وروي جبرائيل وميكائيل وعزرائيل تجادلوا
في أيهم أقرب إلى الله، فقال الله إن كل
واحد منهم أقرب إلى أمير المؤمنين
وسيكون أقرب مني، فحدث شجار،فقال
جبرائيل: إني لا أزال أنزل إلى النبي ﷺ
و أقابل أميرالمؤمنين، قال ميكائيل:
حملت علياً علىكتفي مراراً، فقال عزرائیل:سأحضر أمام أمير المؤمنين
في أي وقت لأستأذنه في قبض الأرواح!
جاء النداء من الله، عزرائيل أقرب، لأنه
حاضر مع أمير المؤمنين في كل لحظة!
روایت کردند در وقتی از اوقات جبرئیل و
اسرافیل و میکائیل و اسرافیل و عزرائیل
نزاع کردند که کدام در درگاه خدا مقرب
ترند به پای عرش الهی آمدند خداوند
فرمود هر کدام نزد امیرالمؤمنین مقرب
تر است، نزد من مقرب تر خواهد بود،
دوباره نزاع شد، جبرئیل گفت: من
همیشه نزد پیامبر ﷺ نازل می شوم و
با امیرالمؤمنین ملاقات می کنم.
میکائیل گفت: من بارها علی علیهالسلام
را به دوش خود کشیدم.
اسرافیل گفت: من همیشه لبهای
امیرالمؤمنین را می بوسیدم.
عزرائیل گفت: من در هر لحظه نزد
امیرالمؤمنین حاضر می شوم و از او
اجازه می طلبم برای قبض ارواح.
دوباره نزاع شد از درگاه الهی ندا رسید
عزرائیل مقرب تر است، زیرا هر لحظه
نزد امیرالمؤمنین حاضر است!
📚مقتل خطی ق۱۳ کتابخانهمجلس ص۲۳
@ketabkhaneh_fazael
هدایت شده از کتابخانه فضائل
ان عزرائيل بأمر امير المؤمنين يقبض الارواح ولا يولد اي طفل إلّا وعليٌ حاضرهمانا عزرائیل به أمر امیرالمؤمنين قبض روح میکند! و نوزادي متولد نميشود مگر اینکه امیرالمؤمنين حاضر به حضور است 📚تذکرة الائمة. ص٩١
#حرم_شناسی
چرا ضریح أميرالمؤمنين نقش انگور دارد؟
۱. ضریح به دست هندیها در هندوستان
ساخته شده و مرسوم است که خانه عالم
را به طرح انگور مزین میکنند.
هنرمندان هندی پنج سال بر رویش کار
کردند. ضریح از دههزار و پانصد مثقال زر
ناب و دو میلیون مثقال نقره درست
شده. همچنین گفتهاند که ضریح را از
۸۷۵۰ مثقال زر ناب و ۱٫۵ میلیون نقره
ناب ساختهاند، تاریخ ساخت حدود ۱۰۰
سال قبل میباشد. ۱۳۶۱ق ۱۳ رجب
۲. شايد بخاطر اينكه که انگور تنها میوهای
است که هیچ زائدی ندارد و از همه اجزا و
بخش های آن از اصل درخت تا برگهای
آن، غوره و خود انگور و حتی وقتی که
انگور مانده می شود تبدیل به کشمش
میشود، همه اش مورد استفاده قرار
میگیرد و فواید زیادی برای سلامتی دارد،
این بدان معناست که مولا نیز در همه
احوال برای بشر چه در زمانی که حیات
ظاهری داشتند و چه بعد از شهادتش
منفعت بخش است و دارای خیر کثیر.
۳. گفته شده که در زمان نادر شاه افشار
مقداری شراب به داخل حرم میبرند ولی
تبدیل به سرکه میگردد این خبر به گوش
نادر شاه میرسد باورش نمی شود و می
گوید اگر این چنین شد تمام حرم را با طلا میپوشانم مقداری شراب می برند و
تبدیل به سرکه می شود به این ترتیب
خوشه انگور را حک می کنند.
