eitaa logo
فرهنگ کتابخوانی
121 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
545 ویدیو
89 فایل
نشر و گسترش #فرهنگ_کتابخوانی و #ارزشهای_اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
فرهنگ کتابخوانی
📚گزیده ای از کتاب ؛ #عزاداری_در_ایران در طول تاریخ 🛑بخش اول: #آل_بویه و نخستین باری که روز عاشورا تع
در طول تاریخ (۳) بخش سوم: و حذف نام خلفای سه‌گانه از خطبه‌ها در زمان مغول تشیع نخست در سایۀ آزادی‌هایی که به کیش‌ها داده شده بود و به پشتیبانی برخی سلاطین مغول، خصوصاً غازان‌خان و خدابنده، در ایران پیشرفت بسیار کرد. غازان‌خان در سال 649 هجری و پیش از رسیدن به سلطنت به دست شیخ صدر الدین ابراهیم حموی اسلام آورد و چندی بعد پس از آنکه دو مرتبه پیامبر را در خواب دید که او را به محبت اهل بیت خود می‌خواند، مذهب تشیع را برگزید. پس از غازان‌خان برادر او سلطان محمد خدابنده مشی غازان‌خان را ادامه داد. خدابنده ابتدا مذهب حنفی و سپس شافعی را برگزید. اما پس از مدتی در سال 709 هجری به دست علامه حلی به مذهب شیعۀ اثناعشری درآمد و مذهب تشیع را رسمی اعلام کرد. خدابنده دستور داد اسامی خلفای سه‌گانه از خطبه‌ها حذف شود و به نام علی و صحابۀ پیرو او خطبه بخوانند و نام دوازده امام بر سکه‌ها حک شود و عبارت حی علی خیر العمل در اذان وارد شود. در نتیجه، در دوران او شیعیان فرصتی یافتند تا به گسترش مراکز شیعی همت گمارند و با خیال آسوده آیین‌های مذهبی خود را برگزار کنند. تا آنجا که مناقبیان آزادانه در کوچه و بازار می‌گشتند و مناقب اهل بیت را به آواز بلند می‌خواندند. به طور کلی مراسم عزاداری در این دوره رونقی بیشتر گرفت و شعرای شیعه به سرودن اشعار در رثای امامان خود و ساختن نوحه برای سینه‌زنی اهتمام ورزیدند. از شعرا و مرثیه‌سرایان نامی این عصر می‌توان به سیف فرغانی، خواجوی کرمانی، اوحدی مراغه‌ای، سلمان ساوجی و این‌یمین فریومدی اشاره کرد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در دهۀ اول محرم هر روز گزیده‌ای از «عزاداری در ایران در قرون مختلف» را منتشر می‌کنیم. در این مجموعه از دوران آل‌بویه آغاز می‌کنیم و نگاهی خواهیم داشت به عزاداری در دوره‌های مختلف تاریخی. منبع ما در انتشار محتواهای مربوط به «عزاداری در تاریخ ایران» فصل اول کتاب رسانۀ شیعه نوشتۀ محسن حسام مظاهری است. گفتنی است با توجه به ارجاعات بسیار این کتاب به منابع مختلف و به‌خصوص شیوۀ ارجاع‌دهی درون‌متنی، برای رعایت اختصار ارجاعات به منابع مختلف را حذف خواهیم کرد، و خوانندگان برای مطالعۀ بیشتر باید به اصل کتاب رجوع کنند.
🛑 عن ابی‌عبدالله علیه‌السلام: «تاسُوعَاءُ» يَوْمٌ حُوصِرَ فِيهِ الْحُسَيْنُ َ عَلَيْهِ السَّلَام‏ وَ أَصْحَابُهُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ بِكَرْبَلَاءَ وَ اجْتَمَعَ عَلَيْهِ خَيْلُ أَهْلِ الشَّامِ وَ أَنَاخُوا عَلَيْهِ وَ فَرِحَ ابْنُ مَرْجَانَةَ وَ عُمَرُ بْنُ سَعْدٍ بِتَوَافُرِ الْخَيْلِ وَ كَثْرَتِهَا وَ اسْتَضْعَفُوا فِيهِ الْحُسَيْنَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ أَصْحَابَهُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ أَيْقَنُوا أَنْ لَا يَأْتِيَ الْحُسَيْنَ َ عَلَيْهِ السَّلَام‏ نَاصِرٌ وَ لَا يُمِدَّهُ أَهْلُ الْعِرَاقِ. بِأَبِي الْمُسْتَضْعَفُ الْغَرِيب‏. تاسوعاء، روزى است كه حسين و يارانش در كربلاء محاصره شدند، اهل شام در اطراف آنان اجتماع نمودند. ابن‌مرجانه و ابن‌سعد از كثرت لشكر خود خوشحال شدند و حسين و ياران او را در آن روز ضعيف شمردند. آنان يقين كردند كه براى حسين ياورى نخواهد آمد و اهل عراق آن حضرت را امداد نخواهند كرد. پدرم فداى آن حسينى كه ناتوانش دیدند و غريب بود. 📚الکافی، ج۴، ص۱۴۷
🏴🖤کیفیت علیه السلام در روز عاشوراء هنگامی که همۀ یاران امام به شهادت رسیده بودند و تنها حضرت عباس علیه السلام مانده بود تشنگی بر امام حسین علیه‌السلام شدت گرفت، پس امام به سمت فرات حرکت کرد و حضرت عباس در جلوی ایشان حرکت نمود. سوارن سپاه عمر بن سعد -لعنه الله- به ایشان حمله کردند و بین دو برادر فاصله انداختند و حضرت عباس علیه السلام را محاصره کردند، و یک نفرشان که از تیرۀ بنی دارِم بود راجع به امام به همراهانش فریاد زد: ای وای بر شما! بین او و فرات قرار بگیرید و نگذارید به آب برسد! امام حسین علیه السلام گفت: «اللهمّ أظمئه!» خدایا به تشنگی گرفتارش کن! دارِمی خشمگین شد و تیری به امام انداخت و آن را در چانۀ ایشان نشاند. علیه‌السلام تیر را درآورد و دستانش را زیر چانه گرفت و هنگامی که دو کف دستش پر از خون شد آن را پرتاب نمود. سپس فرمود: «اللهمّ إنّي أشكو إليك ما يُفعل بابن بنت نبيّك!» خدایا! به تو شکایت می‌كنم از آنچه با فرزند دختر پیامبرت می‌کنند! سپس امام به سوی خیمه‌ها برگشت در حالیکه تشنگی بسیار بر او شدت گرفته بود. حضرت عباس علیه السلام در آن محاصره به تنهایی با آنان مبارزه نمود تا آنکه زخم‌های بسیار برداشته و توانایی حرکت نداشت، در این وضعیت دو نفر بنام‌های زید بن ورقاء حنفی و حُکیم بن طُفیل سِنبِسی پیش رفته و متولی قتل حضرت شدند. 📚 موسوعة التاريخ الإسلامي 6: 181، مقتل سیدالشهداء(ع) (ترجمۀ فارسی بخش مربوط به امام حسين(ع) از موسوعه): 162. از: الإرشاد 2: 109– 110. و
1_5787269394.mp3
6.52M
🛑 🌹علامه (ره) موضوع: مراتب علیه‌السلام 🔹جلسه سوم
1_5788647226.mp3
7.57M
🛑 🌹علامه (ره) موضوع: علیه‌السلام در اسلام 🔹جلسه چهارم
💢 روزنامه مجازی ویژه‌نامه محرم8️⃣ ✍️ شناخت امام زمان‌(ع) پنجره‌ای به‌سوی معرفت خدا امام حسین علیه‌السلام: خداوند بندگانش را خلق کرد تا نسبت به او شناخت پیدا کنند. مردی از میان جمعیت: چگونه می‌توان به معرفت خدا رسید؟ امام: هر کس می‌تواند با شناخت امام زمانش به معرفت پروردگارش دست یابد
🔹 روزنامه مجازی محرم - شماره 9️⃣ 💥اگر ما جای شمر بودیم چه می‌کردیم؟! 💢 300/000/000/000 تومان، معادل ۳۰ هزار دینار طلا برای یک نفر. 🔹 این مبلغ، جایزه‌ای از طرف یزید به شمربن ذی الجوشن است که در قبال فرماندهی لشکر به او پرداخت می‌شود.
☘️🍂☘️🍂☘️🍂 🍂☘️ 🍂 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🖤 ❇️ ارواحنا فداه در مورد خواندن 💠 در ملاقاتی که سید رشتی با امام زمان ارواحنا فداه داشته‌اند؛ حضرت به سید رشتی می‌فرمایند: ✍ که چرا عاشورا نمی‌خوانید؟ 👈 و بعد سه بار می فرمایند « عاشورا، عاشورا، عاشورا » 📚مفاتیح الجنان داستان سید رشتی 🍀🌺🍀🌸🍀 https://eitaa.com/ketabkhani1
🏴لباس سیاه 🛑 آیت‌الله اعلی‌الله‌مقامه: که در ماه‌های محرّم و صفر می‌پوشیدم، جهت حزن و اندوه در مصیبت‌های آل رسول اکرم صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین با من دفن شود [تا وسیله شفاعت ایشان در روز قیامت باشد].  بر ستیغ نور، ص128. 🍀🌺🍀🌸🍀 https://eitaa.com/ketabkhani1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا