🔻دوستانه با آقای قالیباف:
بهای «منفعت»، بهای «حقیقت»
_______________________________
مهدی جمشیدی
[1]. نباید در «کمین» ضعفهای دیگران نشست و نقصهایشان را «شکار» کرد. نباید «پردهدری» کرد و از کاه، کوه ساخت. نباید به دروغها و فریبکاریها دامن زد و از تخریب، «لذّت» برد. امّا نباید تیغِ «نهیازمنکر» نسبت به کارگزاران را نیز کُند کرد و «نگفت» و «توجیه کرد» و «نادیده انگاشت».
[2]. اهل معنا اینگونه بودهاند که رویدادها را «تعلیلِ معنوی» میکردهاند؛ یعنی برای حوادثِ ناخوشایند، در پیِ «عللِ معنوی» میرفتهاند و تأمّل میکردهاند که آنچه رخ داده، بازتاب کدام کردۀ ناصوابشان است و چه کردهاند که چنین دیدهاند. نقل است عارفی از کوچهای میگذشت که درازگوشی، بیجهت به وی لگدی نواخت. او نیز همانجا در کنار کوچه نشست و در خویش فرورفت که چه کردهام که اکنون باید «چوبِ توبیخِ الهی» در قالب این لگد به من نواخته شود؟ پس در «معادلات معنویِ این عالَم»، حتّی لگد یک درازگوش نیز «بیحساب» و «بیمعنا» و «اتّفاقی» نیست: این جهان، کوه است و فعلِ ما ندا.
[3]. چندی پیش، تصوّر قالیباف این بود که چنانچه از «اِعمال مدیریّت بر فضای مجازی» دفاع کند، «اعتبارِ اجتماعی»اش مخدوش میشود و پارهای از مردم - که اسیر روایتسازیِ دروغینِ جریانِ غیرانقلابی شدهاند - منتقد و مخالف وی خواهند شد و ازاینرو، «منزلت سیاسی»اش فروکاهیده خواهد شد. تصوّر وی، درست بود؛ در «منطقِ محاسبۀ سیاسیکارانه و عملگرایانه»، نباید موضعی را برگرفت که سرمایۀ اجتماعی را به خطر افکند و به اعتبار و مکانتِ فرد، گزند برساند. امّا در «منطق محاسبۀ معنوی و اخلاقی»، باید «حقیقت» را بر «منفعت» ترجیح داد و «رضای مردم» را بر «رضای خدا»، حاکم نکرد و بهجای «منافع شخصی»، «مصالحِ جمعی» را برگرفت. چنین بود که رهبر انقلاب در سخنرانی اخیر خویش، در لفافه از «تعارض منافع» سخن گفت و به مجلسیان هشدار داد که در این «موقعیّت» قرار گرفتهاند و باید برای حقّ و صلاح، از «آبرو و اعتبارِ اجتماعیِ» خویش درگذرند. امّا جریان غالب در مجلس - یا همان شبهاصولگرایان محافظهکار و قدرتگُزین – در این «ابتلای معنوی» و «امتحان اخلاقی»، شکست خوردند و برای «فرار از موقعیّتِ تعارضِ منافع»، حربۀ ارجاعِ طرح به شواری عالی فضای مجازی را تدارک دیدند. قالیباف نیز که گویا از تعارض درونیاش رنج میبُرد، یعنی نه میتوانست «صدای حسینبنعلی» را بشنود و به کربلا نرود و نه میتوانست از «دنیای اعتباریِ خویش» درگذرد، از مسیر قافلۀ حسین فاصله گرفت؛ غافل از اینکه از صدای شنیدهشده گریخته و باید در انتظارِ «عقوبتِ ترکِ فعل» باشد.
[4]. قالیباف از «موضع حقّ» گریخت و جانب «خویش» را گرفت. گمان کرد که به واسطۀ دفاع از مدیریّتِ فضای مجازی، «هزینۀ اجتماعی» برای خویش میسازد؛ حالآنکه آنچه در حاشیۀ «یک اتّفاق کوچک» رخ داد، داشتهها و اندوختههایش را بر باد داد و «منزلت اجتماعی»اش را سوزاند. او به عاملِ حسن روحانی، نامهنگاری کرد و طرح مدیریّت فضای مجازی را ناکام نهاد. جفای بزرگ، روا داشت، امّا ناگاه، صاعقۀ عقوبت بر سر او فرود آمد و با همان دستبهگریبان شد که از آن میگریخت. حال باید با خودش اندیشه کند که آبرو دادن برای «مدیریّت فضای مجازی» – که خواستۀ ولیّ حکیم بود – درخور بود، یا هزینهشدن برای «چمدانهای کالاهای ترکیهای»؟! بهای وجودیِ او، کدام یک بود؟! آری، کسیکه فدای «حقّ» نشود، گداختۀ «باطل» خواهد شد. بد کرد و بد دید. این است سرنوشت بازیِ سیاسیکارانه با «مصالحِ عالیِ انقلاب و جامعه». و مگر پیش از او، سرنوشت حسن روحانی و علی لاریجانی را ندیدیم که چگونه به خاکِ سوختۀ ناکامی نشستند و حیات سیاسیشان پایان یافت؟! و پیش از آنها نیز کسان دیگر.
