🌹بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ 🌹
🌺 قَالَ سَآوِي إِلَي جَبَلٍ يَعْصِمُنِي مِنَ الْمَاء قَالَ لاَ عَاصِمَ الْيَوْمَ مِنْ أَمْرِ اللّهِ إِلاَّ مَن رَّحِمَ وَحَالَ بَيْنَهُمَا الْمَوْجُ فَكَانَ مِنَ الْمُغْرَقِينَ
(هود، ۴۳)
🌺 (پسر نوح) گفت: بزودى به كوهى پناه مى برم تا مرا از آب حفظ كند. (نوح) گفت: امروز جز (براى افراد مؤمن) و كسانى كه مورد رحم قرار گرفته اند، هيچ حافظ (و پناهگاهى) در مقابل قهر الهى نيست. (در اين هنگام) موجى ميان آن دو جدايى انداخت و او (پسر نوح) غرق گرديد.
🌸🍃🌻🍃🌸
❇️ امام صادق عليه السلام فرمودند:
در ماجراى حضرت نوح عليه السلام، به جز خانه ى خدا كعبه، آب تمام دنيا را فراگرفت.
🌸🍃🌻🍃🌸
1⃣ در خطرات و مشكلات، موحّد به خدا و مشرك به كوه پناه مى برد. تكيه به شرق، غرب، مال و مقام، شرك است.
«ساوى الى جبل»
2⃣ اگر قهر خداوند فرا رسد، كوه هاى مستحكم و استوار نمى توانند در مقابل آب نرم و روان، سبب نجات باشند.
«جبل يعصمنى من الماء قال لاعاصم اليوم من امراللّه»
3⃣ آب كه مايه ى حيات همه ى جانداران است، به امر الهى مايه ى هلاك وعذاب مى شود.
«لاعاصم اليوم من امراللّه»
4⃣ حوادث طبيعى تصادف نيست، فرمان حكيمانه ى خداوند است.
«امراللّه»
5⃣ از قهر خدا تنها بايد به خدا پناه برد.(۱)
«لاعاصم اليوم... الاّ من رحم»
6⃣ نتيجه ى «مع الكافرين» بودن، «مِن المغرقين» شدن است.
7⃣ در كيفر الهى، روابط خانوادگى وخويشاوندى تأثيرى ندارد.
پسرِ ناخلف پيامبر خدا در مقابل پدر غرق مى شود وپدر بايد تسليم باشد.
«حال بينهما الموج و كان من المغرقين»
8⃣ گرچه خداوند رحيم است، امّا حكيم نيز هست.
گاهى از رحمت، سينه ى مادر را قبل از تولّد فرزند پر از شير مى كند و گاهى از حكمت، فرزند را در برابر چشم پدر هلاك مى سازد.
«من المغرقين »
-----
۱) چنانكه در دعاى ابوحمزه ثمالى مى خوانيم: «هاربٌ منك اليك»
🌸🍃🌻🍃🌸
🌹اللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن 🥀
🌹 اللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن 🥀
🌹اللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن 🥀
🌹اللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن 🥀
🌹اللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن 🥀
🌹اللّهُمَّ ارْحَمْنا بِالْقُرآن 🥀
🌹اللّهُمَّ اخْذُلِ الْکُفّارَ وَالْمُنافِقینَ بِالْقُرآن 🥀
🌹اللّهُمَّ اشْفِ مَرضانا بِالْقُرآن 🥀
🌹اللّهُمَّ ارْحَم مَوْتانا بِالْقُرآن 🥀
🌹اللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوفیقَ الطّاعَةَ بِالْقُرآن 🥀
🌹اللّهُمَّ ارْزُقنا حَجَّ بَیتِکَ الْحَرامَ بِالْقُرآن 🥀
🌹اللّهُمَّ تَقَبَّل صَلاتَنا بِالْقُرآن 🥀
🌹اللّهُمَّ تَقَبَّل تِلاوَتَنا بِالْقُرآن 🥀
🌹اللّهُمَّ اسْتَجِب دُعاءَنا بِالْقُرآن 🥀
🌹اللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنَ الْمُصَلّینِ بِالْقُرآن 🥀
🌹اللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنَ الْمُتَّقینِ بِالْقُرآن 🥀
🌸هرکس صبح کند ، و سه بار بگوید:
🌹الحَمدللهِ ربِّ العَالَمِین
الحمدُلِلّهِ حَمدًا کَثِیرَا طَیِّبًا مُبَارَکًا فِیهِ🌹
✨حق تعالی هفتاد بلا را از او دفع میکند✨
📚 بلدالامین
🌺صبحتون_بخیر
🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸🌷
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📚 ختم نهج البلاغه
📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه
🔷 سهم روز سیصد و شصتم
📔 نهج البلاغه خطبه ۲۶ بند ۳
🌸 هر روز نهج البلاغه به همراه صوت و متن و شرح آن در گروه بارگذاری می شود.
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
🌷هدف گروه، ترویج فرهنگ نهج البلاغه خوانی است.
🌷 بزرگوارانی که عضو جدید گروه شدند می توانند با عضویت در کانال خادمین در ایتا، صوت و متن و شرح حکمت ها و نامه ها و خطبه های نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و رساله حقوق امام سجاد علیه السلام را پیگیری نمایند.
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
خادمین امیرالمومنین(ع) (۱)👇👇
https://chat.whatsapp.com/IwAJCISW1CXFkcagaU2wxa
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
خادمین امیرالمومنین(ع) (۲)👇👇
https://chat.whatsapp.com/CV0JxoWxoag3aD4gHaYvga
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
خادمین امیرالمومنین(ع) (۳)👇👇
https://chat.whatsapp.com/BG86RZQPKs86humXPw0XLT
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
خادمین امیرالمومنین(ع) (۴)👇👇
https://chat.whatsapp.com/J0b3DjS6iwt5UrkOrNNe5g
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
خادمین امیرالمومنین(ع) (۵)👇👇
https://chat.whatsapp.com/JwbgQIvzEeG0I4Fm9uIJmT
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا👇👇
https://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌷 نهج البلاغه
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
خطبه ۲۶ بند ۳.m4a
1.04M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📚 مرحله سوم ختم نهج البلاغه
🔸سهم روز سیصد و شصتم
📔 خطبه ۲۶ بند ۳
📣 صوت نهج البلاغه
✳️✳️✳️🌿🌹﷽🌹🌿✳️✳️✳️
📣 *مرحله سوم ختم نهج البلاغه*
🔸 سهم روز سیصد و شصتم
📣 *خطبه ۲۶ بند ۳*
3⃣ *معرفی عمروعاص و ضرورت آمادگی نظامی*
♦️ "(قسمت ديگری از همين خطبه)
عمروعاص با معاويه بيعت نکرد مگر آن که شرط کرد تا برای بيعت، بهايی (حکومت مصر) دريافت دارد، که در اين معامله شوم، دست فروشنده هرگز به پيروزی نرسد و سرمايه خريدار به رسوايی کشانده شود. ای مردم کوفه! آماده پيکار شويد و سازوبرگ جنگ فراهم آوريد؛ زيرا که آتش جنگ زبانه کشيده و شعله های آن بالا گرفته است، صبر و استقامت را شعار خويش سازيد که پيروزی می آورد."
┄═❁❀✦❈🌿🌸🌿❈✦❀❁═┄
📚 ادامه 👈 شـــــــرح خـطبــه ٢۶ نـهـجالبـــــلاغـه بند سوم
(آیت الله مکارم)
⚠️معامله رسواى سياسى:❗
⬅️ در بخش سوم اين خطبه، امام (عليه السلام) ضمن اشاره به ماجراى رسواى معامله عمروعاص با معاويه، بر سر بيعت کردن با او و نتيجه آن مى فرمايد.
↩️ سپس مسلمانان را به آماده شدن براى پيکار با پيمان شکنان دعوت مى کند. مى فرمايد: 🔻
❌👈«او (با معاويه) بيعت نکرد تا اين که بر او شرط کرد که در برابر آن، بهايى دريافت کند;» 👉❌
🗓️مورّخان، آورده اند که امام (عليه السلام) بعد از پيروزى در جنگ جمل، وارد کوفه شد و آن را مقرّ حکومت خود قرار داد و جرير بن عبدالله بجلى را براى گرفتن بيعت از معاويه، به شام فرستاد. معاويه که مايل نبود با امام (عليه السلام) بيعت کند، در اين باره، به مشورت پرداخت. برادرش، عتبة بن ابى سفيان، به او گفت: 🔻
👈«در اين کار، از عمروعاص کمک بگير» ❗
⬇️
👌چرا که مى دانى مردى است بسيار هوشمند و صاحب نظر. ولى او، کسى بود که زير بار حکم عثمان در حيات او نرفت و طبيعى است که تسليم تو نخواهد شد، ⚠️مگر اين که بهاى قابل ملاحظه اى براى او قرار دهى که دين خود را به تو بفروشد و اين کار را خواهد کرد، چرا که او مرد دنياپرستى است».❌❌
📩 معاويه، نامه اى براى عمروعاص نوشت و از وى در اين باره کمک خواست و او را به شام دعوت کرد. عمرو، در اين باره، با فرزندانش به مشورت پرداخت.
