#کلیدهای_خوشبختی
قسمت 6⃣6⃣
⚜ امام زمان رکاب دار نیاز ندارد ⚜
💠یاری امام زمان ارواحنا فداه به این معنا نیست که شما رکاب حضرت را بگیرید،
امام زمان اروارواحنا فداه رکاب دار نمی خواهد بلکه
" اخلاق نیکو " میخواهد،
" انسانیت " میخواهد،
"وفاداری " میخواهد،
💠 تزکیه نفس و عمل صالح شماست که امام زمان ارواحنا فداه را راضی می کند.
◀️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اندکی چشمهایَت را
به من
قرض میدهی ؟
میخواهم ببینم
دنیارا
چگونه دیدی
که از چشمت افتاد!
#حاج_قاسم
#سردار_دلها
#مرد_میدان
#شهید_فخریزاده
#شبجمعهیادشهداباصلوات
⚘اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّلݪِوَلیِّڪَالفَرَجـ⚘
#یاحسین
گیــرم که
بــاران هم آمد،
همه چیــز را هم
شست ...!
هـوا هم
عالی شد ...
فایــده اش بــرای من
چیست ؟!
هــوای دل ،
گرفتــه ی کربـلاست
آن را چه کنــم ...؟!
#شبزیارتیارباب
#زیارت
☘🌹علم و عقل🌹☘
یک غیبگو و رمالی، علم غیب گویی و رمالی را به بچه اش آموخته بود. خودش در دربار پادشاه حقوق خوبی می گرفت. این علم را به بچه اش آموخته بود که بعد از خودش، او این پست را اداره کند. تا روزی که او را به پادشاه معرفی کرد. پادشاه خواست که او را امتحان کند. تخم مرغی در دستش گرفت و به او گفت: اگر گفتی که در دست من چیست؟ او هر چه حساب کرد نفهمید که چیست. ابتدا گفت: وسطش زرد است و اطرافش سفید. بعد یک فکری کرد و گفت: این سنگ آسیابی است که وسط آن هویج ریخته اند. پادشاه خیلی بدش آمد و بعد به پدرش را آورد و گفت: آخر این چه علمی است که به او آموخته ای؟! گفت: علم را من خوب به او آموزش دادم ولی این عقل ندارد. آن حرف اول را از روی علمش گفت ولی این دومی را از روی بی عقلی اش گفت، شعورش نرسید که سنگ آسیا در دست انسان جا نمی گیرد. این را عقل آدم باید حکم کند.
باید در افراد رشد شخصیت فکری و عقلانی پیدا بشود. قدرت تجزیه و تحلیل را تقویت کنید. صرفاً معلومات کافی نیست.
اگر معلومات خیلی فشار بیاورد ذهن _مخصوصا کودکان_ راکد می شود.
🔴🔆🔴🔆🔴🔆🔴🔆🔴🔆🔴
روشنا ( آوای بیداری ) 🇵🇸🏴
#ساعت به وقت احکام 🌺🌺🌺 همراه با مسابقه و جوایز نقدی🤩🤩🤩 مژده 😍😍😍 مژده😍😍😍 آرشیو احکام اینجا همه احک
#ساعت به وقت احکام
🌺🌺🌺
همراه با مسابقه و جوایز نقدی🤩🤩🤩
مژده 😍😍😍 مژده😍😍😍
آرشیو احکام
اینجا همه احکام گذاشته می شود⏬
https://eitaa.com/joinchat/2541813847C2be2ca7f3f
🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺
✅ جلسه بیست و سه
"قرائت"
ﺍﺟﺰﺍﯼ ﻗﺮﺍﺋﺖ :
ﺩﺭ ﺭﮐﻌﺖ ﺍﻭﻝ ﻭ ﺩﻭﻡ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﯼ ﻭﺍﺟﺐ ﻳﻮﻣﻴﻪ: ﺣﻤﺪ ﻭ ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺍﺣﺘﻴﺎﻁ ﻭﺍﺟﺐ ﻳﮏ ﺳﻮﺭﻩ ﯼ ﮐﺎﻣﻞ.
ﺩﺭ ﺭﮐﻌﺖ ﺳﻮﻡ ﻭ ﭼﻬﺎﺭﻡ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﯼ ﻭﺍﺟﺐ ﻳﻮﻣﻴﻪ: ﺣﻤﺪ ﺗﻨﻬﺎ ﻳﺎ ﻳﮏ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺗﺴﺒﻴﺤﺎﺕ ﺍﺭﺑﻌﻪ ﻭ ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺍﺣﺘﻴﺎﻁ ﻣﺴﺘﺤﺐ ﺳﻪ ﻣﺮﺗﺒﻪ.
