eitaa logo
اندیشه آیت الله خامنه‌ای
65 دنبال‌کننده
50 عکس
10 ویدیو
21 فایل
تبیین، ترویج و تعمیق منظومه فکری انقلاب اسلامی، اندیشه‌های امام خمینی و آیت‌‌الله خامنه‌ای
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🚨 تعرض به امنیت و حریم مردم در پیام‌رسان‌های داخلی «حرام شرعی» است 🔰 رهبر انقلاب اسلامی ظهر امروز (دوشنبه) در دیدار جمعی از مسئولان و مدیران نظام با تبریک اعیاد و ماه رجب، این ایام مبارک را فرصت‌هایی برجسته برای عبادت و توسل خواندند و افزودند: کلید حل مشکلات، «دعا، یاد خدا و اصلاح دل‌ها» است و ماه رجب عید کسانی است که قصد اصلاح قلوب خود را دارند. 🔹 حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر لزوم ایستادگی مسئولان بر اهداف اسلام و جمهوری اسلامی، گفتند: «تقوا» و «اجتناب از گناه، خیانت و دنیاطلبی» که عامل ایستادگی، و برای مسئولان از اوجب واجبات است، در گرو تقویت ارتباط با خداست. ایشان با یادآوری روحیه انقلابی و خدمتگزارانه حاکم بر مدیران کشور در دهه ۶۰، خطاب به مسئولان خاطرنشان کردند: آیا آن احساسات و رفتارهای تحسین‌برانگیز را به یاد دارید؟ آیا آن بی‌اعتنایی به مال دنیا و اهتمام به خدمت را به‌یاد دارید؟ اشکال کار این است که گاهی آن ارزشها فراموش می‌شود. 🔹 رهبر انقلاب اسلامی راه جلوگیری از مبتلا شدن به غفلت و سقوط تدریجی را مراقبه خواندند و افزودند: همه ما مسئولان در جمهوری اسلامی احتیاج به تعمیر قلب خود داریم زیرا جمهوری اسلامی بر اساس اهداف و آرمان‌های مهمی همچون توحید و شریعت الهی، عدالت، آزادی و استقلال بوجود آمده و با حکومت‌های متعارف در دنیا متفاوت است. 🔹 حضرت آیت الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان با تأکید بر لزوم ساماندهی فضای کسب و کار به‌عنوان زیربنای اقتصاد کشور، افزودند: انجام این کار جزو وظایف ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است و آن ستاد نیز پیگیر حل مشکلات است اما باید کار با نیرو و انگیزه جوانانه دنبال و پیگیری شود. 🔹ایشان همچنین با ابراز خرسندی از تبدیل شدن مطالبه ایجاد پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی به مطالبه‌ای عمومی، گفتند: مسئولان باید امنیت و حریم داخلی مردم و کشور را حفظ کنند. تعرض به امنیت و حریم داخلی مردم «حرام شرعی» است و نباید انجام شود. 🔺رهبر انقلاب اسلامی افزودند: متصدیان کار در دستگاههای دولتی و قضایی مراقبت کنند تا حریم داخلی زندگی مردم و اسرار آنها محفوظ بماند.۹۷/۱/۲۰ @khamenei_ir
📌یادداشتی از علی ذوعلم، استاد حوزه و دانشگاه در ۶ محور پیرامون نامه نگاری های اخیر خطاب به رهبر معظم انقلاب ✳️بخش اول: «بسم الله الرحمن الرحیم» ادعُ الی سبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمهِ وَ المَوعِظَهِ الحَسَنهِ و جادِلهُم بِالَّتی هِیَ اَحسَنُ اخیراً نامه‌ای خطاب به رهبر معظم انقلاب با امضای جمعی از فعالین دانشگاهی و حوزوی در فضای مجازی منتشر شد. از آنجا که بنده تعدادی از امضاءکنندگان این نامه را به عنوان جوانان فعال انقلابی و خوشفکر می‌شناسم، اکنون از چرخش آشکار از دیدگاه‌ها و مواضع آنان شگفت‌زده شده‌ام. لذا نکاتی را خدمت این دوستان جوان عرض می‌کنم و البته آنان را به مباحثه و گفت‌گو پیرامون مطالب اصلی نامه‌شان در فضایی منطقی و آرام دعوت می‌نمایم. ۱- مضمون این نامه، ترسیم وضعیتی سیاه و بحرانی از دستگاه‌های حاکمیتی و نهادهای علمی و اجتماعی امروز ماست که به نظر این دوستان، وضعیت کنونی را به بن‌بست کشانده است. به نویسندگان نامه یادآور می‌شوم که در طول چهل سال استقرار نظام جمهوری اسلامی، این نخستین بار نیست که چنین ادعایی ـ مبتنی بر پیش‌فرض‌ها، داده‌ها و تحلیل‌های نادرست ـ مطرح می‌شود. اولین بار، نخستین رئیس‌جمهور منتخب ـ یعنی جناب بنی‌صدر ـ چنین مطلبی را به صراحت بیان کرد و با پاسخ صریح حضرت امام خمینی(ره) مواجه شد که «جمهوری اسلامی به بن‌بست نرسیده است، شما به بن‌بست رسیده‌اید» و وقایع تاریخی نشان داد که سخن امام (ره)، حقیقت داشت و نه ادعاهای بنی‌صدر. البته پس از آن نیز در مقاطع مختلف، گروه‌ها، احزاب یا برخی چهره‌های سیاسی نیز همین ادعا را با انگیزه‌های گوناگون مطرح می‌کردند که سیر حوادث و وقایع، خطای بزرگ آنان را آشکار ساخت. ۲- لحن و منطقِ نامه، یادآور لحن و منطقِ نامه‌ای است که پس از فتنه سال ۸۸، جناب محسن کدیور خطاب به رئیس اسبق مجلس خبرگان رهبری نوشت و خواستار استیضاح رهبری شده بود. در همان زمان، پاسخ‌هایی به آن نامه داده شد و از جمله پاسخ بنده، که به‌عنوان «نقد قال» منتشر گردید. بسیاری از توضیحات و نکاتی که در نقد قال آمده است، پرسش‌ها و شبهات شما دوستان را نیز پاسخ می‌دهد، به ویژه تأمل در پرسش‌های دوازده‌گانه‌ای که در پایان آن کتاب مطرح شده است. ۳- نامة شما صریحاً در دفاع از آقای احمدی‌نژاد و مواضع یکی دو ساله اخیر ایشان نگاشته شده است. ظاهراً مسئله شما، مسئله آقای احمدی‌نژاد است و فضاسازی برای تأمین خواست‌های ایشان، نه اصلاح امور کشور و جامعه، رویکرد انتخاباتی دارد و حاوی تحلیل‌ها و شعارهای فریبنده برای جلب توجه جامعه و زمینه‌سازی برای رأی آوردن در رقابت‌های انتخاباتی است. از قضا مواضع اخیر آقای احمدی‌نژاد و نامه شما دوستان، همان رویکردی است که معمولاً تشنگان قدرت در برابر رقبای سیاسی خود پیش می‌گیرند و برآنند که به هر قیمتی ـ هر چند سیاه‌نمایی و تخریب و کوبیدن وضع موجود ـ رأی مردم را به دست آورند. بارزترین نمونه آن، افشاگری‌ها و ادعاها و وعده‌های ترامپ در انتخابات امریکا بود که اکنون همه شاهد رفتارهای او هستند. البته در مورد رؤسای جمهور ما ـ از جمله آقای احمدی‌نژاد هم ـ مجال نقد و ارزیابی میزان انطباق وعده‌ها و عملکردها وجود دارد که متأسفانه خود قصه پرغصه‌ای است. 🍃 @nowandishi 🍃https://eitaa.com/noandishi
