شخصی به خدمت امام زین العابدین آمد
و عرض کرد: که من حلال زاده میباشم و
یا حرامزاده؟ آن بزرگوار فرمود: ای مرد چه
میگویی در حق پدر بزرگوار من و معاویه؟
عرض کرد: پدر شما بر حق بود! فرمود چه
میگویی در حق عموی من امام حسن با
علیهالسلام و معاویه؟ مرد عرض کرد که
عموی شما بر حق بوده است! فرمود چه میگویی در حق پدر من با یزید بن معاویه
آن مرد بیاختیار اشک از چشمش جاری
گردید، عرض کرد: پدر شما بر حق بوده
است. حضرت فرمودند که تو حلال زاده
میباشی نظر به اینکه حلالزاده است
کسی که اسم پدر من مذکور شود و از چشمهای او اشک جاری میشود.
📚مقتل قرن سیزدهم کتابخانه
مجلس، بهارستان ش ۱۸۳۶۲
@ketabkhaneh_fazael
هدایت شده از کتابخانه فضائل
#لقب_قائم
إلزام الناصب (عن تنزيه الخاطر) سئل
الصادق عليه السلام عن سبب القيام
عند ذكر لفظ القائم من ألقاب الحجّة
عليه السلام، قال: لأنّ له غيبة طولانيّة،
و من شدّة الرأفة إلى أحبّته ينظر إلى كلّ
من يذكره بهذا اللقب المشعر بدولته و
الحسرة بغربته، و من تعظيمه أن يقوم
العبد الخاضع لصاحبه عند نظر المولى
الجليل إليه بعينه الشريفة، فليقم و
ليطلب من اللّه جلّ ذكره تعجيل فرجه.
سوال شد از حضرت صادق علیهالسلام از
سبب قیام کردن هنگام بردن لفظ قائم که
از القاب حضرت حجّت است، حضرت در
حکمت این امر اینگونه فرمودند که:
«غیبت ایشان [امام زمان] طولانی است
و چون رأفت و مهر امام به کسانی که
دوستش دارند، زیاد است، هرکس او را
به این لقب ـ که اشاره به دولت ایشان
دارد و حسرت بر غربت ایشان را میرساند
ـ یاد کند، امام به او نظر میکند و از جمله
چیزهایی که نشان تعظیم است،برخاستن
بنده هنگام نگاه کردن مولا به او است.
📚 منتخب الأثر لصافي ج٣ ص٢٢٦
قال الامام باقرالعلوم علیهالسلام
شِيعَتُنا ثلاثةُ أصنافٍ: صِنفٌ يَأكُلُونَ
الناسَ بنا، و صِنفٌ كالزُّجاجِ يَنُمُّ،
و صِنفٌ كالذَّهَبِ الأحمَرِ كُلَّما اُدخِلَ
النارَ ازدادَ جَودَةً "
شيعيان ما سه دسته اند: دسته اى به نام
ما مردم را مى چاپند ، دسته اى مانند
آبگينهاند كه [هرچه را درونش هست]
نمايان مى سازند، و دسته اى مانند زر
سرخ هستند كه هرچه بيشتر در آتش
گداخته شود نابتر مىشود.
📚 کشف الغمه، ج۲، ص۱۳۲
@ketabkhaneh_fazael
وقتی حضرت ابوالفضل صلوات اللّه علیه
به حضرت سیدالشهدا صلوات اللّه علیه
عرض کرد که صدای العطش اطفال گوش
میآید، اذن بدهید آب بیاورم!
حضرت سیدالشهدا صلوات اللّه علیه
فرمودند: به مرگ اطفالم راضی هستم
اما به فراق تو صبر نمی کنم..
📚مقتل خطی آقا قلعه ای ص ٣٢٢
@ketabkhaneh_fazael
هدایت شده از کتابخانه فضائل
◾️پیراهنی که هر روز امام زمان میبیند!
ان امام زمان سلام اللّه علیه یشهد منظر
الطف فی کل صبیحه و غروب هذه هی
حیات ولی عصر سلام اللّه علیه و ان
قمیص جده سیدالشهدا سلام اللّه علیه
معلق فی صدر الدار التی یقطنها بحیث
یشهد فیها کل یوم منظر القمیص و هذا
القمیص سیبقی علی تلک الحال حتی
یری المولی تجدد الدماء علیه و نبوعها
منه فیعلم أن ساعه ظهوره قد حانت.