٤. شاید اشاره به سِقایَت کوثر داشته باشد
اما اینکه واقعا دلیل اصلی چه بوده و
کدام یکی از این نظرات اعتبار دارد،
مدرکی در دسترس نیست؛ الله أعلم
@ketabkhaneh_fazael
روى عن الامام الحسين صلواتاللهعلیه
في رواية طويلة انه قال : ان الله تعالى
مَنِّ بفضله جعل في شهادتي اجرًا عظيمًا
لشيعتنا فأنهم يحزنون لمصابي ويسكبون
مدامعهم حزنًا على ما لقيت و يبذلون
اموالهم في اقامة العزاء و ينهضون من
بيوتهم ومسكنهم لزيارتي فينالون بذلك
اجر العظيم.ولا يحصل ذلك الا بحصول
شهادتي فلأجل ذلك رضيت بضرب
السيوف رغبتي بثواب شيعتي
-------------------------
مرویست از سیدالشهدا که فرمودند؛
خداوند متعال منّت نهاد به فضل خودش
بر اینکه قرار داد در شهادت من اجری و
پاداشی عظیم برای شیعیان ما، همانا آنان
محزون میشوند برای مصائب من و جاری
میشود اشک های شان از شدّت غم بر
آنچه که بر من گذشت و اموالشان را بذل
و بخشش میکنند در برپا کردن عزاداری
برای من، از خانههایشان خارج میشوند
برای زیارت کردن من، پس میرسند با
انجام این کارها به پاداشی بزرگ و حاصل
نمیشد این مقامات مگر به شهادت و قتل
من،پس به همین سبب راضی شدم به
ضربههای شمشیر به خاطر اجر شیعیانم!
📚مخطوطة جواهر المقاتل ص٩٧٩
@ketabkhaneh_fazael
-
-
وقوع رعد و برقها به امر أمیرالمؤمنین
عن سماعة بن مهران قال: كنت عند أبي
عبد الله علیه السلام فأرعدت السماء و
أبرقت فقال أبو عبد الله علیه السلام أما
إنه ما كان من هذا الرعد و من هذا البرق
فإنه من أمر صاحبكم قلت من صاحبنا
قال أمير المؤمنين علیه السلام!
___________________
سماعة بنمهران گفت: خدمت امام صادق
عليه السلام بودم که آسمان غرشی نمود
و برق زد، حضرت فرمود: آگاه باشید به
درستی که این رعد و برق از امر صاحب
شماست، عرض كردم منظورتان كيست؟
فرمود: امير المؤمنين عليه السلام!
📚 اختصاص شیخ مفید، ص۳۲۷
@ketabkhaneh_fazael
-
-
هیچ میدانی تسبیح رعد و برق چیست؟
تسبیح رعد و برق لعن دشمنان آل محمد
علیهم السلام است...
وَ يُسَبِّحُ الرَّعْدُ بِحَمْدِهِ ﴿سورة الرعد ١٣﴾
و رعد همراه با ستایش خدا تسبیح گوید
قال أبي ذر علیه السلام: بما يظهر
بعد قتل الحسين عليه السّلام و قوله
مامن سماء يمرّ به روح الحسين عليه
السّلام الاّفزع له سبعون ألف ملك
يقومون قياما ترعد مفاصلهم الى يوم
القيامةو ما من سحابة تمر وترعد
و تبرق الاّ لعنت قاتله.
حضرت ابوذر روایت می کند: هیچ ابری
نیست که رعد و برق داشته باشد مگر
اینکه قاتل امام حسین علیه السلام را
لعنت می نماید.
📚 بحار الأنوار، ج۴۵، ص۲۱۹
@ketabkhaneh_fazael
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هیچ میدانی که رعد و برق چیست
برق شمشیر ابالفضل علیست
#ثامن_الائمه
۲۳ ذی القعده شهادت امام رضا
علیهآلافالتحيةوالثناء به روایتی
و ایام زیارتی آن حضرت، باشد که
به شفاعت آن امام همام برسیم.
عنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
«مَا زَارَنِي أَحَدٌ مِنْ أَوْلِيَائِي عَارِفاً
بِحَقِّي إِلاَّ شُفِّعْتُ فِيهِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ »
هرکدام از دوستانم با معرفت زیارتم كند،
ایشان را در قیامت شفاعت خواهم کرد.
-
-
مرویست روز قیامت میشود سیدالشهدا با
امام رضا صلوات الله علیهما به پای عرش
الهی میآیند، به جهت اینکه ببینند کار
گریه کنندگان و زائرانشان به کجا رسیده
است، در آن وقت ندا رسد یا حسین و یا رضا
چرا داخل در بهشت نمیشوید، ایشان میگویند
پروردگارا ما در دنیا عهد کردهایم که تا گریه
کنندگان و زوّار خود را داخل در بهشت نکنیم
خود داخل در بهشت نشویم!
ندا رسد که شما هر کدام گریهکنندگان و
زائران خود را جدا نماید و داخل بهشت
شوید..
📚 مقتل ق۱۳ کتابخانه مجلس، ص۲۱
@ketabkhaneh_fazael
قَالَالصَّادِقِ علیهالسلام: أَنَّ النَّاسَ دَخَلُوا
النَّبِیَّ ﷺ وَ هَنَّئُوهُ بِمَوْلُودِهِ الْحُسَیْنِ علیه
السلام ثُمَّ قَامَ رَجُلٌ فِی وَسَطِ النَّاسِ فَقَالَ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی یَا رَسُولَ اللَّهِ رَأَیْنَا مِنْ عَلِیٍّ عَجَباً فِی هَذَا الْیَوْمِ قَالَ وَ مَا رَأَیْتُمْ قَالَ أَتَیْنَاکَ لِنُسَلِّمَ عَلَیْکَ وَ نُهَنِّئَکَ بِمَوْلُودِکَ الْحُسَیْنِ علیه السلام فَحَجَبَنَا عَنْکَ وَ أَعْلَمَنَا أَنَّهُ هَبَطَ عَلَیْهِ مِائَةُ أَلْفِ مَلَکٍ وَ أَرْبَعَةٌ وَ عِشْرُونَ أَلْفَ مَلَکٍ فَعَجِبْنَا مِنْ إِحْصَائِهِ وَ عَدَّهُ الْمَلَائِکَةُ فَقَالَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله وَ أَقْبَلَ بِوَجْهِهِ عَلَیْهِ
مُتَبَسِّماً مَا عَلَّمَکَ أَنَّهُ هَبَطَ عَلَیَّ مِائَةٌ وَ أَرْبَعَةٌ وَ عِشْرُونَ أَلْفَ مَلَکٍ قَالَ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی یَا رَسُولَ اللَّهِ سَمِعْتُ مِائَةَ أَلْفِ لُغَةٍ وَ أَرْبَعَةً وَ عِشْرِینَ أَلْفَ لُغَةٍ فَعَلِمْتُ أَنَّهُمْ مِائَةٌ وَ أَرْبَعَةٌ وَ عِشْرُونَ أَلْفَ مَلَکٍ قَالَ زَادَکَ اللَّهُ عِلْماً وَ حِلْماً یَا أَبَا الْحَسَنِ.
از حضرت صادق علیه السّلام مرویست:
مردم بر رسول خدا ﷺ داخل شدند تا او را به تولد حسین علیهالسلام تبریک گویند. مردی در میان جمعیّت برخاست و گفت: پدر و مادرم فدای تو باد ای رسول خدا، ما امروز از علی علیه السلام چیز عجیب و شگفت انگیزی را دیده ایم. پیامبر ﷺ فرمود: چه دیده اید؟ گفتند: ما آمدیم تا بر تو سلام کنیم و تولد نوه ات حسین را تبریگ بگوئیم اما علی مانع ورود ما شد و گفت که اینک یکصد و بیست و چهار هزار فرشته بر شما نازل شده اند. از شمردن تعداد فرشتگان توسط او در شگفتیم. رسول خدا با تبّسم رو به علی کرده و فرمود: از کجا دانستی که تعداد فرشتگان نازل بر من، یکصد و بیست و چهار هزار بوده است؟ علی علیه السّلام جواب داد: ای رسول خدا، من یک صد و بیست و چهار هزار زبان شنیدم و از این طریق دانستم که تعداد ملائکه یکصد و بیست و چهار هزار است!
📚 بحارالأنوار، ج٤٠، ص١٧٠
@ketabkhaneh_fazael
#بیستوپنجم_ذي_القعدة
#قسمت_اول
قال مولانا علي الهادي(عليه السلام) :
واليوم الخامس والعشرون من ذي
القعدة :وهو اليوم الذي دحيت فيه
الأرض واستوت سفينة نوح على الجودي
📚 مصباح المتهجد ج٢ ص٨٢٠
از وقایع ۲٥ ذيالقعده گسترش زمین و
استقرار کشتی نوح بر کوه جودی باشد.
