eitaa logo
🔴🌏کانال خاکریز🌏🔴
81 دنبال‌کننده
72 عکس
56 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
KznytzPuA7tLbo1S00PGMB*
🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🌼🍃 ** ✔ *قسمت؛ ۳۹۹* ** ** *؛ شهادت، فوزعظیم* *قسمت؛ چهاردهم* 💎 *شهدشیرین شهادت، درکلام امیرالمومنین امام علی علیه‌السلام؛* ادامه... 💠 *مرگ ترس؛* ♻️ *رمز نگاه حیات بخش مؤمن به «مرگ » نیز در همین سفر ابدی و کوچ زودهنگام اوست* *و قطعا همین سرِّ برگزیدگی و نیکی مرگ نزد جوان مرد است* *جوانمردی که پستی و خواری را برنمی تابد؛* *«المنیة و لا الدنیة ؛* (نهج البلاغه /حکمت۳۹۶) ◻ *مرگ برای جوان مرد، برگزیده و نیک است، نه پستی و خواری."* ↩ *گو این که در چنین ذائقه ای شیرین و همگانی، طعم بازگشت به حیات حقیقی و رجوع به سرچشمه نیکی ها و خوبی ها نهفته است که فرمودند:* 📖 *«کل نفس ذائقة الموت ثم الینا ترجعون؛* (سوره عنکبوت/آیه ۵۷) ▪️ *هر آن نفس کو آمد اندر حیات* *چشد شربت نیستی و ممات* ▪️ *دو روزی چو از زندگانی گذشت* *به سوی خدا باز خواهید گشت* ↩ *و برای نفس مطمئنه، در این رجوع الهی، حلاوتی است که دیگرمحل و محملی برای تلخی سکرات موت باقی نمی ماند.* ✅ *بدین روی، جوان مرد را چه باکی است از مرگ؟ که او، خود، به دروازه مرگ قرب وصول یابد یا این که مرگ، او را به ناگهان دریابد؛* 📜 *«فوالله ما ابالی دخلت الی الموت او خرج الموت الی ؛* (ازسخنان حضرت امیرالمومنین امام علی علیه‌السلام درآستانه نبرد صفین است؛نهج البلاغه/خطبه ۵۵/ص۱۰۶) ◻ *به خدا سوگند، هیچ باکی ندارم که من به سوی مرگ روم یا این که ناگاه، مرگ مرا دریابد."* ▪️ *مرگ اگر مرد است گو نزد من آی* *تا در آغوشش بگیرم تنگ تنگ* ▪️ *من از او عمری ستانم جاودان* *او ز من دلقی ستاند رنگ رنگ.*  (باهرانسانی دو فرشته است که اوراحفظ می کنند وچون تقدیرالهی فرارسد،تنهایش میگذارند،هماناعمرانسان سپری نگهدارنده است) (نهج البلاغه/حکمت۲۰۱/ص۶۰۷) ♻️ *این یقین و اطمینان عالی الهی، مولا علی علیه السلام را در حصن حصینی قرار داده است که می فرمایند:* 📜 *«ان الاجل جنة حصینة؛* ( *دریکی ازروزهای جنگ صفین،امام سواربراسب درمیدان رجزمی خواندند وشمشیربه گردن آویخته بودند._یکی* *ازیاران گفت:"یاامیرالمومنین،خودرا* *حفظ کن ،* *نکندشماراغافلگیرکنند،_درپاسخ الامام علیه السلام این جمله رافرمودند*) (نهج البلاغه/حکمت۳۰۶/ص۷۰۲) ↩ *و چون به یقین می داند که اجل نگهبان خوبی بوده و او را به تنهایی کافی است، می فرمایند:* 📜 *«کفی بالاجل حارسا. »* (امام علی علیه‌السلام این سخنان رادرآخرین روزهای عمرعزیزشان ایرادفرمودند،هنگامی که؛ *حضرت رااز کشته شدن ناگهانی بیم دادند واصحاب خبرازقصدشوم ابن ملجم ملعون نسبت به ایشان دادند* ) ↩ *پس هیچ جای ابهام و تردید نیست; چنانچه خود با پای خویشتن نزد قاتل می رود تا او را دریابد! و در این حال، چگونه از خبر مرگ، رنگی و رشحه ای از ترس به خود راه دهد که فرموند:* 📜 *«و ان علی من الله جنة حصینة، فاذا جاء یومی انفرجت عنی واسلمتنی فحینئذ لا یطیش السهم و لا یبرء الکلم ؛* (- بهاءالدین خرمشاهی، /(در ترجمه کفی بالاجل حارسا) ،/ روزنامه همشهری،/ ش ۲۲۵۵، (۹ آبان ۱۳۷۹) )  ◻ *(پروردگار برای من سپر محکمی قراردادکه مرا حفظ نماید. هنگامی که روز من به سرآید، از من دور می شود و مرا تسلیم مرگ می کند و در آن روز نه تیر خطا می رود و نه زخم بهبود می یابد) ."* ▪️ *هر کس که ز مرگ خود هراسان باشد* *دفع نگرانیش بس آسان باشد* ▪️ *نه، زودتر از اجل توان مرد، نه دیر* *حقا که اجل تو را نگهبان باشد.*  ( قاضی کمال الدین میرحسین بن معین الدین میبدی یزدی،/ شرح دیوان منسوب به امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام، / میراث مکتوب،/ تهران ۱۳۷۹/، ص ۳۱۰) ✅ *و برای چنان انسان عالی متعالی،*   *نه تنها جایی ترس و تردید نیست که حتی او تعجبی از مرگ نیز به خود راه نمی دهد::* 📜 *"عجبت لجازع باک مصاب* *باهل او حمیم ذی اکتئاب* *شقیق الجیب داعی الویل جهلا* *کان الموت کالشی ء العجاب؛"* (نهج البلاغه/، حکمت ۲۹، ص ۶۲۸/ خطبه، ص ۱۴۹، _ص ۲۷۲ *این عبارات را حضرت* *امیرالمومنین علیه السلام پس از ضربت خوردن و پیش از شهادت بیان نمودند)* ◻ *(عجب می دارم از ناشکیبایی گریه کننده مصیبت رسیده به اهل یا خویش نزدیکش، صاحب اندوه، شکافته گریبان و گوینده واویلا به نادانی. گویا که مرگ همچو چیزی عجیب است! )"* ↩ *تعجب امام علیه السلام از این است که چگونه گروهی از مردم، از مرگ، تعجب به خود راه می دهند و حال آن که هشدار موت نزدیک است و این دیدار به زودی انجام می گیرد:* *«و قال علیه السلام:* 📜 *"اذا کنت فی ادبار والموت فی اقبال، فما اسرع الملتقی ؛* (شیخ عباس قمی/مفاتیح الجنان) *هنگامی که زندگی را پشت سرمی گذاری ومرگ به تورو می آورد، پس دیدار با مرگ چه زود خواهد بود!* 🖊🖊 ادامه دارد... 💦 *والعاقبة للمتقين*💦 💫💫💫💫💫💫💫💫 *https://chat.whatsapp.com/
🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼 *بسم الله الرحمن الرحیم* ** ✔ *قسمت ؛/ ۴۰۰* ** ** *؛شهادت،فوزعظیم؛* *قسمت ؛ پانزدهم* 💎 *شهدشیرین شهادت، در کلام امیرالمومنین علیه السلام؛* ادامه.. 💠 *قرب به مرگ؛* ♻️ *حضرت امیرالمومنین امام علی علیه السلام بارها به این حقیقت اشاره کرده اند که فرار از این دروازه (مرگ)، ورود به آن است؛* 📜 *«ایها الناس کل امری ء لاق ما یفر منه فی فراره، و الاجل مساق النفس، و الهرب منه موافاته. . .؛* (قرآن منظوم /ص۹۰) ◽ *ای مردم، هر انسانی در حالی که از مرگ می گریزد، آن را دیدار می کند و اجل، سرآمد زندگی و فرار از مرگ، نزدیکی به آن است."* ↩ *اگر در این منظر، فرار از مرگ، قرب به آن تلقی شده، از آن روست که؛* 📜 *«ولا یمکن الفرار من حکومتک؛* (نهج البلاغه /خطبه۳۸/ص۹۰) *چه این که «موت » ، بهترین و زیباترین نماد حکومت مطلق ذات الهی است که فرمود:* 📖 *«اینما تکونوایدرککم الموت ولو کنتم فی بروج مشیدة؛* (سوره نساء / آیه۷۸ ) ✔ *چه باشید در برج و در قصر و کاخ* *چه باشید در کومه و سنگلاخ* *به هر جا که باشید و هر سازو برگ* *بگیرد گریبانتان سخت مرگ.* (مثنوی) ↩ *بدین روی رهایی از این مظهر حکومت مطلق الهی امکان پذیر نیست،* *هر چند انسان، دوستدار بقا و حیات همیشگی باشد، چه رسد به این که ترس و خوف، مانعی برای نجات از آن به حساب آید؛* 📜 *«فما ینجو من الموت من خافه، و لا یعطی البقاء من احبه ؛*  ( نهج البلاغه/نامه۳۱ ص۵۳۰) *آن که از مرگ بترسد، نجات نمی یابد و آن که زنده ماندن را دوست دارد، برای همیشه در دنیا نخواهد ماند."* ✅ *همه بشریت شکار مرگی اند که فرار کننده آن نجاتی ندارد و هر که را بجوید به آن دست یافته، سرانجام او را می یابد؛* 📜 *«و انک طرید الموت الذی لاینجو منه هاربه، ولا یفوته طالبه، ولابد انه مدرکه؛*  ( نهج البلاغه /حکمت۲۰۳/ص۶۷۲) ↩ *پس اگر برای چنین مرگی باید مهیا بود، بدان دلیل است که او هر آن، در مقام ادراک و مترصد اتخاذ انسان است.* 📜 *«و بادروا الموت الذی ان هربتم منه ادرککم و ان اقمتم اخذکم »*   (قرآن مجیدباترجمه منظوم،/ ص ۳۴۴ ایشان درص 501، ذیل آیه 24 سوره جاثیه که فرمود: 📖 *"وقالوا ما هی الا حیاتنا الدنیا نموت و نحیا"* نیز آورده است؛ بگفتند کفار هرگز حیات نباشد جز این زندگی و ممات کسی نیست ما را بمیراند او قیامت نخواهد بود روبه رو) 🖊🖊ادامه دارد...... 💦 *والعاقبة للمتقين*💦 💫💫💫💫💫💫💫💫 💢خاکریز💢 •┈┈••✾☘🌹🕊️ 🌹☘✾••┈┈• 💢 *خاکریز‌۱ ؛* *https://chat.whatsapp.com/KznytzPuA7tLbo1S00PGMB* 💢 *خاکریز ۲؛* *https://chat.whatsapp.com/Ebh4JQcLkVNFRdZuibSFfA* 💢 *خاکریز ۳؛* *https://chat.whatsapp.com/Kjns6RvlOQRCqwZPbMd5UX* 💢 *ایتا؛* *https://eitaa.com/khakrizgomnam* 🌸🍃
🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🍃🌼🍃 *بسم الله الرحمن الرحیم* ** *قسمت ؛ ۴۰۱* ** ** *؛ شهادت،فوزعظیم* *قسمت؛شانزدهم* 💎 *شهدشیرین شهادت ،درکلام امیرالمومنین علیه السلام؛* ادامه.. 💠 *حرکت یا سکون؛*❓ 🌀 *بر همین اساس، تفاوت مرگ نزد اهل دنیا و آخرت نیز خود را می نمایاند؛* 📍 *مرگ، در منظر اهل دنیا، رنگ تعلق و جذبه دنیوی به خود گرفته و در این دیدگاه، پایان همه هویت انسانی انسان به شمار می آید؛* 📖 *«ان هی الا حیاتنا الدنیا نموت و نحیا»* (سوره مؤمنون/آیه ۴۰) ↩ *در این صورت، جلوه حقیقی موت به جای حرکت و ارتقا، سکون سرد و ثبات خاموش است* ✔ *و از همین رو، برای صاحب* *آن جز حسرت باری ندارد،* ▪️ *بجز این دو روزه، جهان هیچ نیست* *که در آن صباحی نماییم زیست* ▪️ *چو هستیم زنده بخواهیم مرد* *ره از خاک جایی نخواهیم برد*  (نهج البلاغه/نامه۳۱/ص۵۲۶) ⭕ *داستان این دسته از زبان مولا علی علیه السلام ؛* *«داستان دنیاپرستانی است که می خواهند از جایگاهی پر از نعمت به سرزمین خشک و بی آب و علف کوچ کنند و لذا، در نظر آنان امری ناراحت کننده تر از این نیست که از جایگاه خود جدا شوند و باید ناراحتی ها را تحمل کنند. »*  (نهج البلاغه/خطبه۱۰۹/ص۲۰۶) ♻️ *اما در برابر این گروه،؛* *«کسانی اند که دنیا را آزموده اند و چون مسافرانی که در منزلی بی آب و علف و دشوار اقامت دارند،* *قصد کوچ به سرزمینی می کنند که آسایش و رفاه در آن جا فراهم است. . . تا با آرامش به جایگاه وسیع و منزلگاه امن قدم بگذارند و لذا، در طول سفر، احساس سختی و ناراحتی نمی کنند. . . و هیچ چیز برای آنان دوست داشتنی نیست، جز آن که به منزل امن و محل آرامش دست یابند.* »  (نهج البلاغه/خطبه۱۰۹/ص۵۲۶) ✅ *در واقع، مرگ نزد اهل آخرت، حرکت به سوی عالم جدیدی است; «وطریق الی الاخرة »*  (نهج البلاغه/نامه ۳۱/ص۵۲۷) ↩  *عالمی که انسان مؤمن از پیش، با آن آشنایی داشته و اگرچه به ظاهر با اهل دنیا هم نشین است،* *ولی در حقیقت، با اهل آخرت در حال گردش و معاشرت می باشد.* ✅ *بنابراین، مرگ را از دریچه پایان کالبد جسمانی انسان، نمی نگرد، بلکه آن را "موت قلب در تقلب روح فطری انسانی از وجه رب" می داند که آن حضرت علیه السلام در ویژگی های زهاد فرمود:* *«پارسایان گروهی اند در ظاهر، اهل دنیا، ولی از آن نیستند . . .* *و اگرچه هم نشین اهل دنیایند، ولی بین اهل آخرت در حال گردشند و اهل دنیا را نظاره می کنند که به مرگ جسد خود اهمیت می دهند و ایشان به مرگ دل های زنده خود.* » (کلمات علیه غرا/مکتبی شیرازی/ص۴۴-۴۵) *پس بی تناسب نیست که آن حضرت علیه السلام می فرمودند:* *«ذکرالموت صیقل القلب » و «نسیان الموت صداء القلب » .* (نهج البلاغه/خطبه۱۹۰/ص۳۷۲)  ↩ *و اگر زاهد الهی باشتاب، به استقبال مرگ می رود و پیش از آمدنش آراسته آن سفر می شود، از آن روست که:* 📜 *«و بادرو الموت و غمراته، وامهدوا له قبل حلوله، واعدوا له قبل نزوله، فان الغایة القیامة »*  (نهج البلاغه/خطبه۱۹۰/ص۳۲۷) ↩ *در این صورت، برای خردمند چه پنددهنده ای بهتر از «مرگ » و برای نادان، چه عبرتی بهتر از آن خواهد بود؟ ! که فرمودند:* 📜 *«و کفی بذلک واعظا لمن عقل، و معتبرا لمن جهل »* (نهج البلاغه/حکمت ۱۳۲/ص۶۵۲) *خردمندی که هر صبحگان، بانگ رسای فرشتگان الهی را می شنود و خود را در شمول این خطاب عمومی، حتی با انبیای عظام علیهم السلام نیز یکسان قلمداد می نماید که:* 📜 *«ان لله ملکا ینادی فی کل یوم: لدوا للموت واجمعوا للفناء، وابنوا للخراب » .*  (شرح دیوان منسوب به علی بن ابی طالب علیه السلام /ص۳۱۱) 📜 *«و سوی الله فیه الخلق حتی* *نبی الله عنه لم یحاب* *له ملک ینادی کل یوم* *لدوا للموت وابنوا للخراب؛* *و یکسان گردانید خدا در مرگ، خلق را، به مرتبه ای که پیغمبر خدا را نیز محابا نکرد. خدای رافرشته ای است که هرروزآوازمی دهد: بزایید برای مرگ و بنا کنید برای ویرانی."* ◽ *در دهر اگر کسی مخلد بودی* *شک نیست که حضرت محمد بودی* *هر شخص که زاد، عاقبت خواهد مرد* *ور مرگ نبودی به جهان بد بودی.* (نهج البلاغه/خطبه۱۱۶/ص۲۲۶) 🖊🖊 ادامه دارد.... 💦 *والعاقبة للمتقین*💦 💫💫💫💫💫💫💫💫 💢خاکریز💢 •┈┈••✾☘🌹🕊️ 🌹☘✾••┈┈• 💢 *خاکریز‌۱ ؛* *https://chat.whatsapp.com/KznytzPuA7tLbo1S00PGMB* 💢 *خاکریز ۲؛* *https://chat.whatsapp.com/Ebh4JQcLkVNFRdZuibSFfA* 💢 *خاکریز ۳؛* *https://chat.whatsapp.com/Kjns6RvlOQRCqwZPbMd5UX* 💢 *ایتا؛* *https://eitaa.com/khakrizgomnam* 🌸🍃
🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🌼🍃🌼 *بسم الله الرحمن الرحیم* *-اسلامی* ✔ *قسمت ؛ ۴۰۲* ** ** *؛شهادت، فوزعظیم؛* *قسمت؛ هفدهم* 💎 *شهدشیرین شهادت، درکلام امیرالمومنین علیه السلام؛* ادامه.. 💠 *نتیجه گیری؛* ✅ *بدین سان، اگر آن حضرت امیرالمومنین علیه السلام شیفته رفتن هستند، بدان روست که شهادت را الحاق به عالم حق و پیوستن به آل حق می دانند،* ↩ *همان نیک مردانی که شتابان در حرکتند و درمسیر زندگی جاوید، طعم گوارای کرامت الهی را دریافته اند:* 📜 *"و لوددت ان الله فرق بینی و بینکم، والحقنی بمن هو احق بی منکم. قوم والله میامین الرای، مراجیح الحلم، مقاویل بالحق، متاریک للبغی، مضوا قدما علی الطریقته، و اوجفوا علی المحجة، فظفروا بالعقبی الدائمة، والکرامة الباردة ؛* (- نهج البلاغه/، خطبه ۱۸۱، ص ۳۵۰ در ادامه آمده است؛ *"کجایند برادران من که به راه حق رفتند و با حق درگذشتند؟ کجاست عمار؟ کجاست ابن تیهان؟ کجاست ذوالشهادتین؟ و. . .")*  ◽ *به خدا سوگند، دوست داشتم که خدا میان من و شما جدایی اندازد و مرا به کسی که نسبت به من سزاوارتر است ملحق نماید. به خدا سوگند، آنان مردمی بودند نیک اندیش، ترجیح دهنده بردباری، گویندگان حق و ترک کنندگان ستم. پیش از ما به راه راست قدم گذاشتند و شتابان رفتند و در به دست آوردن زندگی جاویدان آخرت و کرامت گوارا، پیروز شدند."* ✅ *نزد چنین کسانی «شهادت ، لقای آستان رب اعلی است، چرا که شهید در سرای امن جایگزین خواهد شد؛* 📜 *«والله، لقوا الله فوفاهم اجورهم و احلهم دارالامن بعد خوفهم ؛*   (نهج البلاغه/خطبه۱۱۹/ص۲۲۸)  ◽ *به خدا سوگند، آن ها خدا را ملاقات کردند و پاداش آن ها را داد و پس از دوران ترس، آن ها را در سرای امن خود جایگزین نمود."* ↩ *در این منظر، اگر مجاهد فی سبیل الله، بی قرار و سراسیمه به سوی شهادت می شتابد، ازآن روست که؛* *«شهادت » را دروازه ورود و سپس وصول به عالم باقی می داند و از این رو نزد او؛* *«مرگ » تنها ناله های شیرین حال وصال است، یعنی؛* ◽ *بلبلی برگ گلی خوش رنگ در منقار داشت* *واندر آن برگ و نوا خوش ناله های زار داشت* ◽ *گفتمش در عین وصل این ناله و فریاد چیست* *گفت ما را جلوه معشوق در این کار داشت.