلانه نیست.
🌸 شفاعت، مسلماً در قیامت وجود دارد.
🌸 اما با دانستن اینکه چه کسانی در آن صحرای وانفسا قدرت شفاعت دارند، خودبهخود خودت را به آنها نزدیک میکنی.
🌸 وقتی دانستی برای ورود به بهشت باید به حوض کوثر رَوی و از دست امیرالمؤمنین سیراب شوی خودبهخود به آقا نزدیک میشوی. (حوض کوثر یعنی چه؟ بماند.)
🌸 ثمره نزدیکی به این خاندان تبعیت است. توحید ناب را از آنها یاد میگیرید.
🌸 این مسیر، یک مسیر تربیتی در این دنیای مادی است. شفاعت پل تربیت در این دنیاست. شفاعت برای بیکار شدن نیست.
💠 عزیز دل! قرآن را نباید به روایت عرضه کنیم. به شهادت روایات فراوان، روایات را باید به قرآن عرضه کرد.
💠 اگر قرآن را به روایت عرضه کردی سر از فکر فاسد و خطرناک اخباریگری در میآوری. این خلاف روش خود اهلبیت علیهمالسلام است.
💠 در مباحث عقاید و معارف خیلی باید مراقب باشید. روایات احتمال دروغ بودن دارند. قرآن که چنین نیست.
🏵 بنده و هفت جد و آباءم انگشت کوچکِ افعال، عبودیت و علم اهلبیت علیهمالسلام نیستیم.
🏵 نه باید وهابی شویم. نه باید غالی شویم. نه باید قرآن را کنار بگذاریم. نه باید اهل بیت را کنار بگذاریم. پیامبر این دو تکیهگاه را در کنار هم برای ما گذاشتهاند. نه توحید را فدای ولایت کنیم. نه ولایت را فدای توحید کنیم.
🏵 صلوات ذکری است که فقر مطلق است. صلوات یعنی: خدایا! من عرضه جبران تلاشهای این خاندان برای هدایت خود و همه عزیزانم را ندارم، خدایا! خودت از خزانه هستیات به آنها بیش از پیش عطا کن. این است حقیقت صلوات. صلوات احساس بدهی مطلق ما در برابر خدا و اهلبیت است.
┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄
🆔 @ketabebandegi
🆔 @tarighebandegi
سوره یوسف ۰۲ _ بخش دوم [کیفیت کم].mp3
5.11M
📥 لینک پخش و دانلود کمکی:
tarighebandegi.ir/dl/TY022
📕 تفسیر سوره مبارکه یوسف
🎧 جلسه ۲ | بخش دوم
🏷 آیه ۴ و ۵
📅 ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
🖌 لزوم پرهیز از پرسشهای بیفایده بههنگام تفسیر قرآن کریم
🖌 توجه به حضور شیطان در روابط اجتماعی با دیگر انسانها
🖌 انتخاب بهترین گفتار و کردار، دیوار دفاعی محکم دربرابر نفوذ دشمن مشترک
#کتاب_بندگی
#تفسیر_سوره_یوسف
┄┅┅ ✨❀🌸❀✨ ┅┅┄
🆔 @ketabebandegi
🆔 @tarighebandegi
📖 #کتاب_بندگی | سوره مبارکه یوسف
🎙 #حجت_الاسلام_مصلحی
🗒 مباحث جلسه ۲ | بخش دوم :
🔖 (صفحه ۱)
🎍«إذ» میتواند بدل اشتمال از «احسن القصص» باشد در صورتی که مراد از «القصص» اسم مصدر باشد. (بر تو بهترین قصه را تعریف میکنیم، آن زمان که یوسف به پدرش گفت...)
🎍 احتمال دوم در «إذ» مفعول «اذکر» محذوف است. (ای پیامبر! یادآوری کن آن زمان را که یوسف به پدرش گفت...)
🌷«تِ» در «یا أبَتِ» تاء تأنیث است که بجای ضمیر متکلم وحده که به آن اضافه شده آمده است. تلفظ کمی راحتتر است.
🏵 حضرت یوسف خواب یازده ستاره، خورشید و ماه را دیدند. آنها را در حال سجده بر خود دیدند.
🏵 «راحیل»، مادر حضرت یوسف از دنیا رفته بود. ازاین رو بین مفسرین بحث است که مراد از آن «ماه» کیست.
🏵 علامه فرمودند: مهم نیست که چه کسی بود. اگر برای هدایت بشریت لازم بود خدای متعال نامی از آن فرد میآورد.
🏵 باز هم در آیات آتی بحث است که چه کسی پیشنهاد داد یوسف را در چاه بیندازند. «یهوذا» بود؟ «روبین» بود؟ «لاوی» بود؟ «شمعون» بود؟ عزیز دل! اصلاً بنده پیشنهاد دادم. این مسائل مهم نیست. وقت بندگان خدا را بیخود هدَر ندهیم. این تفسیر نیست. فکرها را پخش نکنیم. باید بر روی «ولایة الله» کار کنیم.
🏵 باید فکر را تربیت کرد. باید بفهمیم به هنگام کار با قرآن چه سؤالی مطرح کنیم.
💐 امان از احتمالات ترکیبی مختلفی که تأثیری در معنا و مفهوم ندارد! وقت خود و دیگران را بیخود هدَر ندهیم.
💐 واو در «وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ»، واو معیت باشد یا واو عاطفه چه تفاوت معنایی دارد؟ اگر تفاوت ندارد بحث لفظی به چه درد میخورد! اینها، راه تفسیر قرآن نیست. اینها، راه سرگرمی ادبی است.
❄️ فعل «رَأَيْتُهُمْ» در «رَأَيْتُهُمْ لِي سَاجِدِينَ» تکراری است. یک بار در ابتدای آیه رؤیت یازده ستاره، خورشید و ماه بیان شده بود. پس چرا دوباره اشاره به رؤیت آنها شده است؟
❄️ برخی فاصله را دلیل بر تکرار دیدهاند.
❄️ برخی دلالت بر سجده همزمانی یازده ستاره، خورشید و ماه را دلیل بر تکرار دانستهاند.
❄️ مرحوم طبرسی دلیل بر تکرار را پاسخ به تعجب یعقوب بیان کردند. گویا بین کلام فاصلهای ایجاد شده است. تا یعقوب نبی شنید کودک خردسالش یازده ستاره، خورشید و ماه را در خواب دیده به سرعت منتقل شده که خواب درباره کیست. با زبان بدن خود از شدت تعجب و کنجکاوی پرسیده: «یوسف! خُب یازده ستاره و خورشید و ماه چی؟» ازاین رو یوسف صدیق از ابتدا جمله خود را بازسازی کرده تا آن خبر مهم را به گوش پدر برساند.
🍄 خواب حضرت یوسف با خواب پادشاه و آن دو همبند حضرت یوسف که در آینده بیان خواهد شد یک تفاوت آشکار داشت.
🍄 معنای خواب حضرت یوسف چنان شفاف بود که نیازی به تعبیر کسی نداشت. هر کس تا خواب را بشنود سیادت، آقایی، رشد و تعالی یوسف بر برادران و پدر و مادر را به خوبی درک میکند.
🍄 ازاین رو بسیار خطرناک بود که این خواب به گوش برادران برسد. این یوسف بود که کودک بود و تازه وارد و معنای خواب را نمیفهمید؛ اما برادرانش جوانان با تجربهای بودند که سریع به معنای آن منتقل میشدند.
💫 عزیز دل! آیه ۵ سوره یوسف، یکی از آیات کلیدی در بحث روابط اجتماعی است.