📌یادداشتی از علی ذوعلم، استاد حوزه و دانشگاه در ۶ محور پیرامون نامه نگاری های اخیر خطاب به رهبر معظم انقلاب ✳️بخش دوم: ۴- از زاویه دیگری نامه شما نوعی فرار به جلو هم محسوب می‌شود! پس از تحصن و نامه‌پراکنی و جیغ و دادهای سیاسی آقای احمدی‌نژاد و تحلیل‌های محفلی یاران نزدیک او که در انتظار حوادثی در بهمن و اسفند سال گذشته بودند، اکنون این پرسش برای هواداران مطرح است که آن تحلیل‌ها و پیش‌گویی‌ها چه شد!؟ لذا اکثر قاطع شما دوستان، شاید ناآگاهانه ابزاری برای به فراموشی سپردن این پرسش شده‌اید!! حقیقتاً اگر سخنی حق باشد، نیاز به استدلال و منطق دارد و اگر همان نامه های آقای احمدی نژاد حاوی سخن حق و مستدلّی می‌بود، باید ایشان دعوت به مباحثه و مناظره در فضایی آرام و منطقی را می‌پذیرفت تا به جای غبار آلود ساختن فضای جامعه و فراهم کردن خوراک تبلیغاتی برای دشمنان، زمینه تحلیل عمیق روند کنونی جامعه و بررسی راهکارهای پیشرفت و اصلاح آن فراهم می‌شد. ۵- به فرض اینکه مطالب شما صحیح باشد و حقیقتاً کشور نیاز به انقلاب مجدد داشته باشد، آیا این وضعیت در یک سال و چند سال اخیر رخ داده است یا از دهه‌های پیش و به تدریج شکل گرفته است؟ آیا آنچه را مهندسی انتخابات نامیده‌اید، ناگهانی به وجود آمده یا در انتخابات ۱۳۸۴ و ۱۳۸۸ هم وجود داشته است؟آیا شورای نگهبان اکنون از مسیر خود خارج شده یا زمانی نیز که دبیر محترم آن در زمان شما هم اینچنین بود، از عملکرد مطلوب خود فاصله گرفته بود!؟ همچنین در مورد حوزه و دانشگاه که خود شما ـ که همگی دانشگاهی و حوزوی هستید و برخی‌تان به عنوان استاد دانشگاه امضاء کرده‌اید ـ باید به اصلاح و مطالبه و تحول آن اقدام کنید، چه اقدامی از رهبری انتظار دارید!؟ ۶- هم شما دوستان و هم آقای احمدی نژاد از یک نکته مهم غافل‌اید که طی ۴۰ سال استقرار نظام مردم‌سالاری دینیِ مستظهر به ولایت فقیه، ساختار این نظامِ برآمده از انقلاب از استحکام بی‌مانندی برخوردار شده و برای هر پیشرفت و اصلاح خیرخواهانه و واقعی، باید از مسیر فرایندهای قانونی و تثبیت شدة نظام طیّ طریق کرد. اگر حقیقتاً خواستار اصلاح و پیشرفت کشوریم، باید با پرهیز از ساده‌لوحی، خودشیفتگی، شتابزدگی و سطحی‌نگری و با وفاداری و پایبندی عملی به اسلام ناب محمدی(ص) و نقشه راه حضرت امام خمینی(ره) که اکنون خلف صالح آن بزرگوار بر همان تأکید و پافشاری دارد و به همین جهت آماج توطئه‌های استکباری و مطالبات غیرمعقول برخی جناح‌های قبیله‌گرای سیاسی داخلی ـ از قبیل سران فتنه در سال ۸۸ و مطالبه آقای احمدی‌نژاد در سال اخیر ـ قرار گرفته‌اند. در مسیر تحقق گفتمان عدالت‌طلبی توأم با عقلانیت و معنویت گام برداریم. نکات مهم دیگری در نامه شما دوستان وجود دارد که اگر اهل گفت و گو و مباحثه باشید می توان به بوته بحث و نقد نهاد. بدان امید که هدایت الهی رفیق راهتان گردد و روح الهی، مددکارتان. والسلام علی عباد الله الصالحین - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹ 🍃 @nowandishi 🍃https://eitaa.com/noandishi
📌فراخوان دومین جشنواره علامه طباطبائی (ره) لینک دریافت کاربرگ: http://jashnvaretabatabaei.ir/wp-content/uploads/2017/10/karbarg_7505-1.doc 🍃https://eitaa.com/noandishi
📌فراخوان دومین جشنواره علامه طباطبائی (ره) 🍃https://eitaa.com/noandishi
📌فراخوان دومین جشنواره علامه طباطبائی (ره) 🍃https://eitaa.com/noandishi
📌عدم استحباب تعدد زوجات از نظر آیت الله خامنه‌ای http://yon.ir/FfT8I آیت‌الله عباس کعبی: ✳️نظر آیت‌الله خامنه‌ای ‌این است که تعدد زوجات جایز است اما استحباب ندارد/این نظر دارای پشتوانه قوی فقهی میان متقدمین و برخی معاصرین است: ◀️بخش اول: ‌1-اصل ازدواج و اقدام برای تشکیل خانواده برای مردان و زنان، مستحب موکد است و ثواب زیادی دارد. ‌آیات قران کریم و روایات زیادی علاوه براجماع مسلمین و ضرورت مذهب بلکه ضرورت دین دلالت بر این امر دارد. و درشرایطی ‌ازدواج کردن واجب می‌شود مثل خوف وقوع در حرام در صورت ترک ازدواج. ٢- جواز ‌اختیار همسر دوم یا بیشتر برای مردان تا چهار همسر در اصل شرع و به حکم اولی، درصورت تامین عدالت بین همسران و توانمندی تامین نفقه برابر بین آنان، ‌از ضروریات مذهب و دین است و در میان فقها‌ هیچ نظر مخالفی وجود ندارد و نظر مرجع بزرگوار، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای دامت‌برکاته نیز همین است. ‌البته حکم تعدد زوجات برای اشخاص مختلف بر حسب تفاوت شرایط، مثل اصل خود ازدواج کردن؛ گاهی واجب یا مستحب یا حرام و یا مکروه می‌شود. ‌3- نظر جواز تعدد زوجات و نه استحباب آن؛ جدای از حالات و شرایط متفاوت عارض بر آن که آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (دامت