هدایت شده از حوزه علمیه حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) شهرستان قدس
#بیان_تفسیر(۱۸)
#سرکار_خانم_یوسفی
.....بَلْ جَاءَهُمْ بِالْحَقِّ وَأَكْثَرُهُمْ لِلْحَقِّ كَارِهُونَ
وَلَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْوَآءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّمَوَاتُ وَالْأَرْضُ وَمَن فِیهِنَّ بَلْ أَتَیْنَهُمْ بِذِکْرِهِمْ فَهُمْ عَن ذِکْرِهِم مُّعْرِضُونَ؛ سوره مومنون ، آیات ۷۰و ۷۱؛ او (پیامبر)حق را برای مردم آورده؛ امّا بیشترشان از حق کراهت دارند (و گریزانند).و اگر حقّ، از هوس هاى آنان پیروى مى کرد، قطعاً آسمانها و زمین و کسانى که در آنها هستند تباه مى شدند، ولى ما قرآنى به آنها دادیم که مایه یاد (و شرف و حیثیّت) آنهاست، امّا آنان از این یاد روی گردانند.
اگر حقّ، تابع هوس هاى مردم باشد، نظام هستى فاسد و تباه مى شود، زیرا:
۱- هوس هاى مردم - حتّى هوس هاى یک نفر - در زمانهاى مختلف، متضاد است.
۲- هوس هاى مردم، مفسده دارد.
۳- خواسته هاى مردم، یک بُعدى است و به ابعاد دیگر و آثار دور و نزدیک توجّه ندارد.
در بـسـيـارى از آيـات قـرآن (اكثريت ) مورد مذمت و نكوهش قرار گـرفـتـه انـد، در حـالى كـه مـى دانيم در دنياى امروز، معيار قضاوت و سنجش خوب و بد اكـثـريـت جـامـعـه هـا مـحـسـوب مـى شـود، و ايـن امـر بـسـيـار سـؤال انگيز است .
ادامه مطلب 👇
هدایت شده از حوزه علمیه حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) شهرستان قدس
در اينجا از آياتى كه بعد از ذكر كلمه (اكثر)، ضمير (هم ) را ذكر مى كند و غالبا بـه كافران و مشركان و امثال آنها اشاره مى كند سخن نمى گوئيم كه از موضوع بحث ما خارج است ، بلكه سخن از آياتى است كه عنوان (اكثر الناس ) (اكثر مردم ) دارد مانند:
و لكن اكثر الناس لا يشكرون : (ولى اكثر مردم شكرگزار نيستند) (سوره بقره، آیه ۲۴۳).
و لكن اكثر الناس لا يعلمون : (ولى اكثر مردم نمى دانند) (سوره اعراف، آیه ۱۸۷).
و لكن اكثر الناس لا يؤ منون : (ولى اكثر مردم ايمان نمى آورند) (سوره هود، آیه ۱۷).
و مـا اكـثـر النـاس و لو حـرصـت بمؤ منين : (اكثر مردم هر چند كوشش و تلاش كنى ايمان نمى آورند) (سوره يوسف، آیه ۱۰۳).
فابـى اكـثـر الناس الا كفورا: (اكثر مردم جز كفران و انكار حق كارى ندارند) (سوره اسراء ، آیه۸۹).
و ان تـطـع اكـثر من فى الارض يضلوك عن سبيل الله : (اگر از كثر مردم روى زمين اطاعت کنی تو را از راه خدا منحرف و گمراه می سازند.
از طرف دیگر در نهج البلاغه مى خوانيم : و الزموا السواد الاعظم ، فان يد الله مع الجماعة ، و اياكم و الفـرقـه ، فـان الشـاذ مـن النـاس للشيطان ، كما ان الشاذ من الغنم للذئب : (هميشه هـمراه جمعيتهاى بزرگ باشيد كه دست خدا با جماعت است ، و از پراكندگى بپرهيزيد كه انسان تك و تنها بهره شيطان است ، چونانكه گوسفند تنها طعمه گرگ )!.
