#آذربایجان_را_بهتر_بشناسیم
شعر و ادبیات در آذربایجان
گرچه ترکی بس عزیز است و زبان مادری
لیک اگر ایران نگوید لال بادا این زبان
مرد آن باشد که حق گوید، چو باطل رخنه کرد
هم بایستد بر سر پیمان حق تا پای جان
#شهریار
https://eitaa.com/joinchat/2614558926C780e858784
#آذربایجان_را_بهتر_بشناسیم
مدافعان ایران در آذربایجان
▫️«حسینعلی صدآفرین» قهرمان گمنامی است که در پاسگاه «کلوزِ اردبیل»، یک تنه مقابل لشکر روسیه جنگید.
▫️این ایرانی دلاور در شهریور ۱۳۲۰ حین حمله قوای متجاوز روس به ایران، علیرغم دستور به ترک مقاومت، ۴ساعت با تفنگ برنو، یک لشکر را متوقف کرد. تا آخرین فشنگ جنگید و حتی تفنگش را شکست تا به دست دشمن نیفتد.
▫️گفتنی است که روسهای عصبانی، سر این مرزبان را بریدند!
▫️همین اتفاق در چند کیلومتر آن طرفتر و در جلفا هم روی داد؛ سه مرزبان شجاع ایرانی دو روز ارتش روسیه را متوقف کردند!
https://eitaa.com/joinchat/2614558926C780e858784
#صبح_بخیر_آذربایجان
جاده مرزی ارس جلفا
#تقویم_تاریخ
جمعه
۳آذر ۱۴۰۲
۱۰جمادی الاولی ۱۴۴۵
۲۴نوامبر ۲۰۲۳
جاده مرزی ارس جلفا از جمله جادههای زیبای کشور و جاذبه های گردشگری جلفا است که در شمالغربی و امتداد رودخانه ارس قرار دارد. این جاده شگفتانگیز از منطقه ارسباران به موازات رودخانه ارس آغاز و در جلفا تمام میشود. در طول مسیر این جاده، از یک سو جنگلهای انبوه و کوههای سرسبز و از سوی دیگر رودخانه ارس و خانههای روستایی را میتوانید تماشا کنید. همچنین میتوانید خانههایی را که در کشور ارمنستان در منطقه مستقل نخجوان قرار دارد، بهراحتی در این جاده مشاهده کنید؛ زیرا فاصله آنها با شما تنها یک رود است.
https://eitaa.com/joinchat/2614558926C780e858784
#صبح_بخیر_آذربایجان
امامزاده سید محمد نوجه مهر جلفا
#تقویم_تاریخ
شنبه
۴آذر ۱۴۰۲
۱۱جمادی الاولی ۱۴۴۵
۲۵نوامبر ۲۰۲۳
امامزاده سید محمد نوجه مهر که معروف به سید محمد آقا نیز است، در روستای نوجه مهر شهر جلفا قرار دارد. گفته میشود که این امامزاده یکی از نوادگان «امام موسی کاظم بوده است.
https://eitaa.com/joinchat/2614558926C780e858784
#آذربایجان_را_بهتر_بشناسیم
چگونه زبان ترکی به آذربایجان راه یافت؟ یحیی ذکاء به این سوال پاسخ داده است!
▫️یکی از چالشهای فرهنگی در آذربایجان مبحث زبان است؛ این که زبان پیشین آذربایجان چه بوده است، چگونه و کی این زبان تغییر یافته و به زبان فعلی ترکی آذربایجانی تحول یافته است. یحیی ذکاء که خود زادهی آذربایجان است، در سخنرانی خود به این سوالات پاسخ داده است!
▫️محور سخنرانی استاد یحیی ذکاء بدین ترتیب است:
- تاریخ ورود زبان ترکی به آذربایجان، مسئلهی بحث برانگیزی است
- تا دو هزار سال پیش ترکان از ایران بسیار دور بودند
- نوشتههای تاریخی، مردم آذربایجان را "آذری" یا "الاذریه" نامیدهاند
- پس از تسلط سلسلهی قراقوینلو و آق قوینلو زبان آذری سخت ترین آسیبها را دید
- تا سده یازدهم هجری هنوز بیشتر مردم آذربایگان به ویژه تبریز به آذری سخن میگفتند
- ستمگریهای مغولان در ایران با راهنمایی ترکان انجام میگرفت
- به آذربایگانیها و تبریزیان ترک نگویید
https://eitaa.com/joinchat/2614558926C780e858784
#آذربایجان_را_بهتر_بشناسیم
مقدسي در "احسن التقاسیم" درباره آذربایجان چه میگوید؟!
▫️«در كوهها و جلگههاي مرتفع آن، بيشاز هفتاد زبان و لهجه مختلف گفتگو ميشد كه با ارّان يعني قسمت شمالي ارس و ارمنستان يك ايالت محسوب ميشدند و به ايالت رحاب يا جلگههاي حاصلخيز و مرتفع معروف بود و فارسي آنها قابل فهم بود.» (مقدسي، احسن التقاسم، ص 373 )
👈 در گفتار مقدسي قسمتشمالي ارس، ارّان (آلباني) نامیده شده است نه آذربايجان!! و از طرفی نوع زبانهاي هفتادگانه مشخص نشده. اما احتمالاً اين زبانها از بقاياي به جا مانده از زبانهاي اقوام قبلي بوده كه تدريجاً از بين رفتهاند و بعضيها همچنان هستند؛ مثل زبان تاتي (به جا مانده از دوران مادی یا هخامنشی و اشکانی ها) كه تنها زبان به جا مانده از مردم آذربايجان بعد از شكست اورارتورهاست.
👈 و این که زبان مادي و فارسي به علت هجوم مادها از غرب و پارسها از شرق به منطقه آذربايجان جاي ديگر زبانها را پر كرده و آنها را از بين برده و زبان غرب ايران را به شرق نزديكتر گردانيده است.
https://eitaa.com/joinchat/2614558926C780e858784
#صبح_بخیر_آذربایجان
داش مسجد در مرکز روستای اسنق
#تقویم_تاریخ
یکشنبه
۵آذر ۱۴۰۲
۱۲جمادی الاولی ۱۴۴۵
۲۶نوامبر ۲۰۲۳
مسجد اسنق که با نام داش مسجد نیز شناخته میشود، در بخش مهربان و در مرکز روستای اسنق واقع شده است و قدمت آن به دوره ایلخانی میرسد. بنای مسجد در میان حیاطی وسیع واقع شده و دارای چهار ستون سنگی استوانهای یکپارچه است که در دو ردیف قرار گرفتهاند. علاوه بر این، مسجد شامل یک ایوان ذوزنقهای شکل میشود که سقف چوبی آن بر دو ستون سنگی مارپیچی با سرستونها و پایههای حجاری شده استوار شده است. مرمت این بنا در سال ۱۳۸۲ توسط میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری آغاز شد و در سال ۱۳۸۵ به اتمام رسید. این مسجد که در میان جاهای دیدنی سراب قرار دارد، با شماره ۲۵۴۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
https://eitaa.com/joinchat/2614558926C780e858784
#آذربایجان_را_بهتر_بشناسیم
دگرگشت زبان مردم آذربایجان به روایت اندیشمندان آذربایجانی
عباس زریاب خوئی:
◽️چون ترکمانان، به حکم چادرنشینی و گلهداری، در مراتع و چـراگاههای مـجاور روستاها بـه زنـدگی پرداخـتند، از اینرو مسأله «ترکی شدن» زبان مـردم آذربایجان از قصبهها و روستاها آغاز شد و نفوذ زبان ترکی به شهرها، دیرتر صورت گـرفت و نخست نـامهای روستا و مزارع و بسیاری از رودخانهها و کوهها بـه تـرکی تبدیل شد.