برکاته) قائل به آن هستند، نه تنها دارای پشتوانه استدلالی عمیق فقهی است و اکثر فقهای متقدم و برخی فقهای متاخر نیز قائل به آن هستند. بلکه مرحوم شیخ‌الطائفة طوسی (قدس سره) ادعای عدم خلاف در جواز تعدد زوجات و نه استحباب آن می‌نماید و با فتوای صریح به جواز تعدد زوجات، قائل به استحباب ‌اکتفاء بر یک زن شده‌اند، بلکه این فتوا را بدون نظر مخالف در میان علماء دانسته‌اند. عبارت ایشان در کتاب مبسوط ج ٦ ص ٤ چنین است: «یجوز للرجل أن یتزوج أربعا بلا خلاف و المستحب أن یقتصر على واحدة» و در خلاف ج ٥ ص١١١ می‌فرماید: «یجوز للرجل أن یتزوج أربعا بلا خلاف و الاستحباب أن لا یزید على من یعلم أن لا یقوم بها. و قال جمیع الفقهاء: المستحب الاقتصار على واحدة» بعد از مرحوم شیخ طوسی، مرحوم قاضی ابن براج (ره) و مرحوم طبرسی (ره) نیز فتوا به استحباب اقتصار به یک زن داده‌اند که مرحوم طبرسی همانند عبارت شیخ (ره) در خلاف بوده و شامل ادعای اتفاق فقهاء بر استحباب اکتفاء به یک زن می‌باشد. ‌٤‌- ‌ادله قائلین به استحباب تعدد زوجات ‌و نقد آن: به طور عمده برای استحباب ‌تعدد زوجات، استناد به اطلاقات و عمومات روایاتی شده است که دلالت بر استحباب اصل ازدواج می‌کند و نه تعدد زوجات و در علم اصول فقه ثابت شده است که امر دلالت بر طبیعت می‌کند نه ( مرة‌‌) و نه (تکرار)‌ و (الطبیعة توجد بوجود فرد ما) ‌و در مساله ما طبیعت ازدواج با یک بار با همه فضیلت آن محقق شده است. 🔹و اما آیه شریفه ٣ سوره نساء (إِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِی الْیَتامى‌ فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‌ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ ذلِکَ أَدْنى‌ أَلَّا تَعُولُوا) ‌مرحوم صاحب جواهر و دیگر متاخرین هم از این آیه، استحباب تعدد زوجات را استفاده نکرده‌اند اگر چه در نهایت فتوی به استحباب تعدد زوجات داده‌اند اما از آیه صرفا جواز تعدد زوجات را استفاده کرده‌اند. اگر چه مرحوم آیت‌الله العظمی سیدمحسن حکیم (ره) و به تبع آن دیگر محشین و شارحین عروة‌الوثقی به این آیه برای استحباب استدلال کرده‌اند اما در پاسخ به نفی استحباب تعدد زوجات و استفاده جواز آن از آیه وجوه مختلفی را می‌توان برشمرد که به دلیل اختصار صرفا پاسخ می‌دهیم که طبق قاعده اصول فقهی امر عقیب حظر: مفید اباحه است. آیه شریفه دال بر جواز تعدد زوجات است نه استحباب. 🍃https://eitaa.com/noandishi 🍃https://sapp.ir/noandishi
📌عدم استحباب تعدد زوجات از نظر آیت الله خامنه‌ای آیت‌الله عباس کعبی: ✳️نظر آیت‌الله خامنه‌ای ‌این است که تعدد زوجات جایز است اما استحباب ندارد/این نظر دارای پشتوانه قوی فقهی میان متقدمین و برخی معاصرین است: ◀️بخش دوم: 🔹از شارحین عروة‌الوثقی مرحوم آیت‌الله آقای شیخ علی‌پناه اشتهاردی (ره) در کتاب مدارک‌العروة ج ٢٩ ص ٢٠ قائل به جواز تعدد زوجات شده‌اند و استحباب تعدد زوجات را نفی کرده‌اند. ‌بلکه به خاطر ملاحظات اجتماعی و آثار منفی آن قائل به کراهت ‌تعدد زوجات شده‌اند و استناد به آیه شریفه ٣ سوره نساء را دارای مشکلات عدیده دانسته‌اند. 🔹ایشان می‌فرماید: «...هذا کلّه فی جواز التعدّد و أما استحبابه فلم أعثر على خبر یدلّ علیه، و التمسّک بالآیة کما ترى، إذ لیست فی مقام الترغیب إلى أصل النکاح، بل فی مقام آخر و لا سیّما إذا لوحظ صدرها بقوله تعالى وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلّٰا تُقْسِطُوا فِی الْیَتٰامىٰ فَانْکِحُوا مٰا طٰابَ إلخ، بل الآیة الشریفة من المشکلات و المعضلات من جهة ارتباط الشرط و الجزاء فلاحظ التفاسیر. بل یمکن دعوى کراهة التعدّد فإنّه معرّض للزوجات للشنآن و البغضاء و للرجل لترک القسط و العدل و هو موجب لتعیّن الواحده... » 🔹ترجمه و توضیح عبارت مرحوم آیت‌الله شیخ علی‌پناه اشتهاردی (ره) ازفقهای بزرگ و معلم اخلاق حوزه علمیه قم؛ ‌ایشان می‌فرماید: اصل جواز تعدد زوجات روشن است. اما استحباب تعدد زوجات دلیلی از آیات و روایات ندارد اما آیه شریفه ٣ سوره نساء در مقام تشویق به تعدد زوجات نیست بلکه در مقام بیان اهمیت توجه به ایتام و رعایت عدالت درباره آنان است. آیه به خاطر نحوه ارتباط شرط (‌وان خفتم ان لا تقسطوا فی الیتامی) ‌و جزای آن ( ‌فانکحوا ما طاب لکم من النساء)‌ با مراجعه به تفاسیر معلوم می‌شود که از مشکلات و معضلات است. سپس مرحوم اشتهاردی ‌‌(ره) جمع‌بندی می‌کنند: بلکه تعدد زوجات به خاطر ناراحتی و اذیت همسران و مشکلات اجتماعی و خوف رعایت‌نکردن عدالت توسط مردان، ‌مکروه می‌باشد. 🔹در جمع‌بندی آنچه تاکنون گفته شد می‌توان به راحتی دریافت که ‌فتوای آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (دامت برکاته) مبنی بر جواز تعدد زوجات و نفی استحباب تعدد زوجات دارای پشتوانه استدلالی عمیق و قوی فقهی و دارای اعتبار بسیار قوی در میان محققین از فقهای بزرگ متقدم نظیر شیخ طوسی (ره) و قاضی ابن براج (ره) و طبرسی (ره) و علمای معاصر نظیر صاحب مدارک‌العروة، مرحوم آیت‌الله شیخ علی‌پناه اشتهاردی (ره) است و ادعای شهرت بر استحباب تعدد زوجات ثابت نیست بلکه مشهور میان متقدمین و ادعای اجماع بر جواز تعدد زوجات و استحباب اکتفای به یک زن در اصل شرع جدای از حیثیات افراد و شرایط متفاوت ‌شده است. والله الموفق الاقل 🍃https://eitaa.com/noandishi 🍃https://sapp.ir/noandishi
ERTEBAT_Volume 15_Issue 33_Pages 5-40_2.pdf
1.41M
📜دانلود مقاله (علمی-پژوهشی) ✳️هنر از دیدگاه رهبری 📝دکتر حسن بشیر و همکاران 🍃 @noandishi
هویت اسلامی ایرانی از دیدگاه آیت الله خامنه ای.pdf
448.9K
📜دانلود مقاله (علمی-پژوهشی) با عنوان: ✳️مولفه هاي هويت اسلامي و ايراني در انديشه آيت اله خامنه اي 📝دکتر علی مرشدی زاد، کاووس احمدلو 🍃 @noandishi
فضل الله المجاهدین علی القاعدین اجرا عظیما 📌نسبت ما و امر ولی 📝دکتر فرزاد جهان بین: امروز ما در یک و متضاد قرار داریم. این محیط که در آن بر خلاف محیط بسته، ورودی های مختلف فکری فرهنگی وجود دارد سه پدیده را موجب می شود: 1- طرح مسائل و به صورت نو به نو 2- به کشیده شدن مسائل قبلی و حتی 3- مسائلی که الان ضعیفند(weak signal)اما در صورت بی اعتنایی تبدیل به چالش می شوند. در چنین جامعه پیچیده ای با ولی امر و امامت امت می توان متصور شد: 1- (قاعدین) 2- 3- گروه اول کسانی هستند که در نسبت با ولی و امر او، اشاره اند. تا ولی نکته ای نگفته اند، راه نمی افتند و تکلیف خود را در نمی یابند. این گروه قاعدین، دارای اند. ترس از اشتباه، توبیخ شدن و یا نداشتن قدرت تجزیه و تحلیل، منجر به این حالت می شود. گروه دوم کسانی هستند که در این محیط پیچیده، دست به اجتهاد می زنند. اما اجتهاد آنها به خاطر قوی و نیز اجتهاد، اجتهاد بی ضابطه و شخصی است. این گروه هر چند تلاششان ستودنی است اما سر از بیراهه در می آورند. گروه سوم کسانی هستند که رنج و زحمت اجتهاد و اقتضاءات و لوازم آن را پذیرفته اند و بر اشارت نشینان و قاعدین، فخر دارند اما بر خلاف گروه دوم، اجتهادشان ضابطه مند است. مبانی مستحکم و دقیق و نه های_تئوریک شخصی دارند و از اصول قویمی برخوردارند و بر اساس آن اجتهاد می کنند. نتیجه اجتهاد چه بسا با فهم رهبری، داشته باشد اما قطعا ارزشمند است. از جمله اصول اجتهاد می توان به عنوان نمونه به این موارد اشاره کرد: 1- اصل مشارکت و عاملیت اجتماعی: در محیط انسانی تا اراده و هدف اجزاء با اراده و هدف کل، همسو نباشد، کار پیش نمی رود. لذا انتظار تحول با دستور و ابلاغ را نمی توان داشت. 2- اصل قدر مقدور: بر اساس این اصل، امر دائر بین هست و نیست نمی باشد بلکه هر میزان که بتوتان موفقیت کسب کرد و گام برداشت ارزشمند است. 3- اصل تدریج: به استناد اصل اول و سایر اصول، کامیابی تدریجی و زمان بر است. 4- اصل طیفی بودن: در ارزشیابی نباید صفر و یکی و موفق و ناموفق دید. 5- اصل اعتدال: پرهیز از افراط و تفریط و فهم و عمل به حد وسط 6- اصل حفظ نظام و... به نظر حقیر، گروه اول هر چند افراد خوبی هستند اما مضرند. این ضرر حداقل از دو جهت است: 1- افکار عمومی در قبض و بسط اختیارات ولی تاثیر دارد. اگر محافظه کاری باشد و فضا از دست برود، هم نفوذ کلمه ولی کم می شود و هم اگر وارد شود، چه بساهزینه بالایی خواهد داشت. https://t.me/farzadjahanbein/976 2- ولی بنا به مصالح نمی تواند بسیاری از مطالب را مطرح کند. 3- فهم و اقدام درست باعث می گردد برای ولی نیز افق جدیدی گشوده شود و با تایید آن منجر به تقویت آن فهم و اقدام شود.در حالی که در محافظه کاری چنین نمی شود. گروه دوم نیز علی رغم تلاش اما ممکن است سر از انحراف دربیاورند اما گروه سوم همان گروهی هستند که باید برای افزایش و تقویت آن تلاش کرد. 🍃 @noandishi
چیستی انقلاب.pdf
274K
🔖دانلود مقاله (علمی-پژوهشی) با عنوان: ✳️ چیستی انقلاب از منظر آیت‌الله خامنه‌ای (مدظلّه العالی) 📝دکتر امیر سیاهپوش ، دکتر مصطفی ملکوتیان 🍃https://eitaa.com/noandishi
✳️مجموعه پست ها با موضوع: 📚 «عقلانیت» در منظومه فکری انقلاب اسلامی و آیت الله خامنه‌ای 🔽🔽🔽🔽🔽 🍃https://eitaa.com/noandishi
عقلانیت انقلاب اسلامی.pdf
393.7K
دانلود مقاله (علمی-پژوهشی) با عنوان: ✳️ عقلانیت انقلاب اسلامی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای 📝محمدمهدی اسماعیلی, میثم عباسی فیروزجاه 🍃 @noandishi
📌نگاهی گذرا به «عقلانیت انقلابی» در اندیشه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ✳️بخش اول: 🔹مقدّمه در اندیشه و کلام آیت‌الله خامنه‌ای، عقلانیت انقلابی چیست و اگر از نقد عقلانیت انقلابی نسبت به عقلانیت غربی (از جمله سازش با نظام سلطه) سخن می‌گوییم، مهم‌ترین مؤلفه‌های عقلانیت انقلابی را چه می‌دانیم؟ رابطه‌ی میان انقلابیگری با عقلانیت چگونه است و مهم‌ترین مبانی عقلانیت انقلابی کدامند؟ این پرسش‌ها، ساختار علمی این مقاله را سامان می‌دهند و در این مقاله، سعی خواهد شد که مبتنی بر کلام و منظومه‌ی فکری رهبر انقلاب اسلامی، پاسخ‌های کوتاهی را برای این پرسشها بیان کنیم. 🔹عقلانیت در مبانی اندیشه‌ در اندیشه‌ی رهبر انقلاب اسلامی، اسلام با سه‌گانه‌ی «عدالت»، «عقلانیت» و «معنویت» معنا می‌شود. این سه با هم محقق می‌شوند و از یکدیگر غیر قابل انفکاکند.(در دیدار رئیس جمهورى و اعضاى هیئت دولت ۱۳۸۷/۶/۲) عقلانیت، از پایه‌های اصلی جامعه‌ی اسلامی و در عرض ایمان، مجاهدت و عزّت است.(در دیدار مسئولان نظام در روز عید مبعث ۱۳۹۰/۴/۹) در فرآیند جامعه‌سازی اسلامی، معنویّت روحِ کار، عقلانیت مهم‌ترین ابزار کار و عدالت جهت‌دهنده و ارزشگذار کارها در نظام اسلامی است.(در دیدار مسئولان وزارت امور خارجه و رؤساى نمایندگى‌هاى جمهورى اسلامى ایران در خارج از کشور ۱۳۸۳/۵/۲۵) همچنین در ارکان تفکر و تمدّن اسلامی، عقلانیت در کنار نوگرایی و سماحت اسلامی قرار میگیرد.(خطبه‌هاى نماز جمعه تهران ۱۳۹۰/۱۱/۱۴) 🔹ترابط انقلاب و عقلانیت عقلانیت، برآمده از اندیشه و فرهنگ انقلابی است یا به‌عکس، انقلاب اسلامی برآمده از عقلانیت مردم و رهبر انقلابی است؟ در دستیابی برای پاسخِ این پرسش، به رابطه‌ای دوسویه (ترابط) میان این دو مفهوم میرسیم. از سویی با توجّه به نشانه‌هایی از این قبیل، میتوان اینگونه تبیین کرد: قدرت تحلیل بالا و صحیح، قدرت شناخت دشمن و تحلیل مسائل منطقه از نشانه‌های احیای عقلانیت جامعه است و میتوان گفت: احیای عقلانیت در جامعه، ثمره‌ی انقلاب اسلامی است.(در دیدار دانشجویان ۱۳۹۳/۵/۱) و از دیگرسو انقلاب اسلامی، نتیجه‌ی گفتمان عقلانیت و محاسبه‌ و تحلیل عقلانی مردمِ انقلابی بوده است.(در دیدار اعضاى هیئت دولت ۱۳۸۴/۶/۸) همچنین متناظر با سلوکِ انقلابی حضرت امام خمینی (ره) و آنچه که با عنوان مکتب امام (ره) – به معنای راه و میراث و منظومه‌ی فکری او – می‌شناسیم، میتوانیم بگوییم که مکتب امام (ره)، مبتنی بر معنویت و عقلانیت و عدالت است و نقشه‌ و کار اصلی حضرت امام (ره)، بنای یک نظم مدنی- سیاسی براساس عقلانیت‌ اسلامی بود.(در بیست و دومین سالگرد امام خمینى (رحمه‌الله) ۱۳۹۰/۳/۱۴) «مکتب امام یک بسته‌ی کامل است، یک مجموعه است، دارای ابعادی است؛ این ابعاد را باید با هم دید، با هم ملاحظه کرد. دو بُعد اصلی در مکتب امام بزرگوار ما، بُعد معنویت و بُعد عقلانیت‌ است. بُعد معنویت است؛ یعنی امام بزرگوار ما صرفاً با تکیه‌ی بر عوامل مادی و ظواهر مادی، راه خود را پی نمی‌گرفت؛ اهل ارتباط با خدا، اهل سلوک معنوی، اهل توجه و تذکر و خشوع و ذکر بود؛ به کمک الهی باور داشت؛ امید او به خدای متعال، امید پایان‌ناپذیری بود. و در بُعد عقلانیت‌، به کار گرفتن خرد و تدبیر و فکر و محاسبات، در مکتب امام مورد ملاحظه بوده است. من نسبت به هرکدام، چند جمله‌ای عرض خواهم کرد. بُعد سومی هم وجود دارد، که آن هم مانند معنویت و عقلانیت، از اسلام گرفته شده است. عقلانیت امام هم از اسلام است، معنویت هم معنویت اسلامی و قرآنی است، این بُعد هم از متن قرآن و متن دین گرفته شده است؛ و آن، بُعد عدالت است. اینها را باید با هم دید. تکیه‌ی بر روی یکی از این ابعاد، بی‌توجه به ابعاد دیگر، جامعه را به راه خطا می‌کشاند، به انحراف می‌برد. این مجموعه، این بسته‌ی کامل، میراث فکری و معنوی امام است. خود امام بزرگوار هم در رفتارش، هم مراقب عقلانیت بود، هم مراقب معنویت بود، هم با همه‌ی وجود متوجه به بُعد عدالت بود.»(در بیست و دومین سالگرد امام خمینى (رحمه‌الله) ۱۳۹۰/۳/۱۴) 🍃 @noandishi
📌نگاهی گذرا به «عقلانیت انقلابی» در اندیشه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ✳️بخش دوم: 🔹معناشناسی عقلانیت کتمان نمیتوان کرد که تلقّی و تعریف از «عقل» مبنای تعریف ما از عقلانیت خواهد بود و عقل، از مشهورترین اشتراکات لفظی است که در اندیشه و منظومه‌های فکری مختلف، معانی گوناگونی را بر آن وضع کرده‌اند. علاوه‌بر این – از حیث وجودی- عقل، دارای مراتب تشکیکی است. 🔸گاه عقل به معنای قوه‌ی ادراک در انسان در کنار قوای حسّی و قلبی است،[از جمله بیانات در ۱۳۶۹/۶/۲۹] گاه به معنای فکر و خرد و قوّه‌ی تدبیرگر و استدلال‌کننده است،[ از جمله بیانات در ۱۳۷۷/۷/۲۹ و ۱۳۹۲/۵/۱۵] گاهی عقل، در معنایی است که در کتب اخلاقی بکار میرود و مستند به حدیث مشهور «العقل ما عبد به‌الرّحمن و اکتسب به الجنان» است،[از جمله بیانات در ۱۳۸۸/۴/۲۹] گاهی عقل به‌مثابه‌ی موازین عقلی و ضابطه‌های صحیح فهم و تفکّر است[از جمله بیانات در ۱۳۷۶/۱/۲۷۱] و گاهی عقل به معنای یکی از منابع دین و استنباط احکام و دستورات الهی و در کنار کتاب، سنّت و اجماع بکار برده شده است.[از جمله بیانات در ۱۳۷۰/۶/۳۰] علاوه بر این گونه‌های مختلفی از عقل مانند عقل فلسفی، عقل معیشت، عقل معنوی و... در سخنان رهبر انقلاب کاربرد داشته است.[از جمله بیانات در ۱۳۹۲/۲/۱۱، ۱۳۹۱/۷/۲۳ و ۱۳۹۳/۴/۲۱] 🔸تلقّی از عقلانیت – با توجّه به کاربردهای مختلفی معنایی از مفهوم عقل- با طرح مفاهیمِ دیگری و با رویکرد «شرح‌الاسمی» را میتوان اینگونه تعریف کرد. امّا پیش از آن لازم است که بدانیم که معمولاً مقامِ بیان این تعاریف، در شرایطی بوده است که گوینده، در گفتارِ خود سعی بر آن داشته که نحوه‌ی بکارگیری عقل را در فرآیند پیشرفت و جامعه‌سازی و تمدّن‌سازی طرح کند. با این توضیح، عقلانیت یعنی کار سنجیده به کار گرفتن خرد و تدبیر و فکر و محاسبات؛ همچنین توجه به ظرفیت و کار کارشناسی، مطالعه‌ی درست و ملاحظه‌ی جوانب و آثار و تبعات یک اقدام (و حتّی گاهی ملاحظه‌ی تبعات یک اظهارنظر)؛ 🔸«عقلانیت و محاسبه که می‌گوییم، فوراً به ذهن نیاید که عقلانیت و محاسبه به معنای محافظه‌کاری، عقل‌گرایی و تابع عقل بودن است. عاقل بودن و خرد را به کار گرفتن با محافظه‌کاری فرق دارد. محافظه‌کار، طرف‌دار وضع موجود است؛ از هر تحولی بیمناک است؛ هرگونه تغییر و تحولی را برنمی‌تابد و از تحول و دگرگونی می‌ترسد؛ اما عقلانیت این‌طور نیست؛ محاسبه‌ی عقلانی گاهی اوقات خودش منشأ تحولات عظیمی می‌شود. انقلاب عظیم اسلامی ما ناشی از یک