﷽
ادامه پاسخ👇👇👇
1️⃣-نویسنده میگوید «کسی #خدارا ندیده»!!!.
باید پرسید آیا کسی نیروی جاذبه ٬یاانرژی ویا احساس غم وشادی را دیده است؟
پس چرا نویسنده آنهارا انکار نمیکند؟!هر چیزی که دیده نمیشود دلیل بر نبود آن نیست.
2️⃣-نویسنده میگوید «چند دین وجود دارد؟وهمه خدا ودین خودشان را برترین دین میدانند»
🔸باید گفت که شما با ادعای دیگران کاری نداشته باشید.
اگر تنبلی وپیش داوری خود را کنار بگذاری وزحمت مطالعه وتحقیق درست را به خود بدهید هر #عقیده و #دینی که کاملتر بود همان را بپذیرید.
باید توجه کرد که همچنان که #دین_تقلیدی غلط است دین دلبخواهی هم غلط است.دین، فقط و فقط باید بر مبنای کشف واقعیت و براساس دلائل و شواهد باشد.
3️⃣-میگوید«دین من عقل من است ومن راه را از عقل خود میجویم نه از چند کتاب که دست نوشته است»
🔸اگر شما خواندن کتاب را منافات با عقل میدانید پس چرا سالیان دراز دهها #کتاب را در مدرسه و دانشگاه مطالعه میکنید.شما نظرات ویافته های متفکران ومحققان فیزیک وشیمی و ریاضی وپزشکی را در کتابها مطالعه میکنید ولی حاضر نیستید حاصل تلاش وتفکر وتجربیات متفکران دینی را مطالعه کنید .به اینجا که میرسید ادعای عقل میکنید.پس شما که ادعای #عقل میکنید کتابهای شیمی را هم مطالعه نکنید وبروید تمام فرمولها وقوانین شیمی را که سالها دهها محقق کشف کرده اند خود به تنهایی کشف کنید.کتابها حاوی یافته ها ونتیجه تلاشهای انسانهای زیادیست که حاصل تلاش خودراثبت کرده اندودر اختیار #بشریت گذاشته اند شده تا راه را برای پیدا کردن حقیقت هموارتر کنند.البته قرآن کتابی دست نویس نیست بلکه وحی وسخنان خداوند است.هرچند نویسنده به کل همه را بی دلیل انکار میکند.
4️⃣-نویسنده میگوید:« چیزی را بر من تحمیل نکنید که در غالب درک من نیست»
🔸اولا: در قبول اسلام هیچ تحمیل و #اجباری نیست.
🔸در ثانی: بین درک کیفیت یک #حقیقت با درک وجود آن متفاوت است.خیلی از پدیده ها در جهان هستند که درک کیفیت آنها سخت یا ناممکن است ولی وجود ذات این پدیده ها رامیتوان ثابت کرد.نامحدود وبی انتها بودن اعداد در ریاضی ویا نا محدود بودن کوچکی ذرات ویا بی کران بودن آسمانها وکیهان که درک کامل آن در غالب ذهن نمیگنجد ولی کسی وجود آنهارا انکار نمیکند.
✅نکته آخر:در این شبهه برخی اتهامات هم به اسلام زده شده که ناشی از انکار خدا و وحی وعدم مطالعه یا مطالعه سطحی میباشد.کسی که خدارا باور داشته باشدو به #وحی و #رسول او معتقد باشد احکام و دستورات اورا هم میپذیرد .ادعاهای نویسنده درمورد احکام اسلامی ناشی از بغض وعناداوبوده وهر جاکه عناد وکینه برعقل وشعور سایه انداخته باشدمیتوان لطیفترین وزیباترین حقیقت راهم خشن وغیرمعقول جلوه داد.
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
https://eitaa.com/kh_asemani
﷽
💧 حماسه اشک
🚩 حضرت آیتالله خامنهای :«یکی از بخشهای مهم و جذابی که میتواند مصیبت ابالفضل را بیان کند، زبان حال مادر حضرت اباالفضل است؛ همان «لا تدعونّی ویک امّ البنین»*
🌸 مادری است؛ صورت قبر چهار جوانش را که در کربلا شهید شدند، در بقیع میکشد و نوحهسرائی میکند و حماسه میآفریند. همهاش اشک ریختن و تو سر زدن هم نیست؛ البته اشک ریختن هست، اشکالی هم ندارد؛ بلکه حماسهآفرینی است، افتخار به این جوانهاست.» ۱۳۹۰/۰۳/۲۵
* *اشعار منتسب به حضرت امالبنین:*
لا تَدْعُوِنِّي وَيْكِ أُمَّ الْبَنِينَ
تُذَكِّرِينِي بِلِيُوثِ الْعَرِينِ
واى بر تو مرا ديگر مادر پسران مخوان
كه مرا به ياد شيران بيشهام مياندازى
كَانَتْ بَنُونَ لِي أُدْعَى بِهِمْ
وَ الْيَوْمَ أَصْبَحْتُ وَ لا مِنْ بَنِينَ
مرا پسرانى بود، كه به آنان خوانده میشدم
اما امروز براى من پسرانى نيست
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
https://eitaa.com/kh_asemani
﷽
⁉️متن شبهه 👇👇👇
شب عاشورا به یارانش گفت هرکس از شما حق الناس دارد برود
عجب از آنان ک هزاران گناه درحق ملت میکنند و معتقدند قطره اشکی بر حسین ضامن بهشت است
✅ پاسخ 👇👇👇
کسانی که اساساً اسلام را قبول ندارند، چه رسد به امام حسین علیه السلام و چه رسد به عزاداری برای او ...، یکسال تمام علیه عزاداریهای مردم ضد تبلیغ کردند و در این راستا، حتی به آیات قرآن و احادیث نبوی و سخنان مشاهیر نیز متوسل شدند، اما الحمدلله، نتیجه معکوس شد و امسال مراسم عزاداری، پرشورتر از سالهای گذشته، در ایران و سایر نقاط جهان برگزاری گردید. « وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ » و « وَلَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ ».
الف – مسلمانان و به ویژه شیعیان، به خوبی میدانند که حتی هزاران رکعت نماز توبه و میلیونها بار تکرار لفظ استغفار، "حق الناس" را از بین نمیبرد؛ بنابر این اگر کسی گمان کند که دعا، زیارت، توبه، عزاداری و بالاخره اشک بر مصیبت امام حسین علیه السلام، "حق الناس" را جبران میکند، خب خطای بزرگی مرتکب شده و واقعاً تعجب هم دارد. اما آیا صدها میلیون مسلمان اعم از شیعه و سنی، برای رهایی از دیونی که به مردم دارند و حق الناسی بر عهدهی آنان میباشد، گریه میکنند؟!
ب – نه تنها از گریه، به تنهایی کاری بر نمیآید، بلکه از تمامی عزاداریها، زیارتها و ادعیه نیز به تنهایی کاری بر نمیآید، و همین طور از عبادات واجبی چون نمازهای یومیه، روزه، حج و ... نیز به تنهایی کاری بر نمیآید، وگرنه این همه نمازخوان، خوارج، وهابی و داعشی، یا دنیاگرا و منافق نمیشدند؛ بلکه اینها همه وسیله، اسباب و مساعد کنندهی زمینه و فراهم کننده شرایط برای "اصلاح" میباشد؛ پس اگر کسی به این وسایل رویآورد، اما قصد بیدار شدن، اصلاح و رشد خود را نداشت و از آنها بهره نبرد، نه تنها هیچ فایدهای برایش ندارد، بلکه چه بسا سبب سقوط و گمراهی بیشترش نیز بگردد، چنان که فرمود:
« وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا » (الإسراء، 82)
ترجمه: و از قرآن، آنچه شفا و رحمت است برای مؤمنان، نازل میکنیم؛ و ستمگران را جز خسران (و زیان) نمیافزاید.
نکته – نقش و خاصیت "حق" همین است، اهلش را هدایت میکند و نااهلش (ظالم) را گمراهتر مینماید.
●- بسیاری وقتی با خدا حرف میزنند، عبادت، درد دل یا دعایی میکنند، چه دعایشان مستجاب شود و چه نشود، شقیتر شده و از او دورتر میشوند، تا جایی که به لجبازی و دشمنی نیز میرسند که به مراتب بدتر از کفر و انکار میباشد.
●- بسیاری وقتی با انبیا و اولیای الهی و حجتهای عقلی و براهین روشن و حتی معجزات آنها مواجه شدند، به جای هدایت، گمراهتر نیز شدند.
●- بسیاری وقتی با امامان علیه السلام مواجه شدند، حتی نزدیکتر شدند، با آنها گفتگو کردند، و حتی دوستی و رفاقت برقرار کردند، گمراهتر نیز شدند.
●- این عزاداریها، این اشکها نیز همینطور است، چه برای کسی که عزاداری میکند و اشکی میریزد، چه برای آنان که شاهد و ناظرند. برخی هدایت میشوند و برخی گمراهتر. پس مشکل از خودشان است، نه از عزاداری یا اشک، یا زیارت و دعا و ... .
اشک:
در عین حال تردیدی نیست که حتی یک لحظه و یک آن، احساس پشیمانی از معاصی در محضر الهی، یک استغفار (طلب مغفرت) جدی در قلب، اگر چه به لفظ نیز بیان نگردد، یک توبهی واقعی (بازگشت از گناه به سوی خدا)، پاک کننده میباشد و اتفاقا همان تکان خوردن دل و جاری شدن اشک نیز ضمانت اجراست؛ اما معنایش این نیست که اولاً از این پس تائب هر کاری هم کرد، مهم نیست و یک راست به بهشت میرود! و ثانیاً این نیست که دیگر لزومی به جبران "حق الناس" ندارد، بلکه توجه، استغفار، توبه، انابه و اشک، باید سبب بیداری، هوشیاری، بصیرت و عزم راسخ گردد، چه برای اصلاح گذشته و چه برای تبیین اهداف، دوراندیشی و تدبیر آینده. و قطعاً کسانی که از شقاوت و سختی قلبهایشان، اشکهایشان نیز خشک شده و کاری جز مسخره کردن عبادات، ارادتها و محبتهای دیگران ندارند، به این مراتب حتی نزدیک نیز نخواهد شد.
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
https://eitaa.com/kh_asemani
﷽
❗️ اسوه بودن معصوم براي غير معصوم!
⁉️ در الگوپذيري بين انسان و الگوي مورد نظر بايد تناسب باشد؛ در حالي که بين پيامبران الهي و مردم تناسبي نيست! چرا که آنها معصوم مي باشند؛ با اين حال، چگونه مي توانند براي ما الگو و اسوه باشند؟
✍️ پاسخ اجمالي:
اولا: آياتي که پيامبران را بشر و از جنس مردم معرفي مي کند دليل عقلي روشني است بر اينکه بين مردم و پيامبران تناسب وجود دارد و انسان ها بايد انبياء الهي(ع) را اسوه و الگو قرار دهند.
ثانيا: عصمت پيامبران به معناي سلب اختيار از آنها نيست و پيامبران با كمال اختيار و آزادي و به خاطر اطلاع از باطن پليد و آسيب زننده گناه، از ارتکاب آن خودداري مي کنند.
ثالثا: عقلاً هيچ مانعي ندارد که تمامي انسانها که با فطرتي پاک و نهادي معصومانه، زاده مي شوند با علم و عمل صالح و جهاد با نفس به آن درجه از ايمان برسند که همچون پيامبران، باطن و حقيقت همه گناهان و معاصي را مشاهده کنند و از آنها اجتناب نمايند.
رابعا: به همان نسبت كه پيامبران امتيازاتي دارند و مشمول مواهب الهى هستند و الگوي ديگران در کارهاي نيک مي باشند، مسئوليتشان نيز سنگين است و در معرض فتنه ها و خطرات بيشتر و تهديدکننده تري نيز هستند.
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
https://eitaa.com/kh_asemani
﷽
✅ پاسخ تفصیلی:
اسوه بودن انبیاء برای نوع بشر در عین مختار بودن و برخورداری شان از غرایز انسانی
پیامبران گرچه از عصمت برخوردار بودند و بخاطر علم و تقوای بالایی که داشتند هرگز گناه نمی کردند؛ اما این مسأله به معنای سلب اختیار از آنها نیست و آنها مانند سایر انسانها از غرائز انسانی برخوردار بودند.
در آیه 33 سوره مؤمنون می خوانیم: «ما هذا إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يَأْكُلُ مِمَّا تَأْكُلُونَ مِنْهُ وَ يَشْرَبُ مِمَّا تَشْرَبُونَ»؛ (اين انسانى همانند شما است، از آنچه مى خوريد، مى خورد و از آنچه شما مى نوشيد مى نوشد). طبق این آیه پیامبران مانند دیگر انسان ها غذا می خوردند و آب می نوشیدند و برای امرار معاش خود به بازارها می رفتند. آنها مانند دیگران ازدواج می کردند، زاد و ولد می کردند، همچون مردم عادی بیمار می شدند، کار می کردند و... . این آیه دلیل روشنی است بر اینکه بین مردم و پیامبران نوعی تناسب وجود دارد و انسان ها در رفتار و كردار و گفتار می توانند از انبیاء الهی(علیهم السلام) پیروی نمایند و سعی كنند به آنها نزدیك شوند و فرقی در این جهت میان عصمت و عدم آن نیست.
وقتی پیامبران از جنس بشر باشند و در ضمن بیان قوانین سعادت بشری، خودشان نیز به آن عمل کنند قطعا می توانند الگوی مناسبی برای انسان ها باشند؛ لذا در آیه 21 سوره احزاب می خوانیم: «لَقَدْ كانَ لَكُمْ في رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»؛ (مسلّماً براى شما در زندگى رسول خدا سرمشق نيكويى بود). حتی وقتی برخی بهانه جویی می کردند که چرا خداوند پیامبران را از جنس فرشته قرار نداد یا همراه آنها فرشته ای نفرستاد؛ چنانکه در آیه 7 سوره فرقان می خوانیم: «لَوْ لا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مَلَكٌ فَيَكُونَ مَعَهُ نَذِيراً»؛ (چرا فرشته اى همراه او نازل نشده تا همراه او انذار كند؟!). خدواند در آیه 9 سوره آل عمران به این بهانه جویی ها پاسخ داده و می فرماید: «وَ لَوْ جَعَلْناهُ مَلَكاً لَجَعَلْناهُ رَجُلاً وَ لَلَبَسْنا عَلَيْهِمْ ما يَلْبِسُونَ»؛ (و اگر او را فرشته قرار مى داديم حتما وى را به صورت انسانى در مى آورديم باز [به پندار آنان] كار را بر آنها مشتبه مى ساختيم همانطور كه آنها كار را بر ديگران مشتبه مى سازند!). یعنی رهبر و راهنماى انسان تنها مى تواند انسان باشد، تا از تمام دردها، نيازها، تمايلات، خواستها و مسائل زندگى او با خبر باشد، و از سوى ديگر بتواند در جنبه هاى عملى الگويى براى آنها گردد.(1)
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
https://eitaa.com/kh_asemani
3. مسئولیت سنگین تر انبیاء در مقایسه با انسان های عادی
از آنچه تا اینجا گفتیم روشن می شود که هر چه انسان یقینش بیشتر باشد و در امتحانات الهی موفق تر باشد نزد خداوند مقام بالاتری کسب خواهد کرد و فرقی بین پیامبران و سایر انسان ها در این معیار وجود ندارد. اما باید توجه داشت که انبیای الهی به همان نسبت که مقام معنوی بالایی دارند، در معرض فتنه ها و خطرات بیشتر و تهدیدکننده تری نیز هستند. اینکه در قرآن به ترک اولای برخی پیامبران اشاره شده است اشاره به این نکته است که همه انسان ها در معرض امتحان الهی قرار دارند. در حقیقت به همان نسبت كه پيامبران امتيازاتی دارند و مشمول مواهب الهى هستند و الگوی دیگران در کارهای نیک می باشند، مسئوليتشان نيز سنگين است و يك ترك اولاى آنها معادل يك گناه بزرگ افراد عادى است، و اين مشخص كننده خط عدالت است و قرآن با بیان ترک اولای برخی پیامبران این هشدار را به همه انسان ها می دهد که کوچک ترین اشتباه آنها محاسبه خواهد شد و در این زمینه نیز فرقی بین پیامبران و سایر انسان ها وجود ندارد.(7)
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
https://eitaa.com/kh_asemani
﷽
ادامه پاسخ 👆👆🔻👇👇👇
برخورداری انبیاء از علم و عصمت و محرومیت انسان های عادی از این دو امکان
بعداز بیان چگونگی متناسب بودن وجود مقدس انبیاء انبیاء برای اسوگی نوع بشر سؤالی که باقی می ماند این است که پیامبران با توجه به اینکه از علم و عصمت برخوردار هستند و هرگز گناه نمی کنند چگونه می توانند الگویی برای سایر انسانها باشند که از چنین ابزاری برخوردار نیستند؟
✅در پاسخ به این سؤال نکاتی لازم به ذکر است:
1. پیامبران مانند سایر انسان ها قدرت بر گناه دارند و با اختیار از گناه چشم پوشی می کنند.
مقام عصمت با اینکه به معناى يك ملکه و حالت تقواى الهى است كه به امداد پروردگار در آنها ايجاد مى شود و باعث می شود گناه نکنند اما با وجود اين حالت، چنان نيست كه آنها نتوانند گناه كنند، بلكه چنان که گفته شد قدرت اين كار را دارند و با اختيار خود از گناه چشم مى پوشند. درست همانند يك طبيب بسيار آگاه كه هرگز يك ماده بسيار سمى را كه خطرات جدى آن را مى داند نمى خورد با اينكه قدرت بر اين كار دارد، اما آگاهي ها و مبادى فكرى و روحى او سبب مى شود كه با ميل و اراده خود از اين كار چشم بپوشد.(2)
2. سایر انسان ها نیز به صورت نسبی و البته در مراتبی بسیار پایین تر در مقایسه با انبیاء از علم و عصمت برخوردارند.