◽️مثلا در اسـناد قـدیم نام رودخـانه «قزل اوزن» سـپیدرود یـا سفیدرود است؛ اما پس از آمدن ترکان، نام آن در آذربایجان به «قزل اوزن» تغییر یافت و نام قدیمی آن «سفیدرود» تنها به قـسمتهایی از رودخـانه کـه در شمال و در سواحل خزر جریان دارد اطلاق شد.
منبع: زریاب خوئی،عباس(۱۳۶۷) «آذربایجان» دایره المعارف بزرگ اسلامی، ج ۱،تهران، مرکز نشر دایره المعارف بزرگ اسلامی.
https://eitaa.com/joinchat/2614558926C780e858784
#آذربایجان_را_بهتر_بشناسیم
مجموعه آثار رهبانی ارامنه ایران در آذربایجان
▫️مجموعه کلیساهای ارمنی ایران که در ۸ ژوئیه ۲۰۰۸ به عنوان نهمین میراث فرهنگی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شدند، شامل؛ قره کلیسا، کلیسای استفانوس مقدس و کلیسای زور زور است.
▫️از قره کلیسا به عنوان اولین کلیسای جهان مسیحیت نام برده میشود. بنابر روایتی که موسی خورنی تاریخشناس مشهور کرده است، تاریخ ساخت این کلیسا به اوایل دوره مسیحیت برمی گردد.
▫️کلیسای سنت استپانوس دومین کلیسای مهم ارمنیهای ایران است که از نظر اهمیت بعد از قرهکلیسا قرار میگیرد. نام کلیسا برگرفته شده از نام استپانوس، شهید اول راه مسیحیت است.
▫️کلیسای زور زور بین سالهای ۱۳۱۵–۱۳۴۲میلادی توسط اسقف اعظم کلیسای تادئوس مقدس، به نام «زکریا» ساخته شد و به صورت مدرسه تعلیمات دینی و فرهنگی و ادبی، اداره میشد.
▫️گفتنی است که در منطقه آذربایجان بیش از ۸۰ کلیسا وجود دارد.
https://eitaa.com/joinchat/2614558926C780e858784
#صبح_بخیر_آذربایجان
منطقه گردشگری اردها در سراب
#تقویم_تاریخ
دوشنبه
۶آذر ۱۴۰۲
۱۳جمادی الاولی ۱۴۴۵
۲۷نوامبر ۲۰۲۳
منطقه گردشگری و کمپینگ اردها در سه کیلومتری روستای اردها و ۲۰ کیلومتری جنوبشرقی سراب قرار دارد و در دامنه کوه بزقوش و مجاورت باغهای طبیعی واقع شده است. از جذابیتهای این منطقه میتوان به طبیعت چشمنواز با باغهای میوه مانند گردو و زردآلو، چشمه آب گرم و رودخانه نسبتا پرآبی اشاره کرد که از ارتفاعات بزقوش سرچشمه میگیرد.
https://eitaa.com/joinchat/2614558926C780e858784
#صبح_بخیر_آذربایجان
دره دارانداش در مرند
#تقویم_تاریخ
سه شنبه
۷آذر ۱۴۰۲
۱۴جمادی الاولی ۱۴۴۵
۲۸نوامبر ۲۰۲۳
دره دارانداش که به نام دره گوورچینلیق نیز شناخته میشود؛ مقصدی پرهیجان برای طبیعتگردان و علاقهمندان به سفرهای ماجراجویانه است. با سفر به این دره حیرتانگیز، در کنار تفریح و لذت بردن از زیباییهای این مکان؛ آدرنالین خونتان بیشتر میشود و لحظاتی را پیش رو خواهید داشت که شاید تاکنون در هیچ جای دیگر تجربه نکرده باشید.
https://eitaa.com/joinchat/2614558926C780e858784
#آذربایجان_را_بهتر_بشناسیم
غارت کتابخانههای تبریز توسط ترکان عثمانی
▫️بیش از 23 نوبت میان ایرانیان و عثمانی ها جنگ های خونین درگرفته که عثمانیها آغازکننده بودند و آذربایجان همیشه در خط مقدم نبرد بوده است.
▫️حملات ویرانگر آنان به آذربایجان سوءقصد، غارت و قتل عام های فجیع را به همراه داشته است؛ از قتل عام های فجیع در تبریز، خوی، ارومیه، سلماس و ... که بگذریم باید به غارت اموال و حتی نوامیس مردم هم اشارهای داشته باشیم. تنها در یک مورد به روایت تاریخ بیش از 40 هزار مرد تبریزی را در چند روز از دم تیغ خود گذراندند.
▫️سندی که مشاهده می شود، به غارت شهر تبریز و چپاول کتابخانههای آن اشاره دارد: در برگ ۵آ از این نسخهی خطی شاهد توضیحات دستنویس یکی از یغماگران عثمانی هستیم که چگونگی بدست آوردن آن را توضیح داده: «این مجموعه جواهر گرانقیمت و عقد فرید عرائیس [جمع عروس] حکمت از شهر تبریز دلاویز به دست یغماگران آمد در زمان حضرت سلطان احمد خان خلداله خلافته که فتح ایران کرد و بیخ روافض از آن زمین نازنین درآورد...»
این سند در کتابخانه راغب پاشای استامبول نگهداری میشود.
https://eitaa.com/joinchat/2614558926C780e858784
#آذربایجان_را_بهتر_بشناسیم
تلاش «پانترکیسم» برای پنهان شدن در پشت «هویتخواهی»
▫️جریان قومی در آذربایجان (پان ترکیسم) تلاش دارد تا گفتمان ملی مردم آذربایجان را در خوشبینانه ترین حالت ممکن، به یک گفتمان هویت خواهانه از نوع سیاسی تبدیل کند!
▫️این امر سبب خواهد شد که جامعهی آذري به مسائل مختلف در عرصههاي سیاسی و حتی اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي با زاویهی دید قومیت محور بنگرد و بر اساس آن کنش و واکنش انجام دهد.
▫️به عنوان نمونه در برهههای انتخاباتی شاهد هستیم که برخی کاندیداها مورد سوءاستفادهی جریان قومی قرار گرفته - دانسته و یا نادانسته- از گفتمان هویتخواهی برای کسب آرای بیشتر سود ببرند!
▫️تاکید بر مسئلهی هویت محلی افراد نباید به قیمت تخریب مولفههای وحدت ملی باشد. به عنوان نمونه؛ رهبری درباره حفظ زبانهای محلی یک بار صحبت کردهاند، اما درباره زبان فارسی و وحدتبخشی آن صدها سخنرانی دارند! و این سخنان رهبری دربارهی زبانهای محلی نباید ابزاری جهت سرکوب زبان ملی و رسمی از سوی رسانههای محلی و برخی مدیران ناآگاه قرار گیرد!
https://eitaa.com/joinchat/2614558926C780e858784
#صبح_بخیر_آذربایجان
سد زنوز مرند
#تقویم_تاریخ
چهارشنبه
۸آذر ۱۴۰۲
۱۵جمادی الاولی ۱۴۴۵
۲۹نوامبر ۲۰۲۳
سد زنوز از مقاصد و جاذبه های گردشگری مرند است که در فاصله ۲۴ کیلومتری شمال شرقی آن، در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. این سد در کنار باغات میوه جای گرفته است و چشمههای بسیاری در منطقه پیرامون آن میجوشند. آب سد از چشمههای کوه سلطان سنجر تامین میشود. از فعالیتهای تفریحی این منطقه میتوان به ماهیگیری اشاره کرد.
https://eitaa.com/joinchat/2614558926C780e858784
#آذربایجان_را_بهتر_بشناسیم
زبان رسمی ایرانیان در دورهی سلجوقیان چه بود؟
▫️شاید برخی اعتقاد داشته باشند که از نظر علمی تا اوایل قرن بیستم سخن راندن از زبان رسمی، امری غیر معقول است. چون در آن دوران نه آموزش و پرورش رسمی بود، نه رسانهها و مطبوعات و نه سازمان اداری مشترکی که بتواند یک زبان عمومی را حمایت کند.
▫️اما باید گفت که؛ زبان شعر و ادب در دوره سلجوقیان فارسی بود. زبان دیوانی و نامههای اداری هم به فارسی بود. آموزش و پرورش که بیشتر در مکتبخانهها بود، با تکیه بر متون عربی و با تعبیر و تفسیر به زبانهای محلی صورت میگرفت. در کنار آن و به دلیل ترک زبان بودن سلجوقیان، زبان ترکی، زبان رایج در میان امرا و ارتشیان بود. و مردم عادی به ویژه مردان ایرانی، برای امرار معاش و گذران زندگی با این ترک زبانان تازه وارد، باید ترکی را هم یاد میگرفتند!
▫️«زینب قورکماز» در کتاب «تورک ديلي نين تاريخي...» مینویسد: سلجوقیان چه در ایران و چه در آناتولی زبان فارسی را به عنوان زبان رسمی و دولتی خود بکار بردهاند. آنها نقش مهمی در گسترش و دوام زبان فارسی انجام دادند.
https://eitaa.com/joinchat/2614558926C780e858784
#آذربایجان_را_بهتر_بشناسیم
تلاش برای برقراری ارتباط نژادی میان سومریان و مردم آذربایجان
▫️به خاطر تمدن شکوفای سومری، برخی "رویاپردازی" کرده و دنبال ارتباط برقرار کردن گذشته خود با سومریها هستند؛ در این ارتباط برخی زبان آنها را آفریقایی، بعضی دراویدی، شماری زبان آنها را قفقازی و هند و اروپایی و جریان پانترکیسم زبان آنها را اورال - آلتایی میخوانند.
▫️جریان پان ترکیسم در ایران، در پی ارائهی فرضیات غیر علمی زهتابی، این ادعا را مطرح کرده و تنها دلیل خود را التصاقی بودن زبان ترکی و سومری معرفی میکند!
▫️اماسومرشناسان معتقدند كه زبان سومری را نمیتوان از نظر ساختاری با خانوادهی زبانهای اورال آلتایی(ترکی) مقایسه كرد، بلكه این زبان با زبانهای حامی و بسیاری از زبانهای سودانی قابل مقایسه است.
▫️صرف التصاقی بودن دو زبان نمیتواند ریشهی مشترک قومی به گویندگان آن ببخشد؛ همچنان که قبایل مختلف آفریقایی که زبان التصاقی دارند و یا بومیان آمریکای جنوبی، هیچ قرابت فرهنگی و قومی با سایر التصاق زبانان دنیا از جمله ترکها ندارند.
https://eitaa.com/joinchat/2614558926C780e858784
#صبح_بخیر_آذربایجان
آتشکده ماندگارند در مرند
#تقویم_تاریخ
پنجشنبه
۹آذر ۱۴۰۲
۱۶جمادی الاولی ۱۴۴۵
۳۰نوامبر ۲۰۲۳
«آتشکده مانداگارنا»، یکی از چهار آتشکدهای است که در بخش باستانی شهرستان مرند قرار دارد. جالب است بدانید که پس از پیروزی سپاهیان اسلام در این منطقه، اکثر آتشکدهها از بین رفته است. امروزه آثاری از باقی مانده خرابههای این آتشکدههای کهن در بخش شرقی مرند برجای مانده که به نام «کول تپه» یا «تپه خاکستری» نیز شهرت یافته است. «آتشکده مانداگارنا»، در شمال و در قسمت پشت «قبرستان باغ رضوان» و در بین باغها و مزارع قرار گرفته است.