عقلانیت بود. این‌طور نبود که مردم همین‌طور بی‌حساب و کتاب به خیابان بیایند و بتوانند یک رژیمِ آن‌چنانی را ساقط کنند؛ محاسبات عقلانی و کار عقلانی و کار فکری شده بود. در طول سالهای متمادی- به تعبیر رایج امروز- یک گفتمان حق‌طلبی، عدالت‌خواهی و آزادی‌خواهی در بین مردم به وجود آمده بود و منتهی شد به اینکه نیروهای مردم را استخدام کند و به میدان جهاد عظیم بیاورد و در مقابل آن دشمن صف‌آرایی کند و بر آن دشمن پیروز کند. بنابراین عقلانیت گاهی منشأ چنین تحولات عظیمی است. الآن هم همین‌طور است. الآن در نظام ما برخی از تحولات هست که مُنتجه‌ی یک نگاه عقلانی و دقیق و موشکافانه‌ی به وضع موجود و وضع دنیاست. من در زمینه‌ی مسائل گوناگون این را دارم مشاهده می‌کنم. حالت خواب‌رفتگی و تن دادن به آنچه در جریان عمومی سیاسی و اقتصادی دنیا دارد می‌گذرد و تسلیم شدن به آن، خطر بزرگ جامعه‌ی ماست و اگر کسی درست بفهمد و بیندیشد، می‌فهمد که باید با یک تحرک و تحول، این وضع را دگرگون کرد؛ هم در زمینه‌ی مسائل اقتصادی، هم در زمینه‌ی مسائل سیاسی. بنابراین عقلانیت با محافظه‌کاری فرق دارد. محاسبه‌ی عقلانی را با محاسبه‌ی محافظه‌کارانه به‌هیچ‌وجه مخلوط نکنید؛ این‌ها دو چیز است.»[در دیدار اعضاى هیأت دولت ۱۳۸۴/۶/۸] 🍃 @noandishi
📌نگاهی گذرا به «عقلانیت انقلابی» در اندیشه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ✳️بخش سوم: با استفاده از روش تحلیل مضمون، میتوان شبکه‌ای از مضامین متناسب با «عقلانیت انقلابی» را بدین نحو از مجموعه بیانات و مکتوبات رهبر معظّم انقلاب اسلامی استخراج و ارائه کرد: 🔹 معاضدتهای معنایی با عقلانیت - حکمت - خردگرایی - محاسبه - درایت - تدبّر - تفکّر - آزادفکری - منطق - استدلال - فلسفه‌های عمیق - لبّ‌ (و فکر در معنا قرآنی) 🔹تقابلهای معنایی با عقلانیت انقلابی - محاسبه‌ی محافظه‌کارانه (چرا؟ چون محافظه‌کاری خلاف عدالت است) - قشرى‌گرى - تحجّر - اسیر اوهام و تخیلات خود شدن - سازشکاری (با دشمن) 🔹 مبانی فکری عقلانیت انقلابی - اسلام با سه‌گانه‌ی عدالت، عقلانیت و معنویت معنا و محقّق میشود - عدالت، عقلانیت و معنویت با هم محقق میشوند و از یکدیگر غیرقابل انفکاکند - عقلانیت، از پایه‌های اصلی جامعه‌ی اسلامی و در عرض ایمان، مجاهدت و عزّت است - معنویت روحِ کار، عقلانیت مهم‌ترین ابزار کار و عدالت جهت‌دهنده و ارزشگذار کارها در نظام اسلامی است - ارکان تفکر و تمدّن اسلامی: نوگرایى و سماحت و عقلانیت - نظام سیاسی اسلام و برآمده از سه‌گانه‌ی عقلانیت، معنویت و عدالت، مردم‌سالاری اسلامی است. 🔹ترابط انقلاب و عقلانیت - احیای عقلانیت در جامعه، ثمره‌ی انقلاب اسلامی است. - انقلاب اسلامی نتیجه‌ی گفتمان عقلانیت بود. 🔹قدرت تحلیل بالا و صحیح، قدرت شناخت دشمن، تحلیل مسائل منطقه از نشانه‌های احیای عقلانیت جامعه 🔹تعریف و معنای عقلانیت - نزدیک‌ترین تعبیر به عقلانیت (در سخنان رهبر انقلاب)، حکمت‌ و خردگرایى است - عقلانیت یعنی: توجه به ظرفیت کارشناسی کار کارشناسى مطالعه‌ى درست ملاحظه‌ى جوانب و آثار و تبعات یک اقدام و حتّى گاهى ملاحظه‌ى تبعات یک اظهارنظر - عقلانیت‌ یعنی: به کار گرفتن خرد و تدبیر و فکر و محاسبات - عقلانیت یعنی: کار سنجیده - عقلانیت‌ به معناى تسلیم نیست؛ عقلانیت‌ به معناى هزیمت نیست؛ عقلانیت‌ براى پیش رفتن و در جهت یافتن راه‌هایى براى هرچه موفق‌تر شدن در رسیدن به این آرمان‌هاست. 🍃 @noandishi
📌نگاهی گذرا به «عقلانیت انقلابی» در اندیشه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ✳️بخش چهارم: 🔹آثار و نتایج عقلانیت انقلابی - غفلت محاسباتی به علّت نبود عقلانیت است - پیشرفت علمی، نتیجه‌ی عقلانیت علمی است (پیشرفت برآمده از عقلانیت است) - قدرت تحلیل بالا و صحیح - قدرت شناخت دشمن (استکبارستیزی مبتنی بر عقلانیت است) - ارتباطِ میانِ واقع‌بینی با آرمانگرایی با عقلانیت محقّق میشود - اصول حکمت و مصلحت در سیاست خارجی ما برآمده از عقلانیت اسلامی است - بصیرت برآمده از عقلانیت است (تقوا مقدّمه‌ی بصیرت‌افزایی است) - اتقان در کار برآمده از عقلانیت است - انتخاب صحیح برآمده از عقلانیت است (انتخابات، مظهر عقلانیت ملّت است) - موقع‌شناسی برآمده از عقلانیت است - عبرت‌آموزی برآمده از عقلانیت است - اختلال در دستگاه محاسباتی (مسئولان) ناشی از اختلال در فرآیند عقلانیت (مسئولان) است - باهم‌نگری و جامع‌نگری (ارزشها) برآمده از عقلانیت است - اصلی – فرعی کردن امور برآمده از عقلانیت است - رشد (ضعف) فرهنگ مطالعه و کتابخوانی برآمده از عقلانیت است - تکریم جایگاه دانشمندان، علما، نخبگان، معلمان نشانگر رشد عقلانیت است - ارتقاء جایگاه پژوهش و تتبّع برآمده از رشد عقلانیت است - نوآوری و خلاقیت برآمده از عقلانیت است - تجربه‌اندوزی برآمده از عقلانیت است - روحیّه‌ی شاگردی و تعلّم برآمده از عقلانیت است - آینده‌نگری برآمده از عقلانیت است - میانه‌روی (پرهیز از افراط و تفریط) برآمده از عقلانیت است - بهره‌وری (بمعنی‌الاعم) برآمده از عقلانیت است 🔹مکتب امام (راه و میراث و منظومه فکری امام است) - نقشه‌ و کار اصلى امام (ره)، بناى یک نظم مدنى- سیاسى براساس عقلانیت‌ اسلامى بود - مکتب امام (ره) مبتنی بر معنویت و عقلانیت و عدالت است - عقلانیت، شاخصه‌ی اسلامِ ناب است - تصمیم و عملِ صحیح، جلوه‌ی عقلانیت رهبری است 🔹 مظاهر عقلانیت در مکتب امام (عقلانیت اسلامی) - مردم‌سالاری اسلامی - سرسختى و عدم انعطاف او در مقابله‌ى با دشمن مهاجم - تزریق روح اعتماد به نفس و خوداتکائى در ملت - تدوین قانون اساسى - تحقّق شعار «مردم صاحب کشورند» ✅سروش: 🍃https://Sapp.ir/noandishi ✅ایتا: 🍂https://eitaa.com/noandishi ✅آی گپ: 🍃https://igap.net/noandishi
📌عقلانیت و انقلابی‌گری در اندیشه آیت الله خامنه‌ای 🔹می‌شنوم گاهی اوقات بعضی در مقابل شعارهای انقلاب، عنوان و مفهوم عقلانیّت را مطرح میکنند؛ کأنّه عقلانیّت نقطه‌ی مقابل انقلابیگری است؛ نه، این خطا است؛ عقلانیّت واقعی هم در انقلابیگری است. نگاه انقلابی است که میتواند حقایق را به ما نشان بدهد. ببینید! کِی بود آن‌وقتی که امام، آمریکا را به‌عنوان شیطان بزرگ معرّفی کرد و به‌عنوان یک موجود یا دولت غیرقابل‌اعتماد معرّفی کرد؛ این را سالها پیش امام بزرگوار به ملّت ایران -به ماها- یاد داد؛ امروز بعد از گذشت سالها، رؤسای کشورهای اروپایی میگویند آمریکا غیرقابل‌اعتماد است. آنچه در آینه جوان بیند پیر در خشت خام آن بیند 🔹این عقلانیّت است. عقلانیّت این است که این حرف و مطلبی را که امروز رؤسای کشورهای اروپایی دارند میگویند و آمریکا را غیرقابل‌اعتماد میدانند، امام در سی سال قبل یا سی و چند سال قبل گفت. و ما این را خودمان تجربه کردیم و آزمودیم؛ حقیقتاً آمریکایی‌ها غیرقابل‌اعتماد‌ند؛ در همه‌ی موضوعات، غیرقابل‌اعتماد‌ند؛ و من ان‌شاءالله در فرصتهای دیگری در این زمینه ممکن است صحبت بکنم. این عقلانیّت است؛ عقلانیّت معنایش این است که انسان اصالتها را بشناسد؛ عقلانیّت، تکیه‌ی به مردم است؛ عقلانیّت، تکیه‌ی به نیروی داخلی است؛ عقلانیّت، تکیه و توکّل به خدای بزرگ است. عقلانیّت اینها است؛ عقلانیّت در این نیست که انسان خود را بعد از رها شدن از چنبره‌ی قدرت آمریکا و استکبار، مجدّداً نزدیک به آنها بکند. اینها عقلانیّت نیست؛ عقلانیّت را امام داشت؛ عقلانیّت را انقلاب به ما میگوید. 🔹من خلاصه کنم: بزرگ‌ترین درسی که امام بزرگوار به ما داد، درس روحیّه و ذهن و عمل انقلابی است؛ این را باید فراموش نکنیم. امام میراث فرهنگی نیست؛ بعضی به امام به چشم میراث فرهنگی نگاه میکنند. امام زنده است؛ امام، امام ما است؛ امام، پیشوای ما است؛ امام، در مقابل ما است. بله، جسم امام نیست، امّا سخن امام و راه امام و فکر امام و نفَس امام زنده است؛ با این چشم به امام نگاه کنید و از او بیاموزید. 🔹بعضی عقلانیّت را در این میدانند و میگویند که «چالش با قدرتها هزینه دارد» -[البتّه] اشتباه میکنند- بله، چالش هزینه دارد، امّا سازش هم هزینه دارد. شما ملاحظه کنید دولت سعودی برای اینکه با رئیس‌جمهور جدید آمریکا بتواند سازش بکند، مجبور میشود بیش از نیمی از ذخایرِ موجودی مالی خودش را در خدمت هدفها و طبق میل آمریکا هزینه کند. اینها هزینه نیست؟ سازش هم هزینه دارد. چالش اگر عقلائی باشد، چالش اگر منطبق با منطق باشد، اگر با اعتمادبه‌نفس باشد، هزینه‌اش بمراتب کمتر از هزینه‌ی سازش است. من عرض کردم -ان‌شاءالله بعدها [هم] صحبت خواهم کرد- این‌جور نیست که قدرتهای توطئه‌گر و قدرتهای متجاوز به یک حدّی قانع باشند؛ ما این را در تعاملات این چند سال اخیر مشاهده کرده‌ایم. یک حدّی را مشخّص میکنند، وقتی شما در آن حد عقب‌نشینی کردید، تازه یک حرف جدید مطرح میکنند، یک ادّعای جدید و یک مطالبه‌ی جدید مطرح میکنند، شما را باز با همان فشارها مجبور میکنند این مطالبه‌ی جدید را هم بهشان بدهید؛ و این سلسله همین‌طور ادامه پیدا خواهد کرد؛ این متوقّف نمیشود. 🔹انقلابیگری یعنی مسئولین کشور، هدفشان را راضی کردن قدرتهای مستکبر قرار ندهند؛ مسئولان کشور، هدفشان را راضی کردن مردم، به کار گرفتن نیروهای داخلی، تقویت عناصر فعّال در داخل کشور قرار بدهند؛ این انقلابیگری است. معنای انقلابیگری این است که کشور و مسئولان، تسلیم هیچ زورگویی‌ای نشوند، دچار انفعال نشوند، دچار ضعف نفْس نشوند؛ نه زورگویی و قلدری را از طرف مقابل قبول کنند، نه فریب او را بخورند -چون قدرتها با وجود اینکه زورگویند و قلدرند و دستشان پُر از اسلحه‌ است، از فریب هم دریغ نمیکنند؛ آنجایی که ممکن باشد، اهل خدعه و فریب و دُور زدن و این حرفها هم هستند- اینها معنای انقلابیگری است. 🔹عرض من این شد: برادران عزیز، خواهران عزیز، جوانهای عزیز در سراسر کشور و مسئولین محترم کشور! همه بدانید که ما امروز به روحیّه‌ی انقلابی، به ممشای(۴) انقلابی، به شعار انقلابی، به اصول و مبانی انقلاب امام بزرگوارمان نیازمندیم؛ کشور احتیاج به این دارد. انقلابیگری را با عنوان افراطی‌گری و مانند این حرفها، نفی نکنید؛ انقلابیگری، نیاز امروز کشور است. این همان درسی است که امام بزرگوار به ما داد و از این درس باید استفاده کنیم. این بحث اوّل و بحث اصلی و عمده‌ی من. بیانات در مراسم بیست و هشتمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی (رحمه‌الله)، 14/03/1396 ✅سروش: 🍃https://Sapp.ir/noandishi ✅ایتا: 🍂https://eitaa.com/noandishi ✅آی گپ: 🍃https://igap.net/noandishi
📚معرفی مجموعه کتاب های «معارف انقلاب اسلامی» و «منظومه فکری امام خمینی و آیت الله خامنه ای»: 📗1-منظومه فکری امام خمینی (ره)، مولف : جمعی از پژوهشگران، عبدالحسین خسروپناه، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📗2-منظومه فکری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (نظام بینشی، منشی و کنشی) (دوره دو جلدی)، مولف : جمعی از پژوهشگران، عبدالحسین خسروپناه، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📗3-از نیمۀ خردادطرحی از اندیشه و رهبری حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای، به کوشش: مصطفی غفاری، ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی 📘4-معارف انقلاب؛ مروری بر دیدگاه های رهبر معظّم انقلاب اسلامی پیرامون انقلاب اسلامی، به کوشش: علیرضا مختارپور قهرودی، ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی 📘5-منشور معارف انقلاب اسلامی، ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی ✅سروش: 🍃https://Sapp.ir/noandishi ✅ایتا: 🍂https://eitaa.com/noandishi ✅آی گپ: 🍃https://igap.net/noandishi
📌معرفی کتاب 📚1-منظومه فکری امام خمینی (ره) مولف : جمعی از محققان | عبدالحسین خسروپناه ناشر کتاب : سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔸منظومه فکری مجموعه ای نظام مند، متشکل از اجزا و عناصر مرتبط و هدفمند، با محوریت هسته مرکزی، در عرصه نظام بینشی، منشی و کنشی است. نظام بینشی می تواند دارای زیرنظام های متعددی از جمله نظام های معرفت شناختـی، خداشناختی، انسان شناختی، ولایت شناختـی، اسلام شناختی، جهان شناختی، جامعه شناختی و... باشد. 🔸نظام منشی و رفتاری بیانگر بایدها و نبایدهای ارزشی، اعم از اخلاقی، تربیتی، معنوی و ... است. نظام کنشی و اجتماعی نیز دربردارندة هست و نیست ها و بایدها و نبایدهای اجتماعی است. مجموعه نظام های سیاسی، اقتصادی، مدیریتی، قضایی، دفاعی ـ امنیتی و... از اجزای نظام کنشی و اجتماعی محسوب می شوند. 🔸این کتاب نشان می دهد که منظومه فکری امام، بیانگر گفتمان و جریان فکری ـ فرهنگی ویژه ای است که هم ادامه دهنده گفتمان فکری علمای گذشته است و هم با رویکرد اجتهادی به مسائل معاصر می پردازد. 🔸محوریت و هسته مرکزی این منظومه، (توحید) است و دربردارنده سه نظام بینشی و منشی و کنشی است، نظام کنشی یا اجتماعی بر اساس اهداف اجتماعی یعنی آزادی، استقلال، عدالت، پیشرفت و تمدن تدوین شده است. 🔸این کتاب درصدد است تا به مخاطب نشان دهد که منظومه فکری امام از نظامی هماهنگ برخوردار است؛ به گونه ای که اجزای آن یک کل نظام مند را تشکیل می دهند. https://bookroom.ir/file/attach/201611/36239_600_800.jpg 🍃https://eitaa.com/noandishi
📌معرفی کتاب 📚2-منظومه فکری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (نظام بینشی، منشی و کنشی) (دوره دو جلدی) مولف : جمعی از پژوهشگران | عبدالحسین خسروپناه ناشر کتاب : سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔸منظومه فکری حضرت آیتالله العظمی خامنه ای»، در چهار بخش نظام های بینشی، نظام های منشی و رفتاری، نظام های اجتماعی اسلام و اهداف اجتماعی اسلام تدوین شده است. نظام بینشی شامل منطق فهم اسلام، خداشناسی توحیدی، ولایت شناسی، اسلام شناسی، جهان شناسی اسلامی و انسان شناسی اسلامی است. نظام های منشی و رفتاری شامل نظام معنویت اسلامی، اخلاق اسلامی، نظام تربیتی اسلام و نظام عبادی اسلام است. نظام های اجتماعی اسلام شامل نظام فرهنگ اسلامی، نظام علمی اسلام، نظام مدیریت اسلامی، نظام سیاست اسلامی، نظام اقتصاد اسلامی، نظام حقوق اسلامی، نظام امنیتی ـ دفاعی اسلام است و اهداف اجتماعی اسلام شامل استقلال اسلامی، عدالت اسلامی و پیشرفت اسلامی است. 🔸این اثر نشان می دهد که فرمایشات معظم له از نظام هماهنگی برخوردار است به گونه ای که اجزائش یک کل نظام مند را تشکیل می دهد که ادامه دهنده گفتمان فکری علمای گذشته و استمراربخش گفتمان امام خمینی (ره) است و با رویکرد اجتهادی به مسایل معاصر می پردازد. 🔸تمدن اسلامی، مبتنی بر منظومه فکری مقام معظم رهبری، توحیدمحور است؛ توحیدی که نه تنها در عقیده و قلب آدمیان حضور دارد؛ بلکه همانند روحی، همه ساحت های فردی و اجتماعی، مُلکی و ملکوتی انسان را احاطه کرده است. آزادی و استقلال و دانش و قدرت و سیاست و قضاوت و امنیت و دفاع و ...، جملگی توحیدی هستند. https://bookroom.ir/file/attach/201708/40993_600_800.jpg 🍃 @noandishi
📌معرفی کتاب 📚3-از نیمۀ خرداد طرحی از اندیشه و رهبری حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای 🔸در این کتاب از بیانات و خاطرات رهبر انقلاب استفاده شده و نویسنده تلاش نموده تا به‌طور فشرده، نمایی روشن و سرراست از خطوط کلی زندگی، شخصیت، اندیشه و رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ارائه کند. این کتاب كه به کوشش آقاي مصطفي غفاري فراهم شده را می‌توان نخستین نمونه در مطالعات رهبری‌پژوهی مبتنی بر تجربه انقلاب اسلامی دانست که نه تنها به اندیشه، بلکه به الگوی کنش و سازوکارهای رهبری آیت‌الله خامنه‌ای نیز می‌پردازد. http://book-khamenei.ir/uploads/az_nimeye_khordad_jelde_jadid_912.jpg 🍃 @noandishi
tavarogh_khordad.pdf
231.6K
📌تورق کتاب 📖مرور کتاب «از نیمۀ خرداد، طرحی از اندیشه و رهبری حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای» 18 صفحه ابتدائی کتاب 🍃 @noandishi