eitaa logo
کتابخانه کوچک من📚
330 دنبال‌کننده
100 عکس
13 ویدیو
15 فایل
کانال کتابخانه کوچک من📚 📝خلاصه ای از کتابها ورمانهای ارزشمند را،همراه ما،مرور کنید. آیدی👇 @Zareei_313_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹مسئله دوم:ضرورت حکومت آیا برای جوامع انسانی وجود حکومت امری ضروری است یا نه❓❓ شاید اگر از حوزه زندگی و حکومت امیرالمومنین خارج بشویم دو جریان در مقابل این جریان که می‌گوید حکومت یک ضرورت است قابل فرض است: 1⃣ یک جریان جریان گرایش‌های قدرتمندانه است: در یک جامعه همیشه کسانی یافت می‌شوند که مایلند برای خود حیثیت و قدرت فردی کسب کنند،مایلند از ضرورت‌هایی که زندگی جمعی بر دوش انسان‌ها می‌گذارد خودشان را خلاص کنند و تن به زیر بار قراردادهای اجتماعی و جمعی ندهند از این گرایش‌ها همیشه در جوامع وجود داشته و تا وقتی که اخلاق انسانی کامل و درست همه‌گیر نشود وجود خواهد داشت؛ مانند آن جمعی هستند که در یک کشتی سوارندو مایلند در آنجایی که خودشان نشسته‌اند کشتی را سوراخ کنند‼️ 2⃣ جریان دیگری که ضرورت حکومت را نفی می‌کند آن جریانیست که اگرچه در باطن از گرایش قدرتمداری ،قدرت گرایی و زورگرایی ناشی می‌شود اما در ظاهر لعابی از فلسفه‌ بر روی این انگیزه کشیده شده و این همان است که در زمان امیرالمومنین بود.ازخوارج عده‌ای صادقانه و از روی اشتباه،اما یقیناً عده‌ای از روی غرض می‌گفتند "لا حکم الا لله" یعنی ما در جامعه حکومت لازم نداریم منظور مغرضان از حکومت نمی‌خواهیم یعنی حکومت علی را نمی‌خواهیم‼️ 🌴امیرالمومنین می‌گوید،در جامعه حکومت لازم است،در قرآن هم هست"ان الحکم الا لله"" حکم و حکومت متعلق به خداست فقط" اما این به معنای این نیست که جامعه یک مدیر نمی‌خواهد. ضرورت زندگی انسان ایجاب می‌کند که یک مدیری وجود داشته باشد. ✅ حاکمیت امیرالمومنین حاکمیتی در عرض حاکمیت خدا نبود،محو در حاکمیت خدا بود؛در طول حاکمیت خدا بود. در یک اجتماع اگر حکومتی منشا گرفته از حاکمیت الله وجود داشته باشد آن وقت است که هر حرکتی که نشان دهنده مفهوم انحرافی "لا حکم الا لله"باشد یک حرکت ضد علوی و ضد الهی است و امیرالمومنین با حرکات ضد علوی و ضد الهی آن روز با قاطعیت تمام برخورد کرد. @ketabkhane_koochakeman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرواز پهپاد های ایرانی بر فراز بین الحرمین امام خمینی(ره) فرمودند : راه قدس از کربلا می‌گذرد. فوج لذت بخش پهپادها، پس از سلام بر اباعبدالله (ع)به سمت اسرائیل طی طریق میکنند. راه قدس از کربلا می گذرد... @ketabkhane_koochakeman
✍مسئله سوم: منشا حکومت منشا حکومت از نظر نهج البلاغه چیست❓ در فرهنگ رایج انسان در گذشته و حال منشا حکومت زور و اقتدار است، اما امیرالمومنین در نهج البلاغه منشا حکومت را این چیزها نمی‌داند،خود او هم در عمل این را ثابت می‌کند. از نظر علی علیه السلام منشا اصلی حکومت یک سلسله ارزش‌های معنوی است. مفهوم استبداد یا خودسری به میل خود یا به ضرر مردم تصمیم گرفتند مطلقاً در معنای ولایت اسلامی نیست. ولایت در اسلام ناشی از ارزش‌هاست؛ ارزش‌هایی که وجود آنها هم آن سمت و هم مردم را مصونیت می‌بخشد مثلاً عدالت به معنای خاص یعنی آن ملکه نفسانی،از جمله شرایط ولایت است. اگر این شرط تامین شد ولایت یک چیز آسیب ناپذیر است زیرا کوچک‌ترین ظلم، کوچک‌ترین کج رفتاری که خلاف شرع باشد عدالت را سلب می‌کند.