پیشینه قلعه مانداگارنا به هزاره چهارم پیش از میلاد بازمیگرددبر اساس متون ثبت شده از مورخانی همچون «هرودوت»، «گزنفون» و «بطلمیوس» که قدمت آنها به ۲۲۰۰ سال پیش بازمیگردد، شهر مرند به نام مانداگارنا یاد شده است و احتمالا این آتشکده نیز «مانداگارنا» نام داشته است.
https://eitaa.com/joinchat/2614558926C780e858784
#آذربایجان_را_بهتر_بشناسیم
آیا صرف التصاقی بودن زبان میتواند تعیین کنندهی نژاد باشد؟!
▫️پان ترکیسم میگوید چون زبان سومریان، ایلامیان و... التصاقی است، پس آنها ترک هستند!!!
▫️در این صورت بیشتر آفریقاییها، بومی های آمریکایی، کرهای ها، چینی ها و.... هم ترک هستند؛ چون زبانشان التصاقی است!؟ اصلا چون زبان بیشتر مردم جهان قبل از تکوین و تبدیل شدن به شکل کنونی، زمانی التصاقی بود، پس همه انسانهای کره زمین روزی ترک بودند
https://eitaa.com/joinchat/2614558926C780e858784
#آذربایجان_را_بهتر_بشناسیم
ایران دوستی در اشعار "قطران تبریزی"
◽️قطران در ده شادآباد که در ۶ کیلومتری جنوبشرقی تبریز واقع است به دنیا آمد. خانواده او از طبقه دهقانان بودند، ولی او از دهقانی به شاعری روی آورد.
◽️قطران از شاعران چیرهدست و توانای زبان فارسی بود و ایراندوستی در شعر قطران از جایگاه ویژهای برخوردار بود:
ملکت ایران نیاکان ترا بود از نخست
گشت خواهد چون نیاکان ملکت ایران تُرا
نیست کس در گوهر ساسانیان چون لشکری
تا پس آن چون نیاکان شاهی ایران کند
https://eitaa.com/joinchat/2614558926C780e858784
#صبح_بخیر_آذربایجان
روستای دوگیجان در مرند
#تقویم_تاریخ
جمعه
۱۰آذر ۱۴۰۲
۱۷جمادی الاولی ۱۴۴۵
۱دسامبر ۲۰۲۳
«روستای دوگیجان»، از مناطق ییلاقی در شهرستان مرند است که با آب و هوایی مناسب، چشماندازهای خیرهکننده، طبیعتی بکر، مردمی میهماننواز و دیدنی هایی همچون غار دوگیجان به یکی از جاذبههای گردشگری طبیعی در استان آذربایجان تبدیل شده است. ساکنان این روستای ۳۰۰ نفره به حرفه دامداری، قالیبافی و کشاورزی مشغول هستند. در بدو ورود به این منطقه زیبای گردشگری، آنچه نظر گردشگران را جلب میکند، لباس اهالی آن است که از لحاظ رنگ، طرح و نوع پارچه کمنظیر است.
https://eitaa.com/joinchat/2614558926C780e858784
#صبح_بخیر_آذربایجان
حمام قاضی در مرند
#تقویم_تاریخ
شنبه
۱۱آذر ۱۴۰۲
۱۸جمادی الاولی ۱۴۴۵
۲دسامبر ۲۰۲۳
حمام قاضی مرند با قدمتی که به دوره قاجار بازمیگردد، حدود سال ۱۲۷۳ با سرمایه قاضی شیخ الاسلام و به دستور دربار قجری در مرند ساخته شد. این حمام در دوران خود، بزرگترین حمام مرند به شمار میرفت و تا دهه هفتاد همچنان به فعالیت خود ادامه داد. متاسفانه پس از رهاسازی، این بنا رو به ویرانی گذاشت. در سالهای اخیر شهرداری دوباره حمام قاضی را تحت تملک خود درآورده است و پس از مرمت و بازسازی، به موزه مردمشناسی تبدیل خواهد شد. این اثر در تاریخ ۱۳ خرداد ۱۳۸۶، با شماره ثبت ۱۹۲۰۵ بهعنوان یکی از جاهای دیدنی مرند در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
https://eitaa.com/joinchat/2614558926C780e858784
#صبح_بخیر_آذربایجان
کوه و چشمه آب معدنی اوکوز داغی در هریس
#تقویم_تاریخ
یکشنبه
۱۲آذر ۱۴۰۲
۱۹جمادی الاولی ۱۴۴۵
۳دسامبر ۲۰۲۳
چشمه آب معدنی اوکوز داغی در استان آذربایجان شرقی و شهرستان هریس و در قله کوه اوکوز داغی واقع شده است و آب آن در تمامی فصول جاری می باشد. در نزدیکی های چشمه سنگ های بسار بزرگ خاصی دیده می شود که از بقایای آتشفشان محسوب می شود.
https://eitaa.com/joinchat/2614558926C780e858784
#صبح_بخیر_آذربایجان
منطقه گردشگری ساپلاق در هریس
#تقویم_تاریخ
دوشنبه
۱۳آذر ۱۴۰۲
۲۰جمادی الاولی ۱۴۴۵
۴دسامبر ۲۰۲۳
منطقه گردشگری ساپلاق یکی از جاذبههای تفریحی و طبیعی شهر هریس است که در بهار شبیه به بهشتی زیبا است. در این مکان امکانات رفاهی مانند نمازخانه، اقامتگاه و آلاچیق برای گردشگران فراهم شده است. کوه، دشتی سرسبز و آبشاری خروشان منظرههای چشمنواز منطقه گردشگری ساپلاق را تشکیل میدهند.
https://eitaa.com/joinchat/2614558926C780e858784
#صبح_بخیر_آذربایجان
جاده توریستی هریس – مشکین شهر
#تقویم_تاریخ
سه شنبه
۱۴آذر ۱۴۰۲
۲۱جمادی الاولی ۱۴۴۵
۵دسامبر ۲۰۲۳
این جادهی زیبا یکی از مسیرهای محبوب مسافران این دو شهر است. «جادهی هریس به مشکین شهر» به واسطهی سخاوت بینظیر طبیعت از منظره ای سحرانگیز برخوردار است که هر مسافری را برای دقایقی حتی کوتاه، جذب خود می کند.جنگل های ارسباران در امتداد این مسیر قرار دارند و در هر فصلی به رنگی نو در میآیند و هوای این جاده را فرح بخش تر کرده اند.همچنین دشت های فراخ با گل ها و گیاهان خودرو این تابلوی نقاشی را تکمیل کرده اند.
https://eitaa.com/joinchat/2614558926C780e858784
#آذربایجان_را_بهتر_بشناسیم
رقص آذربایجانی یا قفقازی؟!
▫️رقص لزگی که رقص رزمی بزمی در رشتهکوه قفقاز در میان لزگیها، آبخازیها، آسیها، چچنیها، چرکسها، قرهچایها، بالکارها، اینگوشیها، یهودیان کوهستان، مردم گرجی، آوارهای قفقازی و قومیقها مرسوم است، از جمله قدیمیترین آنهاست که از «مردم لزگی» اقتباس شده است.
▫️متاسفانه در چند دهه اخیر و با جعل واقعیات تاریخی، این رقص را به نام رقص آذربایجانی جا زده اند. اما در بررسیهایی که در مورد آثار نقاشی و تصاویر برجای مانده از دوران صفویان، افشاریان و قاجاریان انجام شده، هیچ نشانی از این نوع رقص دیده نمیشود.
▫️از آنجایی که در دوران قاجار، تبریز ولیعهدنشین بود، خوشبختانه اولین نسل از دوربینهای عکاسی همزمان با تهران، به تبریز نیز وارد شد و به همین علت، امروزه عکسهای تاریخی بسیاری از بزرگان و مردم عادی آذربایجان وجود دارد. در این عکسها به جز نیروهای قزاق و منسوبین این نیروها، چنین لباس هایی، بر تن هیچ یک از بزرگان و مردم آذربایجان دیده نمیشود.
https://eitaa.com/joinchat/2614558926C780e858784