*   (دیوان حافظ) ✅ *حضرت مولی الموحدین امیرالمومنین،امام علی علیه السلام عاشق شهادت هستند* *و این عشق پررنگ الهی، تمامی تلخ کامی های بی رنگ دنیای فانی را بر حضرت پذیرفتنی و شیرین نموده است و به همین امید، پای در میدان می گذارند که فرمودند:* 📜 *«والله، لولا رجائی الشهادة عند لقائی العدو لقربت رکابی ثم شخصت عنکم فلا اطلبکم ما اختلف جنوب و شمال ؛*  ( نهج البلاغه/نامه ۲۸/ص۵۱۶__"بخش پایانی نامه حضرت امام علی علیه‌السلام به معاویه" ) ◽ *به خدا سوگند، اگر امیدی به شهادت در راه خدا نداشتم، پای در رکاب کرده از میان شما می رفتم و شما را نمی طلبیدم،چندان که باد شمال و جنوب می وزد."* ◽ *خوشا در پای او مردن، خدایا بخت آنم ده* *نشان این چنین بختی کجا یابم نشانم ده* ◽ *نثاری خواهم، ای جان آفرین شایسته پایش* *پرازنقدوفاومهر، یک گنجینه جانم ده.* (وحشی بافقی) ↩ *در حقیقت، حضرت انسانی هستند که وقتی به میدان قدم می گذارند، لباس شهادت به تن دارند و تنها در انتظار لقای رب اعلاهستند:* 📜 *«متسربلین سرابیل الموت، احب اللقاء الیهم لقاء ربهم ؛*  (نهج البلاغه/خطبه۱۱۹/ص۲۲۹) ◽ *کسانی که لباس شهادت به تن دارند و ملاقات دوست داشتنی آنان ملاقات با پروردگار است."* ↩ *برای چنین فردی که به جذبه دوست داشتنی محبوب و معشوق مبتلاست، مرگ نیز طعم شیرین آتش بلای کوی رندی و وفاداری است؛* *شیرینی وصال رب و قرب، سودای عشق ؛* ◽ *در طریق عشق بازی، امن و آسایش بلاست* *ریش باد آن دل که با درد تو خواهد مرهمی* ◽ *اهل کام ونازرادرکوی رندی راه نیست* *ره روی بایدجهان سوزی، نه خامی بی غمی* ◽ *آدمی در عالم خاکی نمی آید به دست* *عالمی دیگر بباید ساخت وزنو آدمی.*   (دیوان حافظ/ص۳۰۳) 🖊🖊 ادامه دارد...... 💦 *والعاقبة للمتقین*💦 💫💫💫💫💫💫💫💫 💢خاکریز💢 •┈┈••✾☘🌹🕊️ 🌹☘✾••┈┈• 💢 *خاکریز‌۱ ؛* *https://chat.whatsapp.com/KznytzPuA7tLbo1S00PGMB* 💢 *خاکریز ۲؛* *https://chat.whatsapp.com/Ebh4JQcLkVNFRdZuibSFfA* 💢 *خاکریز ۳؛* *https://chat.whatsapp.com/Kjns6RvlOQRCqwZPbMd5UX* 💢 *ایتا؛* *https://eitaa.com/khakrizgomnam* 🌸🍃
🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🌼🍃🌼🍃🌼 *بسم الله الرحمن الرحیم* ** ✔ *قسمت ؛ ۴۰۳* ** ** *؛ شهادت فوز عظیم* *قسمت؛ هجدهم* 💎 *شهدشیرین شهادت، درکلام امیرالمومنین علیه السلام؛* ادامه.. 💠 *نتیجه گیری ؛* ادامه... ✅ *بر این بنیان، شهید برتر از ابرار و شهادت نیز مافوق هر بِرّ است:* 📜 *"فوق کل بر؛ بر، حتی یقتل الرجل فی سبیل الله "* *و رمز این برتری آن است که در مقام نخست، «شهید» خویشتن خویش را ارتقا داده، بالا می برد؛* ↩ *یعنی گویا که پیامبر فرموده باشند:* ◽ *«الشهید ینظر الی وجه الله » .* ✅ *او در منظر نظر «رب اعلی » قرار دارد و به همین دلیل نیز صاحب خبر عالی می گردد،* *چرا که نظر خود را با عالم الوهیت و حقیقت پیوند زده است:* ◽ *ای بی خبر، بکوش که صاحب خبر شوی* *تا راهرو نباشی کی راهبر شوی؟* ◽ *درمکتب حقایق، پیش ادیب عشق* *هان ای پسر، بکوش که روزی پدر شوی* (دیوان حافظ) ↩ *او راهبراست، چون صاحب خبرحقیقی است، و صاحب خبر است، از آن جا که صاحب نظر است، و صاحب نظرشده، چرا که خود را در منظر نظر رب قرار می دهد.* ✅ *پس شهید، صاحب نظر است، اما صاحب نظری که در منظر نظر «رب » جای یافته، نه در منظر نظر «عقل » .* ↩ *از این رو، نظر بازی است که نظردان در کار او سخت حیران است و اگر بی خبران، مردد و حیرانند به دلیل آن است که صاحب نظر حقیقی نیستند و در نتیجه؛* *به جای راه بری، پسرانی راه روی مطلق پدران خویشند;* *پسرانی که صرفا دل به نظر عقل خودبسته اند. وازبی خبری تا صاحب نظری، راه درازی در پیش است; راهی که در نهایت، به وصل خورشید حق می انجامد و در آن جا، عاقلان، حیران و عاشقان، صاحب خبر و لذت حقیقی وصل و قربند؛* ◽ *در نظر بازی ما بی خبران حیرانند* *من چنینم که نمودم دگر ایشان دانند* ◽ *عاقلان نقطه پرگار وجودند، ولی* *عشق داند که در این دایره سرگردانند* ◽ *. . . وصل خورشید به شب پره اعما نرسد* ◽ *که در آن آینه صاحب نظران حیرانند. . .* (دیوان حافظ) ✅ *درواقع، شهیداز خوددست می شوید و به نورحق می آراید. پس به کیمیای عشق، زر می شود و آن گاه از آفتاب فلک، نورانی تر و درخشان تر و سپس در منظر نظر رب اعلاست تا به مقام صاحب نظری بار یابد؛* ◽ *دست از مس وجود چو مردان ره بشوی* ◽ *تا کیمیای عشق بیابی و زر شوی* ◽ *. . . گر نور عشق حق به دل و جانت اوفتد* *بالله، کز آفتاب فلک خوب تر شوی* ◽ *. . . از پای تا سرت همه نور خدا شود* *در راه ذوالجلال چو بی پا و سر شوی* ◽ *وجه خدا اگر شودت منظر نظر* *زین پس شکی نماند که صاحب نظر شوی. . .* (دیوان حافظ) ↩ *در این صورت، چنانچه نظرش به وجه الهی است، صاحب نظر می گردد و البته صاحب خبر،چرا که؛* ✅ *«خبر» ، قرب به خداست و جز آن، خبری در عالم هستی، هستی نیافته و حقیقت ندارد.* *بنابراین، سراسر وجود این چنین مخبری، همه مملو از عشق و مستی است; چه این که:* ◽ *جز به باد او نجنبد میل من* *نیست جز عشق احد سرخیل من.* (مثنوی مولوی) 🖊🖊 ادامه دارد....... 💦 *والعاقبة للمتقین*💦 💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫 💢خاکریز💢 •┈┈••✾☘🌹🕊️ 🌹☘✾••┈┈• 💢 *خاکریز‌۱ ؛* *https://chat.whatsapp.com/KznytzPuA7tLbo1S00PGMB* 💢 *خاکریز ۲؛* *https://chat.whatsapp.com/Ebh4JQcLkVNFRdZuibSFfA* 💢 *خاکریز ۳؛* *https://chat.whatsapp.com/Kjns6RvlOQRCqwZPbMd5UX* 💢 *ایتا؛* *https://eitaa.com/khakrizgomnam* 🌸🍃