❇️ يکى از فرزندان او به نام عبدالله، او را از دخالت در اين گونه کارها و حاشيه نشينى معاويه برحذر داشت،
✴️ ولى فرزند ديگرش به نام محمد، او را تشويق کرد که به شام رود و به معاويه ملحق شود.❌
ــــــــــــــــــــــــــــ ⚠️
پس از ورود عمروبن عاص به شام، معاويه، در مجلسى به او چنين گفت:
⬇️⬇️
اى اباعبدالله (کنيه عمروبن عاص است) من، از تو دعوت مى کنم که با اين مرد که به نافرمانى خدا برخاسته و وحدت مسلمانان را به اختلاف مبدل کرده و خليفه را کشته و فتنه را آشکار ساخته و جمع مردم را به پراکندگى کشانده و قطع رحم کرده است،پيکار کنى».❌
👌عمرو ـ که از دروغ پردازى هاى او آگاه و باخبر بود و مى دانست هيچ يک از اين تعبيرات درباره على (عليه السلام) صادق نيست ـ رو به او کرد و گفت:🔻🔻
🔸«منظورت از اين شخص چه کسى است؟»
🔹 معاويه گفت: «منظورم، على است.»
🔸عمروبن عاص گفت: 🔻
« به خدا سوگند! اى معاويه! تو، با على، هرگز برابر نيستى; نه افتخار او را در هجرت با پيامبر دارى و نه سابقه او را در اسلام و نه همنشينى اش با رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) را و نه جهادش را و نه فقهش را و نه علمش را.✅
🔸 افزون بر اين، به خدا سوگند! او، بهره وافرى در جنگ دارد که هيچ کس به پاى او نمى رسد.
🔸ـ سپس اضافه کرد ـ با اين حال و با تمام خطراتى که در اين کار است، اگر من، با تو بيعت کنم که با او بجنگم، چه پاداشى براى من قرار خواهى داد؟»
🔹 معاويه گفت: «هر چه خودت بگويى!»
🔸عمرو گفت: «بعد از پيروزى، حکومت مصر را به من واگذار کن»❌✖️❌
🔹 معاويه تأملى کرد و گفت: «من، خوش ندارم که عرب درباره تو بگويند به خاطر اغراض دنيوى، با من بيعت کردى.»
🔸عمروبن عاص گفت: «اين حرف ها را کنار بگذار! (مطلب همين است که من مى گويم بايد حکومت مصر را به من واگذار کنى)
◼️معاويه، سرانجام، بعد از مشورت با برادرش در برابر پيشنهاد عمرو تسليم شد و اين قرار داد را با او امضا کرد.✖️
ــــــــــــــــــــــــــــ ❌
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 ادامه 👈 شـــــــرح خـطبــه ٢۶ نـهـجالبـــــلاغـه بند سوم
(آیت الله مکارم)
⚠️معامله رسواى سياسى:❗
👌اين نکته قابل توجه است که اصرار عمروبن عاص بر حکومت مصر ـ گذشته از اين که مصر، يکى از مراکز مهم دنياى آن روز و پايگاه قدرت و ثروت محسوب مى شد ـ
👈به اين خاطر بود که او، مصر را در عصر خليفه دوم، فتح کرده بود و از نزديک زيبايى ها و درآمد سرشار و مواهب مادّى مصر را مشاهده کرده بود;
🔻🔻
↩️ زيرا، در تمام مدت خلافت عمر، او، والى مصر بود و بعد از او نيز چهار سال، در زمان عثمان، بر آن سرزمين حکومت مى کرد تا اين که عثمان او را معزول کرد.
ــــــــــــــــــــــــــــ
❇️به هر حال، امام (عليه السلام) در ادامه اين سخن مى فرمايد:
👈 «در اين معامله شوم، دست فروشنده به پيروزى نرسد! و سرمايه خريدار، به رسوايى منتهى شود❗
⬅️در حقيقت، اين سخن، نفرينى است بر ضد اين خريدار و اين فروشنده. درست است که معاويه، به گفته خود عمل کرد و حکومت مصر را به او سپرد،
👌ولى اين حکومت، چند سالى بيشتر دوام پيدا نکرد و اجل، به عمروبن عاص مهلت نداد.⚠️
◼️ به علاوه، سخنانى که از او، در پايان عمرو نقل شده، نشان مى دهد که از پايان کار خود بيمناک بود و آن رضايت باطنى و درونى که لازمه پيروزى است، هرگز نصيب او نشد.✖️
⚠️❌نيز معاويه اگر چه با اين کار خود، پايه هاى حکومتش را محکم کرد، ولى مى دانيم سرانجام، اين حکومت، به رسوايى کشيد.❌⚠️
👌 تمام چهره هاى محبوب صحابه، از مهاجران و انصار و افراد خوشنام و پرهيزکار، از اطراف او پراکنده شدند و بازماندگان دشمنان اسلام و سردمداران جاهليت عرب، اطراف او را گرفتند و حکومت خودکامه اى که پايه هايش بر قتل و ارعاب و تهديد و هتک محرمات استوار بود، براى او باقى ماند.❌❌
🔰اين احتمال نيز وجود دارد که جمله بالا، نفرين نباشد، بلکه جمله خبريه باشد; يعنى، اشاره به اين واقعيت است که فروختن دين به دنيا، هرگز، قرين با پيروزى نيست، و هم فروشنده زيان مى کند و هم خريدار رسوا مى شود،
🌸ــــــــــــــــــــــــــــ 🔻
آنها، کسانى هستند که هدايت را به گمراهى فروختند و اين تجارت آنها، سودى نداده و هدايت نيافتند.»
❇️سوره بقره، آيه شريفه 16
🌸ــــــــــــــــــــــــــــ
و در جايى ديگر مى فرمايد: « آنها، کسانى هستند که آخرت را به زندگى دنيا فروختند، از اين رو، عذاب آنان، تخفيف داده نمى شود و کسى آنان را يارى نخواهد کرد».
❇️سوره بقره، آيه 86
🌸ــــــــــــــــــــــــــــ
🔰تعبير به امانت، در کلام امام (عليه السلام) که ناظر به حکومت مصر و حقوق مسلمانان آن ديار است، اشاره به اين حقيقت است که حکومت بر انسان ها، يک امانت الهى است و تنها بايد در دست پاکان و صالحان باشد تا به نفع مردم جريان يابد و آنها که آن را وسيله کامجويى و منافع شخصى و هوسرانى خويش مى سازند، در حقيقت، خائنان به اين امانت الهى هستند و کارشان به رسوايى مى کشد. به همين دليل، بسيارى از مفسران، در تفسير آيه (اِنَّ اللهَ يَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الاَْماناتِ اِلى أَهْلِها)حکومت و ولايت را، به عنوانِ تنها مصداق يا يک مصداق روشن از امانت الهى شمرده اند.
❇️سوره نساء، آيه 58
⬇️ـــــــــــ در ادامه ــــــــــــ⬇️
در ادامه اين سخن امام (عليه السلام) مى فرمايد:🔻🔻
👈«اکنون که چنين است و حاکمان شام، براى تحکيمِ پايه هاى قدرت خود، روى بلاد مسلمانان، بى رحمانه معامله مى کنند و رشوه هاى بسيار به هم مى دهند) شما آماده پيکار شويد و ساز و برگ جنگ را فراهم سازيد❗که (با اين اَعمال حاکمانِ شام) آتش جنگ زبانه کشيده و شعله هاى آن بالا گرفته است;
ــــــــــــــــــــــــ⤵️
🔰اين تعبير، نشان مى دهد که امام، تمام راه هاى مسالمت آميز را براى پايان دادن به مخالفت نفاق افکنان، مخصوصاً، حاکمان شام به کار گرفته بود و چون هيچ کدام سودى نبخشيد و روز به روز توطئه ها شديدتر و پيچيده تر مى شد، دستور آماده شدن براى جنگ داد; چرا که شعله هاى آن از سوى دشمن، بالا گرفته بود و نشانه هاى آن نمايان گشته بود.
🗓️تاريخ اسلام نيز گواهى مى دهد که دشمنان امام و گروه نفاق افکن، به سرعت، خود را براى جنگ آماده مى کردند و نامه هايى که براى طلحه و زبير و ديگران نوشتند، نيز گواه اين معنا است.
❇️حضرت، سرانجام سخن خود را با اشاره به مهم ترين عوامل پيروزى، پايان مى دهد و مى فرمايد:🔻🔻
🌸 «صبر و استقامت را شعار خود سازيد! که بيش از هر چيز، پيروزى را به سوى شما فرامى خواند;» ✅
ــــــــــــــــــــــــــــ ⚠️
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin