﷽
پرسش 4: (ارسالی از مخاطبین بزرگوار)
زمانی که فروید(بزرگترین روانشناس دنیا) آنا دختر 16 ساله خود را ترک می کرد تا وی استقلال زندگی پیدا کند، تنها 40 نکته به او گوشزد کرد و به گفته خود آنا با اجرای این 40 نکته وی توانست با ایجاد آرامش در خود، در سن 28 سالگی بزرگترین نظریه پرداز روانشناسی شخصیت زمان خود شود...
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
https://eitaa.com/kh_asemani
🔰 دورههای آموزشی خانواده آسمانی 🔰
﷽ پرسش 4: (ارسالی از مخاطبین بزرگوار) زمانی که فروید(بزرگترین روانشناس دنیا) آنا دختر 16 ساله خود ر
﷽
✅ پاسخ شبهه:
📍مطلب فوق در هیچ منبع معتبری یافت نشد.
📌در مورد فروید بیشتر بدانید:
فرويد، باور به خدا را به عنوان پايه بيشتر اديان، امرى توهّمى مىداند و معتقد است خدا، همان مفهوم پدر است كه در ذهن آدمى تعالى يافته و بر اثر يادآورى ناتوانى دوران كودكى و توجه به نيازهاى هميشگى خود، بدان روى آورده است. او دين و ديندارى را در رديف رفتارهاى روان رنجورانه، همچون وسواس به شمار مىآورد و بر آن است كه با افزايش افقهاى علمى در زندگى انسان، سرانجام دين از صحنه حيات آدمى زدوده خواهد شد.
در نقد نگاه فرويد به دين، بايد گفت:
الف) فرويد، بىدينى تمامعيار و بلكه ضد دين بود. بنابراين، نمىتوان گفت كه او توانسته است بدون سوگيرى درباره دين اظهار نظر كند.
ب) جهانبينى فرويد درباره جهان هستى، مادىگرايى صرف است. اين جهانبينى، با نظر اكثريت مردم و دانشمندان كه در وراى ماده، به هستى برترى معتقدند، در تعارض است.
ج) برداشت فرويد از «خود» و نيز رويكرد او به دين و ديندارى، غير از برداشتهاى خود فرويد كه برپايه داستانپردازىهاى غيرعلمى است، هيچ سند قابل اعتمادى ندارد.
د) از زمان نظريهپردازى فرويد درباره ماهيت دين و ديندارى در ميان مردم، بيش از صد سال مىگذرد. در اين مدت، بىگمان شناخت آدمى درباره قواعد حاكم بر جهان فزونى يافته است و به باور برخى انديشمندان، دستكم فنآورى گامهاى نهايى خود را برمىدارد، ولى برخلاف تصور فرويد، از جريانها و نهضتهاى دينى كاسته نشده است.
🔰فروید کوشید تا برای توجیه مسأله خدا و انگیزه گرایش بشر به وی پای اسطوره ها را نیز به میان کشاند تا بیشتر بتواند نظریات خود را در شناخت این موضوع دخالت دهد. از نظر او ماجرا از این جا شروع می شود:
یک روز برادران رانده شده در جماعت پدری جمع شده و پدر خود را که مانع ارضای غریزه جنسی آنها با مادر و خواهرانشان می شده کشته و می خورند، ولی پس از نابودی وی احساس پشیمانی می کنند و در نتیجه آنچه را که پدر بر آنها منع کرده بود بر خود ممنوع می سازند، و سپس برای از میان بردن احساس پشیمانی خود یک حیوان توتمی را جانشین پدر می سازند تا با منع کشتن آن، عمل خود را انکار کنند...
https://rasekhoon.net/article/show/828448/%D9%86%D9%82%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%87-%DB%8C-%D8%AC%D9%86%D8%B3%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AF-(-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D9%88%DB%8C)/
⭕️برای مطالعه بیشتر می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:
http://wikifeqh.ir/%D9%86%D9%82%D8%AF_%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87_%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82%DB%8C_%D9%81%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AF
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
https://eitaa.com/kh_asemani
﷽
پرسش 5: (ارسالی از مخاطبین بزرگوار)
⚫️موجوداتی در این نقطه کوچک زندگی میکنند و بر سر وجود خدایانشان باهم میجنگند !
✔️عظمت هستی آنچنان است که زمین و 9 سیاره اطراف ما تقریبا صفر مطلق هستند.
✔️حال در کهکشان راه شیری که خود یکی از میلیارد ها کهکشان ممکن می باشد و شامل میلیارد ها سیاره است،زمین نامی هم وجود دارد که در آن 4200 دین و بالغ بر 5000 خدا ساخته اند و فکر می کنند خدایی آن بالا آنها را نگاه می کند،کل هستی را ول کرده است و با قلم و دفتری خوب و بد،نماز خواندن یا نخواندن،ایمان داشتن یا نداشتن انسان ها برایش مهم است.
✔️اگر کمی تعقل کنیم می فهمیم دین مانع فهم است و هزاران دین در واقع هزاران راه برای فرار از طبیعتِ وحشی و جهل ما نسبت به پدیده ها بوده است اکنون وقت آن رسیده است واقع بینانه با قضایا روبه رو شویم و دست از هر نوع خرافاتی برداريم.
#سيستم_كوچك_سازي_خدا
#رنسانس_اعتقادي
#نه_به_ديانت_نه_به_سياست
#فكر_كنيم
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
https://eitaa.com/kh_asemani
🔰 دورههای آموزشی خانواده آسمانی 🔰
﷽ پرسش 5: (ارسالی از مخاطبین بزرگوار) ⚫️موجوداتی در این نقطه کوچک زندگی میکنند و بر سر وجود خدایانش
💡 ما مى توانيم از چند طريق اثبات كنيم كه تعارضى ميان دين و عقل نيست:
1. از راه وحدت منبع: ازآنجاكه فلسفه و دين داراى مصدر و منبع واحد هستند، نمى توانند با يكديگر تضاد داشته باشند؛
2. از راه وحدت هدف: بدون شك هدف اديان الهى راهنمايى بشر به حقيقت است و عالى ترين نمونه حقيقت، خداوند سبحان است كه حق كامل و مطلق است. از سوى ديگر هدف از فلسفه نيز به دست آوردن حقيقت است و فلسفه چيزى نيست جز پيدا كردن حقيقت درباره وجود و موجودات. بدين ترتيب حقيقت نمى تواند با حقيقت تضاد و مخالفت داشته باشد، بلكه بايد با هم توافق و هماهنگى داشته باشند؛
3. از راه وحدت در محتويات دين و فلسفه: محتويات دين عبارت است از احكام و خطابات يا قوانين و دستورهاى دينى. اين احكام و خطابات بر اساس مصلحت و مفسده تشريع شده اند، و اصل وجود حكمت در تشريع تقريبا مورد تأييد همه متفكران اسلام است. از طرفى بشر قدرت دارد بسيارى از مصالح و مفاسد و حكمت ها را از طريق عقل به دست آورد و محتواى فلسفه به طوركلى چيزى جز اين نيست؛
4. از راه وحدت روش: يكى از روش هاى تحقيق در مسائل فلسفى و دينى كمك گيرى از منطق است. علم منطق عبارت است از مجموع قوانين فكرى كه براى بازداشتن فكر از خطا و ارشاد آن به صواب به كار مى رود و اين قواعد مسلما مورد استفاده متفكران اسلام در تحقيقات مختلف در معارف اسلامى قرار گرفته است.
راه هاى ديگرى هم براى اثبات توافق دين و فلسفه هست، كه بيان آنها از حوصله اين مقاله خارج است (ر.ك: 1397ق، ص 16ـ26).
به نظر مى رسد، در صورت تعارض ظاهر متون دينى با حقايق فلسفى اى كه با برهان عقلى قطعى اثبات شده اند، بهترين راه حل براى تعارض همان راهى است كه ابن رشد ارائه كرده است و آن تأويل متون شرعى است. وى مى گويد:
ما قاطعانه ايمان داريم كه هر چه از طريق برهان اثبات شود ولى ظاهر شرع با آن مخالفت كند، اين ظاهر بر اساس قانون تأويل عربى، تأويل پذير است. ما مسلمانان باور داريم كه نظر برهانى به مخالفت با آنچه در شرع آمده است نمى انجامد؛ زيرا حق با حق در تضاد نيست، بلكه با آن موافق است و بر حقيقت آن گواهى مى دهد (ابن رشد، 1995م، ص 35).
مطالعه بیشتر:
1.رابطه فلسفه و دين
http://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2496
2.بررسی انتقادی نظام فلسفی هرمنوتیکی گادامر
http://www.kalamislami.ir/article_61762.html
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
https://eitaa.com/kh_asemani
﷽
پرسش 6: (ارسالی از مخاطبین بزرگوار)
🌏ما امضا کنندگان این پتیشن، بر اساس تجارب و تحقیقات فکری و عملی در طی ده ها سال، به این نتیجه رسیدیم که هم خط سیاست در جهان ناسالم است و هم مسیر دیانت در کره زمین در همه ادوار غیر قابل تکیه است و در پاسخ به فراخوان بروجردی، کاشف توحید بدون مرز که بی کفایتی دیانت موجود را در کتاب خود تحت عنوان دائره المعارف ظهور شامل هزاران سند و برهان در رد دین فراهم کرده است، اکنون ما نه خواهان سیاست حاکم بر جهان بوده و نه خواستار حاکمیت دین در همه ادیان آسمانی بر مردم کره زمین هستم.
ما راه سومی را انتخاب کرده ایم تحت عنوان نه دیانت-نه سیاست، و ما معتقد هستیم که این خط سوم به داد بشریت می رسد.
ما با قاطعیت اعلام می کنیم که این سیاست حاکم بر بشریت نه در دوران ما، بلکه در همه دوران ها همان طور که سوابق در تاریخ ثبت است، جز ستم بر رعایای ملل چیزی نداشته و همواره برای ربودن آرای مردم، چپاول بیت المال، اعمال تبعیض و انجام مسائل خلاف عدالت بوده است. و اعلام می کنیم که در پس پرده های دین فجایعی نهفته است و دیانت همواره ابزاری در خدمت فرصت طلبان و سیاستمداران برای سلطه بر مردم بوده است.
ما از همه مردم دنیا در هر کشوری با هر ملیت و نژاد و جنس و سنی، دعوت می کنیم که به این مسیر توجه کنند تا بتوانیم در رسیدن به اهداف انسانی برسیم. جهانی خالی از دروغ و جنگ و کشتار و برده داری و فقر داشته باشیم تا با یاری همدیگر بتوانیم یک راه سومی را با شعار نه سیاست-نه دیانت به کرسی دنیا بنشانیم.
به امید پیروزی و رسیدن به اهداف
#نه_به_سیاست_نه_به_دیانت
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
https://eitaa.com/kh_asemani
🔰 دورههای آموزشی خانواده آسمانی 🔰
﷽ پرسش 6: (ارسالی از مخاطبین بزرگوار) 🌏ما امضا کنندگان این پتیشن، بر اساس تجارب و تحقیقات فکری و عم
﷽
📍این مطلب منتسب به «حسین بروجردی» است.
📌«حسین بروجردی» که ادعا شده بود محافظ شخصی امام خمینی بوده، اصلا وجود خارجی ندارد.
به گفته استاد مطهری: «کوشش هایی که بعدها متقابلاً از طرف عمّال استعمار در جهت جدایی دین و سیاست (سکولاریسم ) به عمل آمد که به نام «عمانیت» معروف شد و آتاتورک را، قهرمان بزرگ آن باید به شمار آورد، برای مقابله با همین طرح بود» بررسی اجمالی نهضت های اسلامی در صد ساله اخیر، چاپ23، 1377، ص25).
البته همبستگی دین و سیاست به معنای قداست دادن به سیاست و حکام- آنچنان که در اهل تسنن رواج دارد- نیست بلکه در اندیشه شیعی به معنای وابستگی سیاست به دین است. از نظر استاد مطهری، سیاست از عزیزترین اعضای پیکر اسلام است که عده ای سعی می کنند آن را از اسلام جدا کنند (همان ص26).
1-2- ضرورت حکمت و جایگاه آن در اسلام:
استاد مطهری برای تبیین جایگاه حکومت اسلامی در عصر غیبت به تبیین وظایف پیامبر می پردازد. وی شئون پیامبر اکرم (ص) را سه چیز می داند:
1- بیان دستور و احکام الهی از طریق وحی (حشر/8).
2- منصب قضاوت که یک شأن الهی و حکم به عدل است (نساء/65).
3- ریاست عامه و رهبری و مدیریت اجتماع مسلمین و مدیریت، (احزاب/6، نساء/59، توبه/103)
پیامبر در دو منصب آخر که منصب الهی بود، گاهی با مردم مشورت می کرد، مثل آنچه در جنگ ها اتفاق می افتاد. اما در منصب اوّل مشورتی نمی کرد (مثل عبادات، نماز و... ) در تمام جزئیات، وحی صورت نگرفته، بلکه شخص پیامبر به عنوان رئیس اجتماع، در اداره آن کارهایی کرده است. (مطهری، امامت و رهبری، چاپ20، 1376 صص49-47).
پس از پیغمبر، شأن اول او تعطیل شد؛ چون آنچه از اسلام باید گفته شود، به پیغمبر گفته شد و او به مردم ابلاغ کرد و ختم نبوت اعلام شد. امّا دو شأن دیگر، یعنی رهبری اجتماع و مرجعیت دینی نمی توانست بلاتکلیف بماند؛ بنابراین امامت و جانشینی پیامبر در این دو شأن استمرار دارد. اما امامت مساوی حکومت نیست، بلکه حکومت، یکی از فروع و شاخه های خیلی کوچک امامت است و گر نه اصلاً نیاز نبود که حاکم، معصوم و اعلم و افضل باشد. به نظر استاد مطهری، مسأله مهم در امامت، جانشینی پیغمبر در توضیح و تبیین و بیان دین، یعنی مرجع احکام دین بودن است. (همان، ص70-50).
http://mortezamotahari.com/fa/articleview.html?ArticleID=78965
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
https://eitaa.com/kh_asemani
﷽
⁉️سوال:👇👇👇
🔰آیا این مطلب صحت دارد:
«آیتالله بهجت میفرمودند چهل روز مانده به محرم چله گناه نکردن بگیرید تا سوز دل و اشک چشمتان برای سیدالشهدا فراوان شود»؟
✅✍️پاسخ:
✅ آیتالله بهجت قدسسره میفرمودند: چنانچه طالب صادق باشد، «ترک معصیت» کافی و وافی است برای «تمام عمر»؛ اگرچه هزار سال باشد.
⛔️ هیچکس این سخن را از ایشان نشنید که «چله گناه نکردن بگیرید برای اشک چشم و سوز دل برای سیدالشهدا علیهالسلام»؛
✅ اما همه میدیدند که ایشان هر روز حضرت سیدالشهدا علیهالسلام را زیارت میکنند با زیارت عاشورا همراه صد لعن و صد سلام؛ «هر روز».
✅ ایشان میفرمودند: «فردای قیامت که هیچ چیز از انسان نمیخرند، اشک بر سیدالشهدا علیهالسلام را مانند دانه دری برایش نقد میکنند».
🔶منبع: مرکز تنظیم و نشر آثار آیتالله بهجت قدسسره
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
https://eitaa.com/kh_asemani
﷽
⁉️سوال:👇👇👇
🔰مگر روح ما از خدا نیست؟ پس چرا گناه و معصیت می کنیم؟
✅✍️پاسخ:👇👇👇
✅برای پاسخ به این سوال ابتدا باید دید منظور از نفخ و دمیدن روح خدا در انسان چیست و آن گاه معنای روح خدا را مورد بحث قرار دهیم تا پاسخ سوال داده شود.
نفخ" به معنای دمیدن هوا در داخل جسم به وسیله دهان یا وسیله ای دیگر است. و مقصود از نفخ در آیه شريفه ۲۹ سوره حجر که می فرمايد: «و نَفَخْتُ فيه من روحي؛ از روح خود در آن دميدم»، ایجاد روح در آدمی است.
به عبارت روشن تر نفس یک نوع اتّحاد با بدن دارد و آن این است که متعلق به بدن است و در عین حال یک نوع استقلال هم از بدن دارد، به طوری که هر وقت تعلقش از بدن قطع شد از او جدا می شود.(۱)
توضیح بیشتر:
انسان از دو چیز مختلف آفریده شده که یکی در حدّ اعلای عظمت و دیگری ظاهراً در حد پایین از نظر ارزش است. جنبه مادّی انسان را گل بد بوی تیره رنگ (لجن) تشکیل می دهد و جنبه معنوی او را چیزی که به عنوان روح خدا از آن یاد شده است.
البته خدا نه جسم دارد و نه روح. نسبت روح به خدا "اضافه تشریفی" است و دلیل بر این است که روحی بسیار پرعظمت در کالبد انسان دمیده شده همان گونه که کعبه را به خاطر عظمتش "بیت الله" می خوانند و ماه مبارک رمضان را به خاطر برکتش "شهر الله" (ماه خدا) می نامند، زیرا می دانیم همه ماه ها و همه مکان ها از آن خدا است لیکن وقتی گفته می شود خانه خدا، یعنی خانه ای که از نظر شرف و منزلت چنان با عظمت است که هیچ طرف نسبتی غیر از خداوند ندارد.
بر این اساس مفهوم آیه این می شود: در او روحی که از نظر شرافت، اهمیت و توانمندی شما به من قابل انتساب است دمیدم.
بنابراین معنای آیه این نیست که خداوند از وجود خود، بخشی را جدا ساخته و در قالب آدمی جا سازی نموده، بلکه اضافه به روح اضافه تشریفی است، مانند بیت الله یا شهر الله. مقصود این است که روح آدمی از ویژگی هایی برخوردار است که باعث شرافت آن می شود، زیرا دارای صفت اختیار و قدرت انتخاب است که آن را از دیگر موجودات ممتاز می سازد.
با این ویژگی انسان می تواند از ملائک برتر شود. این روح الهی است که با استعدادهای فوق العاده ای که در آن نهفته است ، می تواند تجلّی گاه انوار خدا باشد . خداوند به او این همه عظمت بخشیده ، به گونه ای که می تواند با استفاده صحیح از اختیار در راه الهی قدم بر دارد و تمام ابزار و امکانات و حتی عضو مادی خود را در این راه صرف نماید و از فرشتگان نیز برتر شود.(۲)
بنا براین انسان مرکب از روح و بدن است. تمام حقیقت انسان را روح ونفس وی تشکیل می دهد و در عالم قیامت به سزای اعمال خوب وبد خود خواهد رسید. بدیهی است عذاب و نعمت عالم قیامت ، جسمانی وروحانی است.
اما عذاب روح در قیامت، عذاب خدا نیست چون معنای دمیدن روح، جدا شدن قطعه ای از خداوند نیست بلکه منظور این است که انسان مرکب از نفس وبدن است وبه خاطر شرافت روح از آن به روح الهی تعبیر شده است.
روح انسانی از این جهت که استعداد رسیدن به بالاترین مراتب هستی را دارا است، هدیه الهی است. در عین حال روح و نفس، این ویژگی را دارد که به وسیله انسان آلوده شود و از مراتب حیوانی نیز پست تر گردد. آنچه عذاب می بیند، روحی است که به آلودگی دچار شده است و آلودگی ها نیز توسط خود انسان ایجاد شده و این چیزی نیست که خداوند به انسان هدیه داده بود.
📚پی نوشت ها:
۱. ترجمه تفسیر المیزان، ج ۱۲، ص ۲۲۳ و ج ۱۷، ص ۳۵۸.
۲. تفسیر نمونه ، مکارم شیرازی، ناصر و همکاران، ج ۱۷، ص ۷۸ و ۷۹ و ج ۱۹، ص ۳۳۷.
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
https://eitaa.com/kh_asemani
﷽
⁉️چرا بریم #حج و پولمونو بریزیم تو جیب #عربا؟
✅ جواب👇👇👇
باید ببینیم این سوال رو چه کسی میپرسه، یک مسلمون مقید؟ یا یک مسلمون غیر مقید.
▪️در جواب کسایی که به انجام واجبات مقید نیستن باید گفت، ما اسلام رو بعنوان دین انتخاب کردیم و موظفیم که واجباتش رو دونه دونه انجام بدیم و از محرماتش هم اجتناب کنیم. برای کسی که نماز نمیخونه، روزه نمیگیره، شاید ساده باشه حج رو هم مثل بقیه واجباتی که انجام نمیده، انجام نده. ولی برای ما ممکن نیست که به دلخواه یکی از واجبات رو انجام بدیم و دیگری رو انجام ندیم
▪️یکی از دلایلی که باعث شده همه آدما درباره دستورات اسلام نظر میدن اینه که #واجبات_الهی برای ما بی اهمیت و کوچیک شده. اگه عظمت واجبات الهی رو بدونیم واینکه در هیچ شرایطی نمیشه واجبات الهی ترک بشه، اون موقع اصلا به ذهنمون نمیرسه که چرا حج بریم؟ چرا پول بریزیم تو جیب عربا و این حرفا. فقط فکر اطاعت از دستورات خداییم.
🔺احکام اولیه مثل نماز، حج و دیگر واجبات رو خود خدا وضع کرده و حتی امامان معصوم هم نمیتونن #تغییرش بدن. فقط میتونن در مواقعی که مصلحت بالاتری وجود داره، موقتاََ #تعطیلش کنن. نه تغییر. درباره حج واجب هم اگر مصلحتی بالاتر نباشه نمیشه تعطیلش کرد. و این مصلحت رو مردم معمولی تشخیص نمیدن. متخصصش باید تشخیص بده. مثلا اگر جون حاجیها درخطر باشه. که بعد انقلاب، دوبار این اتفاق افتاد و یکی دوسال حج تعطیل شد
▪️شاید سوال بشه این پولای ما میره سلاح میشه، #موشک میشه میریزه رو سر یمنی ها، الانم جون انسانها درخطره. اینجا باید بگیم که اگر ایرانیها نمیرفتن حج یعنی مشکل حل میشد؟ جنگ #یمن تعطیل میشد؟ یا ظرفیت حاجیهای ایرانو میدادن به کشورهای دیگه؟ اصلا درآمد عربستان از کل مراسم حج، درمقایسه با #درآمدنفتی اون، مگه چقدره؟ خیلی کمه. درآمدش از صدهزار ایرانی که اصلا پول چایی نظامیان عربستانی هم نمیشه، پس اصولا حج ما هیچ تاثیری بر جنگ عربستان نداره
✖️نکته بعدی اینه که حضور #حاجیان ایرانی اثرات بسیار مثبتی داره و نبودن شیعیان ایرانی درحج تاثیرات بدی داره. که مفصله. اصلا خود #عربستان از خداشه ایران نره حج
▪️درکل واجبات الهی اینطوری که الان پیش ما خوار و خفیف شده، نیست. اونقدر عظمت داره که درباره همین حج روایت داریم اگر دور خانه خدا خالی بمونه، #عذاب نازل میشه. در احکام #فقهی هم هست که اگه مردم تمایلی به حج نداشتن، حکومت اسلامی باید از بیت المال مردم رو به حج بفرسته.
خلاصه #شعائر الهی عظمت بالایی دارن، نمیشه هرکی دلش خواست برای این شعائر تعیین تکلیف کنه یا تعطیلش کنه
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
https://eitaa.com/kh_asemani
﷽
💞 ازدواج بهترینها
💐 رهبر انقلاب: حضرت زهرا (علیها السلام) دختر پیامبر (صلی الله علیه و آله) بود؛ رئیس جامعه اسلامی؛ حاکم مطلق. امیرالمومنین (علیهالسلام) هم که سردار درجهی یک اسلام بود. ببینید چطوری ازدواج کردند!
🔹 چه جور مِهریهی کم، چه جور جهیزیّهی کم. همه چیز با نام خدا و با یاد او. اینها برای ما الگو هستند. ۷۵/۰۲/۱۷
🎊 به مناسبت ١ ذیالحجه؛سالروز #ازدواج حضرت امیرالمؤمنین و حضرت زهرا سلاماللهعلیهما
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
https://eitaa.com/kh_asemani
﷽
⁉️سوال
یکی از کانالهای ضد دین که به حضرت زهرا و پیامبر اهانت می کنه در یکی از جدیدترین پست هاش اورده که روحانیون به دروغ به شما گفتن که عقد فاطمه و علی از جانب خدا بوده بلکه فاطمه به این ازدواج راضی نبوده و طبق روایتی که در تفسیر قمی ج2 ص336 امده حضرت زهرا نسبت به این ازدواج ناراضی بوده بعد پیامبر راضیش کرده در این باره هم توضیح بدید
✅پاسخ:👇👇👇
❗️در مورد روایتی که از تفسیر قمی نقل کرده اند که حضرت زهرا راضی به ازدواج نبوده است:
1️⃣باید توجه کرد که تمام انچه در تفسیر قمی است نوشته علی بن ابراهیم عالم بزرگ شیعه نیست.بلکه تنها تفسیر سوره فاتحه ،بقره و کمی از ال عمران از ایشان است و بقیه ان از شاگرد ایشان ابوالفضل العباس می باشد و روایت مورد استناد در تفسیر سوره نجم نقل شده است
📚کلیات فی علم الرجال،ایت الله سبحانی ص301
2️⃣روایت مورد استناد در تفسیر قمی به صورت مرسل و بدون سند کامل نقل شده است لذا قابل قبول نمی باشد
3️⃣این که عقد حضرت علی و حضرت زهرا از ناحیه خداوند صورت گرفته است به هیچ وجه قابل مناقشه نمی باشد ودر این باره روایات فراوانی از کتب شیعه و سنی صادر شده است
🔶کتب شیعه :
❗️شیخ صدوق در عیون الاخبار روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود:
« من فاطمه را به عقد علی تنها زمانی در آوردم که خداوند مرا به این کار دستور داد»
📚عیون الاخبار ج2 ص59
❗️در روایت دیگر فرمود:
« فرشته ای بر من نازل شد و گفت خداوند به تو سلام می رساند و می گوید من فاطمه را به عقد علی در آورده ام پس آن دو را به یکدیگر تزویج کن»
📚بحار الانوار ج43 ص105
📚عیون الاخبار ج2 ص27
🔷و فرمود :
« خداوند چنین می گوید که شما فرشتگان را شاهد می گیرم که من فاطمه دختر محمد را به عقد علی بن ابی طالب در اوردم»
📚امالی ص559
❗️در این مضمون روایات متعدد دیگری نیز صادر شده است
📚بحار الانوار ج43 ص92 باب 5
🗯کتب اهل سنت:
❗️طبری روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود:
« جبرییل به من اطلاع داد که خداوند فاطمه را به همسری علی در آورده است و چهل هزار فرشته را گواه این عقد ساخته است»
📚ذخائر العقبی ص32
🔶متقی هندی روایت می کند که فرمود:
« خداوند به من دستور داده است تا فاطمه را به همسری علی در اورم»
📚کنز العمال ج6 ص152
📚مجمع الزوائد ج9 ص204
📚فیض القدیر ج2 ص215
🗯در این باره روایت متعدد دیگری نیز در کتب اهل سنت نقل شده است که جهت اگاهی رجوع کنید :
📚فضائل الخمسه،محقق فیروز ابادی ج2 ص130 به بعد
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
https://eitaa.com/kh_asemani