eitaa logo
کتابگاه| arabadib.ir
504 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
46 ویدیو
21 فایل
کتابگاه: سایت: http://arabadib.ir/index.php/shop سفارشات: @ketabgaheadib تماس: 09197459063 آپارات: https://www.aparat.com/RIB_Abbas
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از اجتهاد
💢کتاب «توسعه استنباط از فعل معصوم» منتشر شد ✔️کتاب «توسعه استنباط از فعل معصوم» تازه ترین اثر حجت الاسلام دکتر مهدی مردانی(گلستانی) که در پژوهشکده علوم اسلامی تهیه شد، از سوی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی روانه بازار نشر گردید.   🔹کتاب یاد شده، در دو بخش اصلی و چهار فصل سامان یافته است: در بخش نخست که به بررسی اصل کارآمدی فعل معصوم در استنباط می‌ پردازد، به ترتیب دو فصلِ «ادوارِ استناد به فعل معصوم در مطالعات شیعه» و «ضوابط کارآمدی فعل معصوم در استنباط» مطرح شده است و در بخش دوم که به موضوع توسعۀ کارکرد فعل معصوم در استنباط اختصاص یافته است، مبانی توسعۀ استنباط و پیامدهای پذیرش آن بررسی شده است.   🔹گفتنی است چاپ اول کتاب «توسعه استنباط از فعل معصوم» به زبان فارسی، در 217 صفجه وزیری و بهای 27000 تومان، پاییز 1398 توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی منتشر شد.    🆔 https://eitaa.com/ijtihad
کتابگاه| arabadib.ir
کتابگاه: نگرش ترویجی در تفسیر، تبیین و یا نقد «سکولاریسم» و فروکاستن آن به مقوله ای سطحی و سیاسی، نه تنها پهنای پرسشِ «دین و زندگی» را از دیده ها دور نگاه داشته، بلکه خود، زمینه­های فرهنگ عرفی (سکولار) را در متن زندگی دینداران هموار نموده و زیست اسلامی را حتی در جمع مسلمانان مهجور گذاشته است. امروزه با اوج گیری نهضت های بیداری دینی در سرتاسر جهان و همزمان با بروز چالش های جدید تر فراروی تمدن مدرن، بار دیگر بازخوانی سکولاریته به ضرورتی عینی و نظری تبدیل شده است و حتی متفکران مغرب زمین که پیش تر نیاز چندانی به جستجوی چند و چون آن نمی دیدند، هم اکنون بیش از پیش بدین عرصه پرداخته اند. در این راستا، پژوهشگران گروه مطالعات اسلام و غرب بر آن شدند تا با واکاوی بیشتر در درون مایه ای این پدیده مدرن (سکولاریته)، تصویر دقیق تری از گوهر و قلمرو وسیع سکولاریسم و مدعیات آن فراروی محققان نکته سنج قرار دهند و راهی فرا روی تامل بیشتر در این باب بگشایند که سکولاریسم نه تنها یک اندیشه سر زنده در کل جهان است بلکه یک الگوی حیات عینی است که حتی به زعم بسیاری تنها گونه زیست انسان در دنیای ماست. در واقع، تلاش پژوهشگران مجموعه حاضر آن بوده تا با مطالعه در ابعاد مختلف معرفتی، اجتماعی، اخلاقی و معنوی، ریشه ها و نشانه های آیین دنیویِ «سکولاریسم» را در ساحت های نظری معلوم نموده، کاستی ها و پیامدهای آن را در حیات عینیِ جامعه دینداران برجسته سازند. بنابراین، کتاب «آئین عرفی» را می وان پژوهشی انتقادی نامید که می کوشد در چالش میان دین مداری و دنیاگروی خود را از وضعیت انفعالی رها ساخته و گفته ها و شنیده های مربوط به «سکولاریسم» را از نو فهم و نقد نماید. خرید آنلاین از کتابگاه: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://basalam.com/ketabeadib/product/66567&ved=2ahUKEwjus4_ykfzkAhVECuwKHcKqBUMQFjAAegQIAxAB&usg=AOvVaw3s8dsq1mjQHbcgIqh3msQV کانال کتابگاه: @ketabeadib