همانا امام زمان عجلاللهفرجه هر صبح
و شام کربلا را مشاهده میکند و این
زندگی امام عصر سلام اللّه علیه است
و همانا پیراهن جدش سیدالشهدا بالای
خانهای که حضرت در آن است معلَّق
است طوری که هر روز به آن پیراهن
نگاه میکند و این پیراهن بر این حال
است تا وقتی که حضرت میبیند خون
تازه از آن میجوشد پس میفهمد که
وقت ظهورش رسیده است.
📚الوصایا العشر عباس بن نخی ص١٥
#انتظار
دگر فرقی ندارد جمعه و شنبه فقط برگرد
گرفتاریم ما از دست این هجران طولانی
پشیمان می شود آن که برای تو نمی میرد
” چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی “
خبر داری که تو رفتی، به کوچه گردی افتادم
بهمن از تو فقطهجران رسید آنهم چههجرانی
همه با دامن آتش گرفته رو به گودالند
عجب شام غریبانی عجب شام غریبانی
سر پیراهن تو گریه ی ما را در آوردند
میان این همه کشته چرا تنها تو عریانی ؟
#اطلاعیه
سلامعلیکم وقت شما بخیر
بنده به علت عدم آشنایی با الگوریتم
جذب مخاطب و ممبر در فضای مجازی
خواهش دارم اگر کسی از مخاطبین
توانایی ادمین شدن برای کانال کتابخانه
فضائل جهت جذب ممبر را دارد حتما در
این امر مشارکت کند یا معرفی کند.
ان شاء الله بتوانیم در جهت نشر معارف
اهل بیت علیهمالسلام قدمی برداریم.
@Rajab_110
آشنا به مسائل جذب پیوی مراجعه کند
اگر مسئلهمالی هم باشد در خدمت هستم
@Rajab_110
-
-
شخص گنهکاری را ملائکه غلاظ و شداد
میآورند که به جهنّم ببرند، امّا آتش او
را نمیسوزاند! مالک جهنّم بانگ میزند
که چرا او را نمیسوزانی؟
آتش میگوید چگونه بسوزانم کسی را
که نظر به قبر علی سلاماللهعلیه کرده،
مرا این حد نیست! مولف گوید: هرگاه
آتش نمیسوزد کسی را که چشمش نظر
به قبر علی علیهالسلام انداخته، چگونه
آتش میتواند بسوزاند صورتی که دو جا
اسم علی علیهالسلام را بر آن قلم قدرت
الهی نوشته.
بــر صفحه چهــره با خط لــم یزلی معکوس نوشته است نام دو علی یک لام دو عین با دو یای معـکوس از حاجب و عین و انف با خط جلییعنی خداوند به گونهای انسان را خلق کرده اگر به چهره او نگاه کنیم میتوانیم دو نام علی را در چهره مشاهده کنیم، بینی به منزله لام علی و دو چشم انسان به منزله دو عین علی، ابروها هم به منزله دو یاء علی باشد. 📚 مجمع النورین سبزواري ٦٦٥ @ketabkhaneh_fazael
07-Mashhad[Shab3]-1402[1445]-Ataie-Shoor[04].mp3
8.94M
-
قسم به وعده شیرین مَن یَمُت یَرَنی
که ایستاده بمیرم به احترام علی
استاد جاودان:
جان دادن سخت است اما به استنادِ
روایات؛ محبین و شیعیانِ حضرت
در هنگامِ جان دادن، مثلِ زنانی
که مَحوِ جمالِ یوسف نبی بودند و
انگشتانِ خود بریدند؛ جان میدهند
و محوِ جمالِ امیرالمومنین اند.
@ketabkhaneh_fazael
#شفاعت
يروى أن الإمام علي بن الحسين عليه
السلام كان يطوف بالبيت متفرعا خاشعا
في لباس خشن خلق فقال عبد الملك
في قلبه وهو أيضا يطوف أن علي بن
الحسين علي عليه السلام يدعي الخلافة
والإمامة و هذا حاله..
فدعا عليه السلام أن ينزل الله تعالى إليه
من زخارف الدنيا فأنزل الله تعالى من
السماء الدرر و الياقوت والزبرجدوالمرجان
على كل بيوت مكة فتحير الناس من ذلك
ولم يقدر أن ينظر بعضهم إلى بعض من
شعاع هذه الجواهر فدعى عليه السلام
ثانيا فذهبت الجواهر
فقال عليه السلام:
تركنا هذه و أخذنا شفاعة شيعتنا!
---------
مرویست بر اینکه زینالعابدین روزی با
حالتی خاشع مشغول طواف کعبه بودند
و در حالی که لباسی خشن بر تن مبارک
داشتند، در همین حین عبدالمک هم که
داشت طواف میکرد حضرت را دید و در
قلب خودش اظهار داشت که همانا او
مدعی امامت و خلافت میباشد در حالی
که چنین لباس خشن و کم ارزشی از
لحاظ مالی بر تن دارد!
در این اثنا زین العابدین دعا نمود و
جواهراتی دنیوی خداوند از آسمان نازل
کرد از قبیل درّ، زبرجد، مروارید و یاقوت
بر تمام پشتبام های منازل مکه، مردم با
مشاهده چنین معجزهای متحیر ماندند و
از شدتنوری که از جواهرات تلالوء میشد
نمیتوانستند یکدیگر را ببینند! دفعه دوم
حضرت دعا نمود و جواهرات به خزانه
الهیه برگشتند.
بعد این معجزه زینالعابدین علیهالسلام
فرمودند ما اهل بیت این زخارف دنیوی را
ترک کردیم و چیزی که گرفتیم شفاعت
کردن شیعیانمان است!
📚 مخطوط فواكه المتعلمين ص٢٠٨
-
-
روایت کردند شخصی در عالم رویا پیغمبر
خدا را در خواب دید که پای مبارک او آبله
دارد، عرض کرد یا رسول الله ﷺ چرا پای
مبارکت آبله دارد؟ حضرت فرمودند فلان
ظالم با چوب به پای مظلومی زده است
و آن مظلوم از جمله دوستان مخلص ما
میباشد، لذا چنان است که انگار مرا با
چوب زدهاند، چنانکه میبینی که پای من
مجروحاست! يَمْرَضُمَرَضاًإِلَّامَرِضْنَالِمَرَضِهِ
📚 مقتل خطی ق١٣، کتابخانهمجلس، ص٢٤
@ketabkhaneh_fazael
#ارحم_الرحمین
-
برسی رحمة الله در کتاب مشارق الانوار
نقل کرده است: امیرالمؤمنین به رمیله
که از شیعیان خاص آن حضرت است
و مریض شده بود فرمودند:
ای رمیله ! دچار تب شدیدی شدی
سپس مقداری سبکی احساس کردی
و به مسجد برای نماز آمدی؟
گفت: بلی ای سرورم از کجا دانستی؟
فرمودند:
يَا رُمَيْلَةُ مَا مِنْ مُؤْمِنٍ وَ لَا مُؤْمِنَةٍ يَمْرَضُ
مَرَضاً إِلَّا مَرِضْنَا لِمَرَضِهِ وَ لَا يَحْزَنُ حَزَناً إِلَّا
حَزَنَّا لِحُزْنِهِ وَ لَا دَعَا إِلَّا أَمَّنَّا عَلَى دُعَائِهِ وَ لَا
يَسْكُتُ إِلَّا دَعَوْنَا لَه..
ای رمیله ؛ زن و مرد مؤمنی نیست که
مریض شود مگر اینکه ما به خاطر
مریضی او مریض می شویم ، و هرگاه
محزون گردد ما به خاطر حزن او محزون
می شویم ، و هر زمان که دعا کند ما به
دعای او آمین می گوییم ، و وقتی ساکت
باشد ما برای او دعا می کنیم.
رميله گويد: عرض كردم، اين مسأله نسبت
به كسانى است كه در اين شهر با شما
ساكن هستند، ولى كسانى كه در اطراف
جاهاى دور، سكونت دارند، چطور؟
قَالَ : يَا رُمَيْلَةُ لَيْسَ يَغِيبُ عَنَّا مُؤْمِنٌ وَ
لَا مُؤْمِنَةٌ فِي مَشَارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبِهَا
إِلَّا وَ هُوَ مَعَنَا وَ نَحْنُ مَعَهُ كَذَا!
فرمود: اى رميله هيچ مؤمنى در شرق و
غرب عالم از نظر ما پنهان نيست، مگر
اين كه او با ماست و ما با اوييم.
📚 القطره ج١، ص۲۱۲
@ketabkhaneh_fazael
#حرم_شناسی
چرا گنبد حرم أمیرالمؤمنین پرچم ندارد؟
پرچمی که بالای گنبدهای مطهر ائمه
أطهار علیهمالسلام نصب شده، نشانه
خونخواهی است و چون تقاص خون
امام علی (علیهالسلام) توسط فرزند
بزرگوار ایشان، امام حسن (علیهالسلام)
از ابن ملجم ملعون گرفته شد گنبد
نورانی حرم آن حضرت پرچم ندارد.
@ketabkhaneh_fazael
وروي جبرائيل وميكائيل وعزرائيل تجادلوا
في أيهم أقرب إلى الله، فقال الله إن كل
واحد منهم أقرب إلى أمير المؤمنين
وسيكون أقرب مني، فحدث شجار،فقال
جبرائيل: إني لا أزال أنزل إلى النبي ﷺ
و أقابل أميرالمؤمنين، قال ميكائيل:
حملت علياً علىكتفي مراراً، فقال عزرائیل:سأحضر أمام أمير المؤمنين
في أي وقت لأستأذنه في قبض الأرواح!
جاء النداء من الله، عزرائيل أقرب، لأنه
حاضر مع أمير المؤمنين في كل لحظة!
روایت کردند در وقتی از اوقات جبرئیل و
اسرافیل و میکائیل و اسرافیل و عزرائیل
نزاع کردند که کدام در درگاه خدا مقرب
ترند به پای عرش الهی آمدند خداوند
فرمود هر کدام نزد امیرالمؤمنین مقرب
تر است، نزد من مقرب تر خواهد بود،
دوباره نزاع شد، جبرئیل گفت: من
همیشه نزد پیامبر ﷺ نازل می شوم و
با امیرالمؤمنین ملاقات می کنم.
میکائیل گفت: من بارها علی علیهالسلام
را به دوش خود کشیدم.
اسرافیل گفت: من همیشه لبهای
امیرالمؤمنین را می بوسیدم.
عزرائیل گفت: من در هر لحظه نزد
امیرالمؤمنین حاضر می شوم و از او
اجازه می طلبم برای قبض ارواح.
دوباره نزاع شد از درگاه الهی ندا رسید
عزرائیل مقرب تر است، زیرا هر لحظه
نزد امیرالمؤمنین حاضر است!
📚مقتل خطی ق۱۳ کتابخانهمجلس ص۲۳
@ketabkhaneh_fazael
هدایت شده از کتابخانه فضائل
ان عزرائيل بأمر امير المؤمنين يقبض الارواح ولا يولد اي طفل إلّا وعليٌ حاضرهمانا عزرائیل به أمر امیرالمؤمنين قبض روح میکند! و نوزادي متولد نميشود مگر اینکه امیرالمؤمنين حاضر به حضور است 📚تذکرة الائمة. ص٩١
#حرم_شناسی
چرا ضریح أميرالمؤمنين نقش انگور دارد؟
۱. ضریح به دست هندیها در هندوستان
ساخته شده و مرسوم است که خانه عالم
را به طرح انگور مزین میکنند.
هنرمندان هندی پنج سال بر رویش کار
کردند. ضریح از دههزار و پانصد مثقال زر
ناب و دو میلیون مثقال نقره درست
شده. همچنین گفتهاند که ضریح را از
۸۷۵۰ مثقال زر ناب و ۱٫۵ میلیون نقره
ناب ساختهاند، تاریخ ساخت حدود ۱۰۰
سال قبل میباشد. ۱۳۶۱ق ۱۳ رجب
۲. شايد بخاطر اينكه که انگور تنها میوهای
است که هیچ زائدی ندارد و از همه اجزا و
بخش های آن از اصل درخت تا برگهای
آن، غوره و خود انگور و حتی وقتی که
انگور مانده می شود تبدیل به کشمش
میشود، همه اش مورد استفاده قرار
میگیرد و فواید زیادی برای سلامتی دارد،
این بدان معناست که مولا نیز در همه
احوال برای بشر چه در زمانی که حیات
ظاهری داشتند و چه بعد از شهادتش
منفعت بخش است و دارای خیر کثیر.
۳. گفته شده که در زمان نادر شاه افشار
مقداری شراب به داخل حرم میبرند ولی
تبدیل به سرکه میگردد این خبر به گوش
نادر شاه میرسد باورش نمی شود و می
گوید اگر این چنین شد تمام حرم را با طلا میپوشانم مقداری شراب می برند و
تبدیل به سرکه می شود به این ترتیب
خوشه انگور را حک می کنند.
٤. شاید اشاره به سِقایَت کوثر داشته باشد
اما اینکه واقعا دلیل اصلی چه بوده و
کدام یکی از این نظرات اعتبار دارد،
مدرکی در دسترس نیست؛ الله أعلم
@ketabkhaneh_fazael
روى عن الامام الحسين صلواتاللهعلیه
في رواية طويلة انه قال : ان الله تعالى
مَنِّ بفضله جعل في شهادتي اجرًا عظيمًا
لشيعتنا فأنهم يحزنون لمصابي ويسكبون
مدامعهم حزنًا على ما لقيت و يبذلون
اموالهم في اقامة العزاء و ينهضون من
بيوتهم ومسكنهم لزيارتي فينالون بذلك
اجر العظيم.ولا يحصل ذلك الا بحصول
شهادتي فلأجل ذلك رضيت بضرب
السيوف رغبتي بثواب شيعتي
-------------------------
مرویست از سیدالشهدا که فرمودند؛
خداوند متعال منّت نهاد به فضل خودش
بر اینکه قرار داد در شهادت من اجری و
پاداشی عظیم برای شیعیان ما، همانا آنان
محزون میشوند برای مصائب من و جاری
میشود اشک های شان از شدّت غم بر
آنچه که بر من گذشت و اموالشان را بذل
و بخشش میکنند در برپا کردن عزاداری
برای من، از خانههایشان خارج میشوند
برای زیارت کردن من، پس میرسند با
انجام این کارها به پاداشی بزرگ و حاصل
نمیشد این مقامات مگر به شهادت و قتل
من،پس به همین سبب راضی شدم به
ضربههای شمشیر به خاطر اجر شیعیانم!
📚مخطوطة جواهر المقاتل ص٩٧٩
@ketabkhaneh_fazael
-
-
وقوع رعد و برقها به امر أمیرالمؤمنین
عن سماعة بن مهران قال: كنت عند أبي
عبد الله علیه السلام فأرعدت السماء و
أبرقت فقال أبو عبد الله علیه السلام أما
إنه ما كان من هذا الرعد و من هذا البرق
فإنه من أمر صاحبكم قلت من صاحبنا
قال أمير المؤمنين علیه السلام!
___________________
سماعة بنمهران گفت: خدمت امام صادق
عليه السلام بودم که آسمان غرشی نمود
و برق زد، حضرت فرمود: آگاه باشید به
درستی که این رعد و برق از امر صاحب
شماست، عرض كردم منظورتان كيست؟
فرمود: امير المؤمنين عليه السلام!
📚 اختصاص شیخ مفید، ص۳۲۷
@ketabkhaneh_fazael
-
-
هیچ میدانی تسبیح رعد و برق چیست؟
تسبیح رعد و برق لعن دشمنان آل محمد
علیهم السلام است...
وَ يُسَبِّحُ الرَّعْدُ بِحَمْدِهِ ﴿سورة الرعد ١٣﴾
و رعد همراه با ستایش خدا تسبیح گوید
قال أبي ذر علیه السلام: بما يظهر
بعد قتل الحسين عليه السّلام و قوله
مامن سماء يمرّ به روح الحسين عليه
السّلام الاّفزع له سبعون ألف ملك
يقومون قياما ترعد مفاصلهم الى يوم
القيامةو ما من سحابة تمر وترعد
و تبرق الاّ لعنت قاتله.
حضرت ابوذر روایت می کند: هیچ ابری
نیست که رعد و برق داشته باشد مگر
اینکه قاتل امام حسین علیه السلام را
لعنت می نماید.
📚 بحار الأنوار، ج۴۵، ص۲۱۹
@ketabkhaneh_fazael
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هیچ میدانی که رعد و برق چیست
برق شمشیر ابالفضل علیست