1. ﺩﺭ ﺭﮐﻌﺖ ﺍﻭﻝ ﻭ ﺩﻭﻡ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﯼ ﻭﺍﺟﺐ ﻳﻮﻣﻴﻪ، ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺗﮑﺒﻴﺮﺓ ﺍﻟﺎﺣﺮﺍﻡ ﺳﻮﺭﻩ ﯼ ﺣﻤﺪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺍﺣﺘﻴﺎﻁ ﻭﺍﺟﺐ ﻳﮏ ﺳﻮﺭﻩ ﯼ ﮐﺎﻣﻞ ﺍﺯ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﺠﻴﺪ ﺭﺍ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﮐﻨﺪ، ﻭ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻳﮏ ﻳﺎ ﭼﻨﺪ ﺁﻳﻪ ﮐﺎﻓﯽ ﻧﻴﺴﺖ.
2. ﺩﺭ ﺭﮐﻌﺖ ﺳﻮﻡ ﻭ ﭼﻬﺎﺭﻡ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎ، ﻣﺨﻴّﺮ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺣﻤﺪ ﺗﻨﻬﺎ (ﺑﺪﻭﻥ ﺳﻮﺭﻩ) ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻳﺎ ﺗﺴﺒﻴﺤﺎﺕ ﺍﺭﺑﻌﻪ ﻳﻌﻨﯽ «ﺳُﺒْﺤﺎﻥَ ﺍﻟﻠﻪِ ﻭَ ﺍﻟْﺤَﻤْﺪُ ﻟﻠﻪِ ﻭَ ﻟﺎ ﺍِﻟﻪَ ﺍِﻟﺎَّ ﺍﻟﻠﻪُ ﻭَ ﺍﻟﻠﻪُ ﺍَﮐْﺒَﺮُ» ﺑﮕﻮﻳﺪ.
"احکام قرائت در رکعت اول و دوم"
1. ﺳﻮﺭﻩ ﯼ «ﻓﻴﻞ» ﻭ «ﺍﻳﻠﺎﻑ» ﺩﺭ ﺣﮑﻢ ﻳﮏ ﺳﻮﺭﻩ ﺍﻧﺪ، ﻭ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻳﮑﯽ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺣﻤﺪ ﮐﺎﻓﯽ ﻧﻴﺴﺖ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺳﻮﺭﻩ ﯼ «ﻭﺍﻟﻀﺤﯽ» ﻭ «ﺍﻟﻢ ﻧﺸﺮﺡ».
ﺗﻮﺟﻪ:
ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﺑﺮ ﺍﺛﺮ ﺟﻬﻞ ﺑﻪ ﻣﺴﺄﻟﻪ، ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺳﻮﺭﻩ ﯼ ﻓﻴﻞ ﻳﺎ ﺍﻧﺸﺮﺍﺡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﻳﯽ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﯼ ﻣﺴﺄﻟﻪ ﮐﻮﺗﺎﻫﯽ ﻧﮑﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﯼ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﯼ ﺍﻭ ﻣﺤﮑﻮﻡ ﺑﻪ ﺻﺤﺖ ﺍﺳﺖ.
2. ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﯼ ﻭﺍﺟﺐ ﻳﻮﻣﻴﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﺣﻤﺪ ﻭ ﻳﮏ ﺳﻮﺭﻩ ﯼ ﮐﺎﻣﻞ، ﻗﺮﺍﺋﺖ ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻪ ﻗﺼﺪ ﻗﺮﺁﻥ ﺍﺷﮑﺎﻝ ﻧﺪﺍﺭﺩ.
3. ﺍﮔﺮ ﻭﻗﺖ ﻧﻤﺎﺯ ﺗﻨﮓ ﺑﺎﺷﺪ ﻳﺎ ﺑﺘﺮﺳﺪ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﺳﻮﺭﻩ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﺩﺯﺩ ﻳﺎ ﺩﺭﻧﺪﻩ ﻳﺎ ﭼﻴﺰ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺻﺪﻣﻪ ﻣﯽ ﺯﻧﺪ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺳﻮﺭﻩ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ.
