eitaa logo
کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
8.2هزار دنبال‌کننده
446 عکس
14 ویدیو
31 فایل
☑️ کانال «کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»🔻 @ketabetarhekoli ✅ این کانال وابسته به مجموعۀ «تبیین منظومۀ فکری رهبری» می‌باشد.🔻 @t_manzome_f_r 📩 مدیر @tabyin_manzome
مشاهده در ایتا
دانلود
1_495265845.pdf
133.3K
💠 فایل pdf جلسه ششم نویدهای۱ "انسانی که عادت به داد و ستد کرده است، با مبادله زندگی را گذرانیده است؛ دوست می‌دارد ببیند مبادله او با خدا به چه صورت است؟.." 🔺به چه چیـزهایی محتاج است انسـان؟ ۱- محتاج است به این‌که هدف و سرمنزل سعادت را بشناسد، بداند به کجا می‌خواهد برسد، بداند برای چه هدفی می‌خواهد تلاش بکند، نقطه اتمام و پایان راه را از آغاز ببیند و راه آن را بداند، علاوه بر این‌که هدف را می‌داند و می‌شناسد و می‌فهمد؛ بداند نیز که به‌سوی این هدف از کدام راه باید رفت تا رسید و زودتر رسید و تحقیقاً رسید. ۲- و این‌که پرده‌های جهل و غرور و پندار و هر آن چیزی که گوهرِ بینش و خِرَد او را در حجابی ظلمانی می‌پیچد و نیروی دیدن و فهمیدن را از او می‌گیرد، زایل گردد. ۳- و این‌که در راه طولانی‌اش بسوی سعادت، در این راهی که دارد طی می‌کند به طرف آن‌ سرمنزل و پایان راه، از دغدغه‌ها و وسوسه‌های درونی، دقت کنید، که توان‌فرسا‌تر از عامل‌های بازدارنده برونی است؛ بِرَهَد. ادامه در pdf🔻 [ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن کریم] ◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢ @ketabetarhekoli @t_manzome_f_r
1_495266721.pdf
121.3K
💠 فایل pdf جلسه هفتم نویدهای۲ "یکی از چیزهایی که راه‌رو راه هدف و مقصود اگر داشته باشد بهتر می‌تواند حرکت کند و بیشتر احتمال رسیدنش هست، اگر نداشته باشد کندتر حرکت می‌کند و احتمال نرسیدنش هم زیاد است؛ این است که کار خودش را ثمربخش ببینید... " 🔺اطمینان یعنی چه؟ یعنی طمأنینه روح انسـان، آرامش دل انسـان، دل آرام باشد. یعنی چه آرام باشد؟ نه این‌که بی‌تحرک باشد، نه این‌که پیش نرود و پیشـرفت نداشته باشد، یعنی جاذبه‌های گوناگون او را به این سـو و آن سـو نکشاند، اسباب زحمت او نشود، عشـق‌ها و مهـرها و هواها و هـوس‌ها هر کدامی در او حکومت نکند؛ بلکه بر اثر سنگینی بار ایمان، آرام و مطمئن اما با سـرعت هر چه تمام‌تر به سوی مقصـود انسانیت، مقصود خلقـت حرکت کند. این است معنای اطمینان. ادامه در pdf🔻 [ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن کریم] ◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢ @ketabetarhekoli @t_manzome_f_r
1_495267268.pdf
132.9K
💠 فایل pdf جلسه هشتم توحید در جهان‌بینی اسلام "توحید یعنی جهان دارای یک آفریننده و سازنده و به تعبیری دارای یک روح پاک و لطیف است." 🔺اسلام معتقد است که همه این مجموعه‌ای که نامش جهان است؛ از بالا تا پایین، از موجودات ناچیز و حقیر، تا موجودات بزرگ و چشمگیر، از پست‌ترین جاندار یا بی‌جان تا شریف‌ترین و پرقدرت‌ترین موجودات جاندار و دارای خِرَد یعنی انسان، همه و همه، همه جای این عالم، بنده، برده، آفریده و وابسته به یک قدرت بسـیار عظیم است. ماورای این ظاهـری که من و شما می‌بینیم، ماورای آنچه که عینک تیـزبین دانش تجربی می‌تواند به آن برسد، ماورای همه پدیده‌های قابل حس و قابل لمس، یک حقیقتی هست از همه حقیقت‌ها برتر، والاتر، شریف‌تر، عزیزتر و همه این پدیده‌های عالم ساخته و پرداخته و درست شده دست قدرت اوست. به آن قدرت بالاتر نامی می‌دهیم، اسمش خداست. اسمش الله است. ادامه در pdf🔻 [ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن کریم] ◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢ @ketabetarhekoli @t_manzome_f_r
1_495267900.pdf
195.9K
💠 فایل pdf جلسه نهم توحید در ایدئولوژی اسلام "همه چیز برای انسان وسیله هستند، از برای این که انسان بتواند رضای خدا را به دست بیاورد." 🔺توحید اسلامی، الهامی است در زمینه حکومت، در زمینه روابط اجتماعی، در زمینه سیر جامعه، در زمینه هدف‌های جامعه، در زمینه تکالیف مردم، در زمینه مسئولیت‌هایی که انسان‌ها در مقابل خدا، در مقابل یکدیگر، در مقابل یک جامعه، و در مقابل پدیده‌های دیگر عالم دارا هستند؛ توحید این است. توحید اسلامی همان "الفی" است که بعدش " ب" می‌آید و " پ" می‌آید و "ت" می‌آید؛ تا "ی" می‌آید. این جور نیست که بگویی خدا یک است و دو نیست و تمام بشود قضیه! خدا یک است و دو نیست؛ معنایش این است که در تمام منطقه وجود خودت شخصاً و جامعه‌ات عموماً جز خدا کسی حق فرمانروایی ندارد. خدا یک است و دو نیست معنایش این است که تمام آنچه در اختیار داری، از ثروت تو و همه انسان‌های دیگر، مال خداست. شما‌ عاریت‌داران ودیعه‌دارانی بیش نیستید. ادامه در pdf🔻 [ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن کریم] ◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢ @ketabetarhekoli @t_manzome_f_r
1_495268730.pdf
189.8K
💠 فایل pdf جلسه دهم عبادت و اطاعت انحصاری خدا "بنا بر اصل توحید انسان‌ها حق ندارند هیچ کس و هیچ چیز جز خدا را عبودیت و اطاعت کنند." 🔺تعهـدی که توحیـد به یک جامعـه موحد می‌دهد شامل مهمترین، کلی‌ترین، بزرگترین، اولی‌ترین، اساسی‌ترین، مسائل یک جامعه است، مثل چی؟ مثل حکومت، مثل اقتصاد، مثل روابط بین‌الملل، مثل روابط افراد با یکدیگر که این‌ها مهم‌ترین حقوق اساسی است از برای اداره و زندگی یک جامعه. ما معتقدیم که تعهد توحید و مسئولیتی که بار دوش موحد می‌شود، مسـئولیتی است در حد تکالیـف اساسـی و حقـوق اساسی یک جامعه. در یک کلمه قیافه و اندام جامعه توحیدی با قیافه و اندام جامعه غیرتوحیدی متفاوت است. این جور نیست که اگر در یک جامعه توحیدی یک قانونی اجرا می‌شود آن قانون یا ده تا مثل آن قانون در یک جامعه غیرتوحیدی اجرا شد، آن هم توحیدی است؛ نه. قواره جامعه توحیدی، شکل قرار گرفتن اجزای این جامعه، اندام عمومی اجتماعی که بر اساس توحید و یکتاپرستی و یکتاگرایی است، با غیر این چنین جامعه‌ای به کلی متفاوت است. ادامه در pdf🔻 [ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن کریم] ◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢ @ketabetarhekoli @t_manzome_f_r
1_495293631.pdf
185.3K
💠 فایل pdf جلسه یازدهم روح توحید نفی عبودیت غیرخدا "اطاعت از کسی بصورت مستقل و بی‌قید و شرط عبادت او هست." 🔺اطاعت از کسی بصورت مستقل و بی‌قید و شرط عبادت او هست. اگر کسی را، یک انسانی یا یک جامعه انسانی بی‌قید و شرط اطاعت کند، فرمان او را در زندگی خود، در جسم و جان خود، در عمل خود مُتبع بشمارد، او را عبادت کرده. از کجا این حرف را می‌زنیم؟ با استناد به آیات قرآن این سخن را می‌گوییم. این قرآن است که برای ما اطاعت را به عبادت معنا می‌کند. ادامه در pdf🔻 [ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن کریم] ◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢ @ketabetarhekoli @t_manzome_f_r
1_495538113.pdf
122.6K
💠 فایل pdf جلسه دوازدهم توحید و نفی طبقات اجتماعی "هیچ‌کس در آفرینش، از مزیّتی که منشأ برخورداری‌های حقـوقی باشد؛ بهـره‌مند نیست!" 🔺به تاریخ که برمی‌گردیم، می‌بینیم، اختلاف طبقـاتی از جمله دردهای مـزمن تاریخ است؛ در همه اجتمـاعات! نه فقط اجتماعات عقـب‌مانده قبائلی! نه فقط اجتماعات سـرزمین‌های دور از تمـدن! بلکه در آن کشـورها و سـرزمین‌هایی که مادر تمدن بشـری و گاهـواره تمـدن بشری هستند، در همان جاها اتفاقاً اختلاف طبقـاتی با زشـت‌ترین چهره‌ای، و کریه‌ترین صـورتی، خودش را به ما از لابلای اوراق تاریـخ نشان می‌دهد! واقعاً ستم بزرگ تاریخ و لکه ننگ بزرگ تاریخ بشـر از جمله همین است، اختـلاف طبقـاتی! یعنی چه اختلاف طبقاتی؟ یعنی این‌که انسان‌هایی که در این جامعـه زندگی می‌کنند؛ این‌ها همه مثل هم نیستند! یک عده محکومند به این‌که محـرومیت بکشند، رنـج ببرند، خدمـت گروه‌های دیگر را بکنند، و باید از این محـرومیت و رنـج، گِلِه‌ای هم نداشته باشند! یک عده هم بایستی برخوردار باشند، بهـره‌مند باشند، لذت و عیـش زندگی مال آن‌ها باشد، از همه مزایا آن‌ها بتوانند استفاده بکنند و اشکالی هم نداشته باشد! ادامه در pdf🔻 [ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن کریم] ◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢ @ketabetarhekoli @t_manzome_f_r
1_495594925.pdf
120.1K
💠 فایل pdf جلسه سیزدهم تاثیرات روانی توحید "طمع‌ها برمی‌گردد به ترس! و ترس‌ها ریشه بدبختی‌ها در زندگی انسان‌هاست!" 🔺از جمله تاثیرات توحید در روان یک موحّد، این است که ریشه ترس را در او می‌خشکاند. کسی که موحّد بود؛ کسی که اعتقاد به قدرت پروردگار داشت؛ ترس در او از بین می‌رود. و بنده وقتی نگاه می‌کنم، تأمل می‌کنم، محاسبه می‌کنم، می‌بینم ترس است، بیم و هراس است که دنیا را و آخرت را از دارندگانش سلب می‌کند! ترس از فقـر موجب می‌شود انسان انفاق نکند! ترس از مبتلا شدن و دچار شدن به ناراحتی‌ها موجب می‌شود که انسان تن به جنایت‌ها و فاجعه‌ها و ذلت‌ها و خواری‌ها بدهد! ترس از این‌که نتواند انسان دو روز دیگر بیشتر توی این عالَم زندگی کند و چه زندگی‌ای! چگونه زندگی‌ای! ادامه در pdf 🔻 [ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن کریم] ◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢ @ketabetarhekoli @t_manzome_f_r
1_495591724.pdf
192K
💠 فایل pdf جلسه چهاردهم فلسفه نبوت "آنی که خیال می‌کند دین با عقل منافات دارد؛ یا دین را نمی‌شناسد یا عقل ندارد!" 🔺دین که می‌آید، برای کوبیدن عقل نمی‌آید! برای نسخ کردن عقل و بیرون راندن عقل از زندگی نمی‌آید! دین می‌آید برای چی پس؟ برای هدایت عقل، برای دست‌گیری عقل. عقل هست اما وقتی هوس در کنارش باشد؛ نمی‌تواند درست قضاوت کند. عقل هست ولی وقتی طمع پهلو به پهلویش باشد؛ نمی‌تواند درست ببیند. وقتی غرض در کنارش است، نمی‌تواند درست بفهمد. دین می‌آید هوس‌ها را، هواها را، طمع‌ها را، ترس‌ها را، غرض‌ها را از عقل می‌گیرد، عقل سالمِ کامل را تقویت می‌کند، تایید می‌کند تا او خوب بفهمد. ادامه در pdf🔻 [ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن کریم] ◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢ @ketabetarhekoli @t_manzome_f_r
1_495591811.pdf
186.1K
