eitaa logo
کتاب جمکران 📚
9.9هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
1.6هزار ویدیو
121 فایل
انتشارات کتاب جمکران دریچه‌ای رو به معرفت و آگاهی بزرگترین ناشر آثار مهدوی ناشر برگزیده کشور فروش کتاب و استعلام موجودی 📞02537842131 ارتباط با مدیرکانال 09055990313📱 🧔🏻 @ketabejamkaran_admin ⏰ ۸ الی ۱۵ 🏢قم، خیابان فاطمی، کوچه ۲۸، پلاک ۶
مشاهده در ایتا
دانلود
(۱۷) (قسمت هشتم) علنی ساختن وجوب پذیرش ولایت علی علیه‌السلام، امری که با توجه به عملکرد جریان نفاق، ابلاغش برای رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله بسیار سخت بود! فَلَعَلَّكَ تارِكٌ بَعْضَ ما يُوحى إِلَيْكَ وَ ضائِقٌ بِهِ صَدْرُكَ[1] شاید [ابلاغ] بعض آیاتى را که به تو وحى مى‌شود، [به‌ خاطر عدم پذیرش آن‌ها] ترک کنى [و به تأخیر اندازى] و سینه‌ات از این جهت تنگ [و ناراحت] شود... در معتبرترین منابع، در باب شأن‌نزول این آیه‌ی تأمّل‌برانگیز چنین بیان شده است: رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی‌الله‌علیه‌وآله در خصوص سفر معراج و آن‌ هنگام که به نزدیک‌ترین جایگاه نزد خدا رسیدند (که جبرئیل امین نیز توان همراهی ایشان را نداشت) می‌فرماید: خداوند به من خطاب فرمود: ای محمد! ...من پيامبرى برنگزيدم؛ مگر اينكه براى او وزيرى تعيين كردم و حال تو فرستاده من هستى و على هم وزير توست. آن‌گاه پيامبر اكرم صلّى‌اللّه‌عليه‌و‌آله از آسمان بازگشت. حضرت مايل نبود كه آنچه شنيده است به همگان بازگويد كه مبادا او را متهم كنند. زيرا زمان چندان طولانى نبود كه از عصر جاهلى بيرون آمده بودند. از اين‌ رو پس از شش سال خداوند اين آيه را نازل فرمود: «شايد تو پاره‌اى از آنچه به تو وحى شده است، رهاسازى و سينه‌ات از تو تنگ شده است». (هود:۱۲). پيامبر صلّى‌اللّه‌عليه‌و‌آله دشوارى آن را بر خويشتن هموار ساخت تا اينكه روز هشتم اين آيه فرو فرستاده شد: «یا ایّها الرّسول بلّغ ما انزل الیک من ربّک و ان لم تفعل فما بلّغت رسالته و الله یعصمک من النّاس (مائده:۶۷)». اى پيامبر آنچه از پروردگارت به تو فرود آمده، به آنان ابلاغ كن وگرنه ابلاغ رسالت نكرده‌اى. بى‌گمان خداوند تو را از شر برخى مردم نگاه مى‌دارد. در اين هنگام پيامبر اسلام فرمود: اين آيه تهديد پس از وعده‌ی عذاب الهى است و دیگر ناگزير از انجام آن مى‌باشم، فارغ از هر آنچه منافقان بخواهند انجام دهند... در اين وقت بود كه جبرئيل با كلمه اميرالمؤمنين به على عليه‌السّلام سلام و تهیت فرستاد و آن‌گاه على عليه‌السّلام گفت: اى پيامبر خدا، اكنون چيزى مى‌شنوم، اما كسى را نمى‌بينم. پيامبر فرمود: اين صداى جبرئيل است كه از جانب پروردگار آمده است تا چيزى را كه خداوند به من وعده‌اش را داده بود تصديق كند. از آن پس بود كه پيامبر اكرم صلّى‌اللّه‌عليه‌و‌آله فرمان داد كه مردان مسلمان يكى پس از ديگرى آمده و بر على عليه‌السّلام به‌عنوان امير مؤمنان درود بفرستند. [چرا که فقط حیدر امیرالمؤمنین است] آن‌گاه پيامبر به بلال گفت: فرياد بزن كه غير از بيماران همگان به غديرخم بروند... [2] پانوشت: [1] هود:۱۲ [2] امالی، شیخ صدوق، ص۳۵۵. ✅ کانال رسمی کتاب جمکران: @ketabejamkaran
🔆قدم به قدم همراه با (ص) در ماجرای 📣 به چاپ هفتم رسید. 🖋 برای تهیه کتاب کلیک کنید👇 https://ketabejamkaran.ir/108933 📚 ✅ کانال رسمی انتشارات کتاب جمکران: @ketabeJamkaran
ا❁﷽❁ا 📕📗📘📙 📙📘📗📕 پاسخ صحیح: گزینه 2 🏵برنده مسابقه کتاب 🏅0917***0952 📘📘📘📘📘 ♦️ ✅ کانال رسمی کتاب جمکران: @ketabeJamkaran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️دیشب جشن غدیر در زاهدان شیعه و سنی در کنار هم 🤝 🔥معلومه که وهابی‌های ملعون لجشون میگیره و میخوان این جشن رو به حاشیه ببرن ✅ کانال رسمی کتاب جمکران: @ketabeJamkaran
ا❁﷽❁ا 📣 مؤسسه پژوهش و نشر برگزار می‌کند: سلـسلـه نشست‌های ✅نشست نخست: نقش امام علی(ع) در الهیات تاریخی 🔆با حضور: دبیر علمی: 🗓دوشنبه 19 تیرماه 1402 🕦ساعت 17:30 📌قم، خیابان شهیدان فاطمی(دورشهر)، کوچه 28، پلاک 6 ✅ کانال رسمی انتشارات کتاب جمکران: @ketabeJamkaran
(18) (قسمت نهم) ✳️ در بين علمای اهل سنت هر به اصطلاح عالمی كه بيشتر بتواند فضايل و مناقب اميرالمؤمنين علیه السلام را ذبح كند، جايگاهش نزد اکثر علمایشان بالاتر و قدر و منزلتش بيشتر می‌شود! سرآمد اين‌ها کسانی چون مسلم، بخاری، طبری و... هستند. رویه این‌ها هنگام مواجهه با فضایل امیرالمؤمنین علیه السلام غالباً به این شکل است، فی المثل در اکثر موارد که آیه‌ای در فضیلت حضرت امیر صلوات الله علیه نازل شده، شأن نزول را بیان نمی‌کنند، یا با تشکیک در وثاقت راویان، فضائل سعی در تضعیف حدیث می‌کنند، اگر هم در مواردی آن‌قدر فضیلت مبرهن و غیرقابل نادیده‌گرفتن و انکار کردن باشد، سعی می‌کنند به شکلی انحصار آن فضیلت را برای علی علیه السلام نفی نمایند؛ فی المثل در آیه‌ی اولی الامر که مربوط به دادن زکات در حال رکوع است، می‌گویند دیگرانی هم این کار را جز حضرت امیر صلوات الله علیه کرده‌اند؛ یا مدعی می‌شوند علی علیه السلام تنها کسی نبوده است که در کعبه به دنیا آمده است و... ✳️ طبری که در تاريخ و تفسير خود، تا توانسته فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام را محو كرده، در مواردی هم که آن‌قدر فضيلت حضرت مبرهن می‌باشد که قابل انکار و نادیده گرفتن نباشد، سعی کرده به شکلی در انحصار آن فضیلت برای حضرت امیر خدشه وارد نماید، در ذیل آیه ۷ از سوره بینه اقراری تاریخی از خود برجای نهاده: ❇️ «إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّلِحَٰتِ أُوْلَٰئِكَ هُمۡ خَيۡرُ ٱلۡبَرِيَّةِ.» «به‌راستی كسانی كه ايمان‌آوردند و عمل صالح انجام دادن ايشان حقيقتاً بهترين مخلوقاتند.» طبری در تفسیر خود ذیل این آیه، تنها فقط و فقط يك حديث و يك مصداق را برای این بهترین مخلوقات آن هم به نقل از رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله بیان کرده است: ✅ وقد: حدثنا ابن حميد، قال: ثنا عيسى بن فرقد، عن أبي الجارود، عن محمد بن عليّ: (أُولَئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ) فقال النبي صلى الله عليه وسلم: "أنْتَ يا عَلي وَشِيعَتُكَ". 💠 رسول خدا صلوات الله عليه و آله در خصوص مصداق اين بخش از (ایشان به راستی که بهترینِ مخلوقاتند) خطاب به علی علیه السلام فرموده: ⬅️ يا علی، تو شيعيانت بهترين مخلوقات هستيد! 📚 تفسير طبری: ج۳۰، ص۱۴۶ لينك از خود سايت اهل سنت: https://mosshaf.com/ar/main?ver=1#?&GetSura=98&vers=7&type=tafseer&b=tabary1 پ.ن: البته اين مطلب در منابع متعددی از بزرگان اهل سنت نيز ذكر شده، نظير: نام کتاب: الدر المنثور في التفسير بالمأثور (سيوطي): جلد۸، صفحه۵۸۹ http://lib.efatwa.ir/41689/8/589 نام کتاب: تاريخ دمشق (ابن عساكر): جلد۴۲، صفحه۳۷۱ http://lib.efatwa.ir/40314/42/371 نام کتاب: فتح القدير (شوكاني): جلد۵، صفحه۵۸۲ http://lib.efatwa.ir/41780/5/582 نام کتاب: محرر الوجيز في تفسير الكتاب العزيز (ابن عطية اندلسی): جلد۵، صفحه۵۰۸ https://lib.eshia.ir/41716/5/508 ✳️ فضايل مولی امیرالمؤمنین علیه السلام در منابع اهل سنت آن‌قدر زياد و با عظمت است که... لیک در خانه اگر کسی باشد، همين يك حرف بس است... ✅ کانال رسمی کتاب جمکران: @ketabejamkaran
✋ رفقای کتاب جمکرانی سلام؛ 📚 طبق روال هر هفته یه کتاب رو با شیوه‌های مختلف بهتون معرفی می‌کنیم تا کتابا رو بهتر بشناسید و به دیگران معرفی کنید. 📣کتاب هفته هم داره و هم 🎉سه‌شنبه‌ها مسابقه و جایزه، جمعه‌ها تخفیف 📙 کتاب این هفته: 🖋 📜داستان مباهله برای بچه ها اگه این کتاب رو خوندید حتما نظرتون رو به آیدی @Pub_ketabejamkaran برامون بفرستید. برای تهیه کتاب کلیک کنید👇 https://ketabejamkaran.ir/6239 📚 ✅ کانال رسمی کتاب جمکران: @ketabejamkaran
ا❁﷽❁ا 🗓20 ذی الحجه: (ع) 📚 📖ماجرای کتاب در زمانی می گذرد که امام موسی کاظم(ع) تحت نظارت شدید امنیتی در زندان‌های مختلف نگهداری و از زندانی به زندان دیگر منتقل می‌شود. رییس شرطه های بغداد بسیار سفاک و ستمکار و دشمن شیعیان و علویان است. سندی را به کاخ دعوت می‌کند و به او ماموریت می دهد تا امام را تحت نظارت خودش قرار بدهد و زندانی کند و زندانبان امام باشد و تا می تواند امام را شکنجه کند و آزار بدهد. سندی هم این ماموریت را قبول می‌کند و امام را به خانه خودش می برد و در چاهی عمیق و نمناک زندانی می‌کند و شکنجه می دهد اما همه چیز آنطور که سندی انتظار دارد پیش نمی رود و… 📘 🖋 برای تهیه کتاب کلیک کنید👇 🔗https://ketabejamkaran.ir/126231 ✅کانال رسمی کتاب جمکران: @ketabejamkaran
🔆ماجرای سندی بن شاهک زندانبان امام موسی کاظم(ع) 📣 به چاپ دوم رسید. 🖋 برای تهیه کتاب کلیک کنید👇 🔗https://ketabejamkaran.ir/126231 📚 ✅کانال رسمی کتاب جمکران: @ketabejamkaran
🎉 میلاد آقاجانمون امام کاظم(علیه السلام) مبارک باد. ✅ کانال رسمی انتشارات کتاب جمکران: @ketabeJamkaran
📜 حيف است از امام، چيزى غير از امام بخواهيم! ▫️آنچه ما با نام عشق امام، با آن مأنوس شده‌ايم و به آن دلبسته‌‌يم، عشق نيست و اين نيازِ ادامه يافتن و حركت كردن نيست، كه نياز به سرگرم شدن و تنوع داشتن است. ▫️آنچه ما در برابر امام داريم هنوز تا اين عشق فاصله دارد. ▫️ما از امام نه خودش و نه خودمان، كه خانه و زندگى را مى‌خواهيم و از او به جاى مغازه و بيل و كلنگ استفاده مى‌كنيم. ▫️ ما بيشترها را فداى كم‌ترها كرده‌ايم. و اين است كه عشق نيست، بازى است. مثل بازى بچه‌هايى است كه متكاها را زير پايشان مى‌گذارند، تا به عروسك‌هايشان برسند و همين كه رسيدند، فرار مى‌کنند. ▫️ حيف است از امام، غير از امام، چيزى بخواهيم. ▫️ ما از امام، امامت را مى‌خواهيم و اين عشق ماست و از او وسيلۀ راه يافتن و جهت گرفتن مى‌سازيم و اين توسل ماست. جز اين عشق و توسل، ظلم است، جفاست. ▫️امام وسيله است، براى چه‌؟ براى نان و آب و زن و فرزند؟ اين‌ها كه وسيله‌هايى ديگر دارند. ▫️ او وسيلۀ رسيدن است، جهت يافتن است، حركت كردن است. پس توسل به او، به كار گرفتن او در جايى است كه جايگاه اوست و در خور اوست. ▫️از او بايد حركت، جهت و هدايت گرفت. او را براى اين كارها گذاشته‌اند! ❛❛ عین‌صاد 📚 | ص ۸۵ ✅ کانال رسمی انتشارات کتاب جمکران: @ketabeJamkaran
(19) (قسمت دهم) چرا در روز قیامت بسیاری از مردم می‌گویند: ای‌کاش خاک می‌بودیم؟! وَ يَقُولُ الْكَافِرُ يَا لَيْتَنِي كُنْتُ تُرَابًا[1] عبایة بن ربعی نقل می‌كند: از عبد الله بن عباس پرسیدم: چرا رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) كنیه علی (علیه‌السلام) را ابوتراب قرار داده است؟ گفت: چون ایشان صاحب زمین است، و حجت خداوند بر روی زمین و برای ساكنان آن است، و بقا و دوام زمین به خاطر ایشان است و سكون و آرامش زمین از رهگذر ایشان است. و شنیدم که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرماید: هنگامی كه روز قیامت فرا رسد و كافر (به ولایت علی)، آن همه پاداش و قرب الهی و كرامتی را كه خداوند عزّ و جلّ برای شیعه علی (علیه‌السلام) مهیا كرده است، ببیند، می‌گوید: ای كاش تراب بودم، یعنی این كه، ای کاش از شیعیان علی (علیه‌السلام) بودم و این همان سخن خداوند عزّ و جلّ است كه می­‌فرماید: «وَ یَقُولُ الْكَافِرُ یَا لَیْتَنِی كُنتُ تُرَابًا». و در (روز قیامت) كافر گوید: ای‌كاش من خاك بودم.[2] بر طبق روایات شیعه و سنی[3]، کنیه ابوتراب را شخص نبی مکرم (صلوات الله علیه و آله) بر امیرالمؤمنین نهادند و حضرت امیر بسیار این کنیه را دوست داشتند! و از رسول خدا (صلوات الله علیه و آله) نقل شده است که: أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة.[4] من و علی دو پدر این امت هستیم وقتی امیرالمؤمنین ابوتراب (پدر خاک باشد)، خوش بر احوال آنان که تراب (خاک) باشند. پانوشت: [1] نبأ:۴۰ [2] علل الشرایع، شیخ صدوق، ج‌۱، ص‌۱۸۷. [3] محاضرة الأوائل، السکتواری، ص۱۲۳. [4] عيون الأخبار، شیخ صدوق، ج۲، ص۸۵ . ✅ کانال رسمی کتاب جمکران: @ketabejamkaran
امروز، سالروز کودتای نقاب هست! کودتایی که اول انقلاب طراحی شده بود تا از پایگاه سوم شکاری همدان (شهید نوژه)، مراکز مهم انقلاب از جمله جماران بمباران و طی یک عملیات نظامی انقلاب سرنگون شود. کودتایی که با فضل وعنایت خدا فاش شد. در این بین ابوالفضل مهدیار، خلبانی که دستگیر میشه و حکم اعدامش میاد اما با عفو امام خمینی (ره) سر از جبهه ها در میاره و... زندگی و سرگذشت این واقعه عجیب و زیبا رو در کتاب به قلم بخوانید! ✅ کانال رسمی انتشارات کتاب جمکران: @ketabeJamkaran
ا❁﷽❁ا 🟢توصیفات از استادش 📖 بر ظاهر آراستۀ خود التفات تام داشت. رسم تهذیب نفس را هم یکی یکی بر ما تعلیم کرد. محضرش کافی بود تا ذوق عرفانی برجانمان نشیند. بیشترین بهره را از محفل سید احمد بردیم. شبی به تنهایی در می گذراندیم. فردی را دیدیم که آمد و در مقام ابراهیم(ع) وارد شد. از هنگام سحرگاه تا طلوع خورشید در سجده شده بود و او کسی جز سید احمد نبود! چنان گریسته بود که خاک سجده گاه گِل شده بود. اما همین سید احمد، صبح که به حجره می نشست و درس می گفت، چنان می خندید که صدای او به بیرون مسجد هم می رسید. این گونه جامع الاضداد بود. 📘 🖋 برای تهیه کتاب کلیک کنید👇 🛒https://ketabejamkaran.ir/120435 📘📘📘📘📘 ♦️ ✅ کانال رسمی انتشارات کتاب جمکران: @ketabeJamkaran
ا❁﷽❁ا یکشنبه‌های 📜نامه سی و سوم برای پاسداری از آنچه در اختیار توست (موقعیت فرمانداری و...) برخیز ؛ مانند فردی دوراندیش (محکم‌کار) استوار و خیرخواه اندیشه‌ورز که تابع حاکم خویش و پیرو امام خود است. از انجام آنچه موجب عذرخواهی می‌شود، بپرهیز (کاری نکن که مجبور به پوزش بشوی) و در کنار و هنگامۀ برخورداری از نعمت‌ها، سرمست مشو و در لحظه‌های فشارهای سنگین، واداده سست مباش. 📙 🖋 برای تهیه کتاب کلیک کنید👇 https://ketabejamkaran.ir/110960 ✅ کانال رسمی انتشارات کتاب جمکران: @ketabeJamkaran
ا❁﷽❁ا 📣 آیین از کتاب خاطراتی از زندگی شهیدان سید محمد و سید علی هاشمی 🔆با حضور نویسنده اثر: فرزند و برادر شهید: همرزم شهید: 🗓سه شنبه 20 تیر ماه 🕦ساعت 17:30 📌قم، خیابان شهیدان فاطمی(دورشهر)، کوچه 28، ساختمان انتشارات کتاب جمکران ✅ کانال رسمی انتشارات کتاب جمکران: @ketabeJamkaran
ا❁﷽❁ا 🗓18 تیرماه: روز ادبیات و گرامی باد. ✅کانال رسمی کتاب جمکران: @ketabejamkaran
سلام 🌞ما در کتاب جمکران ان شاء الله سلسله نشست‌هایی رو با عنوان «الهیات تاریخ و مهدویت» برگزار خواهیم کرد حالا این الهیات تاریخ و مهدویت چیه؟ چرا موضوع ماشده؟🧐 ❗️سعی میکنیم با چند پرسش به پرسش بالا پاسخ بدیم و موضوع رو شفافتر کنیم. شاید برای شما هم سوال شده باشه که برنامه خدا برای عالم چیه؟ آیا حرکت انبیا و ائمه بر اساس یک نقشه راه بوده؟ این نقشه راه چیه و نقطه مبدا و مقصدش کجاست؟ وقایع دوران، کدام تکه از پازل این نقشه راه هستند؟ و... 💢به نظر ما این پرسش‌ها، پرسش‌های مهمی هستند و پاسخ به آنها، مبنای بسیاری از نگاه‌های بعدی بوده و فهم جامع تر و عمیق تری نسبت به عالم و خصوصا مهدویت فراهم می کند؛ لذا موضوع الهیات تاریخ برای ما مهم شد و به سراغش رفتیم 👨‍💻👨‍🎓این نشست مناسب چه کسانی است؟ عموم دانشجویان، طلاب، فعالان فرهنگی و کسانی که به حوزه مهدویت، تاریخ، فلسفه، فکر و اندیشه و علوم انسانی علاقه‌مند هستند و نسبت به این موضوعات دغدغه دارند مخاطب این نشستها هستند. 📄این نشست چه مسئله ای رو حل میکنه؟ در وهله اول مسائلی که ما کمتر باهاشون مواجه بودیم رو مطرح میکنه در مرحله بعد این نشست ها یک سفر اکتشافی هستند تا به برنامه خدا برای عالم پی ببریم و نقش انبیاء، ائمه، وقایع، حوادث و حتی خودمون را در این برنامه کشف کنیم. 👨‍🏫اساتید نشست چه کسانی هستند؟ برترین کسانی که در زمینه فلسفه تاریخ، الهیات تاریخ، الهیات فلسفی و اهالی قلم و اندشه که در این حوزه عمر صرف کرده اند استفاده خواهیم کرد. 🔖پیش نیاز حضور در جلسات چیست؟! اطلاعات عمومی معارفی و تاریخی و ذوق و علاقه
❓مباهله یعنی چی؟ و برای چیه؟ ❓پیامبر چگونه حقانیتش را ثابت کرد؟ ❓پیامبر چه درخواستی از مسیحیان داشت؟ 💡برای دونستن جواب این کتاب این هفته رو بخونید. 📙 کتاب این هفته: 🖋 📜داستان مباهله برای بچه ها اگه این کتاب رو خوندید حتما نظرتون رو به آیدی @Pub_ketabejamkaran برامون بفرستید. برای تهیه کتاب کلیک کنید👇 https://ketabejamkaran.ir/6239 📚 ✅ کانال رسمی کتاب جمکران: @ketabejamkaran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا❁﷽❁ا 📌تفاوت‌های دو غیبت صغرا و کبرا در چیست؟ 📜1. محدود بودن زمان: زمان غیبت صغرا، محدود و معیّن است، برخلاف غیبت کبرا. 2. پنهان نبودن حضرت از همه: در زمان غیبت صغری عده‌ای، ازجمله نواب اربعه با ایشان ارتباط داشتند و هرازگاهی به شرف ملاقات نایل می‌شدند. 3. ارتباط حضرت با مردم به‌واسطه نواب: در غیبت صغرا، حضرت نمایندگانی داشتند که مردم به‌واسطه آن‌ها با ایشان تماس گرفته، حوایج مختلف خود را عرضهمی‌کردند و به‌صورت شخصی از برکات وجود حضرت بهره‌مند می‌گشتند. 4. مشخص بودن مکان: از بعضی روایات چنین برمی‌آید که مکان آن حضرت در دوره غیبت صغرا برای خواص مشخص بوده. 📘 🖋 برای تهیه کتاب کلیک کنید👇 https://ketabejamkaran.ir/118428 📘📘📘📘📘 ❓ ❓ ✅ کانال رسمی انتشارات کتاب جمکران: @ketabeJamkaran
(20) (قسمت یازدهم) آیه‌ای که در قرآن خداوند متعال، مستقیم امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب (علیهما‌السلام) را مورد خطاب قرار داده است! وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللهَ‌ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللهَ‌ تَوَّاباً رَحيماً * فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا في أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْليماً[1] و اگر اين مخالفان، هنگامى‌كه به خود ستم مى‌كردند [و فرمان‌هاى خدا را زيرپا مى‌گذاردند]، به نزد تو مى‌آمدند، و از خدا طلب آمرزش مى‌كردند، و پيامبر هم براى آن‌ها استغفار مى‌كرد، خدا را توبه‌پذير و مهربان مى‌يافتند. * به پروردگارت سوگند كه آن‌ها ايمان نخواهند آورد، مگر اينكه در اختلافات خود، تو را به داورى طلبند؛ و پس از