هر تبعیضی هر عمل خلاف و گناه و ترک وظیفه‌ای عدالت را از والی سلب می‌کند ،وقتی هم که عدالت سلب شد او از آن منصب منعزل می‌شود. در کدام سیستم حکومتی دنیا چنین شکلی وجود دارد؛ البته تخلف از معیارها در همه شکل‌ها می‌تواند صورت بگیرد. 🔰 ولایت یعنی حاکمیت انسان‌های پارسا،مخالف با شهوات و نفس خودشان ،انسان‌های عامل به صالحات این معنای ولایت اسلامی است. ولایت یعنی حکومت الهی که هیچ اثری از خودپرستی سلطنت و اقتدار خودخواهانه در آن وجود ندارد اگر وجود پیدا کرد ولایت نیست. فرق بین حکومت ضمانت‌های الهی با غیر الهی این است که در ضمانت‌های الهی ضمانت درونی است اگر کسی که متصدی مقامی است شرایط آن را نداشت به خودی خود این پیوند از او خلع می‌شود. بنای ولایت الهی در هضم شدن در امر و نهی پروردگار است،درست نقطه مقابل سلاطین مادی و حکومت‌های بشری. @ketabkhane_koochakeman
✍مسئله چهارم:تکلیف یا حق بودن حکومت آیا حکومت کردن یک حق است یا یک تکلیف❓ ✅ از نظر نهج البلاغه حکومت هم حق است و هم وظیفه است. حق و تکلیف و روی یک سکه‌اند؛ هیچ حقی بدون تکلیف وجود ندارد؛هر کس حقی دارد،در قبال آن تکلیفی هم بر عهده دارد. امیر مومنان علی علیه‌السلام اوایل خلافت در خطبه معروف شقشقیه می‌فرماید:" جایگاه من در خلافت جایگاه میله گرداننده سنگ آسیاب است" در هنگامی که جمع شدند شورای ۶ نفری با عثمان بیعت کردند فرمود:" ای مردم شما می‌دانید که من از همه کس به حکومت و خلافت اولی‌ترم" دنبالش بلافاصله می‌فرماید:" مادامی که فقط به من ظلم می‌رود من صبر می‌کنم،تسلیمم، مادامی که کارها بر محور خود انجام بگیرد من در خدمتم" هم ایشان می‌فرمایند:" اول دست از بیعت شستم،تسلیم نشدم، بیعت نکردم ما دیدم حوادثی دارد به وقوع می‌پیوندد که مصیبت آن حوادث برای اسلام و برای مسلمین و برای شخص علی صعب‌تر و غیر قابل تحمل‌تر است از مصیبت از دست رفتن حق ولایت است" ✅ بنابراین ولایت را یک حق می‌داند و این جای انکار نیست. @ketabkhane_koochakeman
✍ مسئله پنجم: مردم در حکومت در فرهنگ نهج البلاغه مردم چه کاره‌اند در یک حکومت❓ در اسلام راه تعیین حاکم و ولی امر فقط انتخاب نیست. 1⃣ یکی نصب الهی است. نصب در اسلام و در تشیع نصب از طرف اشخاص نیست یعنی هیچکس، هیچ حاکمی حتی آن حاکمی که خود او منصوب از قِبَل خداست خود او حق ندارد کسی را نصب کند. نصب پیغمبر یا نصب امام از این جهت که حکایت می‌کند از نصب خدا دارای اعتبار است. 