4. ﺍﮔﺮ ﺍﺷﺘﺒﺎﻫﺎً ﺳﻮﺭﻩ ﺭﺍ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺣﻤﺪ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺭﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﺭﮐﻮﻉ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺧﻮﺩ ﺷﻮﺩ، ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺣﻤﺪ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺳﻮﺭﻩ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ، ﻭﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺍﺛﻨﺎﯼ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺳﻮﺭﻩ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺷﻮﺩ ﺑﺎﻳﺪ ﺳﻮﺭﻩ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺣﻤﺪ، ﺳﻮﺭﻩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻭﻝ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ.
5. ﺍﮔﺮ ﺣﻤﺪ ﻭ ﺳﻮﺭﻩ ﻳﺎ ﻳﮑﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺭﮐﻮﻉ ﺑﻔﻬﻤﺪ، ﻧﻤﺎﺯﺵ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﺳﺖ.
6. ﺍﮔﺮ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺭﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﺭﮐﻮﻉ ﺑﻔﻬﻤﺪ ﮐﻪ ﺣﻤﺪ ﻭ ﺳﻮﺭﻩ ﻳﺎ ﻓﻘﻂ ﺳﻮﺭﻩ ﺭﺍ ﻧﺨﻮﺍﻧﺪﻩ ﺑﺎﻳﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺭﮐﻮﻉ ﺭﻭﺩ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﻔﻬﻤﺪ ﻓﻘﻂ ﺣﻤﺪ ﺭﺍ ﻧﺨﻮﺍﻧﺪﻩ ﺑﺎﻳﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺳﻮﺭﻩ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ، ﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﮔﺮ ﺧﻢ ﺷﺪﻩ ﻭ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺣﺪ ﺭﮐﻮﻉ ﺑﻔﻬﻤﺪ ﮐﻪ ﺣﻤﺪ ﻳﺎ ﺳﻮﺭﻩ ﻳﺎ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺭﺍ ﻧﺨﻮﺍﻧﺪﻩ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎﻳﺴﺘﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﻋﻤﻞ ﮐﻨﺪ.
7. ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯ ﻭﺍﺟﺐ، ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺳﻮﺭﻩ ﻫﺎﯼ ﺳﺠﺪﻩ ﺟﺎﻳﺰ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻋﻤﺪﺍً ﻳﺎ ﺳﻬﻮﺍً ﻳﮑﯽ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺳﻮﺭﻩ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺁﻳﻪ ﯼ ﺳﺠﺪﻩ ﺑﺮﺳﺪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺍﺣﺘﻴﺎﻁ ﻭﺍﺟﺐ ﺳﺠﺪﻩ ﯼ ﺗﻠﺎﻭﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎ ﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﺑﺮ ﺧﻴﺰﺩ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺳﻮﺭﻩ، ﺗﻤﺎﻡ ﻧﺸﺪﻩ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﻤﺎﻡ ﮐﻨﺪ ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﺧﺮ ﺑﺮﺳﺎﻧﺪ ﻭ ﺳﭙﺲ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺍﻋﺎﺩﻩ ﮐﻨﺪ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺁﻳﻪ ﯼ ﺳﺠﺪﻩ ﻣﻠﺘﻔﺖ ﺷﺪ ﺍﺣﺘﻴﺎﻁ ﻭﺍﺟﺐ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺳﻮﺭﻩ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺳﻮﺭﻩ ﺩﻳﮕﺮﯼ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺗﻤﺎﻡ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺳﭙﺲ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺍﻋﺎﺩﻩ ﻧﻤﺎﻳﺪ.
8. ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺍﺛﻨﺎﯼ ﻧﻤﺎﺯ، ﺁﻳﻪ ﯼ ﺳﺠﺪﻩ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﻮﺩ، ﻧﻤﺎﺯﺵ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺷﻨﻴﺪﻥ ﺁﻳﻪ ﯼ ﺳﺠﺪﻩ، ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﺳﺠﺪﻩ ﮐﺮﺩﻥ، ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺳﺠﺪﻩ ﮐﻨﺪ.