اقتصاد کلان اقتصاد کلان با رویکرد اسلامی هدف این کتاب مطالعه نظام اقتصادی اسلام به روش علم اقتصاد کلان است. در این کتاب، روابط رفتاری را در غالب مصرف کل، سرمایه گذاری کل، تقاضای کل پول، و ... معرفّی کرده، در قالب مدل تعدیل یافته IS-LM که آن را IIF-LAM می نامیم، به تحلیل کلان اقتصادی اسلام در چارچوب ساختار کلان آن می پردازد. این کتاب از یک فصل مقدماتی و هفت بخش و یک خاتمه تشکیل شده است. در فصل مقدماتی درباره مفهوم نظام اقتصادی و روش تحقیق در این کتاب بحث می شود. در بخش اوّل طیّ سه فصل، بر مبانی و اهداف نظام اقتصادی اسلام مرور خواهد شد و در فصل پایاانی این بخش رفتار عقلایی مسلمان که زیربنای الگوهای خُرد روابط رفتاری کلان است، تبیین می شود. در بخش دوّم ساختار کلان نظام اقتصادی اسلام در قالب چرخه درآمدی ترسیم و روابط تعریفی معرفّی می شود. در بخش سوم با فرض ثبات قیمت ها، مخارج کل تعیین و منحنی IIF که نشان دهنده مقادیر تعادلی مخارج کل (Y) و نسبت سهم سود صاحبان سرمایه P در بازار کالا است، استخراج می شود. در بخش چهارم، عرضه و تقاضا را در بازار پول بررسی و منحنی LAM که بیانگر مقادیر تعادلی Y و P در این بازار است
کتاب اقتصاد کلان خرید آنلاین از كتابگاه: https://basalam.com/ketabeadib/product/95567?ref=O3bN کتابشناسی کتاب اقتصاد کلان در کانال: @ketabeadib
لینک خرید آنلاین از كتابگاه: https://basalam.com/ketabeadib/product/63575 کتابشناسی کتاب در کانال کتابگاه: @ketabeadib
نقد ادبی، حلقه مکمل نظریه ادبی است. نظریه ادبی اصول موضوعه نقد ادبی را فراهم ساخته و اسالیب نقد را توجیه می نماید. با این وجود، تاریخ ادبیات داستانی پس از انقلاب اسلامی، همواره داستان را مقدم بر نقد و آن را نیز مقدم بر نظریه ادبی قرار داده است. اکنون با دسترس بودن آثار برآمده از متن و جریان انقلاب اسلامی می توان با روش عقلی استدلالی و مبتنی بر رویکردهای مشخص در حکمت و فلسفه اسلامی، به مطالعه مصداقی این آثار همت گمارد. این امر قادر است حوزه مطالعات مضاف را به ادبیات داستانی نوآور اسلامی بازنماید و لوازم پرسش های نظری بنیادین در نظریه ادبی انقلاب اسلامی را تامین نماید. پرسش هایی که نه از دانش نظریه ادبی رایج در غرب برآمده و نه نظریه ادبی در غرب پاسخ درخوری بدان داده است. بلکه منحصراً مقومات، غایات، مبانی و مناشی ادبیات انقلاب اسلامی بارور شده پس از انقلاب اسلامی را جست وجو می کند. سه نوع اثر در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته اند:داستان بلند، داستان کوتاه و کتاب نظری 1ـ جایگاه و کارکرد«ایده اولیه» در روایت داستان؛ با نگاهی بر «ارمیا» نوشته رضا امیرخانی 2ـ مسئله پژوهی آموزش داستان و آموزش گونه محور داستان معاصر؛ با نگاهی به «داستان، گام به گام» نوشته حسین فتاحی 3ـ هستی و کرانه های «ادبیات داستانی زنانه دفاع مقدس» با بررسی و تحلیل «هفت بند» نوشته راضیه تجار 4ـ شخصیت قدسی و واقع گرایی تاریخی؛ بررسی رمان«سه کاهن» نوشته مجید قیصری 5ـ دشمن شناسی در ادبیات داستانی دفاع مقدس؛ با نگاهی به «فال خون» نوشته داوود غفارزادگان 6ـ روایت امر غیبی در داستان؛ با نگاهی به «جمجمه ات را قرض بده برادر» نوشت
✅کتاب الغلو فی مصطلح الملل و النحل و الرجال اثر آقای محمد باقر ملکیان خرید آنلاین: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiV78jM0I_lAhXGxoUKHZ63AdUQFjAAegQIARAB&url=https%3A%2F%2Fbasalam.com%2Fketabeadib%2Fproduct%2F149292&usg=AOvVaw0Ax9l-32gchrk87zltOLv0 خرید حضوری 1. قم. چهار راه شهدا، خیابان حجتیه، کتاب اندیشه 02537749660 2. قم. چهار راه شهدا، پاتوق من و کتاب 02537830318 3. قم. مجتمع ناشران، واحد47 کتاب اندیشه 02537842391 یا به شماره 09197459063 پیامک دهید. 🌷 کتابشناسی الغلو را درکانال پژوهشكده ادیب فقه جواهری مطالعه بفرمایید: @adibefiqhe
✅کتاب الغلو فی مصطلح الملل و النحل و الرجال منتشر شد 🌷مقدمه کتاب الغلو فی مصطلح الملل و النحل و الرجال اثر محمد باقر ملکیان به زبان عربی در موضوع صحت سنجی انتساب راویان و فرقه به غلو است. نویسنده قریب به یک دهه از عمر خود را بر این موضوع تمرکز داده است که از مجموع انتساب هایی که راویان و فرقه به غلو در کتاب های ملل و نحل و رجال وجود دارد، کدامیک برچسبی بیش نیست و کدامیک واقعی است و کاشف از فکر غالیان است. 🌷ساختار کتاب ساختار این کتاب در چهار قسمت کلی است، بدین قرار: 1.بحوث تمهیدیة 2.الفرق الغالیة بین الحقیقة و الأوهام 3.الغلو فی مصطلح الرجال 4.الشیعة بین الغلاة و المقصرة نویسنده در قسمت یکم تحت عنوان بحوث مقدماتی ده مبحث را در 80 صفحه مطرح کرده است به شرح ذیل: 1.غلو در لغت 2. غلو در قرآن 3.آغاز پیدایش غلو در اسلام 4. آغاز پیدایش غلو در شیعة 5. اسباب رشد غلو 6.آثار غلو 7.گروه بندی غالیان 8. دیدگاه معصومان ع با غالیان 9. رویکرد امامیه در رویارویی با غالیان 10. مصطلح غلو در مصادر اهل سنت در ادامه فصل اول به صحت سنجی فرق های غالی تحت عنوان الفرق الغالیة بین الحقیقة و الأوهام پرداخته شده است. نویسنده در این فصل در بیش از دویست صفحه 110 فرق غالی را مورد ارزیابی و اعتبار سنجی وجودی قرار داده است. در ادامه در فصل دوم به صحت سنجی انتساب راویان به غلو تحت عنوان الغلو فی مصطلح الرجال پرداخته شده است. نویسنده در این فصل در بیش از دویست صفحه 131 راوی منسوب به غلو مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته اند. وی در یکصد صفحه پایانی کتاب به اندیشه های اعتقادی امامیه و که از افراط غالیان و تفریط مقصران است، پرداختی محققانه داشته است. 🌷امتیازهای پژوهش اصل پرداخت به مساله اعتبار سنجی انتساب های به غلو در میان راویان حدیث و فرقه های منسوب به غلو، مساله ای است که این تحقیق، خاص آن، پژوهشی را در پیشینه ندارد و از این جنبه پژوهشی نو و کارآمد به شمار می رود. استفاده توأمان از کتاب های فرقه شناسی و رجال نیز عرصه پژوهش را ویژه گردانیده است. استفاده از منابع دست اول، نیز به این تحقیق مایه ای محققانه داده است. اعتبار سنجی فرق و راویان بر اساس روایاتی که از آن ها در مصادر روایی موجود است نیز شیوه ای که در عرصه رجال پژوهی کمتر بدان پرداخته شده است، این روش نیز در پژوهش حاضر به کاربسته شده است. 🌷وضعیت کتاب و راه های سفارش کتاب با جلدی گالینگور در 592 صفحه توسط انتشارات پژوهشکده ادیب فقه جواهری به قیمت 90هزارتومان منتشر شده است. علاقه مندان به پژوهش های رجالی می توانند این کتاب را به صورت آنلاین از کتابفروشی اینترنتی کتابگاه و به صورت حضوری از کتابفروشی های ذیل تهیه کنند: 1. قم. چهار راه شهدا، خیابان حجتیه، کتاب اندیشه 02537749660 2. قم. چهار راه شهدا، پاتوق من و کتاب 02537830318 3. قم. مجتمع ناشران، واحد47 کتاب اندیشه 02537842391 یا به شماره 09197459063 پیامک دهید. 🌷کانال پژوهشكده ادیب فقه جواهری: https://eitaa.com/adab89
کتاب الغلو فی مصطلح الملل و النحل و الرجال منتشر شد
✅کتاب الغلو فی مصطلح الملل و النحل و الرجال اثر آقای محمد باقر ملکیان خرید آنلاین: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiV78jM0I_lAhXGxoUKHZ63AdUQFjAAegQIARAB&url=https%3A%2F%2Fbasalam.com%2Fketabeadib%2Fproduct%2F149292&usg=AOvVaw0Ax9l-32gchrk87zltOLv0 خرید حضوری 1. قم. چهار راه شهدا، خیابان حجتیه، کتاب اندیشه 02537749660 2. قم. چهار راه شهدا، پاتوق من و کتاب 02537830318 3. قم. مجتمع ناشران، واحد47 کتاب اندیشه 02537842391 یا به شماره 09197459063 پیامک دهید. 🌷 کتابشناسی الغلو را درکانال پژوهشكده ادیب فقه جواهری مطالعه بفرمایید: https://eitaa.com/adab89
هدایت شده از سلمان رئوفی
📚بحمدالله کتابچه اربعین مقدمه پیوسته به ظهور به قلم حضرت استاد یزدان پناه (حفظه الله) به همت موسسه آموزشی پژوهشی نفحات و با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) در سه هزار نسخه منتشر شد. #اربعین_حرکت_جهانی #خبر_نشر_کتاب 👌برای تهیه کتاب با ادمین در ارتباط باشید @Nafahat_admin ما را به دوستان خود معرفی کنید @nafahat_eri
اربعین مقدمه پیوسته به ظهور.pdf
1.57M
📢 فایل pdf کتابچه اربعین مقدمه پیوسته به ظهور به قلم حضرت استاد یزدان پناه (حفظه الله) 👈 دوستان همت کنند تا این اثر با ارزش هرچه بیشتر در دست منتظران ظهور قرار بگیرد 📚 تهیه کتاب چاپ شده : @Nafahat_admin دوستان خود را به کانال ما دعوت کنید @nafahat_eri
💢دوره «آشنایی با قراردادهای خرید اعتباری و مبانی فقهی» برگزار می‌شود ✔️دوره «آشنایی با قراردادهای خرید اعتباری و مبانی فقهی» ۱۹ آبان‌ماه در مرکز مالی ایران برگزار خواهد شد. 🔹این دوره با ارائه مجید پیره، دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، در روز یکشنبه ۱۹ آبان‌ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ و به مدت چهار ساعت برگزار خواهد شد. 🔹همچنین دوره «کاربرد مبانی فقهی معاملات» نیز در روز ۲۶ آبان با ارائه مجید پیره و به مدت چهار ساعت برگزار خواهد شد. هزینه شرکت در هرکدام از این دوره‌ها ۱۳۰ هزار تومان است. 🔹یادآور می‌شود مرکز مالی ایران در خیابان حافظ، شماره ۱۹۲، ساختمان بورس اوراق بهادار تهران، طبقه ۱۸ قرار دارد. 📞برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۶۶۷۲۴۵۴۵ تماس برقرار کنید. 🆔 @ketabeadib
کتابگاه این مصیب بزرگ را تسلیت می گوید @ketabeadib
کتابگاه: من ماجراش رو میگم اسمش رو شما بگید اخه من توش موندم میگن طرف میره پیش یه نفر میگه یک رمان از آمازون برام بخر. چه رمانی؟ هر چی فقط اونجا خوش فروش باشه جا واکرده باشه خوب بعدش بعدش بده یک مترجم ترجمه کنه چه طور مترجمی نمی خواد بلد کار باشه همینقدر که اندک توانی داشته باشه کافیه بعدشم ویراست کن و صفحه ارایی و طرح جلد بهم بده می خوای چه کارش کنی؟ من ناشرم می خوام چاپش کنم خودش میگه من اسمم ناشره به نظر شما اسمش چیه؟ @ketabeadibe
: کتاب ؛ دیلتای و علوم انسانی از طریق طرح روان شناسی و طرح حیات تاریخی ـ اجتماعی به تامل در باب بنیاد علوم انسانیی می پردازد. وی ضمن نقادی و در فلسفه علوم انسانی، «» را از پوزیتیویسم و «» را از به عنوان نقاط قوت این دو بر می گیرد.  وی با اخذ ایده « عینی» هگل و با قرار دادن آن در بستری تاریخی ـ تجربی و فرهنگی، در کنار تبیینی که از رابطه سه گانه ی تجربه زیسته، عینیت یافتگی های حیات و تعابیر حیات ارائه داده، به دفاع فلسفی از عینیّت علوم انسانی می پردازد. کتاب حاضر از 8 بخش تشکیل شده است: مقدمه فصل اول: زندگی و آثار دیلتای فصل دوم: مبانی فلسفی دیلتای فصل سوم: تحلیل و صورت بندی روان شناسی در دیلتای فصل چهارم: فلسفه حیات و طرح مقولات واقعی حیات در برابر مقولات صوری فصل پنجم: نقد دیلتای بر فصل ششم: تفاسیر انتقادی معاصر بر فلسفه علوم انسانی دیلتای جمع بندی و نتیجه گیری @ketabeadib
هدایت شده از حسینی کمال آبادی
حسینی کمال آبادی: شنيدی به برخی یه مثل میگن: کاسه داغ تر از آش نشو یا کاتولیک تر از پاپ نشو به نظر من یه مثل برای برخی باید درست کنیم و بهشون بگیم: خدا نشو!!! اونم بیشتر به اونهایی که معصوم جدید درست می کنن بگیم اخه حجت را خداوند قرار میده و انسان معصوم را خداوند معرفی میکنه اینکه من و تو هر انسان اندک خوبی را عنوان عارف و ولی الله و امثال ذلک بدیم و بعد به خودش و حرفاش متعبد بشیم و پشت سرش راه بیفتیم یک حجت به حجت های خداوند اضافه کرده ایم. اینجاست که باید گفت خدا نشو! در قران کریم آیات زيادی است که از اين تبعیت های بدون حجت نهی کرده است و عذر پیروان که این رهبران ما را گمراه کرده اند را نپذیرفته و پاسخ می دهند که چرا کورکورانه از پی کسی دویدی و حجت های مرا که یکیش عقل باشد را کنار گذاشته و متعبد به این مدعی و ان مدعی شدی. یک روایت است که امام علی علیه السلام به شاگرد عرفانی خودش جناب می گوید: پشت سر کسی راه نیفت! کمیل تعجب می کند و می گوید من اگر چیزی هم بلد باشم بیشترش از پیش این استاد و ان استاد یاد گرفتم. حضرت می فدمایند نه منظورم ( گریزی) نبود منظورم این بود که فردی را بدون حجت چنان جلو چشمت بزرگ نکن که در هر گفتاری اونرو کنی(تعبد به غیر حجت). خواهشا خدا نشویم. فقط نبود که خواست شود ان پرستانی که بت را برای پرستش قرار می دادند نیز خدا شده بودند بلکه بدتر. به اون هایی هم که به اسم و ، ی را مکانتی چنان می دهد باید گفت که خواهشا خدا نشو و جدید نتراش. @hkamal
هنگامی که به بسیاری از و خود نگاه می کنیم متوجه نقش پررنگ در آنها می شویم ، نقشی که در قرن حاضر و در دنیای پیشرفته نیز رنگ نباخه است . بسیاری از ما 7 را عددی بسیار مقدس می دانیم و از نحوست 13 هراسانیم . اما شاید دوست داشته باشیم بدانیم که آیا این اعداد در فرهنگ های دور و نزدیک نیز همین ویژگی ها را دارند . کتاب راز اعداد اثر مستشرق شهیر آلمانی ، به آشنایی ما با نقش برجسته ی اعداد در فرهنگ ها و ادیان کمک می کند . خواننده این اثر اطلاعات ارزشمندی را درباره ی تلقی ملت های گوناگون به دست می آورد. @ketabeadib
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://basalam.com/ketabeadib/product/79372&ved=2ahUKEwij16DQ_KnlAhWw34UKHaRcCdg4ChAWMAN6BAgIEAE&usg=AOvVaw0TSaYONS5a0ZrFKdy5oLhk
💢انتشار هشتاد و پنجمین شماره فصلنامه علوم سیاسی ✔️هشتادو پنجمين شماره فصلنامه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام با همکاری پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام منتشر شد. 📜در این شماره، عناوین هشت مقاله منتشر شده بشرح ذیل می‌باشد🔻 🔹ظرفیت‌های معنویت گرایی علوی در تحقق عدالت اجتماعی 🔹پیوستگی عدالت و اعتدال در اخلاق سیاسی اسلامی با تاکید بر سیره علوی 🔹عدالت فرهنگی؛ عنصر مقوم حکومت علوی 🔹رفتارشناسی حاکم در نامه‌ی امام علی علیه السلام به مالک اشتر 🔹جوان گرایی در حکومت امام علی علیه السلام 🔹سبک شناسی مواجهه ی امام علی علیه السلام با گسست های فعال اجتماعی 🔹علل مهارگریختگی قدرت سیاسی و ساز و کارهای کنترل آن از دیدگاه امام علی علیه السلام 🔹مفهوم شناسی عدالت و الزامات اجرایی شدن آن بر اساس سیره‌ی علوی 🆔
کتابگاه: «چون كتاب نمی‌خوانيم، خوب زندگی نمی‌كنيم» يوسف عليخانی البته كه همين اول آب پاكي رو بريزم دست كساني كه بر اين طبل كوبنده مي‌كوبند كه «مردم ما كتاب نمي‌خوانند»! والله و بالله كه مردم ما كتاب مي‌خوانند و اگر كتاب‌هايي را كه مد نظر شماست، نمي‌خوانند، نياييم توي بوق و كرنا بكنيم كه مردم ما كتاب نمي‌خوانند. بياييد كمي اين موضوع را واكاوي بكنيم. در نظر بگيريد من به عنوان كسي كه خوره‌ي كتاب هستم، چطور شد كه اصلا كتابخوان شدم. ما هفت تا برادر هستيم و يك خواهر. چرا بقيه كتابخوان نشدند (البته كلي‌گويي است چون مي‌دانم دوتاي‌شان چند سالي‌يه حسابي كتاب مي‌خوانند و اتفاقا رمان هم زياد مي‌خوانند). در خانواده‌ي ما رسم بر اين بود كه هر كسي نمره‌ي املايش 20 مي‌شد يك 5 توماني طلايي جايزه مي‌گرفت؛ البته به حساب سال‌هاي 1360 تا 1365، مبلغ قابل توجهي مي‌شد. در نظر بگيريد وقتي خانواده‌اي اصرار دارد كه فرزندش فقط كتاب‌ درسي بخواند و املا و انشا و رياضي و ... اش خوب بشود، چه در پي خواهد داشت؟ هيچ‌وقت يادم نمي‌رود، اين 5 توماني‌ها را به هر جان‌كندني بود از پدرم مي‌گرفتم. به غير از جمعه‌ها هم روزي 3 تومن جيب‌خرجي داشتيم كه شش روز هفته‌اش مي‌كرد 18 تومن. اون 5 تومن رو هم مي‌گذاشتم رويش و مي‌شد 23 تومن. كتاب‌هاي «ژول ورن» اون وقت‌ها قيمت‌شون 22 تومن و 5 ريال بود. اگر خدا ياري مي‌كرد و اشتباهي نمي‌كردم و املا را هم 20 مي‌شدم، مشكلي نداشتم در خريد هفته‌اي يك كتاب براي خودم از كتابفروشي هجرت در منبع‌آب قزوين. اگر هم آن جايزه نصيب‌ام نمي‌شد كه ماجرا داشتم سر خريد كتابم. هيچ‌وقت هم نشد هفته‌اي يك كتاب از آن كتابفروشي نخرم. شده بودم مشتري ثابت‌اش. گاهي لطف مي‌كرد و وقتي مي‌ديد اين پا و اون پا مي‌كنم، تخفيفكي مي‌داد و شبانه‌روز دعايش مي‌كردم كه اين هفته‌اي يك بار به كتابفروشي‌رفتن‌ام از سرم نمي‌افتاد. حالا بعدش را بخوانيد. گذشت و گذشت و كلي كتاب خريدم و براي خودم كتابخانه‌اي با استفاده از جعبه‌ي چوبي ميوه‌ها درست كردم و زير تختي كه رويش رختخواب‌ها گذاشته مي‌شد، قايم كرده بودم. خوشبختانه پدر و مادرم به همان املاي موفق ام نگاه مي‌كردند و كاري به بقيه درس‌هايم نداشتند تا يك روز كه اتفاقي، پدرم پرده‌ي زير رختخواب‌ها را كنار زد و تصور كنيد كلي كتاب غيردرسي ديد. چه الم‌شنگه‌اي كه راه نيفتاد! چه كتك‌هايي كه نخوردم! و چه آشوبي كه در خانه ما نشد! پدرم معتقد بود بچه بايد كتاب درسي‌اش را بخواند تا دو روز ديگر عاقبت‌بخير بشود و من خطا كرده بودم. من نه تنها عليه سنت و باور او قدم زده بودم كه مي‌دانستم اين موضوع اگر به مدرسه كشيده بشود، چوب ديگري هم از آنجا خواهم خورد. القصه، پدر كتاب‌ها را برد حياط كه به آتش بكشد. كه كاش آتش زده بود. كاش پدرم هيچ‌وقت اينطور حمله نمي‌كرد به كتابخواني‌ام؛ چرا كه بعد از قريب به سي سال دارم فكر مي‌كنم، او با اين كارش، زندگي من را به آتش كشيد و مرا به كتابخواني مصمم‌تر كرد؛ حتي به نوشتن شايد. پدرم سيستم بود. پدرم برآمده‌ي نظام و سيستمي بود و هست كه مي‌گويد بچه فقط بايد كتاب درسي بخواند تا دكتري، مهندسي، وكيلي و ... يه چيزي در اين مملكت بشود. اين سيستم حتي يك لحظه به اين فكر نمي‌كرد و متاسفانه نمي‌كند كه اتفاقا بچه اگر از همان آغازين روزهاي يادگيري، كتاب‌هاي مختلف و مخصوصا رمان بخواند، چشم و گوش‌اش بازتر مي‌شود. همين سيستم در دوران راهنمايي و دبيرستان و دانشگاه هم ادامه پيدا كرد و ما شديم سربازان پاسگاه واحدهاي درسي تا پاس‌شان بكنيم؛ بدون اين كه چيزي به خاطرمان بماند. فقط بخوانيم تا نمره‌ي قبولي بگيريم و به عبارتي، عاقبت‌بخير بشويم. حالا شما تصور كنيد در چنين سيستمي كه اصلا كتاب از روز ازل در خانواده‌ها و سيستم آموزشي ما جايگاهي ندارد و اگر هم دارد، فقط از بعد آموزشي است، چطور انتظار داريم تيراژ كتاب‌هاي‌مان از مرز 100 هزار و حتي يك ميليون نسخه بگذرد؟ بايد قدردان همين دو سه هزار نفري باشيم كه كتاب مي‌خوانند. بايد قدردان كتاب‌فروشي‌هايي بشويم كه به ضرب و زور فروش لوازم‌التحرير و اسباب‌بازي و جينگول‌مينگولي‌جات، سرپا مانده‌اند و در كنارش هم كتاب مي‌فروشند. بايد قدردان نويسنده‌ها باشيم كه مي‌نويسند؛ بي هيچ اميدي و تنها سرابي پيش روي‌شان. بايد از ناشران اين مملكت قدردان باشيم كه هنوز خطر مي‌كنند و به جاي هر كار ديگري، روي كاغذ سرمايه‌گذاري مي‌كنند و كتاب چاپ مي‌كنند كه سرمايه‌گذاري روي كاغذ، نوشتن روي يخ را مي‌ماند؛ به اندك تغيير آب و هوايي، چيزي از آن سرمايه نخواهد ماند. @ketabeadib
✅ هفدهمین نمایشگاه بزرگ 🔶با حضور فعال 📅 شنبه 29 مهر لغایت پنجشنبه 4 آبان ⏰ از ساعت 10:00 تا 20:00 🏬 محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی سالن پروین اعتصمامی بانمایندگی @ketabeadib