علم به گناه و عصمت از اموری است که به صورت نسبی برای همه انسان ها وجود دارد. همه ابناء بشر در بدو تولد معصوم آفریده می شوند و در سیر تکامل خویش صاحب امتیاز اختیار هستند و با علم اجمالی فطری و یا ابلاغ انبیاء و معیارهای عقلی پذیرفته شده بشری به قباحت گناه و عواقب آن دانا هستند؛ لذا این امکان برای آنها نیز فراهم است که تا لحظه مرگ معصوم باشند و همانطور که پیامبران و امامان همه جانبه به علم خویش به ماهیت گناه و عواقب آن پایبند می مانند، دیگران نیز می توانند به اندازه علمی که دارند در دوری از گناه تلاش کنند و هرگز از دست يافتن به مقام عصمت و مراتب بالای معنوی محروم نیستند. به طور کلی مقام عصمت نيز مانند مراتب ديگر كمال انساني دست يافتني است. همگان مي توانند با الگو گرفتن از پیامبران و تلاش و مبارزه با نفس به برخي از مراحل و مراتب عصمت دسترسي پيدا كنند. کما اینکه پیامبر(صلی الله وعلیه وآله) در مورد سلمان فارسی فرمود: «سَلْمَانُ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْت»(3)؛ (سلمان از ما اهل بیت است). گرچه سلمان مانند اهل بیت دارای مقام عصمت کامل از هرگونه خطا و اشتباه و علم غیب و... نبود ولی بخاطر پاکی و مبارزه با نفس توانست به مقام آنها نزدیک شود.
بنابراین خداوند راه وصول به مقامات و درجات عاليه را به روي همه باز گذاشته است تا از طريق شريعت و تطبيق شريعت در اعمال فردي به آن نايل آیند. چه اين كه كساني مانند سلمان و اباذر به مقامات والا نايل آمدند، و برای مثال می بینیم که اصحاب امام حسين(علیه السلام) نیز با دل بريدن از دنيا به مقامات عاليه رسيدند.
در روند افاضه فيض الهي بخل و مشكلي وجود ندارد. این بستگی به این دارد که انسان چه مقدار در عملکرد نیک و پایبندی به شريعت پیامبران ملتزم است! در روایتى آمده است: «مَنْ عَمِلَ بِمَا يَعْلَمُ وَرَّثَهُ اللَّهُ عِلْمَ مَا لَمْ يَعْلَمْ»(4)؛ (هر کس به آنچه [از حقایق] مى داند عمل کند؛ خداوند دانش آنچه را که نمى داند، به او خواهد آموخت). در حقیقت افزایش دانش برای هر کس می تواند موجب اطلاع و آگاهی او از حقیقت و تبعات گناه گردد و این موضوع باعث اجتناب بیشتر شخص از گناه و نزدیک تر شدن به عصمت نسبی می گردد. از همین رو همه انسان ها این توانایی را دارند که در برابر وسوسه های نفس مقاومت کنند و به مقامات عالی برسند و عضوی از جامعه متقین گردند که اميرالمؤمنين(عليه السلام) در وصف آنها مى فرمايد: «فَهُمْ وَ الْجَنَّةُ كَمَنْ قَدْ رَآهَا فَهُمْ فِيهَا مُنَعَّمُونَ وَ هُمْ وَ النَّارُ كَمَنْ قَدْ رَآهَا فَهُمْ فِيهَا مُعَذَّبُون»(5)؛ (متقين نسبت به بهشت همانند كسانى اند كه آن را ديده و در آن متنعم اند و نسبت به جهنم همانند كسانى اند كه آن را ديده و در آن معذب هستند).(6)
﷽
❣️ طرح ویژه | فرستادگانِ حسین علیهالسلام
🌷 حضرت آیتالله خامنهای: حضرت امام حسین (ع) دو سه نفر مأمور کارکُشتهى مبرّزِ قویدست بهسوى تاریخ فرستاد.
✊ این چند مأمور، زینب کبری (س)، امام سجّاد (ع)، امّکلثوم، سکینه و فاطمهى بنتالحسین هستند.
🌱 از خاندان پیغمبر چندین نفر به صورت ظاهر، اسیرانى در دست دشمنان و در باطن، مأمورانى از جانب آن مرکز الهام و وحى خداوندى به کوفه و شام و مدینه اعزام شدند و تا آخر عمرشان از این عملى که امام حسین انجام داد بهرهبردارى شد؛ آنها علّتش را گفتند. ۵۲/۱۱/۱۳
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
https://eitaa.com/kh_asemani
﷽
⁉️ دلالت آیات سوره کافرون بر پلورالیسم و آزادی تدیّن به هر آیینی؟!
آیا سوره کافرون تاییدی بر پلورالیسم و آزادی تدیّن به هر آیینی حتی شرک و الحاد است؟!
✍️ پاسخ اجمالی:
مشرکان، پیشنهادی پلورالیستی و سازشکارانه داشتند که حاوی معامله و پذیرش متقابل عقیده و تدین به آیین شرک و توحید بود. این سوره پاسخی کوبنده به درخواست آنها و نفی هر گونه سازش است. این آیه ردّی بر قابل تبعیّت بودن هر نوع عقیده غیر از توحید است، نه پذیرش حقانیّت همه عقاید! اساسا روایات یکی از ویژگی های این سوره را «برائت و بیزاری از شرک» معرفی کرده اند؛ پس چگونه می توان پلورالیسم یا آزادی شرک و الحاد را از این سوره نتیجه گرفت!
آیه شریفه در مقام این است که بفرماید: شما به دین من نخواهید گروید و من نیز به دین شما نخواهم گروید؛ نه اینکه شما آزادید هر آیینی حتی شرک داشته باشید. شاهد این ادّعا، شأن نزول سوره، روایات وارد شده درباره این سوره و محتوای کل قرآن است که به شدّت شرک و کفر را طرد می کند.
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
https://eitaa.com/kh_asemani
﷽
✅ پاسخ تفصیلی: 👇👇
لَکُمْ دینُکُمْ وَ لِیَ دینِ
یکی از ادله ای که برخی طرفداران پلورالیسم (یا همان کثرت گرایی) برای اثبات حقانیّت پلورالیسم و آزادی عقیده به آن تمسک می کنند، سوره کافرون و بویژه آیه پایانی آن است:
«بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ * قُلْ یا أَیُّهَا الْکافِرُونَ * لا أَعْبُدُ ما تَعْبُدُونَ * وَ لا أَنْتُمْ عابِدُونَ ما أَعْبُدُ * وَ لا أَنا عابِدٌ ما عَبَدْتُّمْ * وَ لا أَنْتُمْ عابِدُونَ ما أَعْبُدُ* لَکُمْ دینُکُمْ وَ لِیَ دینِ»؛ (به نام خداوند بخشنده مهربان * بگو: اى کافران! * آنچه را شما مى پرستید من نمى پرستم * و نه شما آنچه را من مى پرستم مى پرستید، * و نه من هرگز آنچه را شما پرستش کردهاید مى پرستم، * و نه شما آنچه را که من مى پرستم پرستش مى کنید * [حال که چنین است] آیین شما براى خودتان، و آیین من براى خودم!).
بعضی کثرت گرایان در برداشت از این سوره گفته اند: آیات قرآن صریحا اصل «عیسی به دین خود، و موسی به دین خود» را تایید می کنند و هرگز اهل کتاب یا حتی کافران و مشرکان را طرد نمی کنند. مسلمان نبودن عیب و عار نیست و مسلمان بودن هم شرط لازم رستگاری نیست. خداوند خودی و غیرخودی نمی شناسد؛ زیرا قرآن می فرماید: «لَکُمْ دینُکُمْ وَ لِیَ دینِ»؛ (آیین شما براى خودتان، و آیین من براى خودم). هرکسی می تواند به دین خودش تدیّن داشته باشد و اجباری در اسلام آوردن نیست.(1)
اما نادرستی برداشت کثرت گرایان از آیات این سوره در طی چند نکته بیان می شود:
نکته اوّل: لحن سوره نشان مى دهد در زمانى نازل شده که مسلمانان در اقلیت بودند و کفار در اکثریت، و پیغمبر اکرم(صلّى الله علیه و آله) از ناحیه آنها سخت در فشار بود، و اصرار داشتند او را به سازش با شرک بکشانند، پیامبر(صلّى الله علیه و آله) دست رد بر سینه همه آنها مى زند، و آنها را به کلى مایوس مى کند، بدون آنکه بخواهد با آنها درگیر شود. این سرمشقى است براى همه مسلمانان که در هیچ شرائطى در اساس دین و اسلام با دشمنان سازش نکنند، و هر وقت چنین تمنّایى از ناحیه آنها صورت گیرد آنان را کاملا مایوس کنند.(2)
و لکن پس از قدرت گیری اسلام و مسلمین، سخن پیامبر همان سخن ابراهیم خلیل(علیه السلام) در آیه 67 سوره انبیاء است که می فرماید: «أُفٍّ لَکُمْ وَ لِما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللهِ أَ فَلا تَعْقِلُونَ»؛ (اُفّ بر شما و بر آنچه جز خدا مى پرستید! آیا اندیشه نمى کنید؟). و در نهایت سخن از جهاد با کافران و مشرکان و فتح مکه پیش می آید.
نکته دوم: درباره شأن نزول این سوره، در روایات آمده است که درباره گروهى از سران مشرکان قریش نازل شده، مانند ولید بن مغیره و عاص بن وائل و حارث بن قیس و امیة بن خلف و ... گفتند: اى محمد! تو بیا از آئین ما پیروى کن، ما نیز از آئین تو پیروى مى کنیم، و تو را در تمام امتیازات خود شریک مى سازیم، یک سال تو خدایان ما را عبادت کن! و سال دیگر ما خداى تو را عبادت مى کنیم. پیغمبر(صلّى الله علیه و آله) فرمود: پناه بر خدا که من چیزى را همتاى او قرار دهم! گفتند: لا اقل بعضى از خدایان ما را لمس کن و از آنها تبرک بجوى؛ ما تصدیق تو مى کنیم و خداى تو را مى پرستیم! پیامبر(صلّى الله علیه و آله) فرمود: من منتظر فرمان پروردگارم هستم. در این هنگام سوره «قُلْ یا أَیُّهَا الْکافِرُونَ» نازل شد، و رسول الله(صلّى الله علیه و آله) به مسجد الحرام آمد، در حالى که جمعى از سران قریش در آنجا جمع بودند، بالاى سر آنها ایستاد و این سوره را تا آخر بر آنها خواند آنها وقتى پیام این سوره را شنیدند کاملا مایوس شدند.(3)
آنها یک پیشنهاد چهارگانه دادند که آیات 2 تا 5 پاسخ چهار وجهی قرآن به آنها و ابطال همه پیشنهادات آنهاست؛ به بیان علامه طباطبایی، خداوند در این سوره، به رسول خدا(صلّى الله علیه و آله) دستور مى دهد به اینکه برائت خود از ش مشرکان را علنا اظهار داشته، خبر دهد که آنها نیز پذیراى دین وى نیستند، پس نه دین او مورد استفاده ایشان قرار مىگیرد، و نه دین آنان، آن جناب را مجذوب خود مى کند؛ بنابراین، نه کفار مى پرستند آنچه را که آن جناب مى پرستد، و نه تا ابد آن جناب مى پرستد آنچه را که ایشان مى پرستند، پس کفار باید براى ابد از سازشکارى آن جناب مایوس باشند.(4)
پس با توجه به شأن نزول و محتوای این سوره، پیامبر(صلّى الله علیه و آله) پیشنهاد پلورالیستی مشرکان را با قاطعیّت ردّ کرده است.
نکته سوم: اساسا روایات یکی از ویژگی های این سوره را «برائت و بیزاری از شرک» معرفی کرده اند؛ پس چگونه می توان پلورالیسم یا آزادی شرک و الحاد را از این سوره نتیجه گرفت! پیامبر(صلّى الله علیه و آله) به شخصی فرمودند: «إِذَا أَخَذْتَ مَضْجَعَکَ فَاقْرَأْ قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ ثُمَّ نَمْ عَلَى خَاتِمَتِهَا فَإِنَّهَا بَرَاءَةٌ مِنَ الشِّرْکِ»؛ (هنگامى که به بستر رفتى سوره یا ایها الکافرون را بخوان، بعد از آن بخواب که این بیزارى از شرک است).(5)
نکته چهارم: گاهى چنین تصوّر شده که آخرین آیه این سوره که مى گوید: «آئین شما براى خودتان، و آئین من براى خودم»، همان مفهوم «صلح کل» را دارد، و به آنها اجازه مىدهد که بر آئینشان بمانند، چرا که اصرار بر پذیرش آئین اسلام نمى کند! ولى این پندار بسیار سست و بى اساس است، زیرا لحن آیات به خوبى نشان مى دهد که این تعبیر نوعى تحقیر و تهدید است، یعنى آئین شما به خودتان ارزانى باد! و به زودى عواقب نکبت بار آن را خواهید دید؛ شبیه آنچه در آیه 55 سوره قصص آمده: «وَ إِذا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَ قالُوا لَنا أَعْمالُنا وَ لَکُمْ أَعْمالُکُمْ سَلامٌ عَلَیْکُمْ لا نَبْتَغِی الْجاهِلِینَ»؛ (مؤمنان هر گاه سخن لغوى را بشنوند از آن روى مى گردانند، و مى گویند: اعمال ما براى ما و اعمال شما براى خودتان، سلام بر شما [سلام وداع و جدایى] ما طالب جاهلان نیستیم). شاهد گویاى این مطلب صدها آیه قرآن مجید است که شرک را در تمام اشکالش مى کوبد، و از هر کارى منفورتر مى شمرد، و گناهى نابخشودنى مى داند.(6)
به بیان علامه طباطبایی، در اینجا ممکن است به ذهن کسى برسد که این آیه مردم را در انتخاب دین آزاد کرده، مى فرماید هر کس دلش خواست دین شرک را انتخاب کند، و هر کس خواست دین توحید را برگزیند. و یا به ذهن برسد که آیه شریفه مى خواهد به رسول خدا(صلّى الله علیه و آله) دستور دهد که متعرّض دین مشرکین نشود. ولیکن معنایى که ما براى آیه کردیم این توهّم را دفع مى کند، چون گفتیم آیه شریفه در مقام این است که بفرماید شما به دین من نخواهید گروید و من نیز به دین شما نخواهم گروید، و اصولا دعوت حقّه اى که قرآن متضمن آن است، این توهّم را دفع مى کند.(7)
حاصل سخن اینکه: این سوره هیچ دلالتی بر پلورالیسم و مشروعیّت آیین های مختلف و آزادی شرک و کفر ندارد؛ بلکه با توجه به شأن نزول و لحن سوره می توان گفت که پاسخ کوبنده به درخواست سازش کافران و نفی شرک است.
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
https://eitaa.com/kh_asemani
﷽
🌷لوح |کوچه شهید
🔹رهبرانقلاب: همه وظیفه داریم نامهای نورانی شهیدان را تکریم کنیم و عظمت جایگاه آنان را در یادها ماندگار سازیم. افتخاری است برای کویها و برزنها که نام شهید و عنوان شهادت بر فراز آنها بدرخشد؛ این موهبت هماکنون در سراسر کشور وجود دارد و باید ادامه یابد. ۹۸/۷/۳
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
https://eitaa.com/kh_asemani
﷽
❓ چرا محمد حنفیّه در قیام امام حسین(ع) شرکت نکرد؟
✍️ پاسخ:
امام حسین(ع) در گفتگوئی که با برادرش محمد حنفیّه داشت با ایشان فرمود: «برادرم! خداوند به تو پاداش نیکو دهد. خیرخواهى کردى و به راه درست اشاره کرده اى. من اکنون عازم مکّه هستم و خود و برادرانم و برادرزادگان و پیروانم را براى این سفر آماده کرده ام. برنامه و رأیشان همان برنامه و رأى من است. امّا تو اى برادرم! ماندن تو در مدینه ایرادى ندارد تا در میان آنان چشم من باشى و از تمام امورشان مرا با خبر ساز!».
با توجه به این سند تاریخی ایشان با اجازه امام زمانشان به جهت پشتیبانی از ایشان در این قیام و رساندن اخبار به امام(ع) در مدینه مانده اند.
#یاران_حسین #هیهات_منا_الذله
#امام_حسین #محمد_حنفیه
#کربلا #مدینه #مکه
#اصحاب_امام_حسین
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
https://eitaa.com/kh_asemani
﷽
☑️ #پاسخ_به_یک_شبهه
🔴 متن #شایعه :
"از #کوروش_بزرگ پرسیدند:
چرا زنان شما پوشش سر ندارند؟
#کوروش فرمود:
#پوشش بانوی سرزمین من، "پلک های مردان" سرزمینم است ... "
🔵 #پاسخ_به_شبهه:
1️⃣ همانند تمامی #شایعات منبعی برای متن ذکر نشده است!
اصولا چنین سوال و جوابی به کوروش به #دروغ نسبت داده شده است.
2️⃣ #بانوان #ایرانی چه در دوران #باستان و قبل از #اسلام و چه بعد از آن #حجاب بسیار سختی داشته اند.
از دوران #مادها، #هخامنشیان و #اشکانیان تا به امروز.
از روی #کتیبههای بهجامانده در آثار باستانی (#نقشرستم، #تختجمشید، #نقشرجب و ...)، ظروف، تندیسها و مجسمههای محافظت شده در موزهها میتوان تصاویر حجاب زنان ایرانی را مشاهده کرده
منابع بسیار است اما برای نمونه از هر دوران سندی می آوریم:
1-حجاب در ایران باستان بود، بسیار شدید هم بود:
👤 #ویل_دورانت #باستان_شناس و #تمدن_شناس معروف درباره پوشش زنان ایران باستان و اینکه حجاب بسیار سختی در بین آنان رایج بوده است، می گوید: «زنان طبقات بالای اجتماع جرأت آن را نداشتند که جز در تخت روان روپوش دار از خانه بیرون بیایند. هرگز به آنان اجازه داده نمی شد که آشکارا با مردان آمیزش (اختلاط) کنند. زنان شوهر دار حق نداشتند هیچ مردی را، ولو پدر یا برادرشان باشد، ببینند. در نقش هایی که در ایران باستان بر جای مانده، هیچ صورت زن دیده نمی شود و نامی از ایشان به نظر نمی رسد.
📚 #ویل_دورانت، #تاریخ_تمدن، ص 434
2-زنان در ایران باستان روسری به سر میکردن و اجازه نداشتند سرلخت باشند:
👤 #ضیاءپور باستان شناس و #تاریخدان در کتاب خود «پوشاک باستانی ایرانیان» در مورد حجاب زنان قوم ماد این چنین بیان میکند :
اصلی که باید در نظر داشت، این است که طبق نقوش برجسته و مجسمه های ما قبل میلاد، پوشاک زنان آن دوره (مادها) از لحاظ شکل (با کمی تفاوت) با پوشاک مردان یکسان است.
وی در ادامه برای توضیح نقوش بر جای مانده می نویسد: «مرد و زن به واسطه اختلافی که میان پوشش سرشان وجود دارد، از هم تمیز داده می شوند. به نظر می رسد که زنان پوششی نیز روی سر خود گذارده اند و از زیر آن گیسوهای بلندشان نمایان است.
📚 ضیاءپور، #پوشاک_باستانی_ایرانیان، ص 51 و 54
3-زنان در زمان هخامنشیان #چادر به سر میکردن و دامن های بلند میپوشیدن:
زنان در آن دوره چادری مستطیل بر روی همه لباس خود افکنده و در زیر آن، یک پیراهن با دامن بلند و در زیر آن نیز، پیراهن بلند دیگری تا به مچ پا نمایان است.
📚 ضیاءپور، پوشاک باستانی ایرانیان، ص 56
4-چادر به سر کردن زنان تا زمان ساسانیان ادامه داشت و این را از هخامنشیان به ارث برده بودند.
چادر که از دوره های پیش مورد استفاده بانوان ایران بوده است، در این دوره نیز به صورت مختلف مورد استعمال داشته است.
حجاب زنان در این دوره چنان اهمیتی داشت که «حتی لباس هنرپیشگان زن، مانند لباس های بلند سایر بانوان، تا پشت پا کشیده شده است.»
📚جلیل ضیاء پور، پوشاک زنان ایرانی، ص 114
#علی_سامی، #تمدن_ساسانی، ج1، ص 186
حال که داشتن حجاب کامل و سخت زنان ایرانی در ایران پیش از اسلام بر همگان ثابت شد
سوال ما از #کوروش_پرستان و #باستانگرایان این است:
⁉️شما چرا با فرهنگ و آداب ورسوم اصیل ایرانی مخالفت میکنید؟!
و به چه حقی میخوایید چادری که قدمتش به اندازه قدمت این سرزمین است را از سر بانوان این مرز و بوم پایین بکشید؟!
🔹 #قضاوت_با_شما 🔹
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
https://eitaa.com/kh_asemani
﷽
🌷 «با رمز یازهرا حماسه آفریدیم»
🌟رهبر انقلاب: وقتى كه در جبهه ها لباسهاى دوخته و اتوكشيده و يا خوراكیهاى بسته بندى شده و يا طبخ هاى بسيار مهربانانه و مادرانه و يا ترشى و مربا... را ميبينم، ميفهمم كه تلاش بسيارى در پشت جبهه از سوى مادران و زنان وجود دارد.
🌟به اعتقاد من بخش مهم محيط گرم و پر شور جنگ مربوط به جهت فكرى خواهران است و اگر زنان ما، در اين حال و هواى فكرى نبودند، نيمى از اين شور وجود نداشت. ۶۰/۲/۵
#هفته_دفاع_مقدس
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
https://eitaa.com/kh_asemani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
🔴 روضه تصویری جانسوز در مسیر پیاده روی اربعین....
یا رقیه
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
https://eitaa.com/kh_asemani
﷽
❓ بوسيدن و لمس كردن در و ديوار و ضريح معصومين و امام زاده ها چه حكمي دارد؟
✍️ پاسخ اجمالي:
اين كار نه تنها بدعت و حرام نيست بلكه ريشه در رفتار پيامبران پيشين دارد. مانند: بوسيدن سنگ حجرالاسود و لمس كردن پيراهن يوسف(ع) و ماليدن آن بر چشم.
آری بوسيدن قبور ائمه(ع) از روى «محبت» است نه از روى «عبوديت». آیا بوسيدن فرزند، یا عكس و وسائل يادگار او، شرك است؟!
ضمن اينكه برخي از علماى اهل سنّت مثل عبداللَه فرزند احمد بن حنبل، رملی شافعی، محب الدین طبری و... نیز بوسيدن و تبرك جستن به قبر اولياء را جايز دانسته اند.
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
https://eitaa.com/kh_asemani
﷽
⛔️ متن شبهه ⛔️
" اسرار علی (ع)
در یکی از معروفترین دانشگاه های جانور شناسی در هند تحقیقی صورت گرفت مبنی بر نحوه جفت گیری و تولید مثل طاووس . یک جفت طاووس را در قفس بزرگی قرار دادن و یک نگهبان نیز گذاشتند تا لحظه جفت گیری را ثبت کند . روزها گذشت و یک روز طاووس ماده تخم گذاشته بود ... 🦚
نهج البلاغه را اوردند. خطبه طاووس چنین نوشته شده :
شگفتا از خلقت طاووس که با اراده خدا باردار میگردد بدین گونه که طاووس ماده پرهای خود را باز میکند و طاووس نر از عظمت الهی اشک از چشمانش جاری شده . طاووس ماده نزدیک نر میگردد و یک قطره از اشک او میخورد و باردار میگردد . تیم تحقیقات فیلمهارو لحظه به لحظه چک میکنند و این واقعیت را میپذیرند . "
✅ در پاسخ به شبهه👇👇👇
"روش تولید مثل طاووس در نهج البلاغه ... !!" :
1️⃣ کلام امام علی (ع) تحریف شده است !📛
2️⃣ متن اصلی در نهج البلاغه :
[...] چون خروس مي پرد، و چون حيوان نر مست شهوت با جفت خويش مي آميزد، ... اگر كسي خيال كند. (باردار شدن طاووس به وسيله قطرات اشكي است كه در اطراف چشم نر حلقه زده و طاووس ماده آن را مي نوشد آنگاه بدون آميزش با همين اشكها تخمگذاري مي كند) افسانه بي اساس است [...]🦚
"خطبه ۱۶۵ نهج البلاغه"
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
https://eitaa.com/kh_asemani
❓ *یک نفر بود می گفت اربعین قیامت است،ازدحام است، نمی شود زیارت بکنی...*
و من با خود فکر می کردم کسانی که قیامت به سمت حسین(ع) می روند بی گمان اهل بهشتند
اگر قیامت هم به ما اجازه بدهند به سمت حسین(ع)حرکت کنیم بهشت را حسینیه می کنیم
🌹کاش قیامتمان اربعین باشد و اربعینمان قیامت🌹
❓ *یک نفر بود می گفت اربعین را به یک پیاده روی زنانه تبدیل نکنید،شکوه اربعین به یک حرکت مردانه است*
و من با خود فکر می کردم حرکت اربعین به دست زنانی جاری شد که مردانه حرکت کردند و مردانه شکوه حسین را در دل اربعین برافراشتند
🌹اربعین حرکت انسان به سمت انسان است فارغ از جنسیت و سن و رنگ و...🌹
❓ *یک نفر بود می گفت اربعین همین جاست اربعین در خانه های فقراست بروید آنجا موکب بزنید*
و من با خود فکر می کردم فقرا خانه هایشان را به عشق حسین رها می کنند و می روند کربلا تا پرچم اربعین را به پا کنند چگونه اربعین درخانه های فقراست؟
❓ *یک نفر می گفت اسرای کربلا با اسب به کربلا بازگشتند پیاده نروید ، عصر تکنولوژی ست!*
و من با خود فکر می کردم یا از کربلا پیاده می روی تا حسین (ع) را در کوفه و شام زنده کنی یا باید پیاده به کربلا برگردی تا حسین (ع) را درقلبت زنده کنی ،با این پیاده رفتن هاست که گستره حسین(ع) قدم قدم عالم را فرامی گیرد
برای ما که سوار دنیا شده ایم و از حسین (ع)فاصله گرفته ایم لازم است تا پیاده شویم و قدم به قدم به اصل خویش باز گردیم
🌹عشق حسین قلب هارا آرام فتح می کند🌹
✅ کلاس نهج البلاغه و زندگی
﷽
#نشانه_های_قبولی_عزاداری
#استادپزشکی
#محرم95
1️⃣
💎صداقت؛ اولین نشانه عزاداری حقیقی است.
✨يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ*
گاهی انسان می گوید: من تمیز هستم. اما گاهی می گوید: من نسبت به تمیزی حساسم. باید ببینم:
من در چه مرحله ای از صداقت هستم؟؟
صادقم یا حساسم نسبت به صداقت؟؟💫
از سیره بزرگان نسبت به دقت در شنیدن و گفتن مسائل نقل شده است که :
به 3 نکته اهتمام دارند:
1. 🌱کلامی که می گویند ، نسبت به آن مطمئن باشند.
2. 🌱اطمینان نسبت به صداقت مطلب.
3.🌱 دقت میکنند که شنیدن یا گفتن آن مطلب سودی دارد یا نه؟؟
اولین نصیحت پیامبر ﷺ به امیرالمومنین علیه السلام این بود که:
علی جان! از جاده صداقت خارج نشو...💚
حضور ما در دنیا مشابه جنین در داخل رحم مادر است؛ تا زمانی که در دنیا هستیم رنجی نمی کشیم، بابت دروغ و غیبت و..، اما زشتی این اعمال بعد مرگ برایمان مجسم می شود.
*توبه، 119
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
https://eitaa.com/kh_asemani
﷽
#نشانه_های_قبولی_عزاداری
#استادپزشکی
#محرم95
2️⃣
💎صالح شدن
✨ ... والحقنی بالصالحین *
اگر می خواهم بدانم آیا من عزادار بودم یانه؛ باید ببینم صالحان چگونه آدم هایی هستند؟؟
🌺نشانه های صالحان:
💖خلوص نیت ؛ این افراد در امورشان رنگ و بوی ریا نیست.
پیامبر اکرم ﷺ :
نگرانی من برای شما، از شرک کوچک است.🖤
💖دنبال وظیفه هستند.
مساله معرفت که در زیارات به آن اشاره شده؛ یعنی دنبال وظیفه بودن.
💖به فکر پاکی درون هستند .
اگر میخواهیم نمازو زیارت و عباداتمان، کارخانه انسان سازی باشد و از عزاداری هایمان نمره خوبی بگیریم، باید درونمان پاک باشد.💚
همراه داشتن صفاتی چون کینه و حسد و.. مانع پروز انسان می شود.💔
💖بعد از اعمال نیک حال بهتری پیدا می کنند.
*یوسف، 101
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
https://eitaa.com/kh_asemani