💫 حضرت یعقوب نبی که انسان را میشناسد، شیطان را میشناسد، باور به قدرت او دارد، باور به تأثیرگذاری او به عنوان موجودی واقعی دارد و باور دارد که شیطان دشمن مشترک یوسف و برادرانش است، در رابطه بین یوسف و برادرانش کاملاً متوجه دشمنی شیطان و امکان نفوذ او هست.
💫 حضرت یوسف نبی هم در پایان داستان چنین میفرماید: «مِنْ بَعْدِ أَنْ نَزَغَ الشَّيْطَانُ بَيْنِي وَبَيْنَ إِخْوَتِي؛ پس از اینکه شیطان بین من و بین برادرانم مشکلاتی ایجاد کرد.»
💫 عزیز دل! در رابطه با دیگر انسانها همیشه باید مراقب نفوذ شیطان باشیم. دشمن مشترک همه ماست. دشمن قسم خورده همه ماست. دشمنی غدّار و سرکش. بسیار باید مراقب او و راههای نفوذش باشیم.
🖇 ادامه دارد...
┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄
🆔 @ketabebandegi
🆔 @tarighebandegi
📖 #کتاب_بندگی | سوره مبارکه یوسف
🎙 #حجت_الاسلام_مصلحی
📜 ادامه مباحث جلسه ۲ | بخش دوم :
🔖 (صفحه ۲)
☘️ شیطان موجودی است از طایفه جنیان. توانایی تأثیرگذاری در فکر ما را دارد. ازاین رو در آیات قرآن به اجمال و در روایات ما مفصل مراقبت از شیطان توصیهای پر تکرار بوده است.
☘️ هم در گفتار، هم در رفتار باید مراقب شیطان باشیم. اگر بستر نفوذ شیطان را باز گذاشتیم او هم بالاخره وسوسه کرده و انسان را دچار مشکل میکند. اعصاب و روان به هم میریزد. کمکم رابطه بین ما و خدا به هم میریزد. اینها همه معارف قرآنی است.
☘️ انسان عاقل با درایت تمام از گفتار و کردار مناسب استفاده میکند تا با خواهر، برادر، مادر، پدر، زن، شوهر، فرزند، پدر زن، مادر شوهر، مادر زن، پدر شوهر، همسایه، مشتری، استاد، شاگرد و... دچار مشکل نشود. چون شیطان دشمن مشترک همه ماست.
☘️ شیطان اگر بیدار شد، وسوسه میکند. متأسفانه بیشتر انسانها هم در برابر وساوس او زمینخوردهاند. همین باعث به تأخیر افتادن حرکت انسانها در طریق بندگی است. مراقب خود و دیگران باشیم.
🌺 قرآن میگوید: «قُلْ لِعِبَادِي يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۚ إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنْزَغُ بَيْنَهُمْ ۚ إِنَّ الشَّيْطَانَ كَانَ لِلْإِنْسَانِ عَدُوًّا مُبِينًا»
🌺 ای پیامبر! به کسانی که ادعای بندگی مرا دارند بگو: آنچه بهترین است را بگویند. به درستی که شیطان بینشان شکرآب میکند. یقیناً شیطان برای انسان دشمن آشکار دیرینهای است.
🌺 اینها شعار نیست. اینها تلقین خیالی نیست. اینها بیان حقایق عالم توسط خدای عالم است.
🌺 متأسفانه یکی از مشکلات این است که گفتار و کردار ما متدینین قرآنی نیست. معمولاً در روابط اجتماعی شیطان را به حساب نمیآوریم. ازاین رو با دیوار دفاعی باز به استقبال این دشمن قدرتمند میرویم.
🌺 قرآن میگوید بهترین را انتخاب کن. حتی خوب هم نمیگوید. برای رسیدن به گفتار بهترین و کردار بهترین باید فکر کرد. باید از تجربه دیگران استفاده کرد. باید مشورت گرفت.
┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄
🆔 @ketabebandegi
🆔 @tarighebandegi