[5]. دریغ که قالیباف در طول سالهای گذشته، اغلب، اسیر توصیههای خاماندیشانه و عملگرایانۀ اطرافیان و مشاورانش بوده و هر اندازه نیز که طعم شکست را چشیده، باز به خویش نیامده و از این بیراهه، بازنگشته است. آنان، او را در این دام اندختند. کاش مشاورانِ دامساز و ندانمکارش را مرخص کند و با خدای خویش، به خلوت بپردازد که آیا این رویّه و منطق، کارساز بوده و محبّتِ وی را در دل و جان مردم افکنده است؟! آیا حاجقاسم نیز که با اتهامِ «ترجیحِ سوریه و عراق و لبنان و ... بر ایران» و «برداشتن از سفرۀ معیشت مردم به نفع فتوحات منطقهای خویش» مواجه بود و طعنهها و ملامتها شنید، چنین مسیری در پیش گرفت، یا به واسطۀ «استقامت بر حقّ» و «صبر در برابر ابتلائات»، حتّی در همین دنیا نیز اعتبار و منزلت و قداست یافت؟!
@sedgh_mahdijamshidi
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️انتشار تصاویر خصوصی از افطاری دختران کاراته کار در #پیج_رسمی_کاراته استان قم!!
🔹 خیلی جالبه! در جلسات به دنبال راهکار های ریشه ای جهت اصلاح حجاب می گردند و اینگونه وقیحانه تیشه به ریشه حجاب می زنند.
🔹 قابل توجه یکی از معاونین استانداری که در جلسه عفاف و حجاب گفته: جا دارد از غصه بمیریم...!!
✍پ ن: ورزش یکی از محورهای سبک زندگی ساز امروز است. نظارت نداشتن بر مربیان و اماکن ورزشی از مشکلاتی است که همیشه وجود داشته است.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻امیرالمؤمنین علیه السلام: زياد خوردن و زياد خوابيدن، جان را تباه مى كند و زيان به بار مى آورد.
كَثرَةُ الأَكلِ وَالنَّومِ تُفسِدانِ النَّفسَ، وتَجلِبانِ المَضَرَّةَ
عيون الحكم والمواعظ صفحه 389
☀️رهبر معظم انقلاب
کسانی که بخواهند در مورد وضع کشور قضاوت کنند، نگاهشان فقط به مسئلهی اقتصاد نباشد؛ اقتصاد یک شاخص است؛ شاخص امنیّت، پیشرفتهای علمی، استفادهی از تحریم برای نوآوری و دیپلماسی هست... قدرت یک کشور یک منظومه است که به هم مرتبطند... منظومه را وقتی انسان نگاه میکند، خرسندکننده است.۱۴۰۱/۱/۲۳
☀️نشر با منبع
☀️جامعترین کانال معرفی امام خامنه ای
☀️ @emamkhameneii
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
14.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️انتقاد تند حجتالاسلام مومنی از فاصله گرفتن امامان جماعت و جمعه از مردم
🎙حجت الاسلام و المسلمین #مومنی :
🔸ما به وظیفه امام بودن خود عمل نکرده ایم، مسجد سنگر است نه فرهنگسرا!
🔹امام جماعتی که نمی تواند 3 وعده نماز جماعت را در مسجد باشد، باید مسجد از او گرفته شود.
▫️اینکه گفته می شود مردم به روحانیت احترام نمی گذارند، نمی پذیرم، در همین تهران، مکرر از مردم احترام و ادب می بینیم.
🔸من از آنهایی نیستم که از دم در خانه تا محل کار با ماشین بروم و برگردم و با مردم مرا نبینند!
🔹 #شهید_اصلانی امام منطقه خودش بود و درد مردم را می دانست و دنبال می کرد، آیا امامان مساجد درس گرفتند؟!
▫️در مسجد باید باز باشد که شخصی مشکلی داشت بتواند با روحانی و امام مسجد مطرح کند.
🔸امام جمعه ای که مسئولیت های متعدد دارد و نمی تواند گوش شنوایی برای مردم باشد، نباید #امام_جمعه باشد.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
11.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️پرهیز از تقدیس تجربه گران
🔻تجربه نزدیک به مرگ، اتفاقی به خواست خدا است لذا تجربه گران را تقدیس نکنیم، فقط گوش کنیم به چیزهایی که دیده اند که مایه عبرت شود.
🔻توضیحات آیت الله تحریری در برنامه زندگی پس از زندگی
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
✍برنامه《زندگی پس از زندگی》یکی از فاخرترین برنامهها برای توسعه فرهنگ 《مرگ آگاهی》《و مرگ باوری》است. اهمیت 《مرگ اگاهی》فقط در ایجاد 《حس معنوی》و 《حس بقا》نیست، بلکه کارکرد آن در ایجاد 《نظم معنوی》، و مهمتر در مواجهه با باورهای پوچی، ناامیدی و بسندگی به دنیا (سکولاریسم) است.
@Habibollah_Babai
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️رسول اكرم صلى الله عليه و آله: با حريص، مشورت مكن، زيرا بدى آن را(حریص بودن را) در نظرت، زيبا جلوه مى دهد
َا تُشَاوِرْ حَرِيصاً فَإِنَّهُ يُزَيِّنُ لَكَ شَرَّهَا
علل الشرايع ج2 ص559
☀️رهبر معظم انقلاب
آنچه که همیشه برای انسان میماند، کتابخوانی در سنین پایین است. جوانانِ شما، کودکانِ شما هرچه میتوانند، کتاب بخوانند؛ در فنون مختلف، در راههای مختلف، مطلبی یاد بگیرند. البته از هرزهگردی در محیط کتاب هم باید پرهیز کرد، منتها این مسئلهی بعدی است؛ مسئلهی اول این است که یاد بگیرند، عادت کنند به این که اصلاً به کتاب مراجعه کنند، کتاب نگاه کنند.۱۳۹۱/۷/۲۰
☀️نشر با منبع
☀️جامعترین کانال معرفی امام خامنه ای
☀️ @emamkhameneii
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
16.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️الغارات، نیمی از تاریخ حکومت امیرالمومنین(ع) که نمیدانیم!
🔻معرفی کتاب «ترجمه الغارات» توسط علیرضا پناهیان
@Panahian_ir
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
6.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 حضور بی آلایش فرزند رهبر معظم انقلاب و واکنش مردم به حضور فرزند رهبری در حاشیه تشییع مرحوم آیتالله بجنوردی
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️جامعه اسلامی، جامعه فضولهاست نه برّهها!
🔻خطاب شهید بهشتی به عالمان، مسئولان، مسلمانان عادی و ...
🔻صفحات ۱۸۳ و ۱۸۴ از کتاب #بایدها_و_نبایدها
✅ #داود_مدرسی_یان
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
امام حسن عليه السلام:
هرگاه ديدى كسى با آبروى مردم بازى مى كند، سعى كن كه تو را نشناسد؛ زيرا آبروى آشنايانش كمترين ارزش را نزد او دارد
ميزان الحكمه جلد6 صفحه 200
☀️رهبر معظم انقلاب
یکی از نیازهای مهم جوامع اسلامی عملیاتی کردن مفاهیم دینی است. در هر برههای که این مفاهیم عملیاتی شد، برای کشور و ملت و آبروی جمهوری اسلامی، ارزشمند بود و هرجا که غفلت کردیم از برکات آن محروم شدیم. امام بزرگوار با حضور در صحنه و تبیین مفاهیمی همچون توکل، تکلیف، ایثار، جهاد و شهادت، آنها را در جامعه و زندگی مردم رایج کردند و نتیجه آن، پیروزی ملت ایران در یک جنگ هشت ساله بینالمللی بود.
روزآمد کردن نرمافزارِ نظام اسلامی وظیفه فضلای صاحب نظر است. البته این بهروزرسانی به معنای دستکاری در منظومه مفاهیم دینی نیست بلکه به معنای کشف حقایق متناسب با نیازهای داخلی و بین المللیِ نظام اسلامی است. تغذیه عقبه فکری نظام اسلامی و بهروزرسانی نرمافزار آن را باید فضلا و متفکرین صاحب صلاحیتی به عهده بگیرند که از جمود فکری و تحجر، و همچنین از افکار التقاطی به دور باشند.
۹۹/۱۲/۴
☀️نشر با منبع
☀️جامعترین کانال معرفی امام خامنه ای
☀️ @emamkhameneii
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh