eitaa logo
خبر صبح
98 دنبال‌کننده
962 عکس
1 ویدیو
0 فایل
اخبار جهان، ایران و آذربایجان
مشاهده در ایتا
دانلود
امام‌زاده سید محمد نوجه مهر جلفا شنبه ۴آذر ۱۴۰۲ ۱۱جمادی الاولی ۱۴۴۵ ۲۵نوامبر ۲۰۲۳ امام‌زاده سید محمد نوجه مهر که معروف به سید محمد آقا نیز است، در روستای نوجه مهر شهر جلفا قرار دارد. گفته می‌شود که این امام‌زاده یکی از نوادگان «امام موسی کاظم بوده است. https://eitaa.com/joinchat/2614558926C780e858784
چگونه زبان ترکی به آذربایجان راه یافت؟ یحیی ذکاء به این سوال پاسخ داده است! ▫️یکی از چالش‌های فرهنگی در آذربایجان مبحث زبان است؛ این که زبان پیشین آذربایجان چه بوده است، چگونه و کی این زبان تغییر یافته و به زبان فعلی ترکی آذربایجانی تحول یافته است. یحیی ذکاء که خود زاده‌ی آذربایجان است، در سخنرانی خود به این سوالات پاسخ داده است! ▫️محور سخنرانی استاد یحیی ذکاء بدین ترتیب است: - تاریخ ورود زبان ترکی به آذربایجان، مسئله‌ی بحث برانگیزی است - تا دو هزار سال پیش ترکان از ایران بسیار دور بودند - نوشته‌های تاریخی، مردم آذربایجان را "آذری" یا "الاذریه" نامیده‌اند - پس از تسلط سلسله‌ی قراقوینلو و آق قوینلو زبان آذری سخت ترین آسیب‌ها را دید - تا سده یازدهم هجری هنوز بیشتر مردم آذربایگان به ویژه تبریز به آذری سخن می‌گفتند - ستمگریهای مغولان در ایران با راهنمایی ترکان انجام می‌گرفت - به آذربایگانی‌ها و تبریزیان ترک نگویید https://eitaa.com/joinchat/2614558926C780e858784
مقدسي‌ در "احسن التقاسیم" درباره آذربایجان چه می‌گوید؟! ▫️«در كوه‌ها و جلگه‌هاي‌ مرتفع‌ آن‌، بيش‌از هفتاد زبان‌ و لهجه‌ مختلف‌ گفتگو مي‌شد كه‌ با ارّان‌ يعني‌ قسمت‌ شمالي‌ ارس‌ و ارمنستان‌ يك‌ ايالت‌ محسوب‌ مي‌شدند و به‌ ايالت‌ رحاب‌ يا جلگه‌هاي‌ حاصل‌خيز و مرتفع‌ معروف‌ بود و فارسي‌ آنها قابل‌ فهم‌ بود.» (مقدسي، احسن التقاسم، ص 373 ) 👈 در گفتار مقدسي‌ قسمت‌شمالي‌ ارس‌، ارّان‌ (آلباني‌) نامیده شده است‌ نه‌ آذربايجان!!‌ و از طرفی نوع زبان‌هاي هفتادگانه مشخص نشده. اما احتمالاً اين زبان‌ها از بقاياي به جا مانده از زبان‌هاي اقوام قبلي بوده كه تدريجاً از بين رفته‌اند و بعضي‌ها همچنان هستند؛ مثل زبان تاتي (به جا مانده از دوران مادی یا هخامنشی و اشکانی ها) كه تنها زبان به جا مانده از مردم آذربايجان بعد از شكست اورارتورهاست. 👈 و این که زبان مادي و فارسي به علت هجوم مادها از غرب و پارس‌ها از شرق به منطقه آذربايجان جاي ديگر زبانها را پر كرده و آنها را از بين برده و زبان غرب ايران را به شرق نزديك‌تر گردانيده است. https://eitaa.com/joinchat/2614558926C780e858784
داش مسجد در مرکز روستای اسنق یکشنبه ۵آذر ۱۴۰۲ ۱۲جمادی الاولی ۱۴۴۵ ۲۶نوامبر ۲۰۲۳ مسجد اسنق که با نام داش مسجد نیز شناخته می‌شود، در بخش مهربان و در مرکز روستای اسنق واقع شده است و قدمت آن به دوره ایلخانی می‌رسد. بنای مسجد در میان حیاطی وسیع واقع شده و دارای چهار ستون سنگی استوانه‌ای یکپارچه است که در دو ردیف قرار گرفته‌اند. علاوه‌ بر این، مسجد شامل یک ایوان ذوزنقه‌ای شکل می‌شود که سقف چوبی آن بر دو ستون سنگی مارپیچی با سرستون‌ها و پایه‌های حجاری شده استوار شده است. مرمت این بنا در سال ۱۳۸۲ توسط میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آغاز شد و در سال ۱۳۸۵ به اتمام رسید. این مسجد که در میان جاهای دیدنی سراب قرار دارد، با شماره ۲۵۴۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. https://eitaa.com/joinchat/2614558926C780e858784