و في قوله تعالى:
[وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَٰلِكَ دَحَاهَا] ٣٠ نازعات
خداوند، پس از آفرینش آسمان و ایجاد
شب و روز، زمین را گسترده ساخت
روى قال مولاي أميرالمؤمنين:
أنا دحوت أرضها
¹مرویست از أميرالمؤمنين:
زمین این دنیا را من گستراندم!
📚 بحارالأنوار ج٣٩، ص٣٤٨
وقال: أنا داحيها
²من گستراننده زمینام!
📚 مشارق ص ٣٦٣
وروى قال مولاي علي أمير المؤمنين:
انا داحي الارضين وبسطت الارضين
³من گستراننده و بسط دهنده زمینام!
📚 تفسیر المحیط ج١، ص٢١٤
@ketabkhaneh_fazael
#بیستوپنجم_ذی_القعدة
#قسمت_دوم
قال مولانا علي الهادي(عليه السلام) :
واليوم الخامس والعشرون من ذي القعدة :
وهو اليوم الذي دحيت فيه الأرض واستوت
سفينة نوح علي الجودي 📚مصباح ص۸۲۰
از وقایع ۲٥ ذيالقعده گسترش زمین
و استقرار کشتی نوح بر کوه جودی باشد.
وفي قوله تعالى :
[وحملناه على ذات ألواح ودسر]
و نوح را بر كشتى كه داراى تختهها
و ميخ ها بود سوار كرديم - ۱۳قمر
#سبب_نجات
قال النبي ﷺ
الألواح خشب السفينة
ونحن الدسر لولانا
ما سارت السفينة بأهلها.
📚 بحارالأنوار، ج٢٦، ص٣٣٣
«الواح» چوبهای کشتی است و «دسر»
[میخها] فرمود میخها ما هستیم؛ اگر ما
نبودیم کشتی نمیتوانست اهلش را ببرد.
روى قال الجن ان نوحا کان علی الماء فأمر
ابلیس جماعه من الشیاطین حملوا علی
السفینه لیغرقوها فحینئذ اضطرب نوح و
بکی و نادی بصوت عال: أدرکني یاعلي!
فحینئذ ظهر علي فنجی نوحا و قومه من
الغرق - 📚طوالع الانوار، ج٣، ص۱۸۱
#ناجي_نوح
✍🏼مرویست جنّی محضر رسول خدا ﷺ رسید عرضه داشت وقتی نوح روی آب بود ابلیس به جماعتی از شیطانها امر کرد بر کشتی حمله کنند تا کشتی را غرق کنند نوح مضطرب شد و گریه کرد و با صدای بلند ندا زد:
[ أدرکنی یا علی! ]
ناگهان امیرالمؤمنین ظاهر شد نوح و
قومش را از غرق شدن نجات داد.
@ketabkhaneh_fazael
#معجزات
-
-
عن الإمام الباقر (عليه السلام) :
أن جبرائيل نزل على النبي صلى الله عليه
وآله بجام من الجنة فيه فاكهة كثيرة من
فواكه الجنة فدفعه إلى النبي فسبحالجام
وكبر وهلل في يده ثم دفعه إلى أبي بكر
فسكت الجام ثم دفعه إلى عمر فسكت
الجام ثم دفعه إلى أمير المؤمنين الجام
وكبر في يده ثم قال الجام: إنی امرت
أن لا أتكلم إلا في يد نبي أو وصي نبي
--------------------
از امام باقر علیهالسلام مرویست همانا
دفعهای جبرئیل بر پیامبر ختمی مرتبت نازل
شد و برای آن حضرت از بهشت جامی پر از
میوه آورده بود، پس وقتی آن جام را به نزد
پیامبر گذاشت، جام شروع کرد به تسبیح،
تکبیر و تهلیل گفتن در دست آن حضرت.
پس از آن پیامبر جام را نزد ابابکر گذاشت اما
جام سکوت کرده بود بعد آن جام را نزد عمر
گذاشتتند اما باز هم جام تسبیحی نمیگفت.
در آخر پیامبر جام را به نزد امیرالمومنین
گذاشتتد و جام شروع به تسبیح، تکبیر و
تهلیل کرد در دستان علی علیهالسلام
و در آن اثنا جام گفت امر شدهام که
تکلم نکنم مگر در دستان نبی یا وصی نبی!