و نـيـز در نـهـج البـلاغـه مـى خـوانـيـم : و الزمـوا مـا عـقـد عـليـه حبل الجماعة : (آنچه را كه پيوند جمعيت با آن گره خورده است رها مكنيد).
و بـه ايـن تـرتـيـب مـمـكن است براى بعضى ميان اين دو گروه از آيات و روايات تضادى تصور شود.
از سـوى ديـگـر مـمـكـن است اين فكر پيدا شود كه اسلام نمى تواند با حكومت دموكراسى كـنـار بـيـايـد، چـرا كـه پايه دموكراسى بر آراء اكثريت مردم است كه قرآن شديدا آن را مورد نكوهش قرار داده است.
ولى بـا توجه به آيات و رواياتى كه در بالا آمده و مقايسه آنها با يكديگر منظور و مفهوم واقعى آنها روشن مى گردد که؛
جـان كلام اينجا است كه اگر اكثريت ، مؤمن و آگاه و در مسير حق باشند نظرات آنها محترم و غالبا مطابق واقع است و بايد از آن پيروى كرد.
ولى اگـر اكـثـريـت ناآگاه و جاهل و بيخبر، يا آگاه اما تسليم هوا و هوس باشند، نظرات آنـهـا غـالبـا جـنـبـه انـحـرافـى دارد و پـيروى از آن چنانكه قرآن مى گويد انسان را به ضلالت و گمراهى مى كشد.
روى ايـن حـسـاب بـراى بدست آمدن يك دموكراسى سالم بايد نخست كوشش كرد كه توده هاى جامعه آگاه و مؤمن گردند سپس نظرات اكثريت را معيار براى پيشبرد اهداف اجتماعى قـرار داد، و وگـرنـه دموكراسى بر اساس نظرات اكثريت گمراه ، جامعه را به جهنم مى فرستد.
ذكر اين مساله نيز ضرورى است كه به اعتقاد ما حتى اكثريت آگاه و رشيد و با ايمان در صورتى نظراتشان محترم است كه بر خلاف فرمان الهى و كتاب و سنت نبوده باشد.
گـفـتـنـى اسـت كـه بـخشى از الزامات جوامع امروز در زمينه پناه بردن به آراء اكثريت از ايـنـجـا نـاشـى مـى شـود كه آنها معيار ديگرى در دست ندارند كه روى آن تكيه كنند، آنها براى كتب آسمانى و برنامه هاى انبياء حسابى باز نكرده اند، تنها چيزى كه براى آنها باقى مانده ، توده هاى مردم است ، و از آنجا كه قدرت آگاهی بـخـشـى به اين توده ها را ندارند، بعلاوه بسيار مى شود كه ناآگاهى توده ها بـراى آنها به صرفه مقرونتر است و به آسانى و از طريق تبليغات مى توانند آنها را به دنبال خود بكشند، لذا اكثريت كمى را معيار قرار داده تا سر و صداها خاموش گردد.
و اگـر درسـت در حـال جـوامع امروز و قوانين و نظامات حاكم بر آنها بينديشيم خواهيم ديد كه بسيارى از بدبختيهائى كه دامنگيرشان شده به خاطر رسميت
دادن به نظرات اكثريت ناآگاه است .
#حوزه_علمیه_حضرت_باقرالعلوم_علیه_السلام
#قرارگاه_فرهنگی_نماز_جمعه_شهرستان_قدس
#نشر_حداکثری
🆔 eitaa: @Howzehbagherolum_ghods
🆔 Instagram:
@howzeh_elmiyeh_bagheraloloom
هدایت شده از حوزه علمیه حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) شهرستان قدس
#بیان_احکام(۱۸)
#سرکار_خانم_غلامی
احکام زکات فطره(قسمت اول)
💠یکی از اعمال واجب در روز عید فطر پرداختن زکات فطره است. زکات فطره بر کسانی واجب است که در شب عید فطر اولاً مکلف باشند و ثانیاً فقیر نباشد و ثالثاً نانخور دیگران هم محسوب نشوند. کسانی که دارای این شرایط هستند باید زکات فطره را بپردازند.
💠وقت پرداخت زکات فطره از شب عید است تا ظهر روز عید و به نظر رهبر معظم انقلاب و برخی فقهای دیگر بنا بر احتیاط باید قبل از نماز عید زکات فطره را بپردازند. اگر کسی برایش این امکان وجود نداشت، یعنی دسترسی نداشت یا امکان پرداختن نبود لااقل جدا کند و کنار بگذارد تا بعداً ادا کند.
💠زکات فطره برای هر نفر معادل سه کیلوگرم گندم، برنج، خرما و امثال اینها است که اگر معادل پولی آن هم پرداخت شود اشکالی ندارد.
✅ بنابر نظر رهبری فطریه امسال برای هر نفر حداقل ۲۰ هزار تومان است.
✅ احتیاط مستحب است که فطریه از غذایی باشد که غالبا در طول سال استفاده میشود.
✅ زکات فطره بر همه واجب است حتی فرزندانی که تازه به دنیا آمده اند یا به سن بلوغ نرسیده اند و یا کسانی که به هر دلیلی روزه نگرفته اند.
#حوزه_علمیه_حضرت_باقرالعلوم_علیه_السلام
#قرارگاه_فرهنگی_نماز_جمعه_شهرستان_قدس
#نشر_حداکثری
🆔 eitaa: @Howzehbagherolum_ghods
🆔 Instagram:
@howzeh_elmiyeh_bagheraloloom
📣📣📣📣📣باسلام واحترام وباآرزوی قبولی طاعات وعبادات وباتسلیت ایام سوگواری شهادت حضرت امیر(علیه السلام) 🌴🥀🌴
به اطلاع طلاب محترم می رسانیم📢📢📢 جهت استفاده ازبرکات ولحظات لیله قدرکلاسهای آنلاین ساعت ۸تا۱۰صبح فردا(یک شنبه) بااندک تغییراتی همراه خواهدبودکه اساتیدمحترم درگروه های کلاسی خوداطلاع رسانی خواهندکرد.لطفادقت بفرمایید.
ضمن طلب حلالیت ازهمه شماطلاب وسربازان امام عصر(عجل الله فرجه) ازیکایک شماالتماس دعای خیرداریم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◼️به جز از علی که گوید به پسر که قاتل من
چو اسیر توست اکنون به اسیر کن مدارا
✔️کمک به ساخت صحن حضرت زینب سلام الله علیها در کربلا
👈🏻پویش هر ایرانی 5هزار تومان در سال 👉🏻
◾ستاد بازسازی عتبات عالیات
شماره کارت: ۶۰۳۷/۹۹۱۱/۹۹۵۱/۷۲۰۶
شماره حساب: ۰۱۰۸۴۳۹۱۶۶۰۰۱
به نام ستاد بازسازی عتبات عالیات شهرستان قدس
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#دکل
#نشست_مجازی_مطالعاتی بزودی
🚨 برخی از موضوعات مهم که در این مستند داستانی به آنها پرداخته شده است👇
⭕️ تاریخ تلخ ایران و دوران #پهلوی
⭕️ اهداف و #آرمان انقلاب
⭕️ فتنه ۸۸، #برجام، سند۲۰۳۰
⭕️ جنگ تحمیلی و خیانت #بنیصدر
⭕️ #پیشرفتهای جهانی ایران
⭕️ دشمن شناسی
⭕️ جریان شناسی #نفوذ و غربگرا
⭕️ سیره و سبک زندگی #رهبر_انقلاب
⭕️ پاسخ به برخی #شبهات پیرامون ولایتفقیه، انتخابات، شورای نگهبان، اختلاس و فساد مالی مسئولین، مقایسه دوران پهلوی و انقلاب اسلامی، مذاکره با دشمن و غیره
⭕️ و موضوعات دیگر
#قرارگاه_فرهنگی_نماز_جمعه_شهرستان_قدس
#حوزه_علمیه_حضرت_باقرالعلوم
#اداره_کتابخانه های عمومی
#جامعه_بسیج_خواهران
🌟#دکل
#نشست_مجازی_مطالعاتی بزودی
💫💫💫💫💫💫
باشماهستیم روزانه باخلاصه ای ازکتاب #دکل(۷)تاروزنشست مجازی
در کلاس رو باز کردم، یه لحظه تصور کردم کسی تو کلاس نیست اما داخل که شدم بچه ها داخل کلاس بودن، بعد سلام و احوال پرسی، پرسیدم چی شده امروز بچه ها ...گفتند: امتحان عربی داریم😩😫 بله پس چه خوب همیشه امتحان باشه انقدر همه مشغول خوندن😉😊😊 ، کلاس ساکت ، به به☺️
اما یه خبر خوش دارم براتون، چه خبر خوشی اقا،....
رفتم پای تخته نوشتم امتحان عربی به دو روز بعد موکول شد.
بچه ها انگار که، فتح خرمشهر شده باشه، فریاد الله اکبر سر دادن😂😂😂
خوب بچه های گل دیگه بریم پای ادامه بحثمون
در جلسات قبل رسیدیم به اینجا که باید گذشته و تاریخ این انقلاب و کشور را درست بشناسیم،و مثال هایی رو هم در این زمینه زدیم و اکنون ادامه بحث
💠وقتی استارت انقلاب زده شد ما هیچ الگویی نداشتیم، و انقلابیون ما بدون سرمشق و تجربه آغاز کردن ؛ انقلابی که با ترکیب جمهوریت و اسلامیت، چشم جهانیان را خیره کرد.
💫از اون طرفم قیام های مارکسیستی نمی توانست الگوی انقلاب ما باشد؟؟چون پایه های فکری قیام های مارکسیستی، مبتنی بر مادی گرایی بود و طبق مبانی اونا چیز غیر مادی، حتی خدا وجود نداره👈خوب این جنس فکر نمیتونست سرمشق و الگوی مناسبی برای انقلاب ماباشه.
💠بچه ها انسان فطرتش الهی است و در جلسه اول هم گفتیم هدف از افرینش قرب به خداست👈و مادیات و دنیا، بستری برای رشد و رسیدن ما به این هدف خلقت است.⚡️انقلاب ما حرفش قرانی است و می گوید زندگی گوارا زمانی است که رفاه مادی با عدالت، معنویت و اخلاق همراه باشد. از آن طرف، پرداختن به اخرت تنها نیز حرف اسلام نیست.👈 اسلام نمی گه من می خواهم زندگی اخروی و بعد از مرگ مردم را اباد کنم ولی دنیا انها هرجور شد، شد. این منطق اسلام نیست.👈👈بلکه اسلام دین و دنیا در کنار هم مطرح میکنه .
❣معنای جمهوری یعنی👈ای مردم ایران شما حق داریدنسبت به همه ی امور کشورتان تصمیم ساز باشید و دخالت کنید
❣جمهوریت هم یعنی👈ای مردم، تکیه نظام به شماست و برای رسیدن به اهدافش به شما نیاز جدی دارد.
✨بچه ها حرف انقلاب همینه، حالا اگر این وسط یک مسئول، خلاف این و خلاف این نگاه عمل کنه، صد در صد اوانقلابی نیست. از اون طرفم اسلامی بودن 👈یعنی حرکت این نظام و انقلاب در چهار چوب دین خداست.یعنی اسلام ودین خداست که بر نظام ما حکومت می کند.👈نه امیال و هواهای حاکمان جور و فاسد.
پس حاکم دینی باید نگاه کنه به حرف خدا و اهل بیت (علیهم السلام)تاببیند چگونه به مردم خدمت کند.
💠اما نکته ی مهمی که باید به اون توجه کنیم این هست که تجربه تاریخ دنیا به ما میگه که از بین همه ی ملت ها کمتر ملتی، همت به تشکیل انقلاب و رسوندن کار رو به اخر دارن 👈و از طرفی وقتی انقلاب خودمون رو باسایر انقلاب ها مقایسه می کنیم مثلا شما همین انقلاب کبیر فرانسه رو که علیه پادشاهیه سلسله ی بوربن فرانسه رخ داد نگاه کنید،فقط ۱۵سال دوام اورد یا انقلاب شوروی به ۱۵سال نرسیده، دچار انحراف شد.👈در نتیجه این مقایسه یک علامت بزرگی بر عظمت این انقلاب هست.
اقا 👨✋
بفرمایید!
♻️اقا چرا انقلاب ما نسبت به قیام های دیگر دنیا بیشتر عمر کرده و آیا امکانش نیست که انقلاب ما از بین بره⁉️⁉️⁉️⁉️
افرین، سوال دقیقیه👏
ببینید بچه ها هرچیزی یک طول عمر مفید و تاریخ مصرفی داره اما انقلاب دینی از این قاعده مستثنا است؛ چون فطرت بشر در همه ی عصرها با اون سرشته شد؛ شعار هایی مثل آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزت، عقلانیت، برادری این شعارها مربوط به دوره یا عصری خاص نیست که کهنه بشه ، این شعارها مربوط به همه دوران ها و عصرهاست.
♻️این نکته هم بگم بچه ها این که حرف از حفظ نظام میزنیم، به معنای حفظ وضع موجود نیست، که از اون طرفم سریع معایب و نواقص و مشکلات این نظام به ذهنتون بیاد؛ چون حفظ نظام به معنای دفاع👈👈از فلان مسئول یا مدیر نیست.
بلکه 👇
منظور از حفظ نظام، حفظ اهداف و ارمان های الهی این انقلاب است.
یعنی مردمی که با جهاد بزرگ خود و با هیجان وبا هدف مبارزه با ظلم ،شاه را از این مملکت بیرون انداختند، الان هم با همان روحیه، نظام را به قله ی تمدن اسلامی برسونند،هم مردم و هم مسئولین باید در این مسیر با جوشش انقلابی حرکت کنند.
ادامه👇👇👇👇
💠یکی از ابعاد زنده بودن انقلاب ما اینکه اگر یک وقت جایی خطا کرد بگه خطا کردم مثل قضیه کنترل جمعیت در اواسط دهه ی هفتاد که حتی رهبر انقلاب صراحتا فرمودن که این اشتباه بود، خوب کجای دنیا رو سراغ دارید که یک رهبر نظام سیاسی با شجاعت تمام و علنی بگه اشتباه شده و حتی از خداوند هم طلب مغفرت کنند.
💠اما بدونید که درسته انقلاب ما انعطاف داره اما 👈تجدید پذیر و اهل انفعال نیست.
❣انعطاف یعنی 👈پذیرش خطا و اشتباه
اما👇
❣انفعال یعنی👈دست کشیدن از اصول و ارزش ها
جمهوری اسلامی متعصب ودر برابر پدیدها و موقعیت های نو به نو، فاقد احساس و ادراک نیست، امااز اون طرفم به اصول خودش بشدت پایبند و به مرزبندی با دشمنان حساس هست.
💫بچه ها این انقلاب از اغاز تا به امروز نه بی رحم و خون ریز بوده و نه منفعل و مردد
شهید سلیمان پور می گوید: یکی از اشرار سیستان و بلوچستان که خییلی جرم وجنایت زیادی داشت با یک ترفندی دعوتش کردیم تا بیاد در منطقه ای مذاکره کنیم، وقتی از قضا اوهم قبول میکنه و میاد، دستگیرش کردیم، این خبر رو وقتی به رهبر انقلاب دادم ، رهبر انقلاب فرمودن، همین الان زنگ بزنید و ازادش کنید 😳😳😳خیلی تجعب کردم بعد از تماس پرسیدم چرا باید ازادش می کردیم❓❓❓❓ایشان فرمودن، مگر نگفتید دعوتش کردید، از نظر اخلاقی درست نیست او را دستگیر کنیم و این کار ناجوانمردانه است، البته فرمودن بعدا او را دستگیر کنید که در یک عملیاتی بعدها دستگیر شدن.
خوب ان شالله بحث ادامه دارد....
#قرارگاه_فرهنگی_نماز_جمعه_شهرستان_قدس
#حوزه_علمیه_حضرت_باقرالعلوم
#اداره_کتابخانه های عمومی
#جامعه_بسیج_خواهران
#اداره_ورزش_وجوانان