دگرگشت زبان مردم آذربایجان به روایت اندیشمندان آذربایجانی عباس زریاب خوئی: ◽️چون‌ ترکمانان، به حکم چادرنشینی و گله‌داری، در مراتع و چـراگاه‌های مـجاور روستاها بـه زنـدگی‌ پرداخـتند، از‌ این‌رو مسأله «ترکی شدن» زبان مـردم‌ آذربایجان از‌ قصبه‌ها‌ و روستاها‌ آغاز‌ شد‌ و نفوذ زبان ترکی به شهرها‌، دیرتر صورت گـرفت و نخست نـام‌های روستا و مزارع و بسیاری از‌ رودخانه‌ها‌ و کوه‌ها بـه تـرکی‌ تبدیل شد. ◽️مثلا در‌ اسـناد قـدیم نام رودخـانه «قزل‌ اوزن»‌ سـپیدرود یـا سفیدرود است؛ اما پس‌ از‌ آمدن ترکان، نام آن در آذربایجان به «قزل اوزن» تغییر یافت و نام‌ قدیمی‌ آن «سفیدرود» تنها به قـسمتهایی از رودخـانه کـه‌ در‌ شمال‌ و در سواحل‌ خزر‌ جریان دارد اطلاق شد. منبع: زریاب خوئی،عباس(۱۳۶۷) «آذربایجان» دایره المعارف بزرگ اسلامی، ج ‌‌۱،تهران، مرکز‌ نشر دایره المعارف بزرگ اسلامی. https://eitaa.com/joinchat/2614558926C780e858784
مجموعه آثار رهبانی ارامنه ایران در آذربایجان ▫️مجموعه کلیساهای ارمنی ایران که در ۸ ژوئیه ۲۰۰۸ به عنوان نهمین میراث فرهنگی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شدند، شامل؛ قره کلیسا، کلیسای استفانوس مقدس و کلیسای زور زور است. ▫️از قره کلیسا به عنوان اولین کلیسای جهان مسیحیت نام برده می‌شود. بنابر روایتی که موسی خورنی تاریخ‌شناس مشهور کرده است، تاریخ ساخت این کلیسا به اوایل دوره مسیحیت برمی گردد. ▫️کلیسای سنت استپانوس دومین کلیسای مهم ارمنی‌های ایران است که از نظر اهمیت بعد از قره‌کلیسا قرار می‌گیرد. نام کلیسا برگرفته شده از نام استپانوس، شهید اول راه مسیحیت است. ▫️کلیسای زور زور بین سال‌های ‎ ۱۳۱۵–۱۳۴۲میلادی توسط اسقف اعظم کلیسای تادئوس مقدس، به نام «زکریا» ساخته شد و به صورت مدرسه تعلیمات دینی و فرهنگی و ادبی، اداره می‌شد. ▫️گفتنی است که در منطقه آذربایجان بیش از ۸۰ کلیسا وجود دارد. https://eitaa.com/joinchat/2614558926C780e858784
منطقه گردشگری اردها در سراب دوشنبه ۶آذر ۱۴۰۲ ۱۳جمادی الاولی ۱۴۴۵ ۲۷نوامبر ۲۰۲۳ منطقه گردشگری و کمپینگ اردها در سه کیلومتری روستای اردها و ۲۰ کیلومتری جنوب‌شرقی سراب قرار دارد و در دامنه کوه بزقوش و مجاورت باغ‌های طبیعی واقع شده است. از جذابیت‌های این منطقه می‌توان به طبیعت چشم‌نواز با باغ‌های میوه مانند گردو و زردآلو، چشمه آب گرم و رودخانه نسبتا پر‌آبی اشاره کرد که از ارتفاعات بزقوش سرچشمه می‌گیرد. https://eitaa.com/joinchat/2614558926C780e858784
دره دارانداش در مرند سه شنبه ۷آذر ۱۴۰۲ ۱۴جمادی الاولی ۱۴۴۵ ۲۸نوامبر ۲۰۲۳ دره دارانداش که به نام دره گوورچینلیق نیز شناخته می‌شود؛ مقصدی پرهیجان برای طبیعت‌گردان و علاقه‌مندان به سفرهای ماجراجویانه است. با سفر به این دره حیرت‌انگیز، در کنار تفریح و لذت بردن از زیبایی‌های این مکان؛ آدرنالین خونتان بیشتر می‌شود و لحظاتی را پیش رو خواهید داشت که شاید تاکنون در هیچ جای دیگر تجربه نکرده باشید. https://eitaa.com/joinchat/2614558926C780e858784
غارت کتابخانه‌های تبریز توسط ترکان عثمانی ▫️بیش از 23 نوبت میان ایرانیان و عثمانی ها جنگ های خونین درگرفته که عثمانی‌ها آغازکننده‌ بودند و آذربایجان همیشه در خط مقدم نبرد بوده است. ▫️حملات ویرانگر آنان به آذربایجان سوءقصد، غارت و قتل عام های فجیع را به همراه داشته است؛ از قتل عام های فجیع در تبریز، خوی، ارومیه، سلماس و ... که بگذریم باید به غارت اموال و حتی نوامیس مردم هم اشاره‌ای داشته باشیم. تنها در یک مورد به روایت تاریخ بیش از 40 هزار مرد تبریزی را در چند روز از دم تیغ خود گذراندند. ▫️سندی که مشاهده می شود، به غارت شهر تبریز و چپاول کتابخانه‌های آن اشاره دارد: در برگ ۵آ از این نسخه‌ی خطی شاهد توضیحات دست‌نویس یکی از یغماگران عثمانی هستیم که چگونگی بدست آوردن آن را توضیح داده: «این مجموعه جواهر گران‌قیمت و عقد فرید عرائیس [جمع عروس] حکمت از شهر تبریز دلاویز به دست یغماگران آمد در زمان حضرت سلطان احمد خان خلداله خلافته که فتح ایران کرد و بیخ روافض از آن زمین نازنین درآورد...» این سند در کتابخانه‌ راغب پاشای استامبول نگهداری می‌شود. https://eitaa.com/joinchat/2614558926C780e858784
تلاش «پان‌ترکیسم» برای پنهان شدن در پشت «هویت‌خواهی» ▫️جریان قومی در آذربایجان (پان ترکیسم) تلاش دارد تا گفتمان ملی مردم آذربایجان را در خوشبینانه ‏ترین حالت ممکن، به یک گفتمان هویت خواهانه از نوع سیاسی تبدیل کند! ▫️این امر سبب خواهد شد که جامعه‌ی آذري به مسائل مختلف در عرصه‌هاي سیاسی و حتی اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي با زاویه‌ی دید قومیت محور بنگرد و بر اساس آن کنش و واکنش انجام دهد. ▫️به عنوان نمونه در برهه‌های انتخاباتی شاهد هستیم که برخی کاندیداها مورد سوءاستفاده‌ی جریان قومی قرار گرفته - دانسته و یا نادانسته- از گفتمان هویت‌خواهی برای کسب آرای بیشتر سود ببرند! ▫️تاکید بر مسئله‌ی هویت محلی افراد نباید به قیمت تخریب مولفه‌های وحدت ملی باشد. به عنوان نمونه؛ رهبری درباره حفظ زبا‌ن‌های محلی یک بار صحبت کرده‌اند، اما درباره زبان فارسی و وحدت‌بخشی آن صدها سخنرانی دارند! و این سخنان رهبری درباره‌ی زبان‌های محلی نباید ابزاری جهت سرکوب زبان ملی و رسمی از سوی رسانه‌های محلی و برخی مدیران ناآگاه قرار گیرد! https://eitaa.com/joinchat/2614558926C780e858784
سد زنوز مرند چهارشنبه ۸آذر ۱۴۰۲ ۱۵جمادی الاولی ۱۴۴۵ ۲۹نوامبر ۲۰۲۳ سد زنوز از مقاصد و جاذبه های گردشگری مرند است که در فاصله ۲۴ کیلومتری شمال شرقی آن، در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. این سد در کنار باغات میوه جای گرفته است و چشمه‌های بسیاری در منطقه پیرامون آن می‌جوشند. آب سد از چشمه‌های کوه سلطان سنجر تامین می‌شود. از فعالیت‌های تفریحی این منطقه می‌توان به ماهیگیری اشاره کرد. https://eitaa.com/joinchat/2614558926C780e858784
زبان رسمی ایرانیان در دوره‌ی سلجوقیان چه بود؟ ▫️شاید برخی اعتقاد داشته باشند که از نظر علمی تا اوایل قرن بیستم سخن راندن از زبان رسمی، امری غیر معقول است. چون در آن دوران نه آموزش و پرورش رسمی بود، نه رسانه‌ها و مطبوعات و نه سازمان اداری مشترکی که بتواند یک زبان عمومی را حمایت کند. ▫️اما باید گفت که؛ زبان شعر و ادب در دوره سلجوقیان فارسی بود. زبان دیوانی و نامه‌های اداری هم به فارسی بود. آموزش و پرورش که بیشتر در مکتب‌خانه‌ها بود، با تکیه بر متون عربی و با تعبیر و تفسیر به زبان‌های محلی صورت می‌گرفت. در کنار آن و به دلیل ترک زبان بودن سلجوقیان، زبان ترکی، زبان رایج در میان امرا و ارتشیان بود. و مردم عادی به ویژه مردان ایرانی، برای امرار معاش و گذران زندگی با این ترک زبانان تازه وارد، باید ترکی را هم یاد می‌گرفتند! ▫️«زینب قورکماز» در کتاب «تورک ديلي نين تاريخي...» می‌نویسد: سلجوقیان چه در ایران و چه در آناتولی زبان فارسی را به عنوان زبان رسمی و دولتی خود بکار برده‌اند. آنها نقش مهمی در گسترش و دوام زبان فارسی انجام دادند. https://eitaa.com/joinchat/2614558926C780e858784