📚 نوادر المعجزات ص ٩١
@ketabkhaneh_fazael
#جمال_علوی
-
-
أنَّ سَلْمَانَ إذَا فَرَغَ مِنْ الصِّلْاة یتَرک
السُّنَّةِ بِلَا مُهْلَةٍ و ینَظَر الی وَجْه
عَلي بْنِ أَبِي طَالِبٍ عزّ عزّه
سلمان وقتی نماز را تمام میکرد، بدون
مکث سنّت را ترک میکرد و به چهره
أمیرالمؤمنین مینگریست.
📚خاک كربلاء، زبان اردو
علامه غضنفر عباس، ص ١٤٥
@ketabkhaneh_fazael
#جمال_علوی
-
-
عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ وَ اللَّفْظُ لِعَائِشَةَ
قَالَتْ: کَانَ أَبُو بَکْرٍ یُدِیمُ النَّظَرَ إِلَی عَلِیٍّ
علیه السلام فَقِیلَ لَهُ فِی ذَلِکَ فَقَالَتْ
سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله
یَقُولُ النَّظَرُ إِلَی عَلِیٍّ عِبَادَةٌ.
روایت کردهاند که ابوبکر به چهره علی
علیه السّلام خیره میشد و چون در این
باره از وی [عایشه] سؤال شد، گفت:
شنیدم رسول خدا ﷺ فرمود:
«نگاه به صورت علی عبادت است».
📚 بحارالأنوار،ج۳۸، ص۱۹۸
-------------------
عن عائشة قالت: رأَیت أَبابکر الصِّدِّیق یکثر
النَظر إلى وجه علیّ بن أبی طالب فقلتُ:
یا أَبة إنّک لتکثر النَّظر إِلى علیِّ بن أَبی
طالب فقال لی: یا بنیة سمعت رسول
اللَّه یقول: النظر إلى وجه علیّ عبادة
از عائشه نقل شده است که گفت: دیدم
که ابوبکر زیاد به چهرۀ امیرالمؤمنین
علیه السلام نگاه مىکند، پس گفتم:
اى پدر! شما زیاد به چهره على بن أبى
طالب نگاه مىکنى! پس به من گفت:
اى دخترم! از رسول خدا شنیدم که
چنین مىگفت: نگاه کردن به چهره و
و صورت على عبادت است.
📚 الصواعق المحرقة، ج٢، ص٥١٧
@ketabkhaneh_fazael
#جمال_علوی
#تمثال
-
-
و اینکه شمایل را ضبط کردهاند ثمرش
این است که اگر جایی صورتی به بینی
بشناسی که شبیه کشیدند یا نی، اگر
نقاش صورت را مطابق شمایل آن حضرت
کشیده باشد هر وقت به آن صورت نظر
کنی ثواب دارد که:
النظر إلي وجه علي عبادة
اعتقادم این است و حق هم همین است
اگرچه صورت مطابق هم نباشد ثواب دارد
به جهت آنکه به خیال صورت آن حضرت
را زیارت میکنند.
خواجه الأعمال بالنیّات گفت
نیّت خیرت بسی گلها شکفت
📚 جامع النورين، سبزواري، ص٤٩٦
@ketabkhaneh_fazael
#جواد_الائمة
-
-
بعد از وفات مامون ملعون ام الفضل ملعونه بنای تعدی گذاشت درباره آن امام مظلوم و شکایتها نوشت به عموی خودش معتصم ملعون که بعد از مامون خلیفه شد، پس امام جواد علیه السلام را با ام الفضل از مدینه به بغداد طلبید و قصد قتل حضرت را داشت، چرا که شنیده بود که شیعیان از اطراف اموال و هدایای بسیار از برای آن حضرت میفرستند. پس بعد از ورود امام علیه السلام به بغداد بنای اظهار محبت ساختگی گذاشت و در باطن عداوت کلی داشت، فلهذا تحفههای بسیار از درهم و دینار و عقدهای مروارید از برای ام الفضل فرستاد و او را راضی به قتل آن حضرت کرد و زهری فرستاد که در طعام داخل کند و بخورد آن حضرت بدهد، آن ملعونه انگور رازقی را زهرا آلود کرد و به نزد آن امام مظلوم آورد و چون آن حضرت تناول نمود اثر زهر در بدن مبارک آن بزرگوار اثر کرد.
📚 مقتل أنوار الشهادة يزدي، ص١٩٦
@ketabkhaneh_fazael