🔹 در اسلام سرپرستی جامعه متعلق به خدای متعال است هیچ انسانی این حق را ندارد که اداره امور انسان‌های دیگر را به عهده بگیرد این حق مخصوص خدای متعال است که خالق انسان‌ها و منشأ انسان‌ها و عالم به مصالح انسان‌ها و مالک امور انسان‌هاست بلکه مالک امور همه ذرات عالم وجود است. خدای متعال این ولایت و حاکمیت را از مجاری خاصی اعمال می‌کند. 2⃣ یک راه دیگر راه انتخاب است. انتخاب در یکی از دوجاست: ✅ که نصب وجود ندارد مثل دوران غیبت ✅ و دیگر در آن جاییست که اگر نصب هم هست به نصب عمل نشده است مثل دوران خلافت امیرالمومنین که به اعتقاد خود او و یاران و پیروان او منصوب از قِبَل پیغمبر بود که پیغمبر هم او را به حکم خدا نصب کرده بود لاکن در واقعیت تاریخی این نصب مورد قبول قرار نگرفت، مورد عمل واقع نشد. پس یک سلسله اصول و ضوابط و معیارهایی در اسلام هست که چارچوب این معیارهااست که اعتبار می‌دهد به حق رای مردم و اگر در خارج از این چهارچوب و دور از این ملاک‌ها و معیارها مردم انتخاب بکنند این انتخاب حجیتی ندارد. ❌انتخاب مردم در عرض نصب الهی نیست❌ ♦️نکته:وقتی می‌گوییم حکومت اسلام یک حکومت مردمی است به این معنا نیست که حکومت اسلامی حکومت خدا نیست ... اما در اسلام حکومت الله با حاکمیت مردم بر سرنوشت خود منافاتی ندارد حکومت مردم به همان اندازه‌ای است که بر طبق فرمان خدا به مردم اجازه و امکان تصمیم گیری و اقدام داده شده است لذا در قرآن درباره بنی اسرائیل می‌فرمایند: حکومت مستضعفان است و این منافاتی ندارد که حکومت مستضعفان به معنای حکومت خدا و در چهارچوب احکام الهی باشد"( قصص، آیه ۵). مردمی بودن حکومت اسلامی به دو معناست: 1⃣ مردمی بودن حکومت یعنی نقش دادن به مردم در حکومت 2⃣ مردمی بودن حکومت یعنی حکومت اسلامی در خدمت مردم است. آنچه برای حاکم اسلامی مطرح است منافع عامه مردم است نه منافع اشخاص یا قشر یا طبقه معین. @ketabkhane_koochakeman
✍۶: الگوی حکومت و حاکم اسلامی 🌸هدف پیغمبر از هجرت به مدینه این بود که با محیط ظالمانه و طاغوتی و فاسد سیاسی و اقتصادی و اجتماعی که آن روز در سراسر دنیا حاکم بود مبارزه کنند فقط مبارزه با کفار مکه نبود مسئله، مسئله جهانی بود این جز ایجاد یک نظام نمونه و الگو امکان‌پذیر نبود لذا پیغمبر به مدینه آمد تا این نظام نمونه را به وجود آورد.🌸 هفت شاخص از مهم‌ترین شاخص‌های نظامی که پیغمبر ساخت: 🌱 شاخص اول:ایمان و معنویت است،انگیزه و موتور پیش برنده حقیقی در نظام نبوی ایمان است. 🌱 شاخص دوم قسط و عدل است. 🌱 شاخص سوم: علم و معرفت است؛ در نظام نبوی پایه همه چیز دانستن و شناختن و آگاهی و بیداری است کسی را کورکورانه به سمتی حرکت نمی‌دهند. 🌱 شاخص چهارم: صفا و اخوت است. 🌱 شاخص پنجم: صلاح اخلاقی و رفتاری است؛انسان‌ها را تزکیه و از مفاسد و رذایل اخلاقی پیراسته می‌کند. 🌱شاخص ششم: اقتدار و عزت است. 🌱 شاخص هفتم: کار و حرکت و پیشرفت دائمی است. ♦️ایجاد چنین نظامی به پایه‌های اعتقادی و انسانی احتیاج دارد: 🔹 اول: باید عقاید و اندیشه‌های صحیحی وجود داشته باشد تا این نظام بر پایه آن افکار بنا شود 🔹 دوم: پایه‌ها و ستون‌های انسانی لازم است تا این بنا بر دوش آنها قرار گیرد. چون نظام اسلامی قائم به فرد نیست؛ پیغمبر بسیاری از این ستون‌ها را در مکه به وجود آورده و آماده کرده بود ✨ یک عده صحابه بزرگوار پیغمبر بودند. ✨یک عده هم کسانی بودند که قبل از هجرت پیغمبر در یثرب با پیام پیغمبر به وجود آمده بودند. @ketabkhane_koochakeman
✅ اولین کار پیامبر در مدینه ساختن مسجد بود. ✅ بعد تدبیر و سیاست اداره آن نظام را طراحی کرد و کار مهم ایجاد وحدت بود. سه قبیله مهم یهودی: بنی قینقاع، بنی النظیر و قبیله بنی قریظه در قلعه‌های اختصاصی خودشان که تقریباً به مدینه چسبیده بود زندگی می‌کردند. خصوصیت این یهودی‌ها: اول : بهترین مزارع کشاورزی بهترین تجارت‌های سودده و سودبخش‌ترین صنایع ساخت طلا آلات و امثال این چیزها در اختیارشان بود. دوم:بر مردم مدینه برتری فرهنگی داشتند چون اهل کتاب بودند. سوم: با جاهای دوردست هم ارتباط داشتندومحدود به فضای مدینه نبودند. 📜 بنابراین پیغمبریک میثاق دسته جمعی عمومی ایجاد کرد این میثاق درباره تعامل اجتماعی ،معاملات،منازعات،دیه،روابط پیغمبر با مخالفان با یهودی‌ها و با غیر مسلمان‌ها بود همه این‌ها نوشته و ثبت شد و مورد قبول همه قرار گرفت. اقدام بعدی بسیار مهم ایجاد اخوت بود شرافیگری و تعصب‌های خرافی و غرور قبیله‌ای و جدایی قشرهای گوناگون مردم از یکدیگر مهم‌ترین بلای جوامع متعصب و جاهلی آن روز عرب بود. پس: 👈 مرحله اول شالودریزی نظام بود. 👈 مرحله دوم حراست از این نظام بود. 👈 مرحله سوم تکمیل و سازندگی این بنا بود. @ketabkhane_koochakeman
🔻پنج دشمن اصلی این جامعه تازه متولد شده را تهدید می کردند: ۱.دشمن کوچک و کم اهمیت است اما نباید از او غافل ماند،یعنی قبایل نیمه وحشی اطراف مدینه. ۲.اشراف مکه:پیغمبر می‌دانست خطر عمده از ناحیه آنهاست لذا سراغ آنها رفت،راه کاروانی آنها از نزدیکی مدینه عبور می‌کرد پیغمبر تعرض خودش را به آنها شروع کرد که جنگ بدر مهم‌ترین این تعرض‌هابود و بعد جنگ احد و جنگ‌های دیگر آخرین جنگی که آنها سراغ پیغمبر آمدند جنگ خندق که از آن جنگ‌های بسیار مهم بود. ۳.دشمن سوم:یهودی‌ها بودند یعنی بیگانگان نامطمئنی که علی الالعجاله حاضر شدند با پیغمبر در مدینه زندگی کنند اما دست از موزیگری بر نمی‌داشتند بخش مهمی از سوره بقره و بعضی از سوره‌های دیگر قرآن مربوط به برخورد و مبارزه فرهنگی پیغمبر با یهود است چون این‌ها فرهنگی بودند. این‌ها دشمن سازمان یافته بودند. ۴.دشمن چهارم:منافقین بودند که در داخل مردم بودند،به زبان ایمان آورده در باطن ایمان نداشتند؛مردمان پست،معاند، تنگ نظر و آماده همکاری با دشمن منتها سازمان نیافته فرق این‌ها با یهود این بود. یکی از این منافقان،عبدالله بن ابی یکی از دشمن‌ترین دشمنان پیغمبر بود. ۵. دشمن پنجم:دشمنی که در درون هر یک از افراد مسلمان و مومن وجود داشت، خطرناک‌تر از همه دشمن‌ها هم همین است؛تمایلات نفسانی،خودخواهی‌ها،میل به انحراف میل به گمراهی و لغزش‌هایی که زمینه آن را خود انسان فراهم می‌کند. با این دشمن هم سخت مبارزه کرد به وسیله تربیت و تزکیه و تعلیم و هشدار دادن. @ketabkhane_koochakeman
✍ ۷.پیرامون مسئله ولایت فقیه و رهبری جامعه اسلامی در عصر غیبت امام زمان،عجل الله تعالی فرجه الشریف🌸 🔹در جامعه‌ای که مردم آن اعتقاد به خدا دارند حکومت آن جامعه باید حکومت مکتب اسلام و شریعت اسلامی و احکام و مقررات اسلامی باشد. 🔹اجرا کننده این احکام در جامعه باید دارای دو صفت بارز و اصلی باشد: 👈 اول:شریعت اسلام را،فقه اسلام را از همه بهتر بداند، تسلط و احاطه کامل به احکام الهی و قوانین الهی داشته باشد. 👈 دوم دارای عدالت باشد او را از گناه،از خطا و انحراف باز می‌دارد. ⭐️به طور خلاصه فقاهت و عدالت. ✅ این حکومت آگاه به دین و دارای عدالت را را لایت فقیه می‌نامیم. 🔹البته ولایت فقیه اگر بخواهد جامعه را از لغزش در پرتگاه‌ها نجات بدهد باید عالم شناس و جریانشناس و مردم شناس و دارای حکمت سیاسی هم باشد. 🔹برای اثبات حکومت فقیه در جامعه اسلامی احتیاج به دلیل نقلی نداریم اگرچه عدله نقلیه یعنی قرآن و حدیث هم بر حکومت فقها و علمای الهی،صادق و شاهد و دلیل است اما اگر هیچ دلیل نقلی هم برای حکومت دین شناسان در جامعه اسلامی نداشتیم عقل و اعتبار عقلی دلالت وکفایت می‌کند بر اینکه ما بدانیم برای اجرای احکام الهی در جامعه کسانی می‌توانند کفایت و لیاقت لازم را داشته باشند که دین را بشناسند. 🔹اول کسی که در مقام نظر و در مقام عمل توأماً یک نظام ایجاد کرد امام بزرگوار ما بود که مردم سالاری دینی و مسئله ولایت فقیه را مطرح کرد. 🔹ولایت فقیه به معنای ولایت و حکومت یک شخص نیست حکومت یک معیار و در واقع یک شخصیت است. 🔹برخلاف همه مقررات عالم در باب حکومت که در قوانین آنها حاکمیت‌ها یک حالت غیر قابل خدشه دارند،در نظام اسلامی آن کسی که به عنوان ولی فقیه مشخص می‌شود چون اساساً مسئولیت او مبتنی بر معیارهاست چنانچه این معیارها را از دست داد به خودی خود ساقط می‌شود.  @ketabkhane_koochakeman
✍ ۸. مسئولیت‌های ولی فقیه 🔹فقیه یعنی چه؟ یعنی کسی که دین را می‌شناسد و راهی را که دین برای مردم ترسیم کرده تا بتوانند سعادت و خوشبختی و آزادی و خوشی دنیا و آخرت را به دست بیاورند می‌شناسد و در مقابل مردم می‌گذارد. 🔹کار ولی فقیه در جامعه چیست؟ اداره جامعه البته بر مبنای اسلام،اما آنجاهایی که مصالح اسلامی را،مصالح اجتماعی را ولی فقیه تشخیص می‌دهد و بر طبق مصلحت یک دستوری صادر می‌کند آن دستور حکم الله است. 🔻احکام ولی فقیه احکام اولیه است مثل احکام الله است. 🔰در جامعه اسلامی تمام دستگاه‌ها چه دستگاه‌های قانونگذار و چه اجرا کننده مشروعیتشان به خاطر ارتباط و اتصال به ولی فقیه است و الا به خودی خود حتی مجلس قانونگذاری هم حق قانونگذاری ندارد. ✨در حقیقت ولایت فقیه مثل روحی است در کالبد نظام. @ketabkhane_koochakeman    
✍ ۹. گستره ولایت فقیه حدود ولایت و حاکمیت فقیه همان حدود فقه است؛ تا هر جای زندگی بشر که فقه اسلامی یعنی احکام الهی گسترده است ولایت و حاکمیت فقیه هم تا همان جا گسترده است و چون می‌دانیم که فقه اسلامی هیچ امری از امور زندگی بشر را از حکم الهی بیرون نمی‌داند... پس حاکمیت ولی فقیه هم شامل همه امور فردی، اجتماعی ،سیاسی، اقتصادی، نظامی، بین‌المللی و همه چیزهایی است که در قلمرو حکم اسلامی و شرعی است. 🔻وقتی امر دایر است بین دو تا حکم شرعی که یکی آنقدر اهمیت دارد اما دیگری آن اهمیت را ندارد،آن کسی که بصیر و فقیه است،زمان را می‌شناسد، مسائل را می‌داند، از سیاست مطلع است، دشمنی‌ها مطلع است او می‌تواند حکمی که اهمیت بیشتری دارد بر دیگری ترجیح دهد. 🔺 پس توجه کنید که احکام ولایتی و حکمی که از روی مصلحت ولی فقیه صادر می‌کند در حقیقت به معنای احیای فقه است. @ketabkhane_koochakeman