eitaa logo
{ قاری شو • خلیل سواری }
963 دنبال‌کننده
143 عکس
45 ویدیو
9 فایل
✔محتویات کانال: 🔹مطالب آموزشی و تلاوتهای اصیل 🌸اغلب مطالب کانال برگرفته از کتب استاد عزیزم حاج غلامرضا شاه میوه اصفهانی «مهارتهای تنغیمی و القاء معانی و. » ♥️نشر لینک کانال = اجر و ثواب♥️ 😘خانه قرآن و عترت ریاض الفرقان سوالی دارید❓👇 @khalilsavari279
مشاهده در ایتا
دانلود
3⃣جلسه سوم (قاری شو ♥️) 🎙مهارت اول(بخش نخست) : 🔶یادگیری اجناس و مقامات ▪️توضیح : همانطور که امروز بسیاری از قراء کشور می دانند در تلاوت قرآن کریم از تعداد زیادی از مقامات و اجناس موسیقی عرب استفاده شده و می شود.و فراگیری این اجناس و مقامات عربی در ابتداء ، امری مفید و مطلوب است . به ویژه این که تسلط بر شیوه علمی موجب می شود تا دست قاری در ابداع الحان و بکارگیری مهارتهایی که در ادامه با آن آشنا خواهید شد بازتر شود. 🎼مبحث اصلی این جلسه👇 🔶به طور کلی تمامی فرازهای لحنی(ردیف) موجود در تلاوت های قاریان مشهور مصری از ابتداء تا انتها خارج از یکی از حالات زیر نیست:👇 ۱.مقام اصلی ۲.مقام فرعی ۳.مقام مرکب ۴.ثلاثی،جنس یا عقد یک مقام ۵.ترکیب دو یا چند جنس در کنار هم(تلوین) ۶.ترکیب دو یا چند مقام فرعی از یک یا چند مقام ۷.ترکیب یک مقام فرعی یا یک مقام مرکب ۸.استفاده از یک یا دو مقام همراه با تغییر نت پایه در این بخش ما تلاش می نماییم تا ضمن تعریف هر یک از موارد فوق با ارائه نمونه های صوتی گوش شما را با درجات و فواصل در هر مقام آشنا نماییم. 🌸ادامه مبحث در جلسه آینده...🌸 🎗🎗🎗🎗🎗🎗🎗🎗🎗🎗🎗🎗 📱لینک کانال قاری شو♥️👇 👨‍🏫&مدرس : خلیل سواری& 🟥نشر دهید🟥 https://eitaa.com/khalilQarishoo114
درس چهارم👇توضیح مفصل موارد هشتگانه 👂حتما فایل های صوتی را گوش دهید
4⃣جلسه چهارم (قاری شو ♥️) ادامه مبحث جلسه قبلی و ورود به توضیح هر کدامیک از موارد هشتگانه👇 ۱.مقام اصلی: مقامات اصلی ، مقاماتی هستند که بنابر یکی از دلایل ذیل دارای اهمیت ویژه ای در آموزش موسیقی مقامی عرب هستند. 🎗الف«کثرت استعمال و پر کاربرد بودن این مقامات» 🎗ب«به دلیل سیطره ای که بر سایر مقامات دارند مانند راست و بیات» ®مقامات اصلی در عبارت صُنع بسحرک صبا ، نهاوند ، عجم ، بیات سیکا ، حجاز ، راست ، کرد ®مقامات اصلی کم کاربرد نوا اثر ، اثر کرد ، صبا زمزم ، مستعار ®نکات مهم: 1.تمامی مقامات اصلی و مرکب بر شالوده اجناس و عقود استوار است ، چونکه هر مقامی از دو جنس اصلی و فرعی تشکیل شده است. 2.برخی از این مقامات اصلی دارای دو حالت صعودی و نزولی متفاوت هستند ، یعنی سیر صعودی مقام با سیر نزولی آن متفاوت است(البته تفاوت آنها تنها در جنس دوم یا فرعی می باشد و در جنس اول یا اصلی هیچ اختلافی در سیر صعودی و نزولی موجود نیست.) 3.در بین گستره وسیع الحان قرآنی به جا مانده از قاریان بزرگ مصری چیزی حدود 15٪ از آن ها به شکل یک مقام اصلی کامل به اجراء در آمده و نزدیک 85٪ آن ها موارد هفتگانه ای است که در ادامه به آن ها آشنا خواهید شد. 🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩 ۲.مقام فرعی مقام فرعی عبارت است از برجسته شدن یکی از درجات مقام اصلی ، مانند درجه چهارم بیات(sol) که به بیات نوا معروف است یا درجه هشتم راست که به کردان شهرت دارد. ®نکته مهم مطلب بالا به این معنا نیست که سایر درجات مقام در یک مقام فرعی اجراء نمی شود زیرا اساسا با اجراء یک نت ، هیچ نغمه ای یا ملودی پدید نخواهد آمد ، بلکه در روند اجراء مقام ، صدای یکی از نت ها بر دیگر اصوات غلبه پیدا می کند که به آن «نت شاهد» گفته می شود. https://eitaa.com/khalilQarishoo114 ادامه در نوشته بعدی👇
ادامه مبحث جلسه چهارم👆 ۳.مقام مرکب: مقامات مرکب ، مقاماتی هستند که از ترکیب اجناس مقامات اصلی پدید آمده و بر اساس جنس اول آن مقام ، مشخص خواهد شد که آن مقام مرکب جزو خانواده کدام مقام اصلی قرار دارد. ®مثال اگر جنس اول یک مقام مرکب «حجاز» و جنس دوم آن «عجم» باشد ، چنین مقامی با نام «زنکران یا زنکوله» به دلیل وجود جنس حجاز در ۴ درجه ابتدایی یا پایین آن جزو خانواده یا فصیله حجاز قرار خواهد داشت. ®نکته مهم تعداد مقامات مرکب ، ۳۰ مقام می باشد ، که البته برخی از آن ها در تلاوت قرآن بسیار مورد استفاده قرار گرفته و برخی هم به ندرت اجراء شده است. 🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩 ۴.ثلاثی ، جنس و عقد 🟨ثلاثی هر گاه سه نت ابتدایی یک مقام مورد استفاده قرار گیرد به آن «ثلاثی یا تریکورد» گفته می شود. 🎗مانند /ثلاثی سیکاه یا ثلاثی مشترک بیات و صبا/ البته اجراء سه درجه ابتدایی از یک مقام ، تنها در مقام سیکاه است که برای شکل گیری ماهیت سیکاه کفایت می کند ، اما در سایر مقامات نیاز به چهار و یا پنج درجه کاملا وجود دارد. 🟨جنس هر گاه ۴ درجه ابتدایی یک مقام خوانده شود را «دانگ ، جنس یا تتراکورد» گفته میشود. 🟨عقد هرگاه ۵ درجه خوانده شود به آن «عقد یا پنتاکورد» گفته میشود. ®نکته مهم مقاماتی داریم ثلاثی یا تریکورد مانند «سه گاه ، مستعار» مقاماتی داریم تتراکورد ، جنس یا رباعی مانند«بیات،رست،عجم،صبا،حجاز،نهاوند، کرد،صبا زمزم» مقاماتی داریم پنتاکورد، خماسی یا عقد مانند«نوا اثر ، اثر کورد». 🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩 ۵.ترکیب دو یا چند جنس در کنار هم: منظور از چنین مواردی در تلاوت ، مواردی است که این اجناس در یک دانگ یا تتراکورد یا حداکثر یک پنتاکورد در کنار هم قرار میگیرند ، و اختلاف دو جنس در حدی نیست که بتوان آن را یک مقام مرکب محسوب کرد ، به اجراء این گونه ردیف ها «تلوین یا مرکب خوانی» گفته می شود. https://eitaa.com/khalilQarishoo114 ادامه در نوشته بعدی👇