📚گزیده ای از کتاب ؛ #زملک_تا_ملکوت
جلد یک
🛑 آیت الله #حق شناس (ره) :
🖋 آقای فرش فروش که اهل نماز اول وقت بود به بنده گفت:
یک کسی برای خریدن فرش وارد مغازه ی بنده شد. گفتم: وقت نماز است.
گفت: من وقت ندارم، مسافرم و می خواهم بروم. هر چه اصرار کردم، دیدم نمی شود و گول شیطان را خوردم و یک قدری که از نماز اول وقت گذشت، دیدم همین آقای مشتری که خیلی شیفته ی این معامله بود، گفت من باید قدری تامل بکنم! و از خرید منصرف شد!!
شیطان هم دنیا را گرفت و هم نماز اول وقت را.
🌻#امیر_مومنان (ع) فرمودند:
اگر مومن، دنیا را مانع از آخرت خودش قرار بدهد؛ پروردگار او را از هر دو باز می دارد.
#نماز_اول_وقت
#درس_زندگی
🍀🌺🍀🌸🍀
https://eitaa.com/ketabkhani1
1_5788641740.mp3
5.81M
#معرفت_حسینی
🌹علامه مصباح یزدی (ره)
موضوع: تأثیر زیارت در زندگی ما
فرهنگ کتابخوانی
#معرفت_حسینی 🌹علامه مصباح یزدی (ره) موضوع: مراتب زیارت
#معرفت_حسینی
🌹علامه مصباح یزدی (ره)
موضوع: تأثیر زیارت در زندگی ما
🌹#تدبر در قرآن
شماره ۹۱:
«سؤال از صفحۀ نود و یک قرآن کریم»
❇️ #سئوال:
کدام گزینه نادرست است :
الف) هرکس از پیامبر اطاعت کند، بیشک خداوند را اطاعت کرده است و هرکه روی گرداند و سر باز زند، ما تو را بر او نگهبان نفرستاده ایم .
ب) آیا در قرآن تدبر و اندیشه نمیکنید؟ در حالی که اگر از سوی غیر خدا بود, قطعاً اختلاف بسیاری در آن مییافتید.
ج) ای پیامبر در راه خدا پیکار کن، و جزء انجام وظیفه تکلیفی نداری ،وظیفه پیامبران، تشویق و دعوت است، در پایان اجبار است . خداوند قدرتمندتر و سخت کیفر است.
د) همه موارد صحیح است
🌼تدبر کنندگان عزیز ،لطفا پاسخ خودتان را به همراه نام و نام خانوادگی، حداکثر تا ساعت ۱۲ به پی وی بنده ارسال نمائید .👇👇
@Ya_Shfaatolhossin
🍃🌺🍃🍃🌺🍃🌺🍃
#آزمون
#تدبرکنندگان
#جزء_پنجم
🛑 استاد #انصاریان
▪️#اخلاص و جانفشانیهای حسین بن علی(ع) و یارانش، مهمترین عامل #جاودانگی_قیام_حسینی است که این حادثه بینظیر را در طول تاریخ ماندگار ساخته است.
#اخلاص
🍀🌺🍀🌸🍀
https://eitaa.com/ketabkhani1
📚گزیده ای از کتاب ؛ #حماسه_حسینی
🛑 #حادثه_کربلا، تجسم عملی اسلام:
«قسمت اول»
✍️حادثه کربلا حادثه ای است اگر روی این حادثه تامل کنیم، می بینیم هرچه انسان بیشتر تامل و تعمق کند، آموزش های جدیدی پیدا میشود.
این حادثه ،حادثه ای است شبیه پذیر و نمایش پذیر، دارای سوژه های بسیار زیادی که گویی آن را برای نشان دادن تهیه کرده اند.
حادثه کربلا ،راز دیگری دارد(اینکه من تعبیر به حادثه می کنم نه به قیام و یا نهضت، برای این است که کلمه قیام یا نهضت، آنچنان که باید ،
نشاندهنده عظمت این قضیه نیست ، و کلمه ای هم پیدا نکردم که بتواند این عظمت را نشان بدهد.
... حادثه کربلا، نمیگویم قیام، چون بیش از قیام است، نمی گویم نهضت، چون بیش از نهضت است.
ان راز این این است که اساساً خود این حادثه، تمام این حادثه، تجسم اسلام است در همه ابعاد و جنبه ها .
یعنی راز اینکه این حادثه، نمایش پذیر و شبیه پذیر است، این است که تجسم فکر و ایده چند جانبه و چند وجه و چند بعد اسلامی است.
همه اصول و جنبه های اسلامی عملا در این حادثه تجسم پیدا کرده است. اسلام است در جریان و در عمل و در مرحله تحقق.
میدانید که گاهی به مجسمه سازی ها یا نقاشی ها برای یک ایده بخصوص است . حالا اینکه گاهی اساسأ هیچ ایده ای در آن نیست و به اصطلاح ، هنر برای هنر و زیبایی است، هیچ ، ولی گاهی برای نشان دادن یک فکر است.
می بینیم این تجسم یک فکر است اما تجسمی بی روح. یعنی فکری را در سنگ نمایش داده اند ولی سنگ ،روح ندارد. این واقعیت و حقیقت نیست.
چقدر تفاوت است میان تجسم بی روح و تجسم زنده و جاندار که یک فکر تجسم پیدا کند، پیاده بشود در یک موضوع جاندار ذی حیات ، بلکه در عین حال ، تنها نمایش نباشد ،حقیقت و واقعیت باشد ، یعنی پیاده شدن واقعی باشد .
حادثه کربلا خودش یک نمایش از سربازان اسلام است اما نمایش که صرفاً نمایش یعنی صورت سازی باشد ، آدمکهایی درست بکنند و صورتی بسازند ولی در واقع حقیقت نداشته باشد .
مثلاً فرض کنید ایه :
«ان الله اشتری من المومنین انفسهم و اموالهم بان لهم الجنة»
در حادثه کربلا، خودش را در عمل نشان می دهد و همچنین آیات دیگر قرآن.
ما می بینیم در طول تاریخ، برداشت ها از حادثه کربلا خیلی متفاوت بوده است.
برداشت «دعبل خزاعی» از شعرای معاصر حضرت رضا علیه السلام،
برداشت «کمیت اسدی» از شعرای معاصر امام سجاد و امام باقر علیهما السلام .
با برداشت محتشم کاشانی یا سامانی و یا صفی علیشاه متفاوت است . آنها یک جور برداشت کرده اند، محتشم جور دیگری برداشت کرده است . سامانی جور دیگری برداشت دارد،صفی علیشاه طور دیگر ی و اقبال لاهوری به گونه ای دیگر .
استاد مطهری می فرماید به نظر من همه اینها ، برداشتها ی صحیح است ( البته برداشتهای غلط هم وجود دارد ، با برداشتهای غلط کاری ندارم )، ولی ناقص است . صحیح است ولی کامل نیست.
صحیح است یعنی غلط و دروغ نیست ولی یک جنبه آن است.
🍀🌺🍀🌸🍀
https://eitaa.com/ketabkhani1
فرهنگ کتابخوانی
📚گزیده ای از کتاب ؛ #حماسه_حسینی 🛑 #حادثه_کربلا، تجسم عملی اسلام: «قسمت اول» ✍️حادثه کربلا حادثه
📚گزیده ای از کتاب ؛ #حماسه_حسینی
🛑 #حادثه_کربلا، تجسم عملی اسلام:
«قسمت دوم»
🖋....برداشت «دعبل خزاعی» از نهضت اباعبدالله, به تناسب زمان, فقط جنبه های پرخاشگری آن است.
برداشت «محتشم کاشانی» جنبه های تاثر آمیز، رقت آور و گریه آور آن است.
برداشت «عمان سامانی» یا صفی علیشاه از این نهضت, برداشتهای عرفانی، عشق الهی، محبت الهی و پاکبازی او در راه حق است.
همه این برداشتها درست است ولی به عنوان یکی از جنبه ها. او که از حماسی گفته ،او که از جنبه اخلاقی گفته است ، او که از جنبه پند و اندرز گفته است ، همه درست گفته اند، ولی برداشت هر یک، از جنبه و عضو این نهضت نهضت است نه از تمام اندام آن .
وقتی بخواهیم به جامعیت اسلام نظر بیفکنیم باید نگاهی هم به نهضت حسینی بکنیم.
می بینیم امام حسین علیه السلام, کلیات اسلام را عملاً در کربلا به مرحله آورده، مجسم کرده است ولی تجسم زنده و جاندار حقیقی و واقعی، تجسم بی روح.
انسان وقتی در حادثه کربلا تامل می کند، اموری را می بیند که دچار حیرت می شود و می گوید اینها نمی تواند تصادفی باشد، و سر اینکه ائمه اطهار ، این همه به زنده نگه داشتن و احیای این خاطره توصیه و تاکید کرده و نگذاشته اند حادثه کربلا فراموش شود، این است که این حادثه، یک اسلام مجسم است ،نگذارید این اسلام مجسم فراموش شود.
اما در حادثه کربلا به جریان عجیب برخورد میکنیم و آن اینکه میبینیم در این حادثه، مرد نقش دارد زن نقش دارد، پیر و جوان و کودک نقش دارند .
سفید و سیاه نقش دارند، عرب و غیر عرب نقش دارند ،طبقات و جنبه های مختلف نقش دارند .
گویی اساسأ در قضا و قدر الهی مقدر شده است که در این حادثه، نقش های مختلف از طرف طبقات مختلف ایفا بشود، یعنی اسلام نشان داده بشود.
«ادامه دارد....»
🍀🌺🍀🌸🍀🍀
https://eitaa.com/ketabkhani1
🍀سلام و وقت بخیر 🍀
✨جواب #آزمون_تدبر در قرآن
شماره ۹۱:
🌺«پاسخ سؤال صفحۀ نود و یک
قرآن کریم»
✅ #پاسخ :
پاسخ گزینه «ج » است
🌺سوره مبارکه نساء آیه ۸۴ :
ای پیامبر در راه خدا پیکار کن و بدان که جز انجام وظیفه خود ( تشویق و دعوت ) تکلیفی نداری و مومنان را نیز به جهاد تشویق کن، ...
ملاحظه: هرکس مسئول کار خویش است پیامبران وظیفه دارند مردم را تشویق و دعوت کنند ،هیچگونه اجباری وجود ندارد.
✅👈تدبر کننده عزیز شهلا حسنی
✅👈تدبر کننده عزیز مهدیه هدایتی
✅👈تدبر کننده عزیز مریم ابراهیمی
✅👈تدبر کننده عزیز نسرین روزبهانی
#جواب
#تدبر_کننده
#جزء_پنجم
🍀🌺🍀🌺🍀
https://eitaa.com/ketabkhani1