💠 فایل pdf جلسه پانزدهم بعثت در نبوت "پیغمبر اول آتش به جان خودش زده شد، اول دل خودش متحول و منقلب شد، اول شور قیامت در باطن خودش به‌وجود آمد که توانست دنیا را به شور قیامت بکشاند." 🔺در پیغمبری یک تحول و دگرگونی هست. باید بگویم دو تحول و دگرگونی، اول در وجود خود پیغمبر، بعثت، رستاخیز، انقلاب، تحول، اول در درون و ذات خود پیغمبر در باطن خود نبی، به‌وجود می‌آید. اول او عوض می‌شود، اول او از حال رکود و رخوت خارج می‌شود، بعد از آنی که در روح او، در باطن او، قیامتی برپا شد؛ بعد از آنی که رستاخیزی در درون ذات نبی و روان او به‌وجود آمد؛ بعد از آنی که همه مایه‌های بسیار سـرشار ودیعه نهاده از طرف خدا در نبی بیدار شد؛ مثل سرچشمه‌ای که در هر لحظه‌ای میلیاردها جریان آب از او استخراج می‌شود و می‌ریزد؛ که تا قبل از این لحظه همه این آب‌ها در باطن او مخفی و پنهان بود؛ بعد از آنی که خلاصه خود نبی مسلمان شد؛ وقتی که خود او تحت تاثیر تحول وحی الهی قرار گرفت؛ بعد همین سرچشمه، همین تحول، همین شور، همین انقلاب، همین رستاخیز از این چشمه فیّاض جوشان که روح نبی و باطن نبی است؛ می‌ریزد به اجتماع. منتقل می‌شود به متن جامعه بشری. بعد از آنی که در او تحول به‌وجود آمد؛ در جامعه تحول به‌وجود می‌آید. بعد از آنی که در باطن او رستاخیز عظیمی به پا شد؛ رستاخیز عظیم‌تری در متن جامعه به‌وجود می‌آید. ادامه در pdf🔻 [ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن کریم] ◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢ @ketabetarhekoli @t_manzome_f_r
1_495591834.pdf
181.2K
💠 فایل pdf جلسه شانزدهم رستاخیز اجتماعی نبوت "وقتی که نبی وارد اجتماع می‌شود؛ با این ایده وارد می‌شود که آن جامعه طبقاتی را دگرگون کند، ویران کند، در هم بریزد و یک جامعه توحیدیِ بی‌طبقه‌ی بی‌تبعیضِ بی‌ظلم تحت حکومت پروردگار عالَم به‌وجود بیاورد." 🔺علت این‌که زد و خورد و درگیری در انقلاب‌های انبیا پیش می‌آید که خدا در قرآن می‌گوید «وَ کَأَیِّن مِن نَبِیٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبّیّـونَ کَثیـرٌ» ای بسا پیامبرانی که خداپرستان بسیاری در رکاب آن‌ها جنگیدند یا جهاد در اسلام تشریع می‌شود؛ علت این است که آن طبقه مرفّه، آن طبقه‌ای که لبه تیز انقلاب به طرف اوست و امتیازات از او گرفته می‌شود؛ او حاضر نیست به این انقلاب! در تمام جامعه‌هایی که پیغمبری ظهور کرده؛ با این داعیه ظهور کرده. یعنی آمده تا جامعه را از شکلی غلط، از شکلی ناموزون، از شکلی توأم با ظلم و جور و ستم تبدیل کند به شکلی موزون، به شکلی زیبا، به شکلی عادلانه! ادامه در pdf 🔻 [ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن کریم] ◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢ @ketabetarhekoli @t_manzome_f_r
1_495591859.pdf
119.6K
💠 فایل pdf جلسه هفدهم هدف‌های نبوت "انبیا می‌آیند تا انسان‌ها را از بدی‌ها، از پستی‌ها، از جهالت‌ها، از رذیلت‌های اخلاقی، از پوشیده ماندن استعدادهای درونی خلاص کنند، نجات بدهند آن‌ها را، انسان کامل و متعالی بسازند." 🔺انبیا می‌گویند دانه‌ دانه نمی‌شود قالـب گرفت. کارخـانه باید درست کرد! انبیا می‌گویند اگر بخواهیم ما یکی یکی آدم‌ها را درست کنیم؛ شب می‌شود و عمـر می‌گذرد! جامعه لازم است. نظامی لازم است. «إِذا جاءَ نَصرُ اللهِ وَ الفَتح وَ رَأَیتَ النّاسَ یَدخُلونَ فی دین اللهِ أَفواجاً» در محیط جاهلی مکه، پیغمبر وقتی می‌خواهد آدم درست بکند؛ مجبور است یکی یکی درست بکند. برای خاطر این‌که از برای ایجاد آن‌چنان نظامی، یک عده خواص لازم هستند. یک عده سنگ زاویه و زیربنا لازم هستند. این‌ها قبلاً دانه دانه درست می‌شوند. این منافات ندارد با نقشه کلی انبیا. ادامه در pdf🔻 [ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن کریم] ◤ ※∵ [※] ∴ ※ ◢ @ketabetarhekoli @t_manzome_f_r