9. ﺍﮔﺮ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺣﻤﺪ ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺳﻮﺭﻩ ﯼ «ﻗﻞ ﻫﻮ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺣﺪ» ﻳﺎ ﺳﻮﺭﻩ ﯼ «ﻗﻞ ﻳﺎ ﺍﻳﻬﺎ ﺍﻟﮑﺎﻓﺮﻭﻥ» ﮐﻨﺪ، ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺳﻮﺭﻩ ﯼ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ، ﻭﻟﯽ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﺭﻭﯼ ﻓﺮﺍﻣﻮﺷﯽ ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﺳﻮﺭﻩ ﯼ ﺟﻤﻌﻪ ﻭ ﻣﻨﺎﻓﻘﻴﻦ ﻳﮑﯽ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺳﻮﺭﻩ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺳﻮﺭﻩ ﯼ ﺟﻤﻌﻪ ﻭ ﻣﻨﺎﻓﻘﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ.
10. ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺳﻮﺭﻩ ﯼ «ﻗﻞ ﻫﻮ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺣﺪ» ﻭ «ﻗﻞ ﻳﺎ ﺍﻳﻬﺎ ﺍﻟﮑﺎﻓﺮﻭﻥ» ﺳﻮﺭﻩ ﯼ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﺗﺎ ﻭﻗﺘﯽ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﻧﺼﻒ ﺳﻮﺭﻩ ﺭﺍ ﻧﺨﻮﺍﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺳﻮﺭﻩ ﯼ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ.
11. ﺍﮔﺮ ﻣﻘﺪﺍﺭﯼ ﺍﺯ ﺳﻮﺭﻩ ﻳﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻓﺮﺍﻣﻮﺷﯽ ﮐﻨﺪ ﻳﺎ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺗﻨﮕﯽ ﻭﻗﺖ ﻳﺎ ﺟﻬﺖ ﺩﻳﮕﺮﯼ ﺑﻪ ﻧﺎﭼﺎﺭ ﻧﺘﻮﺍﻧﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﻤﺎﻡ ﮐﻨﺪ ﺑﺎﻳﺪ ﺁﻥ ﺳﻮﺭﻩ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺳﻮﺭﻩ ﯼ ﺩﻳﮕﺮﯼ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ، ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﻓﺮﻕ ﻧﻴﺴﺖ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻥ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻧﺼﻒ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻳﺎ ﻧﮕﺬﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭ ﻳﺎ ﺳﻮﺭﻩ ﻳﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺁﻥ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺍﺳﺖ «ﻗﻞ ﻫﻮ ﺍﻟﻠﻪ» ﻭ «ﻗﻞ ﻳﺎ ﺍﻳﻬﺎ ﺍﻟﮑﺎﻓﺮﻭﻥ» ﻳﺎ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺎﺷﺪ.
12. ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﯼ ﻣﺴﺘﺤﺒﯽ، ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺳﻮﺭﻩ ﻟﺎﺯﻡ ﻧﻴﺴﺖ، ﺍﮔﺮ ﭼﻪ ﺁﻥ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﻪ ﻭﺍﺳﻄﻪ ﯼ ﻧﺬﺭ ﮐﺮﺩﻥ ﻭﺍﺟﺐ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭﻟﯽ ﺩﺭ ﺑﻌﻀﯽ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﯼ ﻣﺴﺘﺤﺒﯽ ﮐﻪ ﺳﻮﺭﻩ ﯼ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻩ، ﻣﺜﻞ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺮﺍﯼ ﻭﺍﻟﺪﻳﻦ، ﺍﮔﺮ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻪ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺁﻥ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺎﻳﺪ ﻫﻤﺎﻥ ﺳﻮﺭﻩ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ.
"احکام قرائت در رکعت سوم و چهارم"
۱. ﻳﮏ ﺑﺎﺭ ﮔﻔﺘﻦ ﺗﺴﺒﻴﺤﺎﺕ ﺍﺭﺑﻌﻪ ﺩﺭ ﺭﮐﻌﺖ ﺳﻮﻡ ﻭ ﭼﻬﺎﺭﻡ ﻧﻤﺎﺯ ﮐﺎﻓﯽ ﺍﺳﺖ، ﻫﺮﭼﻨﺪ ﺍﺣﺘﻴﺎﻁ (ﻣﺴﺘﺤﺐ) ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺳﻪ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﻮﺩ.
۲. ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﻧﺪ ﺗﺴﺒﻴﺤﺎﺕ ﺍﺭﺑﻌﻪ ﺭﺍ ﺳﻪ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﻳﺎ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻭ ﻳﺎ ﮐﻤﺘﺮ، ﭼﻴﺰﯼ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻭﺍﺟﺐ ﻧﻴﺴﺖ، ﻭﻟﯽ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺭﮐﻮﻉ ﻧﺮﻓﺘﻪ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻨﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺍﻗﻞ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺗﺴﺒﻴﺤﺎﺕ ﺭﺍ ﺗﮑﺮﺍﺭ ﻧﻤﺎﻳﺪ ﺗﺎ ﻳﻘﻴﻦ ﮐﻨﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺳﻪ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ.
۳. ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﻋﺎﺩﺕ ﺩﺍﺭﺩ ﺩﺭ ﺭﮐﻌﺖ ﺳﻮﻡ ﻭ ﭼﻬﺎﺭﻡ ﺗﺴﺒﻴﺤﺎﺕ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ، ﺍﮔﺮ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﺮﻓﺖ ﺣﻤﺪ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ، ﻭﻟﯽ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻏﺎﻓﻞ ﺷﺪﻥ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺗﺼﻤﻴﻢ، ﺑﺮ ﻃﺒﻖ ﻋﺎﺩﺕ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺗﺴﺒﻴﺤﺎﺕ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺷﻮﺩ ﻧﻤﺎﺯﺵ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻫﻤﻴﻨﻄﻮﺭ ﺍﮔﺮ ﻋﺎﺩﺕ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺣﻤﺪ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﻣﯽ ﮔﻴﺮﺩ ﺗﺴﺒﻴﺤﺎﺕ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ.
۴. ﺍﮔﺮ ﺷﺨﺼﯽ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺮ ﺍﺛﺮ ﻏﻔﻠﺖ ﺩﺭ ﺭﮐﻌﺖ ﺳﻮﻡ ﻳﺎ ﭼﻬﺎﺭﻡ ﺣﻤﺪ ﻭ ﺳﻮﺭﻩ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺷﻮﺩ ﻧﻤﺎﺯﺵ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻴﺎﺯ ﺑﻪ ﺍﻋﺎﺩﻩ ﻧﺪﺍﺭﺩ.
۵. ﺍﮔﺮ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺍﻳﺴﺘﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺷﮏ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺣﻤﺪ ﻳﺎ ﺗﺴﺒﻴﺤﺎﺕ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ، ﺑﺎﻳﺪ ﺣﻤﺪ ﻳﺎ ﺗﺴﺒﻴﺤﺎﺕ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ، ﻭﻟﯽ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﮔﻔﺘﻦ ﺍﺳﺘﻐﻔﺎﺭ ﻣﺴﺘﺤﺐ، ﺷﮏ ﮐﻨﺪ ﺁﻳﺎ ﺗﺴﺒﻴﺤﺎﺕ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻳﺎ ﻧﻪ ﻟﺎﺯﻡ ﻧﻴﺴﺖ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ.
۶. ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺭﮐﻮﻉ ﺭﮐﻌﺖ ﺳﻮﻡ ﻭ ﭼﻬﺎﺭﻡ ﺷﮏ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺣﻤﺪ ﻳﺎ ﺗﺴﺒﻴﺤﺎﺕ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻳﺎ ﻧﻪ، ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺷﮏ ﺧﻮﺩ ﺍﻋﺘﻨﺎ ﻧﮑﻨﺪ، ﻭﻟﯽ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺭﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﺭﮐﻮﻉ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﻫﻨﻮﺯ ﺑﻪ ﺣﺪ ﺭﮐﻮﻉ ﻧﺮﺳﻴﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺷﮏ ﮐﻨﺪ، ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺍﺣﺘﻴﺎﻁ ﻭﺍﺟﺐ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺮﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﺣﻤﺪ ﻳﺎ ﺗﺴﺒﻴﺤﺎﺕ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ.
"جهر و اخفات(بلند و آهسته خواندن نماز)"
ﺍﻟﻒ) ﺣﻤﺪ ﻭ ﺳﻮﺭﻩ ﺩﺭ ﺭﮐﻌﺖ ﺍﻭﻝ ﻭ ﺩﻭﻡ
*ﻧﻤﺎﺯ ﺻﺒﺢ ﻭ ﻣﻐﺮﺏ ﻭ ﻋﺸﺎ
ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭ ﻣﺮﺩ ﺍﺳﺖ: ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻠﻨﺪ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ.
ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭ ﺯﻥ ﺍﺳﺖ: ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻠﻨﺪ ﻳﺎ ﺁﻫﺴﺘﻪ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ، ﻭﻟﯽ ﺍﮔﺮ ﻧﺎﻣﺤﺮﻡ ﺻﺪﺍﻳﺶ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺷﻨﻮﺩ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺁﻫﺴﺘﻪ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ.
*ﻧﻤﺎﺯ ﻇﻬﺮ ﻭ ﻋﺼﺮ: ﺑﺎﻳﺪ ﺁﻫﺴﺘﻪ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ «ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠﻪ»، ﭼﻪ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭ ﻣﺮﺩ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﭼﻪ ﺯﻥ.
ﺏ) ﺗﺴﺒﻴﺤﺎﺕ ﺍﺭﺑﻌﻪ ﻳﺎ ﺣﻤﺪ ﺗﻨﻬﺎ ﺩﺭ ﺭﮐﻌﺖ ﺳﻮﻡ ﻭ ﭼﻬﺎﺭﻡ: ﺑﺎﻳﺪ ﺁﻫﺴﺘﻪ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ، ﭼﻪ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭ ﻣﺮﺩ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﭼﻪ ﺯﻥ، ﻭﻟﯽ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﺣﻤﺪ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯ ﻓﺮﺍﺩﯼ «ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﺍﻟﺮﺣﻴﻢ» ﺭﺍ ﺑﻠﻨﺪ ﺑﮕﻮﻳﺪ، ﺍﮔﺮ ﭼﻪ ﺍﺣﺘﻴﺎﻁ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ «ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠﻪ» ﺭﺍ ﻫﻢ ﺁﻫﺴﺘﻪ ﺑﮕﻮﻳﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﺍﻳﻦ ﺍﺣﺘﻴﺎﻁ، ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ.
۱. ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺣﻤﺪ ﻭ ﺳﻮﺭﻩ ﯼ ﻧﻤﺎﺯ ﺻﺒﺢ ﻭ ﻣﻐﺮﺏ ﻭ ﻋﺸﺎ ﺭﺍ ﺑﻠﻨﺪ، ﻭ ﺣﻤﺪ ﻭ ﺳﻮﺭﻩ ﯼ ﻧﻤﺎﺯ ﻇﻬﺮ ﻭ ﻋﺼﺮ ﺭﺍ ﺁﻫﺴﺘﻪ ﺑﺨﻮﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﺑﺎﻳﺪ ﺣﻤﺪ ﻭ ﺳﻮﺭﻩ ﯼ ﻧﻤﺎﺯ ﻇﻬﺮ ﻭ ﻋﺼﺮ ﺭﺍ ﺁﻫﺴﺘﻪ ﺑﺨﻮﺍﻧﻨﺪ، ﺍﻣﺎ ﺣﻤﺪ ﻭ ﺳﻮﺭﻩ ﯼ ﻧﻤﺎﺯ ﺻﺒﺢ ﻭ ﻣﻐﺮﺏ ﻭ ﻋﺸﺎ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻠﻨﺪ ﻳﺎ ﺁﻫﺴﺘﻪ ﺑﺨﻮﺍﻧﻨﺪ ، ﻭﻟﯽ ﺍﮔﺮ ﻧﺎﻣﺤﺮﻡ ﺻﺪﺍﯼ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﻮﺩ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺁﻫﺴﺘﻪ ﺑﺨﻮﺍﻧﻨﺪ.
۲. ﺑﺮ ﻣﺮﺩ ﻭ ﺯﻥ ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺭﮐﻌﺖ ﺳﻮﻡ ﻭ ﭼﻬﺎﺭﻡ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎ، ﺗﺴﺒﻴﺤﺎﺕ ﻳﺎ ﺣﻤﺪ ﺭﺍ ﺁﻫﺴﺘﻪ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ، ﻭﻟﯽ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﺣﻤﺪ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯ ﻓﺮﺍﺩﯼ «ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﺍﻟﺮﺣﻴﻢ» ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﻠﻨﺪ ﺑﮕﻮﻳﺪ، ﺍﮔﺮ ﭼﻪ ﺍﺣﺘﻴﺎﻁ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ «ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠﻪ» ﺭﺍ ﻫﻢ ﺁﻫﺴﺘﻪ ﺑﮕﻮﻳﺪ، ﻭ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﺍﻳﻦ ﺍﺣﺘﻴﺎﻁ، ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ.
ﺗﻮﺟﻪ:
ﻭﺟﻮﺏ ﺑﻠﻨﺪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﯼ ﻣﻐﺮﺏ ﻭ ﻋﺸﺎ ﻭ ﺻﺒﺢ، ﻭ ﻭﺟﻮﺏ ﺁﻫﺴﺘﻪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯ ﻇﻬﺮ ﻭ ﻋﺼﺮ، ﻣﺨﺘﺺ ﺑﻪ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﺣﻤﺪ ﻭ ﺳﻮﺭﻩ ﺍﺳﺖ، ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﻭﺟﻮﺏ ﺁﻫﺴﺘﻪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺩﺭ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺩﻭ ﺭﮐﻌﺖ ﺍﻭﻝ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﻐﺮﺏ ﻭ ﻋﺸﺎ، ﻓﻘﻂ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﺣﻤﺪ ﻳﺎ ﺗﺴﺒﻴﺤﺎﺕ ﺩﺭ ﺭﮐﻌﺖ ﺳﻮﻡ ﻳﺎ ﭼﻬﺎﺭﻡ ﺍﺳﺖ، ﻭﻟﯽ ﺩﺭ ﺫﮐﺮ ﺭﮐﻮﻉ ﻭ ﺳﺠﺪﻩ ﻭ ﺗﺸﻬﺪ ﻭ ﺳﻠﺎﻡ ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﺫﮐﺮﻫﺎﯼ ﻭﺍﺟﺐ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﯼ ﭘﻨﺠﮕﺎﻧﻪ، ﻣﮑﻠﻒ ﺑﻴﻦ ﺁﻫﺴﺘﻪ ﻳﺎ ﺑﻠﻨﺪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻣﺨﻴّﺮ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺭ ﻭﺟﻮﺏ ﺟﻬﺮ ﻭ ﺍﺧﻔﺎﺕ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﯼ ﻭﺍﺟﺐ ﻓﺮﻗﯽ ﺑﻴﻦ ﻧﻤﺎﺯ ﺍﺩﺍ ﻭ ﻗﻀﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﻫﺮﭼﻨﺪ ﻧﻤﺎﺯ ﻗﻀﺎ، ﺍﺣﺘﻴﺎﻃﯽ ﺑﺎﺷﺪ.
ﻣﻠﺎﮎ ﺍﺧﻔﺎﺕ (ﺁﻫﺴﺘﻪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ) ﻋﺪﻡ ﻭﺟﻮﺩ ﺟﻮﻫﺮ ﺻﺪﺍ ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻠﮑﻪ ﻣﻠﺎﮎ، ﺁﺷﮑﺎﺭ ﻧﮑﺮﺩﻥ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ، ﻣﻠﺎﮎ ﺟﻬﺮ (ﺑﻠﻨﺪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ) ﺁﺷﮑﺎﺭ ﮐﺮﺩﻥ ﺟﻮﻫﺮ ﺻﺪﺍ ﺍﺳﺖ.
ﺍﮔﺮ ﺩﺭﺟﺎﻳﯽ ﮐﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﻠﻨﺪ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ، ﻋﻤﺪﺍً ﺁﻫﺴﺘﻪ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻳﺎ ﺩﺭ ﺟﺎﻳﯽ ﮐﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺁﻫﺴﺘﻪ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻋﻤﺪﺍً ﺑﻠﻨﺪ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻧﻤﺎﺯﺵ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ، ﻭﻟﯽ ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﺭﻭﯼ ﻓﺮﺍﻣﻮﺷﯽ ﻳﺎ ﻧﺪﺍﻧﺴﺘﻦ ﻣﺴﺄﻟﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻧﻤﺎﺯ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺍﺛﻨﺎﯼ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺣﻤﺪ ﻭ ﺳﻮﺭﻩ ﻣﻠﺘﻔﺖ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﮐﺮﺩﻩ، ﻟﺎﺯﻡ ﻧﻴﺴﺖ ﻣﻘﺪﺍﺭﯼ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺧﻠﺎﻑ ﺩﺳﺘﻮﺭ، ﺑﻠﻨﺪ ﻳﺎ ﺁﻫﺴﺘﻪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ.
ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﺩﺭ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺣﻤﺪ ﻭ ﺳﻮﺭﻩ، ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﻣﻌﻤﻮﻝ ﺻﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﻠﻨﺪ ﮐﻨﺪ، ﻣﺜﻞ ﺁﻥ ﮐﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻓﺮﻳﺎﺩ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ، ﻧﻤﺎﺯﺵ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ.