هدایت شده از 🕍دیوانکده ادب فارسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شعرخوانی استاد شهریار در وصف امام زمان "عج"
دیوانکده... ⬇️⬇️
⚜️@DivankadeAdabFarsi
📘آن سوی مرگ
✍️جمال صادقی
به کوشش محمد حسین حاجی ده آبادی
کتاب همراه 👇👇
🆔@ketabhamrah
NoruzNameh.pdf
1.13M
نوروزنامه
منسوب به عمربن ابراهیم خیام نیشابوری
به کوشش : علی حصوری
کتاب همراه 👇👇
🆔@ketabhamrah
NoruzNameh.(Minavi).pdf
2.38M
نوروزنامه
در منشاء و تاریخ و آداب جشن نوروز
حکیم عمرخیام نیشابوری
تصحیح و تحشیه : مجتبی مینوی
کتاب همراه 👇👇
🆔@ketabhamrah
سوابق تاریخی نوروز از هاشم رضی.pdf
3.43M
نوروز
سوابق تاریخی تا امروز
تحقیق و نوشته : هاشم رضی
کتاب همراه 👇👇
🆔@ketabhamrah
Az Norouz Ta Norouz.pdf
2.97M
از نوروز تا نوروز
آیینها و مراسم سنتی زرتشتیان ایران
پژوهش و نگارش : کوروش نیکنام
کتاب همراه 👇👇
🆔@ketabhamrah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📸 #انیمیشن
#نوروز
⚡️این انیمیشن چند سال پیش توسط شبکه تلویزیونی arte فرانسه تهیه و پخش شده و نوروز ایرانی را به زیبایی به تصویر کشیده است.
این انیمیشن جالب و دیدنی، همراه با #زیرنویس_فارسی تقدیم همراهان گرامی
کتاب همراه 👇👇
🆔@ketabhamrah
هدایت شده از دارالادیان-بنیاد شرق شناسی
🌹 12 فروردین 1402 برابر با سال نو آشوري 6773 بر تمام آشوريان بویژه هموطنان آشوری مبارك باد.
مرکز دارالأدیان 👇👇
💎@daraladyan
💠 آداب و رسوم سیزده بدر و نکاتی جالب در مورد روز طبیعت در ایران
🔸آداب و رسوم سیزده بدر
روز سیزدهم فروردین به نام روز طبیعت شناخته می شود و نکات جالبی در مورد این روز وجود دارد. در این مطلب اطلاعات کاملی در مورد روز سیزده بدر می خوانیم.
🔸بیرون رفتن از خانه و پناه بردن به طبیعت
معروف اسـت کـه هر کس در روز سیزدهم نوروز در خانه بماند، نحسی این روز دامن وی را می گیرد و برای همین باید از خانه بیرون برود. در بین ایرانیان باستان هیچ روزی بعنوان روز نحس شناخته نمیشد. آنها تنها چند شماره را بعنوان اعداد مقدس می دانستند مثل شماره هفت؛ اما در کتابهاي تاریخی آمده اسـت کـه درسال پنجاه و دو میلادی یونانیان روز سیزدهم سال نو را بعنوان عددی نحس وارد فرهنگ ایرانیان کردند.
بـه این ترتیب ازآن سالها بـه بعد و با استناد بهمین اعتقاد، روز سیزدهم فروردین تمام ایرانیان دست از کار روزمره میکشند و پس از برداشتن غذا و میوه و تنقلات کـه از شب پیش برای سفر یک روزه خود تدارک دیده بودند، راهی دشت و صحرا و باغ شده و آن روز رابه این طریق سپری می کردند.
در روزگاران قدیم کـه شهرها دروازههاي متعدد داشت، در روز سیزدهم هر کس از دروازهاي بیرون میرفت و از دروازه دیگری بـه شهر وارد میشد تا بـه این وسیله دیو شریری کـه بـه همراه او دم دروازه خروجی مانده اسـت، در بقیه سال پشت دیوار شهر بـه انتظار باقی بماند و او با رها شدن از دست دیو پلید سال خوبی داشته باشد. بـه این صورت از خانه بیرون رفتن را برای دور کردن دیوان و شیاطین پلید از زندگی خود مؤثر میدانستند.
سخن پیرامون جشن «سیزده بدر»، همانند دیگر جشن های ملی و باستانی ایران، نیاز به پژوهش زیاد و مقدمه چینی ای طولانی دارد، به ویژه جشنی مانند سیزده بدر با این گستره ی برگزاری و سابقه ی طولانی که این پهنه و زمان تغییراتی ژرف در آیین ها و مراسم ویژه ی این روز ایجاد کرده است.در این راستا کوشش بر این بوده است تا خردورزانه ترین و مستندترین گفتارها، نوشتارها و نگرش ها را در این زمینه جشن سیزده بدر گردآوری کنیم.
بهتر است در آغاز، پیشگفتاری پیرامون عدد 13 و روز سیزدهم و اینکه آیا این عدد و این روز در ایران و فرهنگ ایرانی نحس است داشته یا نه فراهم آوریم :
نخست باید به این موضوع توجه داشت که در فرهنگ ایرانی، هیچ یک از روزهای سال «نحس» و «بدیمن» یا «شوم» شمرده نشده، بلکه چنانچه می دانیم هر یک از روزهای هفته و ماه نام هایی زیبا و در ارتباط با یکی از مظاهر طبیعت یا ایزدان و امشاسپندان داشته و دارند، و روز سیزدهم هر ماه خورشیدی در گاهشماری ایرانی نیز «تیر روز» نام دارد که از آن ِستاره ی تیشتر، ستاره ی باران آور می باشد و ایرانیان از روی خجستگی، این روز را برای نخستین جشن تیرگان سال، انتخاب کرده اند.
همچنین در هیچ یک از متون کهن و هیچ دانشمند و نویسنده ای، از این روز (سیزده بدر)به بدی یاد نکرده اند بلکه در بیشتر نوشتارها و کتاب ها، از سیزدهم نوروز با عنوان روزی فرخنده و خجسته نام برده اند.
برای نمونه کتاب «آثار الباقیه» جدولی برای سعد و نحس بودن روزها دارد که در آن جدول در مقابل روز سیزدهم نوروز کلمه ی «سعد» به معنی نیک و فرخنده آورده شده است.
اما پس از نفوذ فرهنگ اروپایی در زمان حکومت صفویان رسید که در این فرهنگ نیز عدد 13 را نحس می دانستند، و هنوز هم با پیشرفت های علمی و فن آوری پیشرفته اروپا، این خرافات عمیقا در دل بسیاری از اروپاییان وجود دارد که در مقایسه با خرافات شرقی، شمارگان آن ها کم نیست و مثال های بسیار دیگری مانند «داشتن روزی بد با دیدن گربه ی سیاه رنگ»، «احتمال رویدادی شوم پس از رد شدن از زیر نردبام» یا «شوم بودن گذاشتن کلید خانه روی میز آشپزخانه»،«خوش شانسی آوردن نعل اسب» و بسیاری موارد خرافی دیگر که خوشبختانه تا کنون وارد فرهنگ ما نشده اند و برای ما خنده آور هستند.
اما تنها چیزی که در فرهنگ ایرانی می توانیم درباره ی عدد سیزده پیدا کنیم، «بد قلق» بودن عدد 13 به خاطر خاصیت بخش ناپذیری آن است.(این خود نشانه ای از دانش بالای ایرانیان از ریاضی و به کارگیری آن در زندگی روزمره است.)
اما وقتی درباره ی نیکویی و فرخندگی این روز بیشتر دقت می کنیم منابع معقول و مستند با سوابق تاریخی زیادی را می یابیم.همان طور که گفته شد سیزدهم فرودین ماه که تیر روز نام دارد و متعلق به فرشته یا امشاسپند یا ایزد سپند (مقدس) و بزرگواری است که در متون پهلوی و در اوستا تیشتر نام دارد و جشن بزرگ تیر روز از تیر ماه که جشن تیرگان است به نام او می باشد.
1
کتاب همراه 👇👇
🆔@ketabhamrah
🔸انجام بازی های مختلف گروهی در سیزده بدر
دراین روز بازیهاي مختلف گروهی بسیار رایج اسـت. تاب بازی، هفت سنگ، طناب کشی، وسطی، خواندن ترانهها و رقصهاي محلی کـه اغلب بـه صورت گروهی و هماهنگ اجرا می شود نیز بسیار پرطرفدار اسـت. در بین بعضی از اقوام کشور بادبادک پرانی، سوارکاری، کشتی و دیگر انواع هماوردجویی در بین پسران جوان نیز دیده می شود.
از دیگر تفریحات این روز می توان بـه آب بازی و پاشیدن آب بـه یک دیگر اشاره کرد. گفتنی اسـت پاشیدن آب بـه یک دیگر رسمی باستانی و مربوط بـه روز اول یا ششم بهار بوده کـه با گذشت زمان بـه روز سیزدهم نیز سرایت کرده اسـت و فلسفهاي جالب دارد.
🔸گردآوری گیاهان صحرایی
در مناطق مختلفی از کشورمان کـه صحراها یا جنگلهاي سبزی وجوددارد، مردم محلی از خواص گیاهان ماشین در طبیعت محل زندگی خود آگاهند ودر روز سیزده بدر آنها را برای مصارف خانگی گرد آوری می کنند یا حتی در همان روز با این سبزیها آش میپزند.
🔸خرافات مربوط به روز سیزده بدر
جعفر شهری در کتاب خود بنام «طهران قدیم» بـه جادوهای سیاه مربوط بـه روز سیزدهم اشاره کرده اسـت و می گوید مردم از طریق سرخاب و سفیداب کردن دو سوسک سیاه و انجام اعمالی سعی در تفرقه افکنی میان مردم داشتند.
با اینهمه در خصوص ناخجستگی شماره سیزده و روز سیزده باید اشاره نمود که حادثههاي بزرگ گیهانی در روزگاران كهن، بارها فلاكت و بلاهای بسیار برای دنیای خاكی مـا پدید آورده اند. از این حادثهها و بلایا در متون كهن نام برده شده اسـت. در بعضی كتب مذهبی مانند اوستا، ودا، تورات، انجیل و كتابهاي پهلوی و. . . اشارهاي بـه این حادثهها شده اسـت. زمین لرزه و سیل و طوفان بسیار اتفاق افتاده، اما همواره بدترین آنها در خاطر مردمان پایدار مانده اسـت.
یكی از حادثههاي سهمگین گیهانی كه ذكر آن در تورات آمده، در روز سیزدهم سال نو مصری كه مانند جشن فروردین ایرانی بـه هنگام تعادل بهاری خورشید گرفته میشد بـه وقوع پیوسته و موجب مرگ عده زیادی شده اسـت. این روز مصادف با روز سیزدهم ماه ایرانی اسـت. در آن روز سیزدهم سال نو، گویا ستارهاي دنباله دار در فضای زمین درخشیده اسـت بطوری كه در افق ایران نیز آنرا دیدهاند.
بر اثر برخورد این ستاره با زمین، آتشفشانها آغاز آتشفشانی كردهاند و زمین لرزهاي سهمگین روی داده اسـت و كاخها ویران گشتهاند . این حوادث، این اندیشه را در ذهن مردم پدیدار كرد كه هر چند هزار سال یك بار واقعه اي این چنینی رخ خواهد داد. از همین رو اسـت كه مردم بطور سنتی در هر سال بـه هنگام روز سیزدهم فروردین منتظر واقعهاي سهمگین بودهاند.
از این جهت خانمان خودرا رها میكردند ودر این روز زیر سقف و بام نمیماندند، تا اگر زمین لرزهاي رخ دهد در امان بمانند. رفته رفته روز سیزدهم سال ودر پی آن شماره سیزده، رنگ نحوست گرفت و مردم در همـه جای دنیا از شماره سیزده پرهیز كردند اما امروز دیگر مدتهاست کـه پلاک خانهها و مغازهها رابه صورت 1+12 نمی نویسند و حتی برعکس دیده می شود کـه شماره سیزده برای بعضیها بجای نحوست، خوش شانسی میآورد!
2
کتاب همراه 👇👇
🆔@ketabhamrah
🔸سپردن سبزه به آب روان
شاید شـما هم پیش خود خود میگویید روز سیزده بدر چرا سبزه رابه آب میاندازند؟ در گذشته رسم بر آن بوده اسـت کـه دوازده ستون از دوازده نوع غله بـه تعداد دوازده ماه سال سبز می کردند. «در مواردی هفت ستون بـه نشانه هفت امشاسپند» در هنگام سال نو هر کدام از غلهها راکه رشد بهتری داشت، بـه فال نیک میگرفتند و برای کشت آن سال ازآن نوع غله بیشتر میکاشتند.
چون معتقد بودند این نوع غله در آن سال برکت بیشتری بـه همراه خواهد داشت. آنها در پایان سیزدهمین روز نوروز سبزهها را درکنار نهرها میگذاشتند یا بـه جوی آب روان میسپردند. بعضی معتقدند کـه دادن سبزه بـه آب خاطرات کهنه سال قبل را میشوید یا اینکـه با این عمل سبزی بهار از طریق رود بـه سراسر زمین منتقل میشود و طراوت و شادابی بـه زمین بازمیگردد.
🔸گره زدن سبزه
از دیگر آداب و رسوم سیزده بدر، گره زدن سبزه بـه منظور برآورده شدن آرزوهاست کـه شاید بیشتر برای جوانان دارای جذابیت بوده و منظور ازآن برآورده شدن آرزو و باز شدن بخت آنهاست.
🔸انداختن سنگریزه به پشت سر
بـه اعتقاد بعضیها نحسی روز سیزدهم سال نو در صورتی برطرف می شود کـه هر شخصی سیزده سنگریزه بـه پشت سرخود پرتاب کند و از پروردگار خود بخواهد کـه بلا و آفت را درسال نو از سر او و عزیزانش دور کند. این رسم بیشتر در مناطق کرد نشین کشور اجرا می شود. مردم قزوین نیز بـه درون چشمه و جویبار سنگ پرتاب می کنند.
🔸پختن آش در روز سیزده بدر
یکیدیگر از آداب و رسوم سیزده بدر پختن نوعی آش اسـت کـه در بعضی از نقاط در شب قبل از سیزده بـه در بـه نیت در امان ماندن از حوادث روز سیزده تهیه و بین سیزده تا از همسایهها تقسیم میکنند. بطور کلی رسم پختن آش رشته و خوردن آن در دل طبیعت در بین اغلب ایرانیان رایج اسـت. از دیگر خوراکیها کـه بـه ویژه خوردن آنها در بین مردم کردستان رایج اسـت، میتوان بـه دلمه برگ مو اشاره کرد.
🔸خوردن کاهو و سکنجبین و آجیل باقی مانده از دوازده روز عید
اینکار الان نیز در بین تعداد زیادی از مردم در نوروز رایج اسـت. «گفتنی اسـت در طب سنتی ایران؛ خوردن سکنجبین کـه طبع گرمی دارد، بـه همراه کاهو کـه دارای طبیعت سرد اسـت، تجویز شده اسـت.»
🔸شادی و خنده در روز 13 بدر
یکی از آیینهایي کـه در گذشته سخت بـه آن پایبند بوده اند، شادی و خنده و نقل لطیفه ها و سخنان طنزآمیز و حکایات بوده اسـت. چون معتقد بوده اند خنده موجب از میان رفتن بدی ها و پلیدی ها در سال جدید می شود. با اینهمه باید یادآوری نمود اگر در گذشته مادران و پدران ما، سبزه های نوروزی خود را در این روز به صحرا می برده و برای احترام به زمین و گیاه، آن را در آغوش زمین می کاشته اند، امروزه ما آن را به سوی یکدیگر پرتاب می کنیم و تکه تکه اش می کنیم.
سیزده بدرِ پیشینیان ما، روزی برای ستایش و دعا برای طلب باران فراوان در سال پیش رو، برای گرامیداشت و پاکیزگی طبیعت و مظاهر آن، و زیست بوم مقدس آنان بوده است. در حالیکه امروزه روز ویرانی و تباهی طبیعت است! باید بدانیم رها کردن آشغالها در طبیعت، شکستن شاخه درختان، آتش روشن کردن، شکار حیوانات و چیدن گلها بهمین طبیعت آسیب جدی وارد می کند و برای نگهداری از محیط زندگی خود باید از اقدام بـه این موارد خودداری کنیم.
رسمی کـه درسالهاي اخیر بـه سیزده بدر اضافه شده، رها کردن ماهی قرمز در جویبارها و رودخانههاست. از آنجا کـه ماهی قرمز گونهاي غیر بومی اسـت کـه بـه اکوسیستم مـا وارد می شود، بسیار آسیب زننده اسـت و تأثیر مخربی بر طبیعت دارد و توصیه می شود آنها را در استخرها و حوضهاي پارکهاي درون شهری رها شوند.
3
کتاب همراه 👇👇
🆔@ketabhamrah
هدایت شده از دارالادیان-بنیاد شرق شناسی
🔰تصویری ماندگار از سیزده بدر شهدا
🔹 این عکس شهید «حبیبالله دانهگردی» و مادرش در سیزده بدر سال ۶۰ و بیرون پادگان غدیر اصفهان برداشته شده است.
🔹او اسفند۶۴ و در والفجر۸ شهید شد.
مرکز دارالأدیان 👇👇
💎 @daraladyan