داورى تو، در دل خود احساس ناراحتى نكنند؛ و كاملاً تسليم باشند. در این آیات گفته شده که برخی از معصیت‌کاران امتِ پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، باید نزد شخصی بروند و بعد، از خداوند هم طلب آمرزش نمایند و سپس پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نیز برای ایشان طلب مغفرت نماید. بر اساس بلاغتِ قرآن کریم، مرجع ضمیر تو در آیات فوق که آن گناه‌کارانِ امت، امر شده‌اند که نزد او بروند، شخصی جز رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) است. در ذیل، مبتنی بر روایاتِ معتبر، تفسیر این دو آیه‌ی مهم قرآن کریم و مصداق مرجع ضمیر (تو (کَ)) در عبارت (جاؤُکَ)) تبیین می‌گردد: این آیات درباره‌ی کسانی است که پس از اعلام رسمی ولایت و خلافت امیرمؤمنان علی (علیه‌السلام) در غدیر خم توسط پیغمبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله، هم‌پیمان شدند و عهد کردند که اجازه‌ندهند تا امامت و خلافت بعد از رحلت رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله برسد.[2] طبق این آیات و روایات ذیل آن، مرجع ضمیر «تو (کَ)» در عبارت «به نزد تو می‌آمدند (جاؤُکَ)» حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) است[3] و اگر این منافقان نزد امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌‌آمدند و از پیمانشان برای غصب خلافتشان برمی‌گشتند و از خدا برای چنین قصدی طلب آمرزش می‌کردند و به نزد پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله می‌آمدند[4] و ضمن در خواست طلب آمرزش از آن حضرت نسبت به هر حکمی که ایشان در قبال امیر مؤمنان علی‌ علیه‌السلام و خلافت و ولایتش[5] و نیز در خصوص مجازاتشان بابت این قصد و نیتشان صادر می‌نمود (اعم از فرمان قتل یا عفو) در ظاهر و باطن کاملاً تسلیم می‌بودند،[6] خدا را آمرزنده و مهربان می‌یافتند! (حال آن‌که به گواه تاریخ، نه‌تنها چنین نکردند و پیمانشان را برای غصب خلافت پس از رحلت رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله عملی ساختند، بلکه جسم و جان دخت پیامبر را (که پاره‌ی تن رسول الله بود و غضبشان غضب خدا بود را) نیز به بدترین شکل هتک حرمت نمودند و... فاجعه‌ی عاشورا تنها یکی از آثار بعدی اقداماتشان بود...) پانوشت: [1] نساء:۶۴و۶۵ [2] امام باقر (علیه‌السلام): ...فِیمَا تَعَاقَدُوا عَلَیْهِ لَئِنْ أَمَاتَ اللَّهُ مُحَمَّداً (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) أَلَّا یَرُدُّوا هَذَا الْأَمْرَ فِی بَنِی‌هَاشِمٍ... (الکافی، ثقة الاسلام کلینی، ج۱، ص۳۹۱) ...فَلا وَ رَبِّکَ لایُؤْمِنُونَ حَتَّی یُحَکِّمُوکَ یَا عَلِیُّ (علیه السلام) فِیما شَجَرَ بَیْنَهُمْ یَعْنِی فِیمَا تَعَاهَدُوا وَ تَعَاقَدُوا عَلَیْهِ بَیْنَهُمْ مِنْ خِلَافِکَ وَ غَصْبِکَ... (تفسیر قمی، ج۱، ص۱۴۲) [3] الکافی، ثقة الاسلام کلینی، ج۱، ص۳۹۱. [4] همان، ج۸، ص۳۳۴. [5] همان. [6] همان، ج۱، ص.۳۹۱ ✅ کانال رسمی کتاب جمکران: @ketabejamkaran